MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Nee.

Toch is Songs of Leonard Cohen een fenomenaal album, kan wedijveren met de sterkste albums die in 1967 zijn verschenen.

Overigens: vandaag werd bekend dat zijn nieuwste album op één binnenkomt in de Belgische cd-lijst en hij heeft daarmee gelijk een primeur: oudste (levende) artiest op één ooit.

Adele werd daarmee van de toppositie verdreven.

Dus dat is dan een gelijk een leuk toeval, met het verschijnen van So Long Marianne, 44 jaar geleden. Dus geen aandacht en dan toch op één binnenkomen, een kras staaltje van de 78-jarige Cohen

Het is zeker een fenomenaal album. Ik heb er ook goede herinneringen aan en het is een album waar je als luisteraar ook een heel leven mee vooruit kan.

En alle respect voor de Belgische cd-kopers dat ze Leonard naar de eerste plek hebben geholpen. Mooie mijlpaal inderdaad,

In Nederland komt Old Ideas deze week ook op 1 binnen. Ik viel bijna van mijn stoel...

Zijn Live in London album, zijn toer door Europa en zijn sympatieke uitstraling heeft hem veel nieuwe fans opgeleverd, dus verbaasd het mij niet.

Ranboy Top 15 week 5 van 4 februari 1968
w5 w4 aw titel - artiest
1 1 6 Nights in white satin - The Moody Blues
2 7 2 Green tambourine - The Lemon Pipers
3 2 7 She's a rainbow – The Rolling Stones
4 -- 1 Alone again or - Love
5 8 2 Pictures of matchstick men - Status Quo
6 4 5 Everlasting love - The Love Affair
7 -- 1 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Ellie Nieman
8 5 4 Judy in disguise (with glasses) - John Fred and The Playboys
9 10 2 Can I get there by candlelight - David McWilliams
10 6 5 Darlin' - The Beach Boys
11 3 9 Tin soldier - Small Faces
12 9 3 Bend me, shape me - American Breed
13 13 2 Mighty Quinn - Manfred Mann
14 -- 1 Sunshine of your love - Cream
15 12 4 Here we go round the Mulberry Bush - Traffic

Dankzij sterke binnenkomers van vorige en deze week nu grote verschuivingen, waarvan Tin soldier het grootste slachtoffer is geworden. Alone again or zet ik er nu ook maar in, aangezien nog 2 jaar wachten niet erg praktisch is. Het nummer kende ik eigenlijk sinds de jaren 80 van de cover van The Damned, en pas daarna dit origineel. Geweldige song!
Prikkebeen is mijn favoriete song van Boudewijn de Groot, er zit zo veel sfeer in. Het hoort ook bij de overgang van oud naar nieuw. Altijd kippenvel bij 'Nooit zien ze hem weer...'
En ook Sunshine of your love kan er nu wel in, al wordt het pas over een maand een hit. Heeft nog wat last van de drukte in mijn top 15, maar kan nog verder klimmen.

Om de één of andere reden Meester Prikkebeen altijd een december plaat gevonden. Gevoelsmatig, bij de tekst.

Ik koop inmiddels met enige regelmaat cd's uit die tijd. Forever change van Love, Pious bird of good omen van Fleetwood mac voor I believe my time ain't long, Mighty garvey van Manfred Mann en ik kreeg ook Storyteller van Rod Stewart binnen voor Little Miss Understood.

Zo krijg je nog meer oog voor 1968 dan voor 2012!

Maar slechts zelden valt een album tegen, sterker nog, het komt altijd wel boven 4****

Week 5 - 1968
Top 40

Binnenkomers in de Tipparade:

#2: The Bee Gees - Words V
#6: Plastic Penny - Everything I Am V
#8: David McWilliams - Can I Get There By Candlelight (re-entry)
#15: Heintje - Mama, Vertel Me V / Mijn Vriendinnetje V
#17: The Equals - I Get So Excited V
#19: The Cats - Turn Around And Start Again V
#20: The Buffoons - It's The End V
- Ben Cramer & The Sparklings - M'Lady
- Brenton Wood - Gimme Little Sign (re-entry)

Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:

#34: Eddy Christiani - Lou-Lou V

(afbeelding)
The Buffoons' It's The End, oftewel: Wanneer een sterilisatie gruwelijk misloopt...

'That's probably Barry Gibbs singing' zegt m'n lieve schatje. U weet waarschijnlijk al wat ik hier probeer aan te geven. Dat hijgerige komt op mij niet oprecht over. Helaas zou dat uiteindelijk hun handelsmerk worden [4].

Oei, hoe moet ik Plastic Penny nu omschrijven zonder de woorden 'Procol' en 'Harum' te gebruiken? Nou, daar gaat ie... Degelijk maar wat eendimensionaal, Stijlvol maar iets te simplistisch geschreven. Gevalletje 'tussen wal en schip', maar nog net aan de goede kant van de streep [6].

