MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
musician schreef:
Het is vloeken in de kerk en je wordt natuurlijk als niet serieus weggezet, maar als je mij er naar vraagt hoor ik bij deze beide nummers inmiddels liever Bruce en Deep Purple in de 21e eeuw. Het nogal logge Smoke in the Water wordt qua snelheid, soepelheid, spel en compositie eigenlijk weggespeeld door nieuw werk van Deep Purple uit 2013 of 2017.

De mannen zijn dan weliswaar boven de 70 maar blijkbaar hoeft dat geen belemmering te zijn.

Nou nou...vloeken in de kerk wil ik het niet noemen, want veel verstokte fans zijn heel enthousiast over de twee laatste platen van Deep Purple, mezelf incluis. Maar de hoogtijdagen van '72 doen ze in mijn optiek niet herleven, al vind ik Don Airey op het laatste album een waardig plaatsvervanger van Jon Lord - wat ik vooraf niet verwacht had.
Ik ben het wel met je eens dat Smoke on the water een overgewaardeerd nummer is. Tekstueel wel lollig, maar als liedje eigenlijk een magere compositie. Maar ja, gestoeld op een RIFF die in al zijn simpelheid eeuwigheidswaarde heeft. Ik denk dat je dat nummer ook een beetje moet zien in zijn albumcontext - Machine head was natuurlijk een dijk van een album, waarvan ik de hit allang niet meer kan horen wegens overplayed, maar voor de rest mag ik 'm nog graag opzetten.

O ja, en back on topic - benieuwd of jullie het 'vergeten' B-kantje van DP's volgende single straks op waarde weten te schatten... Ongelofelijk dat When a blind man cries het album niet eens haalde. Had een prachtige toevoeging geweest.

O ja, en wat ik ook zo leuk vind aan dit topic - die hoesjesafbeeldingen. Prachtig! Keep them coming!

Martial
Top 30 - Week 19

01 (01) 03 Pink Floyd - Money
02 (02) 06 Redbone - We Were All Wounded At Wounded Knee
03 (03) 06 Wizzard - See My Baby Jive
04 (07) 04 Solution - Divergence
05 (04) 07 The Doobie Brothers - Long Train Runnin'
06 (12) 03 Eagles - Tequila Sunrise
07 (10) 04 The Sweet - Hell Raiser
08 (08) 05 Charlie Rich - Behind Closed Doors
09 (09) 05 Albert Hammond - The Free Electric Band
10 (21) 02 Sharif Dean - Do You Love Me?

http://streamd.hitparade.ch/cover/200/deep_purple-smoke_on_the_water_s.jpg

11 (05) 07 10cc - Rubber Bullets
12 (06) 07 Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
13 (17) 03 Fleetwood Mac - Albatross
14 ( -- ) 01 Deep Purple - Smoke On The Water
15 (11) 06 The Byrds - Cowgirl In The Sand
16 (26) 02 Paul Simon - Kodachrome
17 (13) 08 Roger Daltrey - Giving It All Away
18 (18) 03 Albert West - Ginny Come Lately
19 (19) 04 Sutherland Brothers & Quiver - (I Don't Want To Love You) You Got Me Anyway
20 ( -- ) 01 Bruce Springsteen - Spirit In The Night

http://streamd.hitparade.ch/cover/200/neil_sedaka-standing_on_the_inside_s.jpg

21 ( -- ) 01 Colin Blunstone - I Want Some More
22 (15) 07 Rob De Nijs - Jan Klaasen De Trompetter
23 (16) 05 Stephen Stills & Manassas - Isn't It About Time
24 (29) 02 George Harrison - Give Me Love (Give Me Peace On Earth)
25 ( -- ) 01 Neil Sedaka - Standing On The Inside
26 (27) 02 Bonnie St. Claire & Unit Gloria - Waikiki Man
27 (14) 09 Sandy Coast - Blackboard Jungle Lady
28 (22) 08 Procol Harum - Grand Hotel
29 ( -- ) 01 Bitch - Good Time Coming
30 (23) 05 Medicine Head - One And One Is One

http://streamd.hitparade.ch/cover/200/bitch-good_time_coming_s.jpg

Het gevoel wat musician heeft bij Smoke On The Water van Deep Purple heb ik zelf niet, dit nummer gaat er bij nog in als de spreekwoordelijk zoete koek

Neil Sedaka scoorde met Standing On The Inside zelf geen hit in Nederland, maar 3 jaar later was het wel behoorlijk raak voor de Nederlandse playbackformatie Full House die er een Top 3 hit mee scoorde en toegeven het is en blijft best een leuk nummertje

Week 19:

01 03 05 David Bowie - Drive-In Saturday #1
02 02 08 Big Star - Feel / The Ballad of El Goodo / Try again (EP)
03 01 11 Lou Reed - Vicious #3
04 04 07 Johan Verminnen - Laat me nu toch niet alleen
05 06 09 Raspberries - Let's Pretend
06 07 09 Bert Jansch - Oh My Father
07 10 05 Wizzard - See My Baby Jive
08 05 11 T. Rex - 20th Century Boy #4
09 09 06 Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
10 11 04 Todd Rundgren - Sometimes I Don't Know What To Feel

11 13 06 Dr John - Right Place Wrong Time
12 18 02 George Harrison - Give Me Love (Give Me Peace on Earth)
13 16 04 Ayshea - Farewell
14 08 09 Joni Mitchell - Cold Blue Steel and Sweet Fire
15 19 02 Leonard Cohen - Passing Through
16 17 04 Manassas - Isn't It About Time
17 20 02 Dimitri van Toren - Hé, kom aan
18 ---- 01 Suzi Quatro - Can the Can
19 ---- 01 Colin Blunstone - I Want Some More
20 ---- 01 Sharif Dean - Do You Love Me?

verdwenen:
The Byrds - Cowgirl in the Sand (5 wk)
Roxy Music - Pyjamarama #1 (11 wk)
Rob de Nijs - Jan Klaassen de Trompetter/Tegen Beter Weten In (4 wk)

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41XKTDV6DTL.jpg

Martial
musician schreef:

Dan had ik haast Sometime World van Wishbone Ash in mijn lijst opgenomen maar toch nog gewacht. Zodra kan worden aangetoond dat het nummer niet een b-kantje is en dus niet een side 2, ben ik direkt jullie man

Het "verhaal" gaat dat deze single eigenlijk verkeerd is gedrukt oftewel de b-kant moest eigenlijk de a-kant zijn

Week 17 1973: (12-05-1973)
01 (01) 06 Wizzard - See My Baby Jive
02 (02) 03 Pink Floyd - Money
03 (09) 03 The Sweet - Hell raiser
04 (07) 04 Colin Blunstone - I want Some more
05 (04) 05 David Bowie - Drive-In Saturday
06 (06) 05 Big star - Thirteen
07 (08) 04 Albert Hammond - Free electric band
08 (03) 07 The Doobie Brothers - Long Train Runnin
09 (05) 08 10CC - Rubber bullets
10 (18) 03 Wishbone Ash - Sometimes world

11 (11) 05 Big star - Don't lie to me
12 (10) 07 Little feat - Dixie Chicken
13 (16) 03 Manassas - Isn't it about time
14 (13) 04 Gram Parsons - The New soft shoe
15 (14) 04 Charlie Rich - Behind Closed doors
16 (15) 03 The Eagles - Tequila sunrise
17 (12) 04 Deep purple - Rat bat blue
18 (20) 04 Todd Rundgren - Sometimes I don't know how
19 (17) 03 Hawkind - Lord of light
20 (30) 02 Paul Simon - Kodachrome

