MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Dat van The Zombies was dus een uitzondering op mijn regel, inconsequent dus.

Maar ik denk dat ik maar afstap van het idee dat ik toen in 1968 een top 15 maakte, en overga op het meer praktische: ik doe mee met een leuk MuMe-spel, en dat doe ik niet in mijn eentje .

Deze week komt iig Richard Harris binnen, en dat zal niet op 15 zijn!

Dat je inconsequent was is je vergeven. Ik ben blij dat je uiteindelijk de juiste beslissing hebt genomen.
Richard Harris gaat nu, mede dankzij jouw stem, richting 1e plaats.

i.d.d.!

Ik schreef vanmorgen over Richard Harris omdat ik wist wat Ranboy dat voor een plaat vind en ik mij er echt over verbaasde dat hij hem nog niet in zijn top 10 had staan.

Het kwam niet eens in mij op dat hij wilde wachten tot juli, dat ging pas later dagen...

Week 20 van 1968.

#18: Bobby Goldsboro - Honey
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een mooi nummer vind al ligt dat niet echt in mijn straatje. De voordracht komt mij emotioneel en geloofwaardig over zij het wat melodramatisch en de arrangementen dragen daar ook toe bij, dit ligt nog op de goede kant van de scheidingslijn tussen slijmerige kitsch en emotionele ballad.
Cijfer: 7,5

#20: Aretha Franklin - Think
Aretha Franklin kon in de jaren '60 nauwelijks iets verkeerd doen. Dit is soul in optima forma, gepassioneerd en gloedvol met veel gevoel voor ritme en prima begeleiding (die blazers!). Al vind ik de latere versie met Blues Brothers nog wat beter.
Cijfer: 9

- American Breed - Ready, Willing And Able
Ligt in het verlengde van Bend Me, Shape Me maar dit nummer mist toch de aanstekelijke melodie van hun voorganger, wellicht de reden waarom dat geen hit werd. Toch best aan te horen vooral vanwege het uitstekende ritme.
Cijfer: 6

- The Box Tops - Cry Like A Baby
Ook dit ligt in het verlengde van hun vorige hit (The Letter) maar de orgel en vooral die gitaarsound doen het weer anders klinken. De soulvolle stem van Alex Chilton is een nog grotere troef.
Cijfer: 8,5

- The Byrds - You Ain't Going Nowhere
Met Gram Parsons gaan The Byrds op de country(rock)toer en dat ging hen erg goed af. Een andere richting maar de zangharmonieën en gitaarwerk zijn wederom om van te smullen.
Cijfer: 9

- The Foundations - Any Old Time (You're Lonely And Sad)
Foundations gaan voort op het succes van hun vorige singles met hun blanke soul met blazerssectie. Dit doen ze echter te nadrukkelijk, ik vind het ook wat niemendallerig al mag de zang er zeker zijn.
Cijfer: 5,5

- Ronnie & De Ronnies - Ikke (Ga D'r Eentje Pikken)
Achter Ronnie gaat de Amsterdamse zanger Ronald Schutte schuil die deel uitmaakt van Koelewijns band The Rockets en het nummer werd ook geproduceerd door Peter Koelewijn. Ik vind het net als Kom uit de Bedstee mijn Liefste een geinig nummer en lang niet zo oubollig als de gemiddelde Nederlandstalige hit in die periode. Al vind ik dit minder dan Beestjes.
Cijfer: 7

Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:

#40: Dubrovacki Trubaduri - Jedan Dan
Ook dit vind ik een leuk en zonnig nummer mede door de unieke folky arrangementen hoewel een tikkeltje bombastisch en het blijft ook hangen al is het melodisch ook vrij simpel, veel beter dan het winnend nummer dat jaar.
Cijfer: 7

NEWSFLASH:

(afbeelding)

4 mei: Mary Hopkins treedt op in het Britse tv-programma Opportunity Knocks waar ze wordt ontdekt door model Twiggy. Ze neemt contact op met Paul McCartney waarna hij Mary tekent op het Apple-label.

5 mei: Buffalo Springfield treedt voor de laatste keer op in Long Beach, California.

7 mei: Aretha Franklin neemt haar live-album Aretha In Paris At The Olympia op.

7 mei: Karlheinz Stockhausen begint met het componeren van zijn vijftiendelige opus Aus Den Sieben Tagen.

14 mei: Tijdens een persconferentie presenteren John Lennon en Paul McCartney hun nieuwe zakenplan Apple Corps, Ltd, een desastreus verlopen onderneming dat een studio, een platenlabel en een kledingzaak omvat.

26 mei: Blues-artiest Little Willie John sterft in de gevangenis nadat hij van moord is beschuldigd.

30 mei: The Beatles beginnen met de opnames voor The White Album die 4 maanden, tot 14 oktober, zouden duren.

