MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
NL Top 40, week 4:

#32. Four Tops - Walk Away Renee
Een nummer dat al in een paar lijstjes van de deelnemers hier staat en ik ook al wel een paar keer beluisterd had. Ik vind het wel een aardige soulplaat, zonder dat het nou echt een snaar weet aan te slaan. Mijn lijstje zal het wel niet halen dus...
Cijfer: 6

#34. Georgie Fame & the Blue Flames - The Ballad of Bonnie & Clyde
En ook dit nummer is al eerder opgedoken in dit topic. Ik heb dit nummer al een paar keer ter overweging gehad voor mijn eigen lijstje, maar tot nu toe viel het steeds buiten de boot en dat zal wel zo blijven. De tekst is aardig en ik zie dit nummer ook wel als een kleine ontdekking. Ergens doet het me ook wel denken aan oudere jazznummers als Mack the Knife. Als het over Bonnie & Clyde gaat, vind ik het nummer van Serge Gainsbourg en Brigitte Bardot uit 1968 overigens een stuk leuker.
Cijfer: 6,5

#36. Dragonfly - Celestial Dreams
Dutch psych rarity uit Vlissingen, niet te vergelijken met de gelijknamige Amerikaanse band uit dezelfde periode (of de metalband uit recenter jaren). Ik had hier nog nooit van gehoord, maar het bevalt me eigenlijk wel. Fijne psychedelica en een prachtige stem. Iemand anders hier die al bekend was met deze band?
Cijfer: 8

#38. The American Breed - Bend Me, Shape Me
Ook een leuke plaat, op de een of andere manier is die markante stem een enorm pluspunt. Dit nummer stond in de eerste twee weken van dit jaar in mijn lijstje en ik denk dat ik hem alleen maar leuker ben gaan vinden. Helaas is het aantal songs om uit te kiezen ook wat groter geworden, dus ik verwacht geen re-entry. Maar een hoog cijfer hier zit er wel in.

#40. Ro-D-Ys - Sleep Sleep Sleep
Van het Vlissingse Dragonfly naar de Ro-D-Ys uit Oude Pekela, aan de andere kant van het land. Dit beatnummer vind ik helaas niet zo sterk. Bij de YouTube-link staat een aardige biografie van de band, wel leuk leesvoer. Blijkbaar waren er heel wat plannen en ambities, maar viel het succes dermate tegen dat daar weinig van terecht is gekomen.
Cijfer: 4,5

---

US charts, week 4:

67. Otis Redding - (Sitin' On) The Dock Of The Bay
Een nummer dat ongetwijfeld hoge ogen gaat gooien in onze gezamenlijke weeklijst. Mijn bijdrage zal daarin wat kleiner zijn dan de gemiddelde, vermoed ik. Eigenlijk is alles aan dit nummer perfect, maar ik luister eigenlijk nu pas goed naar het liedje waardoor eindelijk de fraaie tekst me opvalt. Die spreekt me eigenlijk wel aan en als je weet wat hij zingt hoor je pas hoe goed hij het zingt en hoe goed het samenvalt met de ontspannen muziek. Het gefluit in het intro is ook een schitterende vondst. Uiteindelijk heb ik dit nummer 4 keer beluisterd en minstens zo vaak mijn tekst aangepast en rating naar boven bijgesteld.
Cijfer: 9

72. Sam & Dave - I Thank You
Cijfer: 6 (al ergens besproken)

81. Tommy James & The Shondells - Get Out Now
Deze naam deed wel heel vaag een belletje rinkelen. Dit nummer klinkt me een beetje in de oren als pop met een kleine garage rock inslag. Ben er niet zo weg van, maar als ik het singles-overzicht van de band op Wikipedia bekijk krijgen Tommy en zijn groep nog wel een herkansing dit jaar, want ze scoorden nog wel wat grotere hits.
Cijfer: 5,5

82. Howard Tate - Stop
Howard Tate is een vrij onbekend gebleven soulzanger. Scoorde in de US een paar hitjes in de marge, waar dit er eentje van is. En op MusicMeter heeft zijn debuutalbum uit 1968 ook maar 2 stemmen (wel een 4,5* gemiddeld). Toch maakt dit nummer wel nieuwsgierig, want het bevalt me best goed. Lekkere dramatische soulplaat met een goede stem. En ook wel leuk dat het eens niet op Motown of Stax is uitgekomen.

83. Elvis Presley - Guitar Man
Vlot rock & roll-nummer met een country-inslag, of andersom? Het lijkt me te snel om op te linedancen in ieder geval. Ik schipper met mijn mening ergens tussen 'wel aardig' en 'oubollig'.
Cijfer: 4

84. The Five Stairsteps & Cubie - A Million to One
Het allereerste wat me opvalt is de onzinnige bandnaam. Zou daar nog een verhaal achter zitten, vraag ik me dan af. Het liedje zelf spreekt me niet erg aan: het is een rustige soulballad waarvan geen enkel element bijzonder mijn aandacht trekt.
Cijfer: 5

91. Johnny Cash - Rosanna's Going Wild
Dit nummer duurt zo kort (nog geen 2 minuten) dat je goed bij de les moet blijven, want anders is het weer voorbij. Ik draai hem nog maar eens dus. De diepe stem van Cash in combinatie met de blazers en achtergrondkoortjes bevalt me wel. Een typische uptempo-country stamper van The Man in Black. Geen hoogvlieger in wat ik ken van zijn oeuvre, maar wel een leuk nummer.

