Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 20 januari 2012, 20:49 uur
Helaas staat bij So Long Marianne dan weer geen releasedatum bij, maar misschien is die ergens anders nog te vinden. Anders weet ik niet zo goed wanneer ik die dan moet laten binnenkomen in mijn lijstje.
Ik heb gekeken t/m nummer 250 uiteindelijk. Kwam daar ook nog het Amsterdamse Zen tegen, die we vorige week hier met een ander nummer in de tipparade zagen. Ook zag ik nog een schlager die een hele hoge rating kreeg, maar die kwam pas later uit, dus die bewaar ik nog even. Dat vind ik wel een leuk aspect aan deze lijst: je kunt er ook heel hoog gewaardeerde hits uit exotische landen tegenkomen, die geen potten wisten te bakken in Nederland of de US/UK.
Ik denk dat ik af en toe een plukje meeneem van deze lijst, als extraatje. Als ik kijk naar de top 250 zijn het steeds grofweg zo'n 15 a 20 singles per maand, waarvan een hoop al bekend, dus zoveel extra werk is het niet. En het is ook leuk om te doen, het heeft mij al een ontdekking opgeleverd.
Ik heb gekeken t/m nummer 250 uiteindelijk. Kwam daar ook nog het Amsterdamse Zen tegen, die we vorige week hier met een ander nummer in de tipparade zagen. Ook zag ik nog een schlager die een hele hoge rating kreeg, maar die kwam pas later uit, dus die bewaar ik nog even. Dat vind ik wel een leuk aspect aan deze lijst: je kunt er ook heel hoog gewaardeerde hits uit exotische landen tegenkomen, die geen potten wisten te bakken in Nederland of de US/UK.
Ik denk dat ik af en toe een plukje meeneem van deze lijst, als extraatje. Als ik kijk naar de top 250 zijn het steeds grofweg zo'n 15 a 20 singles per maand, waarvan een hoop al bekend, dus zoveel extra werk is het niet. En het is ook leuk om te doen, het heeft mij al een ontdekking opgeleverd.

0
geplaatst: 20 januari 2012, 20:59 uur
Dit is trouwens de top 288 singles uit 1968 die aan Nederland gerelateerd zijn op de een of andere manier:
Custom chart - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Op 1 Shocking Blue met een geweldig nummer. Het zijn bijna allemaal Nederlandse artiesten, maar er staan er ook een paar tussen die op een andere manier een link met Nederland hebben (bv. Solomon Burke die een plaat opnam met De Dijk). Voorbij nummer 50 zegt het allemaal verder weinig, dat zijn bijna allemaal singles met maar 1 stem.
Custom chart - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Op 1 Shocking Blue met een geweldig nummer. Het zijn bijna allemaal Nederlandse artiesten, maar er staan er ook een paar tussen die op een andere manier een link met Nederland hebben (bv. Solomon Burke die een plaat opnam met De Dijk). Voorbij nummer 50 zegt het allemaal verder weinig, dat zijn bijna allemaal singles met maar 1 stem.
0
geplaatst: 20 januari 2012, 21:14 uur
Ook prachtig.
Na die 250 worden de nummers overigens steeds onbekender. De artiesten blijven meestal wel bekend maar de meest bizarre nummers kom je tegen. Wel met hoesje, dus het bewijs dat het op single is uitgebracht is geleverd.
Maar ik sta er werkelijk van te kijken, het lijkt haast een alternatieve lijst van alles wat er uitgebracht is en juist geen hit is geworden.
Zo kom ik een single tegen van Jeff Beck waarvan ik zeker weet dat mijn Great Rock Discography geen melding van uitbrengen heeft gedaan terwijl het blijkbaar toch is gebeurd.
Prachtige lijst, maar een enorm karwei om releasedata te achterhalen én ook alle nummers af te luisteren. Maar goed, we zitten nog aan het begin van 1968.....
Na die 250 worden de nummers overigens steeds onbekender. De artiesten blijven meestal wel bekend maar de meest bizarre nummers kom je tegen. Wel met hoesje, dus het bewijs dat het op single is uitgebracht is geleverd.
Maar ik sta er werkelijk van te kijken, het lijkt haast een alternatieve lijst van alles wat er uitgebracht is en juist geen hit is geworden.
Zo kom ik een single tegen van Jeff Beck waarvan ik zeker weet dat mijn Great Rock Discography geen melding van uitbrengen heeft gedaan terwijl het blijkbaar toch is gebeurd.
Prachtige lijst, maar een enorm karwei om releasedata te achterhalen én ook alle nummers af te luisteren. Maar goed, we zitten nog aan het begin van 1968.....