21 (35) 02 Bob Marley - Concrete Jungle
22 (37) 02 Neil Sedaka - Standing On The Inside
23 (---) 01 George Harrison - George Harrison - Give Me Love (Give Me Peace On Earth)
24 (23) 02 Dimitri van Toren - Hé, kom aan
25 (24) 03 Sam Neely - Rosaly
26 (21) 05 Rob de Nijs - Jan Klaassen de trompetter
27 (19) 05 Dr. John - Right place wrong time
28 (---) 01 Deep Purple - Smoke on the water
29 (---) 01 Bruce Springsteen - Spirit In The Night
30 (---) 01 Three dog night - Shambala

31 (---) 01 The Stylistics - You'll Never Get To Heaven (If You Break My Heart)
32 (---) 01 The Byrds - Things will be better
33 (32) 03 Mystic moods - Cosmic sea
34 (31) 03 Blue Oyster Cult - The red and the black
35 (22) 08 Big star - Feel EP
36 (25) 06 Redbone - We Were All Wounded At Wounded Knee
37 (26) 07 Claire Hamill - Speedbreaker
38 (27) 07 Paul McCartney and Wings - My love
39 (28) 06 Beach boys - California Saga
40 (29) 06 Procol Harum - Grand hotel

Verdwenen
08 {02} Roger Daltrey - Giving it all away
08 {03} Led Zeppelin - House of holy EP - Dancing days / Song remains the same
02 {36} Roy Buchanan - Sweet dreams
01 {38} Barclay James Harvest - Rock And Roll Woman
01 {39} Thin Lizzy - Randolph's Tango
01 {40} John Martyn - I Don't Want To Know About Evil

Nr. 22 en grootste stijger binnen de top 40:
Martial schreef:
Neil Sedaka scoorde met Standing On The Inside zelf geen hit in Nederland, maar 3 jaar later was het wel behoorlijk raak voor de Nederlandse playbackformatie Full House die er een Top 3 hit mee scoorde en toegeven het is en blijft best een leuk nummertje
Full house met multi-talent Frank Kramer (zanger, profvoetballer, presentator). Inmiddels heeft hij ook de leeftijd van de leden van Deep Purple die bij mij als 1 na hoogste binnenkomen.
gaucho schreef:
O ja, en back on topic - benieuwd of jullie het 'vergeten' B-kantje van DP's volgende single straks op waarde weten te schatten... Ongelofelijk dat When a blind man cries het album niet eens haalde. Had een prachtige toevoeging geweest. O ja, en wat ik ook zo leuk vind aan dit topic - die hoesjesafbeeldingen. Prachtig! Keep them coming!
http://streamd.hitparade.ch/cdimages/deep_purple-never_before_s_4.jpg
Die is toch van maart 1972? Toen deed ik nog niet mee maar mijn gerespecteerde muziekkenner 50tracks wel die hem toen introduceerde.
50tracks schreef:
Op 10 komt Deep Purple binnen met Never Before. Aardig nummer, maar eigenlijk een niemendalletje. Het is vooral de B-kant die voor mij tot het beste hoort wat Deep Purple ooit gemaakt heeft: When A Blind Man Cries
Volgens mij werd die nergens anders gekozen. Bij 50tracks werd die nummer 1 en ik ben het helemaal met hem eens dat je een single juist kan kiezen vanwege de B-kant.
musician schreef:
Dan had ik haast Sometime World van Wishbone Ash in mijn lijst opgenomen maar toch nog gewacht. Zodra kan worden aangetoond dat het nummer niet een b-kantje is en dus niet een side 2, ben ik direkt jullie man
Martial schreef:
Het "verhaal" gaat dat deze single eigenlijk verkeerd is gedrukt oftewel de b-kant moest eigenlijk de a-kant zijn
Dat klopt. De platenmaatschappij wilde Wishbone Ash bij de singlekopers aantrekkelijk maken en had van elke LP van W.A. een track uitgekozen. De A-kant (blind eye) was al eerder als single verschenen en daarom was het de bedoeling om de meeste recente track (sometime world) als A-kant te kiezen.
Overigens werden alle tracks als even belangrijk op de hoes afgedrukt maar in chronologische volgorde. Nummer 10 deze week bij mij en grootste stijger binnen mijn top 20.
En tenslotte mijn nummer 1 deze week (voor de derde en waarschijnlijk voor de laatste keer):
LucM schreef:
25. Wizzard - See my Baby Jive Vrij simpel glamrocknummer dat het vooral van de volle productie à la Phil Spector moet hebben. Reken ik tot de categorie vermakelijk zonder meer. Cijfer: 6,5
Toen ik het nummer voor de eerste keer op TV zag moest ik bij Roy Wood denken aan de laffe leeuw uit de Wizard of Oz uit 1939 die ik vlak daarvoor voor het eerst ook op TV gezien had. Hij had zelfs ongeveer dezelfde stem. Er zijn hier ook wat interessante toevoegingen te maken die het nummer voor mij meer dan alleen vermakelijk maken.
Ten eerste omdat hoewel de productie à la Phil Spector is deze geheel niet in stijl van Spector in één take is opgenomen. Daardoor wordt het niet alleen een volle maar ook een spontane uitvoering alsof het live is opgenomen op een dansfeestje.
Ten tweede blijkt Björn Ulvaeus te hebben aangegeven dat deze single een grote inspiratiebron is geweest voor Abba's Waterloo wat in november 1973 wordt gecomponeerd. Je hoort het o.a. in nagenoeg dezelfde brug in het refrein, sommige harmoniepatronen binnen de toonsoort C majeur en het gebruik van de saxofoon.

Marzipaintree schreef:
Dat klopt. De platenmaatschappij wilde Wishbone Ash bij de singlekopers aantrekkelijk maken en had van elke LP van W.A. een track uitgekozen. De A-kant (blind eye) was al eerder als single verschenen en daarom was het de bedoeling om de meeste recente track (sometime world) als A-kant te kiezen.
Overigens werden alle tracks als even belangrijk op de hoes afgedrukt maar in chronologische volgorde.

Mag ik zo vrij zijn niets van dit verhaal te geloven? Een foutje van de platenmaatschappij! Er is geen enkel naslagwerk dat ik ken, die dit bevestigt.
Ergo, 45cat, Rate your music, de wiki zoek alles maar na.

Wat is "de meest recente track" en waarom nu?
11 mei komt het album Wishbone four uit en de single So many things to say volgt wat later. Dat lijkt mij een in ieder geval chronologisch gezien juiste opgave.

Overigens ben ik het in het geheel oneens met het verhaal over b-kantjes en bijvoorbeeld When a blind man cries. Dat zou betekenen dat als een band zou bevallen, je van een nieuw album met 3 singles er 6 in je lijst kan laten binnenkomen. Want ook mogelijk 3 interessante b-kantjes. Die weg is hier voor mij in ieder geval afgesloten.

Alleen als ergens When a blind man cries als A-kant zou zijn uitgebracht is er wat voor te zeggen. En anders is het echt een geval "jammer maar helaas".