92. The Mills Brothers - Cab Driver
Dit is me dan echt te oubollig. Muzikaal gezien zit het een beetje in het straatje van de Drifters en Platters. Vocale muziek met in dit geval een country-omlijsting. Toen ook al iets voor de oudere jongeren, denk ik. Weinig sex, drugs &/of rock & roll te bespeuren hier.
Cijfer: 3,5

99. Every Mother's Son - No One Knows
Dit nummer begint al meteen met een phaser effect en dat wordt zo ongeveer het hele nummer vastgehouden. Toch is het wel een aardig liedje, maar ik kan me voorstellen dat dit in de maalstroom van de vele goede soortgelijke hits wel wat ondersneeuwde. Dit was dan ook de laatste single van deze band, want hierna gingen ze al snel uit elkaar.

100. Al Hirt - Keep The Ball Rollin'
Niet kunnen vinden op YouTube/Spotify

Hier laat ik het even bij, maar deze kwamen ook nog binnen:

104. The Association - Everything That Touches You
105. The Fifth Dimension - Carpet Man
107. Soul Brothers Six - Whant Can You Do When You Ain't Got Nobody
112. Skitch Henderson, His Piano & His Orchestra - Green Green Grass Of Home
113. Sly & His Family Stone - Dance to the Music (7,5)
114. Jimmy McCracklin - Get Together
115. Mitch Ryder - (You've Got) Personality & Chantilly Lace (Medley)
116. Sergio Mendes - Say A Little Prayer
117. Dickie Lee - Red, Green, Yellow And Blue
118. Brenda Lee - That's All Right
119. Sonny James - A World Of Our Own

Nieuwe top 15 van mij komt vanavond.

Ranboy Top 15 week 4 van 28 januari 1968
w4 w3 aw titel - artiest
1 1 5 Nights in white satin - The Moody Blues
2 3 6 She's a rainbow – The Rolling Stones
3 2 8 Tin soldier - Small Faces
4 4 4 Everlasting love - The Love Affair
5 5 3 Judy in disguise (with glasses) - John Fred and The Playboys
6 6 4 Darlin' - The Beach Boys
7 -- 1 Green tambourine - The Lemon Pipers
8 -- 1 Pictures of matchstick men - Status Quo
9 12 2 Bend me, shape me - American Breed
10 -- 1 Can I get there by candlelight - David McWilliams
11 7 8 Paradise lost - The Herd
12 11 3 Here we go round the Mulberry Bush - Traffic
13 -- 1 Mighty Quinn - Manfred Mann
14 8 8 Jackie - Scott Walker
15 9 7 World - The BeeGees

Bovenin zit het nog vast, maar eindelijk vier goeie binnenkomers. Lemon Pipers en Status Quo zijn heerlijk psychedelisch, maar ook sterke songs. David McWilliams verliest The days of Pearly Spencer, maar krijgt er Candlelight voor terug. En ook Manfred Mann heeft een prima meezinger.

The Mills Brothers bestonden al sinds 1924 en waren de volgende 2 decennia succesvol, dus lang voor Drifters en Platters halverwege de jaren '50 op de proppen kwamen. Ik denk dat Cab Driver een heruitgebracht nummer is (begrijpelijk dat het ouderwets klinkt).

Ah, goede achtergrondinfo. Dat ze al zo lang meegingen wist ik niet.

1968, week 4:

01 01 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
02 07 James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
03 02 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
04 --- Love - Alone Again Or
05 10 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
06 03 Pink Floyd - Flaming
07 --- 13th Floor Elevators - Slip Inside This House
08 --- Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
09 05 Miriam Makeba - Pata Pata
10 04 Moody Blues - Nights in White Satin
11 --- Status Quo - Pictures of Matchstick Men
12 06 Rolling Stones - She's a Rainbow
13 08 Gene Pitney - Something's Gotten Hold Of My Heart
14 12 Marvin Gaye - You
15 11 Eric Burdon & The Animals - Monterey

exit:
Love Affair - Everlasting Love
Marvin Gaye & Tammi Terrell - If I Could Build My Whole World Around You
Small Faces - Tin Soldier
Beatles - Magical Mystery Tour

Een aantal zeer sterke binnenkomers deze week. Heicro omschreef Alone Again Or van Love al mooi. Zelf ken ik het nummer nog maar een paar jaar, maar het is pas sindskort dat ik Forever Changes, het album waar dit vanaf komt, echt hoog waardeer (in korte tijd verhoogd van 3,5* naar 4,5*). De exotische invloeden zijn echt prachtig. Wonderschone muziek, al met al. Van 13th Floor Elevators heb ik vorig jaar een CD-boxje gekocht met hun studio-albums. Ook een band die steeds meer mijn interesse heeft, maar Slip Inside This House (volgens Rateyourmusic in januari uitgekomen) had ik al jaren geleden ontdekt via de cover van Primal Scream. Het nummer van Otis Redding beschreef ik eerder vandaag al. Ik ben benieuwd hoe goed dit nummer het bij mij en bij de andere deelnemers gaat doen. Het is een van de grootste klassiekers uit de popgeschiedenis (bij RYM de hoogst gewaardeerde single van 1968), maar op MusicMeter wordt soul over het algemeen wat lager gewaardeerd. Het nummer van Status Quo is de vierde en laatste binnenkomer. Ik was er weg van toen ik het net ontdekte, maar in dit ijzersterke muziektijdperk is het niet eens een absolute topper. Toch hoop en verwacht ik hem nog wel een tijdje in mijn lijstje te kunnen zetten.