I Get So Excited is typische powerpop uit de late 60's. Lekker lopende riff, goede stemmen en het heeft een bepaalde onweerstaanbaarheid. Maar het ontbeert net dat beetje extra [7,5].

The Cats komen met een heel aardige single met symfonische trekjes. Ze lijken hier wat met de tijd mee te gaan. Toch werd het niet echt een grote hit. Misschien toch iets te moeilijk voor velen met die wat dissonante instrumentatie? [7,5]

The Buffoons klinken met hun single mij te melodramatisch. 'High-pitched nonsence', zo wordt het door mijn lieve vrouw afgeserveerd. Tja, met die hysterische voordracht krijg je mij ook niet rennend naar de muziekzaak [3,5].

Voorts nog wat Nederlandse (gerelateerde) rotzooi [Heintje 2 keer 1, Eddy 2, Ben Cramer niet gevonden] en het zit er alweer op!

Week 5 - 1968

#2: The Bee Gees - Words
Eenvoudige symfonisch getinte ballad van hoog niveau met fraaie vocalen, typisch Bee Gees.
Cijfer: 8

#6: Plastic Penny - Everything I Am
Ik denk ook dadelijk aan Procol Harum als ik dit nummer hoor. Behoorlijk nummer maar wat meer eigenheid kan geen kwaad.
Cijfer: 6

#15: Heintje - Mama, Vertel Me / Mijn Vriendinnetje
Best sympathiek en misschien leuk voor in mijn kindertijd maar daar is alles dan weer gezegd.
Cijfer: 2,5 / 3

#17: The Equals - I Get So Excited
Lijkt wat op hun eerste hit Baby Come Back, maar dit is iets steviger. Vrolijke pretentieloze hitparadepop, ik draai dit niet dagelijks maar heb er niets op tegen.
Cijfer: 7,5

#19: The Cats - Turn Around And Start Again
De Cats-singles mag ik wel. Stijlvolle single die licht symfonisch getint is maar toch erg toegankelijk en prima vocalen.

#20: The Buffoons - It's The End
Klinkt mij ook te melodramatisch en ook te overgeproduceerd en daardoor de tand des tijds niet doorstaan. Er is wel veel werk gemaakt van de vocalen maar daarom heb je niet noodzakelijk een sterk nummer.
Cijfer: 4,5

- Ben Cramer & The Sparklings - M'Lady
Geen clip gevonden.

Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:

#34: Eddy Christiani - Lou-Lou
Hier zijn wij weer aanbeland bij een vergankelijke carnavalschlager, laat maar zitten. Al vind ik dit minder erg dan bv. Heikrekels of John Woodhouse.
Cijfer: 3,5

Mijn Verrukkelijke 15 - lijst 18:

#1 - #1 Cream - Sunshine Of Your Love (5wk)
#2 - #4 Love - Alone Again Or (2wk)
#3 - #3 Eric Burdon & The Animals - Monterey (5wk)
#4 - #2 The Moody Blues - Nights In White Satin (6wk)
#5 - #5 Georgie Fame - The Ballad Of Bonnie And Clyde (5wk)
#6 - #6 The Beach Boys - Darlin' (7wk)
#7 - #10 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay (2wk)
#8 - #8 The Love Affair - Everlasting Love (3wk)
#9 - #7 Calvin Arnold - Funky Way (4wk)
#10 - #9 Dave Davies & The Kinks - Susannah's Still Alive (5wk)
#11 - #11 Aretha Franklin - Chain Of Fools (5wk)
#12 - #14 - - Status Quo - Pictures Of Matchstick Men (2wk)
#13 - #15 The Lemon Pipers - Green Tambourine (2wk)
#14 - - Dragonfly - Celestial Dream (1wk)
#15 - #13 Simon Dupree & The Big Sound - Kites (11wk)

Uit de lijst:

- - #12 The Rolling Stones - 2000 Light Years From Home (na 6wk)

Weinig spectaculaire verwikkelingen omdat ik me (enigszins) hou aan de Tipparade-entries en het is carnaval wat de klok slaat. Een obscuur Nederlands bandje wipt deze week The Rolling Stones uit de lijst.

De MusicMeter Top 15 van 3 februari 1968!

