MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Week 19 - 11 mei 1968
Top 40

Binnenkomers in de Tipparade:

#2: The Shoes - Man's Life V
#12: The Who - Call Me Lightning V
#13: David Garrick - Rainbow V
#14: Gary Puckett & Union Gap - Young Girl V
#16: Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson V
#18: The Easybeats - Hello, How Are You? V
#20: The Tremeloes - Helule, Helule V
- Heintje Davids - Er Is Maar Één Carré V
- David McWilliams - This Side Of Heaven V
- Stevie Wonder - Shoo-Be-Doo-Be-Doo-Da-Day V

Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:

#39: Duo De Koning & Orkest O.L.V. Gaby Dime - Bloemen Voor De Vrouw Waar Ik Van Hou V

(afbeelding)

Man's Life van The Shoes begint hip en veelbelovend, maar verzandt al snel in een grauwe middelmaat waarvan je de melodie in een recordtempo bent vergeten [4,5].

Ook Call Me Lightning van The Who behoort niet bepaald tot het meest flitsende werk van de groep. Tussen Sell Out en Tommy verschenen er een paar singles die de tijd tussen de twee moesten overbruggen, maar het is mij wel duidelijk dat de meeste reserves voor Tommy werden gespaard. Van die periode vind ik eigenlijk alleen Magic Bus echt goed. Deze Call Me Lightning doet me weinig en vind ik te netjes voor ze [5].

Met David Garrick heb ik weinig. Voor kinderen klinkt Rainbow wel aardig, maar het heeft verdomd weinig om het lijf [3,5].

Bij Gary Puckett's Young Girl denk ik altijd 'Ren snel weg, meisje! Nu kan het nog!'
De tekst is zo suspect als wat, maar de muziek klinkt sympathiek en het arrangement zorgt ervoor dat het in je kop getimmerd zit [6].

Dan krijgen we nu een liedje die ik misschien tot nog toe onterecht heb ontzien in de Top 15.
Mrs. Robinson begint wat merkwaardig met een tekstloos couplet en gaat dan gelijk door naar het refrein. In dat intro is ook meteen de muzikaliteit van dit liedje te horen en dat is heel subtiel met die acoustische gitaren. Erg goed nummer [8].

The Easybeats zullen altijd alleen herinnerd worden om Friday On My Mind. Toch een beetje vreemd, want Hello, How Are You? is ook een oorwurm van jewelste. Alleen mist het net dat beetje pit dat de voorgaande hit onsterfelijk maakte. Iets te lief, dit [6].

Helule, Helule herken ik eigenlijk meteen, maar dit is typisch zo'n liedje waarvan je niet meer herinnert wanneer je het voor het laatst heb gehoord. Ik krijg er een positief gevoel bij, een soort van einde-van-de-week-gevoel. Best lekker, maar verre van écht memorabel [6,5].

De derde single van David McWilliams klinkt na z'n vorige twee klassiekers enigszins onkarakteristiek. Alsof het zit te twijfelen tussen een soulstamper of een ballad. Die tweespalt heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het, in tegenstelling tot de andere nummers, niet in het collectieve geheugen is blijven hangen [5].

Van Stevie Wonder's single weet ik niet meteen een goedklinkend clipje te vinden, maar ik hoor het wel weer meteen: Klassebak, deze artiest. Shoo-Be-Doo behoort dan wel niet tot z'n echte klassiekers, maar ik vind het lekker en spontaan klinken. Die vocalen zijn ook om door een ringetje te halen [8].

Dan staat er nog wat Nederlandse troep bij waarmee ik écht niks kan, daar reken ik dan hier even mee af: Heintje Davids & Duo De Koning. Oppakken, in de pot werpen en meteen doorspoelen, lijkt me... [beiden 1].

Week 19 van 1968.

#2: The Shoes - Man's Life
Dit vind ik beter dan hun vorige singles, prima funky baslijn, de soulstem van Theo Van Ess komt hier goed tot zijn recht en melodisch vind ik het zeker niet slecht. Geen topsong maar meer dan behoorlijk.
Cijfer: 7,5

#12: The Who - Call Me Lightning
Het klinkt luchtiger dan hun vorig werk en neigt zelfs naar the Monkees maar de vitaliteit is er nog steeds en de stemmen, gitaar en drums zijn zoals gewoonlijk sterk. Al vind ik dat één van hun mindere singles.
Cijfer: 6,5