1973 - week 19

19 17 AW
01 01 10 T. Rex - 20th Century Boy #2
02 02 09 Fairport Convention - Rosie
03 03 08 Bert Jansch - Oh My Father
04 04 07 Big Star - Feel
05 05 05 David Bowie - Drive-in Saturday
06 06 05 The Byrds - Cowgirl in the Sand
07 07 04 Todd Rundgren - Sometimes I Don't Know What To Feel
08 13 03 The Kinks - One of the Survivors
09 19 02 Leonard Cohen - Passing Through
10 08 11 Roxy Music - Pyjamarama #1

11 09 09 Gram Parsons - The New Soft Shoe
12 10 08 Raspberries - Let's Pretend
13 11 08 Joni Mitchell - Cold Blue Steel and Sweet Fire 
14 12 10 Lou Reed - Vicious #3
15 14 13 The Byrds - Full Circle
16 15 12 Steelers Wheel - Stuck in the Middle with You
17 16 11 Steely Dan - Reeling in the Years
18 17 06 Colin Blunstone - Andorra
19 18 13 Iggy and the Stooges - Raw Power #1
20 ** 01 The Byrds - Things Will Be Better

Verdwenen
Elvis Presley - Always On My Mind #2

De Music Meter Top 20 van 12-05-1973, week 19!
http://streamd.hitparade.ch/cover/200/pink_floyd-money_s.jpg

01 (04) 02 Money - Pink Floyd (71) +16
02 (02) 05 Drive in Saturday - David Bowie (61) -1
03 (05) 03 Sometimes I don't know what to feel - Todd Rundgren (60) +6
04 (09) 02 Hell Raiser - The Sweet (56) +9
05 (06) 05 See my baby jive - Wizzard (52) -1
06 (10) 03 I want some more - Colin Blunstone (51) +5
07 (08) 03 The free electric band - Albert Hammond (51) +1
08 (03) 06 Long train runnin' - Doobie Brothers (50) -10
09 (07) 06 We were all wounded at Wounded Knee - Redbone (49) -1
10 (01) 06 Rubber bullets - 10cc (44) -20
11 (12) 07 Feel - Big Star (36) 0
http://streamd.hitparade.ch/cover/200/solution-divergence_s.jpg

12 (----) 01 Divergence - Solution (34) +6
13 (11) 10 20th century boy - T. Rex (33) -3
14 (14) 03 Oh my father - Bert Jansch (33) +1
15 (----) 01 Tequila sunrise - Eagles (32) +7
16 (16) 06 Grand Hotel - Procol Harum (27) -3
17 (----) 01 Albatross - Fleetwood Mac (26) +5
18 (18) 10 Vicious - Lou Reed (25) -4
19 (RE) 01 Let's pretend - Raspberries (25) -1
20 (----) 01 Do you love me - Sharif Dean (24) +24

Verdwenen:

Cowgirl in the Sand - Byrds
Giving it all away - Roger Daltrey
Tu te reconnaitras - Anne Marie David
No more mr. nice guy - Alice Cooper
Pyjamarama - Roxy Music

Wat aan de late kant. Ik zie dat zowel luigifort als ik voldoende reden hadden om gisteravond niet voldoende bij zinnen te zijn.....
Waar hij dan geluk aan heeft.

Behoorlijk wat oudjes nemen deze week afscheid.
En Pink Floyd moeiteloos naar de eerste plaats: ben benieuwd hoe lang dat wel niet gaat duren!

musician schreef:
Overigens ben ik het in het geheel oneens met het verhaal over b-kantjes en bijvoorbeeld When a blind man cries. Dat zou betekenen dat als een band zou bevallen, je van een nieuw album met 3 singles er 6 in je lijst kan laten binnenkomen. Want ook mogelijk 3 interessante b-kantjes. Die weg is hier voor mij in ieder geval afgesloten.
Bij mij ook. Want ik neem altijd de complete single op in mijn top 40. A- als B-kant.
Dus als een band mij bevalt en er komen 3 singles van, dan komen van die 3 singles er ook maar 3 in mijn lijst. Vind ik van één daarvan de B-kant mooier dan de A-kant dan komt er nog altijd één single in mijn lijst maar dan noem ik de B-kant (ook) expliciet (erbij) in mijn top 40.

In mijn top 40 is de leukste track in ongeveer 9 van de 10 gevallen de A-track. Dat geldt ook nu bijvoorbeeld voor mijn top 10. In één geval (bij nr. 10) vind ik de B-kant leuker.

Of is dat eigenlijk toch de A-kant?
musician schreef:
Mag ik zo vrij zijn niets van dit verhaal te geloven? Een foutje van de platenmaatschappij! Er is geen enkel naslagwerk dat ik ken, die dit bevestigt.
Ergo, 45cat, Rate your music, de wiki zoek alles maar na.
Ik heb het in een tijdschrift gelezen, ik vermoed Muziekkrant Oor of Aloha maar ik heb zojuist uren gezocht en kan de bron zo snel niet terugvinden.
Het betrof hier een artikel waarin de schrijver zich erover verbaasde dat de Nederlandse platenmaatschappij Bovema (waaronder MCA viel) als enige in de wereld een track uitbracht als A-kant van een single terwijl die meer dan 2 jaar daarvoor ook al was uitgebracht. Daarbij was deze A-kant ook nog aanmerkelijk korter dan die oorspronkelijke single, kortom waarom zou je dit kopen?

Navraag bij de platenmaatschappij gaf aan wat ik hierboven al geschreven heb. Het ging bovendien tegen hun gangbare handelwijze in om 2 tracks op de A-kant van een single te zetten. Radiostations hebben dat ook liever niet. Bovema bracht vaak singles uit met drie tracks maar dan vrijwel altijd met twee tracks op de B-kant.

Iedereen is zo vrij om dit verhaal niet te geloven maar dan is deze single van Wishbone Ash toch wel uitzonderlijk. Want kent iemand een andere single van platenmaatschappij Bovema - EMI - Negram met drie tracks als totaal en met twee tracks op de A-kant en één op de B-kant?

musician schreef:
Wat is "de meest recente track" en waarom nu?
11 mei komt het album Wishbone four uit en de single So many things to say volgt wat later. Dat lijkt mij een in ieder geval chronologisch gezien juiste opgave.
Geen idee waarom ze er nu mee kwamen. Deze single kwam uit begin april 1973. Deze werd gerecenseerd door Felix Meurders in Muziekkrant Oor van 11 april 1972 op pagina 2. Opvallend detail. Hij noemt normaliter altijd expliciet de flipside maar hij recenseert hier "Sometimes world" mee als A-kant.

Terug naar die andere B-kant:
musician schreef:
Alleen als ergens When a blind man cries als A-kant zou zijn uitgebracht is er wat voor te zeggen. En anders is het echt een geval "jammer maar helaas".
Op naar Venezuela, musician. Daar werd de single in 1973 uitgebracht met als A-kant "When A Blind Man Cries" (Cuando Un Hombre Ciego Llora) (klik).".

Marzipaintree schreef:
Terug naar die andere B-kant:
(quote)
Op naar Venezuela, musician. Daar werd de single in 1973 uitgebracht met als A-kant "When A Blind Man Cries" (Cuando Un Hombre Ciego Llora) (klik).".

Ha, dus toch nog ergens ter wereld als officiele A-kant uitgebracht! Dit topic voert mij naar in alle opzichten naar onbekende verten, zowel qua reisafstand als qua hitfeiten.
Sorry voor de consternatie: voor de vermelding in een van jullie hitlijsten lijkt me idd het criterium van A-kant wel een gezond uitgangspunt. Tenzij je, zoals Marzipaintree aangeeft, dat je de B-kant meeweegt in je beoordeling en 'm dan expliciet vermeldt, als een soort dubbele A-kant.

Ik noemde When a blind man cries eigenlijk alleen om de aandacht te vestigen op dit uitzonderlijk mooie DP-nummer, dat het nooit verder heeft geschopt dan een B-kantje (nou ja, behalve in Venezuela dan...). Maar jullie hadden dat nummer dus al maanden eerder in de smiezen. Had me niet gerealiseerd dat Never before een vol jaar eerder was uitgebracht dan Smoke on the water.