-----------------------------------------------------

ALBUM-RELEASES IN MEI 1968:

(afbeelding)

* Dolly Parton - Just Because I'm A Woman
* Frank Zappa - Lumpy Gravy
* Small Faces - Ogden's Nut Gone Flake
* Johnny Cash - At Folsom Prison (Live)
* Herb Alpert & the Tijuana Brass - The Beat Of The Brass
* The Delfonics - La La Means I Love You
* The Mamas & The Papas - The Papas & The Mamas
* Quicksilver Messenger Service - Quicksilver Messenger Service
* Elvis Presley - Speedway (Soundtrack)
* Tom Jones - The Tom Jones Fever Zone
* Richard Harris - A Tramp Shining

De Engelse Top 20 van 25 mei 1968!

01 03 Young Girl GARY PUCKETT AND THE UNION GAP
02 02 A Man Without Love ENGELBERT HUMPERDINCK
03 05 Honey BOBBY GOLDSBORO
04 04 Lazy Sunday SMALL FACES
05 01 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
06 07 I Don't Want Our Loving To Die THE HERD
07 06 Simon Says 1910 FRUITGUM CO.
08 09 Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
09 11 Rainbow Valley LOVE AFFAIR
10 10 White Horses JACKY
11 08 If I Only Had Time JOHN ROWLES
12 14 Sleepy Joe HERMAN'S HERMITS
13 15 Joanna SCOTT WALKER
14 --- Helule, Helule THE TREMELOES
15 --- This Wheel's On Fire JULIE DRISCOLL
16 16 Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
17 12 Congratulations CLIFF RICHARD
18 --- U.S. Male ELVIS PRESLEY
19 --- Do You Know The Way To San Jose DIONNE WARWICK
20 --- Little Green Apples ROGER MILLER

De overige nieuwe binnenkomers:

35 - Time For Livin' ASSOCIATION
38 - Think ARETHA FRANKLIN
45 - Lovin' Things MARMALADE
48 - Marjorine JOE COCKER

Waarbij acte van de eerste hitsingle van Joe Cocker!

Joe Cocker - Marjorine

(afbeelding)

Helemaal niet onaardig, dit debuut. Ik zet hem bij de tips voor morgen.

Gelijk de Engelse Album Top 20 van 25 mei 1968!

01 02 John Wesley Harding BOB DYLAN
02 05 History Of Otis Redding OTIS REDDING
03 01 Scott 2 SCOTT WALKER
04 08 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
05 06 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
06 04 Greatest Hits SUPREMES
07 10 Hangman's Beautiful Daughter INCREDIBLE STRING BAND
08 12 The Jungle Book OST VARIOUS ARTISTS
09 07 Smash Hits JIMI HENDRIX EXPERIENCE
10 03 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
11 13 Sher-Oo CILLA BLACK
12 15 The Notorious Byrd Brothers BYRDS
13 09 Live At The Talk Of The Town SUPREMES
14 14 Love Andy ANDY WILLIAMS
15 17 Otis Redding In Europe OTIS REDDING
16 11 Wild Honey BEACH BOYS
17 16 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
18 --- Otis Blue OTIS REDDING
19 19 13 Smash Hits TOM JONES
20 18 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS

Waarbij acte voor de rentree van Otis Blue van Otis Reading. Voor het overige kabbelt het allemaal rustig voort....

Top 15 van 25 mei 1968

01 (01) 03 MacArthur Park - Richard Harris
02 (02) 04 Time of the Season – The Zombies
03 (04) 05 Dark Star – Grateful Dead
04 (09) 02 Square room – Them
05 (06) 04 It Would Be So Nice – Pink Floyd
06 (05) 07 Lazy Sunday – The Small Faces
07 (03) 07 Friends – The Beach Boys
08 (07) 04 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
09 (10) 03 This Guy's In Love With You – Herb Alpert
10 (08) 07 This Wheel's on Fire - Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
11 (---) 01 Folsom Prison Blues – Johnny Cash
12 (11) 06 Mrs. Robinson – Simon and Garfunkel
13 (12) 06 Greasy Heart - Jefferson Airplane
14 (---) 01 Cry Like a Baby – The Box Tops
15 (14) 07 Quite Rightly So - Procol Harum

Nieuw op 11: Folsom Prison Blues van Johnny Cash zie ik als een van de eerste “outlaw country” nummers, ofwel alternativieve country. Hij onderscheidde zich t.o.v. de doorsnee country artiesten, die zich meestal van suikerzoete teksten bedienden, met maatschappij kritische, gedurfde en zelfs omstreden teksten. Dit, samengevoegd met vaak eenvoudige liedjes, maximaal drie akkoorden en een geweldige stem resulteerde in geweldige nummers zoals dit Folsom Prison Blues. Cijfer: 9

Nieuw op 14: Cry Like a Baby van The Box Tops is toch een allerzins redelijke opvolger van “The Letter”. Lekker soundje, simpel, maar leuk popliedje. Cijfer: 8

