Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 17 maart 2012, 23:35 uur
0
geplaatst: 18 maart 2012, 01:01 uur
Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 10:
#1 - #1 The Classics IV - Spooky (2wk)
#2 - #3 The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (2wk)
#3 - #2 Traffic - No Face, No Name, No Number (3wk)
#4 - #4 Don Partridge - Rosie (6wk)
#5 - #9 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (2wk)
#6 - #5 Paul Mauriat - Love Is Blue (5wk)
#7 - #7 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (4wk)
#8 - #8 Louis Armstrong - What A Wonderful World (6wk)
#9 - #6 The Move - Fire Brigade (6wk)
#10 - #11 Love - Alone Again Or (8wk)
#11 - - The Beatles - Lady Madonna (1wk)
#12 - #13 Herb Alpert - Carmen (4wk)
#13 - #12 Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly (5wk)
#14 - #14 Vanilla Fudge - Where Is My Mind (6wk)
#15 - #10 Blue Cheer - Summertime Blues (5wk)
Uit de lijst:
- - #15 Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In (na 5wk)
Stabilisering in de lijst (mocht nu ook wel 'ns). Sommige nummers in de lagere regionen hebben een langere adem dan verwacht. Kenny Rogers en zijn band 'just dropped out'. Verder weinig noemenswaardigs te melden eigenlijk, naast het feit dat The Classics IV via alle lijsten aardig wat puntjes in de wacht lijken te slepen
.
#1 - #1 The Classics IV - Spooky (2wk)
#2 - #3 The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (2wk)
#3 - #2 Traffic - No Face, No Name, No Number (3wk)
#4 - #4 Don Partridge - Rosie (6wk)
#5 - #9 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (2wk)
#6 - #5 Paul Mauriat - Love Is Blue (5wk)
#7 - #7 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (4wk)
#8 - #8 Louis Armstrong - What A Wonderful World (6wk)
#9 - #6 The Move - Fire Brigade (6wk)
#10 - #11 Love - Alone Again Or (8wk)
#11 - - The Beatles - Lady Madonna (1wk)
#12 - #13 Herb Alpert - Carmen (4wk)
#13 - #12 Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly (5wk)
#14 - #14 Vanilla Fudge - Where Is My Mind (6wk)
#15 - #10 Blue Cheer - Summertime Blues (5wk)
Uit de lijst:
- - #15 Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In (na 5wk)
Stabilisering in de lijst (mocht nu ook wel 'ns). Sommige nummers in de lagere regionen hebben een langere adem dan verwacht. Kenny Rogers en zijn band 'just dropped out'. Verder weinig noemenswaardigs te melden eigenlijk, naast het feit dat The Classics IV via alle lijsten aardig wat puntjes in de wacht lijken te slepen
.
0
geplaatst: 18 maart 2012, 10:11 uur
De MusicMeter Top 15 van 17 maart 1968:
01 (02) Scarborough fair/Canticle - Simon & Garfunkel (58)
02 (03) What a wonderful world - Louis Armstrong (56)
03 (01) Alone again or - Love (53)
04 (09) I've just lost somebody - Golden earring (47)
05 (04) No face, no name, no number - Traffic (46)
06 (---) Lady Madonna - The Beatles (41)
07 (07) So long, Marianne - Leonard Cohen (39)
08 (05) Summertime blues - Blue cheer (38)
09 (06) Talkin' about the good times - The Pretty Things (34)
10 (10) The Legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (30)
11 (15) Spooky - Classics IV (29)
12 (08) The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro (23)
13 (11) Prikkebeen - Boudewijn De Groot en Elly Nieman (19)
14 (15) If you can want - Smokey Robinson & The Miracles (15)
15 (---) Young girl - Gary Puckett & The Union Gap (14)
Volgens mij hebben we met het vertrek van Nights in white satin uit onze lijst defintief afscheid genomen van 1967.
Waarbij nog meer geschiedenis wordt geschreven, Alone again or van Love valt uiteindelijk terug van de eerste plek, om deze af te staan aan Simon & Garfunkel. Zij boeken ook een record want "slechts" ondersteund door 4 van de 6 deelnemers.
Dank voor alle inzendingen (6). Benieuwd hoe het volgende week afloopt tussen de Golden earrings en de Beatles.
01 (02) Scarborough fair/Canticle - Simon & Garfunkel (58)
02 (03) What a wonderful world - Louis Armstrong (56)
03 (01) Alone again or - Love (53)
04 (09) I've just lost somebody - Golden earring (47)
05 (04) No face, no name, no number - Traffic (46)
06 (---) Lady Madonna - The Beatles (41)
07 (07) So long, Marianne - Leonard Cohen (39)
08 (05) Summertime blues - Blue cheer (38)
09 (06) Talkin' about the good times - The Pretty Things (34)
10 (10) The Legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (30)
11 (15) Spooky - Classics IV (29)
12 (08) The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro (23)
13 (11) Prikkebeen - Boudewijn De Groot en Elly Nieman (19)
14 (15) If you can want - Smokey Robinson & The Miracles (15)
15 (---) Young girl - Gary Puckett & The Union Gap (14)
Volgens mij hebben we met het vertrek van Nights in white satin uit onze lijst defintief afscheid genomen van 1967.
Waarbij nog meer geschiedenis wordt geschreven, Alone again or van Love valt uiteindelijk terug van de eerste plek, om deze af te staan aan Simon & Garfunkel. Zij boeken ook een record want "slechts" ondersteund door 4 van de 6 deelnemers.
Dank voor alle inzendingen (6). Benieuwd hoe het volgende week afloopt tussen de Golden earrings en de Beatles.
0
geplaatst: 18 maart 2012, 12:07 uur
Week 11 - 1968
Top 40
Binnenkomers in de Tipparade:
#3: Wim Sonneveld & Leen Jongewaard - In Een Rijtuigje V
#4: The Four Tops - If I Were A Carpenter V
#7: Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (re-entry)
#15: The Monkees - Valleri (re-entry)
#17: Billy Joe Royal - Hush V
- Spenser Davis Group - After Tea V
- Short '66 - Going My Way
- Wally Tax - I Won't Feel Alone (re-entry)
- Will Tura - Nog 20 Minuten Geduld V
Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:
#36: Sandra & Andres V / Billy Vera & Judy Clay V / Nancy Sinatra & Lee Hazlewood V - Storybook Children

Møk møk møk!
Het meest positieve dat ik nog uit In Een Rijtuigie kan halen is dat het bijna exact als The Swedish Chef klinkt. Maar eigenlijk is het niet grappig en vinden wij het hier gewoon ouwe rotmuziek [1].
Van een houthakker verwacht ik zelfs nog betere prestaties op het vinyl. The Four Tops mochten ogenschijnlijk die ambacht dan wel ambiëren, maar ze wisten verdomd goed dat ze hun schaapjes beter op het droge hadden. If I Were A Carpenter is eh... solide gebouwd. Een spic en span singletje eigenlijk, maar misschien wel daardoor ook een beetje kleurloos [6,5].
'I really wish he would hush!' zegt m'n lieve schatje. Ik vind bij Billy Joe Royal ook de irritatiegrens erg hoog zitten. Wat een gladde glipper is me dit, zeg!
Aan Deep Purple was vervolgens de taak om er wat cojones onder te plaatsen en, geloof het of niet, die kwamen niet verder dan de Tipparade...
[3].
Eens was er een tijd dat Nederlandse muziek van dergelijke makelij was dat het buiten de grenzen niet vanzelfsprekend op hoongelach hoefde te rekenen. Nirvana maakte bv. pas op de plaats voor Shocking Blue (Love Buzz), de Spencer Davis Group doet dat hier voor Tea Set en doen dat heel aardig. Sterker nog, nieuwbakken bandlid Ray Fenwick kwam net uit de band After Tea vandaan. Voor degenen die óók denken dat dit veel weg heeft van Traffic: Dave Mason en Chris Wood doen er op mee. Dezelfde kwaliteit haalt het echter net niet [7,5].
Het liedje van Short '66 kan ik nergens vinden.
Kom er maar eens om bij Nederlandse artiesten die in hun eigen taal zingen: Will Tura's single is dus een cover van de Johnny Cash-klassieker 25 Minutes To Go. Zijn vocalen klinken me echter te nonchalant daar waar Cash in doodsangst lijkt te verkeren. Maar een kraker als dit krijg je niet zomaar neer en dit vind ik verder sterk uitgevoerd: [7,5].
Van Storybook Children zijn er hier drie versies waarvan ik die van de twee ijskonijnen het beste vind. Maar ik heb het niet erg op dit soort kitsch. Het liedje zelf vind ik te simpel gearrangeerd. Strijkertje hier, versje daar. Erg op de maat gesneden, dit [S&A & BV&JC: 3, NS&LH: 4].
Top 40
#3: Wim Sonneveld & Leen Jongewaard - In Een Rijtuigje V
#4: The Four Tops - If I Were A Carpenter V
#7: Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (re-entry)
#15: The Monkees - Valleri (re-entry)
#17: Billy Joe Royal - Hush V
- Spenser Davis Group - After Tea V
- Wally Tax - I Won't Feel Alone (re-entry)
- Will Tura - Nog 20 Minuten Geduld V
#36: Sandra & Andres V / Billy Vera & Judy Clay V / Nancy Sinatra & Lee Hazlewood V - Storybook Children