#13: David Garrick - Rainbow
Dit doet mij weinig zoals de meeste singles van David Garrick, het gaat het ene oor in en het andere uit. Het wil blijkbaar grappig klinken maar is het voor mij niet.
Cijfer: 4

#14: Gary Puckett & Union Gap - Young Girl
Dit heb ik steeds een erg leuk nummer gevonden, ik heb een zwak voor vele 60's-oldies en dit klinkt charmant door de zang en orkest en de melodie blijft in je hoofd hangen.
Cijfer: 8,5

#16: Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson
Voor dit legendarische duo heb ik nog meer een zwak. Dit ligt tussen folk en rock met een hemels refrein en samenzang en ook de akoestische maar ritmische gitaarbegeleiding klopt helemaal.
Cijfer: 9,5

#18: The Easybeats - Hello, How Are You?
Dit is natuurlijk lang niet zo'n kraker als Friday on my Mind maar het is een degelijke orkestrale popsong waarbij het refrein blijft hangen.
Cijfer: 7

#20: The Tremeloes - Helule, Helule
Veel stelt dat natuurlijk niet voor maar een vrolijk en levenslustig nummer met opzwepende percussie als dit kan voor mij wel. Pretentieloze meezingpop zonder meer.

- Heintje Davids - Er Is Maar Één Carré
Naast de sterke internationale hits worden wij helaas ook geconfronteerd met dit soort carnavalstroep. Doorspoelen, dit ...
Cijfer: 2

- David McWilliams - This Side Of Heaven
Dit is inderdaad lang niet zo memorabel als zijn vorige hits, het is een beetje identiteitsloos en mist een pakkende melodie.
Cijfer: 5

- Stevie Wonder - Shoo-Be-Doo-Be-Doo-Da-Day
Dit heb ik staan op een compilatie van hem. Niet zijn beste en bekendste nummer maar de karakteristieke en gedreven zang doen mij toch een hoog cijfer geven.
Cijfer: 7,5

#39: Duo De Koning & Orkest O.L.V. Gaby Dime - Bloemen Voor De Vrouw Waar Ik Van Hou
Dit klinkt erg oubollig maar niet zo irritant als dat nummer van Heintje Davids, dit heeft nog enige charme mede door die Hawaiaanse arrangementen.
Cijfer: 4

De Engelse Single Top 20 van 18 mei 1968!

01 01 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
02 04 A Man Without Love ENGELBERT HUMPERDINCK
03 07 Young Girl GARY PUCKETT AND THE UNION GAP
04 02 Lazy Sunday SMALL FACES
05 09 Honey BOBBY GOLDSBORO
06 03 Simon Says 1910 FRUITGUM CO.
07 05 I Don't Want Our Loving To Die THE HERD
08 08 If I Only Had Time JOHN ROWLES
09 06 Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
10 12 White Horses JACKY
11 18 Rainbow Valley LOVE AFFAIR
12 11 Congratulations CLIFF RICHARD
13 10 Jennifer Eccles HOLLIES
14 --- Sleepy Joe HERMAN'S HERMITS
15 --- Joanna SCOTT WALKER
16 16 Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
17 13 Something Here In My Heart PAPER DOLLS
18 14 I Can't Let Maggie Go HONEYBUS
19 17 Cry Like A Baby BOX TOPS
20 15 Delilah TOM JONES

De overige nieuwe binnenkomers:

32 - Do You Know The Way To San Jose DIONNE WARWICK
39 - Baby Come Back THE EQUALS
40 - U.S. Male ELVIS PRESLEY
46 - Soul Coaxing RAYMOND LEFEVRE
49 - Rainbow Chaser NIRVANA
50 - Any Old Time FOUNDATIONS

Een eerste singletje van eh.....Nirvana en Herman had een vooruitziende blik inzake succes voor Dionne Warwick.
Dat nummer van Nirvana is overigens niet echt het vermelden waard, mij doet het niet veel.

De Engelse LP Top 20 van 18 mei 1968:

01 09 Scott 2 SCOTT WALKER
02 01 John Wesley Harding BOB DYLAN
03 05 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
04 04 Greatest Hits SUPREMES
05 02 History Of Otis Redding OTIS REDDING
06 03 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
07 16 Smash Hits JIMI HENDRIX EXPERIENCE
08 10 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
09 06 Live At The Talk Of The Town SUPREMES
10 08 Hangman's Beautiful Daughter INCREDIBLE STRING BAND
11 11 Wild Honey BEACH BOYS
12 12 The Jungle Book OST VARIOUS ARTISTS
13 07 Sher-Oo CILLA BLACK
14 --- Love Andy ANDY WILLIAMS
15 19 The Notorious Byrd Brothers BYRDS
16 14 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
17 18 Otis Redding In Europe OTIS REDDING
18 --- Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
19 13 13 Smash Hits TOM JONES
20 --- Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS

Andy Williams, ja. Typisch Amerikaans icoon van de jaren '60. Gewild door vrouwen, goedlachs. Maar of z'n muziek deugt.....