25/05/68

1. The Zombies- Time Of The Season (2) (4w)
2. Simon & Garfunkel- Mrs. Robinson (1) (6w)
3. Nirvana- Rainbow Chaser (7) (2w)
4. The Dubliners- Dirty Old Town (3) (5w)
5. Dionne Warwick- Do You Know The Way To San Jose (12) (2w)
6. The Rolling Stones- Jumpin’ Jack Flash (-) (1w)
7. Paul Mauriat- Love In Every Room (5) (4w)
8. Cream- Anyone For Tennis (6) (4w)
9. Spirit- Mechanical World (10) (3w)
10. The Small Faces- Lazy Sunday (4) (6w)
11. Richard Harris- MacArthur Park (13) (3w)
12. Jacques Dutronc- Il Est Cinq Heures, Paris S'Eveille (9) (3w)
13. Johnny Cash- Folsom Prison Blues (-) (1w)
14. Moby Grape- Can’t Be So Bad (8) (6w)
15. Aretha Franklin- Think (-) (1w)

Verdwenen:

The Doors- The Unknown Soldier (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 8 )
Billy Joe Royal- Hush (Hoogste positie: 2. Aantal weken: 7)
Jefferson Airplane- Greasy Heart (Hoogste positie: 4. Aantal weken: 7)

En hier is mijn nieuwe top 15, waarin Time Of The Season na drie weken achtervolging eindelijk de eerste plaats bereikt. Mrs. Robinson is met zijn 4 weken op 1 wel mijn op één na langste nummer 1 notering (na Alone Again Or, die het 5 weken uithield dacht ik)

De hoogste nieuwe binnenkomer vinden we op 6. Na hun wisselvallige psychedelische periode (eigenlijk duurde die periode slechts iets meer dan een jaar, het ging toen nog snel in de sixties) komen ze weer met een onvervalste bluesrocker. Het nummer werd pas op 24 mei uitgebracht, maar is dus een dag later al in mijn top 15 te vinden.

Dan een oudje van mijn favoriete 50's-artiest (samen met Jacques Brel) Johnny Cash. Geweldig trendsettend nummer die zijn tijd echt heel ver vooruit was. Johnny Cash, een echte legende

En op 15 Think van Aretha Franklin. Ik heb duidelijk meer met Do You Know The Way To San Jose, dat is de grootste stijger deze week. Maar Think is natuurlijk ook extreem fijn!

Jumpin’ Jack Flash

Musician's Top 15 van 25 mei 1968:

01 (01) 03 MacArthur Park - Richard Harris
02 (04) 04 Time of the season - Zombies
03 (02) 07 Black magic woman - Fleetwood mac
04 (11) 02 The Horse - Cliff Nobles
05 (09) 02 Think - Aretha Franklin
06 (03) 06 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
07 (05) 06 Up the junction - Manfred Mann
08 (---) 01 Suzanne - Leonard Cohen
09 (07) 04 Square room - Them
10 (12) 03 This guy's in love with you - Herb Alpert
11 (---) 01 Jumpin' jack flash - Rolling stones
12 (10) 04 Il Est Cinq heures, Paris s'eveille - Jaques Dutronc
13 (14) 02 Honey - Bobby Goldsboro
14 (---) 01 Marjorine - Joe Cocker
15 (---) 01 Folsom Prison blues - Johnny Cash

De remming van het gebrek van een mooie versie op cd of zelfs youtube. Ik heb geen mooie uitvoeringen gevonden van It would be so nice van Pink floyd, het beste benaderde ongeveer het niveau singletje op een oude pickup.

Op de lange termijn gaat zich dat tegen je keren.

Ik had mijn lijst al een heel eind toen Arthur met Jumpin' Jack Flash kwam. Tja, die kun je natuurlijk niet laten liggen. Wel had ik al de hele week Suzanne van Leonard Cohen in mijn hoofd, je zou toch haast denken dat de opvolger van So Long, Marianne nog zou worden vergeten.

Johnny Cash heeft een geweldige live-single gemaakt. Het debuut van Joe Cocker is ook zeker een notering waard.

En zo zit dit jaar bomvol goede hits, ik kan geen andere conclusies trekken.

Ik wist helemaal niet dat Suzanne de tweede single van Songs Of Leonard Cohen was! Die komt volgende week dus gegarandeerd in mijn lijstje. Dat wordt dringen aan de top!

Top 40, week 21:

28. The Shoes - Man's Life
Aardig nummer van deze band uit Zoeterwoude, een dorp hier uit de buurt. Ze treden nog steeds wel eens op in deze contreien, volgens mij. De stem van de zanger onderscheidt het toch wel in positief opzicht van soortgelijke bandjes uit die tijd, al vind ik dit lang niet zo'n sterk nummer als Na Na Na (of hoe het ook heet).

