Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 3 maart 2012, 14:34 uur
Top 40, week 9:
#33. Cream - Sunshine of your Love
Een enorme klassieker dit, die ook al even in mijn top 15 stond. Klinkt ook een beetje als proto-hardrock, maar dan valt het me wel op hoeveel tammer dit klinkt dan het nummer van Blue Cheer dat inmiddels ook al in de lijst staat. Maar toch een fijn nummer, al hoor ik er niet de absolute klassieker in die veel anderen er in horen.
Cijfer: 7,5
#35. Eric Burdon and the Animals - Monterey
En ook een oudgediende uit mijn lijstje, eentje die ik heb opgepikt door het enthousiasme van Kaztor. Geweldige zanger, die Burdon, en ook een geweldige drive in dit nummer. Ik reken dit Itot een van de leukste ontdekkingen die ik in dit topic heb gedaan.
Cijfer: 8
#38. Wim Sonneveld - De Kat van Ome Willem
Hier verwachtte ik het ergste, maar dit valt alleszins mee. Best een grappig nummer (kopjes geven op zijn Frans, hoe verzin je het). Je fantasie een beetje de vrije loop laten en het niet te serieus nemen helpt het wel dit nummer wat meer te waarderen, al denk ik niet dat de lol erg langdurig zal zijn. Daarom geen voldoende.
Cijfer: 5
#39. Sam & Dave - I Thank You
Opvallend hoeveel de genres af en toe naar elkaar toe kruipen. Dit ligt misschien wel dichter bij de bandjesnummers uit die tijd dan bij de meeste soulplaten. Maar desondanks (of juist daardoor) kan ik niet echt zeggen dat het nou echt beklijft. Aangenaam liedje, maar zeker geen topper.
Cijfer: 5,5
#40. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend of Xanadu
Dit lijkt wel een van de grote nieuwe hits in dit topic. Eerder heb ik het beluisterd, maar greep het mij niet zo. Nu wel iets meer. Dit is toch wel radiopop uit 1968 in optima forma, vermoed ik. Typisch zo’n liedje dat niet meer uit je hoofd te branden als je het maar vaak genoeg gehoord hebt. Het zit ook wel erg leuk in elkaar.
Cijfer: 7
----
US Billboard, week 9:
#31. Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You’ve Been Gone
Een fijne soulkraker van Aretha, die in deze tijd niet weg te slaan was uit de Amerikaanse charts. Dit nummer is ook nog eens veruit de hoogste binnenkomer van het jaar tot nu toe, volgens mij lag het record tot nu ergens rond de 60. Maar om nou te zeggen dat het nummer navenant geweldig is gaat me ook weer wat ver.
#61. Simon and Garfunkel - Scarborough Fair (Canticle)
Deze kwam afgelopen week binnen in mijn lijstje en zal nog wel wat gaan stijgen, want ik vind dit echt een schitterend nummer. Ik lees dat dit een combinatie is van een oude Engelse traditional (die misschien wel teruggaat tot de periode waarin de Pest heerste) en een bewerkt liedje dat Simon nog op de plank had liggen. Het resultaat is in ieder geval waanzinnig mooi. Tot twee weken geleden had ik het nog nooit gehoord volgens mij, maar het hoort nu wel tot mijn favorieten van S&G.
Cijfer: 8,5
#65. Roger Miller - Little Green Apples
Poe, dit is wel heel oudbakken. Tijdje geleden dat ik een song heb gehoord met zo weinig rock ‘n’ roll erin.
Cijfer: 3
#68. Manfred Mann - Mighty Quinn
Deze heb ik inmiddels als een keer of 10 gehoord, denk ik. Ben hem steeds leuker gaan vinden, al geef ik wel de voorkeur aan de versie van Cornershop. Toch is dit nooit in mijn lijstje verschenen. Ergens vreemd want dit is echt een heel goed liedje, maar misschien komt het doordat ik de laatste maanden niet echt in een Bob Dylan-stemming ben (terwijl hij toch wel in mijn top 10 meest gedraaide artiesten staat) en hij heeft dit liedje geschreven.
#81. Marvin Gaye & Tammi Terrell - If This World Were Mine
Een soulduet van twee namen die we al vaker tegenkwamen. Vakkundig liedje, maar niet eentje dat me weet te raken. Daarvoor mist het toch een sprankeling en een mooie melodie.
#84. Etta James - Security
Een wat rouwere variant van de soul deze keer, maar ook dit nummer is niet helemaal mijn ding.
#86. Michele Lee - L. David Sloane
Dit doet me een beetje aan de muziek van Doris Day denken. Het klinkt wel wat ouderwets, zelfs voor die tijd. Helaas geen al te bijzonder nummer verder, daarvoor heeft het te weinig te bieden.
Cijfer: 4
#87. The Union Gap ft. Gary Pucket - Young Girl
Gary Pucket zingt hier over een Young Girl die hij vanwege haar leeftijd maar beter uit zijn hoofd kan zetten. Is dat de invloed van de Summer of Love? Eerder zong iedereen nog over meisje van Sweet Sixteen, volgens mij. Wel grappig in ieder geval. Het is ook een leuk melodramatisch nummer, een van de betere nieuwe binnenkomers deze week.
#88. The Sweet Inspiration - Sweet Inspiration
Beetje doorsnee soulnummer. Wat wel opvalt is dat dit de groep is rondom Cissy Houston, de moeder van Whitney. Maar geen nummer dat me lang zal heugen, helaas.
#89. Blue Cheer - Summertime Blues
Een van mijn meest gedraaide singles uit 1968 van de laatste weken. Dit is hier echt een hit momenteel. Tof nummer, niet voor niets in mijn lijstje.
#90. The Turtles - Sound Asleep
Maf nummer met een nogal chaotisch outro. Zijn dat kikkers die ik hoor kwaken? Of eenden? Nouja, het spoort me wel aan dit nummer nog wat vaker te beluisteren, totdat ik er wat meer de vinger op kan leggen. De rest van het nummer is aardig, maar niet wereldschokkend.
Cijfer: 6,5
#91. Bill Cosby - Funky North Philly
Het doet me wel plezier de stem van Bill Cosby te horen, want als kind keek ik graag naar de Cosby Show. Maar dat was niet omdat ‘ie zo goed kon zingen. Dat gaat hem hier dan ook niet zo goed af, het klinkt behoorlijk houterig. Het liedje is verder ook erg middelmatig. Sorry Bill, geen voldoende...
#95. Flatt and Scruggs - Foggy Mountain Breakdown
Een instrumentaal bluegrass-nummer, die had ik nog niet gehoord in dit topic. Nu wil bluegrass erbij mij sowieso niet echt in, maar de verhalende teksten zijn dan nog een aspect dat een nummer kan redden. Maar als die ontbreken blijft alleen het gitaargejengel over en dat hoeft van mij niet zo...
#98. Grapefruit - Dear Delilah
Een Australisch stukje psychedelic pop dat bol staat van de effecten. Sterker nog, het liedje verdrinkt er bijna in. Ik weet dat het phaser effect toen erg hip was, maar hier wordt het bepaald niet functioneel ingezet. Maar misschien wisten ze zelf ook wel dat het liedje niet al teveel om het lijf had en wilden ze het zo verbloemen.
#99. Trini Lopez - Sally Was a Good Old Girl
Een rock ‘n’ roll nummer dat me vreemdgenoeg wat doet denken aan de rock ‘n’ roll-plaat die ook in Pulp Fiction te horen is (ben de titel even vergeten). Geen topper, maar het swingt en is wel gezellig.
Cijfer: 6
#100. The Montanas - You’ve Got To Be Loved
Britse niets-aan-de-hand muziek, ik denk dat je dit ook wel tot de ‘sunshine pop’ kan rekenen. Redelijk nummer, maar ook wel eentje waarvan er dertien in een dozijn gaan.
#33. Cream - Sunshine of your Love
Een enorme klassieker dit, die ook al even in mijn top 15 stond. Klinkt ook een beetje als proto-hardrock, maar dan valt het me wel op hoeveel tammer dit klinkt dan het nummer van Blue Cheer dat inmiddels ook al in de lijst staat. Maar toch een fijn nummer, al hoor ik er niet de absolute klassieker in die veel anderen er in horen.
#35. Eric Burdon and the Animals - Monterey
En ook een oudgediende uit mijn lijstje, eentje die ik heb opgepikt door het enthousiasme van Kaztor. Geweldige zanger, die Burdon, en ook een geweldige drive in dit nummer. Ik reken dit Itot een van de leukste ontdekkingen die ik in dit topic heb gedaan.
#38. Wim Sonneveld - De Kat van Ome Willem
Hier verwachtte ik het ergste, maar dit valt alleszins mee. Best een grappig nummer (kopjes geven op zijn Frans, hoe verzin je het). Je fantasie een beetje de vrije loop laten en het niet te serieus nemen helpt het wel dit nummer wat meer te waarderen, al denk ik niet dat de lol erg langdurig zal zijn. Daarom geen voldoende.
#39. Sam & Dave - I Thank You
Opvallend hoeveel de genres af en toe naar elkaar toe kruipen. Dit ligt misschien wel dichter bij de bandjesnummers uit die tijd dan bij de meeste soulplaten. Maar desondanks (of juist daardoor) kan ik niet echt zeggen dat het nou echt beklijft. Aangenaam liedje, maar zeker geen topper.
#40. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend of Xanadu
Dit lijkt wel een van de grote nieuwe hits in dit topic. Eerder heb ik het beluisterd, maar greep het mij niet zo. Nu wel iets meer. Dit is toch wel radiopop uit 1968 in optima forma, vermoed ik. Typisch zo’n liedje dat niet meer uit je hoofd te branden als je het maar vaak genoeg gehoord hebt. Het zit ook wel erg leuk in elkaar.
----
US Billboard, week 9:
#31. Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You’ve Been Gone
Een fijne soulkraker van Aretha, die in deze tijd niet weg te slaan was uit de Amerikaanse charts. Dit nummer is ook nog eens veruit de hoogste binnenkomer van het jaar tot nu toe, volgens mij lag het record tot nu ergens rond de 60. Maar om nou te zeggen dat het nummer navenant geweldig is gaat me ook weer wat ver.
#61. Simon and Garfunkel - Scarborough Fair (Canticle)
Deze kwam afgelopen week binnen in mijn lijstje en zal nog wel wat gaan stijgen, want ik vind dit echt een schitterend nummer. Ik lees dat dit een combinatie is van een oude Engelse traditional (die misschien wel teruggaat tot de periode waarin de Pest heerste) en een bewerkt liedje dat Simon nog op de plank had liggen. Het resultaat is in ieder geval waanzinnig mooi. Tot twee weken geleden had ik het nog nooit gehoord volgens mij, maar het hoort nu wel tot mijn favorieten van S&G.
#65. Roger Miller - Little Green Apples
Poe, dit is wel heel oudbakken. Tijdje geleden dat ik een song heb gehoord met zo weinig rock ‘n’ roll erin.
#68. Manfred Mann - Mighty Quinn
Deze heb ik inmiddels als een keer of 10 gehoord, denk ik. Ben hem steeds leuker gaan vinden, al geef ik wel de voorkeur aan de versie van Cornershop. Toch is dit nooit in mijn lijstje verschenen. Ergens vreemd want dit is echt een heel goed liedje, maar misschien komt het doordat ik de laatste maanden niet echt in een Bob Dylan-stemming ben (terwijl hij toch wel in mijn top 10 meest gedraaide artiesten staat) en hij heeft dit liedje geschreven.
#81. Marvin Gaye & Tammi Terrell - If This World Were Mine
Een soulduet van twee namen die we al vaker tegenkwamen. Vakkundig liedje, maar niet eentje dat me weet te raken. Daarvoor mist het toch een sprankeling en een mooie melodie.
#84. Etta James - Security
Een wat rouwere variant van de soul deze keer, maar ook dit nummer is niet helemaal mijn ding.
#86. Michele Lee - L. David Sloane
Dit doet me een beetje aan de muziek van Doris Day denken. Het klinkt wel wat ouderwets, zelfs voor die tijd. Helaas geen al te bijzonder nummer verder, daarvoor heeft het te weinig te bieden.
#87. The Union Gap ft. Gary Pucket - Young Girl
Gary Pucket zingt hier over een Young Girl die hij vanwege haar leeftijd maar beter uit zijn hoofd kan zetten. Is dat de invloed van de Summer of Love? Eerder zong iedereen nog over meisje van Sweet Sixteen, volgens mij. Wel grappig in ieder geval. Het is ook een leuk melodramatisch nummer, een van de betere nieuwe binnenkomers deze week.
#88. The Sweet Inspiration - Sweet Inspiration
Beetje doorsnee soulnummer. Wat wel opvalt is dat dit de groep is rondom Cissy Houston, de moeder van Whitney. Maar geen nummer dat me lang zal heugen, helaas.
#89. Blue Cheer - Summertime Blues
Een van mijn meest gedraaide singles uit 1968 van de laatste weken. Dit is hier echt een hit momenteel. Tof nummer, niet voor niets in mijn lijstje.
#90. The Turtles - Sound Asleep
Maf nummer met een nogal chaotisch outro. Zijn dat kikkers die ik hoor kwaken? Of eenden? Nouja, het spoort me wel aan dit nummer nog wat vaker te beluisteren, totdat ik er wat meer de vinger op kan leggen. De rest van het nummer is aardig, maar niet wereldschokkend.
Cijfer: 6,5
#91. Bill Cosby - Funky North Philly
Het doet me wel plezier de stem van Bill Cosby te horen, want als kind keek ik graag naar de Cosby Show. Maar dat was niet omdat ‘ie zo goed kon zingen. Dat gaat hem hier dan ook niet zo goed af, het klinkt behoorlijk houterig. Het liedje is verder ook erg middelmatig. Sorry Bill, geen voldoende...
#95. Flatt and Scruggs - Foggy Mountain Breakdown
Een instrumentaal bluegrass-nummer, die had ik nog niet gehoord in dit topic. Nu wil bluegrass erbij mij sowieso niet echt in, maar de verhalende teksten zijn dan nog een aspect dat een nummer kan redden. Maar als die ontbreken blijft alleen het gitaargejengel over en dat hoeft van mij niet zo...
#98. Grapefruit - Dear Delilah
Een Australisch stukje psychedelic pop dat bol staat van de effecten. Sterker nog, het liedje verdrinkt er bijna in. Ik weet dat het phaser effect toen erg hip was, maar hier wordt het bepaald niet functioneel ingezet. Maar misschien wisten ze zelf ook wel dat het liedje niet al teveel om het lijf had en wilden ze het zo verbloemen.
#99. Trini Lopez - Sally Was a Good Old Girl
Een rock ‘n’ roll nummer dat me vreemdgenoeg wat doet denken aan de rock ‘n’ roll-plaat die ook in Pulp Fiction te horen is (ben de titel even vergeten). Geen topper, maar het swingt en is wel gezellig.