Møk møk møk!
Het meest positieve dat ik nog uit In Een Rijtuigie kan halen is dat het bijna exact als The Swedish Chef klinkt. Maar eigenlijk is het niet grappig en vinden wij het hier gewoon ouwe rotmuziek [1].
Van een houthakker verwacht ik zelfs nog betere prestaties op het vinyl. The Four Tops mochten ogenschijnlijk die ambacht dan wel ambiëren, maar ze wisten verdomd goed dat ze hun schaapjes beter op het droge hadden. If I Were A Carpenter is eh... solide gebouwd. Een spic en span singletje eigenlijk, maar misschien wel daardoor ook een beetje kleurloos [6,5].
'I really wish he would hush!' zegt m'n lieve schatje. Ik vind bij Billy Joe Royal ook de irritatiegrens erg hoog zitten. Wat een gladde glipper is me dit, zeg!
Aan Deep Purple was vervolgens de taak om er wat cojones onder te plaatsen en, geloof het of niet, die kwamen niet verder dan de Tipparade...
[3].Eens was er een tijd dat Nederlandse muziek van dergelijke makelij was dat het buiten de grenzen niet vanzelfsprekend op hoongelach hoefde te rekenen. Nirvana maakte bv. pas op de plaats voor Shocking Blue (Love Buzz), de Spencer Davis Group doet dat hier voor Tea Set en doen dat heel aardig. Sterker nog, nieuwbakken bandlid Ray Fenwick kwam net uit de band After Tea vandaan. Voor degenen die óók denken dat dit veel weg heeft van Traffic: Dave Mason en Chris Wood doen er op mee. Dezelfde kwaliteit haalt het echter net niet [7,5].
Het liedje van Short '66 kan ik nergens vinden.
Kom er maar eens om bij Nederlandse artiesten die in hun eigen taal zingen: Will Tura's single is dus een cover van de Johnny Cash-klassieker 25 Minutes To Go. Zijn vocalen klinken me echter te nonchalant daar waar Cash in doodsangst lijkt te verkeren. Maar een kraker als dit krijg je niet zomaar neer en dit vind ik verder sterk uitgevoerd: [7,5].
Van Storybook Children zijn er hier drie versies waarvan ik die van de twee ijskonijnen het beste vind. Maar ik heb het niet erg op dit soort kitsch. Het liedje zelf vind ik te simpel gearrangeerd. Strijkertje hier, versje daar. Erg op de maat gesneden, dit [S&A & BV&JC: 3, NS&LH: 4].
0
geplaatst: 18 maart 2012, 15:15 uur
Week 11 - 1968
#3: Wim Sonneveld & Leen Jongewaard - In Een Rijtuigje
Bij de eerste keer beluisteren klinkt het nog grappig maar nadien steeds minder. Vergankelijk en vergeten, dit nummer dat logischerwijze niet op de compilatie van Wim Sonneveld is opgenomen.
Cijfer: 3
#4: The Four Tops - If I Were A Carpenter
Een cover weliswaar maar dan goed gebracht met de nodige soul zoals wij van Four Tops mogen verwachten.
Cijfer: 8
#17: Billy Joe Royal - Hush
Voor één keer ben ik het niet eens met kaztor want dit is toch wel een behoorlijk sterk (en vaak gecoverd) nummer, goed gebracht en gearrangeerd zoals die gitaarintro, bas en achtergrondzang. Al vind ik Down in the Boondocks leuker maar dat werd hier geen hit.
Cijfer: 7,5
Geen clip gevonden
- Will Tura - Nog 20 Minuten Geduld
De Johnny Cash-klassieker 25 Minutes To Go vind ik nog wat beter maar Will Tura brengt daar een sterke, eigen uitvoering van.
#36: Sandra & Andres / Billy Vera & Judy Clay / Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Storybook Children
Die van Sandra & Andres vind ik duidelijk de zwakste uitvoering en krijgt een onvoldoende (te klef), de andere twee kunnen wel nog op mijn goedkeuring rekenen, al vind ik dat geen topsong.
Cijfers: 4 / 6 / 6,5
#3: Wim Sonneveld & Leen Jongewaard - In Een Rijtuigje
Bij de eerste keer beluisteren klinkt het nog grappig maar nadien steeds minder. Vergankelijk en vergeten, dit nummer dat logischerwijze niet op de compilatie van Wim Sonneveld is opgenomen.
Cijfer: 3
#4: The Four Tops - If I Were A Carpenter
Een cover weliswaar maar dan goed gebracht met de nodige soul zoals wij van Four Tops mogen verwachten.
#17: Billy Joe Royal - Hush
Voor één keer ben ik het niet eens met kaztor want dit is toch wel een behoorlijk sterk (en vaak gecoverd) nummer, goed gebracht en gearrangeerd zoals die gitaarintro, bas en achtergrondzang. Al vind ik Down in the Boondocks leuker maar dat werd hier geen hit.
Geen clip gevonden
- Will Tura - Nog 20 Minuten Geduld
De Johnny Cash-klassieker 25 Minutes To Go vind ik nog wat beter maar Will Tura brengt daar een sterke, eigen uitvoering van.
#36: Sandra & Andres / Billy Vera & Judy Clay / Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Storybook Children
Die van Sandra & Andres vind ik duidelijk de zwakste uitvoering en krijgt een onvoldoende (te klef), de andere twee kunnen wel nog op mijn goedkeuring rekenen, al vind ik dat geen topsong.
Cijfers: 4 / 6 / 6,5
0
geplaatst: 18 maart 2012, 23:22 uur
Top 40, week 11:
15. Egbert Douwe - Kom Uit De Bedstee, Mijn Liefste (cijfer: 3)
Dit klinkt een beetje als een verlate carnavalskraker. Ik weet dat dit een ludiek plaatje is van een Veronica Discjockey, maar ruim 40 jaar later word ik hier niet veel vrolijker van, zelfs al lijkt het goed in elkaar te zitten.
16. Esther & Abi Ofarim - Cinderella Rockafella (4)
Beetje flauw en oubollig deuntje, als ik eerlijk ben. Erg catchy, maar niet zo aan mij besteed.
36. Sandra & Andres - Storybook Children (5)
Veel binnenkomers van Nederlandse makelij, deze week. Dit is een gedegen duet tussen ene Andres en Sandra Reemer, waarvan ik niet wist dat ze al zo lang meeging. Ik herinner me nog haar hitjes in het begin van de jaren '90. Blijkbaar was ze hier pas 17, maar toch... Het nummer heeft helaas niet echt iets bijzonders, dus een voldoende kan ik hier toch niet aan kwijt.
37. John Lamers - Roosmarie (2)
Een Nederlandse schlager... hier kan ik helemaal niets mee. Niet ècht vervelend, maar krijg er ook zeker geen positief gevoel bij.
38. Rob Hoeke Rhythm & Blues Band - Drinking On My Bed (6,5)
Dit klinkt dan weer best goed. Het Nederlandse accent van Hoeke is wel iets wat je voor lief moet nemen, maar zelf heb ik daar geen moeite mee. Ik hoor vooral iemand gemeend een ontroerend liedje zingen.
---
Billboard Hot 100, Week 11:
63. James Brown & The Furious Flames - I Got The Feelin' (6,5)
Hier was ik wel benieuwd naar, aangezien de vorige single van JB met zijn Furious Flames me erg beviel, maar dit nummer is helaas niet half zo opzwepend.
70. Diana Ross & The Supremes - Forever Came Today (6,5)
Altijd fijn het vertrouwde stem- en soulgeluid van Diana Ross te horen, maar dit nummer vind ik toch niet tot haar toppers behoren. Desondanks is het niet onaardig, maar ik had hier meer van verwacht.
74. Percy Sledge - Take Time To Know Her (7,5)
Een wat ouderwets aandoend soulnummer, maar wel eentje die indruk maakt. Percy zingt zo overtuigend dat je meteen zijn tragische liefdesverhaal wordt binnengedrongen. Je weet dat er iets mis is, maar wat precies hoor je pas aan het einde. Tot die tijd zit je geboeid te luisteren. Een hoogvlieger, dit nummer.
75. Strawberry Alarm Clock - Sit With The Guru (7,5)
Deze bandnaam ken ik wel, al ben ik even vergeten hoe dat andere hitje precies klonk. Dit nummer heeft in ieder geval wel iets. Een beetje zweverig, meer dan de soortgelijke singles die ik in dit topic tegenkwam. Er zit ook tegen het einde een apart oosters stukje muziek in. Interessante single die ik wat meer zal draaien de komende tijd. Kan me voorstellen dat dit wel een persoonlijk hitje wordt.
76. The Hollies - Jennifer Eccles (7,5)
Deze had ik wel vaker gehoord, maar hij bevalt me eigenlijk een stuk beter dan dat ik me herinner. Na Percy Sledge ditmaal een iets luchtiger liefdesplaatje. Eentje die ik wat vaker gaat draaien, wie weet nog een kanshebber voor mijn lijstje.
77. Arthur Conley - Funky Street (7)
Leuke funky soulplaat. Heeft niet heel veel om het lijf, maar het valt wel op hoeveel goede platen er deze week binnenkomen. Deze reken ik daar ook toe.
78. Small Faces - Tin Soldier (9)
Deze hadden we volgens mij al gehad in de Nederlandse charts. Blijft een supernummer. Eentje uit de categorie nummers die over nog eens 45 jaar nog steeds fantastisch klinkt.
83. Elvis Presley - Stay Away (6)
Een lekkere uptempo country-plaat van Elvis, waarin vooral het doorrammelende klavecimbel opvalt. Verder zijn er ook strijkers, achtergrondkoortjes en een huppelend ritme. Aardig liedje wel, maar iets meer dan 2 minuten is wel erg kort.
84. The Cowsills - In Need of a Friend (3)
Hier kan ik dan weer minder mee. Sunshine pop van het minste soort, eigenlijk. Heb al veeeeel leukere dingen voorbij horen komen in deze stijl.
87. Brenda and the Tabulations - Baby You're So Right For Me (6)
Dit is dan weer leuke ontstuimige soul zoals we die bv. ook kennen van The Jackson Five. Het heeft zijn gebreken, zo is de stem van Brenda niet al te geweldig, maar het is in ieder geval aanstekelijk.
88. Tony Northcott - 1941
Niet gevonden op Spotify/YouTube.
89. The Formations - At the Top of the Stairs (5,5)
Degelijke northern soulplaat. Klinkt prettig, lekker hoog tempo ook, maar ook weer niet echt memorabel helaas. Toch een beetje 13-in-een-dozijn.
90. The Hesitations - Impossible Dream (4)
Dit is me dan weer iets te oubollige, te klagerige soul. Zo'n nummer waarvan 3 minuten nog een kleine zit is...
92. Perry Como - The Father of Girls (4)
Ouderwetse croon-liedje. Zijn jaren '50 hits vind ik soms nog wel leuk, maar dit is een van de saaiste nummers die ik de laatste tijd gehoord heb. Gaaaap.
93. The Jimi Hendrix Experience - Up From The Skies (8)
Dit is wel een heel dartelig plaatje, zo lichtvoetig heb ik Jimi nooit gehoord. Heel ontspannen en losjes gespeeld, maar wel erg lekker zeg. Misschien dat ik me maar eens opnieuw moet verdiepen in zijn albums, een paar jaar geleden kon ik er nog niet zoveel mee.
95. Jon & Robin & The In Crowd - Dr. Jon (The Medicine Man) (3,5)
Nogal melig sunshine popplaatje dat duidelijk grappig bedoeld is, maar op mij komt het niet echt over. De kinderlijke stem van Robin helpt ook niet echt mee.
97. Tom Jones - Delilah (6)
Dit is zo fout, maar toch ook wel een guilty pleasure. Volgens mij gaf ik dit eerder ergens nog een lager cijfer, maar ik ben er nu wel voor in de stemming. Tom Jones kan eigenlijk ook weinig fout doen hier.
100. Ronnie Dove - In Some Time (4,5)
Als iemand me had gezegd dat dit uit 1958 kwam had ik het ook geloofd. Rijk georchestreerd popliedje dat zo uit een musical kan komen. Moet zeggen dat het me behoorlijk koud laat.
15. Egbert Douwe - Kom Uit De Bedstee, Mijn Liefste (cijfer: 3)
Dit klinkt een beetje als een verlate carnavalskraker. Ik weet dat dit een ludiek plaatje is van een Veronica Discjockey, maar ruim 40 jaar later word ik hier niet veel vrolijker van, zelfs al lijkt het goed in elkaar te zitten.
16. Esther & Abi Ofarim - Cinderella Rockafella (4)
Beetje flauw en oubollig deuntje, als ik eerlijk ben. Erg catchy, maar niet zo aan mij besteed.
36. Sandra & Andres - Storybook Children (5)
Veel binnenkomers van Nederlandse makelij, deze week. Dit is een gedegen duet tussen ene Andres en Sandra Reemer, waarvan ik niet wist dat ze al zo lang meeging. Ik herinner me nog haar hitjes in het begin van de jaren '90. Blijkbaar was ze hier pas 17, maar toch... Het nummer heeft helaas niet echt iets bijzonders, dus een voldoende kan ik hier toch niet aan kwijt.
37. John Lamers - Roosmarie (2)
Een Nederlandse schlager... hier kan ik helemaal niets mee. Niet ècht vervelend, maar krijg er ook zeker geen positief gevoel bij.
38. Rob Hoeke Rhythm & Blues Band - Drinking On My Bed (6,5)
Dit klinkt dan weer best goed. Het Nederlandse accent van Hoeke is wel iets wat je voor lief moet nemen, maar zelf heb ik daar geen moeite mee. Ik hoor vooral iemand gemeend een ontroerend liedje zingen.
---
Billboard Hot 100, Week 11:
63. James Brown & The Furious Flames - I Got The Feelin' (6,5)
Hier was ik wel benieuwd naar, aangezien de vorige single van JB met zijn Furious Flames me erg beviel, maar dit nummer is helaas niet half zo opzwepend.
70. Diana Ross & The Supremes - Forever Came Today (6,5)
Altijd fijn het vertrouwde stem- en soulgeluid van Diana Ross te horen, maar dit nummer vind ik toch niet tot haar toppers behoren. Desondanks is het niet onaardig, maar ik had hier meer van verwacht.
74. Percy Sledge - Take Time To Know Her (7,5)
Een wat ouderwets aandoend soulnummer, maar wel eentje die indruk maakt. Percy zingt zo overtuigend dat je meteen zijn tragische liefdesverhaal wordt binnengedrongen. Je weet dat er iets mis is, maar wat precies hoor je pas aan het einde. Tot die tijd zit je geboeid te luisteren. Een hoogvlieger, dit nummer.
75. Strawberry Alarm Clock - Sit With The Guru (7,5)
Deze bandnaam ken ik wel, al ben ik even vergeten hoe dat andere hitje precies klonk. Dit nummer heeft in ieder geval wel iets. Een beetje zweverig, meer dan de soortgelijke singles die ik in dit topic tegenkwam. Er zit ook tegen het einde een apart oosters stukje muziek in. Interessante single die ik wat meer zal draaien de komende tijd. Kan me voorstellen dat dit wel een persoonlijk hitje wordt.
76. The Hollies - Jennifer Eccles (7,5)
Deze had ik wel vaker gehoord, maar hij bevalt me eigenlijk een stuk beter dan dat ik me herinner. Na Percy Sledge ditmaal een iets luchtiger liefdesplaatje. Eentje die ik wat vaker gaat draaien, wie weet nog een kanshebber voor mijn lijstje.
77. Arthur Conley - Funky Street (7)
Leuke funky soulplaat. Heeft niet heel veel om het lijf, maar het valt wel op hoeveel goede platen er deze week binnenkomen. Deze reken ik daar ook toe.
78. Small Faces - Tin Soldier (9)
Deze hadden we volgens mij al gehad in de Nederlandse charts. Blijft een supernummer. Eentje uit de categorie nummers die over nog eens 45 jaar nog steeds fantastisch klinkt.
83. Elvis Presley - Stay Away (6)
Een lekkere uptempo country-plaat van Elvis, waarin vooral het doorrammelende klavecimbel opvalt. Verder zijn er ook strijkers, achtergrondkoortjes en een huppelend ritme. Aardig liedje wel, maar iets meer dan 2 minuten is wel erg kort.
84. The Cowsills - In Need of a Friend (3)
Hier kan ik dan weer minder mee. Sunshine pop van het minste soort, eigenlijk. Heb al veeeeel leukere dingen voorbij horen komen in deze stijl.
87. Brenda and the Tabulations - Baby You're So Right For Me (6)
Dit is dan weer leuke ontstuimige soul zoals we die bv. ook kennen van The Jackson Five. Het heeft zijn gebreken, zo is de stem van Brenda niet al te geweldig, maar het is in ieder geval aanstekelijk.
88. Tony Northcott - 1941
Niet gevonden op Spotify/YouTube.
89. The Formations - At the Top of the Stairs (5,5)
Degelijke northern soulplaat. Klinkt prettig, lekker hoog tempo ook, maar ook weer niet echt memorabel helaas. Toch een beetje 13-in-een-dozijn.
90. The Hesitations - Impossible Dream (4)
Dit is me dan weer iets te oubollige, te klagerige soul. Zo'n nummer waarvan 3 minuten nog een kleine zit is...
92. Perry Como - The Father of Girls (4)
Ouderwetse croon-liedje. Zijn jaren '50 hits vind ik soms nog wel leuk, maar dit is een van de saaiste nummers die ik de laatste tijd gehoord heb. Gaaaap.
93. The Jimi Hendrix Experience - Up From The Skies (8)
Dit is wel een heel dartelig plaatje, zo lichtvoetig heb ik Jimi nooit gehoord. Heel ontspannen en losjes gespeeld, maar wel erg lekker zeg. Misschien dat ik me maar eens opnieuw moet verdiepen in zijn albums, een paar jaar geleden kon ik er nog niet zoveel mee.
95. Jon & Robin & The In Crowd - Dr. Jon (The Medicine Man) (3,5)
Nogal melig sunshine popplaatje dat duidelijk grappig bedoeld is, maar op mij komt het niet echt over. De kinderlijke stem van Robin helpt ook niet echt mee.
97. Tom Jones - Delilah (6)
Dit is zo fout, maar toch ook wel een guilty pleasure. Volgens mij gaf ik dit eerder ergens nog een lager cijfer, maar ik ben er nu wel voor in de stemming. Tom Jones kan eigenlijk ook weinig fout doen hier.
100. Ronnie Dove - In Some Time (4,5)
Als iemand me had gezegd dat dit uit 1958 kwam had ik het ook geloofd. Rijk georchestreerd popliedje dat zo uit een musical kan komen. Moet zeggen dat het me behoorlijk koud laat.
0
geplaatst: 19 maart 2012, 19:04 uur
23/03/68
1. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (1) (7w)
2. The Beatles- Lady Madonna (7) (2w)
3. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (2) (5w)
4. Love- Alone Again Or (3) (8w)
5. Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (6) (5w)
6. The Monkees- Valleri (8) (3w)
7. The Who- Call Me Lightning (-) (1w)
8. Blue Cheer- Summertime Blues (4) (5w)
9. The Classics IV- Spooky (11) (2w)
10. Captain Beefheart- Yellow Brick Road (-) (1w)
11. Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen (5) (7w)
12. Louis Armstrong- What A Wonderful World (10) (7w)
13. The Pretty Things- Talkin' About The Good Times (9) (6w)
14. The Golden Earrings- I’ve Just Lost Somebody (14) (2w)
15. Hugo Montenegro, his Orchestra & Chorus- The Good, The Bad & The Ugly (12) (6w)
Verdwenen:
Manfred Man- The Mighty Quinn (Aantal weken: 8. Hoogste positie: 3)
Jeff Beck- Love Is Blue (Aantal weken: 3. Hoogste positie: 11)
En hier is ie dan: mijn nieuwe lijst. Leonard Cohen blijft nog een weekje op 1, maar The Beatles komen gevaarlijk dichterbij.
Verder twee binnenkomers: op 7 de nieuwe van The Who, iets minder dan I Can See For Miles misschien, maar hoe dan ook een fijn nummer zoals ze er zoveel maakten in die tijd.
En op 10 Captain Beefheart, ontdekt dat het een single was dankzij musician. Nog steeds één van de weinige Beefheart-nummers dat ik écht sterk vind.
1. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (1) (7w)
2. The Beatles- Lady Madonna (7) (2w)
3. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (2) (5w)
4. Love- Alone Again Or (3) (8w)
5. Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (6) (5w)
6. The Monkees- Valleri (8) (3w)
7. The Who- Call Me Lightning (-) (1w)
8. Blue Cheer- Summertime Blues (4) (5w)
9. The Classics IV- Spooky (11) (2w)
10. Captain Beefheart- Yellow Brick Road (-) (1w)
11. Boudewijn De Groot & Elly Nieman - Prikkebeen (5) (7w)
12. Louis Armstrong- What A Wonderful World (10) (7w)
13. The Pretty Things- Talkin' About The Good Times (9) (6w)
14. The Golden Earrings- I’ve Just Lost Somebody (14) (2w)
15. Hugo Montenegro, his Orchestra & Chorus- The Good, The Bad & The Ugly (12) (6w)
Verdwenen:
Manfred Man- The Mighty Quinn (Aantal weken: 8. Hoogste positie: 3)
Jeff Beck- Love Is Blue (Aantal weken: 3. Hoogste positie: 11)
En hier is ie dan: mijn nieuwe lijst. Leonard Cohen blijft nog een weekje op 1, maar The Beatles komen gevaarlijk dichterbij.
Verder twee binnenkomers: op 7 de nieuwe van The Who, iets minder dan I Can See For Miles misschien, maar hoe dan ook een fijn nummer zoals ze er zoveel maakten in die tijd.
En op 10 Captain Beefheart, ontdekt dat het een single was dankzij musician. Nog steeds één van de weinige Beefheart-nummers dat ik écht sterk vind.
0
geplaatst: 19 maart 2012, 19:14 uur
Waarbij ik gelijk opbiecht verder niet meer te kennen van Captain Beefheart dan dit singletje, dat ik ook twee weken geleden voor het eerst hoorde..... 
Dat nummer van The Who is natuurlijk ook geweldig. Dat had ik nog niet ontdekt!