32. The Honeybus - I Can't Let Maggie Go
Lekker Brits popliedje, een beetje Kinks-achtig, maar dan wat braver. Toch is het niet iets wat mijn aandacht echt vasthoudt of mijn hart sneller doet kloppen.

34. Heintje - Ich Bau' Dir Ein Schloss
Een van de allerallerallergrootste Top 40-hits allertijden, maar ik denk dat dit de eerste keer is dat ik hem in zijn volledigheid beluister. Waarom juist dit nummer zo'n grote hit moest worden is me een raadsel, maar voor mij zijn alle schlagers één pot nat... Een erg laag cijfer, omdat het wel erg suf en oubollig is.
Cijfer: 2

36. The Union Gap - Young Girl
Volgens de officiële Top 40-site zonder Gary Pucket. Ik dacht dat dit allang een hit was geweest in Nederland, maar blijkbaar liepen we hier maanden achter op de US en UK. Ik vond het in het begin een vreselijk nummer, maar nu hoor ik er toch wel wat in. Met zo'n tekst hoef je in de huidige tijd niet meer aan te komen, trouwens. Denk dat je dan snel de politie achter je aankrijgt.
Cijfer: 6,5

Mijn lijstje van week 21:

21 20 AW
01 --- 01 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
02 01 07 Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
03 02 03 Sergio Mendes & Brasil '66 - The Look of Love
04 05 02 Friend & Lover - Reach Out of The Darkness
05 04 04 The Zombies - Time of the Season
06 03 07 The Dells - Wear It On Our Face
07 07 09 The Doors - The Unknown Soldier
08 12 03 Aretha Franklin - Think
09 --- 01 Leonard Cohen - Suzanne
10 08 06 Martha Reeves & The Vandellas - I Promise To Wait My Love
11 06 07 The Free Design - You'll Be You and I'll Be Me
12 10 07 Small Faces - Lazy Sunday
13 13 05 Them - Square Room
14 11 15 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
15 --- 01 Johnny Cash - Folsom Prison Blues

exit:
Reparata and the Delrons - Captain Of Your Ship
Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un C...

Een nieuwe nummer 1 en niet zomaar eentje: de Stones komen vanuit het niets bovenaan binnen met Jumpin' Jack Flash. De Stones zijn na Bowie mijn meest gedraaide artiest en dan is de periode 1968/1969 ook nog eens mijn favoriete periode en zit ik ook nog eens een beetje in een Stones-fase momenteel. Zo bezien kon ik er echt niet onderuit dit nummer meteen bovenaan te zetten. Eén van de beroemdste riffs uit de popgeschiedenis en verder ook een fantastisch nummer. ik zet hem nog maar eens een vierde keer op vanavond.

Op 9 vinden we Leonard Cohen's Suzanne. Ik vraag me af hoe Hans deze op het spoor is gekomen, volgens Wikipedia is deze single al uit 1967, maar volgens RYM weer van februari 1968. Ik vind het in ieder geval dermate mooi dat ik het ook maar in mijn lijst heb gezet. Cohen's muziek uit deze periode (veel meer ken ik ook niet van hem) brengt je meteen in een andere wereld, omdat hij zo'n bijzonder eigen geluid heeft. En een geluid dat mij erg aanspreekt bovendien.

Verder krijgt Johnny Cash ook een plaatsje, al was het alleen maar vanwege de legendarische regel "I shot a man in Reno, just to watch him die".

Grappig trouwens dat eerste singletje van Joe Cocker. Ik ken dat nummer als danceversie, door de AudioBullys. Vond dat altijd wel een leuk nummer en wist dat Joe Cocker daarin gesampled werd, maar het blijft nog veel dichter bij het origineel dan ik dacht. Hoe dan ook, een prima nummer waarin hij nog niet zo vervelend zingt als hij later zou doen. Maar helaas voor Joe zit de lijst nu even te vol, maar wie weet volgende week...

herman schreef:
Op 9 vinden we Leonard Cohen's Suzanne. Ik vraag me af hoe Hans deze op het spoor is gekomen,

The Great Rock Discography. Suzanne werd in april uitgebracht in Engeland, in mei in de VS.

Maar omdat So long Marianne langdurig bij ons scoorde (elders werd dat overigens geen hit) gingen wij over de opvolgingsdatum heen. Daarom maar nu in het lijstje geplaatst.