01 (05) Alone again or - Love (74)
02 (01) Nights in white satin - Moody blues (72)
03 (02) She's a rainbow/2000 Light years from home - Rolling stones (55)
04 (03) Sunshine of your love - Cream (44)
05 (11) (Sittin'on) The Dock of the bay - Otis Redding (43)
06 (04) Darlin'- Beach boys (38)
07 (10) Pictures of matchstick men - Status Quo (35)
08 (06) Some velvet morning - Nancy Sinatra & Lee Hazlewood (26)
09 (---) Mighty Quinn - Manfred Mann (24)
10 (08) Monterey - Eric Burdon & The Animals (22)
11 (15) I believe my time ain't long - Fleetwood mac (20)
12 (07) Everlasting love - The Love affair (20)
13 (---) 2 + 2 = ? - The Bob Seger system (18)
14 (---) Green tambourine - The Lemon Pipers (17)
15 (---) There was a time - James Brown (15)

Het is deze keer weer eens gelukt, een eenzame nummer één (die van Herman) die de MusicMeter Top 15 haalt. Dat betekent minimaal nog even extra reclame voor het originele singletje:

There was a time

In totaal 6 deelnemers die, uiteindelijk net aan, Love op één wilden zien. Ten koste van de Moody Blues maar de strijd was leuk.
Vier nieuwe binnenkomers deden heel wat ervaren werk sneuvelen: Dave Davies, Jimi Hendrix, David McWilliams en de Small Faces.

....en een re-entry van Green Tambourine van de Lemon Pipers na een al eerdere binnenkomst op 18 december 2011.

Ha, ware het niet vanwege mijn 2 punten, dan zou het de lijst niet hebben gehaald vanwege Herman's #1-positie van James Brown!

herman schreef:
Als ik naar LucM's tipparadebesprekingen kijk, valt het me wel op dat Prikkebeen van Boudewijn de Groot nog niet is binnen gekomen. Daarvoor moeten we nog even geduld hebben (9 maart volgens Wikipedia).

Prikkebeen was al in de Tipparade binnen gekomen en het staat in onze besprekingen.

Volgende week maar eens als de verdommenis Just Dropped In in mijn lijstje droppen.
Het duurt nog wel even voordat het in Nederland zou gaan floppen (Tipparade-notering in april), maar deze 10 laat ik nu zeker niet aan me voorbijgaan!

Wel jammer dat meneer Rogers nadien vanuit een soort van verstandsverbijstering is gaan opereren.
Of was het de LSD dat z'n tol eiste?
Z'n 'condition' ging er zeker niet op vooruit.

Alone Again Or kreeg bij het uitbrengen nooit de waardering die het verdiende.
Jaren later kwam de erkenning en nu, 42 jaar na dato haalt Love zelfs een glorieuze nummer 1 positie in de gezaghebbende MusicMeter Top 15.

Albert Lee (R.I.P.) zal tevreden zijn.

Kijk, dat soort superlatieven zien we hier graag terug!

My little red book en 7 + 7 = waren de enige twee andere hits die Love ooit in Amerika scoorde. In Nederland alleen een tipplaats voor Alone Again Or.

Een prachtige erkenning alsnog inderdaad. Treurig dat Albert Lee inmiddels is overleden. Hij schreef overigens bijna alles op de cd Forever changes (waar Alone Again Or opstaat) behalve Alone Again Or.
Dat werd geschreven door Bryan MacLean. Helaas is ook deze op jonge leeftijd overleden, in 1998. We zullen, met besprekingen van hits vanaf halverwege de jaren '60 natuurlijk vaker tegen gaan komen dat de artiest is overleden.

Die cd is best aan te raden. Rolling Stone (voor wat het waard is) zette in 2003 Forever changes op plek 40 in de lijst van de beste 500 albums aller tijden. Het album komt in allerlei overzichten erg hoog uit de bus.

De beste man heet trouwens Arthur Lee

Maar een mooi eerbetoon is het zeker!

Lijst voor 10/02

1. Love- Alone Again Or (3) (2w)
2. The Moody Blues- Nights In White Satin (1) (7w)
3. The Rolling Stones- She’s A Rainbow/2000 Light Years From Home (2) (7w)
4. The Velvet Underground- White Light/White Heat (7) (2w)
5. Fleetwood Mac- I Belive My Time Ain’t Long (6) (3w)
6. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood- Some Velvet Morning (4) (6w)
7. Manfred Man- The Mighty Quinn (10) (3w)
8. Louis Armstrong- What A Wonderful World (-) (1w)
9. Otis Redding- Sittin’ On The Dock Of The Bay (11) (3w)
10. 13th Floor Elevators- Slip Inside This House (13) (2w)
11. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (-) (1w)
12. The Beach Boys- Darlin’ (5) (7w)
13. Paul Mauriat- Love Is Blue (9) (8w)
14. Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen (-) (1w)
15. Miriam Makeba- Pata Pata (12) (3w)

Verdwenen:

Love Affair- Everlasting Love (Aantal weken: 4. Hoogste positie:6)
Cream- Sunshine Of Your Love (Aantal weken: 5. Hoogste positie: 4)
Dave Davies- Susannah’s Still Alive (Aantal weken: 4. Hoogste positie: 5)

Niet geheel onverwacht komt Love op nummer 1 aan. Als het aan mij lag mag het prachtnummer daar heel lang blijven, maar de concurrentie is moordend.