Dat nummer van The Who is natuurlijk ook geweldig. Dat had ik nog niet ontdekt!
0
geplaatst: 20 maart 2012, 12:43 uur
The Who brachten in dat jaar een hoop losse singles uit wat waarschijnlijk te maken had met de voorbereidingen voor.... 
Over onontdekte singles: Dat gaan we natuurlijk nog veel vaker meemaken.
Vergeet niet dat we deze tijd in muzikaal opzicht (her)beleven!

Over onontdekte singles: Dat gaan we natuurlijk nog veel vaker meemaken.
Vergeet niet dat we deze tijd in muzikaal opzicht (her)beleven!

0
geplaatst: 20 maart 2012, 21:32 uur
De Engelse Top 20 van 23 maart 1968:
01 02 Legend Of Xanadu DAVE DEE, DOZY, BEAKY MICK AND TICH
02 01 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
03 06 Delilah TOM JONES
04 04 Rosie DON PARTRIDGE
05 09 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
06 05 Jennifer Juniper DONOVAN
07 03 Fire Brigade THE MOVE
08 07 Green Tambourine LEMON PIPERS
09 10 Me The Peaceful Heart LULU
10 17 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
11 -- Lady Madonna BEATLES
12 12 She Wears My Ring SOLOMON KING
13 -- If I Were A Carpenter FOUR TOPS
14 11 Darlin' BEACH BOYS
15 08 Mighty Quinn MANFRED MANN
16 15 Words BEE GEES
17 -- Love Is Blue PAUL MAURIAT
18 14 Bend Me Shape Me AMEN CORNER
19 13 Pictures Of Matchstick Men STATUS QUO
20 -- Guitar Man ELVIS PRESLEY
Van de vier nieuwe binnenkomers komt Lady Madonna écht binnen op 11 in de Engelse Top 50. Maar de Four Tops stegen natuurlijk ook leuk door van 30 naar 13.
De overige nieuwe binnenkomers in de lijst:
32 - Congratulations CLIFF RICHARD
38 - Captain of your ship REPARATA AND THE DELRONS
42 - Cry like a baby BOX TOPS
48 - I can't let Maggie go HONEYBUS
50 - Simon Says 1910 FRUITCOM CO.
Een prima Cliff Richard single, een nummer één ook in Nederland. Heb er helaas geen al te beste versie van gevonden op youtube. Maar ik vind het zeer te verteren, ken het ook zeker nog uit die tijd en dan heb je uiteraard een streepje voor (7,5).
Heuse bootgeluiden zijn er aanwezig op een singletje van Reparata and the Delrons. Voor de rest een aardige popsong, niet echt spectaculair. Ik had tot vanavond nog nooit gehoord van deze dames vocale band. Maar alleraardigst gedaan (6).
Cry like a baby is de opvolger van The Letter geloof ik maar dan een stuk minder opzienbarend. Een rock/pop nummer van Amerikaanse bodem (6).
Redelijk bekend is I can't let Maggie go, vriendelijke jaren '60 pop met een leuke melodie en een grappig trompetje halverwege het nummer (7).
Simon Says van 1910 Fruitcom Co. is daarentegen wel een erg flauw nummer, zo'n semi vrolijk jaren '60 deuntje waar ik niet wakker van kan liggen (4).
Dan de Engelse LP top 20:
01 01 John Wesley Harding BOB DYLAN
02 02 Greatest Hits SUPREMES
03 04 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
04 03 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
05 05 History Of Otis Redding OTIS REDDING
06 12 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
07 09 Otis Blue OTIS REDDING
08 -- Wild Honey BEACH BOYS
09 06 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
10 08 13 Smash Hits TOM JONES
11 18 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
12 13 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
13 14 Reach Out FOUR TOPS
14 11 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
15 10 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
16 20 Horizontal BEE GEES
17 07 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
18 -- Dr Zhivago OST VARIOUS ARTISTS
19 15 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
20 17 Greatest Hits - Temptations TEMPTATIONS
Dit lijkt mij het weekje van de Beach Boys!