Scott Walker neemt geen halve maatregelen en stijgt direct door naar 1.
Dit album krijgt op musicmeter ook helemaal geen slechte beoordeling, bijna 4****
Vreemd genoeg staat de single Joanna helemaal niet op dit album of op het vorige. Dat was in die tijd vrij normaal. Ik vind het toch jammer dat zelfs in de remake Joanna niet als extra track is toegevoegd.....

18/05/68

1. Simon & Garfunkel- Mrs. Robinson (1) (5w)
2. The Zombies- Time Of The Season (2) (3w)
3. The Dubliners- Dirty Old Town (3) (4w)
4. The Small Faces- Lazy Sunday (4) (5w)
5. Paul Mauriat- Love In Every Room (7) (3w)
6. Cream- Anyone For Tennis (9) (3w)
7. Nirvana- Rainbow Chaser (-) (1w)
8. Moby Grape- Can’t Be So Bad (5) (5w)
9. Jacques Dutronc- Il Est Cinq Heures, Paris S'Eveille (13) (2w)
10. Spirit- Mechanical World (12) (2w)
11. The Doors- The Unknown Soldier (6) (8w)
12. Dionne Warwick- Do You Know The Way To San Jose (-) (1w)
13. Richard Harris- MacArthur Park (14) (2w)
14. Billy Joe Royal- Hush (8) (7w)
15. Jefferson Airplane- Greasy Heart (10) (7w)

Verdwenen:

Fleetwood Mac- Black Magic Woman (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 5)
The Byrds- You Ain’t Going Nowhere (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 4)

Musician vind de eerste Nirvana niet zo bijzonder. Ik vind het echter een geweldig nummer, en de hoogste nieuwe deze week. Verder krijgt Dionne Warwick ook een entry. Wat een geweldige stem heeft dat mens!

Bovenin de lijst staat alles stil, maar voor hoelang nog?

Top 15 van 18 mei 1968

01 (01) 02 MacArthur Park - Richard Harris
02 (02) 03 Time of the Season – The Zombies
03 (03) 06 Friends – The Beach Boys
04 (06) 04 Dark Star – Grateful Dead
05 (04) 06 Lazy Sunday – The Small Faces
06 (07) 03 It Would Be So Nice – Pink Floyd
07 (08) 03 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
08 (05) 06 This Wheel's on Fire - Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
09 (---) 01 Square room – Them
10 (14) 02 This Guy's In Love With You – Herb Alpert
11 (11) 05 Mrs. Robinson – Simon and Garfunkel
12 (12) 05 Greasy Heart - Jefferson Airplane
13 (09) 10 Lady Madonna – The Beatles
14 (10) 07 Quite Rightly So - Procol Harum
15 (15) 05 Black Magic Woman - Fleetwood Mac

Nieuw op 9: Square room van Them. Nadat Van Morrison hun had verlaten verhuisde deze Ierse band naar de States om daar het roer helemaal om te gooien en zich te storten op West Coast psychedelische rock. “Square Room” wordt de Ierse versie van “The End” van The Doors genoemd. Het nummer heeft in ieder geval dezelfde sfeer en lengte. De in trance rakende lsd/ india invloeden, die vanaf 1966 vooral bij hippies zijn intreden deed, maakt het bijzonder. Dit nummer was bijna aan mijn aandacht ontsnapt, maar ik heb het dan toch nog op tijd ontdekt. Cijfer: 9

Ik vind het wel een gaaf nummer van de vroegere Nirvana.
Gaaf sfeertje. Gaat mijn Top 15 ook wel halen, denk ik.