#100. The Montanas - You’ve Got To Be Loved
Britse niets-aan-de-hand muziek, ik denk dat je dit ook wel tot de ‘sunshine pop’ kan rekenen. Redelijk nummer, maar ook wel eentje waarvan er dertien in een dozijn gaan.
0
geplaatst: 3 maart 2012, 14:56 uur
Ranboy Top 15 week 9 van 3 maart 1968
w9 w8 aw titel - artiest
1 1 5 Alone again or - Love
2 2 6 Pictures of matchstick men - Status Quo
3 3 5 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Ellie Nieman
4 -- 1 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
5 7 4 What a wonderful world - Louis Armstrong
6 6 5 Sunshine of your love - Cream
7 4 6 Green tambourine - The Lemon Pipers
8 9 3 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
9 5 10 Nights in white satin - The Moody Blues
10 13 2 Jennifer Juniper - Donovan
11 11 4 Fire brigade - The Move
12 15 2 (Sittin' on) The dock of the bay - Otis Redding
13 10 6 Mighty Quinn - Manfred Mann
14 8 6 Can I get there by candlelight - David McWilliams
15 -- 1 No face no name no number - Traffic
Mijn hele top 15 staat onder zware druk, elke plaat zou wel wat hoger willen staan. Alleen het prachtige Scarborough Fair heeft er geen enkel probleem mee; sterker nog, het is de voornaamste oorzaak van het probleem. Altijd mijn favoriete S&G-song geweest; jammer dat het in NL helemaal niets deed...
De song van Traffic kende ik niet, maar komt op pure schoonheid direct binnen.
w9 w8 aw titel - artiest
1 1 5 Alone again or - Love
2 2 6 Pictures of matchstick men - Status Quo
3 3 5 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Ellie Nieman
4 -- 1 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
5 7 4 What a wonderful world - Louis Armstrong
6 6 5 Sunshine of your love - Cream
7 4 6 Green tambourine - The Lemon Pipers
8 9 3 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
9 5 10 Nights in white satin - The Moody Blues
10 13 2 Jennifer Juniper - Donovan
11 11 4 Fire brigade - The Move
12 15 2 (Sittin' on) The dock of the bay - Otis Redding
13 10 6 Mighty Quinn - Manfred Mann
14 8 6 Can I get there by candlelight - David McWilliams
15 -- 1 No face no name no number - Traffic
Mijn hele top 15 staat onder zware druk, elke plaat zou wel wat hoger willen staan. Alleen het prachtige Scarborough Fair heeft er geen enkel probleem mee; sterker nog, het is de voornaamste oorzaak van het probleem. Altijd mijn favoriete S&G-song geweest; jammer dat het in NL helemaal niets deed...
De song van Traffic kende ik niet, maar komt op pure schoonheid direct binnen.
0
geplaatst: 3 maart 2012, 20:35 uur
01 01 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
02 02 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
03 15 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
04 --- Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
05 03 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
06 04 Love - Alone Again Or
07 06 Louis Armstrong - What a Wonderful World
08 09 Leonard Cohen - So Long, Marianne
09 11 Vanilla Fudge - Where Is My Mind
10 07 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
11 05 James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
12 08 Miriam Makeba - Pata Pata
13 13 Blue Cheer - Summertime Blues
14 10 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
15 --- Phil Ochs - Outside of a Small Circle of Friends
Weinig veranderen helemaal in de top, maar vlak daarachter staan Simon & Garfunkel en Smokey Robinson & The Miracles te dringen om de eerste plaats over te nemen.
Phil Ochs komt ook binnen: leuk nummer dat ik ontdekt heb door Arthur's lijstje.
Na respectievelijk 4 en 5 weken hebben Sly & The Family Stone en 13th Floor Elevators mijn lijstje verlaten.
02 02 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
03 15 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
04 --- Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
05 03 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
06 04 Love - Alone Again Or
07 06 Louis Armstrong - What a Wonderful World
08 09 Leonard Cohen - So Long, Marianne
09 11 Vanilla Fudge - Where Is My Mind
10 07 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
11 05 James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
12 08 Miriam Makeba - Pata Pata
13 13 Blue Cheer - Summertime Blues
14 10 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
15 --- Phil Ochs - Outside of a Small Circle of Friends
Weinig veranderen helemaal in de top, maar vlak daarachter staan Simon & Garfunkel en Smokey Robinson & The Miracles te dringen om de eerste plaats over te nemen.
Phil Ochs komt ook binnen: leuk nummer dat ik ontdekt heb door Arthur's lijstje.
Na respectievelijk 4 en 5 weken hebben Sly & The Family Stone en 13th Floor Elevators mijn lijstje verlaten.
0
geplaatst: 3 maart 2012, 21:14 uur
Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 8:
#1 - #1 Paul Mauriat - Love Is Blue (3wk)
#2 - #2 The Move - Fire Brigade (4wk)
#3 - - Traffic - No Face, No Name, No Number (1wk)
#4 - #4 Don Partridge - Rosie (4wk)
#5 - #8 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (2wk)
#6 - #7 Blue Cheer - Summertime Blues (3wk)
#7 - #6 Love - Alone Again Or (6wk)
#8 - #5 Louis Armstrong - What A Wonderful World (4wk)
#9 - #9 Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly (3wk)
#10 - #3 Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In (4wk)
#11 - #13 Herb Alpert - Carmen (2wk)
#12 - #10 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times (3wk)
#13 - #12 Vanilla Fudge - Where Is My Mind (4wk)
#14 - #11 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay (6wk)
#15 - #14 Dragonfly - Celestial Dream (5wk)
Uit de lijst:
- - #15 Cream - Sunshine Of Your Love (na 8wk)
Hier ook weinig ontwikkeling in de lijst. De schromelijk ondergesneeuwde single van Traffic maakt een verdiende klapper. Heerlijk nummer! Bij Kenny Rogers' single ontbreekt het toch wat aan 'staying power'.
#1 - #1 Paul Mauriat - Love Is Blue (3wk)
#2 - #2 The Move - Fire Brigade (4wk)
#3 - - Traffic - No Face, No Name, No Number (1wk)
#4 - #4 Don Partridge - Rosie (4wk)
#5 - #8 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (2wk)
#6 - #7 Blue Cheer - Summertime Blues (3wk)
#7 - #6 Love - Alone Again Or (6wk)
#8 - #5 Louis Armstrong - What A Wonderful World (4wk)
#9 - #9 Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly (3wk)
#10 - #3 Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In (4wk)
#11 - #13 Herb Alpert - Carmen (2wk)
#12 - #10 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times (3wk)
#13 - #12 Vanilla Fudge - Where Is My Mind (4wk)
#14 - #11 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay (6wk)
#15 - #14 Dragonfly - Celestial Dream (5wk)
Uit de lijst:
- - #15 Cream - Sunshine Of Your Love (na 8wk)
Hier ook weinig ontwikkeling in de lijst. De schromelijk ondergesneeuwde single van Traffic maakt een verdiende klapper. Heerlijk nummer! Bij Kenny Rogers' single ontbreekt het toch wat aan 'staying power'.
0
geplaatst: 4 maart 2012, 10:05 uur
De MusicMeter Top 15 voor 2 maart 1968:
01 (01) Alone again or - Love (64)
02 (02) What a wonderful world - Louis Armstrong (49)
03 (---) Scarborough fair - Simon & Garfunkel (46)
04 (04) Summertime blues - Blue cheer (45)
05 (03) So long, Marianne - Leonard Cohen (42)
06 (09) Talkin' about the good things - The Pretty things (38)
07 (11) The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro (37)
08 (10) Pictures of matchstick men - Status quo (27)
09 (---) The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (27)
10 (13) Prikkebeen - Boudewijn De Groot & Elly Nieman (26)
11 (---) No face, no name, no number - Traffic (26)
12 (14) Sunshine of your love - Cream (24)
13 (06) Nights in white satin - Moody blues (24)
14 (05) Sittin' on the dock of the bay - Otis Redding (22)
15 (---) Firebrigade - The Move (19)
Dank aan alle inspanningen voor het maken van alle lijstjes door de zes deelnemers!
Het is allemaal behoorlijk door elkaar geschud.
De klapper van de week wordt natuurlijk gemaakt door Simon & Garfunkel met een prachtige binnenkomst op 3.
Otis Redding daalt in 2 weken tijd van 2 naar 14, dat zijn voor ons behoorlijk grote stappen. Bovenin bleken opeens ook weer heel wat meer punten nodig. Leonard Cohen had vorige week genoeg aan 40 punten om de derde plek te halen. Met 42 daalt hij nu weer naar 5. Manfred Mann en Kenny Rogers ontvielen ons vanaf plek 7 en 8.
Status Quo verloor 2 punten maar kon door de puntenverschuivingen bovenin weer stijgen naar 8.
Onderin had The Cream met 1 verliespunt de mogelijkheid om weer te stijgen naar 12.
01 (01) Alone again or - Love (64)
02 (02) What a wonderful world - Louis Armstrong (49)
03 (---) Scarborough fair - Simon & Garfunkel (46)
04 (04) Summertime blues - Blue cheer (45)
05 (03) So long, Marianne - Leonard Cohen (42)
06 (09) Talkin' about the good things - The Pretty things (38)
07 (11) The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro (37)
08 (10) Pictures of matchstick men - Status quo (27)
09 (---) The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (27)
10 (13) Prikkebeen - Boudewijn De Groot & Elly Nieman (26)
11 (---) No face, no name, no number - Traffic (26)
12 (14) Sunshine of your love - Cream (24)
13 (06) Nights in white satin - Moody blues (24)
14 (05) Sittin' on the dock of the bay - Otis Redding (22)
15 (---) Firebrigade - The Move (19)
Dank aan alle inspanningen voor het maken van alle lijstjes door de zes deelnemers!
Het is allemaal behoorlijk door elkaar geschud.
De klapper van de week wordt natuurlijk gemaakt door Simon & Garfunkel met een prachtige binnenkomst op 3.
Otis Redding daalt in 2 weken tijd van 2 naar 14, dat zijn voor ons behoorlijk grote stappen. Bovenin bleken opeens ook weer heel wat meer punten nodig. Leonard Cohen had vorige week genoeg aan 40 punten om de derde plek te halen. Met 42 daalt hij nu weer naar 5. Manfred Mann en Kenny Rogers ontvielen ons vanaf plek 7 en 8.
Status Quo verloor 2 punten maar kon door de puntenverschuivingen bovenin weer stijgen naar 8.
Onderin had The Cream met 1 verliespunt de mogelijkheid om weer te stijgen naar 12.
0
geplaatst: 7 maart 2012, 13:40 uur
Week 9 - 1968
Top 40
Binnenkomers in de Tipparade:
#5: The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody V
#8: The Shoes - No Money For Roses V
#9: Egbert Douwe - Kom Uit De Bedstee, Mijn Liefste V
#13: Isabella Ianetti / Patricia Paay - Corriamo (beiden re-entries)
#15: Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen (re-entry)
#17: Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone V
#20: The Monkees - Valleri V
- The Elements - Imagination
- The Fireballs - Bottle Of Wine (re-entry)
- John Fred & His Playboy Band - Hey Hey Bunny V
- Herman's Hermits - I Can Take Or Leave Your Loving (re-entry)
- Solomon King - She Wears My Ring V

In Memoriam...
Die late jaren '60-nummers van (toen nog) The Golden Earrings vind ik altijd verrekte interessant klinken. Van single tot single hoor je dat het bandgeluid steeds meer vorm krijgt. I've Just Lost Somebody zit duidelijk nog geworteld in een psychedelische variant van beatmuziek, maar dan is er die donkere wolk, die intrigerende sfeer die het nummer kenmerkt, en dat is nou juist waar de groep zich naar toe zou manoeuvreren: Een stevig rockgeluid met het nodige drama erin verwerkt. Duidelijk een band die het nog ver zou schoppen [9].
Van The Shoes ben ik hier minder onder de indruk. Hier wordt een soort Procol Harum-geluid gepresenteerd, maar ik vind de zang er totaal niet bij passen en het is allemaal wat kitscherig [5,5].
Dan krijgen we, jaja, Rob Out als Egbert Douwe
. En dit vind ik hartstikke grappig.
Je moet ook het clipje erbij zien. En ik vind het ook goed gemaakt en gezongen, dus het talent had hij eigenlijk wel. Bij dit soort liedjes zou je echt wensen om op dat Veronica-schip te zitten!
[8].
Aretha Franlin's liedje klinkt bovenal lekker vertrouwd. De muzikale begeleiding luistert echt heerlijk weg. De zang is als vanouds prachtig. Een onberispelijk nummer, zonder meer, al is het niet echt catchy en kan ik me niet herinneren het eerder te hebben gehoord [9].
Het is exact een week geleden sinds Davy Jones ons ontviel (rust in vrede), maar dat doet niet mee in mijn positieve bevinding over Valleri, dat een lekker garage-geluid combineert met exotische invloeden. En The Monkees kennende is het clipje haast onmisbaar, vooral dat gedeelte met die tambourine-solo
[8].
Geen spoor van het Elements-liedje te vinden. Ze stellen vandaag wel wat teleur als ik zo eens naar buiten kijk.
Zelden moet er een opvolger van een grote hit zijn geweest die magerder presteerde dan John Fred's Hey Hey Bunny. Waar het aan ligt? Ik zou het echt niet weten... Misschien was daar de desillusie van het publiek dat het hier om een onvervalste bubblegum-band zou gaan en dat ze op deze single hun ware kleuren wat meer lieten zien. Hey Hey Bunny klinkt namelijk als een wat meer upbeat versie van The Foundations. Ik vind het in ieder geval van een Top 15-orde [8,5].
Solomon King's liedje klinkt teveel als een Tom Jones-rip-off zonder de passie in de voordracht, al vind ik de tekst wel leuk [3,5].
Top 40
#5: The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody V
#8: The Shoes - No Money For Roses V
#9: Egbert Douwe - Kom Uit De Bedstee, Mijn Liefste V
#13: Isabella Ianetti / Patricia Paay - Corriamo (beiden re-entries)
#15: Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen (re-entry)
#17: Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone V
#20: The Monkees - Valleri V
- The Elements - Imagination
- The Fireballs - Bottle Of Wine (re-entry)
- John Fred & His Playboy Band - Hey Hey Bunny V
- Herman's Hermits - I Can Take Or Leave Your Loving (re-entry)
- Solomon King - She Wears My Ring V