01 02 Legend Of Xanadu DAVE DEE, DOZY, BEAKY MICK AND TICH
02 01 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
03 06 Delilah TOM JONES
04 04 Rosie DON PARTRIDGE
05 09 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
06 05 Jennifer Juniper DONOVAN
07 03 Fire Brigade THE MOVE
08 07 Green Tambourine LEMON PIPERS
09 10 Me The Peaceful Heart LULU
10 17 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
11 -- Lady Madonna BEATLES
12 12 She Wears My Ring SOLOMON KING
13 -- If I Were A Carpenter FOUR TOPS
14 11 Darlin' BEACH BOYS
15 08 Mighty Quinn MANFRED MANN
16 15 Words BEE GEES
17 -- Love Is Blue PAUL MAURIAT
18 14 Bend Me Shape Me AMEN CORNER
19 13 Pictures Of Matchstick Men STATUS QUO
20 -- Guitar Man ELVIS PRESLEY
Van de vier nieuwe binnenkomers komt Lady Madonna écht binnen op 11 in de Engelse Top 50. Maar de Four Tops stegen natuurlijk ook leuk door van 30 naar 13.
De overige nieuwe binnenkomers in de lijst:
32 - Congratulations CLIFF RICHARD
38 - Captain of your ship REPARATA AND THE DELRONS
42 - Cry like a baby BOX TOPS
48 - I can't let Maggie go HONEYBUS
50 - Simon Says 1910 FRUITCOM CO.
Een prima Cliff Richard single, een nummer één ook in Nederland. Heb er helaas geen al te beste versie van gevonden op youtube. Maar ik vind het zeer te verteren, ken het ook zeker nog uit die tijd en dan heb je uiteraard een streepje voor (7,5).
Heuse bootgeluiden zijn er aanwezig op een singletje van Reparata and the Delrons. Voor de rest een aardige popsong, niet echt spectaculair. Ik had tot vanavond nog nooit gehoord van deze dames vocale band. Maar alleraardigst gedaan (6).
Cry like a baby is de opvolger van The Letter geloof ik maar dan een stuk minder opzienbarend. Een rock/pop nummer van Amerikaanse bodem (6).
Redelijk bekend is I can't let Maggie go, vriendelijke jaren '60 pop met een leuke melodie en een grappig trompetje halverwege het nummer (7).
Simon Says van 1910 Fruitcom Co. is daarentegen wel een erg flauw nummer, zo'n semi vrolijk jaren '60 deuntje waar ik niet wakker van kan liggen (4).
Dan de Engelse LP top 20:
03 04 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
04 03 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
05 05 History Of Otis Redding OTIS REDDING
06 12 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
07 09 Otis Blue OTIS REDDING
08 -- Wild Honey BEACH BOYS
09 06 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
10 08 13 Smash Hits TOM JONES
11 18 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
12 13 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
13 14 Reach Out FOUR TOPS
14 11 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
15 10 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
16 20 Horizontal BEE GEES
17 07 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
18 -- Dr Zhivago OST VARIOUS ARTISTS
19 15 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
20 17 Greatest Hits - Temptations TEMPTATIONS
Dit lijkt mij het weekje van de Beach Boys!
0
geplaatst: 21 maart 2012, 11:17 uur
Top 15 van 23 maart 1968
01 (01) 03 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings
02 (07) 02 Lady Madonna – The Beatles
03 (02) 04 No Face, No Name, No Number – Traffic
04 (03) 09 Alone Again Or - Love
05 (04) 06 Summertime Blues – Blue Cheer
06 (05) 06 The Good, the Bad and the Ugly – Hugo Montenegro, His Orchestra and Corus
07 (12) 02 If I Where A Carpenter – The Four Tops
08 (09) 03 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
09 (15) 02 Spooky – The Classics IV
10 (06) 04 Talkin' About the Good Times - The Pretty Things
11 (10) 04 Drinking On My Bed - The Rob Hoeke Rhythm & Blues Band
12 (---) 01 Baby Please Don’t Go – The Amboy Dukes
13 (08) 13 Nights in White Satin – Moody Blues
14 (13) 08 Just Dropped In – Kenny Rogers & The First Edition
15 (14) 07 Where Is My Mind – Vanilla Fudge
Nieuw op 12: Baby Please Don’t Go van The Amboy Dukes was me bijna ontgaan, vooral omdat ik nog nooit van de band had gehoord. Nu blijkt dat deze band niemand minder dan Ted Nugent in z’n gelederen had.
Overigens is dit nummer bekend. Van Morrison and Them hadden hiermee al in 1964 een hit . Cijfer: 8
01 (01) 03 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings
02 (07) 02 Lady Madonna – The Beatles
03 (02) 04 No Face, No Name, No Number – Traffic
04 (03) 09 Alone Again Or - Love
05 (04) 06 Summertime Blues – Blue Cheer
06 (05) 06 The Good, the Bad and the Ugly – Hugo Montenegro, His Orchestra and Corus
07 (12) 02 If I Where A Carpenter – The Four Tops
08 (09) 03 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
09 (15) 02 Spooky – The Classics IV
10 (06) 04 Talkin' About the Good Times - The Pretty Things
11 (10) 04 Drinking On My Bed - The Rob Hoeke Rhythm & Blues Band
12 (---) 01 Baby Please Don’t Go – The Amboy Dukes
13 (08) 13 Nights in White Satin – Moody Blues
14 (13) 08 Just Dropped In – Kenny Rogers & The First Edition
15 (14) 07 Where Is My Mind – Vanilla Fudge
Nieuw op 12: Baby Please Don’t Go van The Amboy Dukes was me bijna ontgaan, vooral omdat ik nog nooit van de band had gehoord. Nu blijkt dat deze band niemand minder dan Ted Nugent in z’n gelederen had.
Overigens is dit nummer bekend. Van Morrison and Them hadden hiermee al in 1964 een hit . Cijfer: 8
0
geplaatst: 21 maart 2012, 22:21 uur
Musician's Top 15 van 23 maart 1968:
01 (01) 05 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
02 (07) 02 If I were a carpenter - The Four Tops
03 (02) 05 Young girl - Gary Puckett and the Union gap
04 (06) 03 I've just lost somebody - Golden earring
05 (04) 07 So long, Marianne - Leonard Cohen
06 (03) 06 Summertime blues - Blue cheer
07 (05) 04 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
08 (09) 02 Lady Madonna - Beatles
09 (08) 04 No face no name no number - Traffic
10 (13) 04 Delilah - Tom Jones
11 (14) 03 Valleri - The Monkees
12 (---) 01 Congratulations - Cliff Richard
13 (15) 02 Yellow brick road - Captain Beefheart
14 (---) 01 Call me lightning - The Who
15 (---) 01 The Silent Sun - Genesis
We kunnen natuurlijk niet zonder het debuut van Genesis. Dat is iets dat je niet mag missen of overslaan. Niet dat het nummer ergens de hitlijsten heeft gehaald.
Hier klinkt de groep nog als een wat anoniem jaren '60 bandje, met een beetje flauwe muziek, dat helemaal niets te maken heeft met Selling England for the Pound.
Desalniettemin, het voorjaar van 1968 bracht het debuut van Genesis en dat moet worden gememoreerd.
Wie in dat kader eerder tegen mij zou zeggen dat ik een week zou hebben waarbij Cliff Richard hoger zou binnenkomen dan The Who en Genesis, ik zou hem voor gek hebben verklaard
Maar toch, het is gebeurd. En dat komt omdat ik Cliff hier ook daadwerkelijk het beste vind. Congratulations is natuurlijk ware popmuziek. Maar hele goede popmuziek kan het bij mij in de praktijk wel eens winnen van een iets minder rocknummer.
Vooral als we nog praten over 1968 en ook Delilah, Valleri en Young girl mijn hitlijst siert. Én als ik dan ook nog opbiecht If I were a carpenter van de Four Tops béter te vinden dan Lady Madonna van The Beatles voel ik mij haast een beetje "uit de rockkast gekomen" maar het is niet anders.

01 (01) 05 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
02 (07) 02 If I were a carpenter - The Four Tops
03 (02) 05 Young girl - Gary Puckett and the Union gap
04 (06) 03 I've just lost somebody - Golden earring
05 (04) 07 So long, Marianne - Leonard Cohen
06 (03) 06 Summertime blues - Blue cheer
07 (05) 04 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
08 (09) 02 Lady Madonna - Beatles
09 (08) 04 No face no name no number - Traffic
10 (13) 04 Delilah - Tom Jones
11 (14) 03 Valleri - The Monkees
12 (---) 01 Congratulations - Cliff Richard
13 (15) 02 Yellow brick road - Captain Beefheart
14 (---) 01 Call me lightning - The Who
15 (---) 01 The Silent Sun - Genesis
We kunnen natuurlijk niet zonder het debuut van Genesis. Dat is iets dat je niet mag missen of overslaan. Niet dat het nummer ergens de hitlijsten heeft gehaald.
Hier klinkt de groep nog als een wat anoniem jaren '60 bandje, met een beetje flauwe muziek, dat helemaal niets te maken heeft met Selling England for the Pound.
Desalniettemin, het voorjaar van 1968 bracht het debuut van Genesis en dat moet worden gememoreerd.
Wie in dat kader eerder tegen mij zou zeggen dat ik een week zou hebben waarbij Cliff Richard hoger zou binnenkomen dan The Who en Genesis, ik zou hem voor gek hebben verklaard

Maar toch, het is gebeurd. En dat komt omdat ik Cliff hier ook daadwerkelijk het beste vind. Congratulations is natuurlijk ware popmuziek. Maar hele goede popmuziek kan het bij mij in de praktijk wel eens winnen van een iets minder rocknummer.
Vooral als we nog praten over 1968 en ook Delilah, Valleri en Young girl mijn hitlijst siert. Én als ik dan ook nog opbiecht If I were a carpenter van de Four Tops béter te vinden dan Lady Madonna van The Beatles voel ik mij haast een beetje "uit de rockkast gekomen" maar het is niet anders.
0
geplaatst: 22 maart 2012, 00:01 uur
musician schreef:
(afbeelding)

(afbeelding)
De hard rock van Blue Cheer is in jouw top 15 dan ook een vreemde eend in de bijt.
0
geplaatst: 22 maart 2012, 02:19 uur
Zozo, Genesis al in de lijst! 
Ik kijk er wel een beetje van op; Dat debuutalbum From Genesis To Revelations (waarvan op de cd-versie die ik heb, 'The Original Album' genaamd, dit een bonustrack is) kwam volgens mij uit 1969. Ik wist niet dat deze single al zo vroeg verscheen!
De muziek laat zich omschrijven als een wat prematuur klinkende Moody Blues en klinkt erg gezichtsloos. Dat de opvolger Trespass beter is heet bij mij een understatement.