Top 40, week 20:

30. The Buffoons - Sister Theresa / Sunday Will Never Be the same
Een dubbele a-kant van deze Nederlandse sunshine popband. Beide liedjes hebben de tand destijds niet goed doorstaan wat mij betreft. Sister Theresa klinkt echt enorm saai en duf, ik ben echt blij wanneer de drie minuten erop zitten. Sunday Will Never Be The Same is muzikaal een stuk beter, maar wordt verpest door een idiote piepstem, waardoor dit nummer me toch ook niet echt kan bekoren.
Cijfer: 2,5/4

34. Blue Cheer - Summertime Blues
Gelukkig kunnen de oren meteen worden schoongeblazen met dit geweldige nummer van Blue Cheer. Hoe meer muziek ik uit deze tijd beluister, hoe meer ik besef hoe hard dit was voor de tijd. Kwam er laatst pas achter dat dit een cover is van een jaren '50 liedje van Eddie Cochran, wat ik zelfs nog bleek te herkennen toen ik het net eens beluisterde, maar Blue Cheer hebben het toch wel volledig naar hun hand gezet wat mij betreft.
Cijfer: 8,5

36. Reparata and the Delrons - Captain of Your Ship
Dit girlgroup-nummer stond al in mijn eigen chart en de beleving is er niet minder op geworden in de tussentijd. Erg leuk nummer, mede geschreven door Kenny Young die ook 'Under the Boardwalk' van The Drifters (mee)schreef.
Cijfer: 8

38. David Garrick - Rainbow
Een (ik gok) Engelse zanger die gezien het gebruik van kinderkoortjes geïnspireerd was door Keith West's Excerpt from A Teenage Opera van een jaar eerder. Helaas is dit nummer bij lange na niet zo goed, want het heeft verder niet veel te bieden.
Cijfer: 5

39. The Who - Call Me Lightning
Van The Who heb ik wel eens een cd gekocht, maar dat beschouw ik eigenlijk een beetje als een miskoop. Op een paar nummers na heb ik eigenlijk maar weinig met de band... Call Me Lightning bevalt me nu wel wat beter dan de vorige keren dat ik het beluisterde, een voldoende zit er wel in. Maar het echte kwartje wil maar niet vallen.

40. Dubrovacki Trubaduri - Jedan Dan
Een Kroatisch songfestivalliedje, best verrassend. Wat moet je hier nou van zeggen... het klinkt een beetje als een volksliedje, maar toch ook wel heel erg als de songfestivalliedjes die je nu nog steeds hoort, zij het een stuk ouderwetser. Ik kan er verder weinig mee, het refrein vind ik zelfs een beetje vervelend eigenlijk.
Cijfer: 3,5

Musician's Top 15 van 19 mei 1968:

01 (03) 02 MacArthur Park - Richard Harris
02 (01) 06 Black magic woman - Fleetwood mac
03 (02) 05 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
04 (06) 03 Time of the season - Zombies
05 (05) 05 Up the junction - Manfred Mann
06 (04) 07 Greasy heart - Jefferson Airplane
07 (09) 03 Square room - Them
08 (07) 04 Hello, how are you - Easybeats
09 (---) 01 Think - Aretha Franklin
10 (11) 03 Il Est Cinq heures, Paris s'eveille - Jaques Dutronc
11 (---) 01 The Horse - Cliff Nobles
12 (14) 02 This guy's in love with you - Herb Alpert
13 (12) 02 It would be so nice - Pink floyd
14 (---) 01 Honey - Bobby Goldsboro
15 (15) 02 Black veils of melancholy - Status quo

Geheel ongepland, het lag vorige week al in de lijn der verwachting, MacArthur Park op nummer één. Het lijkt haast als een ultieme eerbetoon aan de vandaag overleden Donna Summer. Zij zou 10 jaar later (1978) een prima discoversie van MacArthur Park neerzetten. Niet beter dan dit origineel maar in z'n soort geweldig gedaan.

Ze kon overigens wel beter zingen dan Richard Harris geloof ik. Dat neemt niet weg dat deze dramatische orkestrale edelkitsch van zeldzame klasse is en geheel terecht op één terecht is gekomen. Onverwoestbare melodie, grandioze opbouw van het nummer. De tekst blijkt helemaal nergens over te gaan.

Ik zag dat The Horse van Cliff Nobles ook uitkomt deze week. Voor oude Veronica luisteraars is dit natuurlijk één van de meest ultieme jingles van het voormalige piratenschip. En geeft om die reden uiteraard een emotionele lading mee, naast dat het gewoon een uitermate sterke song was. Dat wordt misschien wel eens vergeten. Maar ik vind het een prima single.

(afbeelding)

The Horse van Cliff Nobles werd door Ad Bouman en bij Veronica's Drive-in Shows gebruikt. Een feest van herkenning. Leuke ontdekking.