Van de exits hoop ik vooral Small Faces snel terug te zien met een nieuwe single. Ik luisterde vandaag ook Itchicoo Park eens en dat is zo'n geweldig nummer dat ik betreurde in 1967 niet te hebben meegedaan. Dan had ik het zeker een keer op 1 gezet... De Beatles zullen ongetwijfeld ook nog langs komen dit jaar.

Mijn Verrukkelijke 15 - lijst 17:

#1 - #1 Cream - Sunshine Of Your Love (4wk)
#2 - #2 The Moody Blues - Nights In White Satin (5wk)
#3 - #3 Eric Burdon & The Animals - Monterey (4wk)
#4 - - Love - Alone Again Or (1wk)
#5 - #5 Georgie Fame - The Ballad Of Bonnie And Clyde (4wk)
#6 - #4 The Beach Boys - Darlin' (6wk)
#7 - #8 Calvin Arnold - Funky Way (3wk)
#8 - #12 The Love Affair - Everlasting Love (2wk)
#9 - #10 Dave Davies & The Kinks - Susannah's Still Alive (4wk)
#10 - - Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay
#11 - #6 Aretha Franklin - Chain Of Fools (4wk)
#12 - #7 The Rolling Stones - 2000 Light Years From Home (6wk)
#13 - #9 Simon Dupree & The Big Sound - Kites (10wk)
#14 - - Status Quo - Pictures Of Matchstick Men (1wk)
#15 - - The Lemon Pipers - Green Tambourine (1wk)

Uit de lijst:

- - #11 Donovan - Wear Your Love Like Heaven (na 8wk)
- - #13 The Rolling Stones - She's A Rainbow (na 5wk)
- - #14 The Small Faces - Tin Soldier (na 7wk)
- - #15 The Herd - Paradise Lost (na 7wk)

Stabiliteit aan de top, maar er is in de onderste regionen genoeg actie en Love maakt duidelijk indruk met hun flamenco-klanken. Ik ken ook werkelijk niets dat er op lijkt. Het is echt puur zo'n plaat waarbij het tevergeefs zoeken lijkt naar enige invloeden. Zeer knap. Helaas gaan we die nog lang niet tegenkomen in de Tipparade. Dat gebeurt pas in 1970 en het blijft dan ook bij een tipnotering. Van de andere binnenkomers zie ik Otis zeker nog hogere ogen gooien. Tijdloos nummer.

De Musicmeter Top 15 van 27 januari 1968!

01 (01) Nights in white satin - Moody blues (78)
02 (02) She's a rainbow/2000 Light years from home - Rolling stones (64)
03 (03) Sunshine of your love - The Cream (51)
04 (04) Darlin' - Beach boys (44)
05 (---) Love again or - Love (39)
06 (08) Some velvet morning - Nancy Sinatra & Lee Hazlewood (33)
07 (06) Everlasting love - The Love Affair (33)
08 (07) Monterey - Eric Burdon & The Animals (31)
09 (05) Tin soldier - The Small Faces (29)
10 (---) Pictures of matchstick men - Status quo (27)
11 (---) Sittin' on the dock of the bay - Otis Redding (25)
12 (13) Susannah's still alive - Dave Davies (18)
13 (09) The days of Pearly Spencer - David McWilliams (17)
14 (11) Foxy lady - Jimi Hendrix (16)
15 (---) I believe my time ain't long - Fleetwood mac (16)

Met dank aan alle deelnemers (6), uiteraard!

Onmiskenbaar het weekje van Love. Mooie entree en hoewel de hele top 4 gelijk bleef, leden ze allemaal verlies in punten. Dus wie weet wat dat de volgende week nog gaat worden.

Verder prachtige nieuwe binnenkomers waar ik alleen maar mee kan instemmen. Alleen jammer dat Pink Floyd al weer na 1 week uit de Top 15 is verdwenen. Het vertrek uit de lijst van Magical mystery tour, toch vrij snel, is voor het overige natuurlijk een even opmerkelijk als onvermijdelijk feit.

Week 4 - 1968
Top 40

Binnenkomers in de Tipparade:

#4: John Woodhouse And His Magic Accordeon - Het Vissersmeisje V
#5: Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen V
#15: David Garrick - Unchained Melody V
#19: Manfred Mann - Mighty Quinn V
- Honest Men - It's Too Late To Turn Around V
- The Lovin' Spoonful - Money (re-entry)
- Bob Smit & Duke City Sextet - Ik Kom Naar Je Toe
- The Tremeloes - Suddenly You Love Me V

Top 40-entries die de Tipparade oversloegen:

#36: Dragonfly - Celestial Dreams V
#40: The Ro-d-ys - Sleep Sleep Sleep (Flower Power From Holland) (re-entry)

(afbeelding)
Het Zeeuwse Dragonfly. Zou Gene Simmons ooit een live-show van ze gezien hebben?

Om er maar gelijk een anti-climax tegenaan te gooien:
Draaiorgels komen uit de hel en John Woodhouse's 'magic', draaiorgel-achtige accordeon waarschijnlijk ook. Walgelijk! [1].