Ik kijk er wel een beetje van op; Dat debuutalbum From Genesis To Revelations (waarvan op de cd-versie die ik heb, 'The Original Album' genaamd, dit een bonustrack is) kwam volgens mij uit 1969. Ik wist niet dat deze single al zo vroeg verscheen!
De muziek laat zich omschrijven als een wat prematuur klinkende Moody Blues en klinkt erg gezichtsloos. Dat de opvolger Trespass beter is heet bij mij een understatement.
0
geplaatst: 22 maart 2012, 08:30 uur
heicro schreef:
De hard rock van Blue Cheer is in jouw top 15 dan ook een vreemde eend in de bijt.
Toch hou ik hier wel erg van, alleen was er op dit moment in 1968 blijkbaar niet zo heel erg veel van voor handen én de popmuziek had ook zeker nog een bepaald niveau, niet iets om zo maar uit te vlakken.
kaztor schreef:
Ja, ik had het eigenlijk ook niet gedacht. Maar die eerste twee singletjes zijn al uitgebracht in maart (eigenlijk februari) 1968 en mei.
De originele From Genesis to Revelation is van maart 1969 en die had alleen The Silent Sun opgenomen (niet de 2e single).
Wie de dubbele From Genesis to Revelation heeft, heeft ook de bonustracks waar op staat dat het demo's uit 1967 zijn, dus toen waren ze al bezig. Dat ze op single zijn uitgebracht bevestigt de The Great rock discography.
Overigens herken ik Peter Gabriel vocaal gezien nauwelijks. Er is wel dit fotootje:
0
geplaatst: 23 maart 2012, 23:03 uur
Top 40, week 12:
7. The Beatles - Lady Madonna (9)
Tweeënhalve minuut popperfectie. Misschien grappig om te melden dat Paul McCartney voor dit nummer was geïnspireerd door Fats Domino, die op zijn beurt in 1968 ook een cover opnam:
YouTube - Fats Domino - Lady Madonna
33. Wim Sonneveld & Leen Jongewaard - In Een Rijtuigje (1,5)
Het is natuurlijk met opzet zo belachelijk gezongen, maar anno nu is dit behoorlijk onbeluisterbaar. Wat een vervelend nummer zeg. De tekst zou nog best grappig kunnen zijn, maar de vervelende stemmen ontnemen me alle zin daar nog op te letten. Een dieptepunt in de charts van dit jaar...
34. The Four Tops - If I Were A Carpenter (7,5)
Een soulplaat van The Four Tops die ik nog niet kende tot vandaag. Het nummer bevalt me wel steeds beter na en ik merk ook dat het wel uitmaakt welke versie je luistert. Die van de True Motown 3CD-box klinkt wel een stuk beter dan die van Four Tops eigen Greatest Hits. Mooi nummer, al reken ik het nog niet tot de soultoppers van dit jaar. Maar wat een goede stemmen hadden deze heren toch.
37. Don Partridge - Rosie (5,5)
Een beetje Kinks-achtig plaatje, maar dit weet me toch niet echt te grijpen. Ook al een paar keer meer gedraaid de laatste maanden, maar ben bang dat dit toch nooit echt een favoriet zal worden.
39. Fire Brigade - The Move (7)
Dit vind ik dan weer een stuk leuker. Volgens mij al wat vaker beluisterd doordat iemand anders hem al in zijn charts had en als ik dit nu zo hoor bevalt dit me toch best goed. Met name die surfgitaar die er af en toe doorheen komt is wel geinig.
40. 1910 Fruitgum Company - Simon Says (6,5)
Een van de meer opvallende bandnamen uit die tijd, maar helaas vergeet ik altijd hoe dit nummer klinkt. En vreemd is dat niet. Het is best een aardig en vrolijk liedje, maar geen echte hoogvlieger.
--
US Billboard, week 12:
23. The Beatles - Lady Madonna (9)
Deze single werd blijkbaar wereldwijd op hetzelfde moment uitgebracht. Grappig om te zien. Ze stellen het 'hoogste binnenkomer van het jaar'-record nog wat scherper met de 23ste plaats. Dat was tot nu toe in handen van The Monkees' Valleri (plaats 24).
64. Bobby Goldsboro - Honey (5,5)
Een aardige ballad, maar ook wat aan de saaie kant. Dit doet me nog het meest denken aan David McWilliams, maar het mist een beetje dat verfijnde wat die Brit wel heeft. Maar misschien ligt dat aan mij, want de Amerikanen vielen er uiteindelijk wel voor (het werd een nummer 1 hit).
75. Elvis Presley - U.S. Male (6)
Een grappige country-plaat van Elvis, die zingt over hoe stoer een U.S. Male wel niet is. Leuk om eens te horen, maar toch geen enorme hoogvlieger.
77. The Irish Rovers - The Unicorn (4)
Nogal een oudbollig Iers liedje. Je moet ervan houden, ik doe dat niet echt. Een uiteindelijk top 10 hit in de US.
84. Jimmy James and the Vagabonds - Come to Me Softly (5)
Ik kan er even niet de vinger opleggen, maar dit doet me erg denken aan een grotere hit uit die tijd. Maar heel veel maakt het niet uit, vindt dit niet zo'n denderende pophit.
87. The Intrudors - Cowboys to Girls (4,5)
Een soulplaatje, maar wel eentje van het type 13-in-een-dozijn. Dit is toch wel een erg karige week wat nieuwe binnenkomers betreft.
90. Dean Martin - You've Still Got a Place in My Heart (3)
Dit is me iets teveel huisvrouwen-muziek... Erg saai vooral. Dean Martin heeft trouwens wel héél erg veel songtitels met "heart" erin, ik telde er zo een stuk of 20 op Spotify.
91. Lulu - Me The Peaceful Heart (5,5)
Wellicht kunnen in de week van 'Lady Madonna' de dames de eer nog een beetje redden. Lulu komt met een lichtvoetig popplaatje, een beetje 'plastic pop' zoals dat geloof ik heet. Het heeft niet veel om het lijf, maar het klinkt tenminste enigszins opgewekt en dat is al heel wat in deze week. Wist trouwens niet dat Lulu al zolang meeging (ze klinkt hier ook wel erg jong).
97. Nancy Sinatra - 100 Years (6,5)
Ah, Nancy. Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar. Dit nummer klinkt heel wat serieuzer dan de vorige plaatjes, het is een best wel een zwaar op de hand zijnde ballad. Helaas niet erg meeslepend, maar het heeft wel iets mysterieus, mede door de zware drums. Het is duidelijk dat ze hier wat anders wilde doen dan zomaar voortborduren op een of andere popformule, maar helemaal grijpen doet het me ook niet.
98. The Lettermen - Sherry Don't Go (4)
Ik blijf toch moeite houden met die ultrakorte pophits uit de jaren '60. Als je 2 minuten niet oplet is het nummer gelijk voorbij. Hier ligt dat ook wel een beetje aan het liedje dat mijn aandacht niet echt vast kan houden. Het is niet onaardig, maar het heeft gewoon niets unieks of speciaals waar ik enthousiast van wordt.
100. Vikki Car - She'll Be There (7)
En weer een dame die enigszins de eer redt. Wat een heerlijk nummer van Vikki, die met haar krachtige stem alle registers opentrekt. Drama ten top. Ik mag het wel.
7. The Beatles - Lady Madonna (9)
Tweeënhalve minuut popperfectie. Misschien grappig om te melden dat Paul McCartney voor dit nummer was geïnspireerd door Fats Domino, die op zijn beurt in 1968 ook een cover opnam:
YouTube - Fats Domino - Lady Madonna
Het is natuurlijk met opzet zo belachelijk gezongen, maar anno nu is dit behoorlijk onbeluisterbaar. Wat een vervelend nummer zeg. De tekst zou nog best grappig kunnen zijn, maar de vervelende stemmen ontnemen me alle zin daar nog op te letten. Een dieptepunt in de charts van dit jaar...
34. The Four Tops - If I Were A Carpenter (7,5)
Een soulplaat van The Four Tops die ik nog niet kende tot vandaag. Het nummer bevalt me wel steeds beter na en ik merk ook dat het wel uitmaakt welke versie je luistert. Die van de True Motown 3CD-box klinkt wel een stuk beter dan die van Four Tops eigen Greatest Hits. Mooi nummer, al reken ik het nog niet tot de soultoppers van dit jaar. Maar wat een goede stemmen hadden deze heren toch.
37. Don Partridge - Rosie (5,5)
Een beetje Kinks-achtig plaatje, maar dit weet me toch niet echt te grijpen. Ook al een paar keer meer gedraaid de laatste maanden, maar ben bang dat dit toch nooit echt een favoriet zal worden.
39. Fire Brigade - The Move (7)
Dit vind ik dan weer een stuk leuker. Volgens mij al wat vaker beluisterd doordat iemand anders hem al in zijn charts had en als ik dit nu zo hoor bevalt dit me toch best goed. Met name die surfgitaar die er af en toe doorheen komt is wel geinig.
40. 1910 Fruitgum Company - Simon Says (6,5)
Een van de meer opvallende bandnamen uit die tijd, maar helaas vergeet ik altijd hoe dit nummer klinkt. En vreemd is dat niet. Het is best een aardig en vrolijk liedje, maar geen echte hoogvlieger.
--
US Billboard, week 12:
23. The Beatles - Lady Madonna (9)
Deze single werd blijkbaar wereldwijd op hetzelfde moment uitgebracht. Grappig om te zien. Ze stellen het 'hoogste binnenkomer van het jaar'-record nog wat scherper met de 23ste plaats. Dat was tot nu toe in handen van The Monkees' Valleri (plaats 24).
64. Bobby Goldsboro - Honey (5,5)
Een aardige ballad, maar ook wat aan de saaie kant. Dit doet me nog het meest denken aan David McWilliams, maar het mist een beetje dat verfijnde wat die Brit wel heeft. Maar misschien ligt dat aan mij, want de Amerikanen vielen er uiteindelijk wel voor (het werd een nummer 1 hit).
75. Elvis Presley - U.S. Male (6)
Een grappige country-plaat van Elvis, die zingt over hoe stoer een U.S. Male wel niet is. Leuk om eens te horen, maar toch geen enorme hoogvlieger.
77. The Irish Rovers - The Unicorn (4)
Nogal een oudbollig Iers liedje. Je moet ervan houden, ik doe dat niet echt. Een uiteindelijk top 10 hit in de US.
84. Jimmy James and the Vagabonds - Come to Me Softly (5)
Ik kan er even niet de vinger opleggen, maar dit doet me erg denken aan een grotere hit uit die tijd. Maar heel veel maakt het niet uit, vindt dit niet zo'n denderende pophit.
87. The Intrudors - Cowboys to Girls (4,5)
Een soulplaatje, maar wel eentje van het type 13-in-een-dozijn. Dit is toch wel een erg karige week wat nieuwe binnenkomers betreft.
90. Dean Martin - You've Still Got a Place in My Heart (3)
Dit is me iets teveel huisvrouwen-muziek... Erg saai vooral. Dean Martin heeft trouwens wel héél erg veel songtitels met "heart" erin, ik telde er zo een stuk of 20 op Spotify.
91. Lulu - Me The Peaceful Heart (5,5)
Wellicht kunnen in de week van 'Lady Madonna' de dames de eer nog een beetje redden. Lulu komt met een lichtvoetig popplaatje, een beetje 'plastic pop' zoals dat geloof ik heet. Het heeft niet veel om het lijf, maar het klinkt tenminste enigszins opgewekt en dat is al heel wat in deze week. Wist trouwens niet dat Lulu al zolang meeging (ze klinkt hier ook wel erg jong).
97. Nancy Sinatra - 100 Years (6,5)
Ah, Nancy. Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar. Dit nummer klinkt heel wat serieuzer dan de vorige plaatjes, het is een best wel een zwaar op de hand zijnde ballad. Helaas niet erg meeslepend, maar het heeft wel iets mysterieus, mede door de zware drums. Het is duidelijk dat ze hier wat anders wilde doen dan zomaar voortborduren op een of andere popformule, maar helemaal grijpen doet het me ook niet.
98. The Lettermen - Sherry Don't Go (4)
Ik blijf toch moeite houden met die ultrakorte pophits uit de jaren '60. Als je 2 minuten niet oplet is het nummer gelijk voorbij. Hier ligt dat ook wel een beetje aan het liedje dat mijn aandacht niet echt vast kan houden. Het is niet onaardig, maar het heeft gewoon niets unieks of speciaals waar ik enthousiast van wordt.
100. Vikki Car - She'll Be There (7)
En weer een dame die enigszins de eer redt. Wat een heerlijk nummer van Vikki, die met haar krachtige stem alle registers opentrekt. Drama ten top. Ik mag het wel.
0
geplaatst: 24 maart 2012, 00:23 uur
Nog even een plaatje promoten die op 22 maart 1968 uitkwam volgens Rateyourmusic.com:
Tommy James & the Shondells - Mony Mony
En veel verderop in het jaar hadden ze een single die ik nog een stuk beter vind (wordt dan wel mijn nummer 1 denk ik).
Tommy James & the Shondells - Mony Mony
En veel verderop in het jaar hadden ze een single die ik nog een stuk beter vind (wordt dan wel mijn nummer 1 denk ik).
0
geplaatst: 24 maart 2012, 10:35 uur
Ranboy Top 15 week 12 van 24 maart 1968
w12 w11 aw titel - artiest
1 1 4 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
2 2 8 Alone again or - Love
3 5 4 No face no name no number - Traffic
4 4 8 Sunshine of your love - Cream
5 3 7 What a wonderful world - Louis Armstrong
6 6 6 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
7 7 5 Jennifer Juniper - Donovan
8 10 3 I've just lost somebody - The Golden Earrings
9 12 2 Spooky - Classics IV
10 13 2 Lady Madonna - The Beatles
11 -- 1 I can't let Maggie go - Honeybus
12 -- 1 If I were a carpenter - The Four Tops
13 -- 1 Captain of your ship - Reparata and the Delrons
14 11 5 (Sittin' on) The dock of the bay - Otis Redding
15 -- 1 Hush - Billy Joe Royal
Op het moment zijn er geen bedreigingen voor Scarborough Fair; wel een hoop aardige mooie songs, maar dat een daarvan op 1 komt, lijkt toch sterk. Maar liefst vier binnenkomers, allemaal zeer charmante sfeerrijke songs, het meest nog wel I can't let Maggie go, met die atypische fagot (if geloof de eerste popsong met dat instrument). Verder het fantastisch soulful gezongen If I were a carpenter, het aparte aanstekelijke Captain of your ship met echte scheepsgeluiden, en een Billy Joe Royal die misschien wel een gladjanus is (ontkennen heeft weinig zin), maar wel de longen uit zijn lijf zingt in een heel sterk liedje.
En dan was er geen ruimte meer voor de binnenkomst van Honey van Bobby Goldsboro, één van de mooiste tranentrekkers aller tijden! Volgende week dus.
w12 w11 aw titel - artiest
1 1 4 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
2 2 8 Alone again or - Love
3 5 4 No face no name no number - Traffic
4 4 8 Sunshine of your love - Cream
5 3 7 What a wonderful world - Louis Armstrong
6 6 6 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
7 7 5 Jennifer Juniper - Donovan
8 10 3 I've just lost somebody - The Golden Earrings
9 12 2 Spooky - Classics IV
10 13 2 Lady Madonna - The Beatles
11 -- 1 I can't let Maggie go - Honeybus
12 -- 1 If I were a carpenter - The Four Tops
13 -- 1 Captain of your ship - Reparata and the Delrons
14 11 5 (Sittin' on) The dock of the bay - Otis Redding
15 -- 1 Hush - Billy Joe Royal
Op het moment zijn er geen bedreigingen voor Scarborough Fair; wel een hoop aardige mooie songs, maar dat een daarvan op 1 komt, lijkt toch sterk. Maar liefst vier binnenkomers, allemaal zeer charmante sfeerrijke songs, het meest nog wel I can't let Maggie go, met die atypische fagot (if geloof de eerste popsong met dat instrument). Verder het fantastisch soulful gezongen If I were a carpenter, het aparte aanstekelijke Captain of your ship met echte scheepsgeluiden, en een Billy Joe Royal die misschien wel een gladjanus is (ontkennen heeft weinig zin), maar wel de longen uit zijn lijf zingt in een heel sterk liedje.
En dan was er geen ruimte meer voor de binnenkomst van Honey van Bobby Goldsboro, één van de mooiste tranentrekkers aller tijden! Volgende week dus.
0
geplaatst: 24 maart 2012, 11:08 uur
Een fagot kwam eerder voor op het einde van You've Got to Hide Your Love Away van The Beatles (uit Help! in 1965).
Opmerkelijk in hermans lijstje is Jimmy James and the Vagabonds, die ken ik enkel van de meer disco-georiënteerde hits I'll Go Where the Music Takes Me en Now is the Time in 1976. Nooit geweten dat ze toen al actief waren (overigens vind ik dit nummer aardig maar niet echt opzienbarend).
Opmerkelijk in hermans lijstje is Jimmy James and the Vagabonds, die ken ik enkel van de meer disco-georiënteerde hits I'll Go Where the Music Takes Me en Now is the Time in 1976. Nooit geweten dat ze toen al actief waren (overigens vind ik dit nummer aardig maar niet echt opzienbarend).
0
geplaatst: 24 maart 2012, 12:16 uur
herman schreef:
.
.
Hahaha, opnieuw wordt een liedje van de mateloos populaire tv serie "Ja zuster, nee zuster" met de grond gelijk gemaakt.
De liedjes van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink konden toen wel hun goedkeuring vinden. Half Nederland, jong en oud kon de teksten moeiteloos meezingen. Zo zie je maar weer hoe smaak veranderd in de loop der jaren.
0
geplaatst: 25 maart 2012, 00:39 uur
Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 11:
#1 - #1 The Classics IV - Spooky (3wk)
#2 - #3 Traffic - No Face, No Name, No Number (4wk)
#3 - #4 Don Partridge - Rosie (7wk)
#4 - #2 The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (3wk)
#5 - #5 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (3wk)
#6 - #6 Paul Mauriat - Love Is Blue (6wk)
#7 - #7 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (5wk)
#8 - #10 Love - Alone Again Or (9wk)
#9 - - Honeybus - I Can't Let Maggie Go (1wk)
#10 - #11 The Beatles - Lady Madonna (2wk)
#11 - #8 Louis Armstrong - What A Wonderful World (7wk)
#12 - #12 Herb Alpert - Carmen (5wk)
#13 - - Genesis - The Silent Sun (1wk)
#14 - #9 The Move - Fire Brigade (7wk)
#15 - #13 Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly (6wk)
Uit de lijst:
- - #14 Vanilla Fudge - Where Is My Mind (na 6wk)
- - #15 Blue Cheer - Summertime Blues (na 5wk)
Ogenschijnlijk weinig verandering in de lijst. Het zit 'm in de details. Het liedje van Don Partridge vind ik nog steeds een sterke partij tussen de andere nummers en hetzelfde geldt voor Love;
Ik zou voor beiden nog geen enkele reden kunnen verzinnen om ze nu uit de lijst te weren en ik vind de kwaliteit standvastiger dan vele andere singles uit de lijst, vandaar de stijging.
Het liedje van Honeybus vind ik een winnaar in het popgenre: Een klein klinkend, catchy liedje met een paar uitstekende 'hooks' en lichtelijk eigenzinnige instrumentatie.
Dat gaat zeker meer doen in de lijst
.
De Genesis-single is meer een binnenkomer uit sympathie: Het mag eigenlijk niet ontbreken, maar dat het verre van hun beste werk is staat eigenlijk wel vast.
#1 - #1 The Classics IV - Spooky (3wk)
#2 - #3 Traffic - No Face, No Name, No Number (4wk)
#3 - #4 Don Partridge - Rosie (7wk)
#4 - #2 The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (3wk)
#5 - #5 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (3wk)
#6 - #6 Paul Mauriat - Love Is Blue (6wk)
#7 - #7 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (5wk)
#8 - #10 Love - Alone Again Or (9wk)
#9 - - Honeybus - I Can't Let Maggie Go (1wk)
#10 - #11 The Beatles - Lady Madonna (2wk)
#11 - #8 Louis Armstrong - What A Wonderful World (7wk)
#12 - #12 Herb Alpert - Carmen (5wk)
#13 - - Genesis - The Silent Sun (1wk)
#14 - #9 The Move - Fire Brigade (7wk)
#15 - #13 Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly (6wk)
Uit de lijst:
- - #14 Vanilla Fudge - Where Is My Mind (na 6wk)
- - #15 Blue Cheer - Summertime Blues (na 5wk)
Ogenschijnlijk weinig verandering in de lijst. Het zit 'm in de details. Het liedje van Don Partridge vind ik nog steeds een sterke partij tussen de andere nummers en hetzelfde geldt voor Love;
Ik zou voor beiden nog geen enkele reden kunnen verzinnen om ze nu uit de lijst te weren en ik vind de kwaliteit standvastiger dan vele andere singles uit de lijst, vandaar de stijging.
Het liedje van Honeybus vind ik een winnaar in het popgenre: Een klein klinkend, catchy liedje met een paar uitstekende 'hooks' en lichtelijk eigenzinnige instrumentatie.
Dat gaat zeker meer doen in de lijst
. De Genesis-single is meer een binnenkomer uit sympathie: Het mag eigenlijk niet ontbreken, maar dat het verre van hun beste werk is staat eigenlijk wel vast.
0
geplaatst: 25 maart 2012, 03:02 uur
Herman's top 15 van week 12:

"boy could he play guitar..."
12 11 AW
01 01 04 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
02 02 05 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
03 03 06 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
04 08 03 The Beatles - Lady Madonna
05 04 08 Leonard Cohen - So Long, Marianne
06 --- 01 The Jimi Hendrix Experience - Up From The Skies
07 --- 01 Tommy James & the Shondells - Mony Mony
08 06 07 Louis Armstrong - What a Wonderful World
09 07 12 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
10 05 10 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
11 12 02 Classics IV - Spooky
12 09 09 Love - Alone Again Or
13 10 09 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
14 11 12 Miriam Makeba - Pata Pata
15 --- 01 Percy Sledge - Take Time To Know Her
exit:
Vanilla Fudge - Where Is My Mind (na 4 weken)
David McWilliams - The Days of Pearly Spencer (na 11 weken)
James Brown and the Famous Flames - There Was a Time (na 9 weken)
De top 3 staat bij mij nog even vast, maar verder is er wel wat veranderd. Na een rustige week staan er nu heel wat platen te dringen voor een plaatsje in de lijst. The Doors' Unknown Soldier en Golden Earrings haalden het (nog?) niet, maar er zijn wel drie nieuwe binnenkomers in mijn lijstje. Mony Mony van Tommy James & the Shondells is een ontdekking via Rateyoumusic.com. Vind dat echt een heerlijk aanstekelijke plaaat, vooral als de gospelkoren erbij komen in het machtige refrein. Supernummer! Daar meteen achter treffen we Jimi Hendrix aan, die met Up From The Skies een ontzettend fijn loom nummer heeft gemaakt. Heerlijk ook dat gitaarspel weer. Ik kan me wel voorstellen dat mensen in de jaren '60 echt verknocht aan hem raakten. Percy Sledge is op de 15de plek de derde gelukkige binnenkomer. It Takes Time to Know Her handelt over een treurige liefdesgeschiedenis. Een bekend thema natuurlijk, maar de manier waarop Percy het zingt is wel erg overtuigend.

"boy could he play guitar..."
12 11 AW
01 01 04 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
02 02 05 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
03 03 06 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
04 08 03 The Beatles - Lady Madonna
05 04 08 Leonard Cohen - So Long, Marianne
06 --- 01 The Jimi Hendrix Experience - Up From The Skies
07 --- 01 Tommy James & the Shondells - Mony Mony
08 06 07 Louis Armstrong - What a Wonderful World
09 07 12 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
10 05 10 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
11 12 02 Classics IV - Spooky
12 09 09 Love - Alone Again Or
13 10 09 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
14 11 12 Miriam Makeba - Pata Pata
15 --- 01 Percy Sledge - Take Time To Know Her
exit:
Vanilla Fudge - Where Is My Mind (na 4 weken)
David McWilliams - The Days of Pearly Spencer (na 11 weken)
James Brown and the Famous Flames - There Was a Time (na 9 weken)
De top 3 staat bij mij nog even vast, maar verder is er wel wat veranderd. Na een rustige week staan er nu heel wat platen te dringen voor een plaatsje in de lijst. The Doors' Unknown Soldier en Golden Earrings haalden het (nog?) niet, maar er zijn wel drie nieuwe binnenkomers in mijn lijstje. Mony Mony van Tommy James & the Shondells is een ontdekking via Rateyoumusic.com. Vind dat echt een heerlijk aanstekelijke plaaat, vooral als de gospelkoren erbij komen in het machtige refrein. Supernummer! Daar meteen achter treffen we Jimi Hendrix aan, die met Up From The Skies een ontzettend fijn loom nummer heeft gemaakt. Heerlijk ook dat gitaarspel weer. Ik kan me wel voorstellen dat mensen in de jaren '60 echt verknocht aan hem raakten. Percy Sledge is op de 15de plek de derde gelukkige binnenkomer. It Takes Time to Know Her handelt over een treurige liefdesgeschiedenis. Een bekend thema natuurlijk, maar de manier waarop Percy het zingt is wel erg overtuigend.
0
geplaatst: 25 maart 2012, 09:51 uur
De MusicMeter Top 15 van 24 maart 1968:
01 (06) 02 Lady Madonna - Beatles (60)
02 (01) 04 Scarborough fair/Canticle - Simon & Garfunkel (57)
03 (03) 09 Alone again or - Love (50)
04 (04) 03 I've just lost somebody - Golden earring (49)
05 (05) 04 No face, no name, no number - Traffic (47)
06 (11) 03 Spooky - Classics IV (41)
07 (07) 06 So long, Marianne - Leonard Cohen (37)
08 (08) 06 Summertime blues - Blue cheer (29)
09 (02) 07 What a wonderful world - Louis Armstrong (28)
10 (10) 04 The Legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (28)
11 (09) 06 Talking 'bout the good times - The Pretty Things (22)
12 (---) 01 Up from the skies - Jimi Hendrix (18)
13 (14) 03 If you can want - Smokey Robinson (15)
14 (---) 01 Valleri - The Monkees (15)
15 (15) 02 Young girl - Gary Puckett & The Union Gap (13)
Dank aan de zes deelnemers.
Dan toch de Beatles op 1. Niet in de laatste plaats omdat zij wél 6 deelnemers achter zich krijgen. Daar ontbreekt het aan bij Simon & Garfunkel hoewel zij de hoogste waardering krijgen van de 4 deelnemers die het duo allemaal hoog hebben staan.
De grootste verliezer van deze week is echter Louis Armstrong die het bij menigeen heeft gedaan, deze week. En hoewel er bij de meeste nummers redelijk weinig beweging zat, is Louis door iedereen weggestemd. En dat eindigt dan in een vrije val.
Geen schokkende nieuwe binnenkomers. Jimi Hendrix was vorige week al bekend maar zette deze week niet echt aan om veel deelnemers te overtuigen.
Ik lees wel dat Herman geconstateerd heeft dat The Doors met The Unknown Soldier een nieuwe single hebben uitgebracht.....
01 (06) 02 Lady Madonna - Beatles (60)
02 (01) 04 Scarborough fair/Canticle - Simon & Garfunkel (57)
03 (03) 09 Alone again or - Love (50)
04 (04) 03 I've just lost somebody - Golden earring (49)
05 (05) 04 No face, no name, no number - Traffic (47)
06 (11) 03 Spooky - Classics IV (41)
07 (07) 06 So long, Marianne - Leonard Cohen (37)
08 (08) 06 Summertime blues - Blue cheer (29)
09 (02) 07 What a wonderful world - Louis Armstrong (28)
10 (10) 04 The Legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (28)
11 (09) 06 Talking 'bout the good times - The Pretty Things (22)
12 (---) 01 Up from the skies - Jimi Hendrix (18)
13 (14) 03 If you can want - Smokey Robinson (15)
14 (---) 01 Valleri - The Monkees (15)
15 (15) 02 Young girl - Gary Puckett & The Union Gap (13)
Dank aan de zes deelnemers.
Dan toch de Beatles op 1. Niet in de laatste plaats omdat zij wél 6 deelnemers achter zich krijgen. Daar ontbreekt het aan bij Simon & Garfunkel hoewel zij de hoogste waardering krijgen van de 4 deelnemers die het duo allemaal hoog hebben staan.
De grootste verliezer van deze week is echter Louis Armstrong die het bij menigeen heeft gedaan, deze week. En hoewel er bij de meeste nummers redelijk weinig beweging zat, is Louis door iedereen weggestemd. En dat eindigt dan in een vrije val.
Geen schokkende nieuwe binnenkomers. Jimi Hendrix was vorige week al bekend maar zette deze week niet echt aan om veel deelnemers te overtuigen.
Ik lees wel dat Herman geconstateerd heeft dat The Doors met The Unknown Soldier een nieuwe single hebben uitgebracht.....
0
geplaatst: 25 maart 2012, 12:46 uur
Week 12 - 1968
Top 40
#3: Cliff Richard - Congratulations V
- Willy Alberti & Wim Sonneveld - Mooi Amsterdam
- Les Baroques - Indication V
- The Lovin' Spoonful - Money (re-entry) V
- The Outsiders - A Cup Of Hot Coffee V
- Mike Tingley - A Real Fine Time V
- The Turtles - Sound Asleep V

Mij na het bespreken van deze week, sound asleep.
Mochten we Sir Cliff de afgelopen twee jaar in het 1979/80/81-topic nog verwelkomen met beslist goede popliedjes, daar vind ik Congratulations van het verkeerde soort lulligheid. Misschien moet het in de tijdsgeest worden gezien, maar met deze cabareteske variant op popmuziek heb ik helemaal niets [3].
Ik voel me al ziek genoeg, dus is het mooi meegenomen dat ik Mooi Amsterdam nergens kan vinden!
Les Baroques laten horen dat niet alles in de naam der psychedelica per definitie geslaagd was. 'It doesn't seem to have a form' zegt m'n lieve schatje hier. Het is inderdaad richtingloos en het springt van de hak op de tak [5].
Het liedje van The Outsiders vind ik vooral vlak klinken. Toch weer een indicatie dat dit echt een band van z'n tijd was. Ik hoor nauwelijks progressie in hun muziek [5].
Mike Tingley komt ook al met zo'n plaat alsof hij geen 'real fine time' heeft. Ik begin me nu echt af te vragen of de lente van 1968 in de laatste week van maart een hoop regen bracht... [5].
The Turtles lijken vooral veel naar Beatles-platen te hebben geluisterd voor hun Sound Asleep. Ook dit is weer een liedje dat me helemaal niets doet. Kakofonisch en na een minuut of 5 schoon vergeten [4].
Slechte week.
Top 40
#3: Cliff Richard - Congratulations V
- Les Baroques - Indication V
- The Lovin' Spoonful - Money (re-entry) V
- The Outsiders - A Cup Of Hot Coffee V
- Mike Tingley - A Real Fine Time V
- The Turtles - Sound Asleep V

Mij na het bespreken van deze week, sound asleep.
Mochten we Sir Cliff de afgelopen twee jaar in het 1979/80/81-topic nog verwelkomen met beslist goede popliedjes, daar vind ik Congratulations van het verkeerde soort lulligheid. Misschien moet het in de tijdsgeest worden gezien, maar met deze cabareteske variant op popmuziek heb ik helemaal niets [3].
Ik voel me al ziek genoeg, dus is het mooi meegenomen dat ik Mooi Amsterdam nergens kan vinden!