0
geplaatst: 20 januari 2012, 21:15 uur
1968, week 3:
01 01 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
02 02 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
03 --- Pink Floyd - Flaming
04 04 Moody Blues - Nights in White Satin
05 03 Miriam Makeba - Pata Pata
06 05 Rolling Stones - She's a Rainbow
07 --- James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
08 07 Gene Pitney - Something's Gotten Hold Of My Heart
09 06 Love Affair - Everlasting Love
10 --- The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
11 --- Eric Burdon & The Animals - Monterey
12 10 Marvin Gaye - You
13 11 Small Faces - Tin Soldier
14 08 Beatles - Magical Mystery Tour
15 --- Marvin Gaye & Tammi Terrell - If I Could Build My Whole World Around You
exit:
Beatles - Hello Goodbye
Aretha Franklin - Chain Of Fools
Cream - Sunshine of your Love
Smokey Robinson & The Miracles - I Second That Emotion
American Breed - Bend Me, Shape Me
Eindelijk wat meer beweging in de lijst, al staan de nummer 1 en 2 nog rotsvast op hun plek. Het zijn dan ook nummers uit de buitencategorie, wat mij betreft. Pink Floyd's Flaming dook ik op uit het lijstje van musician. Ik ben een enorme fan van het debuutalbum van Pink Floyd, welke ik tot de beste albums allertijden reken (en sowieso het beste album van Pink Floyd vind). Flaming is daarop een ontroerend hoogtepunt. Het nummer van James Brown ontdekte ik in de Billboard-lijst en bevalt me erg goed. Het nummer van The Bob Seger System werd nergens een hit, maar kwam ik op het spoor door eerder genoemde singles-lijst van Rateyourmusic.com. Echt een heerlijke plaat, die vermoedelijk nog flink gaat stijgen, want elke keer dat ik het hoor vind ik het weer beter. De commentaren bij RateYourMusic liegen er ook niet om. Het nummer van Eric Burdon had ik vorige week ook al beluisterd en viel toen net buiten de lijst, maar het is inmiddels flink gegroeid in waardering. Ook deze zou nog wel eens kunnen gaan stijgen volgende week. De ballad van Marvin Gaye & Tammi Terrell mag de rij sluiten: wat kunnen die twee heerlijk zingen. En de tweede keer op rij dat Marvin Gaye mijn lijstje binnenkomt, terwijl ik tot voor kort niet eens wist dat hij in de jaren '60 al hits had gescoord.
01 01 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
02 02 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
03 --- Pink Floyd - Flaming
04 04 Moody Blues - Nights in White Satin
05 03 Miriam Makeba - Pata Pata
06 05 Rolling Stones - She's a Rainbow
07 --- James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
08 07 Gene Pitney - Something's Gotten Hold Of My Heart
09 06 Love Affair - Everlasting Love
10 --- The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
11 --- Eric Burdon & The Animals - Monterey
12 10 Marvin Gaye - You
13 11 Small Faces - Tin Soldier
14 08 Beatles - Magical Mystery Tour
15 --- Marvin Gaye & Tammi Terrell - If I Could Build My Whole World Around You
exit:
Beatles - Hello Goodbye
Aretha Franklin - Chain Of Fools
Cream - Sunshine of your Love
Smokey Robinson & The Miracles - I Second That Emotion
American Breed - Bend Me, Shape Me
Eindelijk wat meer beweging in de lijst, al staan de nummer 1 en 2 nog rotsvast op hun plek. Het zijn dan ook nummers uit de buitencategorie, wat mij betreft. Pink Floyd's Flaming dook ik op uit het lijstje van musician. Ik ben een enorme fan van het debuutalbum van Pink Floyd, welke ik tot de beste albums allertijden reken (en sowieso het beste album van Pink Floyd vind). Flaming is daarop een ontroerend hoogtepunt. Het nummer van James Brown ontdekte ik in de Billboard-lijst en bevalt me erg goed. Het nummer van The Bob Seger System werd nergens een hit, maar kwam ik op het spoor door eerder genoemde singles-lijst van Rateyourmusic.com. Echt een heerlijke plaat, die vermoedelijk nog flink gaat stijgen, want elke keer dat ik het hoor vind ik het weer beter. De commentaren bij RateYourMusic liegen er ook niet om. Het nummer van Eric Burdon had ik vorige week ook al beluisterd en viel toen net buiten de lijst, maar het is inmiddels flink gegroeid in waardering. Ook deze zou nog wel eens kunnen gaan stijgen volgende week. De ballad van Marvin Gaye & Tammi Terrell mag de rij sluiten: wat kunnen die twee heerlijk zingen. En de tweede keer op rij dat Marvin Gaye mijn lijstje binnenkomt, terwijl ik tot voor kort niet eens wist dat hij in de jaren '60 al hits had gescoord.
0
geplaatst: 20 januari 2012, 21:18 uur
Bij Suzanne staat in ieder geval gelukkig wel de releasemaand (februari). Die gaat scoren bij mij!
Edit: zie ik meteen ook dat Love-Alone Again Or ondertussen is uitgebracht. Wordt pas in mei een hele kleine hit, maar zo lang ga ik niet wachten, aangezien dat nummer één van mijn favoriete nummers ooit is.
Edit: zie ik meteen ook dat Love-Alone Again Or ondertussen is uitgebracht. Wordt pas in mei een hele kleine hit, maar zo lang ga ik niet wachten, aangezien dat nummer één van mijn favoriete nummers ooit is.
0
geplaatst: 20 januari 2012, 21:43 uur
herman schreef:
Helaas staat bij So Long Marianne dan weer geen releasedatum bij,
Helaas staat bij So Long Marianne dan weer geen releasedatum bij,
Ja, dan wordt eigen creativiteit verlangd. So Long Marianne is van Songs of Leonard Cohen, volgens de Great Rock Discography verscheen dat album in februari 1968. De bijbehorende single was Suzanne.
Maar.
In Engeland wordt Suzanne uitgebracht met als b-kant Hey, that's no way to say goodbye (april 1968)
In Amerika is officieel de b-kant van Suzanne, jawel, So long Marianne. (mei 1968).
In beide landen wordt het geen hit, trouwens ook niet in Nederland.
Hierbij de Amerikaanse hoes van Suzanne:
Hier de hoes van So Long, Marianne overigens:
Dan heb ik deze ook gevonden, om het ingewikkeld te maken:
Suzanne als eerste single van Songs of Leonard Cohen lijkt vrij onomstreden. Aangezien we praten over april en mei 1968 zal So Long, Marianne m.i. moeten wachten, tot juli.

0
geplaatst: 20 januari 2012, 21:54 uur
Bedankt voor het uitzoekwerk.
Ik had zelf wel gekeken bij Wikipedia en Discogs, maar daar werd ik niet veel wijzer van. LC zal nog even geduld moeten hebben.
Ik kwam er trouwens nog achter dat het plaatje van The Bob Seger System een klein hitje was in Canada (79ste plaats). In de VS wist het alleen in Detroit (waar Seger vandaan komt) potten te breken.
Ik had zelf wel gekeken bij Wikipedia en Discogs, maar daar werd ik niet veel wijzer van. LC zal nog even geduld moeten hebben.Ik kwam er trouwens nog achter dat het plaatje van The Bob Seger System een klein hitje was in Canada (79ste plaats). In de VS wist het alleen in Detroit (waar Seger vandaan komt) potten te breken.
0
geplaatst: 20 januari 2012, 22:02 uur
Vreemd dat op rateyourmusic dan staat dat Suzanne/Hey, That's No Way To Say Goodbye uitkwam in februari.
0
geplaatst: 20 januari 2012, 22:21 uur
ArthurDZ schreef:
Wat? Wachten tot mei op een van all time favourites? Ik wacht ook niet, Arthur. Volgende week komt hij met stip in mijn Top 15 binnen.
0
geplaatst: 20 januari 2012, 23:11 uur
Ik had hem ook zien staan. Alone Again Or is voor mij een kandidaat voor de eerste plaats, maar het ging mij te ver hem nu al opnemen, aangezien ik dan ook zo consequent wil zijn alle nummers die in januari uitkwamen in mijn lijstje op te nemen. Dat zou effectief betekenen dat ik mijn halve lijstje moet verversen, dus ik heb voor mezelf bedacht alleen die nummers die geen hit werden meteen op te nemen. Maar misschien moet ik daar van terugkomen...
Achteraf bezien hoeven we misschien ook niet per se te wachten tot iets ergens een hitlijst binnenkomt, maar ik weet niet of dat in de geest van dit topic is.
Achteraf bezien hoeven we misschien ook niet per se te wachten tot iets ergens een hitlijst binnenkomt, maar ik weet niet of dat in de geest van dit topic is.
0
geplaatst: 20 januari 2012, 23:24 uur
Ik hanteer het principe: Single release.......waar ook ter wereld....... hit of geen hit......goed genoeg voor mij......top 15 notering. 

0
geplaatst: 21 januari 2012, 01:09 uur
Dames, jullie zijn toch wel bekend met het feit dat alle edities Billboard magazine volledig online staan? Ik krijg namelijk het idee van niet. Toch wel essentieel als je echt 44 jaar terug in de tijd wilt leven.
Billboard - Google Boeken - books.google.nl
Ook volledig te doorzoeken, en zo komt herman zo te weten dat 'So Long Marianne' inderdaad op 20 januari voor het eerst werd vermeld.
Deze is ook wel redelijk geniaal, uit een tijdschrift van de zwarte gemeenschap:

Jet, 25 Januari 1968
Billboard - Google Boeken - books.google.nl
Ook volledig te doorzoeken, en zo komt herman zo te weten dat 'So Long Marianne' inderdaad op 20 januari voor het eerst werd vermeld.
Deze is ook wel redelijk geniaal, uit een tijdschrift van de zwarte gemeenschap:

Jet, 25 Januari 1968
0
geplaatst: 21 januari 2012, 08:17 uur
heicro schreef:
Ik hanteer het principe: Single release.......waar ook ter wereld....... hit of geen hit......goed genoeg voor mij......top 15 notering.
Ik doe het op dezelfde manier. Maar bijvoorbeeld ranboy en kaztor dan weer niet. Iedereen maakt het dus een beetje voor zichzelf uit.
En inquestos, nee, ik was helemaal niet op de hoogte daarvan. Ook al noem je ons dames, bedankt