20 19 AW
01 01 06 Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
02 06 02 Sergio Mendes & Brasil '66 - The Look of Love
03 02 06 The Dells - Wear It On Our Face
04 04 03 The Zombies - Time of the Season
05 --- 01 Friend & Lover - Reach Out of The Darkness
06 03 06 The Free Design - You'll Be You and I'll Be Me
07 05 08 The Doors - The Unknown Soldier
08 08 05 Martha Reeves & The Vandellas - I Promise To Wait My Love
09 09 03 Reparata and the Delrons - Captain Of Your Ship
10 07 06 Small Faces - Lazy Sunday
11 11 14 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
12 14 02 Aretha Franklin - Think
13 13 04 Them - Square Room
14 10 08 Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un C...
15 12 12 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want

Een rustig weekje weer, waarin Sergio Mendes met stip de top 3 induikt en ex-nummer 1's van de Small Faces en Smokey Robinson langzaam wegzakken. Een andere ex-nummer 1, Talkin' About The Good Times, is de eerste plaat die het maarliefst 14 weken volhoudt in mijn lijstje.

Enige nieuwe binnenkomer is er eentje van een echtpaar Friend & Lover, die met Reach Out of the Darkness binnenkomen in de Billboard-charts deze week en daar volgende maand een top 10 hit gaan scoren. Wikipedia noemt ze een folkduo, maar wat mij betreft is dit specifieke nummer toch gewoon 100% pop waarin vooral het fantastische refrein uitblinkt. Echt een heerlijk popliedje met een geweldig swingende baslijn dat ook zou worden opgepikt door de hippiegemeenschap in die tijd.

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 20:

#1 - #2 Reparata & The Delrons - Captain Of Your Ship (3wk)
#2 - #1 The Classics IV - Spooky (11wk)
#3 - - Aretha Franklin - Think (1wk)
#4 - #4 The Paper Dolls - Something Here In My Heart (3wk)
#5 - - Nirvana - Rainbow Chaser (1wk)
#6 - - Cliff Nobles - The Horse (1wk)
#7 - #6 The Zombies - Time Of The Season (2wk)
#8 - #3 Manfred Mann - Up The Junction (5wk)
#9 - #5 Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity - Save Me (Parts 1 & 2) (4wk)
#10 - #9 Tommy James & The Shondells - Mony Mony (8wk)
#11 - - Stevie Wonder - Shoo-Be-Doo-Be-Doo-Da-Day (1wk)
#12 - #7 The Kinks - Wonderboy (6wk)
#13 - - Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson (1wk)
#14 - #8 Procol Harum - Quite Rightly So (7wk)
#15 - #10 Bill Haley & His Comets - Rock Around The Clock (4wk)

Uit de lijst:

- - #11 Herb Alpert - Cabaret (na 4wk)
- - #12 The Love Affair - Rainbow Valley (na 4wk)
- - #13 Honeybus - I Can't Let Maggie Go (na 8wk)
- - #14 The Doors - The Unknown Soldier (na 7wk)
- - #15 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (na 10wk)

Een wervelwind gaat door de lijst met als oorzaak een wervelwind aan goede 'nieuwe' nummers. Manfred Mann, Julie Driscoll, The Kinks, Procol Harum en Bill Haley krijgen door de nieuwe ontwikkelingen allen een behoorlijk pak slaag, Aretha wisselt stuivertje met haarzelf en maakt met Think een klinkende binnenkomst en Reparata & The Delrons zijn de captains of this ship na een lange zegetocht van The Classics IV die ik alleen uit praktische redenen zeer geleidelijk uit de lijst laat gaan .

O? Wat zullen dat voor praktische redenen zijn? Of bedoel je tactisch?

Misschien een beetje van beiden .

Jongens, voor alle nakijkwerk, er is weer een nieuwe bijbel voor het naslaan van gegevens uit:

(afbeelding)

Liep het vandaag tegen het lijf, dus wellicht is het iets eerder verschenen. Ze hebben de fouten (eigenlijk blunders) van de vorige editie hersteld. Dus een eventueel nieuwe notering van een oude single is niet meer opgeteld bij de eerste keer dat de plaat genoteerd stond. Verder staan ook alle tipnoteringen van vóór de eerste alarmschijf weer vermeld.

Nieuw is dat men heeft besloten álles op voornaam te zetten. Dus alles van Julien Clerc staat niet meer bij de C maar bij de J. De singles van het Alan Parsons Project staan nu bij de A. Vóór de letter A is er de cijfer indeling. 10CC, vroeger altijd achteraan in de overzichten, staat in de laatste uitgave dus bijna vooraan.