Les Baroques laten horen dat niet alles in de naam der psychedelica per definitie geslaagd was. 'It doesn't seem to have a form' zegt m'n lieve schatje hier. Het is inderdaad richtingloos en het springt van de hak op de tak [5].
Dit is wat kaztor op 14 januari schreef:
The Lovin' Spoonful nemen fijntjes aandeelhouders op de hak in een liedje dat net iets teveel op Daydream lijkt. Het gaat 'm dan ook om de tekst want muzikaal gezien houdt het niet echt over. Een aardig popliedje [6].
The Lovin' Spoonful nemen fijntjes aandeelhouders op de hak in een liedje dat net iets teveel op Daydream lijkt. Het gaat 'm dan ook om de tekst want muzikaal gezien houdt het niet echt over. Een aardig popliedje [6].
Het liedje van The Outsiders vind ik vooral vlak klinken. Toch weer een indicatie dat dit echt een band van z'n tijd was. Ik hoor nauwelijks progressie in hun muziek [5].
Mike Tingley komt ook al met zo'n plaat alsof hij geen 'real fine time' heeft. Ik begin me nu echt af te vragen of de lente van 1968 in de laatste week van maart een hoop regen bracht... [5].
The Turtles lijken vooral veel naar Beatles-platen te hebben geluisterd voor hun Sound Asleep. Ook dit is weer een liedje dat me helemaal niets doet. Kakofonisch en na een minuut of 5 schoon vergeten [4].
Slechte week.

0
geplaatst: 25 maart 2012, 14:50 uur
Week 12 - 1968
#3: Cliff Richard - Congratulations
Had eigenlijk het songfestival van 1968 moeten winnen maar generaal Franco stak er een stokje tussen ten voordele van die draak van Spanje. Intussen een verjaardagshymne geworden, zeker niet zijn beste maar wel een goed gebracht feestnummer.
Geen clip gevonden.
- Les Baroques - Indication
Richtingloos vooral, het probleem met zulke Nederlandse bands is het gebrek aan eigenheid. Dit is gewoon inhaken op de psychedelica-rage maar een goed nummer hebben ze vergeten te schrijven.
Cijfer: 4
- The Outsiders - A Cup Of Hot Coffee
Dit is al wat beter maar een memorabel nummer kan ik het niet noemen, het klinkt inderdaad wat vlak. Het nummer springt er niet echt uit of blijft niet genoeg hangen.
Cijfer: 5,5
- Mike Tingley - A Real Fine Time
Niet onaardig nummer, het heeft een mysterieuze sfeer mede door de zang die wat meer op de voorgrond zou moeten treden, maar het lijkt mij teveel gekopieerd van Moody Blues.
- The Turtles - Sound Asleep
Ook dit klinkt mysterieus en wat psychedelisch maar ik heb de indruk dat ze teveel in één nummer willen stoppen, tegen het einde doet het inderdaad kakofonisch aan.
Cijfer: 6
Dat van Cliff Richard vind ik dus het beste nummer deze week en is ook het enige nummer dat een evergreen is geworden, soms kan eenvoud lonen.
#3: Cliff Richard - Congratulations
Had eigenlijk het songfestival van 1968 moeten winnen maar generaal Franco stak er een stokje tussen ten voordele van die draak van Spanje. Intussen een verjaardagshymne geworden, zeker niet zijn beste maar wel een goed gebracht feestnummer.
Geen clip gevonden.
- Les Baroques - Indication
Richtingloos vooral, het probleem met zulke Nederlandse bands is het gebrek aan eigenheid. Dit is gewoon inhaken op de psychedelica-rage maar een goed nummer hebben ze vergeten te schrijven.
Cijfer: 4
- The Outsiders - A Cup Of Hot Coffee
Dit is al wat beter maar een memorabel nummer kan ik het niet noemen, het klinkt inderdaad wat vlak. Het nummer springt er niet echt uit of blijft niet genoeg hangen.
- Mike Tingley - A Real Fine Time
Niet onaardig nummer, het heeft een mysterieuze sfeer mede door de zang die wat meer op de voorgrond zou moeten treden, maar het lijkt mij teveel gekopieerd van Moody Blues.
- The Turtles - Sound Asleep
Ook dit klinkt mysterieus en wat psychedelisch maar ik heb de indruk dat ze teveel in één nummer willen stoppen, tegen het einde doet het inderdaad kakofonisch aan.
Cijfer: 6
Dat van Cliff Richard vind ik dus het beste nummer deze week en is ook het enige nummer dat een evergreen is geworden, soms kan eenvoud lonen.
0
geplaatst: 25 maart 2012, 19:09 uur
NEWSFLASH:

'We got married in a fever...'
1 maart: Johnny Cash en June Carter trouwen in Franklin, Kentucky met Merle Kilgore als getuige.
8 maart: Een verlaten bioscoop in New York wordt door Bill Graham heropend als de Fillmore East.
25 maart: De 58ste en laatste episode van de Monkees-serie word op NBC uitgezonden.
30 maart: The Yardbirds nemen met Jimmy Page hun live-album Live Yardbirds op in het Anderson theater te New York. Het zou hun laatste optreden zijn.
---------------
ALBUM-RELEASES IN MAART 1968:

* Laura Nyro - Eli And The Thirteenth Confession
* The United States Of America - The United States Of America
* The Incredible String Band - The Hangman's Beautiful Daughter
* Electric Flag - A Long Time Comin'
* The Move - The Move
* Miles Davis - Nefertiti
* The International Submarine Band - Safe At Home
* Scott Walker - Scott 2
* Joni Mitchell - Song To A Seagull

'We got married in a fever...'
1 maart: Johnny Cash en June Carter trouwen in Franklin, Kentucky met Merle Kilgore als getuige.
8 maart: Een verlaten bioscoop in New York wordt door Bill Graham heropend als de Fillmore East.
25 maart: De 58ste en laatste episode van de Monkees-serie word op NBC uitgezonden.
30 maart: The Yardbirds nemen met Jimmy Page hun live-album Live Yardbirds op in het Anderson theater te New York. Het zou hun laatste optreden zijn.
---------------
ALBUM-RELEASES IN MAART 1968:

* Laura Nyro - Eli And The Thirteenth Confession
* The United States Of America - The United States Of America
* The Incredible String Band - The Hangman's Beautiful Daughter
* Electric Flag - A Long Time Comin'
* The Move - The Move
* Miles Davis - Nefertiti
* The International Submarine Band - Safe At Home
* Scott Walker - Scott 2
* Joni Mitchell - Song To A Seagull
0
geplaatst: 27 maart 2012, 21:04 uur
De Engelse Top 20 van 30 maart 1968:
01 11 Lady Madonna BEATLES

02 03 Delilah TOM JONES
03 05 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
04 02 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
05 01 Legend Of Xanadu DAVE DEE, DOZY, BEAKY MICK AND TICH
06 10 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
07 04 Rosie DON PARTRIDGE
08 --- Congratulations CLIFF RICHARD
09 06 Jennifer Juniper DONOVAN
10 13 If I Were A Carpenter FOUR TOPS
11 09 Me The Peaceful Heart LULU
12 --- Step Inside Love CILLA BLACK
13 07 Fire Brigade THE MOVE
14 17 Love Is Blue PAUL MAURIAT
15 12 She Wears My Ring SOLOMON KING
16 08 Green Tambourine LEMON PIPERS
17 14 Darlin' BEACH BOYS
18 --- If I Only Had Time JOHN ROWLES
19 20 Guitar Man ELVIS PRESLEY
20 --- Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
De overige nieuwe binnenkomers:
41 - Valleri MONKEES
43 - Little Green Apples ROGER MILLER
44 - Jennifer Eccles HOLLIES
45 - Pretty Brown Eyes JIM REEVES
48 - Do You Remember THE SCAFFOLD
49 - Jumbo / Singer Sang His Song BEE GEES
50 - I've Got You On My Mind DORIAN GRAY
Een nieuwe single weer eens van de Bee Gees. De ene was de hitlijst nog niet uit of de andere stond al weer klaar
Gelijk de albumlijst van 23-03-1968 in de UK:
03 04 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
04 05 History of Otis Redding OTIS REDDING
05 03 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
06 09 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
07 15 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
08 14 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
09 17 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
10 08 Wild Honey BEACH BOYS
11 10 13 Smash Hits TOM JONES
12 06 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
13 19 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
14 11 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
15 13 Reach Out FOUR TOPS
16 07 Otis Blue OTIS REDDING
17 12 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
18 --- The Last Waltz ENGELBERT HUMPERDINCK
19 16 Horizontal BEE GEES
20 20 Greatest Hits - Temptations TEMPTATIONS
01 11 Lady Madonna BEATLES
02 03 Delilah TOM JONES
03 05 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
04 02 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
05 01 Legend Of Xanadu DAVE DEE, DOZY, BEAKY MICK AND TICH
06 10 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
07 04 Rosie DON PARTRIDGE
08 --- Congratulations CLIFF RICHARD
09 06 Jennifer Juniper DONOVAN
10 13 If I Were A Carpenter FOUR TOPS
11 09 Me The Peaceful Heart LULU
12 --- Step Inside Love CILLA BLACK
13 07 Fire Brigade THE MOVE
14 17 Love Is Blue PAUL MAURIAT
15 12 She Wears My Ring SOLOMON KING
16 08 Green Tambourine LEMON PIPERS
17 14 Darlin' BEACH BOYS
18 --- If I Only Had Time JOHN ROWLES
19 20 Guitar Man ELVIS PRESLEY
20 --- Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
De overige nieuwe binnenkomers:
41 - Valleri MONKEES
43 - Little Green Apples ROGER MILLER
44 - Jennifer Eccles HOLLIES
45 - Pretty Brown Eyes JIM REEVES
48 - Do You Remember THE SCAFFOLD
49 - Jumbo / Singer Sang His Song BEE GEES
50 - I've Got You On My Mind DORIAN GRAY
Een nieuwe single weer eens van de Bee Gees. De ene was de hitlijst nog niet uit of de andere stond al weer klaar