In Memoriam...
Die late jaren '60-nummers van (toen nog) The Golden Earrings vind ik altijd verrekte interessant klinken. Van single tot single hoor je dat het bandgeluid steeds meer vorm krijgt. I've Just Lost Somebody zit duidelijk nog geworteld in een psychedelische variant van beatmuziek, maar dan is er die donkere wolk, die intrigerende sfeer die het nummer kenmerkt, en dat is nou juist waar de groep zich naar toe zou manoeuvreren: Een stevig rockgeluid met het nodige drama erin verwerkt. Duidelijk een band die het nog ver zou schoppen [9].
Van The Shoes ben ik hier minder onder de indruk. Hier wordt een soort Procol Harum-geluid gepresenteerd, maar ik vind de zang er totaal niet bij passen en het is allemaal wat kitscherig [5,5].
Dan krijgen we, jaja, Rob Out als Egbert Douwe
. En dit vind ik hartstikke grappig.Je moet ook het clipje erbij zien. En ik vind het ook goed gemaakt en gezongen, dus het talent had hij eigenlijk wel. Bij dit soort liedjes zou je echt wensen om op dat Veronica-schip te zitten!
[8].Aretha Franlin's liedje klinkt bovenal lekker vertrouwd. De muzikale begeleiding luistert echt heerlijk weg. De zang is als vanouds prachtig. Een onberispelijk nummer, zonder meer, al is het niet echt catchy en kan ik me niet herinneren het eerder te hebben gehoord [9].
Het is exact een week geleden sinds Davy Jones ons ontviel (rust in vrede), maar dat doet niet mee in mijn positieve bevinding over Valleri, dat een lekker garage-geluid combineert met exotische invloeden. En The Monkees kennende is het clipje haast onmisbaar, vooral dat gedeelte met die tambourine-solo
[8].Geen spoor van het Elements-liedje te vinden. Ze stellen vandaag wel wat teleur als ik zo eens naar buiten kijk.
Zelden moet er een opvolger van een grote hit zijn geweest die magerder presteerde dan John Fred's Hey Hey Bunny. Waar het aan ligt? Ik zou het echt niet weten... Misschien was daar de desillusie van het publiek dat het hier om een onvervalste bubblegum-band zou gaan en dat ze op deze single hun ware kleuren wat meer lieten zien. Hey Hey Bunny klinkt namelijk als een wat meer upbeat versie van The Foundations. Ik vind het in ieder geval van een Top 15-orde [8,5].
Solomon King's liedje klinkt teveel als een Tom Jones-rip-off zonder de passie in de voordracht, al vind ik de tekst wel leuk [3,5].
0
geplaatst: 7 maart 2012, 16:29 uur
kaztor schreef:
The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody
The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody
Ik vroeg me al af wanneer dit juweeltje in de tipparade zou binnenkomen. Voor mij is het een potentiële nummer 1.... en kaztor, jou mening over de band en dit nummer is wel heel knap samengevat.

0
geplaatst: 7 maart 2012, 21:39 uur
Week 9 - 1968
#5: The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody
The Golden Earrings bleven destijds groeien, dit is een groots opgezet psychedelisch werkstuk met orkest en de nodige drama maar nooit over de top. Klasse!
Cijfer: 9
#8: The Shoes - No Money For Roses
The Shoes gaan ook de symfonische rocktoer op maar dat diepe bluesy stemgeluid past daar inderdaad niet bij. Toch zeker geen slecht nummer.
#9: Egbert Douwe - Kom Uit De Bedstee, Mijn Liefste
Geschreven door Peter Koelewijn, ik vind het grappig en dit kan voor mij altijd.
#17: Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone
Ja, dat stemgeluid van Aretha Franklin is onovertroffen en die blazers en gospelkoor vind ik er goed bij passen.
#20: The Monkees - Valleri
Ja, dit vind ik erg leuk met name die rinkelende gitaar, stemmen en blazers, zij hebben hoorbaar plezier.
- John Fred & His Playboy Band - Hey Hey Bunny
Dit werd geen hit maar vind het niet slecht met prima blazers, al spreekt het mij minder aan dan hun vorige hit. De zang mocht meer op de voorgrond.
- Solomon King - She Wears My Ring
Mij lijkt dat eerder een Engelbert Humperdinck-kloon. Stroperig zonder eigenheid maar de tekst mag er inderdaad zijn.
#5: The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody
The Golden Earrings bleven destijds groeien, dit is een groots opgezet psychedelisch werkstuk met orkest en de nodige drama maar nooit over de top. Klasse!
#8: The Shoes - No Money For Roses
The Shoes gaan ook de symfonische rocktoer op maar dat diepe bluesy stemgeluid past daar inderdaad niet bij. Toch zeker geen slecht nummer.
#9: Egbert Douwe - Kom Uit De Bedstee, Mijn Liefste
Geschreven door Peter Koelewijn, ik vind het grappig en dit kan voor mij altijd.
#17: Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone
Ja, dat stemgeluid van Aretha Franklin is onovertroffen en die blazers en gospelkoor vind ik er goed bij passen.
#20: The Monkees - Valleri
Ja, dit vind ik erg leuk met name die rinkelende gitaar, stemmen en blazers, zij hebben hoorbaar plezier.
- John Fred & His Playboy Band - Hey Hey Bunny
Dit werd geen hit maar vind het niet slecht met prima blazers, al spreekt het mij minder aan dan hun vorige hit. De zang mocht meer op de voorgrond.
- Solomon King - She Wears My Ring
Mij lijkt dat eerder een Engelbert Humperdinck-kloon. Stroperig zonder eigenheid maar de tekst mag er inderdaad zijn.
0
geplaatst: 7 maart 2012, 21:58 uur
9/03/68
1. Love- Alone Again Or (1) (6w)
2. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (2) (5w)
3. Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen (3) (5w)
4. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (7) (3w)
5. The Pretty Things- Talkin' About The Good Times (5) (4w)
6. Louis Armstrong- What A Wonderful World (4) (5w)
7. Blue Cheer- Summertime Blues (9) (3w)
8. Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (10) (3w)
9. Hugo Montenegro, his Orchestra & Chorus- The Good, The Bad & The Ugly (6) (4w)
10. Manfred Man- The Mighty Quinn (8) (7w)
11. Jeff Beck- Love Is Blue (14) (2w)
12. The Monkees- Valleri (-) (1w)
13. The Moody Blues- Nights In White Satin (11) (11w)
14. Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (-) (1w)
15. The Velvet Underground- White Light/White Heat (12) (6w)
Verdwenen:
The Rolling Stones- She’s A Rainbow/2000 Light Years From Home (Aantal weken: 10. Hoogste positie: 2)
Gary Puckett & The Union Gap- Young Girl (Aantal weken: 1. Hoogste positie: 15)
The Moody Blues staan 11 weken in de lijst en verpulveren zo het record van The Beach Boys- Wild Honey. Ook Alone Again Or breekt een record, die staat voor de 5de week op 1.
Verder opnieuw een niet al te spectaculaire week, met slechts twee lage binnenkomers.
Op 12 de nieuwe van The Monkees, steviger dan Daydream Believer maar even catchy. En ook van mijn kant, RIP Davy Jones!
En op 14 een nieuwe Aretha Franklin. Ze komt wel vaak in mijn lijstje, maar lang houd ze het noot vol. Nu waarschijnlijk ook niet. Enfin, we zullen zien
1. Love- Alone Again Or (1) (6w)
2. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (2) (5w)
3. Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen (3) (5w)
4. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (7) (3w)
5. The Pretty Things- Talkin' About The Good Times (5) (4w)
6. Louis Armstrong- What A Wonderful World (4) (5w)
7. Blue Cheer- Summertime Blues (9) (3w)
8. Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (10) (3w)
9. Hugo Montenegro, his Orchestra & Chorus- The Good, The Bad & The Ugly (6) (4w)
10. Manfred Man- The Mighty Quinn (8) (7w)
11. Jeff Beck- Love Is Blue (14) (2w)
12. The Monkees- Valleri (-) (1w)
13. The Moody Blues- Nights In White Satin (11) (11w)
14. Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (-) (1w)
15. The Velvet Underground- White Light/White Heat (12) (6w)
Verdwenen:
The Rolling Stones- She’s A Rainbow/2000 Light Years From Home (Aantal weken: 10. Hoogste positie: 2)
Gary Puckett & The Union Gap- Young Girl (Aantal weken: 1. Hoogste positie: 15)
The Moody Blues staan 11 weken in de lijst en verpulveren zo het record van The Beach Boys- Wild Honey. Ook Alone Again Or breekt een record, die staat voor de 5de week op 1.
Verder opnieuw een niet al te spectaculaire week, met slechts twee lage binnenkomers.
Op 12 de nieuwe van The Monkees, steviger dan Daydream Believer maar even catchy. En ook van mijn kant, RIP Davy Jones!
En op 14 een nieuwe Aretha Franklin. Ze komt wel vaak in mijn lijstje, maar lang houd ze het noot vol. Nu waarschijnlijk ook niet. Enfin, we zullen zien