Prikkebeen is gebaseerd op Nederland's eerste stripboek als ik YouTube mag geloven. Beetje een vaag verhaal, dus daar kan ik het nummer niet op beoordelen, maar muzikaal gezien zit het wel snor. Het is dan wel zo dat ik ze veel beter ken van Boudewijn [7,5].

David Garrick, daar ben ik kort over, moet gewoon met z'n jatten van Unchained Melody afblijven [1].

Misschien klinkt Manfred Mann's Mighty Quinn een beetje braaf enzo, maar ik vind dit best een geslaagd, luchtig popliedje. Ik vind dat verhaal van Manfred Mann trouwens reuze interessant. Beginnend als een a-typisch 60's popbandje, beetje dertien in een dozijn, dat zich vervolgens transformeert tot een progressieve rockband van formaat. Van die incarnatie (Manfred Mann's Earth Band) heb ik laatst deze fantastische verzamelaar aangeschaft waarop ook hun geweldige, rootsy bewerking van dit nummer. Een aanrader van jewelste voor wie nog onbekend is met die band, maar je moet wel goed zoeken (amazon.co.uk)! Dit liedje krijgt van mij trouwens een [7,5].

'It wasn't all that bad until the harmonizing. It's too high', zegt m'n lieve vrouw over Honest Men. Inderdaad, en daarnaast vind ik het wat anoniem klinken, zeker in vergelijking met hun vorige single Mister, Mister [5,5]

Bob Smit heb ik moeten downen. 'Sextet' lees ik bij de artiestennaam, dan verwacht je toch wel iets, maar als dat dan zulke carnavaleske muziek moet opleveren ben ik toch zwaar teleurgesteld [2].

Het Tremeloes-liedje is waarschijnlijk het origineel waarop Ben Cramer zijn Zai Zai Zai baseerde. Beetje niets-aan-de-hand-liedje, maar niets bijzonders [5].

Dragonfly is wat mij betreft de verrassing van de week. Nooit van de Nederlandse band gehoord, maar dit klinkt goed! Het zit een beetje in de Moody Blues-hoek: Bezwerend klinkende rockmuziek met klassieke en Oosterse invloeden, op een smaakvolle manier gedaan [8].

ranboy schreef:
(quote)

Nochtans staat hij al genoteerd in de top 15 van musician en mij .

En in de mijne ook

Door de nog lage noteringen net geen plekje in de Musicmeter top 15, Mighty Quinn.

ArthurDZ schreef:
(quote)

En in de mijne ook

Misschien bedoelt Kaztor dat ie verbaasd is dat er nog een user is die hem niet in zijn top 10 heeft.

Ik vind het ook wel een leuk nummer, maar de concurrentie is helaas te sterk.

Week 4 - 1968

#4: John Woodhouse And His Magic Accordeon - Het Vissersmeisje
Dit soort draaiorgel-kermisdeuntjes is helemaal niet mijn ding, ik vind het erg oubollig klinken.
Cijfer: 2,5

#5: Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen
Hier hoor ik duidelijk psychedelische invloeden (tekst, arrangementen), Boudewijn De Groot lijkt goed geluisterd te hebben naar Sgt. Peppers maar het klinkt toch eigenzinnig en artistiek zit het nummer sterk in mekaar.

#15: David Garrick - Unchained Melody
Slechte covers vind ik even erg als die kermisdeuntjes. Zo geweldig als ik de versie van Righteous Brothers vind, zo flauw vind ik de versie van David Garrick.
Cijfer: 2,5

#19: Manfred Mann - Mighty Quinn
Dit is ook een cover nl. van Bob Dylan maar wel een heel geslaagde. Manfred Mann heeft daar een eigen vrolijke versie van gemaakt en daar is niets mis mee.

- Honest Men - It's Too Late To Turn Around
Lijkt sterk op vocale bands als Beach Boys / Mama's & Papa's en ook The Cats. Niet onaardig nummer maar te weinig eigenheid en ook een beetje niemendallerig.
Cijfer: 5,5

- The Tremeloes - Suddenly You Love Me
Dit is inderdaad de oorspronkelijke versie, werd ook in het Frans gecoverd nl. door Joe Dassin. Die versie klinkt mij ook het meest authentiek, een pretentieloos en erg vrolijk nummer dat gerust kan voor mij.
Cijfer: 7

Top 40-entries die de Tipparade oversloegen:

#36: Dragonfly - Celestial Dreams
Dit kende ik totaal niet, ik vind het goed in elkaar gestoken en ligt tussen psychedelica en progrock, alleen had het beter afgesloten kunnen worden.
Cijfer: 7,5

Lijst voor 3 februari

1. The Moody Blues- Nights In White Satin (1) (6w)
2. The Rolling Stones- She’s A Rainbow/2000 Light Years From Home (2) (6w)
3. Love- Alone Again Or (-) (1w)
4. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood- Some Velvet Morning (4) (5w)
5. The Beach Boys- Darlin’ (3) (6w)
6. Fleetwood Mac- I Belive My Time Ain’t Long (9) (2w)
7. The Velvet Underground- White Light/White Heat (-) (1w)
8. Dave Davies- Susannah’s Still Alive (5) (4w)
9. Paul Mauriat- Love Is Blue (7) (7w)
10. Manfred Man- The Mighty Quinn (12) (2w)
11. Otis Redding- Sittin’ On The Dock Of The Bay (13) (2w)
12. Miriam Makeba- Pata Pata (15) (2w)
13. 13th Floor Elevators- Slip Inside This House (-) (1w)
14. Cream- Sunshine Of Your Love (8) (5w)
15. Love Affair- Everlasting Love (6) (4w)