0
geplaatst: 21 januari 2012, 14:48 uur
Ranboy Top 15 week 3 van 21 januari 1968
w3 w2 aw titel - artiest
1 1 4 Nights in white satin - The Moody Blues
2 2 7 Tin soldier - Small Faces
3 3 5 She's a rainbow – The Rolling Stones
4 4 3 Everlasting love - The Love Affair
5 10 2 Judy in disguise (with glasses) - John Fred and The Playboys
6 9 3 Darlin' - The Beach Boys
7 6 7 Paradise lost - The Herd
8 5 7 Jackie - Scott Walker
9 8 6 World - The BeeGees
10 7 11 Days of Pearly Spencer - David McWilliams
11 13 2 Here we go round the Mulberry Bush - Traffic
12 -- 1 Bend me, shape me - American Breed
13 11 10 Something's gotten hold of my heart - Gene Pitney
14 12 6 Magical mystery tour - The Beatles
15 -- 1 If I could build my world around you - Marvin Gaye & Tammi Terrell
Zo blijkt maar weer: wie principes heeft, moet lijden... Terwijl om mij heen de prachtigste titels vallen die pas in maart, mei of nooit een hit worden, worstel ik om mijn top 15 compleet te krijgen... Het wordt nu wel tijd dat mijn top 3 serieuze concurrentie krijgt!
w3 w2 aw titel - artiest
1 1 4 Nights in white satin - The Moody Blues
2 2 7 Tin soldier - Small Faces
3 3 5 She's a rainbow – The Rolling Stones
4 4 3 Everlasting love - The Love Affair
5 10 2 Judy in disguise (with glasses) - John Fred and The Playboys
6 9 3 Darlin' - The Beach Boys
7 6 7 Paradise lost - The Herd
8 5 7 Jackie - Scott Walker
9 8 6 World - The BeeGees
10 7 11 Days of Pearly Spencer - David McWilliams
11 13 2 Here we go round the Mulberry Bush - Traffic
12 -- 1 Bend me, shape me - American Breed
13 11 10 Something's gotten hold of my heart - Gene Pitney
14 12 6 Magical mystery tour - The Beatles
15 -- 1 If I could build my world around you - Marvin Gaye & Tammi Terrell
Zo blijkt maar weer: wie principes heeft, moet lijden... Terwijl om mij heen de prachtigste titels vallen die pas in maart, mei of nooit een hit worden, worstel ik om mijn top 15 compleet te krijgen... Het wordt nu wel tijd dat mijn top 3 serieuze concurrentie krijgt!
0
geplaatst: 21 januari 2012, 20:56 uur
heicro schreef:
Bedoel dat als een nummer eigenlijk bijvoorbeeld uitkwam in oktober, je het net zo goed in februari in je hitlijst kunt hebben staan?
Misschien begrijp ik dat niet goed, maar als je die logica doortrekt zou je ook nummers uit 1971 in je lijst kunnen zetten.
Ik probeer er toch wel een chronologische lijn in te krijgen. Dus ik wel best proberen te achterhalen wat er allemaal in januari, februari e.d. werd uitgebracht en daar wat mee te doen. Maar het moet voor mij wel een beetje in de juiste volgorde. En bij onbekende releasedatum één en één bij elkaar optellen en uitrekenen, dan moet je er wel uit kunnen komen.
0
geplaatst: 21 januari 2012, 21:59 uur
Volgens mij heeft heicro het in zijn bericht gewoon over singles die in 1968 verschenen. Zou maar al te gek zijn anders 