0
geplaatst: 7 maart 2012, 22:14 uur
09 maart 1968
01 (01) 07 Alone Again Or - Love
02 (10) 02 No Face, No Name, No Number – Traffic
03 (05) 04 Summertime Blues – Blue Cheer
04 (06) 04 The Good, the Bad and the Ugly – Hugo Montenegro, His Orchestra and Corus
05 (04) 11 Nights in White Satin – Moody Blues
06 (02) 10 Sunshine Of Your Love – Cream
07 (03) 12 She’s a Rainbow – The Rolling Stones
08 (---) 01 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings
09 (12) 02 Talkin' About the Good Times - The Pretty Things
10 (08) 06 Just Dropped In – Kenny Rogers & The First Edition
11 (07) 05 Where Is My Mind – Vanilla Fudge
12 (---) 01 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
13 (15) 02 Drinking On My Bed - The Rob Hoeke Rhythm & Blues Groep
14 (09) 04 So Long Marianne - Leonard Cohen
15 (14) 06 Pictures Of Matchstick Men - Status Quo
Nieuw op 8: “I've Just Lost Somebody” van de Golden Earrings.
Ik kan het kort houden, want Kaztor wist dit nummer en de ontwikkeling van de band al heel treffend te omschrijven.
Nu las ik op Wikipedia dat “Dong-Dong-Di-Ki-Di-Gi-Dong” hun volgende hit zou worden. Echte Earrings fans, waaronder ik destijds, haalden hun neus op voor dit middle of the road nummer. Desondanks werd het een dikke nummer 1 hit. Grappig, want de Beatles kwamen een paar maanden later ook met een soortgelijk nummer, “Ob-la-di, ob-la-da” genaamd. Dit, misschien wel nog oubolliger nummer lag ook niet bepaald in hun genre van dat moment. Het heeft hun carrieres niet geschaad.
Ik ben trots dat ik de Earrings persoonlijk kende, al zagen ze mij, die slungelige puistenkop, waarschijnlijk niet staan. De begin periode van de Earring koester ik nog steeds. De albums die zij maakten tussen 1968 en 1972 behoren nog altijd tot mijn favorieten. Natuurlijk ontwikkelden zij zich meer en meer in de daaropvolgende jaren, maar de emotionele waarde van hun begin periode telt bij mij meer.
“I've Just Lost Somebody” vind ik een mijlpaal in de Nederlandse popmuziekhistorie. Cijfer: 10
Nieuw op 12: “Up From The Skies” van The Jimi Hendrix Experience. Vreemd dat dit nummer in Amerika op single werd uitgebracht. Het is bij lange na niet het beste nummer van zijn album “Axis: Bold as Love”, toch zijn zelfs mindere nummers van Hendrix goed genoeg voor een plaats in mijn Top 15. Cijfer: 8
01 (01) 07 Alone Again Or - Love
02 (10) 02 No Face, No Name, No Number – Traffic
03 (05) 04 Summertime Blues – Blue Cheer
04 (06) 04 The Good, the Bad and the Ugly – Hugo Montenegro, His Orchestra and Corus
05 (04) 11 Nights in White Satin – Moody Blues
06 (02) 10 Sunshine Of Your Love – Cream
07 (03) 12 She’s a Rainbow – The Rolling Stones
08 (---) 01 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings
09 (12) 02 Talkin' About the Good Times - The Pretty Things
10 (08) 06 Just Dropped In – Kenny Rogers & The First Edition
11 (07) 05 Where Is My Mind – Vanilla Fudge
12 (---) 01 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
13 (15) 02 Drinking On My Bed - The Rob Hoeke Rhythm & Blues Groep
14 (09) 04 So Long Marianne - Leonard Cohen
15 (14) 06 Pictures Of Matchstick Men - Status Quo
Nieuw op 8: “I've Just Lost Somebody” van de Golden Earrings.
Ik kan het kort houden, want Kaztor wist dit nummer en de ontwikkeling van de band al heel treffend te omschrijven.
Nu las ik op Wikipedia dat “Dong-Dong-Di-Ki-Di-Gi-Dong” hun volgende hit zou worden. Echte Earrings fans, waaronder ik destijds, haalden hun neus op voor dit middle of the road nummer. Desondanks werd het een dikke nummer 1 hit. Grappig, want de Beatles kwamen een paar maanden later ook met een soortgelijk nummer, “Ob-la-di, ob-la-da” genaamd. Dit, misschien wel nog oubolliger nummer lag ook niet bepaald in hun genre van dat moment. Het heeft hun carrieres niet geschaad.
Ik ben trots dat ik de Earrings persoonlijk kende, al zagen ze mij, die slungelige puistenkop, waarschijnlijk niet staan. De begin periode van de Earring koester ik nog steeds. De albums die zij maakten tussen 1968 en 1972 behoren nog altijd tot mijn favorieten. Natuurlijk ontwikkelden zij zich meer en meer in de daaropvolgende jaren, maar de emotionele waarde van hun begin periode telt bij mij meer.
“I've Just Lost Somebody” vind ik een mijlpaal in de Nederlandse popmuziekhistorie. Cijfer: 10
Nieuw op 12: “Up From The Skies” van The Jimi Hendrix Experience. Vreemd dat dit nummer in Amerika op single werd uitgebracht. Het is bij lange na niet het beste nummer van zijn album “Axis: Bold as Love”, toch zijn zelfs mindere nummers van Hendrix goed genoeg voor een plaats in mijn Top 15. Cijfer: 8
0
geplaatst: 7 maart 2012, 22:51 uur
Ik vond dat nieuwe nummer van Jimi Hendrix zelfs een beetje tegenvallen, na beluisteren. En dan het debuut van Linda Ronstadt, Up to my neck in high Muddy Water. Kan ik er nergens een opname van vinden.....
De Hollies daarentegen hebben nog steeds Graham Nash in hun gelederen!
Musician's Top 15 van 9 maart 1968:
01 (04) 03 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
02 (01) 03 Young girl - Gary Puckett and the Union gap
03 (02) 04 Summertime blues - Blue cheer
04 (03) 05 So long, Marianne - Leonard Cohen
05 (08) 02 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
06 (06) 04 The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro
07 (07) 04 What a wonderful world - Louis Armstrong
08 (10) 02 No face no name no number - Traffic
09 (---) 01 I've just lost somebody - Golden earring
10 (12) 03 Talkin' about the good times - The Pretty things
11 (05) 07 Pictures of matchstick men - Status quo
12 (13) 02 Outside a small circle of friends - Phil Ochs
13 (15) 02 Delilah - Tom Jones
14 (---) 01 Valleri - The Monkees
15 (---) 01 Jennifer eccles - The Hollies
En Heicro heeft natuurlijk helemaal gelijk inzake de Golden Earring. Voor mij blijven ze vanaf nu tot ver in de jaren '70 geweldig aanwezig, een enorme verrijking voor onze hitlijsten en de Nederlandse Rock in het algemeen. Binnenkort ga ik ze live aanschouwen, ik zit me er al echt op te verheugen!
Ja, en dan op één de onvervalste klasse toch van Simon & Garfunkel. Toch wel met een afstandje momenteel het beste nummer in mijn lijst.
De Hollies daarentegen hebben nog steeds Graham Nash in hun gelederen!
Musician's Top 15 van 9 maart 1968:
01 (04) 03 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
02 (01) 03 Young girl - Gary Puckett and the Union gap
03 (02) 04 Summertime blues - Blue cheer
04 (03) 05 So long, Marianne - Leonard Cohen
05 (08) 02 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
06 (06) 04 The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro
07 (07) 04 What a wonderful world - Louis Armstrong
08 (10) 02 No face no name no number - Traffic
09 (---) 01 I've just lost somebody - Golden earring
10 (12) 03 Talkin' about the good times - The Pretty things
11 (05) 07 Pictures of matchstick men - Status quo
12 (13) 02 Outside a small circle of friends - Phil Ochs
13 (15) 02 Delilah - Tom Jones
14 (---) 01 Valleri - The Monkees
15 (---) 01 Jennifer eccles - The Hollies
En Heicro heeft natuurlijk helemaal gelijk inzake de Golden Earring. Voor mij blijven ze vanaf nu tot ver in de jaren '70 geweldig aanwezig, een enorme verrijking voor onze hitlijsten en de Nederlandse Rock in het algemeen. Binnenkort ga ik ze live aanschouwen, ik zit me er al echt op te verheugen!
Ja, en dan op één de onvervalste klasse toch van Simon & Garfunkel. Toch wel met een afstandje momenteel het beste nummer in mijn lijst.
0
geplaatst: 8 maart 2012, 02:34 uur
Up From The Skies van Hendrix een single??
Ik vind het eigenlijk alleen een inleidend stukje na dat SF-intro. Het eerste echte nummer op Axis is en blijft voor mij Spanish Castle Magic.
Ik vind het eigenlijk alleen een inleidend stukje na dat SF-intro. Het eerste echte nummer op Axis is en blijft voor mij Spanish Castle Magic.
0
geplaatst: 9 maart 2012, 17:12 uur
Top 40, week 10:
28. Boudewijn de Groot - Prikkebeen (7,5)
Al eens besproken.
31. Paul Mauriat - L’amour est Blue (6)
Volgens mij ook al eens besproken. Niet slecht, maar ik geef de voorkeur aan de vocale versie van Al Martino. Stond nooit in mijn lijstje, maar heb ik nog best vaak gedraaid en schoot deze week weer eens in mijn hoofd.
33. Tom Jones - Delilah (6)
Dit nummer van Tom Jones vind ik niet zo leuk als What’s New Pussycat, maar toch heeft het - hoe fout ook - voor mij wel zijn charme. Maar dat komt ook doordat Tom Jones nog steeds wel eens opduikt bij Jools Holland en altijd wel een sympathieke indruk maakt. En zijn stem is natuurlijk fantastisch.
34. Frans Krassenburg - Golden Earrings (6)
Grappig om eens een nummer van de eerste zang van de Golden Earring te horen. Dit zit helemaal in de orchestrale pop die toen wel populair was, maar in die hoek is dit niet echt een hoogvlieger. Al is het wel een verdienste dat dit nummer na 2 keer luisteren al erg herkenbaar is.
36. The Shoes - No Money for Roses (4)
Typisch jaren ‘60 plaatje, maar die overslaande stem had van mij niet gehoeven. De zang is sowieso wel echt het zwakke punt hier, want de beste man is bijna niet te verstaan. Een echt pakkend liedje is het ook niet. Het beste aan dit nummer is eigenlijk nog dat het me aan het veel betere Na Na Na doet denken.
37. Isabella Ianetti - Corriamo (3)
Het valt me op dat dit nog best modern klinkt, ik had eigenlijk iets uit het San Remo-festival ofzo verwacht. Maar ik kan niet zeggen dat het echt aan mij besteed is. Gewoon een matig liedje en een vervelende stem.
38. John Woodhouse - The Holy City (3)
Ik heb een excelbestandje voor dit topic, waarin ik mijn ratings bijhoud. Zo kan ik makkelijk nagaan dat de laagste rating die ik ooit heb gegeven er eentje was voor de vorige single van John Woodhouse, Het Vissersmeisje. En dat blijft zo, want dit nummer roept lang niet zoveel ergernis op. Maar het klinkt wel ongekend oubollig. Door dit soort muziek snap ik iets beter dat sommige mensen de Beatles en Stones destijds maar chaotisch lawaai vonden.
Billboard Hot 100, Week 10:
24. The Monkees - Valleri (7,5)
En zie daar alweer een nieuw ‘hoogste binnenkomer’-record. Opvallend dat dit nu net The Monkees moeten zijn: je zou verwachten dat dit anno 2012 weer zou kunnen gebeuren, aangezien Davy Jones (R.I.P.) net is overleden. Van The Monkees ken ik maar een paar losse nummers, maar dat zijn wel liedjes voor de eeuwigheid. Valleri heb ik de laatste weken pas ontdekt, maar vind ik ook zeker een leuk aanstekelijk nummer.
73. The Monkees - Tapioca Tundra (7,5)
En nog een keer The Monkees: na het uptempo Valleri begint Tapioca Tundra opvallend rustig met een psychedelisch intro. Daarna gaat het tempo dan toch omhoog, al is dit nummer toch wat ingetogener dan het onstuimige Valleri. Toch heeft het ook wel wat. Wat me opvalt is de zang: is daar een effect overheen gelegd of zingt hier iemand anders dan op Valleri?
74. Willie Mitchell - Soul Serenade (6,5)
Een aardige instrumentale soulballade van Willi Mitchell. De twee minuten vliegen voorbij. Valt me toch wel op hoe kort al die singles in deze tijd duurden. Waarschijnlijk konden ze de hele Billbard Hot 100 er in 4 uur doorheen draaien destijds. Een nadeel ervan is dat sommige nummers bijna te kort zijn om te beklijven.
84. The Lemon Pipers - Rice is Nice (5,0)
De rijmelarij in de titel is een beetje kinderachtig, maar dit liedje gaat over trouwen. Een echte topper vind ik dit niet, dit steekt toch behoorlijk schraal af bij hun single Green Tambourine, wat ik wel een goed nummer vond.
85. Jimmy Ruffin - I’ll Say Forever My Love (6,5)
Een prima soulballad, dit is erg genietbaar. Het heeft alleen weinig voor op de andere soortgelijke muziek uit die tijd.
88. Donovan - Jennifer Juniper (7,5)
De eerste keer dat ik dit hoorde vond ik het tamelijk oubollig, maar inmiddels ben ik dit nummer wel gaan waarderen. Vind het nu toch wel een mooi en charmant liedje. Het heeft mijn eigen charts maar op een haar na gemist, eigenlijk.
89. King Curtis and the Kingpins - Sittin’ on the Dock of Bay (4,5)
Het kon niet blijven, een muzakversie van Otis’ grote hit. Het klinkt niet heel slecht, maar het voegt echt helemaal niets toe aan het origineel. Erger nog, door het ontbreken van de zang van Otis heeft dit nummer op het emotionele vlak ook veel minder te bieden. De zanglijnen worden nu vervangen door een saxofoon, maar dat klinkt niet erg lekker in dit geval...
90. The Foundations - Back on my Feet Again (70)
Ook zo’n nummer dat ik stilaan meer ben gaan waarderen. Die combinatie van het orgel en die heerlijke stem maakt echt dit nummer, wat mij betreft.
92. The Human Beinz - Turn on Your Lovelight (65)
Ik had geen idee wie of wat ik hierbij moest verwachten, maar deze band heeft een behoorlijk uitgebreid Wikipedia-artikel. Blijkbaar een band die het vooral moest hebben van covers: zo waren ze de eerste die Them’s Gloria opnamen. Dat is ook meteen een beetje de hoek waarin dit nummer zit, al is de zang niet zo goed als die van Van Morrisson. Verder is de band decennia later opgepikt door Quentin Tarantino, waardoor ze weer wat bekender werden. Dit nummer flopte blijkbaar, maar had van mij best een hitje mogen worden.
94. Chuck Jackson - (You Can’t Let The Boy Overpower) The Man In You (5)
Alvast een bonuspunt voor de titel. Ik ben altijd wel een fan van complete zinnen in song- of albumtitels. Het nummer zelf is helaas niet echt een topper. Weer een soulplaatje, maar weinig pakkend en de stem van Chuck heeft het ook niet echt voor mij. Een beetje te hees en vlak naar mijn smaak.
96. Bobby Bland - Driftin’ Blues (55)
Dit soort blues doet me denken aan blues uit rokerige cafe’s. Van die lome zondagochtend of zaterdagnachtmuziek. Als ik dit hoor heb ik het gevoel dat het tijd is om naar huis te gaan. Niet mijn ding.
97. Inez & Charlie Foxx – (1-2-3-4-5-6-7) Count The Days
Klinkt aardig dit. Fijne soul. Maar staat niet op Spotify en slechts half of YouTube, dus maar even geen stem. Ook opgenomen door Gene Pitney, Patti Labelle en een hoop anderen, dit nummer.
98. David Houston - Have a Little Faith (2,5)
Even vroeg ik me af of dit familie van Whitney zou zijn, nadat vorige week haar moeder al binnen kwam in de charts. Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Geen soul, maar zaagcountry en een ongelooflijke vervelende stem. Zelfs John Woodhouse vond ik nog leuker deze week.
100. Brenton Wood - Lovey Dovey Kinda Lovin’ (3,5)
En tenslotte een soulplaatje dat niet echt aan mij besteed is. Zelfs geen 13-in-een-dozijn.
28. Boudewijn de Groot - Prikkebeen (7,5)
Al eens besproken.
31. Paul Mauriat - L’amour est Blue (6)
Volgens mij ook al eens besproken. Niet slecht, maar ik geef de voorkeur aan de vocale versie van Al Martino. Stond nooit in mijn lijstje, maar heb ik nog best vaak gedraaid en schoot deze week weer eens in mijn hoofd.
33. Tom Jones - Delilah (6)
Dit nummer van Tom Jones vind ik niet zo leuk als What’s New Pussycat, maar toch heeft het - hoe fout ook - voor mij wel zijn charme. Maar dat komt ook doordat Tom Jones nog steeds wel eens opduikt bij Jools Holland en altijd wel een sympathieke indruk maakt. En zijn stem is natuurlijk fantastisch.
34. Frans Krassenburg - Golden Earrings (6)
Grappig om eens een nummer van de eerste zang van de Golden Earring te horen. Dit zit helemaal in de orchestrale pop die toen wel populair was, maar in die hoek is dit niet echt een hoogvlieger. Al is het wel een verdienste dat dit nummer na 2 keer luisteren al erg herkenbaar is.
36. The Shoes - No Money for Roses (4)
Typisch jaren ‘60 plaatje, maar die overslaande stem had van mij niet gehoeven. De zang is sowieso wel echt het zwakke punt hier, want de beste man is bijna niet te verstaan. Een echt pakkend liedje is het ook niet. Het beste aan dit nummer is eigenlijk nog dat het me aan het veel betere Na Na Na doet denken.
37. Isabella Ianetti - Corriamo (3)
Het valt me op dat dit nog best modern klinkt, ik had eigenlijk iets uit het San Remo-festival ofzo verwacht. Maar ik kan niet zeggen dat het echt aan mij besteed is. Gewoon een matig liedje en een vervelende stem.
38. John Woodhouse - The Holy City (3)
Ik heb een excelbestandje voor dit topic, waarin ik mijn ratings bijhoud. Zo kan ik makkelijk nagaan dat de laagste rating die ik ooit heb gegeven er eentje was voor de vorige single van John Woodhouse, Het Vissersmeisje. En dat blijft zo, want dit nummer roept lang niet zoveel ergernis op. Maar het klinkt wel ongekend oubollig. Door dit soort muziek snap ik iets beter dat sommige mensen de Beatles en Stones destijds maar chaotisch lawaai vonden.