Zo verwelkom ik vandaag 3 prachtige binnenkomers: op 8 Louis Armstrong met de überclassic What A Wonderful World, waarschijnlijk één van s'werelds bekendste nummers. Sfeervolle, emotionele begeleiding en prachtig gezongen.

En dan op 11 Leonard Cohen. Ik vermeld naast So Long Marianne ook het andere nummer van de dubbele a-kant, Hey That's No Way To Say Goodbye, omdat ik dat eigenlijk ook gewoon een beter nummer vind. Misschien ook wel zijn sterkste tekst, en voor zo'n indrukwekkende tekstschrijver als Leonard Cohen wil dat wat zeggen. Maar laat ik So Long Marianne geen tekort doen, dat is ook een prachtsong.

En dan op 14 Boudewijn De Groot en (de voor mij onbekende) Elly Nieman. Ontzettend sfeervol en filmisch, ik zie de beschreven taferelen gewoon als een film voor mijn ogen spelen. Inderdaad een echte decemberplaat, maar eigenlijk kan je hier het hele jaar van genieten.

Het is duidelijk: qua binnenkomers is dit misschien wel de beste week tot nu toe Het wordt er dus niet minder spannend op

De Engelse Top 20 van 10 februari 1968:

01 01 Everlasting Love LOVE AFFAIR
02 07 Mighty Quinn MANFRED MANN
03 04 Judy In Disguise (With Glasses) JOHN FRED AND THE PLAYBOY BAND
04 03 Am I That Easy To Forget ENGELBERT HUMPERDINCK
05 05 Bend Me Shape Me AMEN CORNER
06 09 Suddenly You Love Me / As You Are THE TREMELOES
07 02 Ballad Of Bonnie And Clyde GEORGIE FAME
08 15 Gimmie Little Sign BRENTON WOOD
09 08 She Wears My Ring SOLOMON KING
10 06 Everything I Am PLASTIC PENNY
11 14 I Can Take Or Leave Your Loving HERMAN'S HERMITS
12 --- Pictures Of Matchstick Men STATUS QUO
13 --- Don't Stop The Carnival ALAN PRICE SET
14 --- Words BEE GEES
15 17 Darlin' BEACH BOYS
16 11 Daydream Believer MONKEES
17 10 Tin Soldier SMALL FACES
18 12 Magical Mystery Tour EP BEATLES
19 20 I'm Coming Home TOM JONES
20 13 Walk Away Renee FOUR TOPS

De overige nieuwe binnenkomers:

22 - Firebrigade THE MOVE
35 - Rosie DON PARTRIDGE
36 - Bend me shape me AMERICAN BREED
40 - Green tambourine LEMON PIPERs
45 - What a wonderful world LOUIS ARMSTRONG
49 - Today SANDIE SHAW

Een prachtige lijst van binnenkomers, echt bijna allemaal oude klassiekers. Dat is zeldzaam, zulke entrees in één lijst. Alleen het vrolijke Today van Sandie Shaw valt iets buiten die kwalificatie. Toch nog wel een 6.

Verder vallen natuurlijk het binnenkomen van The Firebrigade van The Move op en uiteraard ook Rosie van don Partridge.

De anderen waren al bekend, de Lemon Pipers, American Breed en Louis Armstrong. Maar met dit soort platen kom je wel het jaar door.

Gelijk de Engelse album Top 20 voor 10 februari 1968:

01 04 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
02 02 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
03 09 Greatest Hits - Supremes SUPREMES
04 01 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
05 08 13 Smash Hits TOM JONES
06 07 Reach Out FOUR TOPS
07 03 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
08 05 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
09 13 Breakthrough VARIOUS ARTISTS
10 06 Pisces Aquarius Capricorn And Jones MONKEES
11 11 The Last Waltz ENGELBERT HUMPERDINCK
12 10 Their Satanic Majesties Request ROLLING STONES
13 12 Axis: Bold As Love JIMI HENDRIX EXPERIENCE
14 17 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
15 19 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
16 18 Otis Blue OTIS REDDING
17 --- Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
18 15 The Who Sell Out WHO
19 14 Disraeli Gears CREAM
20 20 Dr Zhivago OST VARIOUS ARTISTS

Het lijkt raar dat Otis Blue van Otis Redding staat genoteerd. Betreft hier een album uit 1965 zónder Dock of the Bay. Maar wel erg prachtig, kan ik bevestigen. Redding overleed op 10 december 1967. Ik denk dat ook toen al artiesten extra in de belangstelling kwamen te staan bij overlijden. Vandaar zijn bekendste hitalbum weer terug in de lijst.