Verder een aantal interessante overzichten. Ze hebben opnieuw de albums niet vermeld, het is dus alleen een overzicht van singles uit de Top 40. Verder heeft deze versie geen cd-rom dus hier moet je nog een blijven werken met de versie van het vorige deel.

Met die cd rom kun je alle oude Top 40's oproepen, printen (hoewel niet de officiele uitgave) en je eigen hits invoeren.

Daarmee kunnen we weer leuk citeren uit eigen werk!

Mijn pc werkt op dit moment niet, ik kan nu geen top 15 maken. Evt kun je de vorige gebruiken. Geen idee hoe lang dit gaat duren...

(zit nu bij een vriend)

Ai! Helpt het als ik de mume top 15 uitstel tot morgenavond?

Dat probleem heb ik ook al eens gehad ranboy. Heb toen mijn top 15 vanbuiten geleerd (want mijn printpapier was ook op gelukkig heb ik een goed geheugen) en op het werk ingevoerd. Alleen gebeurde mijn incident uiteraard niet in een lang weekend...

musician schreef:
Jongens, voor alle nakijkwerk, er is weer een nieuwe bijbel voor het naslaan van gegevens uit:

(afbeelding)

Liep het vandaag tegen het lijf, dus wellicht is het iets eerder verschenen. Ze hebben de fouten (eigenlijk blunders) van de vorige editie hersteld. Dus een eventueel nieuwe notering van een oude single is niet meer opgeteld bij de eerste keer dat de plaat genoteerd stond. Verder staan ook alle tipnoteringen van vóór de eerste alarmschijf weer vermeld.

Nieuw is dat men heeft besloten álles op voornaam te zetten. Dus alles van Julien Clerc staat niet meer bij de C maar bij de J. De singles van het Alan Parsons Project staan nu bij de A. Vóór de letter A is er de cijfer indeling. 10CC, vroeger altijd achteraan in de overzichten, staat in de laatste uitgave dus bijna vooraan.

Verder een aantal interessante overzichten. Ze hebben opnieuw de albums niet vermeld, het is dus alleen een overzicht van singles uit de Top 40. Verder heeft deze versie geen cd-rom dus hier moet je nog een blijven werken met de versie van het vorige deel.

Met die cd rom kun je alle oude Top 40's oproepen, printen (hoewel niet de officiele uitgave) en je eigen hits invoeren.

Daarmee kunnen we weer leuk citeren uit eigen werk!

Pretty swell...

Heeft het ook weer de mini-biografiëen?

Na veel gepruts zit ik weer op het net . Ik zal binnen een uur mijn top 15 plaatsen!
(als alles goed blijft gaan)

kaztor schreef:
Heeft het ook weer de mini-biografiëen?

Nee, dat niet.

Ranboy Top 15 week 20 van 19 mei 1968
w20 w19 aw titel - artiest
1 1 5 Honey - Bobby Goldsboro
2 2 6 This wheel's on fire - Julie Driscoll, Brian Auger & Trinity
3 3 3 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
4 4 5 Lazy Sunday - The Small Faces
5 5 4 Hello how are you - The Easybeats
6 8 3 Summertime blues - Blue Cheer
7 9 2 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
8 -- 1 Time of the season - The Zombies
9 6 7 Quite rightly so - Procol Harum
10 -- 1 Do You Know The Way To San Jose - Dionne Warwick
11 -- 1 Rainbow chaser - Nirvana
12 7 12 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
13 11 4 I see your face again - The Sandy Coast
14 15 2 Friends - The Beach Boys
15 13 3 Stay away - Elvis Presley

Bedankt voor uw geduld .
Spectaculair is de lijst niet, de top 5 blijft hetzelfde. Wel drie fraaie binnenkomers. The Zombies wilde ik aanvankelijk bewaren tot het (in 1969) een hit zou worden, maar dat zou ten koste gaan van de prestaties van de single in de gezamenlijke lijst, dus zet ik hem er alsnog in.
Dionne Warwick heeft een supersoepelsympathieke stem en een heel sterk liedje, dus ook erin. En Rainbow chaser klinkt nog weer wat psychedelischer dan ooit. Grappig is dat dit Nirvana in 1979 nog een single Love is... uitbracht die in mijn top 40 kwam, waardoor Nirvana misschien wel de enige artiestennaam is die in twee totaal verschillende hoedanigheden in mijn hitlijst gestaan heeft.

Je weet overigens dat MacArthur Park van Richard Harris in de hitlijsten staat?

Ik weet dat die in juli in de hitlijsten komt . Ik hou nog wel een beetje aan mijn principes vast (al valt het niet mee).