Billboard Hot 100, Week 10:
24. The Monkees - Valleri (7,5)
En zie daar alweer een nieuw ‘hoogste binnenkomer’-record. Opvallend dat dit nu net The Monkees moeten zijn: je zou verwachten dat dit anno 2012 weer zou kunnen gebeuren, aangezien Davy Jones (R.I.P.) net is overleden. Van The Monkees ken ik maar een paar losse nummers, maar dat zijn wel liedjes voor de eeuwigheid. Valleri heb ik de laatste weken pas ontdekt, maar vind ik ook zeker een leuk aanstekelijk nummer.
73. The Monkees - Tapioca Tundra (7,5)
En nog een keer The Monkees: na het uptempo Valleri begint Tapioca Tundra opvallend rustig met een psychedelisch intro. Daarna gaat het tempo dan toch omhoog, al is dit nummer toch wat ingetogener dan het onstuimige Valleri. Toch heeft het ook wel wat. Wat me opvalt is de zang: is daar een effect overheen gelegd of zingt hier iemand anders dan op Valleri?
74. Willie Mitchell - Soul Serenade (6,5)
Een aardige instrumentale soulballade van Willi Mitchell. De twee minuten vliegen voorbij. Valt me toch wel op hoe kort al die singles in deze tijd duurden. Waarschijnlijk konden ze de hele Billbard Hot 100 er in 4 uur doorheen draaien destijds. Een nadeel ervan is dat sommige nummers bijna te kort zijn om te beklijven.
84. The Lemon Pipers - Rice is Nice (5,0)
De rijmelarij in de titel is een beetje kinderachtig, maar dit liedje gaat over trouwen. Een echte topper vind ik dit niet, dit steekt toch behoorlijk schraal af bij hun single Green Tambourine, wat ik wel een goed nummer vond.
85. Jimmy Ruffin - I’ll Say Forever My Love (6,5)
Een prima soulballad, dit is erg genietbaar. Het heeft alleen weinig voor op de andere soortgelijke muziek uit die tijd.
88. Donovan - Jennifer Juniper (7,5)
De eerste keer dat ik dit hoorde vond ik het tamelijk oubollig, maar inmiddels ben ik dit nummer wel gaan waarderen. Vind het nu toch wel een mooi en charmant liedje. Het heeft mijn eigen charts maar op een haar na gemist, eigenlijk.
89. King Curtis and the Kingpins - Sittin’ on the Dock of Bay (4,5)
Het kon niet blijven, een muzakversie van Otis’ grote hit. Het klinkt niet heel slecht, maar het voegt echt helemaal niets toe aan het origineel. Erger nog, door het ontbreken van de zang van Otis heeft dit nummer op het emotionele vlak ook veel minder te bieden. De zanglijnen worden nu vervangen door een saxofoon, maar dat klinkt niet erg lekker in dit geval...
90. The Foundations - Back on my Feet Again (70)
Ook zo’n nummer dat ik stilaan meer ben gaan waarderen. Die combinatie van het orgel en die heerlijke stem maakt echt dit nummer, wat mij betreft.
92. The Human Beinz - Turn on Your Lovelight (65)
Ik had geen idee wie of wat ik hierbij moest verwachten, maar deze band heeft een behoorlijk uitgebreid Wikipedia-artikel. Blijkbaar een band die het vooral moest hebben van covers: zo waren ze de eerste die Them’s Gloria opnamen. Dat is ook meteen een beetje de hoek waarin dit nummer zit, al is de zang niet zo goed als die van Van Morrisson. Verder is de band decennia later opgepikt door Quentin Tarantino, waardoor ze weer wat bekender werden. Dit nummer flopte blijkbaar, maar had van mij best een hitje mogen worden.
94. Chuck Jackson - (You Can’t Let The Boy Overpower) The Man In You (5)
Alvast een bonuspunt voor de titel. Ik ben altijd wel een fan van complete zinnen in song- of albumtitels. Het nummer zelf is helaas niet echt een topper. Weer een soulplaatje, maar weinig pakkend en de stem van Chuck heeft het ook niet echt voor mij. Een beetje te hees en vlak naar mijn smaak.
96. Bobby Bland - Driftin’ Blues (55)
Dit soort blues doet me denken aan blues uit rokerige cafe’s. Van die lome zondagochtend of zaterdagnachtmuziek. Als ik dit hoor heb ik het gevoel dat het tijd is om naar huis te gaan. Niet mijn ding.
97. Inez & Charlie Foxx – (1-2-3-4-5-6-7) Count The Days
Klinkt aardig dit. Fijne soul. Maar staat niet op Spotify en slechts half of YouTube, dus maar even geen stem. Ook opgenomen door Gene Pitney, Patti Labelle en een hoop anderen, dit nummer.
98. David Houston - Have a Little Faith (2,5)
Even vroeg ik me af of dit familie van Whitney zou zijn, nadat vorige week haar moeder al binnen kwam in de charts. Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Geen soul, maar zaagcountry en een ongelooflijke vervelende stem. Zelfs John Woodhouse vond ik nog leuker deze week.
100. Brenton Wood - Lovey Dovey Kinda Lovin’ (3,5)
En tenslotte een soulplaatje dat niet echt aan mij besteed is. Zelfs geen 13-in-een-dozijn.
0
geplaatst: 9 maart 2012, 22:42 uur
Dit leek me wel een leuk topic om hier te promoten:
Genres >> Rock >> MuMe Nuggets: Maak kennis met jaren '60 rock (garage, psychedelic, mod, proto-punk, etc.)
Misschien vinden jullie het leuk hier ook af en toe aan mee te doen. Het eerste nummer dat ik heb geplaatst komt uit 1968 (maar was geen single).
Genres >> Rock >> MuMe Nuggets: Maak kennis met jaren '60 rock (garage, psychedelic, mod, proto-punk, etc.)
Misschien vinden jullie het leuk hier ook af en toe aan mee te doen. Het eerste nummer dat ik heb geplaatst komt uit 1968 (maar was geen single).

0
geplaatst: 10 maart 2012, 11:37 uur
Ranboy Top 15 week 10 van 10 maart 1968
w10 w9 aw titel - artiest
1 1 6 Alone again or - Love
2 4 2 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
3 5 5 What a wonderful world - Louis Armstrong
4 2 7 Pictures of matchstick men - Status Quo
5 3 6 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Ellie Nieman
6 6 6 Sunshine of your love - Cream
7 8 4 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
8 10 3 Jennifer Juniper - Donovan
9 15 2 No face no name no number - Traffic
10 7 7 Green tambourine - The Lemon Pipers
11 12 3 (Sittin' on) The dock of the bay - Otis Redding
12 11 5 Fire brigade - The Move
13 -- 1 I've just lost somebody - The Golden Earrings
14 9 11 Nights in white satin - The Moody Blues
15 -- 1 Valleri - The Monkees
Niet veel spectaculairs deze week. Scarborough Fair doet de sprong naar nummer 1 (dat is onvermijdelijk) in tweeën; Louis Armstrong druppelt door naar de derde plek en ook Traffic boekt winst.
w10 w9 aw titel - artiest
1 1 6 Alone again or - Love
2 4 2 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
3 5 5 What a wonderful world - Louis Armstrong
4 2 7 Pictures of matchstick men - Status Quo
5 3 6 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Ellie Nieman
6 6 6 Sunshine of your love - Cream
7 8 4 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
8 10 3 Jennifer Juniper - Donovan
9 15 2 No face no name no number - Traffic
10 7 7 Green tambourine - The Lemon Pipers
11 12 3 (Sittin' on) The dock of the bay - Otis Redding
12 11 5 Fire brigade - The Move
13 -- 1 I've just lost somebody - The Golden Earrings
14 9 11 Nights in white satin - The Moody Blues
15 -- 1 Valleri - The Monkees
Niet veel spectaculairs deze week. Scarborough Fair doet de sprong naar nummer 1 (dat is onvermijdelijk) in tweeën; Louis Armstrong druppelt door naar de derde plek en ook Traffic boekt winst.
0
geplaatst: 10 maart 2012, 13:35 uur
Week 10 - 1968
Top 40
Binnenkomers in de Tipparade (even de vingers strekken...):
#1: The Beatles - Lady Madonna V
#5: Petula Clark - Kiss Me Goodbye (re-entry)
#6: John Lamers (re-entry) / Peter Orloff V - Roosmarie
#8: Esther And Abi Ofarim - Cinderella Rockefella V
#10: Louis Armstrong - What A Wonderful World V
#13: The Hollies - Jennifer Eccles V
#15: Donovan - Jennifer Juniper V
#16: Don Partridge - Rosie V
- Herb Alpert - Carmen (re-entry)
- American Breed - Green Light V
- The Classics IV - Spooky V
- Cuby & The Blizzards - Sunshine Of Your Shadow V
- The Ro-d-ys - Any Time V
- Sjakie Schram - Vooruit Met De Geit (re-entry)
Top 40-entries die de Tipparade oversloegen:
#33: Tom Jones V / Fred Jasper - Delilah
#38: John Woodhouse - The Holy City V

Nou, dit kunnen we met recht de meisjesnamen-week noemen.
En wat een lijst weer, zeg!
We starten met het heerlijke Lady Madonna dat klinkt alsof het uit Paul McCartney's vroege solo-carrière komt, van een plaat als Ram. Het heeft een vaudeville sfeertje, maar tegelijk klinkt het erg rootsy, alsof het in een namiddag is gecomponeerd. Heerlijk nummer! [9].
Troep blijft troep, al word het gezongen door een van origine Duitse (want: hoorbaar) zanger. Sorry, Peter! [1].
Cinderella Rockefella was echt een knoert van een hit. Ik vraag m'n schatje hoe zoiets kan en ze zegt 'Deaf people?' Zij vind het echt verschrikkelijk. Ik ben iets milder, maar toch schuif ik dit bord met pure schmaltz maar even terzijde [2].
Dit word echter meteen weer goed gemaakt met de volgende entry die al een tijd in m'n Top 15 heeft mogen verpozen. Louis Armstrong blijft voor ons onsterfelijk. Zelfs met het meest vreselijke weer brengt dit liedje zonneschijn. Niks geen bravado, geen nepperij, maar gewoon onvervalste, relaxte oprechtheid, gebracht door een van de grootste jazzartiesten ooit! [10].
Blokje Jennifers: Ik heb de Hollies beter gehoord dan op Jennifer Eccles. Ik vind het zelfs een beetje lullig klinken en van dat middenstukje veer ik ook niet echt op. Ook het liedje van Donovan vind ik erg nietszeggend klinken. Erg saai vooral [Hollies: 5, Donovan: 4].
Het Don Partridge-liedje hoort echt in de lente thuis. 'There's a country/bluegrass-thing to it' zegt m'n lieve vrouwtje. Ze omschrijft het dus beter dan ik. Echt een heerlijk, licht, optimistisch liedje. Don Partridge was eigenlijk een straat-artiest die soms een studio bezocht. Twee jaar terug is hij echter helaas overleden aan een hartaanval, hij werd 69 jaar. Je moet echt even naar het clipje kijken: Fantastisch dat er nog mensen zijn met een dergelijke mate van nostalgie!
[9,5].
Daar is de American Breed ook alweer, dit keer met Green Light. Ik vind het misschien nog beter dan het welbekende Bend Me, Shape Me. Lichte, ontdeugende garage-rock met hier en daar een blazer [8].
Dan krijgen we het lijfliedje van mijn vrouw en ik en het liedje waarmee ik mijn lieve schat (op Halloween in 2009) ten huwelijk vroeg (= precies een jaar later): The Classics IV met Spooky!
Naast die persoonlijke redenen vind ik de muziek en performance ook 10-waardig: Het laat zich eigenlijk heel moeilijk omschrijven en ik denk dat The Young Rascals uit die tijd het meest in de buurt komen. Het lijkt een smooth mengeling van soul en jazz te zijn met een 'spooky' atmosfeer. De zang sleurt je onmiddellijk in het liedje en heeft een aardse kwaliteit. Je zou het bijna een 'zwarte' stem kunnen noemen. Het meest ongelofelijke van alles is nog dat het hier helemaal geen hit werd. Nou is het niet onbekend dat de gemiddelde Hollander bloemkool in zijn/haar oren heeft, maar dit slaat werkelijk alles. Wat mij betreft DE single van 1968!
[10].
Het liedje hierna kan helaas alleen maar tegenvallen, maar in het geval van Cuby en consorten vind ik het best nog meevallen, al is het overduidelijk een kopie van Traffic [7,5].
Ik heb dit geloof ik al eerder gezegd over de Ro-d-ys: Te weinig eigenheid. Any Time is een beetje folky, een beetje beat, een beetje dit, een beetje dat, maar bovenal onopvallend. En ik weet zeker dat ik het na een minuut ben vergeten [5].
Delilah vind ik een van Tom Jones' mindere liedjes. Toch een beetje teveel schmaltz naar mijn gevoel en ook een beetje oubollig. Dan liever een What's New, Pussycat of She's A Lady. Fred Jasper's versie is niet op YouTube te vinden (wel te downen), maar je mist niks. Buitengewoon vreselijk!
[TJ: 5,5, FJ: 1].
Ik moet lachen om Herman's reactie op The Holy City waarin hij zich voor kan stellen waarom sommige mensen The Beatles en The Stones maar lawaai vonden. Dan had hij het nog niet per se over hels kabaal en ik denk dat ik toch in m'n recht sta om dat aan dit Woodhouse-nummer toe te dichten, gewoon als wedergunst, weet je
[1].
Top 40
Binnenkomers in de Tipparade (even de vingers strekken...):
#1: The Beatles - Lady Madonna V
#5: Petula Clark - Kiss Me Goodbye (re-entry)
#6: John Lamers (re-entry) / Peter Orloff V - Roosmarie
#8: Esther And Abi Ofarim - Cinderella Rockefella V
#10: Louis Armstrong - What A Wonderful World V
#13: The Hollies - Jennifer Eccles V
#15: Donovan - Jennifer Juniper V
#16: Don Partridge - Rosie V
- Herb Alpert - Carmen (re-entry)
- American Breed - Green Light V
- The Classics IV - Spooky V
- Cuby & The Blizzards - Sunshine Of Your Shadow V
- The Ro-d-ys - Any Time V
- Sjakie Schram - Vooruit Met De Geit (re-entry)
#33: Tom Jones V / Fred Jasper - Delilah
#38: John Woodhouse - The Holy City V