Gelijk de albumlijst van 23-03-1968 in de UK:
03 04 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
04 05 History of Otis Redding OTIS REDDING
05 03 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
06 09 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
07 15 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
08 14 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
09 17 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
10 08 Wild Honey BEACH BOYS
11 10 13 Smash Hits TOM JONES
12 06 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
13 19 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
14 11 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
15 13 Reach Out FOUR TOPS
16 07 Otis Blue OTIS REDDING
17 12 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
18 --- The Last Waltz ENGELBERT HUMPERDINCK
19 16 Horizontal BEE GEES
20 20 Greatest Hits - Temptations TEMPTATIONS
0
geplaatst: 27 maart 2012, 21:12 uur
30/03/68
1. The Beatles- Lady Madonna (2) (3w)
2. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (1) (8w)
3. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (3) (6w)
4. The Who- Call Me Lightning (7) (2w)
5. The Doors- The Unknown Soldier (-) (1w)
6. The Four Tops- If I Were A Carpenter (-) (1w)
7. Love- Alone Again Or (4) (9w)
8. The Classics IV- Spooky (9) (3w)
9. Captain Beefheart- Yellow Brick Road (10) (2w)
10. Tommy James & The Shondells- Mony Mony (-) (1w)
11. Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (5) (6w)
12. The Monkees- Valleri (6) (4w)
13. Blue Cheer- Summertime Blues (8) (6w)
14. Louis Armstrong- What A Wonderful World (12) (8w)
15. The Honeybus- I Can’t Let Maggie Go (-) (1w)
Verdwenen:
Boudewijn De Groot & Elly Nieman – Prikkebeen (Aantal weken: 7. Hoogste positie: 3)
The Pretty Things- Talkin' About The Good Times (Aantal weken: 6. Hoogste positie: 5)
The Golden Earrings- I’ve Just Lost Somebody (Aantal weken: 2. Hoogste positie: 14)
Hugo Montenegro, his Orchestra & Chorus- The Good, The Bad & The Ugly (Aantal weken: 6. Hoogste positie: 6)
Voor de tweede keer komen The Beatles op één in mijn lijstje. Maar ze krijgen al meteen concurrentie van twee andere bands die al eerder het hoogste lied zongen: The Who komt opzetten, en de nieuwe Doors-plaat is de hoogste nieuwkomer. The Unknown Soldier is misschien terecht wat ondergesneeuwd geraakt tussen de andere Doors-klassiekers, maar het blijft een geweldig nummer!
En dan verwelkom ik eindelijk ook The Four Tops, en wel op 6. Kan dat eigenlijk, dat zo'n gemakkelijk popliedje een groeiplaat blijkt??
Op 10 Tommy James & The Shondells met één van hun vele leuke hits. Later nog gecoverd door onder andere Billy Idol.
Door deze drie nieuwkomers vallen Phil, The Monkees en Blue Cheer op spectaculaire manier uit de top 10-boot en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Er was gewoon te veel goede muziek in die tijd.
Oh ja, en op 15 komen The Honeybus binnen. Ik zal eerlijk zijn, vooral door die gezellige intro. Verder heeft het nummer niet al te veel om het lijf.
1. The Beatles- Lady Madonna (2) (3w)
2. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (1) (8w)
3. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (3) (6w)
4. The Who- Call Me Lightning (7) (2w)
5. The Doors- The Unknown Soldier (-) (1w)
6. The Four Tops- If I Were A Carpenter (-) (1w)
7. Love- Alone Again Or (4) (9w)
8. The Classics IV- Spooky (9) (3w)
9. Captain Beefheart- Yellow Brick Road (10) (2w)
10. Tommy James & The Shondells- Mony Mony (-) (1w)
11. Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (5) (6w)
12. The Monkees- Valleri (6) (4w)
13. Blue Cheer- Summertime Blues (8) (6w)
14. Louis Armstrong- What A Wonderful World (12) (8w)
15. The Honeybus- I Can’t Let Maggie Go (-) (1w)
Verdwenen:
Boudewijn De Groot & Elly Nieman – Prikkebeen (Aantal weken: 7. Hoogste positie: 3)
The Pretty Things- Talkin' About The Good Times (Aantal weken: 6. Hoogste positie: 5)
The Golden Earrings- I’ve Just Lost Somebody (Aantal weken: 2. Hoogste positie: 14)
Hugo Montenegro, his Orchestra & Chorus- The Good, The Bad & The Ugly (Aantal weken: 6. Hoogste positie: 6)
Voor de tweede keer komen The Beatles op één in mijn lijstje. Maar ze krijgen al meteen concurrentie van twee andere bands die al eerder het hoogste lied zongen: The Who komt opzetten, en de nieuwe Doors-plaat is de hoogste nieuwkomer. The Unknown Soldier is misschien terecht wat ondergesneeuwd geraakt tussen de andere Doors-klassiekers, maar het blijft een geweldig nummer!
En dan verwelkom ik eindelijk ook The Four Tops, en wel op 6. Kan dat eigenlijk, dat zo'n gemakkelijk popliedje een groeiplaat blijkt??
Op 10 Tommy James & The Shondells met één van hun vele leuke hits. Later nog gecoverd door onder andere Billy Idol.
Door deze drie nieuwkomers vallen Phil, The Monkees en Blue Cheer op spectaculaire manier uit de top 10-boot en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Er was gewoon te veel goede muziek in die tijd.
Oh ja, en op 15 komen The Honeybus binnen. Ik zal eerlijk zijn, vooral door die gezellige intro. Verder heeft het nummer niet al te veel om het lijf.
0
geplaatst: 28 maart 2012, 13:37 uur
Top 15 van 30 maart 1968
01 (02) 03 Lady Madonna – The Beatles
02 (01) 04 I've Just Lost Somebody – The Golden earrings
03 (03) 05 No Face, No Name, No Number – Traffic
04 (07) 03 If I Where A Carpenter – The Four Tops
05 (04) 10 Alone Again Or - Love
06 (08) 04 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
07 (09) 03 Spooky – The Classics IV
08 (05) 07 Summertime Blues – Blue Cheer
09 (---) 01 The Unknown Soldier – The Doors
10 (---) 01 Jumbo – The Bee Gees
11 (06) 07 The Good, the Bad and the Ugly – Hugo Montenegro, His Orchestra and Corus
12 (12) 02 Baby Please Don’t Go – The Amboy Dukes
13 (11) 05 Drinking On My Bed - The Rob Hoeke Rhythm & Blues Band
14 (10) 05 Talkin' About the Good Times - The Pretty Things
15 (15) 08 Where Is My Mind – Vanilla Fudge
Nieuw op 9: The Unknown Soldier van The Doors.
Nog voor John Lennon met “Imagine”, Bruce Springsteen met “Born in the USA”, en U2 met “Sunday Bloody Sunday” brachten The Doors een anti-oorlog nummer. Ondanks de vrij simpele tekst heeft met name de theatrale live uitvoering altijd veel indruk op mij gemaakt.
Veel Amerikaanse radiostations weigerden dit nummer te spelen vanwege de controversiële teksten, de militaire commando’s, het tromgeroffel en de vuurpeloton geluiden. De promotiefilm werd in 1968 zelfs helemaal niet uitgezonden. De live uitvoering van dit nummer was met name in het conservatieve Amerika die jaren ongekend shockerend en bracht veel weerstand.
Desondanks werd het toch een hitje in Amerika. Ik kan me herinneren dat het ook de Nederlandse top 40 haalde.
Vermoedelijk onder invloed van lsd en heroine schreef de dichter, theaterman en zanger Morrison hiermee naar mijn mening zijn beste werk ooit. Cijfer: 9
Nieuw op 10: Jumbo van The Bee Gees, toch een van de minder bekende nummers, heb ik altijd al een van hun leukste gevonden. Met dit nummer lijkt het alsof ze afscheid nemen van het zoetgevooiste hit reportoire. Tegen het einde van “Jumbo” wordt het zelfs een beetje psychedelisch en lijkt het een startschot voor hun latere werk dat in 1969 op het door mij zeer gewaardeerde album “Odessa" zal verschijnen.
Jammer dat dit nummer zo kort is, met name het laatste gedeelte had wat langer mogen duren. Cijfer: 8,5
01 (02) 03 Lady Madonna – The Beatles
02 (01) 04 I've Just Lost Somebody – The Golden earrings
03 (03) 05 No Face, No Name, No Number – Traffic
04 (07) 03 If I Where A Carpenter – The Four Tops
05 (04) 10 Alone Again Or - Love
06 (08) 04 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
07 (09) 03 Spooky – The Classics IV
08 (05) 07 Summertime Blues – Blue Cheer
09 (---) 01 The Unknown Soldier – The Doors
10 (---) 01 Jumbo – The Bee Gees
11 (06) 07 The Good, the Bad and the Ugly – Hugo Montenegro, His Orchestra and Corus
12 (12) 02 Baby Please Don’t Go – The Amboy Dukes
13 (11) 05 Drinking On My Bed - The Rob Hoeke Rhythm & Blues Band
14 (10) 05 Talkin' About the Good Times - The Pretty Things
15 (15) 08 Where Is My Mind – Vanilla Fudge
Nieuw op 9: The Unknown Soldier van The Doors.
Nog voor John Lennon met “Imagine”, Bruce Springsteen met “Born in the USA”, en U2 met “Sunday Bloody Sunday” brachten The Doors een anti-oorlog nummer. Ondanks de vrij simpele tekst heeft met name de theatrale live uitvoering altijd veel indruk op mij gemaakt.
Veel Amerikaanse radiostations weigerden dit nummer te spelen vanwege de controversiële teksten, de militaire commando’s, het tromgeroffel en de vuurpeloton geluiden. De promotiefilm werd in 1968 zelfs helemaal niet uitgezonden. De live uitvoering van dit nummer was met name in het conservatieve Amerika die jaren ongekend shockerend en bracht veel weerstand.
Desondanks werd het toch een hitje in Amerika. Ik kan me herinneren dat het ook de Nederlandse top 40 haalde.
Vermoedelijk onder invloed van lsd en heroine schreef de dichter, theaterman en zanger Morrison hiermee naar mijn mening zijn beste werk ooit. Cijfer: 9
Nieuw op 10: Jumbo van The Bee Gees, toch een van de minder bekende nummers, heb ik altijd al een van hun leukste gevonden. Met dit nummer lijkt het alsof ze afscheid nemen van het zoetgevooiste hit reportoire. Tegen het einde van “Jumbo” wordt het zelfs een beetje psychedelisch en lijkt het een startschot voor hun latere werk dat in 1969 op het door mij zeer gewaardeerde album “Odessa" zal verschijnen.
Jammer dat dit nummer zo kort is, met name het laatste gedeelte had wat langer mogen duren. Cijfer: 8,5
0
geplaatst: 28 maart 2012, 22:22 uur
Ik zou wel twee hitlijsten willen maken: één voor het jeugdsentiment en de hits van toen. De andere met alternatieve nummers.
Maar misschien heeft samenproppen tot één Top 15 ook z'n charmes.....
Musician's Top 15 van 30 maart 1968:
01 (02) 03 If I were a carpenter - The Four Tops
02 (01) 06 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
03 (04) 04 I've just lost somebody - Golden earring
04 (05) 08 So long, Marianne - Leonard Cohen
05 (08) 03 Lady Madonna – Beatles
06 (---) 01 The unknown soldier – The Doors
07 (06) 07 Summertime blues - Blue cheer
08 (03) 06 Young girl - Gary Puckett and the Union gap
09 (---) 01 Hush – Billy Joe Royal
10 (14) 02 Call me lightning - The Who
11 (12) 02 Congratulations - Cliff Richard
12 (10) 05 Delilah - Tom Jones
13 (11) 04 Valleri - The Monkees
14 (---) 01 I can’t let Maggie go – Honeybus
15 (---) 01 Tighten up – Archie Bell and the Drells
Die laatste single, een prima soul nummer van Archie Bell, gaat een nummer één hit worden in de VS!
Archie Bell - Tighten up

Billy Joe Royal is volgens mij de oorspronkelijke schrijver van Hush maar in juni komt ook de versie van Deep Purple uit. Ik heb even zitten aarzelen, maar dan maar twee keer in de hitlijst.
Ik heb trouwens nog tips die ik gewoon uit ruimtegebrek niet in mijn lijst krijg, o.a. So fine van Ike & Tina Turner en Red red wine van Neil Diamond, beiden nieuwe binnenkomers in de Amerikaanse Billboardlijst.
Maar misschien heeft samenproppen tot één Top 15 ook z'n charmes.....
Musician's Top 15 van 30 maart 1968:
01 (02) 03 If I were a carpenter - The Four Tops
02 (01) 06 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
03 (04) 04 I've just lost somebody - Golden earring
04 (05) 08 So long, Marianne - Leonard Cohen
05 (08) 03 Lady Madonna – Beatles
06 (---) 01 The unknown soldier – The Doors
07 (06) 07 Summertime blues - Blue cheer
08 (03) 06 Young girl - Gary Puckett and the Union gap
09 (---) 01 Hush – Billy Joe Royal
10 (14) 02 Call me lightning - The Who
11 (12) 02 Congratulations - Cliff Richard
12 (10) 05 Delilah - Tom Jones
13 (11) 04 Valleri - The Monkees
14 (---) 01 I can’t let Maggie go – Honeybus
15 (---) 01 Tighten up – Archie Bell and the Drells
Die laatste single, een prima soul nummer van Archie Bell, gaat een nummer één hit worden in de VS!
Archie Bell - Tighten up
Billy Joe Royal is volgens mij de oorspronkelijke schrijver van Hush maar in juni komt ook de versie van Deep Purple uit. Ik heb even zitten aarzelen, maar dan maar twee keer in de hitlijst.
Ik heb trouwens nog tips die ik gewoon uit ruimtegebrek niet in mijn lijst krijg, o.a. So fine van Ike & Tina Turner en Red red wine van Neil Diamond, beiden nieuwe binnenkomers in de Amerikaanse Billboardlijst.
* denotes required fields.