Ranboy Top 15 week 21 van 26 mei 1968
w21 w20 aw titel - artiest
1 -- 1 MacArthur Park - Richard Harris
2 1 6 Honey - Bobby Goldsboro
3 3 4 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
4 4 6 Lazy Sunday - The Small Faces
5 6 4 Summertime blues - Blue Cheer
6 2 7 This wheel's on fire - Julie Driscoll, Brian Auger & Trinity
7 7 3 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
8 8 2 Time of the season - The Zombies
9 10 2 Do You Know The Way To San Jose - Dionne Warwick
10 11 2 Rainbow chaser - Nirvana
11 -- 1 This guy's in love with you - Herb Alpert
12 5 5 Hello how are you - The Easybeats
13 -- 1 Anyone for tennis - Cream
14 9 8 Quite rightly so - Procol Harum
15 14 3 Friends - The Beach Boys

Tja, belofte maakt schuld, en ditmaal een schuld die ik graag inlos. Richard Harris komt op 1 binnen. Als ik me probeer voor te stellen dat ik die plaat voor het eerst in mijn leven hoor, zou ik hem direct fantastisch vinden en op 1 zetten. Deze kleine symfonie is van begin tot eind meeslepend, geweldig gruizig gezongen door de acteur Richard Harris, het orkest ondersteunt of neemt de leiding, de melodie is betoverend en de tekst ontroerend. Het gevoel van ''And wondering whyyyyyyyy'' is nog nooit zo mooi vormgegeven. De cover van Donna Summer is ook fantastisch en zelfs de idiote parodie die Weird Al Yankovitsch hiervan maakte, klinkt ondanks zijn grappen en grollen als een geweldige song. Ik denk dat hij nog wel eventjes op 1 zal blijven staan...
Gevolg van zo'n denderende binnenkomst is wel dat daarna er geen ruimte is om te stijgen en alles vast komt te zitten. Voor de tweede binnenkomer, Herb Alpert, had ik meer de vijfde positie in gedachten, maar er was pas ruimte op 11. En dan hou ik Suzanne er nog maar even buiten.
Anyone for tennis, een leuk lichtgewicht Creamsong, met een bijzondere titel; behalve Chalkdust weet ik geen andere songs die over tennis gaan...

Ik kan dit tennis-nummer nog wel bedenken, wel in een compleet andere genre:

YouTube - DJ Koze - 40 LOVE

Verder weet ik ook zo snel niets. Ik geloof wel dat Serena Williams tegenwoordig ook is gaan rappen.

En goed om te horen van Suzanne. Die gaat het bij mij wel even volhouden gok ik, net als So Long, Marianne.

ranboy schreef:
behalve Chalkdust weet ik geen andere songs die over tennis gaan...

Devo - Whip It?

kaztor schreef:
(quote)

Devo - Whip It?

Die snap ik even niet. Een whip is toch een zweep?

Whip It betekend 'zwiep ermee'.
Heel goed mogelijk met een tennisracket .

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 21:

#1 - #1 Reparata & The Delrons - Captain Of Your Ship (4wk)
#2 - - Johnny Cash - Folsom Prison Blues (1wk)
#3 - #2 The Classics IV - Spooky (12wk)
#4 - #3 Aretha Franklin - Think (2wk)
#5 - #5 Nirvana - Rainbow Chaser (2wk)
#6 - #4 The Paper Dolls - Something Here In My Heart (4wk)
#7 - #6 Cliff Nobles - The Horse (2wk)
#8 - #7 The Zombies - Time Of The Season (3wk)
#9 - #11 Stevie Wonder - Shoo-Be-Doo-Be-Doo-Da-Day (2wk)
#10 - #13 Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson (2wk)
#11 - #8 Manfred Mann - Up The Junction (6wk)
#12 - #9 Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity - Save Me (Parts 1 & 2) (5wk)
#13 - #10 Tommy James & The Shondells - Mony Mony (9wk)
#14 - #12 The Kinks - Wonderboy (7wk)
#15 - #14 Procol Harum - Quite Rightly So (8wk)

Uit de lijst:

- - #15 Bill Haley & His Comets - Rock Around The Clock (na4wk)

Weinig nieuws. Veel matige nieuwkomers in de laatste week, maar Johnny Cash springt daar duidelijk bovenuit met z'n gevang-klassieker. Hierbij ook wat reclame voor het werkelijk fantastische album Live At Folsom Prison dat iedere Cashfan in zijn/haar kast moet hebben staan!

"MacArthur Park van Richard Harris zou ook zomaar in menig top 10 van de meest slechte nummers kunnen staan". Schreef ik een paar weken geleden.

Het lijkt erop dat dit nummer Kaztor's en Herman's top 15 niet gaat halen. Is dit echt een love or hate nummer? Is dit met z'n uitbundige orkestrale momenten voor jullie over de top of is het de stem van Richard Harris?

Herman en Kaztor: Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.

Eerlijk gezegd vind ik het vreselijk, maar he... whatever floats yer boat.

Ons eigen wekelijkse Songfestival!

De Music Meter Top 15 van 19 mei 1968!