Verdwenen:

The Doors- Love Me Two Times (Aantal weken: 8. Hoogste positie: 1)
Eric Burdon & The Animals- Monterey (Aantal weken: 5. Hoogste positie: 9)
Marvin Gaye & Tammi Terrell- If I Could Build My Whole World Around You 5 (Aantal weken:2. Hoogste positie: 10)

Drie binnenkomers deze week, alle drie geflopt in 1968 zelf. Gelukkig weet de mensheid nu wel beter, na al die tijd

Love komt zeer hoog binnen. Alone Again Or is dan ook een geweldig nummer, kan zo in mijn top 100 allertijden.

Op 7 The Velvet Underground, met het titelnummer van hun tweede album. Leg je dit naast andere nummers uit die periode, dan merk je meteen hoe totaal anders dit klinkt. Had toch op zijn minst moeten opvallen in 1968, maar zelfs dat deed het niet.

En dan op 13 The 13th Floor Elevators. En nee, ik heb het niet expres gedaan. De cover van Primal Scream vind ik zelfs nog net iets beter, maar het origineel mag er zeker ook zijn.

Extra tips, altijd welkom en worden in ieder geval altijd even beluisterd. Ik heb voor morgen ook nog een leuke verrassing gevonden.

Eerst de Engelse Top 20 van 3 februari 1968:

01 02 Everlasting Love LOVE AFFAIR
02 01 Ballad Of Bonnie And Clyde GEORGIE FAME
03 03 Am I That Easy To Forget ENGELBERT HUMPERDINCK
04 04 Judy In Disguise (With Glasses) JOHN FRED AND THE PLAYBOY BAND
05 11 Bend Me Shape Me AMEN CORNER
06 10 Everything I Am PLASTIC PENNY
07 --- Mighty Quinn MANFRED MANN
08 13 She Wears My Ring SOLOMON KING
09 14 Suddenly You Love Me / As You Are THE TREMELOES
10 09 Tin Soldier SMALL FACES
11 06 Daydream Believer MONKEES
12 05 Magical Mystery Tour EP BEATLES
13 07 Walk Away Renee FOUR TOPS
14 17 I Can Take Or Leave Your Loving HERMAN'S HERMITS
15 --- Gimmie Little Sign BRENTON WOOD
16 08 Hello Goodbye BEATLES
17 --- Darlin' BEACH BOYS
18 12 World BEE GEES
19 15 Paradise Lost THE HERD
20 16 I'm Coming Home TOM JONES

De overige nieuwe binnenkomers:

37 - Don't stop the Carnival ALAN PRICE SET
41 - Words BEE GEES

De Britten zaten ongetwijfeld te wachten op dit nieuwe singletje van Manfred Mann, dat gaat in ieder geval de goede kant op.

Slechts twee echte nieuwe binnenkomers. Words is een klassieker in de beste Bee Gees tradities, een ballad van hoge klasse, zoals we dat eigenlijk van de Bee Gees gewend waren.

En dan een kort nummer, niet echt schokkend maar wel typisch jaren '60 geluid van Alan Price. Maar uit mijn hoofd heeft deze band betere platen gemaakt.

Dan nog even de Engelse LP top 20 van die dag:

1 2 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
2 1 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
3 3 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
4 12 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
5 5 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
6 8 Pisces Aquarius Capricorn And Jones MONKEES
7 4 Reach Out FOUR TOPS
8 7 13 Smash Hits TOM JONES
9 18 Greatest Hits - Supremes SUPREMES
10 6 Their Satanic Majesties Request ROLLING STONES
11 10 The Last Waltz ENGELBERT HUMPERDINCK
12 14 Axis: Bold As Love JIMI HENDRIX EXPERIENCE
13 9 Breakthrough VARIOUS ARTISTS
14 17 Disraeli Gears CREAM
15 13 The Who Sell Out WHO
16 --- Mr Fantasy TRAFFIC
17 16 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
18 --- Otis Blue OTIS REDDING
19 11 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
20 --- Dr Zhivago OST VARIOUS ARTISTS

Nieuwe albums (of weer teruggekeerde) van Traffic, Otis Redding en ....Dr. Zhivago. Dat is filmmuziek die mij totaal ontgaan is. Het traffic album is leuk, Otis Redding had een nieuw album rond Sitting on the dock of the bay, neem ik aan. Dus als de single goed beviel, verkocht het album ook gelijk goed, dat blijkt.

Ah, het eerste Traffic-album!

Ik heb deze in de Amerikaanse configuratie (Heaven Is In Your Mind), met de singles Paper Sun, Hole In My Shoe en Smiling Faces met de ontbrekende 'Engelse' tracks als bonusnummers.

Daarvan prefereer ik de tracklist boven die van Mr. Fantasy vanwege de diversiteit.

Kan ik mij voorstellen, die singles zijn ook leuk.
Wie nu Mr. Fantasy koopt, heeft de Engelse én de Amerikaanse versie op één cd. En dat voor een paar euro. Aan te bevelen topper uit die tijd.

