MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Musician's Top 15 van 15 juni 1968:

01 (01) 06 MacArthur Park - Richard Harris
02 (03) 04 Jumpin' jack flash - Rolling stones
03 (02) 04 Suzanne - Leonard Cohen
04 (06) 04 Folsom Prison blues - Johnny Cash
05 (08) 03 Wings - Tim Buckley
06 (13) 02 Sealed with a kiss - Gary Lewis and the Playboys
07 (04) 07 Time of the season - Zombies
08 (12) 02 My name is Jack - Manfred Mann
09 (05) 05 Think - Aretha Franklin
10 (---) 01 Dogs - The Who
11 (07) 05 The Horse - Cliff Nobles
12 (---) 01 Hurdy Gurdy man - Donovan
13 (10) 04 Marjorine - Joe Cocker
14 (15) 05 Honey - Bobby Goldsboro
15 (---) 01 Lady Willpower - Gary Puckett & The Union Gap

Er gebeurd veel, al zeg ik het zelf. Er is wat oud plaatwerk verdwenen en Bobby Goldsboro heeft mij nog weer een weekje overtuigd.

The Who kwam met een nieuwe single, die ik (zeer tot mijn spijt) niet kan vinden in mijn collectie. Noch op één van de reguliere albums, noch op een verzamel cd. Alleen heel apart Verzameld Werk, nog niet eens Odds and Sods, hebben nog wel eens Dogs er bij gepakt. Maar het is een geweldige single, al uit 1966 en uitgebracht in 1968, lees ik.

The Who - Dogs

(afbeelding)

Donovan heeft een prima single en is al uitgebreid besproken.
Misschien toch nog even reclame voor Lady Willpower, de opvolger van Young Girl van Gary Puckett and the Union Gap...

Gary Pucket & The Union Gap - Lady Willpower

(afbeelding)

musician schreef:

The Who kwam met een nieuwe single, die ik (zeer tot mijn spijt) niet kan vinden in mijn collectie. Noch op één van de reguliere albums, noch op een verzamel cd. Alleen heel apart Verzameld Werk, nog niet eens Odds and Sods, hebben nog wel eens Dogs er bij gepakt. Maar het is een geweldige single, al uit 1966 en uitgebracht in 1968, lees ik.

Ik heb 'm op deze redelijk vermakelijke verzamelaar staan (Two's Missing). Een handzaam cdtje, maar na die heruitgaves waarschijnlijk niet relevant meer. Ik denk dat ie nog moeilijk te vinden is. Who's Missing is trouwens het eerdere deel van die cd.

Maar Dogs staat uiteraard ook op de box set 30 Years of Maximum R & B

Ik heb Dogs al een tijd niet meer gehoord, maar het staat me bij als heel aardig, maar meer eigenlijk niet.

15/06/68

1. The Rolling Stones- Jumpin’ Jack Flash (1) (4w)
2. Leonard Cohen- Suzanne (3) (3w)
3. Johnny Cash- Folsom Prison Blues (5) (4w)
4. Os Mutantes - A Minha Menina (8) (3w)
5. Dionne Warwick- Do You Know The Way To San Jose (2) (5w)
6. Tim Buckley- Wings (9) (2w)
7. Stone Country- Love Psalm (11) (2w)
8. Simon & Garfunkel- Mrs. Robinson (4) (9w)
9. The Zombies- Time Of The Season (6) (7w)
10. The Amboy Dukes- Journey To The Center Of The Mind (-) (1w)
11. The Human Beinz- The Face (14) (2w)
12. Nirvana- Rainbow Chaser (7) (5w)
13. The Dubliners- Dirty Old Town (10) (8w)
14. Sam & Dave- You Don’t Know What You Mean To Me (-) (1w)
15. Aretha Franklin- Think (12) (4w)

Verdwenen:

Cream- Anyone For Tennis (Hoogste positie: 6. Aantal weken: 6)
Paul Mauriat- Love In Every Room (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 6)

Een vrij rustig weekje bij mij met dezelfde nummer 1 en slechts 2 binnenkomers.

Op 10 The Amboy Dukes, een geweldige ontdekking van heicro! Ondertussen staat mijn lijstje vol met platen die destijds geen hit werden. Dus zeggen dat goede muziek toen veel meer kansen had om te scoren, is ook onwaar gebleken. Gelukkig mogen al die liedjes nu bij ons in de herkansing.