01 (01) 04 Time of the Season - The Zombies (70)
02 (05) 03 MacArthur Park - Richard Harris (50)
03 (02) 06 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel (43)
04 (06) 02 Do you know the way to San José - Dionne Warwick (32)
05 (08) 02 Think - Aretha Franklin (32)
06 (03) 06 Lazy sunday - The Small Faces (32)
07 (---) 01 Jumpin' Jack Flash - Rolling stones (30)
08 (07) 02 Rainbow chaser - Nirvana (30)
09 (04) 04 I'll est cinq heures, Paris s'eveille - Jacques Dutronc (29)
10 (---) 01 Folsom prison blues - Johnny Cash (24)
11 (13) 02 Square room - Them (22)
12 (---) 01 The Horse - Cliff Nobles (21)
13 (---) 01 This guy's in love with you - Herb Alpert (18)
14 (14) 02 Honey - Bobby Goldsboro (17)
15 (10) 07 This wheel's on fire - Julie Driscoll (16)

Prachtig lijstje, helemaal niets van te zeggen en weer ongemeen spannend. Het is vantevoren allemaal ook niet te voorspellen.

Ranboy Rob heeft Richard Harris naar een hoger plan getild maar of MacArthur Park, ondanks drie nummer 1 noteringen, doorstijgt naar 1? Al had ook Arthur hem op 1 gehad, was dat nog te weinig geweest. Komt natuurlijk ook door de grote liefde voor de Zombies.

Vier nieuwe binnenkomers; ik ben wel weer benieuwd hoe dat gaat aflopen met de nummer 1 positie volgende week én natuurlijk de onderlinge strijd tussen de dames Warwick en Franklin.
Overigens lijkt mij Johnny Cash nog een gevaarlijke outsider, als je praat over de bovenste plaatsen...

heicro schreef:
"MacArthur Park van Richard Harris zou ook zomaar in menig top 10 van de meest slechte nummers kunnen staan". Schreef ik een paar weken geleden.

Het lijkt erop dat dit nummer Kaztor's en Herman's top 15 niet gaat halen. Is dit echt een love or hate nummer? Is dit met z'n uitbundige orkestrale momenten voor jullie over de top of is het de stem van Richard Harris?

Herman en Kaztor: Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.

Voor mij is het niet echt een love of hate plaat, ik hoor het bijzondere er eigenlijk wel aan af, maar het raakt me gewoon niet echt. Ik zie het nog wel als een van de tips die mijn lijstje zou kunnen halen.
Ik draai mijn tips wekelijks en sommige worden beter en beter, maar bij MacArthur Park heb ik dat nog niet echt.

We hebben trouwens wel weer een mooi lijstje met wat meer eenheid dan een paar weken terug volgens mij.

Ja, dat klopt.

Nirvana had vorige week 25 punten en dat was toen genoeg voor de 7e plek. Nu hebben ze er 30 en worden ze teruggewezen naar plek 8.

Het grootste slachtoffer was Jacques Dutronc.
Vorige week met 35 punten op nummer 4. Nu met 29 punten op nummer 9.

Ik stap morgenochtend in een vliegtuig, dus nu alvast mijn lijstje voor deze week:

Mijn lijstje van week 22:

22 21 AW
01 01 02 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
02 --- 01 Os Mutantes - A Minha Menina
03 03 04 Sergio Mendes & Brasil '66 - The Look of Love
04 05 05 The Zombies - Time of the Season
05 02 08 Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
06 04 03 Friend & Lover - Reach Out of The Darkness
07 07 10 The Doors - The Unknown Soldier
08 08 04 Aretha Franklin - Think
09 09 02 Leonard Cohen - Suzanne
10 15 02 Johnny Cash - Folsom Prison Blues
11 06 08 The Dells - Wear It On Our Face
12 10 07 Martha Reeves & The Vandellas - I Promise To Wait My Love
13 14 16 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
14 13 06 Them - Square Room
15 --- 01 Los Bravos - Bring a Little Lovin'

exits:
The Free Design - You'll Be You and I'll Be Me
Small Faces - Lazy Sunday

Twee exotische platen zijn nieuw: het Braziliaanse Os Mutantes bracht in juni 1968 hun debuutalbum uit en dat staat al een tijdje vast in mijn top 10. Dit was de leadsingle en omdat ik de precieze releasedatum niet heb kunnen achterhalen, laat ik hem nu maar binnen komen. Ze hebben pech dat er een heel sterke nummer 1 bovenstaat, maar wie weet wat er nog in het vat zit. Op 15 komt het Spaanse Los Bravos binnen. Zij wisten met hun garagerock een hit in de Billboard-charts te scoren.

That's the Spirit!!

De Engelse Top 20 van 1 juni 1968!