Musician's Top 15 van 03 februari 1968:

01 (01) 07 She's a rainbow - Rolling Stones
02 (04) 02 Pictures of matchstick men - Status quo
03 (02) 05 Nights in white satin - Moody blues
04 (08) 02 Mighty quinn - Manfred Mann
05 (03) 05 Sunshine of your love - The Cream
06 (07) 03 I believe my time ain't long - Fleetwood mac
07 (06) 05 Monterey - Eric Burdon & The Animals
08 (14) 02 Sittin' in the dock of the bay - Otis Redding
09 (13) 02 Alone again or - Love
10 (15) 02 2 + 2 = ? - The Bob Seger System
11 (11) 03 Flaming - Pink floyd
12 (05) 07 Foxy lady - Jimi Hendrix
13 (---) 01 Little miss understood - Rod Stewart
14 (---) 01 Words - Bee gees
15 (---) 01 Can I get there by candlelight - David McWilliams

Rod Stewart bleek eind '67, begin '68, het singletje A little Miss understood te hebben uitgebracht. Helemaal niet onaardig, blues, en al helemaal Rod Stewart. De geluidsopname van youtube is oud, misschien dat er mensen zijn die vinden dat het een beetje moet kraken.

Ik heb best wel wat opnames van Stewart, maar geen A little miss understood op cd, ook niet op een compilatie.
Wél heb ik nog een oude LP verzamelaar waar A little Misunderstood op staat, namelijk deze:

(afbeelding)

The Immediate Singles story. Geen flauw idee meer dat ik het album had, maar leuk. Met twee nummers van Rod Stewart, verder PP Arnold, Apolistic Intervention, Fleetwood Mac, Small Faces, Glyn Johns, Amen Corner, The Nice, Chris Farlowe en Nico.

Inmiddels weet ik dat A little Miss understood is terug te vinden op Storyteller, een verzamelaar van Stewart waar ik nog eens aan moet beginnen (de volgende!).
Hier het piepkleine fotootje dat ik kon vinden van de hoes van het singletje:

(afbeelding)

Helemaal de eerste (solo) single van Rod Stewart was het niet, de vierde. De eerste was Good morning Little Schoolgirl uit oktober 1964.....

Edit: inmiddels toch een betere versie van Little Miss understood gevonden. Dat is beter.

NL Top 40, week 5:

#34. Eddy Christiani - Lou Lou
Een van de bekendste exponenten van de amusementsmuziek, geloof ik. Spring maar achterop is bekend van een reclame en mij wel bekend, maar deze hoorde ik voor het eerst. Het is iets minder erg dan bv. de Heikrekels van een week eerder, maar echt blij word ik er ook niet van. De clou van het liedje is ook wel wat flauw.
Cijfer: 3,5

#36. John Woodhouse - Het Vissersmeisje
Ongehoord wat een ellendige meligheid. Wie nog eens zegt dat de hitparade-muziek van vroeger zoveel beter is dan de huidige is duidelijk niet bekend met dit soort taferelen.
Cijfer: 1

#37. Aretha Franklin - Chain of Fools
Een prima single van Aretha, al vind ik dit niet een van haar beste. En dan te bedenken dat dit wel even in mijn lijstje heeft gestaan. Latere singles zullen dan ook wel hogere ogen gaan gooien, vermoed ik.

#38. David Garrick - Unchained Melody
Er werd wat af gecoverd in deze periode, tot nu toe hoor ik elke week wel een cover van een andere grote hit voorbij komen. Tot nog toe vind ik de originelen altijd (een stuk) beter. Dit nummer is prima gezongen, maar haalt het lang niet bij de eerste hitversie. De toegevoegde waarde ontgaat me dan ook een beetje.
Cijfer: 3

#39. Left Side - Confusion in my Mind
Een Volendamse groep die met de palingpopsound wat hitjes scoorde, waarvan dit de eerste was. Echt irriteren of vervelen doet het nummer niet, maar ik veer er ook niet echt van op. Zo op het eerste gehoor een wat bleek liedje.
Cijfer: 4,5

Als ik naar LucM's tipparadebesprekingen kijk, valt het me wel op dat Prikkebeen van Boudewijn de Groot nog niet is binnen gekomen. Daarvoor moeten we nog even geduld hebben (9 maart volgens Wikipedia).

Dat nummer van John Woodhouse (kende ik voordien niet, ik vind ook verschrikkelijk, ik verlaag naar 2) moet ik eens voor de grap nomineren voor de MuMe-ladder.
En inderdaad stond er destijds een portie rommel in de hitlijsten (iedere periode heeft zo zijn rommel) maar daartegenover stond er ook veel goede rock en soul (en dat mis ik in de huidige hitlijsten).

Eigenlijk is het ook niet te vergelijken, want iedereen vind de hitlijsten uit zijn jeugd de beste. Als ik de hitlijsten van begin jaren '90 zou bespreken rollen er nog hogere cijfers uit. Met de huidige hitparademuziek heb ik ook niet veel, al heb ik een zwak voor goede pop uit alle jaren. Maar als ik kijk naar de entries van januari 1968 en januari 2012 dan vind ik die van 1968 ook wel leuker, omdat er meer positieve verrassingen in staan.