0
geplaatst: 21 januari 2012, 23:31 uur
Juist.......en een nummer dat in oktober uitkwam komt echt niet pas in februari in mijn lijstje. Om maar te zwijgen over nummers uit 1971. Dat is een beetje ver gezocht, beste musician.
0
geplaatst: 22 januari 2012, 02:08 uur
Mijn Verrukkelijke 15 - lijst 16:
#1 - #1 Cream - Sunshine Of Your Love (3wk)
#2 - #3 The Moody Blues - Nights In White Satin (4wk)
#3 - #4 Eric Burdon & The Animals - Monterey (3wk)
#4 - #2 The Beach Boys - Darlin' (5wk)
#5 - #7 Georgie Fame - The Ballad Of Bonnie And Clyde (3wk)
#6 - #5 Aretha Franklin - Chain Of Fools (3wk)
#7 - #6 The Rolling Stones - 2000 Light Years From Home (5wk)
#8 - #10 Calvin Arnold - Funky Way (2wk)
#9 - #8 Simon Dupree & The Big Sound - Kites (9wk)
#10 - #12 Dave Davies & The Kinks - Susannah's Still Alive (3wk)
#11 - #9 Donovan - Wear Your Love Like Heaven (8wk)
#12 - - The Love Affair - Everlasting Love (1wk)
#13 - #11 The Rolling Stones - She's A Rainbow (5wk)
#14 - #13 The Small Faces - Tin Soldier (7wk)
#15 - #14 The Herd - Paradise Lost (7wk)
Uit de lijst:
#15 - #13 The Beach Boys - Wild Honey (na 12wk)
Weinig actie in de lijst, al zie ik Eric Burdon nog wel wat hoger komen. Er zijn gewoon niet veel gegadigden in deze carnavals-luwte. The Beach Boys beginnen hun grip wat te verliezen, dat terwijl ik echt weer eens naar die driedubbele verzamelaar van ze wil luisteren...
#1 - #1 Cream - Sunshine Of Your Love (3wk)
#2 - #3 The Moody Blues - Nights In White Satin (4wk)
#3 - #4 Eric Burdon & The Animals - Monterey (3wk)
#4 - #2 The Beach Boys - Darlin' (5wk)
#5 - #7 Georgie Fame - The Ballad Of Bonnie And Clyde (3wk)
#6 - #5 Aretha Franklin - Chain Of Fools (3wk)
#7 - #6 The Rolling Stones - 2000 Light Years From Home (5wk)
#8 - #10 Calvin Arnold - Funky Way (2wk)
#9 - #8 Simon Dupree & The Big Sound - Kites (9wk)
#10 - #12 Dave Davies & The Kinks - Susannah's Still Alive (3wk)
#11 - #9 Donovan - Wear Your Love Like Heaven (8wk)
#12 - - The Love Affair - Everlasting Love (1wk)
#13 - #11 The Rolling Stones - She's A Rainbow (5wk)
#14 - #13 The Small Faces - Tin Soldier (7wk)
#15 - #14 The Herd - Paradise Lost (7wk)
Uit de lijst:
#15 - #13 The Beach Boys - Wild Honey (na 12wk)
Weinig actie in de lijst, al zie ik Eric Burdon nog wel wat hoger komen. Er zijn gewoon niet veel gegadigden in deze carnavals-luwte. The Beach Boys beginnen hun grip wat te verliezen, dat terwijl ik echt weer eens naar die driedubbele verzamelaar van ze wil luisteren...
0
geplaatst: 22 januari 2012, 09:52 uur
heicro schreef:
Juist.......en een nummer dat in oktober uitkwam komt echt niet pas in februari in mijn lijstje. Om maar te zwijgen over nummers uit 1971. Dat is een beetje ver gezocht, beste musician.
Mooi, dan had ik je opmerking niet goed begrepen, zoals ik al dacht. Het betekent wel dat er even werk moet worden gemaakt van het ontdekken van release-maanden van diverse nummers uit de lijst die herman had opgezocht.
0
geplaatst: 22 januari 2012, 10:41 uur
De Musicmeter Top 15 van 20 januari 1968!
01 (01) Nights in white satin - Moody blues (83)
02 (02) She's a rainbow/ 2000 Light Years from home - Rolling Stones (74)
03 (03) Sunshine of your love - The Cream (56)
04 (05) Darlin' - Beach boys (47)
05 (04) Tin soldier - Small faces (46)
06 (10) Everlasting love - The Love affair (41)
07 (09) Monterey - Eric Burdon & The Animals (40)
08 (07) Some velvet morning - Nancy Sinatra & Lee Hazlewood (33)
09 (08) Days of Pearly Spencer - David McWilliams (25)
10 (06) Magical mystery tour - Beatles (24)
11 (12) Foxy lady - Jimi Hendrix (22)
12 (---) Flaming - Pink floyd (16)
13 (---) Susannah's still alive - Dave Davies (15)
14 (13) Jackie - Scott Walker (14)
15 (11) Love me two times - The Doors (14)
Een ogenschijnlijk weekje waarin consolideren het motto lijkt is helemaal niet erg; de platen moeten ook aan hun punten komen om een beetje body te krijgen in eindlijsten en weken waarin er geen schokkende nieuwe nummers binnenkomen is dan ook helemaal niet erg.
Maar we hebben qua toekomstige songs wel een leuke nieuwe bron aangeboord.
We waren het bovenin trouwens wat meer eens dan voorgaande weken. Daardoor zie je opeens dat er twee extra nummers in de veertig punten eindigen en die punten worden dan onderaan weggehaald. 14 punten staat gelijk aan ergens één tweede plek. Nu waren de Doors en Scott Walker al trouwe bekenden maar gebaseerd op de lijst van vorige week zouden bijvoorbeeld Nancy Sinatra en Lee Hazlewood zijn gestegen van 7 naar 6 en niet zijn gedaald van 7 naar 8.
Pink floyd had het vorig week nog niet gered.
Overigens scoort The Love Affair bij alle zes deelnemers en weet op basis daarvan heel wat punten te vergaren voor een aardige positie in onze top 15. Daarentegen is The Cream qua scoren net zo goed bezig als de Rolling Stones en de Moody blues maar wordt een (nog) hogere notering geblokkeerd omdat twee deelnemers het nummer niet in hun lijst hebben.
Puntenaantallen als dat van de Stones en Moody blues zijn alleen mogelijk bij hoge noteringen bij alle zes de deelnemers. Ben weer benieuwd naar de volgende week!
01 (01) Nights in white satin - Moody blues (83)
02 (02) She's a rainbow/ 2000 Light Years from home - Rolling Stones (74)
03 (03) Sunshine of your love - The Cream (56)
04 (05) Darlin' - Beach boys (47)
05 (04) Tin soldier - Small faces (46)
06 (10) Everlasting love - The Love affair (41)
07 (09) Monterey - Eric Burdon & The Animals (40)
08 (07) Some velvet morning - Nancy Sinatra & Lee Hazlewood (33)
09 (08) Days of Pearly Spencer - David McWilliams (25)
10 (06) Magical mystery tour - Beatles (24)
11 (12) Foxy lady - Jimi Hendrix (22)
12 (---) Flaming - Pink floyd (16)
13 (---) Susannah's still alive - Dave Davies (15)
14 (13) Jackie - Scott Walker (14)
15 (11) Love me two times - The Doors (14)
Een ogenschijnlijk weekje waarin consolideren het motto lijkt is helemaal niet erg; de platen moeten ook aan hun punten komen om een beetje body te krijgen in eindlijsten en weken waarin er geen schokkende nieuwe nummers binnenkomen is dan ook helemaal niet erg.
Maar we hebben qua toekomstige songs wel een leuke nieuwe bron aangeboord.
We waren het bovenin trouwens wat meer eens dan voorgaande weken. Daardoor zie je opeens dat er twee extra nummers in de veertig punten eindigen en die punten worden dan onderaan weggehaald. 14 punten staat gelijk aan ergens één tweede plek. Nu waren de Doors en Scott Walker al trouwe bekenden maar gebaseerd op de lijst van vorige week zouden bijvoorbeeld Nancy Sinatra en Lee Hazlewood zijn gestegen van 7 naar 6 en niet zijn gedaald van 7 naar 8.
Pink floyd had het vorig week nog niet gered.
Overigens scoort The Love Affair bij alle zes deelnemers en weet op basis daarvan heel wat punten te vergaren voor een aardige positie in onze top 15. Daarentegen is The Cream qua scoren net zo goed bezig als de Rolling Stones en de Moody blues maar wordt een (nog) hogere notering geblokkeerd omdat twee deelnemers het nummer niet in hun lijst hebben.
Puntenaantallen als dat van de Stones en Moody blues zijn alleen mogelijk bij hoge noteringen bij alle zes de deelnemers. Ben weer benieuwd naar de volgende week!
0
geplaatst: 22 januari 2012, 13:09 uur
Week 3 - 1968
Top 40
Binnenkomers in de Tipparade:
#12: Rudy Bennett - I'm So Proud V
#13: The Love Affair - Everlasting Love V
#14: The Lemon Pipers - Green Tambourine V
#19 David McWilliams - Can I Get There By Candlelight V
- The Fireballs - Bottle Of Wine V
- Jess & James - Move V
- The Motions - You're My Adee V
- Diana Ross & The Supremes - In And Out Of Love (re-entry. in and out of the Tipparade?)
- Wally Tax - I Won't Feel Alone / Come Closer

The Lemon Pipers. De kwaliteit van hun Green Tambourine is omgekeerd evenredig aan die van hun garderobe.
Rudy Bennett heeft het helemaal door. Een paar blazertjes hier, een wat zoetsappige tekst daar, een makkelijk te volgen ritme en dan ben je er. Maar niemand durfde hem te vertellen dat er ook nog waardes zijn als geloofwaardigheid en originaliteit [4,5].
Op die punten scoort The Love Affair dan weer wel. Hier is duidelijk meer werk van gemaakt, zowel muzikaal als in de details. Het leunt wat tegen de soulkant van popmuziek aan en dat werkt de universele impact ook in de hand. Ik ben er trouwens niet over uit of ik deze of de versie van U2 beter vind [8].
The Lemon Pipers was ik eerlijk gezegd vergeten in mijn lijst. Dit is natuurlijk een klassiek staaltje pop-psychedelica. Zelfs voor die tijd vind ik het een kort liedje, maar er gebeurt wel wat in die beperkte tijd. Ik vind het ook wat vreemd dat we verder niets meer van de band hebben vernomen, want er had vast meer in gezeten [8,5].
Can I Get There By Candlelight is eigenlijk zoiets als de ultieme diner-voor-twee-muziek. Ik denk ook dat dit toen op productioneel vlak een hoogstandje was. Toch heb ik zoiets van 'ach ja, het zal allemaal best wel...' Een beetje een hoog Jan Van Veen-gehalte, maar dat klopt natuurlijk helemaal: Dit was de leader voor z'n radio-programma Candlelight. Rob De Nijs zou er nog z'n eigen versie van maken: Zet Een Kaars Voor Je Raam Vannacht [6].
In de categorie 'speelse popmuziek uit de jaren '60' vinden we deze week het CCR-achtige Bottle Of Wine van The Fireballs. Dit had zeker een hit mogen worden, ook al zijn er specialere nummers gemaakt. Ik kan me echter vrij goed vermaken met dit soort ongeforceerde blijheid. Prima plaatje [7,5].
Van het soulachtige Move ben ik minder onder de indruk. Hier is duidelijk gelet op de Amerikaanse tendens van soulhitjes met hier en daar een chant erin. Maar ik vind dit vlak en ongeïnspireerd klinken en het wordt na een minuut of twee enigszins vervelend [5].
The Motions komen dit keer ook met een aardig liedje dat het vooral van het refrein moet hebben. Verder niet echt spectaculair, overigens [6].
De dubbele a-kantjes van Wally Tax zijn beiden niet op YouTube te vinden, dus heb ik ze gedowned. I Won't Feel Alone klinkt een beetje als het weer van vandaag: Somber en een beetje druilerig. Ik kan er niet veel mee. Come Closer klinkt in aanleg wat vrolijker, maar daar ontbreekt het weer aan kleur. Beiden vormen ze een hele matige single dat begrijpelijkerwijs de Top 40 niet haalde [beiden: 5].
Hans, jouw MuMe Top 15 was trouwens het 500ste bericht!
Top 40
Binnenkomers in de Tipparade:
#12: Rudy Bennett - I'm So Proud V
#13: The Love Affair - Everlasting Love V
#14: The Lemon Pipers - Green Tambourine V
#19 David McWilliams - Can I Get There By Candlelight V
- The Fireballs - Bottle Of Wine V
- Jess & James - Move V
- The Motions - You're My Adee V
- Diana Ross & The Supremes - In And Out Of Love (re-entry. in and out of the Tipparade?)
- Wally Tax - I Won't Feel Alone / Come Closer