Nou, dit kunnen we met recht de meisjesnamen-week noemen.
En wat een lijst weer, zeg!
We starten met het heerlijke Lady Madonna dat klinkt alsof het uit Paul McCartney's vroege solo-carrière komt, van een plaat als Ram. Het heeft een vaudeville sfeertje, maar tegelijk klinkt het erg rootsy, alsof het in een namiddag is gecomponeerd. Heerlijk nummer! [9].
Troep blijft troep, al word het gezongen door een van origine Duitse (want: hoorbaar) zanger. Sorry, Peter! [1].
Cinderella Rockefella was echt een knoert van een hit. Ik vraag m'n schatje hoe zoiets kan en ze zegt 'Deaf people?' Zij vind het echt verschrikkelijk. Ik ben iets milder, maar toch schuif ik dit bord met pure schmaltz maar even terzijde [2].
Dit word echter meteen weer goed gemaakt met de volgende entry die al een tijd in m'n Top 15 heeft mogen verpozen. Louis Armstrong blijft voor ons onsterfelijk. Zelfs met het meest vreselijke weer brengt dit liedje zonneschijn. Niks geen bravado, geen nepperij, maar gewoon onvervalste, relaxte oprechtheid, gebracht door een van de grootste jazzartiesten ooit! [10].
Blokje Jennifers: Ik heb de Hollies beter gehoord dan op Jennifer Eccles. Ik vind het zelfs een beetje lullig klinken en van dat middenstukje veer ik ook niet echt op. Ook het liedje van Donovan vind ik erg nietszeggend klinken. Erg saai vooral [Hollies: 5, Donovan: 4].
Het Don Partridge-liedje hoort echt in de lente thuis. 'There's a country/bluegrass-thing to it' zegt m'n lieve vrouwtje. Ze omschrijft het dus beter dan ik. Echt een heerlijk, licht, optimistisch liedje. Don Partridge was eigenlijk een straat-artiest die soms een studio bezocht. Twee jaar terug is hij echter helaas overleden aan een hartaanval, hij werd 69 jaar. Je moet echt even naar het clipje kijken: Fantastisch dat er nog mensen zijn met een dergelijke mate van nostalgie!
[9,5].Daar is de American Breed ook alweer, dit keer met Green Light. Ik vind het misschien nog beter dan het welbekende Bend Me, Shape Me. Lichte, ontdeugende garage-rock met hier en daar een blazer [8].
Dan krijgen we het lijfliedje van mijn vrouw en ik en het liedje waarmee ik mijn lieve schat (op Halloween in 2009) ten huwelijk vroeg (= precies een jaar later): The Classics IV met Spooky!
Naast die persoonlijke redenen vind ik de muziek en performance ook 10-waardig: Het laat zich eigenlijk heel moeilijk omschrijven en ik denk dat The Young Rascals uit die tijd het meest in de buurt komen. Het lijkt een smooth mengeling van soul en jazz te zijn met een 'spooky' atmosfeer. De zang sleurt je onmiddellijk in het liedje en heeft een aardse kwaliteit. Je zou het bijna een 'zwarte' stem kunnen noemen. Het meest ongelofelijke van alles is nog dat het hier helemaal geen hit werd. Nou is het niet onbekend dat de gemiddelde Hollander bloemkool in zijn/haar oren heeft, maar dit slaat werkelijk alles. Wat mij betreft DE single van 1968!
[10].Het liedje hierna kan helaas alleen maar tegenvallen, maar in het geval van Cuby en consorten vind ik het best nog meevallen, al is het overduidelijk een kopie van Traffic [7,5].
Ik heb dit geloof ik al eerder gezegd over de Ro-d-ys: Te weinig eigenheid. Any Time is een beetje folky, een beetje beat, een beetje dit, een beetje dat, maar bovenal onopvallend. En ik weet zeker dat ik het na een minuut ben vergeten [5].
Delilah vind ik een van Tom Jones' mindere liedjes. Toch een beetje teveel schmaltz naar mijn gevoel en ook een beetje oubollig. Dan liever een What's New, Pussycat of She's A Lady. Fred Jasper's versie is niet op YouTube te vinden (wel te downen), maar je mist niks. Buitengewoon vreselijk!
[TJ: 5,5, FJ: 1].Ik moet lachen om Herman's reactie op The Holy City waarin hij zich voor kan stellen waarom sommige mensen The Beatles en The Stones maar lawaai vonden. Dan had hij het nog niet per se over hels kabaal en ik denk dat ik toch in m'n recht sta om dat aan dit Woodhouse-nummer toe te dichten, gewoon als wedergunst, weet je
[1].
0
geplaatst: 10 maart 2012, 14:42 uur
Leuk van Spooky, Kaztor.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik heb hem even aangezet en het is toch wel een heel bekend nummer. Vreemd dat het hier geen hit is geworden, dan moet ik het ergens anders van kennen. Toffe plaat in ieder geval. 
Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik heb hem even aangezet en het is toch wel een heel bekend nummer. Vreemd dat het hier geen hit is geworden, dan moet ik het ergens anders van kennen. Toffe plaat in ieder geval. 
0
geplaatst: 10 maart 2012, 16:20 uur
Herman's top 15 van week 10:
01 04 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
02 01 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
03 03 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
04 02 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
05 05 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
06 07 Louis Armstrong - What a Wonderful World
07 08 Leonard Cohen - So Long, Marianne
08 06 Love - Alone Again Or
09 10 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
10 09 Vanilla Fudge - Where Is My Mind
11 --- The Beatles - Lady Madonna
12 12 Miriam Makeba - Pata Pata
13 14 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
14 11 James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
15 --- The Balloon Farm - A Question of Temperature
Een nieuwe nummer 1! De soul van Smokey Robinson bevalt me toch wel erg goed. Nieuwe binnenkomers zijn The Beatles, aan wiens Lady Madonna ik leuke herinneringen heb (iets met een meisje, dansvloer en verkering). Het nummer van The Balloon Farm was al een paar weken net niet en nu dan eens net wel gelukkig om mijn lijstje te halen. Leuk nummer. Exit zijn Phil Ochs en Blue Cheer, na respectievelijk 1 en 3 weken.
Wat betreft Kaztor's Spooky: ik denk dat die mijn lijstje volgende week wel gaat halen. Maar opeens wist ik waar het nummer me zo bekend van voor kwam. Als tiener was ik een enorme fan van de films van David Lynch, Lost Highway uit 1997 in het bijzonder. Een van de eerste films die ik in de bioscoop zag als actief filmliefhebber (daarvoor ging ik heel sporadisch). Op de soundtrack die ik vaak gedraaid heb staat dit nummer van Barry Adamson, wat op Spooky is gebaseerd.
YouTube - Something Wicked This Way Comes
Barry Adamson zat trouwens vroeger in new wave band Magazine en hij heeft ook nog bij Nick Cave's Bad Seeds gespeeld, dus het is ook niet de eerste de beste.
01 04 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
02 01 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
03 03 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
04 02 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
05 05 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
06 07 Louis Armstrong - What a Wonderful World
07 08 Leonard Cohen - So Long, Marianne
08 06 Love - Alone Again Or
09 10 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
10 09 Vanilla Fudge - Where Is My Mind
11 --- The Beatles - Lady Madonna
12 12 Miriam Makeba - Pata Pata
13 14 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
14 11 James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
15 --- The Balloon Farm - A Question of Temperature
Een nieuwe nummer 1! De soul van Smokey Robinson bevalt me toch wel erg goed. Nieuwe binnenkomers zijn The Beatles, aan wiens Lady Madonna ik leuke herinneringen heb (iets met een meisje, dansvloer en verkering). Het nummer van The Balloon Farm was al een paar weken net niet en nu dan eens net wel gelukkig om mijn lijstje te halen. Leuk nummer. Exit zijn Phil Ochs en Blue Cheer, na respectievelijk 1 en 3 weken.
Wat betreft Kaztor's Spooky: ik denk dat die mijn lijstje volgende week wel gaat halen. Maar opeens wist ik waar het nummer me zo bekend van voor kwam. Als tiener was ik een enorme fan van de films van David Lynch, Lost Highway uit 1997 in het bijzonder. Een van de eerste films die ik in de bioscoop zag als actief filmliefhebber (daarvoor ging ik heel sporadisch). Op de soundtrack die ik vaak gedraaid heb staat dit nummer van Barry Adamson, wat op Spooky is gebaseerd.
YouTube - Something Wicked This Way Comes
Barry Adamson zat trouwens vroeger in new wave band Magazine en hij heeft ook nog bij Nick Cave's Bad Seeds gespeeld, dus het is ook niet de eerste de beste.
0
geplaatst: 10 maart 2012, 16:27 uur
Week 10 - 1968
#1: The Beatles - Lady Madonna
Inderdaad een typische McCartney-song, vlot en aanstekelijk en ook grappig met prima piano-intro.
#6: John Lamers (re-entry) / Peter Orloff - Roosmarie
Goed om een keertje te horen maar dit soort simpele schlagers zijn wel erg vergankelijk.
#8: Esther And Abi Ofarim - Cinderella Rockefella
Ligt op de dunne scheidingslijn tussen leuke novelty-song en theatrale kitsch. Oftewel: ik ben er niet wild van maar heb er ook geen hekel aan.
#10: Louis Armstrong - What A Wonderful World
Onsterfelijk nummer dat enerzijds romantisch klinkt maar tevens krachtig door de stem van Louis Armstrong.
#13: The Hollies - Jennifer Eccles
Duidelijk hun zwakste single in de jaren '60, ik vind het weinig geïnspireerd en te niemendallerig.
Cijfer: 4,5
#15: Donovan - Jennifer Juniper
Zeker niet het beste nummer van Donovan - een beetje te simpel - maar wel charmant. Die sublieme folky arrangementen trekken het de hoogte in.
#16: Don Partridge - Rosie
Het enige nummer van hem dat ik ken, heeft een aangenaam folky sfeertje en klinkt ook vlot en zonnig. Typisch een nummer dat je nog op de radio hoort maar waarvan je de uitvoerder niet kent.
- American Breed - Green Light
Leuk nummer, lonkt inderdaad naar garagerock maar het blijft niet genoeg hangen.
- The Classics IV - Spooky
Inderdaad een klassieker van ééndagsvlieg, ligt tussen soul, blues en jazz met heerlijke groove, het heeft een lome, broeierige sfeer en doet mij denken aan een hete zomerdag.
- Cuby & The Blizzards - Sunshine Of Your Shadow
Zeer degelijk bluesnummer van Nederlandse bodem, prima zang en gitaar, al blijft ook dit nummer niet echt hangen.
- The Ro-d-ys - Any Time
Een beetje Stones, een beetje Byrds, een beetje psychedelica maar vooral te weinig eigenheid en te onopvallend (sluit mij volledig aan bij kaztor).
#33: Tom Jones - Delilah
Uiteraard een evergreen met prima stem al reken ik dat ook niet tot zijn beste. Die cover van Fred Jasper hoef ik niet te horen.
#38: John Woodhouse - The Holy City
Oei, dit klinkt nu wel vals. Oubollig en inderdaad goed voor mensen die destijds The Beatles en The Stones pokkeherrie vonden maar compositorisch iets beter dan zijn vorige singles.
Cijfer: 3,5
#1: The Beatles - Lady Madonna
Inderdaad een typische McCartney-song, vlot en aanstekelijk en ook grappig met prima piano-intro.
#6: John Lamers (re-entry) / Peter Orloff - Roosmarie
Goed om een keertje te horen maar dit soort simpele schlagers zijn wel erg vergankelijk.
#8: Esther And Abi Ofarim - Cinderella Rockefella
Ligt op de dunne scheidingslijn tussen leuke novelty-song en theatrale kitsch. Oftewel: ik ben er niet wild van maar heb er ook geen hekel aan.
#10: Louis Armstrong - What A Wonderful World
Onsterfelijk nummer dat enerzijds romantisch klinkt maar tevens krachtig door de stem van Louis Armstrong.
#13: The Hollies - Jennifer Eccles
Duidelijk hun zwakste single in de jaren '60, ik vind het weinig geïnspireerd en te niemendallerig.
Cijfer: 4,5
#15: Donovan - Jennifer Juniper
Zeker niet het beste nummer van Donovan - een beetje te simpel - maar wel charmant. Die sublieme folky arrangementen trekken het de hoogte in.
#16: Don Partridge - Rosie
Het enige nummer van hem dat ik ken, heeft een aangenaam folky sfeertje en klinkt ook vlot en zonnig. Typisch een nummer dat je nog op de radio hoort maar waarvan je de uitvoerder niet kent.
- American Breed - Green Light
Leuk nummer, lonkt inderdaad naar garagerock maar het blijft niet genoeg hangen.
- The Classics IV - Spooky
Inderdaad een klassieker van ééndagsvlieg, ligt tussen soul, blues en jazz met heerlijke groove, het heeft een lome, broeierige sfeer en doet mij denken aan een hete zomerdag.
- Cuby & The Blizzards - Sunshine Of Your Shadow
Zeer degelijk bluesnummer van Nederlandse bodem, prima zang en gitaar, al blijft ook dit nummer niet echt hangen.
- The Ro-d-ys - Any Time
Een beetje Stones, een beetje Byrds, een beetje psychedelica maar vooral te weinig eigenheid en te onopvallend (sluit mij volledig aan bij kaztor).
#33: Tom Jones - Delilah
Uiteraard een evergreen met prima stem al reken ik dat ook niet tot zijn beste. Die cover van Fred Jasper hoef ik niet te horen.
#38: John Woodhouse - The Holy City
Oei, dit klinkt nu wel vals. Oubollig en inderdaad goed voor mensen die destijds The Beatles en The Stones pokkeherrie vonden maar compositorisch iets beter dan zijn vorige singles.
Cijfer: 3,5
0
geplaatst: 10 maart 2012, 17:49 uur
Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 9:
#1 - - The Classics IV - Spooky (1wk)
#2 - #3 Traffic - No Face, No Name, No Number (2wk)
#3 - - The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (1wk)
#4 - #4 Don Partridge - Rosie (5wk)
#5 - #1 Paul Mauriat - Love Is Blue (4wk)
#6 - #2 The Move - Fire Brigade (5wk)
#7 - #5 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (3wk)
#8 - #8 Louis Armstrong - What A Wonderful World (5wk)
#9 - - Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (1wk)
#10 - #6 Blue Cheer - Summertime Blues (4wk)
#11 - #7 Love - Alone Again Or (7wk)
#12 - #9 Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly (4wk)
#13 - #11 Herb Alpert - Carmen (3wk)
#14 - #13 Vanilla Fudge - Where Is My Mind (5wk)
#15 - #10 Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In (5wk)
Uit de lijst:
- - #12 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times (na 3wk)
- - #14 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay (na 6wk)
- - #15 Dragonfly - Celestial Dream (na 5wk)
Dat zijn nog eens spectaculaire ontwikkelingen! The Classics IV pakken gretig de #1-positie af van Paul Mauriat in de eerste week en ook laten The Golden Earrings zich niet onbetuigd. Het zorgt voor een vreemde golf waarin hoog genoteerde singles naar beneden denderen en andere door zojuist verworven tipnoteringen stand weten te houden. Aretha Franklin komt daarbij ook deftig binnen en dat is geen goed nieuws voor Paul Mauriat, The Move en DDDBM&T. Opvallend is de houdbaarheid van Vanilla Fudge's single.
#1 - - The Classics IV - Spooky (1wk)
#2 - #3 Traffic - No Face, No Name, No Number (2wk)
#3 - - The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (1wk)
#4 - #4 Don Partridge - Rosie (5wk)
#5 - #1 Paul Mauriat - Love Is Blue (4wk)
#6 - #2 The Move - Fire Brigade (5wk)
#7 - #5 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (3wk)
#8 - #8 Louis Armstrong - What A Wonderful World (5wk)
#9 - - Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (1wk)
#10 - #6 Blue Cheer - Summertime Blues (4wk)
#11 - #7 Love - Alone Again Or (7wk)
#12 - #9 Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly (4wk)
#13 - #11 Herb Alpert - Carmen (3wk)
#14 - #13 Vanilla Fudge - Where Is My Mind (5wk)
#15 - #10 Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In (5wk)
Uit de lijst:
- - #12 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times (na 3wk)
- - #14 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay (na 6wk)
- - #15 Dragonfly - Celestial Dream (na 5wk)
Dat zijn nog eens spectaculaire ontwikkelingen! The Classics IV pakken gretig de #1-positie af van Paul Mauriat in de eerste week en ook laten The Golden Earrings zich niet onbetuigd. Het zorgt voor een vreemde golf waarin hoog genoteerde singles naar beneden denderen en andere door zojuist verworven tipnoteringen stand weten te houden. Aretha Franklin komt daarbij ook deftig binnen en dat is geen goed nieuws voor Paul Mauriat, The Move en DDDBM&T. Opvallend is de houdbaarheid van Vanilla Fudge's single.
0
geplaatst: 11 maart 2012, 09:28 uur
De MusicMeter Top 15 voor 9 maart 1968:
01 (01) Alone again or - Love (58)
02 (03) Scarborough fair - Simon & Garfunkel (54)
03 (02) What a wonderful world - Louis Armstrong (50)
04 (11) No face, no name, no number - Traffic (43)
05 (04) Summertime blues - Blue cheer (41)
06 (06) Talkin' about the good things - The Pretty things (38)
07 (05) So long, Marianne - Leonard Cohen (37)
08 (07) The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro (33)
09 (---) I've just lost somebody - Golden earring (31)
10 (09) The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (29)
11 (10) Prikkebeen - Boudewijn De Groot & Elly Nieman (24)
12 (12) Sunshine of your love - Cream (20)
13 (08) Pictures of matchstick men - Status quo (18)
14 (13) Nights in white satin - Moody blues (16)
15 (---) If You Can Want - Smokey Robinson and the Miracles (15)
(---) Spooky - Classics IV (15)
Er worden zeer verspreid punten gegeven, we zijn dus allemaal vrij eigenwijs met onze lijsten
, wat zoveel inhoud dat er weinig overeenstemming is over de te kiezen platen. Dat kan per week overigens verschillen.
Maar er zijn bijvoorbeeld deze week 41 nummers genoemd door de 6 deelnemers (waarvoor dank), er zijn geen singles die in alle zes de lijstjes voorkomen. Verder zijn er eigengereide nummer ééns, waardoor er ruimte komt voor die nummers om de Top 15 binnen te komen.
Ondanks alle verschillen lijkt de lijst vrij vast te zitten, met alleen een noemenswaardige stijging voor Traffic en de binnenkomst van de Golden earring. Vorige week kwamen Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich hoopvol binnen op 9 maar ze dalen nu al weer naar 10.
Volgende week wellicht een kleine aardverschuiving met de aankondiging van Lady Madonna in de tiplijsten!
01 (01) Alone again or - Love (58)
02 (03) Scarborough fair - Simon & Garfunkel (54)
03 (02) What a wonderful world - Louis Armstrong (50)
04 (11) No face, no name, no number - Traffic (43)
05 (04) Summertime blues - Blue cheer (41)
06 (06) Talkin' about the good things - The Pretty things (38)
07 (05) So long, Marianne - Leonard Cohen (37)
08 (07) The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro (33)
09 (---) I've just lost somebody - Golden earring (31)
10 (09) The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (29)
11 (10) Prikkebeen - Boudewijn De Groot & Elly Nieman (24)
12 (12) Sunshine of your love - Cream (20)
13 (08) Pictures of matchstick men - Status quo (18)
14 (13) Nights in white satin - Moody blues (16)
15 (---) If You Can Want - Smokey Robinson and the Miracles (15)
(---) Spooky - Classics IV (15)
Er worden zeer verspreid punten gegeven, we zijn dus allemaal vrij eigenwijs met onze lijsten
, wat zoveel inhoud dat er weinig overeenstemming is over de te kiezen platen. Dat kan per week overigens verschillen. Maar er zijn bijvoorbeeld deze week 41 nummers genoemd door de 6 deelnemers (waarvoor dank), er zijn geen singles die in alle zes de lijstjes voorkomen. Verder zijn er eigengereide nummer ééns, waardoor er ruimte komt voor die nummers om de Top 15 binnen te komen.
Ondanks alle verschillen lijkt de lijst vrij vast te zitten, met alleen een noemenswaardige stijging voor Traffic en de binnenkomst van de Golden earring. Vorige week kwamen Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich hoopvol binnen op 9 maar ze dalen nu al weer naar 10.
Volgende week wellicht een kleine aardverschuiving met de aankondiging van Lady Madonna in de tiplijsten!
0
geplaatst: 11 maart 2012, 11:39 uur
Ik zal dat eens vaker doen, m'n instant favoriet op 1 laten binnenkomen. 