03 Februari 1968

01 (04) 2 Alone Again Or - Love
02 (01) 5 Sunshine Of Your Love – Cream
03 (03) 7 She’s a Rainbow – The Rolling Stones
04 (02) 6 Nights in White Satin – Moody Blues
05 (05) 7 Darlin’ – The Beach Boys
06 (09) 2 (Sitin' On) The Dock Of The Bay - Otis Redding
07 (06) 8 Magical Mystery Tour – The Beatles
08 (08) 7 Walk Away Renee – Four Tops
09 (14) 3 Bend Me Shape Me – Amen Corner
10 (07) 9 Tin Soldier – Small Faces
11 (---) 1 Pictures Of Matchstick Men - Status Quo
12 (---) 1 Just Dropped In - Kenny Rogers & The First Edition
13 (---) 1 The Mighty Quinn – Manfred Mann
14 (---) 1 Can I Get There By Candlelight - David McWilliams
15 (13) 4 Everlasting Love - The Love Affair

De vier nieuwe binnenkomers zijn niet de meest memorabele muzikale hoogstandjes, maar wel erg leuk. Er moet toch af en toe eens wat ververst worden, nietwaar?

Nieuw op 11: Pictures Of Matchstick Men van de Status Quo is ondanks het gitaartje, dat wel heel erg prominent aanwezig is, een leuk nummer. Cijfer:8

Nieuw op 12 : Just Dropped In van Kenny Rogers & The First Edition is zo’n typisch in de vergetelheid geraakt plaatje dat toch een groot o ja gehalte heeft vanwege het “yeah yeah oh oh yeah” dat bij Radio Veronica als jingle werd gebruikt. Juist vanwege de nostalgische waarde en omdat Kenny Rogers de zangpartij op een hele goede wijze voor zich neemt komt dit nummer in mijn Top 15. Cijfer: 8
YouTube - Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In

Nieuw op 13: The Mighty Quinn van Manfred Mann, omdat dit gewoon een leuk nummer is. Niet meer of minder dan dat. Cijfer: 8

Nieuw op 14 : Can I Get There By Candlelight van David McWilliams is door Jan van Veen in zijn programma “Candlelight” zo vaak gedraaid, dat het door sommigen inmiddels wordt uitgekotst. Als je dit nummer echter zonder vooroordeel nog een keer (voor de laatste keer?) kritisch beluistert kom je misschien, net als ik, tot de conclusie dat het gewoon een mooi en poetisch nummer is. Cijfer: 8

Je zou toch werkelijk niet vermoeden dat Kenny Rogers (blijkbaar) ooit begonnen is met een soort rock met wat vleugen psychedelica en zowaar een leadgitaar in het midden.

Ik zal me er nog niet over uitspreken inzake goed of slecht, maar als je dit vergelijkt met de zoetgevooisde pop als Coward of the county, Lucille of Lady (en zeer vele anderen), dan vraag je je af waar het misgegaan is, bij Rogers.
Waarschijnlijk heeft zijn ega een keer gevraagd wanneer hij nu eens eindelijk ook wat ging verdienen in de muziek.

Maar prima nummer, Just Dropped in. Daar kan ik mee leven.

Met zijn band The First Edition maakte hij nog het geweldige nummer Ruby (Don't Take Your Love To Town) maar zijn oevre als solo artiest is denk ik niet besteed aan de meesten onder ons.

US Billboard, week 5:

#71. The Four Tops - Walk Away Renee
Cijfer: 6 (al besproken)

#87. Albert King - Cold Feet
Aardig bluesplaatje, maar de singleversie heeft wel een erg lelijke fade-out. Helaas is blues niet helemaal mijn ding, al begin ik het langzaamaan wel meer te waarderen.
Cijfer: 5

#88. The Soulful Strings - Burning Spear
Dit plaatje is zo onbekend dat het niet eens een entry heeft op Rateyourmusic.com. En ergens is dit wat onterecht, want dit is een van de leukere binnenkomers hier deze week. De instrumentale soul met een vleugje James Brown-achtige funk bevalt me wel, al is het tamelijk smooth. Jammer alleen dat het zo kort duurt.

#90. The Ohio Express - Try It
En zowaar weer een kleine ontdekking. Blijkbaar is deze groep een beetje de bubblegum-kant uitgegaan, maar op deze vroege single klinken ze nog als een garage-rockband. Door het orgel en het feit dat het nummer nergens uit de bocht vliegt klinkt dit nummer nog best wel gevaarlijk ook. Fijn plaatje.

#92. The Delfonics - La-La-Means I Love You
Mooie zoete soulballade. Het heeft niet veel om het lijf en de zang zit wat tegen het vervelend hoge aan, maar op de een of andere manier slaat dit toch precies de juiste toon aan. Knap liedje.
Cijfer: 7

#95. Jim and Jean - People World
Best een leuke uptempo popliedje met wat folkinvloeden. Niet iets wat echt lang blijft hangen, maar best amusant. Jim Glover was eerder een muzikaal duo met Phil Ochs, van de beroemde protestsong I Ain't Marching Anymore.
Cijfer: 6

Ik houd het vanaf nu maar bij de top 100, anders wordt het wel erg veel steeds.

Is er iemand die de releasedatum van dit nummer kan achterhalen? Het lukt mij nog niet via Rateyourmusic, Discogs, Rolling Stone magazine, etc. Ik geloof ook niet dat het een hit is geweest in Nederland, de VS of de UK. En als de tijd daar is wil ik het graag in mijn lijstje opnemen, want ik vind het een fantastisch nummer...