De Music Meter Top 15 van 19 mei 1968!

01 (01) 03 Time of the Season - The Zombies (69)
02 (03) 05 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel (45)
03 (02) 05 Lazy sunday - The Small Faces (41)
04 (07) 03 I'll est cinq heures, Paris s'eveille - Jacques Dutronc (35)
05 (06) 02 MacArthur Park - Richard Harris (33)
06 (---) 01 Do you know the way to San José - Dionne Warwick (25)
07 (---) 01 Rainbow chaser - Nirvana (25)
08 (---) 01 Think - Aretha Franklin (24)
09 (12) 03 Captain of your ship - Reparata (22)
10 (08) 06 This wheel's on fire - Julie Driscoll (22)
11 (04) 05 Up the junction - Manfred Mann (19)
12 (13) 03 Hello, how are you - Easybeats (19)
13 (---) 01 Square room - Them (19)
14 (---) 01 Honey - Bobby Goldsboro (17)
15 (11) 05 Black magic woman - Fleetwood mac (15)

Bobby Goldsboro zal wel blij zijn met de op tijd teruggekeerde Ranboy! Gelukkig bleef het aantal deelnemers daarmee op 6 staan.

Een overduidelijke nummer 1, iedereen heeft de Zombies inmiddels in z'n lijst staan. In november ga ik naar een solo-concert van Colin Blunstone (& Band) waar ik (vermoedelijk) voor het eerst in mijn leven dit nummer live ga horen. Vertolkt door de originele zanger dus, 44 jaar na het verschijnen van deze hit.

Maar liefst 5 nieuwe binnenkomers, één derde van de lijst van vorige week is weggevaagd. Waaronder The Unknown soldier van The Doors (vanaf 5) die verreweg de grootste klappen kreeg. Het wachten is op de nieuwe single van de band rond Jim Morrison.

Ben benieuwd of Richard Harris nog verder gaat stijgen met zijn epos. Na het binnenkomen op 6 valt de stijging naar 5 een beetje tegen. Eens kijken of Dionne Warwick dat volgende week beter doet. In ieder geval zal deze soulzangeres behoorlijk wat concurrentie kregen soul queen Aretha Franklin.
Dus dat wordt dan nog een boeiende aangelegenheid, volgende week!

musician schreef:
(quote)

Nee, dat niet.

Hmm...

Ik zal het toch in het hoofd houden. Mij benieuwen wat de nieuwe lijstjes weergeven.

Er is overigens een apart boek voor de albums. Het boek dat ik heb is al enkele jaren oud, dus ik weet niet of die nu ook wordt herzien.

ranboy schreef:
Ik hou nog wel een beetje aan mijn principes vast (al valt het niet mee).

Bedoel dat je met een schuin oog de ontwikkelingen (nieuwe binnenkomers) in de Top 40 nog en beetje in ere probeert te houden?

Ik was daar oorspronkelijk ook wel een fan van, maar ik vind de kennis over het uitbrengen van nieuwe nummers, en of dat dan wel of geen hit is geweest en ongeacht of het dan alleen of eerder in de VS of Engeland is uitgebracht, inmiddels belangrijker.

En dat komt ook omdat Nederland in 1968 natuurlijk een beetje achterliep in de internationale ontwikkelingen op muziek-gebied.

musician schreef:
(quote)

Bedoel dat je met een schuin oog de ontwikkelingen (nieuwe binnenkomers) in de Top 40 nog en beetje in ere probeert te houden?

Ik was daar oorspronkelijk ook wel een fan van, maar ik vind de kennis over het uitbrengen van nieuwe nummers, en of dat dan wel of geen hit is geweest en ongeacht of het dan alleen of eerder in de VS of Engeland is uitgebracht, inmiddels belangrijker.

En dat komt ook omdat Nederland in 1968 natuurlijk een beetje achterliep in de internationale ontwikkelingen op muziek-gebied.

Ja, als ik mijn top 15 maak, stel ik me voor dat ik die toen in 1968 maakte. En dan zou ik die songs die pas over 3 maanden een hit worden, nog niet kennen. Het komt op mij anachronistisch over om ze vanaf de (Amerikaanse?) releasedate in mijn top 15 te zetten. Dit komt helaas steeds vaker voor en daardoor loopt mijn lijst steeds minder gelijk op met die van de andere deelnemers, wat ik niet eerlijk vind voor de betreffende platen. Vandaar mijn dilemma...