Wel leuk om te weten dat het nummer pas jaren later, eigenlijk vooral in de Steve Morse-tijd, met grote regelmaat in de setlist van Deep Purple zou opduiken.

Marzipaintree schreef:

Maar dan had het opzetten van de hele discussie inzake "soms liever de b-kant" niet gehoeven, want in een ver land toch de A-kant. En het is al eerder gememoreerd, je zou in de basis in Venezuela op vakantie geweest kunnen zijn, de single hebben gekocht en ja, wat dan. Dan is de A-kant natuurlijk ook A-kant.

Benieuwd hoe die platenzaken in Venezuela er uit zouden hebben gezien, in 1973. Ik had er wel eens willen neuzen.
http://68.media.tumblr.com/tumblr_m2xo16l1Ts1r1vqqvo1_500.jpg

Week 20:

01 01 06 David Bowie - Drive-In Saturday #2
02 04 08 Johan Verminnen - Laat me nu toch niet alleen
03 02 09 Big Star - Feel / The Ballad of El Goodo / Try again (EP)
04 07 06 Wizzard - See My Baby Jive
05 12 03 George Harrison - Give Me Love (Give Me Peace on Earth)
06 03 12 Lou Reed - Vicious #3
07 09 07 Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
08 10 05 Todd Rundgren - Sometimes I Don't Know What To Feel
09 13 05 Ayshea - Farewell
10 15 03 Leonard Cohen - Passing Through

11 11 07 Dr John - Right Place Wrong Time
12 18 02 Suzi Quatro - Can the Can
13 05 10 Raspberries - Let's Pretend
14 19 02 Colin Blunstone - I Want Some More
15 06 10 Bert Jansch - Oh My Father
16 08 12 T. Rex - 20th Century Boy #4
17 17 03 Dimitri van Toren - Hé, kom aan
18 20 02 Sharif Dean - Do You Love Me?
19 ---- 01 Mott the Hoople - Honaloochie Boogie
20 ---- 01 The Byrds - Things Will Be Better

verdwenen:
Joni Mitchell - Cold Blue Steel and Sweet Fire (9 wk)
Manassas - Isn't It About Time (4 wk)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/2/25/Mthhbs.jpg/220px-Mthhbs.jpg

Tipparade: week 20 van 1973.

1. Sharif Dean - Do You Love Me?
Een standaard lovesong dat in Nederland de grootste hit van 1973 zou worden. Slecht is het zeker niet al vind ik het nu minder (fris klinken) dan destijds.
Cijfer: 5,5

8. Cindy & Bert - Immer Wieder Sonntags
Dit soort schlagers liggen mij nog wat minder al heeft het wel een zomerse en gezellige sfeer. Laat ik mild zijn (anders krijg ik Marzipaintree weer op mijn dak).
Cijfer: 5

13. The Detroit Emeralds - Feel the Need in Me
Hun enige hit die ik ken maar wel typisch voor de populaire soul in de jaren '70 met violen, blazers en close harmoniezang. Mag ik wel nog graag terug horen.
Cijfer: 7,5

15. Zangeres Zonder Naam - Balalaika
Lijkt wel erg op Mandolinen in Nicosia (week 31 van 1972) en dus niet verrassend (zij heeft haar hart duidelijk verloren in Griekenland en omstreken). Ach ja, het heeft nog zijn charme ...
Cijfer: 4,5

17. Rocco Granata - Lieve Heer Heb Medelij
Het doet mij denken aan George Baker Selection - Marie-Jeanne (week 48 van 1972) door het ritme en de arrangementen. Leuke tekst en zijn Italiaans accent is ook schattig.
Cijfer: 6

21. Paul Simon - Kodachrome
Dit vind ik dan weer een heerlijke single: fijne stem en ritme, aangename melodie en arrangementen ... Je mag het sluikreclame noemen maar dit nummer is weer een bewijs van Pauls songschijverstalent.
Cijfer: 9

25. Rudy Bennett - Wheel of Life
Jammer dat er geen betere versie te vinden is. Ik hou geen rekening met de geluidskwaliteit maar de zang is vrij vlak en de uitspraak niet denderend.

26. The Byrds - Full Circle
Zowat hun laatste wapenfeit. Het is een aardig, folky single maar minder dan hun werk in de glorieperiode (tweede helft jaren '60), toch wat betreft de samenzang, ze lijken nu voorbij gestoken te zijn door Crosby, Stills & Nash en The Eagles (bands die door The Byrds beïnvloed zijn).
Cijfer: 7

27. Four Tops - Ain't No Woman (Like The One I've Got)
Four Tops lijken zich te willen aansluiten bij de gladdere jaren '70-soul getuige deze single met ook hier violen. Net als bij The Byrds verkies ik hun jaren '60-werk.
Cijfer: 6,5

28. Mieke Telkamp - Sierra Madre del Sur
Oubollige gospel, wordt dat nu nog gedraaid? Dat rinkelend gitaartje is leuk en zingen kan Mieke Telkamp beslist maar als geheel klinkt het mij te melig.
Cijfer: 4

29. Peter Skellern - Roll Away
Ligt zowat in de lijn van zijn vorige single You're a Lady met ook hier gospelkoor maar spreekt merkelijk minder aan.
Cijfer: 5,5

30. Rob Hoeke - Rock Around The Clock
Geen clip gevonden.

Musician's Top 40 van 19-05-1973:

01 (04) 03 Money - Pink Floyd
02 (02) 06 Sometimes I don't know what to feel - Todd Rundgren
03 (03) 04 Albatross - Fleetwood Mac
04 (01) 05 Hell Raiser - The Sweet
05 (05) 08 We were all wounded at Wounded Knee - Redbone
06 (10) 03 Do you love me - Sharif Dean
07 (06) 06 The free electric band - Albert Hammond
08 (09) 04 Sad day - Rolling Stones
09 (08) 07 I want some more - Colin Blunstone
10 (22) 02 Smoke on the water - Deep Purple
11 (13) 03 Kodachrome - Paul Simon
12 (07) 08 Rubber bullets - 10cc
13 (18) 04 Ginny come lately - Albert West
14 (15) 05 Tequila sunrise - Eagles
15 (20) 03 Give me love - George Harrison
16 (21) 03 Can the can - Suzi Quatro
17 (11) 08 Long train runnin' - Doobie Brothers
18 (29) 02 Spirit in the night - Bruce Springsteen
19 (12) 07 Drive in Saturday - David
Bowie
20 (19) 05 Divergence - Solution
21 (24) 06 Catherine - Rick Wakeman
22 (28) 03 Oh my father - Bert Jansch
http://streamd.hitparade.ch/cover/200/fleetwood_mac-remember_me_s.jpg

23 (----) 01 Remember me - Fleetwood Mac
24 (16) 05 Golden country - Reo Speedwagon
25 (27) 04 One and one is one - Medicine head
26 (----) 01 Yesterday once more - Carpenters
27 (17) 05 Isn't it about time - Manassas
28 (31) 03 A passion play (edit no. 8 ) - Jethro Tull
29 (35) 02 Concrete jungle - Bob Marley
30 (----) 01 Diamond girl - Seals & Crofts
31 (14) 08 Grand Hotel - Procol Harum
32 (30) 04 Hymn - James Taylor
33 (33) 03 You'll never get to heaven - Stylistics
34 (36) 02 Hypnosis - Mud
35 (----) 01 I'd rather be a cowboy - John Denver
36 (----) 01 Let's go together - The Cats
37 (----) 01 Goodbye my love goodbye - Demis Roussos
38 (23) 06 See my baby jive - Wizzard
39 (25) 06 He kom aan - Dimitri van Toren
40 (26) 09 No more mr. nice guy - Alice Cooper