The Lemon Pipers. De kwaliteit van hun Green Tambourine is omgekeerd evenredig aan die van hun garderobe.
Rudy Bennett heeft het helemaal door. Een paar blazertjes hier, een wat zoetsappige tekst daar, een makkelijk te volgen ritme en dan ben je er. Maar niemand durfde hem te vertellen dat er ook nog waardes zijn als geloofwaardigheid en originaliteit [4,5].
Op die punten scoort The Love Affair dan weer wel. Hier is duidelijk meer werk van gemaakt, zowel muzikaal als in de details. Het leunt wat tegen de soulkant van popmuziek aan en dat werkt de universele impact ook in de hand. Ik ben er trouwens niet over uit of ik deze of de versie van U2 beter vind [8].
The Lemon Pipers was ik eerlijk gezegd vergeten in mijn lijst. Dit is natuurlijk een klassiek staaltje pop-psychedelica. Zelfs voor die tijd vind ik het een kort liedje, maar er gebeurt wel wat in die beperkte tijd. Ik vind het ook wat vreemd dat we verder niets meer van de band hebben vernomen, want er had vast meer in gezeten [8,5].
Can I Get There By Candlelight is eigenlijk zoiets als de ultieme diner-voor-twee-muziek. Ik denk ook dat dit toen op productioneel vlak een hoogstandje was. Toch heb ik zoiets van 'ach ja, het zal allemaal best wel...' Een beetje een hoog Jan Van Veen-gehalte, maar dat klopt natuurlijk helemaal: Dit was de leader voor z'n radio-programma Candlelight. Rob De Nijs zou er nog z'n eigen versie van maken: Zet Een Kaars Voor Je Raam Vannacht [6].
In de categorie 'speelse popmuziek uit de jaren '60' vinden we deze week het CCR-achtige Bottle Of Wine van The Fireballs. Dit had zeker een hit mogen worden, ook al zijn er specialere nummers gemaakt. Ik kan me echter vrij goed vermaken met dit soort ongeforceerde blijheid. Prima plaatje [7,5].
Van het soulachtige Move ben ik minder onder de indruk. Hier is duidelijk gelet op de Amerikaanse tendens van soulhitjes met hier en daar een chant erin. Maar ik vind dit vlak en ongeïnspireerd klinken en het wordt na een minuut of twee enigszins vervelend [5].
The Motions komen dit keer ook met een aardig liedje dat het vooral van het refrein moet hebben. Verder niet echt spectaculair, overigens [6].
De dubbele a-kantjes van Wally Tax zijn beiden niet op YouTube te vinden, dus heb ik ze gedowned. I Won't Feel Alone klinkt een beetje als het weer van vandaag: Somber en een beetje druilerig. Ik kan er niet veel mee. Come Closer klinkt in aanleg wat vrolijker, maar daar ontbreekt het weer aan kleur. Beiden vormen ze een hele matige single dat begrijpelijkerwijs de Top 40 niet haalde [beiden: 5].
Hans, jouw MuMe Top 15 was trouwens het 500ste bericht!

0
geplaatst: 22 januari 2012, 13:19 uur

Mooie tips.
Ja, Jan van Veen gehalte bij Can I get there by Candlelight: dat denk je nu! Destijds was het een 'gewone' ballad, net als andere nummers uit die tijd.
Hoewel je Jan van Veen niet helemaal moet uitvlakken. In 1968 was hij volgens mij nog een gewone DJ bij Radio Veronica. Misschien had iemand moeten roepen: "blijf er met je jatten van af, anders gaat het heel verschrikkelijk de geschiedenis in!" Maar ja..