En wat bij een Greatest hits (de nieuwe nummer één) van de Four Tops zeker niet mag ontbreken:

Reach out I'll be there

(afbeelding)

10 februari 1968

01 (01) 3 Alone Again Or - Love
02 (02) 6 Sunshine Of Your Love – Cream
03 (03) 8 She’s a Rainbow – The Rolling Stones
04 (04) 7 Nights in White Satin – Moody Blues
05 (06) 3 (Sitin' On) The Dock Of The Bay - Otis Redding
06 (05) 8 Darlin’ – The Beach Boys
07 (12) 2 Just Dropped In – Kenny Rogers & The First Edition
08 (07) 9 Magical Mystery Tour – The Beatles
09 (11) 2 Pictures Of Matchstick Men - Status Quo
10 (13) 2 The Mighty Quinn – Manfred Mann
11 (09) 4 Bend Me Shape Me – Amen Corner
12 (08) 8 Walk Away Renee – Four Tops
13 (---) 1 Where Is My Mind – Vanilla Fudge
14 (14) 2 Can I Get There By Candlelight - David McWilliams
15 (---) 1 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Ellie Nieman

Nieuw op 13: Where Is My Mind van Vanilla Fudge. Zoals je van deze jongens kon verwachten kwamen ze na “You Keep Me Hangin’ On” opnieuw met een zeer gedreven nummer. “Where Is My Mind” heeft een vreemde tekst en wordt ondersteund door pre historische hammond orgel/ heavy metal geluiden.
Deze muzikanten konden in 1968 met z’n vieren, met beperkte middelen al een “Wall of Sound” maken, waar anderen een dubbele bezetting nodig hadden.
Het nummer klinkt als een grote psychedelische lsd trip. Hun lyrische samenzang, met die herkenbare vibrato en die passie, is ongeevenaard. Ik vind het allemaal prachtig, maar ik weet tegelijkertijd dat Vanilla Fudge een echte love or hate band is. Cijfer: 9

Nieuw op 15: Prikkebeen van Boudewijn de Groot & Ellie Nieman is een sterke compositie. Tekstschrijver Lennaert Nijgh en liedjesmaker Boudewijn de Groot waren duidelijk beinvloed door het surrealisme en de flower power van het Beatles-album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Cijfer: 8

Musician's Top 15 van 10 februari 1968:

01 (02) 03 Pictures of matchstick men - Status quo
02 (01) 08 She's a rainbow - Rolling Stones
03 (04) 03 Mighty quinn - Manfred Mann
04 (03) 06 Nights in white satin - Moody blues
05 (06) 04 I believe my time ain't long - Fleetwood mac
06 (09) 03 Alone again or - Love
07 (08) 03 Sittin' in the dock of the bay - Otis Redding
08 (13) 02 Little miss understood - Rod Stewart
09 (05) 06 Sunshine of your love - The Cream
10 (---) 01 So long, Marianne - Leonard Cohen
11 (10) 03 2 + 2 = ? - The Bob Seger System
12 (11) 04 Flaming - Pink floyd
13 (14) 02 Words - Bee gees
14 (---) 01 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Elly Nieman
15 (---) 01 Just dropped in - Kenny Rogers and the First Edition

En What a wonderful world van Louis Armstrong redde het dus (nog) net niet. Wel erg blij met Cohen, Rogers en De Groot.

In Amerika kwamen de Moody Blues binnen met Nights in White Satin. Uiteindelijk slechts vier weken en plek 103 of iets dergelijks. Dat doet je toch echt huiveren.
Maar in ieder geval één iemand van ons is blij: Love is blue van Paul Mariat stijgt deze week in de Billboar Hot 100 van 7 naar 1!
In diezelfde lijst zou Kenny Rogers overigens ook de Top 10 gaan halen, Just dropped in blijkt daar een hele grote hit te zijn geweest.

Zo, ik ben net donateur geworden van:

http://www.192radio.nl/

Niet om het één of ander, maar Radio Veronica, het ondersteunen van internetradio en pogen het oude gedachtengoed van Veronica (tot 1974) in stand te houden, vind ik vanuit een topic als deze een onontbeerlijke stap. Kaztor toont ons al jaren het prachtige gedrukte exemplaar van de Veronica Top 40.

Internetradio speelt constant oude hits en jingles uit hun tijd. En als je lid bent krijg je ook toegang tot veel historie en kunnen er zelfs (volgens eigen zeggen) veel oude radioprogramma's tot en met 1974 worden beluisterd.

Ik kan nog geen oordeel geven, want net donateur geworden en het moet administratief nog worden verwerkt. Maar mijn dag is alvast goed.

Ik hoor overigens ook tunes van Mi Amigo, dus wellicht beslaat het wel meer dan alleen Veronica (hoewel Radio Noordzee waarschijnlijk niet voorbij zal komen ) maar ik ben er voorlopig blij mee.