Verdwenen:

Behind closed doors - Charlie Rich
Giving it all away - Roger Daltrey
You got me anyway - Sutherland Brothers & Quiver
Jesus was a crossmaker - Hollies
Passing through - Leonard Cohen
Waikiki man - Bonnie St. Clair & Unit Gloria

Het is buitengewoon grappig, dat er een single met de titel "Remember me" werd uitgebracht, voor Fleetwood Mac geschreven door Christine McVie, terwijl 44 jaar nog steeds kan worden gezegd dat we (opnieuw) uitkijken naar nieuw plaatwerk van haar hand. Dat verschijnt dan op 9 juni, nog steeds samen met dezelfde drummer en bassist als in 1973, en uiteraard zijn we haar al die tijd niet vergeten. Hoe zouden we kunnen!
http://www.totallyguitars.com/thelisteningpost/wp-content/uploads/Fleetwood_Mac_Penguin_05_band_photo.jpg
Fleetwood Mac in 1973

Martial
Top 30 - Week 20

01 (01) 04 Pink Floyd - Money
02 (02) 07 Redbone - We Were All Wounded At Wounded Knee
03 (03) 07 Wizzard - See My Baby Jive
04 (04) 05 Solution - Divergence
05 (06) 04 Eagles - Tequila Sunrise
06 (10) 03 Sharif Dean - Do You Love Me?
07 (14) 02 Deep Purple - Smoke On The Water
08 (05) 08 The Doobie Brothers - Long Train Runnin'
09 (09) 06 Albert Hammond - The Free Electric Band
10 (07) 05 The Sweet - Hell Raiser

11 (13) 04 Fleetwood Mac - Albatross
12 (20) 02 Bruce Springsteen - Spirit In The Night
13 (16) 03 Paul Simon - Kodachrome
14 (08) 06 Charlie Rich - Behind Closed Doors
15 (21) 02 Colin Blunstone - I Want Some More
16 (11) 08 10cc - Rubber Bullets
17 (15) 07 The Byrds - Cowgirl In The Sand
18 (18) 04 Albert West - Ginny Come Lately
19 (19) 05 Sutherland Brothers & Quiver - (I Don't Want To Love You) You Got Me Anyway
20 ( -- ) 01 Maddog - It's Gonna Be Better

http://streamd.hitparade.ch/cover/200/maddog_[nl]-its_gonna_be_better_s.jpg

21 (25) 02 Neil Sedaka - Standing On The Inside
22 (24) 03 George Harrison - Give Me Love (Give Me Peace On Earth)
23 ( -- ) 01 Carpenters - Yesterday Once More
24 (12) 08 Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
25 (17) 09 Roger Daltrey - Giving It All Away
26 (29) 02 Bitch - Good Time Coming
27 ( -- ) 01 Fleetwood Mac - Remember Me
28 ( -- ) 01 Smyle - The Tandem
29 (22) 08 Rob De Nijs - Jan Klaasen De Trompetter
30 (26) 03 Bonnie St. Claire & Unit Gloria - Waikiki Man

http://streamd.hitparade.ch/cover/200/smyle-the_tandem_s.jpg

Dat de muziek uit eigen land een speciaal plekje heeft bij deze jongen moet toch zo onderhand wel bekend zijn en komen we op nummer 20 Maddog tegen met It's Gonna Be Better de invloeden liggen er overigens dik bovenop, maar beter goed gejat dan ..... en de muziek is ook typical Dutch, maar ik kan er geen genoeg van krijgen in ieders geval

De 'glazuren' popmuziek van de Carpenters is altijd keurig binnen de lijntjes gebleven, maar de zeer goed in het gehoor liggende popdeuntjes gingen er bij het grote publiek als zoete koek in en Yesterday Once More mogen we dan ook best een 'klassieker' te noemen.

Remember Me van Fleetwood Mac dat afkomstig is van het overigens tegenvallende album Penguin is dan nog een aardig nummer, maar voor de rest houdt het niet echt over.

Later dit jaar volgt er nog een album van Fleetwood Mac en die heet Mystery To Me en die valt meer in de smaak al is het alleen maar om dat heerlijke nummer Hypnotized

The Tandem van Smyle is de laatste nieuweling in de lijst en is best een leuk plaatje al vond ik de vorige single It's Gonna Be Alright zelf beter.

Ranboy Top 20 week 21 21-5-1973
w21 w20 aw
1 1 8 Grand hotel - Procol Harum
2 2 6 I want some more - Colin Blunstone
3 4 3 Money - Pink Floyd
4 8 4 Sometimes I don't know what to feel - Todd Rundgren
5 3 11 Watcher of the skies - Genesis
6 6 5 Divergence - Solution
7 5 8 No more Mr. Nice Guy - Alice Cooper
8 14 2 Smoke on the water - Deep Purple
9 12 3 Kodachrome - Paul Simon
10 7 8 We were all wounded at Wounded Knee - Redbone
11 11 6 The free electric band - Albert Hammond
12 -- 1 The tandem - Smyle
13 10 8 Long train runnin' - Doobie Brothers
14 16 3 Give me love - George Harrison
15 9 10 Giving it all away - Roger Daltrey
16 15 5 Tequila sunrise - Eagles
17 -- 1 Yesterday once more - The Carpenters
18 -- 1 Diamond girl - Seals & Crofts
19 20 2 Do you love me? - Sharif Dean
20 17 4 Hell raiser - Sweet

1973 - week 20

20 19 AW
01 01 11 T. Rex - 20th Century Boy #3
02 04 08 Big Star - Feel
03 05 06 David Bowie - Drive-in Saturday
04 06 06 The Byrds - Cowgirl in the Sand
05 07 05 Todd Rundgren - Sometimes I Don't Know What To Feel
06 08 04 The Kinks - One of the Survivors
07 09 03 Leonard Cohen - Passing Through
08 02 10 Fairport Convention - Rosie
09 03 09 Bert Jansch - Oh My Father
10 20 02 The Byrds - Things Will Be Better

11 10 12 Roxy Music - Pyjamarama #1
12 11 10 Gram Parsons - The New Soft Shoe
13 12 09 Raspberries - Let's Pretend
14 13 09 Joni Mitchell - Cold Blue Steel and Sweet Fire 
15 14 11 Lou Reed - Vicious #3
16 15 14 The Byrds - Full Circle
17 16 13 Steelers Wheel - Stuck in the Middle with You
18 17 12 Steely Dan - Reeling in the Years
19 ** 01 Carpenters - Yesterday Once More
20 ** 01 Mott the Hoople - Honaloochie Boogie 

Verdwenen
Colin Blunstone - Andorra
Iggy and the Stooges - Raw Power #1

Week 17 1973: (19-05-1973)
01 (02) 04 Pink Floyd - Money
02 (03) 04 The Sweet - Hell raiser
03 (01) 06 Wizzard - See My Baby Jive
04 (04) 05 Colin Blunstone - I want Some more
05 (23) 02 George Harrison - Give Me Love (Give Me Peace On Earth)
06 (06) 06 Big star - Thirteen
07 (05) 06 David Bowie - Drive-In Saturday
08 (22) 03 Neil Sedaka - Standing On The Inside
09 (10) 03 Wishbone Ash - Sometimes world
10 (07) 05 Albert Hammond - Free electric band