0
geplaatst: 13 maart 2012, 11:41 uur
Top 15 van 16 maart 1968
01 (08) 02 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings
02 (02) 03 No Face, No Name, No Number – Traffic
03 (01) 08 Alone Again Or - Love
04 (03) 05 Summertime Blues – Blue Cheer
05 (04) 05 The Good, the Bad and the Ugly – Hugo Montenegro, His Orchestra and Corus
06 (09) 03 Talkin' About the Good Times - The Pretty Things
07 (---) 01 Lady Madonna – The Beatles
08 (05) 12 Nights in White Satin – Moody Blues
09 (12) 02 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
10 (13) 03 Drinking On My Bed - The Rob Hoeke Rhythm & Blues Groep
11 (07) 13 She’s a Rainbow – The Rolling Stones
12 (---) 01 If I Where A Carpenter – The Four Tops
13 (10) 07 Just Dropped In – Kenny Rogers & The First Edition
14 (11) 06 Where Is My Mind – Vanilla Fudge
15 (---) 01 Spooky – The Classics IV
Na 6 weken op 1 geeft Love met Alone Again Or het stokje over aan Neerlands beste rockband “The Golden Earrings”.
“Alone Again Or” gaat overigens hoge ogen gooien bij de verkiezing beste nummer van 1968.
Nieuw op 7: Lady Madonna van The Beatles. Recept: Men neme een eenvoudige tekst, een pakkend melodietje, voeg toe: een piano, een paar gitaartjes en een vleugje saxofoons en voila we hebben een picobello nummer a la grandioso. De Beatles waren meester-chefs hierin. Cijfer: 9,5
Nieuw op 12: If I Where A Carpenter van The Four Tops is weer zo’n weergaloos gezongen nummer van deze vier toppers. Hun geniale interpretatie van het origineel van Tim Hardin is geen cover, maar een soul klassieker. Cijfer: 9
Nieuw op 15: Spooky van The Classic IV is ten onrechte in de vergetelheid geraakt, want dit jazzy en catchy nummer onderscheidt zich door z’n herkenbaarheid en is verre van 13 in een dozijn. Cijfer: 8,5
01 (08) 02 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings
02 (02) 03 No Face, No Name, No Number – Traffic
03 (01) 08 Alone Again Or - Love
04 (03) 05 Summertime Blues – Blue Cheer
05 (04) 05 The Good, the Bad and the Ugly – Hugo Montenegro, His Orchestra and Corus
06 (09) 03 Talkin' About the Good Times - The Pretty Things
07 (---) 01 Lady Madonna – The Beatles
08 (05) 12 Nights in White Satin – Moody Blues
09 (12) 02 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
10 (13) 03 Drinking On My Bed - The Rob Hoeke Rhythm & Blues Groep
11 (07) 13 She’s a Rainbow – The Rolling Stones
12 (---) 01 If I Where A Carpenter – The Four Tops
13 (10) 07 Just Dropped In – Kenny Rogers & The First Edition
14 (11) 06 Where Is My Mind – Vanilla Fudge
15 (---) 01 Spooky – The Classics IV
Na 6 weken op 1 geeft Love met Alone Again Or het stokje over aan Neerlands beste rockband “The Golden Earrings”.
“Alone Again Or” gaat overigens hoge ogen gooien bij de verkiezing beste nummer van 1968.
Nieuw op 7: Lady Madonna van The Beatles. Recept: Men neme een eenvoudige tekst, een pakkend melodietje, voeg toe: een piano, een paar gitaartjes en een vleugje saxofoons en voila we hebben een picobello nummer a la grandioso. De Beatles waren meester-chefs hierin. Cijfer: 9,5
Nieuw op 12: If I Where A Carpenter van The Four Tops is weer zo’n weergaloos gezongen nummer van deze vier toppers. Hun geniale interpretatie van het origineel van Tim Hardin is geen cover, maar een soul klassieker. Cijfer: 9
Nieuw op 15: Spooky van The Classic IV is ten onrechte in de vergetelheid geraakt, want dit jazzy en catchy nummer onderscheidt zich door z’n herkenbaarheid en is verre van 13 in een dozijn. Cijfer: 8,5
0
geplaatst: 13 maart 2012, 19:50 uur
16/03/68
1. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (2) (6w)
2. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (4) (4w)
3. Love- Alone Again Or (1) (7w)
4. Blue Cheer- Summertime Blues (7) (4w)
5. Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen (3) (6w)
6. Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (8) (4w)
7. The Beatles- Lady Madonna (-) (1w)
8. The Monkees- Valleri (12) (2w)
9. The Pretty Things- Talkin' About The Good Times (5) (5w)
10. Louis Armstrong- What A Wonderful World (6) (6w)
11. The Classics IV- Spooky (-) (1w)
12. Hugo Montenegro, his Orchestra & Chorus- The Good, The Bad & The Ugly (9) (5w)
13. Manfred Man- The Mighty Quinn (10) (8w)
14. The Golden Earrings- I’ve Just Lost Somebody (-) (1w)
15. Jeff Beck- Love Is Blue (11) (3w)
Verdwenen:
The Moody Blues- Nights In White Satin (Aantal weken: 11. Hoogste positie: 1)
Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (Aantal weken: 1. Hoogste positie: 14)
The Velvet Underground- White Light/White Heat (Aantal weken: 6. Hoogste positie: 3)
Net als heicro moet ook bij mij Love het stokje doorgeven aan een andere artiest. In mijn geval Leonard Cohen, die nog de top bereikt ondanks dat het nummer alweer zes weken in mijn lijst staat.
Op 7 komt één van mijn favoriete Beatles-singletjes binnen. De andere twee binnenkomers zijn eigenlijk ontdekkingen, ik kende beide nummers niet, hoewel ik uiteraard wel bekend ben met Golden Earring.
1. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (2) (6w)
2. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (4) (4w)
3. Love- Alone Again Or (1) (7w)
4. Blue Cheer- Summertime Blues (7) (4w)
5. Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen (3) (6w)
6. Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (8) (4w)
7. The Beatles- Lady Madonna (-) (1w)
8. The Monkees- Valleri (12) (2w)
9. The Pretty Things- Talkin' About The Good Times (5) (5w)
10. Louis Armstrong- What A Wonderful World (6) (6w)
11. The Classics IV- Spooky (-) (1w)
12. Hugo Montenegro, his Orchestra & Chorus- The Good, The Bad & The Ugly (9) (5w)
13. Manfred Man- The Mighty Quinn (10) (8w)
14. The Golden Earrings- I’ve Just Lost Somebody (-) (1w)
15. Jeff Beck- Love Is Blue (11) (3w)
Verdwenen:
The Moody Blues- Nights In White Satin (Aantal weken: 11. Hoogste positie: 1)
Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (Aantal weken: 1. Hoogste positie: 14)
The Velvet Underground- White Light/White Heat (Aantal weken: 6. Hoogste positie: 3)
Net als heicro moet ook bij mij Love het stokje doorgeven aan een andere artiest. In mijn geval Leonard Cohen, die nog de top bereikt ondanks dat het nummer alweer zes weken in mijn lijst staat.
Op 7 komt één van mijn favoriete Beatles-singletjes binnen. De andere twee binnenkomers zijn eigenlijk ontdekkingen, ik kende beide nummers niet, hoewel ik uiteraard wel bekend ben met Golden Earring.
0
geplaatst: 14 maart 2012, 21:38 uur
De Engelse Top 20 van 16 maart 1968:
01 01 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
02 02 Legend Of Xanadu DAVE DEE, DOZY, BEAKY MICK AND TICH
03 04 Fire Brigade THE MOVE
04 05 Rosie DON PARTRIDGE
05 06 Jennifer Juniper DONOVAN
06 12 Delilah TOM JONES
07 10 Green Tambourine LEMON PIPERS
08 03 Mighty Quinn MANFRED MANN
09 14 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
10 20 Me The Peaceful Heart LULU
11 13 Darlin' BEACH BOYS
12 09 She Wears My Ring SOLOMON KING
13 07 Pictures Of Matchstick Men STATUS QUO
14 08 Bend Me Shape Me AMEN CORNER
15 11 Words BEE GEES
16 16 Suddenly You Love Me / As You Are THE TREMELOES
17 --- What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
18 15 Gimmie Little Sign BRENTON WOOD
19 18 Am I That Easy To Forget ENGELBERT HUMPERDINCK
20 17 Everlasting Love LOVE AFFAIR
De andere nieuwe binnenkomers:
30 - If I Were A Carpenter FOUR TOPS
31 - Valley Of The Dolls DIONNE WARWICK
35 - Step Inside Love CILLA BLACK
38 - Ain't Nothin' But A Houseparty
40 - If I Only Had Time JOHN ROWLES
43 - I Thank You SAM & DAVE
44 - Something Here In My Heart PAPER DOLLS
45 - Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
47 - Since You've Been Gone ARETHA FRANKLIN
Dan de LP Top 20 voor 16 maart 1968:
01 01 John Wesley Harding BOB DYLAN
02 02 Greatest Hits SUPREMES
03 04 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
04 03 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
05 14 History Of Otis Redding OTIS REDDING
06 05 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
07 11 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
08 07 13 Smash Hits TOM JONES
09 09 Otis Blue OTIS REDDING
10 06 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
11 12 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
12 --- Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
13 13 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
14 08 Reach Out FOUR TOPS
15 15 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
16 16 The Last Waltz ENGELBERT HUMPERDINCK
17 --- Greatest Hits - Temptations TEMPTATIONS
18 17 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
19 18 Axis: Bold As Love JIMI HENDRIX EXPERIENCE
20 20 Horizontal BEE GEES
Met nummer 12 wordt ongetwijfeld bedoeld:

01 01 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
02 02 Legend Of Xanadu DAVE DEE, DOZY, BEAKY MICK AND TICH
03 04 Fire Brigade THE MOVE
04 05 Rosie DON PARTRIDGE
05 06 Jennifer Juniper DONOVAN
06 12 Delilah TOM JONES
07 10 Green Tambourine LEMON PIPERS
08 03 Mighty Quinn MANFRED MANN
09 14 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
10 20 Me The Peaceful Heart LULU
11 13 Darlin' BEACH BOYS
12 09 She Wears My Ring SOLOMON KING
13 07 Pictures Of Matchstick Men STATUS QUO
14 08 Bend Me Shape Me AMEN CORNER
15 11 Words BEE GEES
16 16 Suddenly You Love Me / As You Are THE TREMELOES
17 --- What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
18 15 Gimmie Little Sign BRENTON WOOD
19 18 Am I That Easy To Forget ENGELBERT HUMPERDINCK
20 17 Everlasting Love LOVE AFFAIR
De andere nieuwe binnenkomers:
30 - If I Were A Carpenter FOUR TOPS
31 - Valley Of The Dolls DIONNE WARWICK
35 - Step Inside Love CILLA BLACK
38 - Ain't Nothin' But A Houseparty
40 - If I Only Had Time JOHN ROWLES
43 - I Thank You SAM & DAVE
44 - Something Here In My Heart PAPER DOLLS
45 - Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
47 - Since You've Been Gone ARETHA FRANKLIN
Dan de LP Top 20 voor 16 maart 1968:
01 01 John Wesley Harding BOB DYLAN
02 02 Greatest Hits SUPREMES
03 04 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
04 03 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
05 14 History Of Otis Redding OTIS REDDING
06 05 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
07 11 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
08 07 13 Smash Hits TOM JONES
09 09 Otis Blue OTIS REDDING
10 06 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
11 12 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
12 --- Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
13 13 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
14 08 Reach Out FOUR TOPS
15 15 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
16 16 The Last Waltz ENGELBERT HUMPERDINCK
17 --- Greatest Hits - Temptations TEMPTATIONS
18 17 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
19 18 Axis: Bold As Love JIMI HENDRIX EXPERIENCE
20 20 Horizontal BEE GEES
Met nummer 12 wordt ongetwijfeld bedoeld:

0
geplaatst: 14 maart 2012, 21:48 uur
Bovenstaand album was hun eerste van de zes in twee jaar tijd.
Hun meesterwerk verschijnt in 1969.

Hun meesterwerk verschijnt in 1969.

0
geplaatst: 14 maart 2012, 22:04 uur
Musician's Top 15 van 16 maart 1968:
01 (01) 04 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
02 (02) 04 Young girl - Gary Puckett and the Union gap
03 (03) 05 Summertime blues - Blue cheer
04 (04) 06 So long, Marianne - Leonard Cohen
05 (05) 03 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
06 (09) 02 I've just lost somebody - Golden earring
07 (---) 01 If I were a carpenter - The Four Tops
08 (08) 03 No face no name no number - Traffic
09 (---) 01 Lady Madonna - Beatles
10 (07) 05 What a wonderful world - Louis Armstrong
11 (06) 05 The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro
12 (10) 04 Talkin' about the good times - The Pretty things
13 (13) 03 Delilah - Tom Jones
14 (14) 02 Valleri - The Monkees
15 (---) 01 Yellow Brick road - Captain Beefheart
Volgens mijn Amerikaanse Rock Discography, die ik grondig probeer door te worstelen, kwam rond deze tijd deze single van Captain Beefheart dus uit. Een hit is het nooit geworden, maar het is toch wel een sterk nummer. Goed genoeg voor een vijftiende plek in ieder geval.

01 (01) 04 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
02 (02) 04 Young girl - Gary Puckett and the Union gap
03 (03) 05 Summertime blues - Blue cheer
04 (04) 06 So long, Marianne - Leonard Cohen
05 (05) 03 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
06 (09) 02 I've just lost somebody - Golden earring
07 (---) 01 If I were a carpenter - The Four Tops
08 (08) 03 No face no name no number - Traffic
09 (---) 01 Lady Madonna - Beatles
10 (07) 05 What a wonderful world - Louis Armstrong
11 (06) 05 The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro
12 (10) 04 Talkin' about the good times - The Pretty things
13 (13) 03 Delilah - Tom Jones
14 (14) 02 Valleri - The Monkees
15 (---) 01 Yellow Brick road - Captain Beefheart
Volgens mijn Amerikaanse Rock Discography, die ik grondig probeer door te worstelen, kwam rond deze tijd deze single van Captain Beefheart dus uit. Een hit is het nooit geworden, maar het is toch wel een sterk nummer. Goed genoeg voor een vijftiende plek in ieder geval.
0
geplaatst: 17 maart 2012, 19:16 uur
Druk weekend, dus geen tijd gehad om dingen te luisteren. Besprekingen komen nog wel, wellicht morgen al, maar ik wilde voor de zekerheid wel alvast een lijstje posten.
Herman's top 15 van week 11:
01 01 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
02 03 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
03 02 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
04 07 Leonard Cohen - So Long, Marianne
05 04 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
06 06 Louis Armstrong - What a Wonderful World
07 05 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
08 11 The Beatles - Lady Madonna
09 08 Love - Alone Again Or
10 09 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
11 12 Miriam Makeba - Pata Pata
12 --- The Classics IV - Spooky
13 10 Vanilla Fudge - Where Is My Mind
14 13 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
15 14 James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
exit:
The Balloon Farm - A Question of Temperature
Herman's top 15 van week 11:
01 01 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
02 03 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
03 02 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
04 07 Leonard Cohen - So Long, Marianne
05 04 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
06 06 Louis Armstrong - What a Wonderful World
07 05 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
08 11 The Beatles - Lady Madonna
09 08 Love - Alone Again Or
10 09 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
11 12 Miriam Makeba - Pata Pata
12 --- The Classics IV - Spooky
13 10 Vanilla Fudge - Where Is My Mind
14 13 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer
15 14 James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
exit:
The Balloon Farm - A Question of Temperature
0
geplaatst: 17 maart 2012, 23:29 uur
Ranboy Top 15 week 11 van 17 maart 1968
w11 w10 aw titel - artiest
1 2 3 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
2 1 7 Alone again or - Love
3 3 6 What a wonderful world - Louis Armstrong
4 6 7 Sunshine of your love - Cream
5 9 3 No face no name no number - Traffic
6 7 5 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
7 8 4 Jennifer Juniper - Donovan
8 5 7 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Ellie Nieman
9 4 8 Pictures of matchstick men - Status Quo
10 13 2 I've just lost somebody - The Golden Earrings
11 11 4 (Sittin' on) The dock of the bay - Otis Redding
12 -- 1 Spooky - Classics IV
13 -- 1 Lady Madonna - The Beatles
14 15 2 Valleri - The Monkees
15 10 8 Green tambourine - The Lemon Pipers
Beetje aan de late kant, bijna vergeten, maar hier mijn nieuwe top 15. Zoals verwacht, komt het prachtige Scarborough Fair op 1 terecht, en een knappe plaat die het er weer af krijgt!
Bij de binnenkomers zien we de relaxte klassieker van The Classics IV, waarbij mij twee dingen opvallen: wat gek dat zo'n bekend plaatje niet eens de Nederlandse top 40 gehaald heeft; en wat gek dat ik dat liedje goed ken, maar de bandnaam totaal niet...
Dat laatste geldt niet voor de tweede binnenkomer, The Beatles met Lady Madonna. Bij mij komen Beatles-songs zeker niet automatisch op 1 terecht, maar deze song is toch prima, eigenwijs en toch lekker.
w11 w10 aw titel - artiest
1 2 3 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
2 1 7 Alone again or - Love
3 3 6 What a wonderful world - Louis Armstrong
4 6 7 Sunshine of your love - Cream
5 9 3 No face no name no number - Traffic
6 7 5 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
7 8 4 Jennifer Juniper - Donovan
8 5 7 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Ellie Nieman
9 4 8 Pictures of matchstick men - Status Quo
10 13 2 I've just lost somebody - The Golden Earrings
11 11 4 (Sittin' on) The dock of the bay - Otis Redding
12 -- 1 Spooky - Classics IV
13 -- 1 Lady Madonna - The Beatles
14 15 2 Valleri - The Monkees
15 10 8 Green tambourine - The Lemon Pipers
Beetje aan de late kant, bijna vergeten, maar hier mijn nieuwe top 15. Zoals verwacht, komt het prachtige Scarborough Fair op 1 terecht, en een knappe plaat die het er weer af krijgt!
Bij de binnenkomers zien we de relaxte klassieker van The Classics IV, waarbij mij twee dingen opvallen: wat gek dat zo'n bekend plaatje niet eens de Nederlandse top 40 gehaald heeft; en wat gek dat ik dat liedje goed ken, maar de bandnaam totaal niet...
Dat laatste geldt niet voor de tweede binnenkomer, The Beatles met Lady Madonna. Bij mij komen Beatles-songs zeker niet automatisch op 1 terecht, maar deze song is toch prima, eigenwijs en toch lekker.
* denotes required fields.