01 01 Young Girl GARY PUCKETT AND THE UNION GAP
02 03 Honey BOBBY GOLDSBORO
03 02 A Man Without Love ENGELBERT HUMPERDINCK
04 05 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
05 04 Lazy Sunday SMALL FACES
06 06 I Don't Want Our Loving To Die THE HERD
07 09 Rainbow Valley LOVE AFFAIR
08 13 Joanna SCOTT WALKER
09 19 Do You Know The Way To San Jose DIONNE WARWICK
10 15 This Wheel's On Fire JULIE DRISCOLL / BRIAN AUGER AND THE TRINITY
11 07 Simon Says 1910 FRUITGUM CO.
12 12 Sleepy Joe HERMAN'S HERMITS
13 08 Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
14 10 White Horses JACKY
15 14 Helule, Helule THE TREMELOES
16 18 U.S. Male ELVIS PRESLEY
17 11 If I Only Had Time JOHN ROWLES
18 --- Jumpin' Jack Flash ROLLING STONES
19 --- Delilah TOM JONES
20 --- Baby Come Back THE EQUALS

Volgens mij is Delilah bezig aan een comeback. En ook Engelbert Humperdinck stond toen ook al gewoon genoteerd.....

De overige nieuwe binnenkomers:

32 - Blue Eyes DON PARTRIDGE
33 - Hurdy Gurdy Man DONOVAN
45 - The Son Of Hickory Holler's Tramp O.C. SMITH
50 - Tribute To A King WILLIAM BELL

En een opvolger voor Rosie van Don Partridge.

Gelijk de Album Top 20 van 1 juni 1968:

01 01 John Wesley Harding BOB DYLAN
02 03 Scott 2 SCOTT WALKER
03 05 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
04 06 Greatest Hits SUPREMES
05 07 Hangman's Beautiful Daughter INCREDIBLE STRING BAND
06 04 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
07 02 History Of Otis Redding OTIS REDDING
08 14 Love Andy ANDY WILLIAMS
09 08 The Jungle Book OST VARIOUS ARTISTS
10 09 Smash Hits JIMI HENDRIX EXPERIENCE
11 20 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
12 16 Wild Honey BEACH BOYS
13 10 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
14 --- A Gift From A Flower To A Garden DONOVAN
15 --- Buddy Holly's Greatest Hits BUDDY HOLLY
16 17 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
17 12 The Notorious Byrd Brothers BYRDS
18 --- Valley Of The Dolls DIONNE WARWICK
19 11 Sher-Oo CILLA BLACK
20 19 13 Smash Hits TOM JONES

Nieuwe single, nieuw album voor Donovan. Volgens mij weten we nu ook op welk album Do you know the way to San Jose van Dionne Warwick staat....

(afbeelding)

Top 15 van 01 juni 1968

01 (01) 04 MacArthur Park - Richard Harris
02 (02) 05 Time of the Season – The Zombies
03 (04) 03 Square room – Them
04 (---) 01 Jumpin' Jack Flash – The Rolling Stones
05 (03) 06 Dark Star – Grateful Dead
06 (11) 02 Folsom Prison Blues – Johnny Cash
07 (05) 05 It Would Be So Nice – Pink Floyd
08 (06) 08 Lazy Sunday – The Small Faces
09 (14) 02 Cry Like a Baby – The Box Tops
10 (07) 08 Friends – The Beach Boys
11 (10) 08 This Wheel's on Fire - Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
12 (08) 05 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
13 (---) 01 Love Really Changed Me – Spooky Tooth
14 (---) 01 Hurdy Gurdy Man – Donovan
15 (---) 01 Eleanor Rigby – Ray Charles

Nieuw op 4: Jumping Jack Flash van de Rolling Stones is een rock ‘n rollnummer dat, hoe vaak je het ook hoort, nooit verveelt. Alles klopt, Mick met z’n zang en Keith met z’n riff zijn als vanouds weer geniaal. Cijfer: 9,5

Nieuw op 13: Love Really Changed Me van Spooky Tooth kende ik al als een van de betere nummers van hun debuutalbum “It's All About”. Ik wist niet dat dit in mei 68 als single werd uitgebracht. Het werd vreemd genoeg nooit een hit. Cijfer: 8

Nieuw op 14: Hurdy Gurdy Man van Donovan is door het gitaarwerk wat steviger dan zijn eerdere folky hits. Ik heb altijd veel sympathie voor deze Schot gehad, dus krijgt ook dit nummer een plaats in mijn top 15. Cijfer: 8

Nieuw op 15: Eleanor Rigby van Ray Charles is niet zomaar een cover van de Beatles, maar is ook niet perse beter. Zijn herkenbare stem en laidback timing maakt dit nummer wel heel bijzonder. Cijfer: 8

Week 21 - 25 mei 1968
Top 40

(afbeelding)

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

#1: The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash V
#5: Los Bravos - Bring A Little Lovin' V
#11: Otis Redding - The Happy Song (Dum-Dum) V
#15: Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly (re-entry)
- The Beach Boys - Friends (re-entry)
- Archie Bell & The Drells - Tighten Up V
- The Geebros - Everyday
- Herman's Hermits - Sleepy Joe V
- Rob Hoeke Rhythm & Blues Groep - Try To Realize
- Udo Jürgens - Cottonfields V
- Tee Set - Life's But Nothing