11 (20) 03 Paul Simon - Kodachrome
12 (21) 02 Bob Marley - Concrete Jungle
13 (28) 02 Deep Purple - Smoke on the water
14 (29) 02 Bruce Springsteen - Spirit In The Night
15 (30) 02 Three dog night - Shambala
16 (31) 02 Suzi Quatro - Can the can
17 (11) 06 Big star - Don't lie to me
18 (18) 05 Todd Rundgren - Sometimes I don't know how
19 (08) 08 The Doobie Brothers - Long Train Runnin
20 (12) 08 Little feat - Dixie Chicken

21 (15) 05 Charlie Rich - Behind Closed doors
22 (32) 02 The Byrds - Things will be better
23 (13) 04 Manassas - Isn't it about time
24 (14) 05 Gram Parsons - The New soft shoe
25 (24) 04 Dimitri van Toren - Hé, kom aan
26 (17) 05 Deep purple - Rat bat blue
27 (16) 04 The Eagles - Tequila sunrise
28 (---) 01 The Temptations - Plastic man
29 (26) 06 Rob de Nijs - Jan Klaassen de trompetter
30 (---) 01 Fleetwood MAc - Remember me

31 (19) 04 Hawkind - Lord of light
32 (---) 01 Don Covay - I was checking out she was checking in
33 (---) 01 Jethro Tull - A Passion Play (Edit #8)
34 (---) 01 The Carpenters - Yesterday once more
35 (---) 01 The Stylistics - You'll Never Get To Heaven (If You Break My Heart)
36 (09) 09 10CC - Rubber bullets
37 (27) 06 Dr. John - Right place wrong time
38 (---) 01 Nicky Hopkins - Speed on
39 (33) 04 Mystic moods - Cosmic sea
40 (25) 04 Sam Neely - Rosaly

Verdwenen
03 {31} Blue Oyster Cult - The red and the black
08 {02} Big star - Feel EP
06 {14} Redbone - We Were All Wounded At Wounded Knee
07 {10} Claire Hamill - Speedbreaker
07 {18} Paul McCartney and Wings - My love
06 {17} Beach boys - California Saga
06 {20} Procol Harum - Grand hotel

musician schreef:
Benieuwd hoe die platenzaken in Venezuela er uit zouden hebben gezien, in 1973. Ik had er wel eens willen neuzen.
Ik ook! Dat kon destijds heel goed vanuit het Nederlands Antilliaanse eiland Aruba met boot naar Punto Fijo in Venezuela wat qua afstand ongeveer vergelijkbaar was als Vlieland - Harlingen.
gaucho schreef:
Wel leuk om te weten dat het nummer pas jaren later, eigenlijk vooral in de Steve Morse-tijd, met grote regelmaat in de setlist van Deep Purple zou opduiken.
Op deze site lees ik dat Ritchie Blackmore een hekel aan het nummer had en het daarom nooit live in zijn aanwezigheid is uitgevoerd. Er wordt daar ook nog een interessante parallel getrokken met Smoke on the water.
musician schreef:
Ik had mij erg verheugd op een weekje met Smoke on the Water en Spirit in the Night. Maar de hernieuwde kennismaking viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen.
Helemaal mee eens.

De Music Meter Top 20 van 19-05-1973, week 20!

01 (01) 03 Money - Pink Floyd (78) +7
02 (03) 04 Sometimes I don't know what to feel - Todd Rundgren (68) +8
03 (06) 04 I want some more - Colin Blunstone (61) +10
04 (02) 06 Drive in Saturday - David Bowie (54) -7
05 (05) 06 See my baby jive - Wizzard (53) +1
06 (04) 03 Hell Raiser - The Sweet (48) -8
07 (07) 04 The free electric band - Albert Hammond (47) -4
08 (09) 07 We were all wounded at Wounded Knee - Redbone (46) -3
http://streamd.hitparade.ch/cover/200/deep_purple-smoke_on_the_water_s_1.jpg

09 (----) 01 Smoke on the water - Deep Purple (46) +32
10 (----) 01 Give me love - George Harrison (45) +30
11 (----) 01 Kodachrome - Paul Simon (40) +17
12 (11) 08 Feel - Big Star (37) +1
13 (20) 02 Do you love me - Sharif Dean (35) +11
14 (12) 02 Divergence - Solution (33) -1
15 (17) 02 Albatross - Fleetwood Mac (28) +2
16 (15) 02 Tequila sunrise - Eagles (26) -6
17 (08) 07 Long train runnin' - Doobie Brothers (27) -23
18 (13) 11 20th century boy - T. Rex (25) -8
19 (----) 01 Passing through - Leonard Cohen (25) +7
20 (----) 01 Cowgirl in the sand - Byrds (21) 0

Verdwenen:

Rubber bullets - 10cc
Oh my father - Bert Jansch
Grand Hotel - Procol Harum
Vicious - Lou Reed
Let's pretend - Raspberries

Dank voor alle inzendingen!

Een hoopvol trio aan binnenkomers, misschien wordt er wel een gooi naar de macht gedaan. Hoewel Pink floyd, Todd Rundgren en Colin Blunstone sterke namen hebben en nog maar net begonnen in onze lijst.

Solution kwam vorige week hoopvol binnen op 12 maar wist die notering in de 2e week niet meer te halen.

Week 21:

01 01 07 David Bowie - Drive-In Saturday #3
02 02 09 Johan Verminnen - Laat me nu toch niet alleen
03 04 07 Wizzard - See My Baby Jive
04 05 04 George Harrison - Give Me Love (Give Me Peace on Earth)
05 10 04 Leonard Cohen - Passing Through
06 08 06 Todd Rundgren - Sometimes I Don't Know What To Feel
07 12 03 Suzi Quatro - Can the Can
08 14 03 Colin Blunstone - I Want Some More
09 09 06 Ayshea - Farewell
10 19 02 Mott the Hoople - Honaloochie Boogie

11 03 10 Big Star - Feel / The Ballad of El Goodo / Try again (EP)
12 18 03 Sharif Dean - Do You Love Me?
13 20 02 The Byrds - Things Will Be Better
14 06 13 Lou Reed - Vicious #3
15 07 08 Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
16 11 08 Dr John - Right Place Wrong Time
17 ---- 01 Carpenters - Yesterday Once More
18 ---- 01 T. Rex - The Groover
19 17 04 Dimitri van Toren - Hé, kom aan
20 ---- 01 Paul Simon - Kodachrome

verdwenen:
Raspberries - Let's Pretend (10 wk)
Bert Jansch - Oh My Father (10 wk)
T. Rex - 20th Century Boy #4 (12 wk)

Tipparade: week 21 van 1973.

1. The Cats - Let's Go Together
In die jaren ook een vaste klant in de top-40. Zeer herkenbare zang en gitaarsound en licht mystieke sfeer wat hun kwaliteiten zijn maar de andere kant van de medaille is dan weer dat het vrij voorspelbaar is.
Cijfer: 7

8. The Rolling Stones - Sad Day
Dateert van 1965, waarom toen pas uitgebracht? Misschien begrijpelijk want toch wat minder dan hun andere hits in die periode (toen hadden ze er veel) al is het op zich een goed Stones-nummer met vrij apart gitaarwerk.

12. Demis Roussos - Goodbye, My Love, Goodbye
1973 was het topjaar voor Demis Roussos. Mooie stem, zomerse arrangementen maar voor mij ietsje te zoet en glad.