0
geplaatst: 22 januari 2012, 13:28 uur
kaztor schreef:
Leuk nummer inderdaad, wie weet neem ik die volgende week wel mee in mijn lijstje.De U2-cover van Everlasting Love vind ik trouwens vrij matig.
0
geplaatst: 22 januari 2012, 17:35 uur
Week 3 - 1968
#12: Rudy Bennett - I'm So Proud
Dit doet mij weinig, ik mis eigenheid en het blijft niet genoeg hangen, vrij clichématige tekst ook.
Cijfer: 4,5
#13: The Love Affair - Everlasting Love
Pretentieloze pop maar dan wel prima in elkaar gestoken zoals de baslijn en het gebruik van blazers, dit blijft ook hangen. De versie van U2 vind ik iets minder.
Cijfer: 8
#14: The Lemon Pipers - Green Tambourine
Weliswaar een eendagsvlieg maar dit is een ingenieus en apart popliedje met wat psychedelica in verwerkt.
Cijfer: 8,5
#19 David McWilliams - Can I Get There By Candlelight
Dit is hier inderdaad beter gekend in de Nederlandstalige versie van Rob De Nijs. Ik ben die versie meer gewoon maar het origineel mag er ook zijn, het zou inderdaad goed passen bij een diner-voor-twee. Bij kaarslicht, welteverstaan!
Cijfer: 7,5
- The Fireballs - Bottle Of Wine
Simpele en pretentieloze pop maar als het vrolijk, natuurlijk en vitaal klinkt heb ik er niets op tegen.
Cijfer: 7
- Jess & James - Move
Een Belgische productie door twee Portugezen gezongen (denk ik). Erg veel stelt het niet voor maar het is wel een onvervalst fuifnummer met sterk einde.
- The Motions - You're My Adee
Dit nummer kende ik niet. Inderdaad een aardig en degelijk liedje, maar beklijvend of memorabel kan ik het niet noemen.
Cijfer: 6
#12: Rudy Bennett - I'm So Proud
Dit doet mij weinig, ik mis eigenheid en het blijft niet genoeg hangen, vrij clichématige tekst ook.
Cijfer: 4,5
#13: The Love Affair - Everlasting Love
Pretentieloze pop maar dan wel prima in elkaar gestoken zoals de baslijn en het gebruik van blazers, dit blijft ook hangen. De versie van U2 vind ik iets minder.
Cijfer: 8
#14: The Lemon Pipers - Green Tambourine
Weliswaar een eendagsvlieg maar dit is een ingenieus en apart popliedje met wat psychedelica in verwerkt.
Cijfer: 8,5
#19 David McWilliams - Can I Get There By Candlelight
Dit is hier inderdaad beter gekend in de Nederlandstalige versie van Rob De Nijs. Ik ben die versie meer gewoon maar het origineel mag er ook zijn, het zou inderdaad goed passen bij een diner-voor-twee. Bij kaarslicht, welteverstaan!
Cijfer: 7,5
- The Fireballs - Bottle Of Wine
Simpele en pretentieloze pop maar als het vrolijk, natuurlijk en vitaal klinkt heb ik er niets op tegen.
- Jess & James - Move
Een Belgische productie door twee Portugezen gezongen (denk ik). Erg veel stelt het niet voor maar het is wel een onvervalst fuifnummer met sterk einde.
- The Motions - You're My Adee
Dit nummer kende ik niet. Inderdaad een aardig en degelijk liedje, maar beklijvend of memorabel kan ik het niet noemen.
Cijfer: 6
0
geplaatst: 23 januari 2012, 20:22 uur
Top 15 voor 27/01/68
1. The Moody Blues- Nights In White Satin (1) (5w)
2. The Rolling Stones- She’s A Rainbow/2000 Light Years From Home (2) (5w)
3. The Beach Boys- Darlin’ (5) (5w)
4. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood- Some Velvet Morning (6) (4w)
5. Dave Davies- Susannah’s Still Alive (7) (3w)
6. Love Affair- Everlasting Love (9) (3w)
7. Paul Mauriat- Love Is Blue (3) (6w)
8. Cream- Sunshine Of Your Love (4) (4w)
9. Fleetwood Mac- I Belive My Time Ain’t Long (-) (1w)
10. Marvin Gaye & Tammi Terrell- If I Could Build My Whole World Around You (12) (2w)
11. The Doors- Love Me Two Times (7) (8w)
12. Manfred Man- The Mighty Quinn (-) (1w)
13. Otis Redding- Sittin’ On The Dock Of The Bay (-) (1w)
14. Eric Burdon & The Animals- Monterey (10) (5w)
15. Miriam Makeba- Pata Pata (-) (1w)
Verdwenen:
The Small Faces- Tin Soldier (Aantal weken: 7. Hoogste positie: 1)
Scott Walker- Jackie (Aantal weken: 6. Hoogste positie: 3)
Georgie Fame - The Ballad Of Bonnie And Clyde (aantal weken: 2. Hoogste positie: 14)
The Jimi Hendrix Experience- Foxy Lady (aantal weken: 6. Hoogste positie: 6)
The Moody Blues blijven standvastig op 1 staan, daar kunnen zelfs The Stones niks aan veranderen. Erg veel concurrentie lijkt er niet te zijn.
Dan zoals voorspeld Fleetwood Mac in de top 15, en wel op nummer 9. Hun debuutsingle is al meteen een heel sterk staaltje Britse bluesrock. En het zou alleen nog maar beter worden.
Op 12 Manfredd Man met een Dylancover (het zijn en blijven de sixties, nietwaar?) en nog een goede ook. Maakt je op slag een stuk vrolijker. The Mighty Quinn zou pas jaren later ook op een Bob Dylan-album opduiken.
En dan op 13 één van de grootste soulklassiekers naar mijn weten. Werd vooral een grote hit door het overlijden van Otis, maar ook op zichzelf is dit een fantastisch nummer.
En dan op 15 mijn grootste oh ja-moment van de laatste maanden. Want dit is natuurlijk een overbekend nummer dat ik waarschijnlijk al tien jaar of langer ken. Fijn dat ik nu ook weet wat de titel en uitvoerder zijn
1. The Moody Blues- Nights In White Satin (1) (5w)
2. The Rolling Stones- She’s A Rainbow/2000 Light Years From Home (2) (5w)
3. The Beach Boys- Darlin’ (5) (5w)
4. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood- Some Velvet Morning (6) (4w)
5. Dave Davies- Susannah’s Still Alive (7) (3w)
6. Love Affair- Everlasting Love (9) (3w)
7. Paul Mauriat- Love Is Blue (3) (6w)
8. Cream- Sunshine Of Your Love (4) (4w)
9. Fleetwood Mac- I Belive My Time Ain’t Long (-) (1w)
10. Marvin Gaye & Tammi Terrell- If I Could Build My Whole World Around You (12) (2w)
11. The Doors- Love Me Two Times (7) (8w)
12. Manfred Man- The Mighty Quinn (-) (1w)
13. Otis Redding- Sittin’ On The Dock Of The Bay (-) (1w)
14. Eric Burdon & The Animals- Monterey (10) (5w)
15. Miriam Makeba- Pata Pata (-) (1w)
Verdwenen:
The Small Faces- Tin Soldier (Aantal weken: 7. Hoogste positie: 1)
Scott Walker- Jackie (Aantal weken: 6. Hoogste positie: 3)
Georgie Fame - The Ballad Of Bonnie And Clyde (aantal weken: 2. Hoogste positie: 14)
The Jimi Hendrix Experience- Foxy Lady (aantal weken: 6. Hoogste positie: 6)
The Moody Blues blijven standvastig op 1 staan, daar kunnen zelfs The Stones niks aan veranderen. Erg veel concurrentie lijkt er niet te zijn.
Dan zoals voorspeld Fleetwood Mac in de top 15, en wel op nummer 9. Hun debuutsingle is al meteen een heel sterk staaltje Britse bluesrock. En het zou alleen nog maar beter worden.
Op 12 Manfredd Man met een Dylancover (het zijn en blijven de sixties, nietwaar?) en nog een goede ook. Maakt je op slag een stuk vrolijker. The Mighty Quinn zou pas jaren later ook op een Bob Dylan-album opduiken.
En dan op 13 één van de grootste soulklassiekers naar mijn weten. Werd vooral een grote hit door het overlijden van Otis, maar ook op zichzelf is dit een fantastisch nummer.
En dan op 15 mijn grootste oh ja-moment van de laatste maanden. Want dit is natuurlijk een overbekend nummer dat ik waarschijnlijk al tien jaar of langer ken. Fijn dat ik nu ook weet wat de titel en uitvoerder zijn