(afbeelding)

Ranboy Top 15 week 6 van 11 februari 1968
w6 w5 aw titel - artiest
1 1 7 Nights in white satin - The Moody Blues
2 2 3 Green tambourine - The Lemon Pipers
3 4 2 Alone again or - Love
4 5 3 Pictures of matchstick men - Status Quo
5 7 2 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Ellie Nieman
6 3 8 She's a rainbow – The Rolling Stones
7 9 3 Can I get there by candlelight - David McWilliams
8 14 2 Sunshine of your love - Cream
9 6 6 Everlasting love - The Love Affair
10 -- 1 What a wonderful world - Louis Armstrong
11 13 3 Mighty Quinn - Manfred Mann
12 8 5 Judy in disguise (with glasses) - John Fred and The Playboys
13 -- 1 Words - The BeeGees
14 -- 1 Fire brigade - The Move
15 12 4 Bend me, shape me - American Breed

Omdat ik van een lang weekend waarschijnlijk pas zondagavond weer terug ben, hier alvast mijn top 15.
De kraker van The Moody Blues blijft nog een week op 1, maar wordt nu serieus bedreigd door The Lemon Pipers en Love. Cream pakt eindelijk wat punten (waardoor de entry in de MusicMeter top 15 wat verlengd kan worden).
Hoogste binnenkomer is Louis Armstrong met het prachtige What a wonderful world. Een beetje vreemd is het wel voor mij om deze erin te zetten, want in 1988 is het in mijn top 40 al een dikke nummer 1 hit geweest. Maar goed, dit is natuurlijk de oudste release, dus verdient het nu ook alle punten.
The BeeGees en The Move completeren de top 15. Ik was altijd wel wat verward door de BeeGees-titels, 'Words', 'World' en 'My world' (alle drie top 10 hits), maar ik kan ze nu goed uit elkaar houden .

NL Top 40, week 6:

#32. Heintje - Mama Vertel Me
Mierzoet liedje gezongen liedje van de jonge Heintje. Ik kende dit nummer nog niet, maar had eerlijk gezegd iets verwacht van het kaliber John Woodhouse. Gelukkig is dit lang zo erg niet, al zit een voldoende er ook nog niet in, want dit is toch niet zo mijn ding. Het valt me verder op dat hij met een Willy Alberti-achtige pathos zingt.
Cijfer: 3,5

#35. Love Affair - Everlasting Love
Even op Wikipedia kijkend vallen me meteen 2 dingen op: de zanger van Love Affair is niet zo gek veel ouder dan Heintje (een jaar of 4) en deze versie is niet het origineel. Van beide keek ik toch wel op. Het origineel is blijkbaar van Robert Knight en klinkt ietsjes rauwer dan de cover van Love Affair. Die laatste versie vind ik wel de beste. Wat mij betreft een nummer dat in deze uitvoering een leven lang meekan.
Cijfer: 9

#37. Manfred Mann - Mighty Quinn
Dit nummer staat al in diverse lijstjes, maar bij mij komt ie steeds net een beetje tekort. Wel een leuk nummer en een oorwurm, maar ik vind er steeds 15 die ik nog leuker vind... maar ik blijf dit nummer draaien. Kende het trouwens in eerste instantie via de cover van Cornershop. Ik zal wel de enige hier zijn die dat heeft.

#39. Rudy Bennett - I'm So Proud
De zanger van de Haagse beatgroep The Motions, lees ik. Grappig. Het nummer wil helaas niet zo beklijven, al zijn de blazers wel aardig. Niet pakkend genoeg...
cijfer: 5

#40. The Buffoons - It's The End
Hier had ik nog nooit van gehoord, maar dit nummer was blijkbaar slachtoffer van de verjongingsslag die de Top 2000 heeft gemaakt: vorig jaar stond ie voor het eerst niet in die lijst. Erg rouwig kan ik daar niet om zijn: heel bijzonder vind ik dit close harmony nummer niet en daarbij zijn de vocalen dermate over de top dat het soms kromme tenen oplevert.
Cijfer: 3

US Billboard, week 6:

#63. The First Edition - Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In)
Toen ik dit pas geleden voor het eerst hoorde was ik ook wel even verbaasd. Is dit Kenny Rogers? Wat een wereld van verschil met het werk wat ik al van hem kende... Dit is gewoon degelijke garagerock. Helaas voor Kenny vind ik dit nog steeds niet briljant, maar een voldoende krijgt 'ie wel van me.
Cijfer: 6,5

#67. The Sunshine Company - Look, Here Comes The Sun
Aardige sunshine pop, maar er waren betere dingen in het genre. Het verbaast me ook niet echt dat dit geen grote hit werd.
Cijfer: 5

#68. Gladys Knight and the Pips - The End Of Our Road
Prima uptempo soulkraker. Leuk om dit eens te horen, van Gladys Knight ken ik eigenlijk alleen License to Kill, de titelsong van de gelijknamige James Bond film. Maar dat is heel andere koek.