Ik begrijp je wel en toch ook weer niet, Ranboy. De redenering van musician spreekt mij daarom meer aan.
Je schreef: "The Zombies wilde ik aanvankelijk bewaren tot het (in 1969) een hit zou worden, maar dat zou ten koste gaan van de prestaties van de single in de gezamenlijke lijst, dus zet ik hem er alsnog in."

Richard Harris zou je dus om deze reden ook in je top 15 kunnen zetten.

Week 20 - 18 mei 1968
Top 40

Binnenkomers in de Tipparade:

#18: Bobby Goldsboro - Honey V
#20: Aretha Franklin - Think V
- American Breed - Ready, Willing And Able V
- The Box Tops - Cry Like A Baby V
- The Byrds - You Ain't Going Nowhere V
- The Foundations - Any Old Time (You're Lonely And Sad) V
- Bill Haley & His Comets - Rock Around The Clock (re-entry)
- Plastic Penny - Nobody Knows It (re-entry)
- Ronnie & De Ronnies - Ikke (Ga D'r Eentje Pikken) V

#40: Dubrovacki Trubaduri - Jedan Dan V

(afbeelding)
The Queen Of Soul verrast vriend en vijand met Think.

Tja, Bobby Goldsboro... Ik heb er helemaal niks mee. Muzikaal klinkt het temerig en je hoort echt de hele tijd hetzelfde stukje. De tekst vind ik melodramatisch op het melige af.
'The first day that she planted it, was just a twig. Then the first snow came and she ran out to brush the snow away so it wouldn't die. Came runnin' in all excited, slipped and almost hurt herself and I laughed till I cried'. Dat soort werk [2].

Dan liever iets met ballen. Think is natuurlijk een soulklassieker avant la lettre en misschien op Respect na het populairste Aretha-nummer. Alleen geen 10 omdat de Blues Brothers-versie meer pit heeft [Origineel: 9,5, BB-versie: 10].

The American Breed heeft, als ik het goed heb, een soort van eendagsvlieg-status (Bend Me, Shape Me). Ready, Willing And Able klinkt als een soort tweelingbroertje, maar mist net dat beetje extra melodie om te kunnen wedijveren. Toch vind ik het geen slecht nummer [7].

The Box Tops' single vind ik dan toch iets beter. Tapt iets meer uit het soulvaatje dan The Letter, maar het mist herkenbaarheid. Ik vind het trouwens wel vrij uniek dat, net als Steve Winwood, Alex Chilton op zo'n prille leefttijd zo'n dijk van een stemgeluid heeft . Echt geweldig, zoiets! De gitaarsolo vind ik ook leuk klinken [7,5].

Dit was ook de tijd van de Gram Parsons-fase van The Byrds en het moet gezegd, ik heb het niet zo op deze bezetting. Ik krijg hier een soort bezadigd Eagles-gevoel bij, al weet ik dat het niet slecht is gedaan voor het country-genre [5,5].

Dit lijkt een beetje de week te zijn van falende vervolg-singles. Aan hitgevoeligheid zal het niet hebben gelegen, maar The Foundations' Any Old Time flopte. Ik vind dit best een aardig liedje dat na een paar beluisteringen goed blijft hangen. Weinig mis mee [7,5].

Ronnie & De Ronnies, had dat niet iets met Peter Koelewijn te maken? Dat stemgeluid lijkt wel als twee druppels, dus als iemand iets weet, het is welkom. Ik vind dit in ieder geval wel te flauw voor woorden [2].

Tenslotte een bombastisch niemendalletje uit het Oostblok, de Joegoslavische inzending voor het Eurovisie Songfestival van 1968. Ik vind er niet veel aan. Het klinkt me te gelikt [3,5].

heicro schreef:
Ik begrijp je wel en toch ook weer niet, Ranboy. De redenering van musician spreekt mij daarom meer aan.
Je schreef: "The Zombies wilde ik aanvankelijk bewaren tot het (in 1969) een hit zou worden, maar dat zou ten koste gaan van de prestaties van de single in de gezamenlijke lijst, dus zet ik hem er alsnog in."

Richard Harris zou je dus om deze reden ook in je top 15 kunnen zetten.

Voor mij geldt dan weer de luxe van m'n geboorte in 1974 .
Ik ga dus gewoon mee met de tendens in de lijst.

Ik zou aanvankelijk ook wachten tot bepaalde nummers in Nederland potten zouden gaan breken, maar heb daar wegens het achterlopen van de hitparades ook van af gezien.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:22 uur

geplaatst: vandaag om 01:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.