0
geplaatst: 24 januari 2012, 08:01 uur

Dat Dylan nummer van Manfred Mann had ik ook gevonden. Het wordt nog een boeiend jaartje!
0
geplaatst: 24 januari 2012, 21:15 uur
De Engelse Singles Top 20 van 27 januari 1968:
01 02 Ballad Of Bonnie And Clyde GEORGIE FAME
02 03 Everlasting Love LOVE AFFAIR
03 08 Am I That Easy To Forget ENGELBERT HUMPERDINCK
04 13 Judy In Disguise (With Glasses) JOHN FRED AND THE PLAYBOY BAND
05 04 Magical Mystery Tour EP BEATLES
06 06 Daydream Believer MONKEES
07 05 Walk Away Renee FOUR TOPS
08 01 Hello Goodbye BEATLES
09 14 Tin Soldier SMALL FACES
10 --- Everything I Am PLASTIC PENNY
11 --- Bend Me Shape Me AMEN CORNER
12 11 World BEE GEES
13 18 She Wears My Ring SOLOMON KING
14 --- Suddenly You Love Me / As You Are THE TREMELOES
15 20 Paradise Lost THE HERD
16 07 I'm Coming Home TOM JONES
17 --- I Can Take Or Leave Your Loving HERMAN'S HERMITS
18 09 If The Whole World Stopped Loving VAL DOONICAN
19 10 Thank U Very Much THE SCAFFOLD
20 12 Kites SIMON DUPREE AND THE BIG SOUND
Hier wordt, kun je rustig zeggen, fors afscheid genomen van Hello goodbye van de Beatles. De nieuwe binnenkomers komen van ver uit de Engelse Top 50. Plastic Penny (22), Amen Corner (33), de Tremeloes (46) en ook Herman's Hermits (34) doen het goed.
De overige nieuwe binnenkomers:
26 - Mighty Quinn MANFRED MANN
43 - So much love TONY BLACKBURN
46 - Groovy PP ARNOLD
47 - Anniversary waltz ANITA HARRIS
49 - Pictures of matchstick men STATUS QUO
50 - Back on my feet again FOUNDATIONS
Top of the Pops de laatste clip, gepresenteerd door de good old en helaas recent overleden Jimmy Savile.
Een beetje doorsnee maar geen nummer waar je een buil aan zult vallen, de nieuwe van de Foundations (6,5)
En dan Pictures of Matchstick men van Status Quo
(10)
Anniversary waltz van Anita Harris grijpt veel te ver naar het verleden en was in 1968 al niet meer van die tijd (5)
PP Arnold samen met de Small Faces in (If you think you're feelin') Groovy. Helemaal niet onaardig en juist wel goed in overeenstemming met dit prachtige jaar (8)
Ik weet, zonder het na te kijken, niet uit mijn hoofd wie Tony Blackburn is. Klinkt als de naam van een tv presentator of een autoracer. Hoe dan ook, So much love (3,5) kan snel worden vergeten, wat mij betreft.
En ook voor Manfred Mann geldt:
en (10)
Dan gelijk de Engelse LP top 20:
01 02 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
02 03 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
03 01 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
04 06 Reach Out FOUR TOPS
05 04 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
06 05 Their Satanic Majesties Request ROLLING STONES
07 07 13 Smash Hits TOM JONES
08 09 Pisces Aquarius Capricorn And Jones MONKEES
09 12 Breakthrough VARIOUS ARTISTS
10 10 The Last Waltz ENGELBERT HUMPERDINCK
11 14 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
12 --- Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
13 16 The Who Sell Out WHO
14 8 Axis: Bold As Love JIMI HENDRIX EXPERIENCE
15 --- Going Places HERB ALPERT AND THE TIJUANA BRASS
16 18 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
17 11 Disraeli Gears CREAM
18 --- Greatest Hits - Supremes SUPREMES
19 15 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
20 13 Release Me ENGELBERT HUMPERDINCK
Weken, maanden, jaren staan sommige albums genoteerd in de Engelse LP lijst. De nieuwe van Herb Alpert: 91 weken. Dat zitten we tegen het einde van 1969. Maak je borst maar nat.
01 02 Ballad Of Bonnie And Clyde GEORGIE FAME
02 03 Everlasting Love LOVE AFFAIR
03 08 Am I That Easy To Forget ENGELBERT HUMPERDINCK
04 13 Judy In Disguise (With Glasses) JOHN FRED AND THE PLAYBOY BAND
05 04 Magical Mystery Tour EP BEATLES
06 06 Daydream Believer MONKEES
07 05 Walk Away Renee FOUR TOPS
08 01 Hello Goodbye BEATLES
09 14 Tin Soldier SMALL FACES
10 --- Everything I Am PLASTIC PENNY
11 --- Bend Me Shape Me AMEN CORNER
12 11 World BEE GEES
13 18 She Wears My Ring SOLOMON KING
14 --- Suddenly You Love Me / As You Are THE TREMELOES
15 20 Paradise Lost THE HERD
16 07 I'm Coming Home TOM JONES
17 --- I Can Take Or Leave Your Loving HERMAN'S HERMITS
18 09 If The Whole World Stopped Loving VAL DOONICAN
19 10 Thank U Very Much THE SCAFFOLD
20 12 Kites SIMON DUPREE AND THE BIG SOUND
Hier wordt, kun je rustig zeggen, fors afscheid genomen van Hello goodbye van de Beatles. De nieuwe binnenkomers komen van ver uit de Engelse Top 50. Plastic Penny (22), Amen Corner (33), de Tremeloes (46) en ook Herman's Hermits (34) doen het goed.
De overige nieuwe binnenkomers:
26 - Mighty Quinn MANFRED MANN
43 - So much love TONY BLACKBURN
46 - Groovy PP ARNOLD
47 - Anniversary waltz ANITA HARRIS
49 - Pictures of matchstick men STATUS QUO
50 - Back on my feet again FOUNDATIONS
Top of the Pops de laatste clip, gepresenteerd door de good old en helaas recent overleden Jimmy Savile.
Een beetje doorsnee maar geen nummer waar je een buil aan zult vallen, de nieuwe van de Foundations (6,5)
En dan Pictures of Matchstick men van Status Quo
(10)Anniversary waltz van Anita Harris grijpt veel te ver naar het verleden en was in 1968 al niet meer van die tijd (5)
PP Arnold samen met de Small Faces in (If you think you're feelin') Groovy. Helemaal niet onaardig en juist wel goed in overeenstemming met dit prachtige jaar (8)
Ik weet, zonder het na te kijken, niet uit mijn hoofd wie Tony Blackburn is. Klinkt als de naam van een tv presentator of een autoracer. Hoe dan ook, So much love (3,5) kan snel worden vergeten, wat mij betreft.
En ook voor Manfred Mann geldt:
en (10)Dan gelijk de Engelse LP top 20:
01 02 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
02 03 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
03 01 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
04 06 Reach Out FOUR TOPS
05 04 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
06 05 Their Satanic Majesties Request ROLLING STONES
07 07 13 Smash Hits TOM JONES
08 09 Pisces Aquarius Capricorn And Jones MONKEES
09 12 Breakthrough VARIOUS ARTISTS
10 10 The Last Waltz ENGELBERT HUMPERDINCK
11 14 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
12 --- Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
13 16 The Who Sell Out WHO
14 8 Axis: Bold As Love JIMI HENDRIX EXPERIENCE
15 --- Going Places HERB ALPERT AND THE TIJUANA BRASS
16 18 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
17 11 Disraeli Gears CREAM
18 --- Greatest Hits - Supremes SUPREMES
19 15 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
20 13 Release Me ENGELBERT HUMPERDINCK
Weken, maanden, jaren staan sommige albums genoteerd in de Engelse LP lijst. De nieuwe van Herb Alpert: 91 weken. Dat zitten we tegen het einde van 1969. Maak je borst maar nat.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 10:33 uur
27 januari 1968
01 (01) 4 Sunshine Of Your Love – Cream
02 (02) 5 Nights in White Satin – Moody Blues
03 (03) 6 She’s a Rainbow – The Rolling Stones
04 (---) 1 Alone Again Or - Love
05 (04) 6 Darlin’ – The Beach Boys
06 (06) 7 Magical Mystery Tour – The Beatles
07 (05) 8 Tin Soldier – Small Faces
08 (08) 7 Walk Away Renee – Four Tops
09 (---) 1 (Sitin' On) The Dock Of The Bay - Otis Redding
10 (09) 8 Monterey – Eric Burdon and the Animals
11 (07) 6 Foxy Lady - The Jimi Hendrix Experience
12 (11) 11 Days of Pearly Spencer - David McWilliams
13 (12) 3 Everlasting Love - The Love Affair
14 (15) 2 Bend Me Shape Me – Amen Corner
15 (14) 11 Mother No-Head – Group 1850
Nieuw op 4: Het in januari 1968 uitgebrachte “Alone Again Or” van Love is misschien wel mijn meest geliefde nummer allertijden. Het ademt de sfeer van de Californische hippies uit de jaren zestig. Hoewel ik in 1968 nog maar 14 was, spraken de klanken van de vele psychedelische rockbands mij erg tot de verbeelding. Zij vertegenwoordigen een generatie muzikanten die tot op de dag van vandaag ook vele jongeren aanspreekt. Alone Again Or is nooit een hit geworden, maar is jaren later wel erkent als een muzikaal hoogstandje en door vele bands gecoverd. Tot op de dag van vandaag heb ik echter nooit een betere versie gehoord dan de originele van Love.
Alone Again Or klinkt als de hemel op aarde door de prachtige samenzang en is qua opbouw en structuur door de ongewone inbreng van een flamenco gitaar en mariachi blazers geniaal door frontman Albert Lee geproduceerd. Tegenwoordig zou men dit genre “Americana” noemen. In 1968 was dit nummer revolutionair en voor mij liefde op het eerste gehoor en anno 2012 behoort hij nog steeds tot mijn all time favourites. Cijfer: 10
Nieuw op 9: (Sitin' On) The Dock Of The Bay van Otis Redding is een klassieker die altijd in alle lijstjes verschijnt. Een nummer dat jong en oud mooi vindt, omdat het sfeervol is en lekker in het gehoor ligt en met veel gevoel gezongen is. Cijfer: 9
01 (01) 4 Sunshine Of Your Love – Cream
02 (02) 5 Nights in White Satin – Moody Blues
03 (03) 6 She’s a Rainbow – The Rolling Stones
04 (---) 1 Alone Again Or - Love
05 (04) 6 Darlin’ – The Beach Boys
06 (06) 7 Magical Mystery Tour – The Beatles
07 (05) 8 Tin Soldier – Small Faces
08 (08) 7 Walk Away Renee – Four Tops
09 (---) 1 (Sitin' On) The Dock Of The Bay - Otis Redding
10 (09) 8 Monterey – Eric Burdon and the Animals
11 (07) 6 Foxy Lady - The Jimi Hendrix Experience
12 (11) 11 Days of Pearly Spencer - David McWilliams
13 (12) 3 Everlasting Love - The Love Affair
14 (15) 2 Bend Me Shape Me – Amen Corner
15 (14) 11 Mother No-Head – Group 1850
Nieuw op 4: Het in januari 1968 uitgebrachte “Alone Again Or” van Love is misschien wel mijn meest geliefde nummer allertijden. Het ademt de sfeer van de Californische hippies uit de jaren zestig. Hoewel ik in 1968 nog maar 14 was, spraken de klanken van de vele psychedelische rockbands mij erg tot de verbeelding. Zij vertegenwoordigen een generatie muzikanten die tot op de dag van vandaag ook vele jongeren aanspreekt. Alone Again Or is nooit een hit geworden, maar is jaren later wel erkent als een muzikaal hoogstandje en door vele bands gecoverd. Tot op de dag van vandaag heb ik echter nooit een betere versie gehoord dan de originele van Love.
Alone Again Or klinkt als de hemel op aarde door de prachtige samenzang en is qua opbouw en structuur door de ongewone inbreng van een flamenco gitaar en mariachi blazers geniaal door frontman Albert Lee geproduceerd. Tegenwoordig zou men dit genre “Americana” noemen. In 1968 was dit nummer revolutionair en voor mij liefde op het eerste gehoor en anno 2012 behoort hij nog steeds tot mijn all time favourites. Cijfer: 10
Nieuw op 9: (Sitin' On) The Dock Of The Bay van Otis Redding is een klassieker die altijd in alle lijstjes verschijnt. Een nummer dat jong en oud mooi vindt, omdat het sfeervol is en lekker in het gehoor ligt en met veel gevoel gezongen is. Cijfer: 9
0
geplaatst: 25 januari 2012, 11:12 uur
Alone Again Or 
Verwacht die ook maar in mijn lijst volgende week!