#72. Sly and the Family Stone - Dance to the Music
Hier veer ik dan wel echt van op. Dit nummer staat inmiddels ook in mijn lijstje en ben ik de laatste weken wel wat beter gaan vinden. Heerlijk die ronkende bas in combinatie met de hoorns. Van Sly and the Family Stone moet ik me ook eens wat meer in de albums uit die tijd verdiepen, wellicht.
Cijfer: 8,5

#73. Al Martino - Love is Blue
Dit nummer is hier wellicht vooral bekend door de versie van Vicki Leandros, die het in 1967 zong op het Eurovisie Songfestival. Zelf kan ik me die niet zo snel voor de geest halen, maar de melodie komt me wel bekend voor. Deze versie van de Italiaanse crooner die later nog in The Godfather zou acteren bevalt me in ieder geval wel. Ik houd wel van die dramatische crooners eigenlijk.
Cijfer: 7

#76. Paul Revere and the Raiders - Too Much Talk
Niet slecht, maar dit klinkt mij te vervelend Amerikaans op de een of andere manier. Dit doet mij weinig...

#82. Eddy Arnold - Here Comes The Rain, Baby
Niet best, nogal zeurderig en klagerig country-liedje. Snel vergeten.
Cijfer: 3

#85. The Scaffold - Thank U Very Much
Hier al besproken.

#89. Madeline Bell - I'm Gonna Make You Love Me
Haar stem herkende ik direct als een van de achtergrondzangeressen van Dusty Springfield. Muzikaal zit dit dan ook in dat straatje. Mooi gearrangeerde soul. Helaas zingt ze net iets minder goed en is het liedje ook net iets minder sterk.

#90. Bobby Vee and The Strangers - Maybe Just Today
Dit kan me niet echt bekoren. Destijds was dit waarschijnlijk nog goed aan te horen, maar inmiddels heeft de tand des tijds hier wel flink vat opgehad. Nogal oubollig en braaf popliedje, niet erg aan mij besteed.
Cijfer: 4

#92. Vanilla Fudge - Where Is My Mind
Hier was ik wel benieuwd naar, want You Keep Me Hanging On kende ik al en die vind ik geweldig. Na twee keer luisteren vind ik deze wat minder, maar nog steeds is het een heel fijne plaat. Ook even een wat ander geluid dan die brave 'rock' van bv. Paul Revere. Hier zit tenminste vuur in.
Cijfer: 7

#93. The Four Sonics - You Don't Have to Say You Love Me
En weer duikt Dusty Springfield zijdelings op. Deze keer is dat helaas iets minder positief dan bij Madeline Bell, want The Four Sonics komen met een drukke en rommelige cover van het origineel Dusty-liedje dat juist wel vaart bij een ingetogener uitvoering.
Cijfer: 4

#94. Otis & Carla - Lovey Dovey
Otis Redding in duet met Carla Thomas, dat wekt ook mijn interesse wel. Van Otis zijn een aantal nummers de laatste maanden stevig in waardering gestegen hier. Dit nummer heeft op bepaalde punten een wat vervelende drammerige baslijn, wat het nummer niet ten goede komt. Verder is het een middenmotor voor Otis-begrippen, hoop ik, want ik ben nog niet helemaal overtuigd.

#98. Joe Tex - Men Are Gettin' Scarce
Ik vraag me af of er naast het geografische aspect ook nog een muziek verschil is tussen de southern en northern soul. Ik kan het nog niet echt benoemen, maar ik heb het idee dat de southern soul iets minder gelikt is. Dit nummer komt uit het zuiden (Texas) van de VS en bevalt me wel.

#99. The Fantastic Johnny C. - Got What You Need
Philly Soul van Johnny C. Aan dit soort feestelijke soulplaatjes kan ik onmogelijk een laag cijfer krijgt. Het is nergens origineel en onderscheidend, maar het swingt bijna altijd de pan uit.

#100. Patti Page - Gentle on My Mind
Ah, de Patti Page van How Much Is That Doggie in the Window? Ik vroeg me af af waar die naam me toch bekend van voorkwam. Dit nummer zit meer in de country-hoek en wordt geteisterd door iemand die zich flink te buiten gaat op de klavecimbel; gelukkig krijgen gaandeweg de strijkers de overhand en wordt het wat verteerbaarder. Geen hoogvlieger voor mij, maar goed beluisterbaar, al ontbeert het nummer wel een memorabele manier.
Cijfer: 5

Goed dat je Lovey Dovey hebt gevonden van Otis en Carla! Prachtig duo met prima soulduetten. Van het met meer dan 4***** beoordeelde King & Queen album van Otis Redding en Carla Thomas. Straks weer even luisteren!