YouTube - Armée Guinéenne - Bembeya Jazz National 1968

Ene Graeme Counsel heeft de "Discography of Bembeya Jazz National" helemaal mooi beschreven, hier

Bembeya Jazz National discography - radioafrica.com.au

Maar verder dan het jaartal 1968 kom ik ook (nog) niet. Misschien als de releasedatum van het album bekend is dat ze dat jaar publiceerden:

(afbeelding)

Sous la direction de Diaoune Hamidou is de titel daarvan. De releasemaand van de cd kan dan eigenlijk gelijk worden gesteld aan de releasemaand van het singletje.

Maar of ik je daar nu mee geholpen heb.... Het probleem is natuurlijk dat een dergelijk nummer in de verste verte geen "gangbare" hitlijst heeft gehaald of allerlei rock encyclopedieën. Anders wacht je tot juli. Lijkt mij een aardig gemiddelde maand om een dergelijk singletje in de lijst te zetten

Okay, dan ga ik verder zoeken op het album. Ik heb gezocht op de titel van het singletje in combinatie met "january 1968", "february 1968", etc., maar dat leverde ook niets op.

Mocht het echt niet lukken dan lijkt juli me wel een mooie oplossing.

1968, week 5:

(afbeelding)

01 02 James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
02 01 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
03 04 Love - Alone Again Or
04 05 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
05 08 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
06 03 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
07 09 Miriam Makeba - Pata Pata
08 --- Sly & The Family Stone - Dance to the music
09 07 13th Floor Elevators - Slip Inside This House
10 --- Leonard Cohen - So Long, Marianne
11 10 Moody Blues - Nights in White Satin
12 06 Pink Floyd - Flaming
13 13 Gene Pitney - Something's Gotten Hold Of My Heart
14 --- Dragonfly - Celestial Dreams
15 11 Status Quo - Pictures of Matchstick Men

exit:
Rolling Stones - She's a Rainbow
Marvin Gaye - You
Eric Burdon & The Animals - Monterey

Helaas liggen de Stones er net uit, maar die komen over een paar maanden wel weer terug in de lijst met Jumping Jack Flash. De twee andere liedjes waren hier een beetje over hun top heen inmiddels.

De hoogste nieuwe binnenkomer is Dance to the Music van Sly and the Family Stone: vorige week viel 'ie nog net buiten de lijst, maar deze week ben ik het nummer alleen maar leuker gaan vinden. Alles klopt er gewoon aan, maar die hoorns in combinatie met de bas leveren wel een machtig geluid op. Naast mijn nieuwe nummer 1 waarschijnlijk de meest swingende plaat die ik tot nu toe in mijn lijstje heb gehad, want hierop is het onmogelijk stilzitten.

Iets lager komt Leonard Cohen binnen. Eigenlijk is dit een single met een dubbele a-kant (Hey, That's No Way to Say Goodbye is de andere song), maar dit vind ik de mooiste van de twee. Hoe doen we dat hier eigenlijk met dubbele a-kanten? Los opnemen of gewoon als 1 single? De derde nieuwe binnenkomer mag meteen de lijst afsluiten: de Vlissingse psychedelica van Dragonfly kwam vorige week de Nederlandse top 40 binnen en beviel me meteen al prima en dat is na nog een paar keer luisteren niet veranderd.

Verder geen schokkende veranderingen in de lijst. Wel is het leuk om eens echt goed naar een liedje te luisteren dat je al jaren kent en dan eindelijk te snappen waar het de klassiekerstatus aan te danken heeft. De tekst van Sitting on the Dock of Bay is ook des te tragischer als je je bedenkt hoe het met Otis is afgelopen. Zijn leven zit in het liedje ook al op een droevig dood spoor... Geen idee of het autobiografisch is, overigens. Daar ga ik volgende week wel iets over opzoeken. Daarnaast heb ik gemerkt dat Pink Floyd's Flaming als los liedje minder goed tot zijn recht komt dan op The Piper at the Gates of Dawn. Gelukkig is ook Pink Floyd een band die we nog wel met andere nummers gaan terugzien dit jaar.

Okee, So Long Marianne gekoppeld aan deze week, dat doe ik dat ook volgende week ook dan hebben we een gemeenschappelijke hit.

Want het is een prachtig nummer van een geweldig album, Cohen verdient met terugwerkende kracht alsnog een hoge notering voor deze single die destijds helemaal niets heeft gedaan (ook schande! met terugwerkende kracht).

De grote vraag: waarom is So Long Marianne in 1968 eigenlijk geen hit geworden? Want, een bijzonder aardig fenomeen, iedereen kent het nummer zodra hij/zij het hoort. Dus bekend is het wel en dat maakt het onderzoekje naar hitgevoeligheid en de Top 40 juist zo interessant.

Ik las in Billboard Magazine dat hij deze week al uitkwam inderdaad. Fans mochten kiezen welk nummer van het album op single werd uitgebracht.

En waarom het geen hit is geworden... geen idee. Ik ken zelf eigenlijk alleen zijn eerste twee albums en ben hem ooit op het spoor gekomen via een geleende verzamelaar (van een Marianne overigens). Het is ook geen artiest die je wel eens op de radio hoort, volgens mij.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:38 uur

geplaatst: vandaag om 18:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.