Verwacht die ook maar in mijn lijst volgende week!
0
geplaatst: 25 januari 2012, 21:50 uur
Musician's Top 15 van 27 januari 1968:
01 (01) 06 She's a rainbow - Rolling Stones
02 (03) 04 Nights in white satin - Moody blues
03 (02) 04 Sunshine of your love - The Cream
04 (---) 01 Pictures of matchstick men - Status quo
05 (04) 06 Foxy lady - Jimi Hendrix
06 (07) 04 Monterey - Eric Burdon & The Animals
07 (11) 02 I believe my time ain't long - Fleetwood mac
08 (---) 01 Mighty quinn - Manfred Mann
09 (05) 08 Tin soldier - Small Faces
10 (08) 04 Some velvet morning - Nancy Sinatra & Lee Hazlewood
11 (13) 02 Flaming - Pink floyd
12 (06) 07 Magical mystery tour - Beatles
13 (---) 01 Alone again or - Love
14 (---) 01 Sittin' in the dock of the bay - Otis Redding
15 (---) 01 2 + 2 = ? - The Bob Seger System
Toch een dijk van een single, She's a rainbow van de Rolling Stones.
Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen, met 5 nieuwe entrees. Quo, Mann, Redding. Dat zijn nummers die waren te voorzien.
Voor mij is dat singletje van Love echt nieuwe muziek. Ik heb er naar geluisterd een paar maal en wellicht dat het zeker ook nog wat gaat worden.
Voorlopig ben ik in ieder geval ook onder de indruk van de hoes van het album, als we toch praten over jaren '60 kunst:

Wat bizar wellicht, maar in de VS en Nederland zou Love met Alone again or pas in september 1970 de Billboard Hot 100 (plek 99) halen en in Nederland de Tipparade. Maar in januari 1968 is het voor de eerste keer geprobeerd: het bleef toen waarschijnlijk alleen muziek voor de fijnproevers
01 (01) 06 She's a rainbow - Rolling Stones
02 (03) 04 Nights in white satin - Moody blues
03 (02) 04 Sunshine of your love - The Cream
04 (---) 01 Pictures of matchstick men - Status quo
05 (04) 06 Foxy lady - Jimi Hendrix
06 (07) 04 Monterey - Eric Burdon & The Animals
07 (11) 02 I believe my time ain't long - Fleetwood mac
08 (---) 01 Mighty quinn - Manfred Mann
09 (05) 08 Tin soldier - Small Faces
10 (08) 04 Some velvet morning - Nancy Sinatra & Lee Hazlewood
11 (13) 02 Flaming - Pink floyd
12 (06) 07 Magical mystery tour - Beatles
13 (---) 01 Alone again or - Love
14 (---) 01 Sittin' in the dock of the bay - Otis Redding
15 (---) 01 2 + 2 = ? - The Bob Seger System
Toch een dijk van een single, She's a rainbow van de Rolling Stones.
Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen, met 5 nieuwe entrees. Quo, Mann, Redding. Dat zijn nummers die waren te voorzien.
Voor mij is dat singletje van Love echt nieuwe muziek. Ik heb er naar geluisterd een paar maal en wellicht dat het zeker ook nog wat gaat worden.
Voorlopig ben ik in ieder geval ook onder de indruk van de hoes van het album, als we toch praten over jaren '60 kunst:
Wat bizar wellicht, maar in de VS en Nederland zou Love met Alone again or pas in september 1970 de Billboard Hot 100 (plek 99) halen en in Nederland de Tipparade. Maar in januari 1968 is het voor de eerste keer geprobeerd: het bleef toen waarschijnlijk alleen muziek voor de fijnproevers

* denotes required fields.