Top 40-entries die de Tipparade hebben overgeslagen:

#34: Heintje - Ich Bau' Dir Ein Schloss V
#36: Gary Puckett & Union Gap - Young Girl (re-entry)

Nou, dat is gemakkelijk. We beginnen deze week maar eens met een dikke, vette 10!
We hebben het hier namelijk over misschien wel de belangrijkste Stones-single ooit.
Keith Richards ondekte, wellicht met wat hulp van Ry Cooder, de Open D-tuning en daarmee was de typische 'Stones-sound' compleet. Jumpin' Jack Flash luidde de 'klassieke' Stones-periode in en hoe!
Jumpin' Jack Flash is een feestje van het begin tot het einde. De manier waarop het begint al: Dit nummer verpersoonlijkt Keith Richards in eigen persoon. En dan Mick Jagger die nu defintief z'n stijl heeft gevonden. Verder heb ik hier niets meer toe te voegen, het is al wel duidelijk: [10]!!

De soul/rock van Los Bravos op Bring A Little Lovin' vind ik voor z'n tijd best geslaagd klinken.
Het wordt ingeleid door een vettige bas (het 'dum-dududum'-soort) en de zang klinkt pittig [7,5].

Een lekkere verassing deze week is het Otis Redding-liedje. Uitermate geschikt voor het jaargetijde en de instrumentale break in het midden vind ik van grote klasse [9].

Tighten Up is in wezen best een leuk soulnummer, maar haal dat geschreeuw eraf en doe daarvoor een blazer in de plek en het zou stukken beter zijn geweest [7,5].

De Tee Set- en Geebros-singles kan ik nergens vinden.

Herman's Hermits' Sleepy Joe vind ik gewoon kinderachtige 60's-pop dat de tand des tijds niet heeft overleefd. Dit kon je in 1968 al niet meer maken [4,5].

Rob Hoeke's single is niet op YouTube te vinden, maar heb ik kunnen downen. Een wat weird popliedje met een psychedelische inslag, dit. Het wil mij een beetje teveel van alles zijn.
Erg richtingloos liedje [5].

Duitsers en country-muziek. Dat kan niet en dus ook niet op Udo Jürgen's single.
Wat een kazige rotzooi vind ik dit, gatverdamme! [1,5].

Tenslotte eindig ik met: Teveel mensen hebben (volgens mijn bescheiden mening) geen smaak want Heintje's Schloss stond, geloof ik, zo'n duizend weken op #1. Ha. da's trouwens toevallig: [1]

Week 21 van 1968.

#1: The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
Mijn favoriete Stones-nummer: die riff en baslijn, die samenzang ... wat een feest, meer kan een rocknummer nauwelijks bieden! Ook van mij een dikke, vette ...
Cijfer: 10

#5: Los Bravos - Bring A Little Lovin'
Black is Black is hun klassieker maar dit mag er beslist ook zijn. Prima soulvolle zang, vette bassen en blazers. Heb ik zopas gevonden op een 60's-compilatie.
Cijfer: 8

#11: Otis Redding - The Happy Song (Dum-Dum)
Zijn soul is uniek en legendarisch en de blazers maken het nummer af. Niet zijn beste maar inderdaad een nummer om blij van te worden.
Cijfer: 8,5

- Archie Bell & The Drells - Tighten Up
De bas en funky gitaar vind ik prima maar het nummer blijft wat steken in eentonigheid. Wat meer blazers en minder geschreeuw zou inderdaad beter zijn geweest.
Cijfer: 6,5

- Herman's Hermits - Sleepy Joe
Het ritme doet mij denken aan I'm Only Sleeping van The Beatles. Verder een best sympathiek maar wat te knullig nummer, hun beste tijd hadden ze achter de rug.
Cijfer: 5

- The Geebros - Everyday
- Rob Hoeke Rhythm & Blues Groep - Try To Realize
- Tee Set - Life's But Nothing
Geen clip gevonden (en die van Tee Set staat ook niet op mijn compilatie).

- Udo Jürgens - Cottonfields
Duitsers en country gaan duidelijk niet samen, dat blijkt uit dit nummer, geef mij maar de versie van Beach Boys.
Cijfer: 3,5

Top 40-entries die de Tipparade hebben overgeslagen:

#34: Heintje - Ich Bau' Dir Ein Schloss
Wat een oubollig gedoe, onbegrijpelijk dat dit 10 weken op 1 heeft gestaan en de best verkochte single was in zulk sterk hitjaar als 1968. Heintje kan tenminste wel zingen (dat is van sommige huidige 'idols' al teveel gevraagd), daarom geen 1 maar ...
Cijfer: 2

Gast
geplaatst: vandaag om 00:32 uur

geplaatst: vandaag om 00:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.