20. Colin Blunstone - I Want Some More
Deze man heeft beslist ook een mooie stem en het is ook een vlot, radiovriendelijk nummer met fijne gitaar en piano.
Cijfer: 8

26. Vader Abraham & Zijn Goede Zonen - Ajax Wint De Europacup
Vader Abraham moet wel een fervente supporter zijn van Ajax, hij brengt regelmatig Ajax-liedjes uit. Niets tegen Ajax, wel tegen de goedkope commerce van Vader Abraham.
Cijfer: 3

27. Steely Dan - Reelin' In the Years
Vernuftige en intelligente maar toch radiovriendelijke pop, nog net genoeg gladgestreken voor een breed publiek. Zang, tekst en instrumentatie zijn hier top.
Cijfer: 9

28. Lowland Trio - Ho-Wowoh-Wowoh
Geen clip gevonden.

29. Barry Blue ~ Dancin' On A Saturday Night
Glamrock dat naar disco lonkt, klinkt nu nog fris vooral door het inderdaad aanstekelijk ritme en vooral die erg leuke rinkelende gitaar.

30. Dobie Gray - Drift Away
Een artiest die hier nauwelijks bekend is, singer-songerwriterspop met soulvolle zang. Wat clichématige tekst maar voor de rest nog best te doen.

Musician's Top 40 van 26-05-1973:

01 (01) 04 Money - Pink Floyd
02 (02) 07 Sometimes I don't know what to feel - Todd Rundgren
03 (03) 05 Albatross - Fleetwood Mac
04 (06) 04 Do you love me - Sharif Dean
05 (10) 03 Smoke on the water - Deep Purple
06 (04) 06 Hell Raiser - The Sweet
07 (05) 09 We were all wounded at Wounded Knee - Redbone
08 (11) 04 Kodachrome - Paul Simon
09 (08) 05 Sad day - Rolling Stones
10 (07) 07 The free electric band - Albert Hammond
11 (13) 05 Ginny come lately - Albert West
12 (15) 04 Give me love - George Harrison
13 (16) 04 Can the can - Suzi Quatro
14 (09) 08 I want some more - Colin Blunstone
15 (18) 03 Spirit in the night - Bruce Springsteen
16 (14) 06 Tequila sunrise - Eagles
17 (22) 04 Oh my father - Bert Jansch
18 (23) 02 Remember me - Fleetwood Mac
19 (26) 02 Yesterday once more - Carpenters
20 (21) 07 Catherine - Rick Wakeman
21 (12) 09 Rubber bullets - 10cc
22 (30) 02 Diamond girl - Seals & Crofts
23 (29) 03 Concrete jungle - Bob Marley
http://streamd.hitparade.ch/cover/200/led_zeppelin-over_the_hills_and_far_away_s_1.jpg

24 (----) 01 Over the hills and far away - Led Zeppelin
25 (25) 05 One and one is one - Medicine head
26 (28) 04 A passion play (edit no. 8 ) - Jethro Tull
27 (17) 09 Long train runnin' - Doobie Brothers
28 (36) 02 Let's go together - The Cats
29 (35) 02 I'd rather be a cowboy - John Denver
30 (37) 02 Goodbye my love goodbye - Demis Roussos
31 (34) 03 Hypnosis - Mud
32 (33) 04 You'll never get to heaven - Stylistics
33 (32) 05 Hymn - James Taylor
34 (----) 01 Nellie van der Heuvel - Rijk de Gooijer
35 (----) 01 It's too late - Isley Brothers
36 (----) 01 The tandem - Smyle
37 (----) 01 Born to be with you - Dave Edmunds
38 (----) 01 Life is on my side - Euson
39 (----) 01 It's gonna be better - Maddog
40 (----) 01 How come? - Four Seasons

Verdwenen:

Drive in Saturday - David Bowie
Divergence - Solution
Golden country - Reo Speedwagon
Isn't it about time - Manassas
Grand Hotel - Procol Harum
See my baby jive - Wizzard
He kom aan - Dimitri van Toren
No more mr. nice guy - Alice Cooper

Geen schokkende week in stijgers en nieuwe entrees. Vooral bekende pop uit die tijd vult de leeggekomen plekken.
Minder bekend waren de singles van de Isley Brothers (bewerking Carole King klassieker) en de Four Seasons. Geen herhaling, wel uit hun Motown catalogus.

Destijds hadden we moeten bedenken om de nieuwe single van Led Zeppelin te kopen, dat zou nu aardig wat waard zijn. Aangezien niemand dat deed en we toch praten over Led Zeppelin. Maar nee, het zuinig opgespaarde zakgeld ging op aan Smyle en Maddog.

Volgens mij verschenen rond 1973 de eerste smileys in Nederland. Wat hip was en vandaar ook de naam van de band. Smileys en dan nog zonder computer. Je moest ze kopen als sticker.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/SNice.svg/220px-SNice.svg.png

Week 21 1973: (26-05-1973)
01 (01) 05 Pink Floyd - Money
02 (02) 05 The Sweet - Hell raiser
03 (05) 03 George Harrison - Give Me Love (Give Me Peace On Earth)
04 (04) 06 Colin Blunstone - I want Some more
05 (08) 04 Neil Sedaka - Standing On The Inside
06 (11) 04 Paul Simon - Kodachrome
07 (13) 03 Deep Purple - Smoke on the water
08 (12) 03 Bob Marley - Concrete Jungle
09 (15) 03 Three dog night - Shambala
10 (03) 07 Wizzard - See My Baby Jive

11 (07) 07 David Bowie - Drive-In Saturday
12 (06) 07 Big star - Thirteen
13 (09) 04 Wishbone Ash - Sometimes world
14 (14) 03 Bruce Springsteen - Spirit In The Night
15 (16) 03 Suzi Quatro - Can the can
16 (10) 06 Albert Hammond - Free electric band
17 (22) 03 The Byrds - Things will be better
18 (30) 02 Fleetwood Mac - Remember me
19 (18) 06 Todd Rundgren - Sometimes I don't know how
20 (21) 06 Charlie Rich - Behind Closed doors

Voor de puntentelling bied ik op tijd mijn top 20 aan. De rest van mijn top 40 (21-40) haalt de wekelijkse deadline niet maar zal ik maandag of dinsdag publiceren.

Ranboy Top 20 week 22 28-5-1973
w22 w21 aw
1 1 9 Grand hotel - Procol Harum
2 2 7 I want some more - Colin Blunstone
3 4 5 Sometimes I don't know what to feel - Todd Rundgren
4 3 4 Money - Pink Floyd
5 8 3 Smoke on the water - Deep Purple
6 6 6 Divergence - Solution
7 9 4 Kodachrome - Paul Simon
8 12 2 The tandem - Smyle
9 5 12 Watcher of the skies - Genesis
10 -- 1 Over the hills and far away - Led Zeppelin
11 7 9 No more Mr. Nice Guy - Alice Cooper
12 18 2 Diamond girl - Seals & Crofts
13 14 4 Give me love - George Harrison
14 17 2 Yesterday once more - The Carpenters
15 11 7 The free electric band - Albert Hammond
16 10 9 We were all wounded at Wounded Knee - Redbone
17 16 6 Tequila sunrise - Eagles
18 -- 1 He kom aan - Dimitri van Toren
19 -- 1 Feel the need in me - Detroit Emeralds
20 19 3 Do you love me? - Sharif Dean

Martial
Top 30 - Week 21

01 (01) 05 Pink Floyd - Money
02 (02) 08 Redbone - We Were All Wounded At Wounded Knee
03 (06) 04 Sharif Dean - Do You Love Me?
04 (07) 03 Deep Purple - Smoke On The Water
05 (05) 05 Eagles - Tequila Sunrise
06 (03) 08 Wizzard - See My Baby Jive
07 (04) 06 Solution - Divergence
08 (11) 05 Fleetwood Mac - Albatross
09 (09) 07 Albert Hammond - The Free Electric Band
10 (13) 04 Paul Simon - Kodachrome