Filmkenners kennen Kenny Roger's Just Dropped In waarschijnlijk van dit fragment.

1968, week 6:

(afbeelding)

01 04 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
02 02 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
03 01 James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
04 05 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
05 03 Love - Alone Again Or
06 07 Miriam Makeba - Pata Pata
07 06 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
08 --- Louis Armstrong - What a Wonderful World
09 08 Sly & The Family Stone - Dance to the music
10 09 13th Floor Elevators - Slip Inside This House
11 11 Moody Blues - Nights in White Satin
12 10 Leonard Cohen - So Long, Marianne
13 --- Boudewijn de Groot & Ellie Nieman - Prikkebeen
14 15 Status Quo - Pictures of Matchstick Men
15 --- Archie Bell and the Drells - Tighten Up

Na vorige week alweer een nieuwe nummer 1: de verbeten anti-oorlogssong van The Bob Seger System. Ik moet zeggen dat de top 5 gevoelsmatig wel héél dicht op elkaar zit, dus het luistert erg nauw.

Drie nieuwe binnenkomers: ik heb lange tijd gedacht dat What a Wonderful World toch zeker een jaar of 10 ouder was. Het is een schitterend nummer waar ik mooie, maar ook erg droevige herinneringen aan heb. Geen nummer dat ik al te vaak op moet zetten. Wat verder naar beneden heeft Boudewijn de Groot ook de weg naar mijn lijstje gevonden. Ik kende het nummer nog niet zo goed, maar het bevalt me wel. Van de tekst kan ik vooralsnog weinig chocola maken, maar misschien komt dat nog. Het is lastig te voorspellen, maar het zou goed kunnen dat hij nog wel even blijft hangen. Helemaal onderin wipt Archie Bell met zijn Drells het Nederlandse Dragonfly uit de lijst: een vlot soulplaatje in ruil voor Nederlandse psych, in deze charts kan dat gewoon. Naast Dragonfly vielen ook Pink Floyd (Flaming) en Gene Pitney (Something's Gotten Hold of my Heart) uit de lijst. Met het verdwijnen van die laatste staan er nog maar 4 platen in mijn lijst die er vanaf week 1 in stonden.

Voor volgende week is The Pretty Things - Talkin' About The Good Times een kanshebber om binnen te komen, maar dat zien we dan wel weer.

En wie is Bob Seger op de foto die je gebruikt hebt?

Dit is hem in z'n eentje:

(afbeelding)

Ik gok toch op de man met het witte overhemd.

Prima keuze als nummer 1, Herman.

Ik denk de man links.

Maar enfin...

Mijn Verrukkelijke 15 - lijst 19:

#1 - #2 Love - Alone Again Or (3wk)
#2 - - Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In (1wk)
#3 - #1 Cream - Sunshine Of Your Love (6wk)
#4 - - The Move - Fire Brigade (1wk)
#5 - #3 Eric Burdon & The Animals - Monterey (6wk)
#6 - #7 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay (3wk)
#7 - - Louis Armstrong - What A Wonderful World (1wk)
#8 - #4 The Moody Blues - Nights In White Satin (7wk)
#9 - #14 Dragonfly - Celestial Dream (2wk)
#10 - - Don Partridge - Rosie (1wk)
#11 - #5 Georgie Fame - The Ballad Of Bonnie And Clyde (6wk)
#12 - #8 The Love Affair - Everlasting Love (4wk)
#13 - - Vanilla Fudge - Where Is My Mind (1wk)
#14 - #13 The Lemon Pipers - Green Tambourine (3wk)
#15 - #6 The Beach Boys - Darlin' (8wk)

Korte metten worden gemaakt met:

- - #9 Calvin Arnold - Funky Way (na 4wk)
- - #10 Dave Davies & The Kinks - Susannah's Still Alive (na 5wk)
- - #11 Aretha Franklin - Chain Of Fools (na 5wk)
- - #12 Status Quo - Pictures Of Matchstick Men (na 2wk)
- - #15 Simon Dupree & The Big Sound - Kites (na 11wk)

Wie zich eerder misschien afvroeg of mijn lijst vastgeroest zou zitten hoeft nu niet te twijfelen, dacht ik zo. Een hele stoet aan binnenkomers die de Top 15 danig op z'n grondvesten doet schudden. Love wordt het vuur aan de schenen gelegd door eh... Kenny Rogers en Cream wordt zo te zien op een haast intimiderende wijze de Top 3 uitgeleid. Verder plukken Louis Armstrong, Don Partridge en Vanilla Fudge de vruchten van een woelige week.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:00 uur

geplaatst: vandaag om 14:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.