11 (12) 03 Bruce Springsteen - Spirit In The Night
12 (15) 03 Colin Blunstone - I Want Some More
13 (20) 02 Maddog - It's Gonna Be Better
14 (08) 09 The Doobie Brothers - Long Train Runnin'
15 (10) 06 The Sweet - Hell Raiser
16 (23) 02 Carpenters - Yesterday Once More
17 (14) 07 Charlie Rich - Behind Closed Doors
18 (21) 03 Neil Sedaka - Standing On The Inside
19 (22) 04 George Harrison - Give Me Love (Give Me Peace On Earth)
20 (28) 02 Smyle - The Tandem

21 (27) 02 Fleetwood Mac - Remember Me
22 (26) 03 Bitch - Good Time Coming
23 (16) 09 10cc - Rubber Bullets
24 (18) 05 Albert West - Ginny Come Lately
25 ( -- ) 01 Led Zeppelin - Over The Hills And Far Away
26 (17) 09 The Byrds - Cowgirl In The Sand
27 (19) 06 Sutherland Brothers & Quiver - (I Don't Want To Love You) You Got Me Anyway
28 ( -- ) 01 Paul McCartney & Wings - Live And Let Die
29 (25) 10 Roger Daltrey - Giving It All Away
30 (24) 09 Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras

http://streamd.hitparade.ch/cover/200/paul_mccartney_wings-live_and_let_die_s.jpg

Paul McCartney & Wings komen met de titeltrack van de Bondfilm Live And Let Die wat zeker niet het beste nummer is wat deze formatie heeft voortgebracht, maar triester is het overlijden van Roger Moore die de rol van Bond speelde in die tijd, een geweldige acteur is helaas verloren gegaan

Wie kent niet de tv-klassiekers Ivanhoe, The Saint en The Persuaders om eens wat te noemen.

Favoriete Bond is en blijft overigens Sean Connery

Hierbij "de rest" van mijn top 40.

21 (28) 02 The Temptations - Plastic man
22 (25) 05 Dimitri van Toren - Hé, kom aan
23 (---) 01 Led Zeppelin - Over the Hills and far away
24 (RE) 08 Lou Reed - Vicious / Satallite of love
25 (24) 06 Gram Parsons - The New soft shoe
26 (26) 06 Deep purple - Rat bat blue
27 (17) 07 Big star - Don't lie to me
28 (20) 09 Little feat - Dixie Chicken
29 (34) 02 The Carpenters - Yesterday once more
30 (---) 01 Eloise Laws - Love factory

31 (33) 02 Jethro Tull - A Passion Play (Edit #8)
32 (---) 01 Johnnie Taylor - I believe in you (you believe in me)
33 (---) 01 Isley Brothers - It's too late
34 (---) 01 Bobby Bird - Try it again
35 (27) 05 The Eagles - Tequila sunrise
36 (32) 02 Don Covay - I was checking out she was checking in
37 (19) 09 The Doobie Brothers - Long Train Runnin
38 (29) 07 Rob de Nijs - Jan Klaassen de trompetter
39 (---) 01 Looking glass - Jimmie loves Marie-Ann
40 (---) 01 Ayshea - Farewell

Merkwaardig is de hoge re-entry van Lou Reed op nr. 24. Dat komt voornamelijk omdat ik de B-kant (Satallite of love) nog meer aandacht en punten wil geven.
Mijn eerder ingediende top 20 kan volgende week nog een keer mee want ik ben komend weekeinde niet online.

Helaas moet mijn vorige nog ns mee...

luigifort schreef:
Helaas moet mijn vorige nog ns mee...

Op voorwaarde dat je volgende week eens flink de bezem door je lijst haalt....

De Music Meter Top 20 van 26-05-1973, week 21!

01 (01) 04 Money - Pink Floyd (77) -1
02 (02) 05 Sometimes I don't know what to feel - Todd Rundgren (70) +2
03 (03) 05 I want some more - Colin Blunstone (65) +4
04 (09) 02 Smoke on the water - Deep Purple (63) +17
05 (10) 01 Give me love - George Harrison (54) +9
06 (11) 02 Kodachrome - Paul Simon (54) +14
07 (04) 07 Drive in Saturday - David Bowie (48) -6
08 (13) 03 Do you love me - Sharif Dean (45) +10
09 (05) 07 See my baby jive - Wizzard (44) -9
10 (06) 04 Hell Raiser - The Sweet (40) -8
11 (08) 08 We were all wounded at Wounded Knee - Redbone (38) -8
12 (07) 05 The free electric band - Albert Hammond (34) -13
13 (15) 03 Albatross - Fleetwood Mac (31) +3
14 (19) 02 Passing through - Leonard Cohen (30) +5
15 (12) 09 Feel - Big Star (29) -8
16 (14) 03 Divergence - Solution (29) -4
http://streamd.hitparade.ch/cover/200/suzi_quatro-can_the_can_s_5.jpg

17 (----) 01 Can the can - Suzi Quatro (28) +9
18 (16) 03 Tequila sunrise - Eagles (25) -1
19 (----) 01 Things will be better - The Byrds (23) +11
20 (----) 01 Spirit in the night - Bruce Springsteen (23) +4

Verdwenen:

Long train runnin' - Doobie Brothers
20th century boy - T. Rex
Cowgirl in the sand - Byrds

Bruce Springsteen kan dan toch nog blij zijn met die 20e plek: hoe je het wendt of keert, uiteindelijk is er sowieso 1 puntje voor in de toekomst weggelegd. Misschien wordt het nog beter maar de 20e plek is voor platen die het qua noteringen niet gemakkelijk hebben altijd een zegen.

Verder weinig schokkende zaken, de nummers 9, 10 en 11 van vorige week zijn gezamenlijk 5 plaatsen opgeschoven. Maar of het volgende week voldoende is voor de topplekken...

Tipparade: week 22 van 1973.

1. George Harrison - Give Me Love (Give Me Peace On Earth)
George Harrison is nog steeds op zoek naar liefde en vrede op onze planeet met zijn kenmerkende stem en gitaarsound. Nu nog steeds een relevante song.

24. Gerrie en Arnold Mühren - Ajax Is De Koning Van De Mat
Geen clip gevonden.

25. Smyle - The Tandem
Klinkt als de vroege Beatles met prettige melodie en gitaarwerk, mag beslist uit de vergetelheid worden gehaald.

26. Status Quo - Mean Girl
Status Quo is in de jaren '70 overgetapt naar swingende en simpele (hard)rock dat duidelijk in de blues is geworteld en dat heeft hen geen windeieren bezorgd. Klinkt vlot, aanstekelijk en energiek.

27. Helga - Ver Hier Vandaan
Geen clip gevonden.

28. Keith Hampshire - First Cut Is The Deepest
Geschreven door Cat Stevens en diverse malen gecoverd. Deze versie is mij echter te overgeproduceerd al is de zang wel behoorlijk.

29. Maddog - It's Gonna Be Better
Ook anno 1973 is epigonisme niet van de lucht. Dit is niets meer dan een Cats-kloon (zang, gitaar) maar met vergankelijker materiaal en zonder dat mystiek randje.

30. Lobo - It Sure Took A Long Long Time
Dit nummer dat ik niet kende kan ermee door maar klinkt nu vrij belegen mede door de zoete zang en ook omdat de violen wat te overheersend zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:36 uur

geplaatst: vandaag om 00:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.