En op 14 soulmannen Sam & Dave, met een uiterst genietbaar nummer. Ik vind deze zelfs nog iets beter dan hun grote hit Soul Man.

Ondertussen heb ik ook twee minder bekende platen uit 1968 beluisterd en beoordeeld. De debuutplaat van Stone Country, bij mij en kaztor in de lijst met Love Psalm, doet een beetje denken aan Love, alleen net een tikkeltje wisselvalliger. Toch kreeg dit album van mij een dikke, welverdiende 4. Ik ben trouwens de enige stemmer, dus als iemand zich geroepen voelt, je zal het je niet beklagen!

(afbeelding)

En ook de debuutplaat van Os Mutantes, bij mij en herman in de lijst met A Minha Menina, is een aanrader. Heerlijk zomers en volstrekt uniek plaatje dat bol staat van de creativiteit. Ook dit album kreeg van mij een 4 en raad ik iedereen hier aan, al was het maar zodat het geweldige A Minha Menina in meer lijstjes opduikt

(afbeelding)

kaztor schreef:
Ik heb 'm op deze redelijk vermakelijke verzamelaar staan (Two's Missing). Een handzaam cdtje, maar na die heruitgaves waarschijnlijk niet relevant meer. Ik denk dat ie nog moeilijk te vinden is. Who's Missing is trouwens het eerdere deel van die cd.

Maar Dogs staat uiteraard ook op de box set 30 Years of Maximum R & B

Ja, dat zijn mooie compilaties.
Maar voor mij voor te veel geld te koop, ik vind ze alleen op Amazon.co.uk., voor prijzen tot 66 pond
Gek dat dat zo zeldzaam moet zijn, over het algemeen is alles van The Who vrij gemakkelijk te vinden

Ranboy Top 15 week 24 van 16 juni 1968
w24 w23 aw titel - artiest
1 1 4 MacArthur Park - Richard Harris
2 2 4 This guy's in love with you - Herb Alpert
3 4 5 Time of the season - The Zombies
4 9 3 Suzanne - Leonard Cohen
5 3 9 Honey - Bobby Goldsboro
6 7 5 Do You Know The Way To San Jose - Dionne Warwick
7 10 3 Hurdy Gurdy man - Donovan
8 5 7 Summertime blues - Blue Cheer
9 8 6 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
10 6 7 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
11 12 3 Jumpin' Jack Flash - The Rolling Stones
12 -- 1 Times were when - The Cats
13 -- 1 The journey to the center of the mind - Amboy Dukes
14 11 5 Rainbow chaser - Nirvana
15 15 2 Think - Aretha Franklin

Weinig schokkende lijst, waarin Leonard Cohen en Donovan eindelijk wat vaart maken, en The Cats zijn intrede doet, en de mij voorheen onbekende Amboy Dukes.

Top 40, week 24:

#29. Sir Henry and His Butlers - Camp
Ik hoor wat kazoo's, maar verder is dit gewoon een instrumentale schlagerdeun. Het zal gezien de titel ongetwijfeld grappig bedoeld zijn, maar de grap is wat mij betreft toch wel ruim 40 jaar over de datum al.
Cijfer: 2

#35. Sam & Dave - You Don't Know What You Mean To Me
Beetje vlakke single van Sam & Dave, ik vond de vorige (I Thank You) nog een stuk leuker.
Cijfer: 5

#37. The Doors - The Unknown Soldier
Al eerder op de site tegengekomen bij het Single van de Dag-topic. Blijft een geweldig nummer met een zeer gepassioneerde Jim Morisson.
Cijfer: 9

#38. Bill Haley & His Comets - Rock Around The Clock
Leuke rock 'n' roll-plaat, grappig dat ie in dit jaar weer een hit werd. Ik ken niet zo gek veel nummers in dit genre, maar het is toch wel muziek die voor een glimlach op het gezicht zorgt.
Cijfer: 7

musician schreef:
(quote)

Ja, dat zijn mooie compilaties.
Maar voor mij voor te veel geld te koop, ik vind ze alleen op Amazon.co.uk., voor prijzen tot 66 pond
Gek dat dat zo zeldzaam moet zijn, over het algemeen is alles van The Who vrij gemakkelijk te vinden

66 pond?

Volgens mij had ik 'm voor de spreekwoordelijke appel + ei!

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 23:

#1 - #1 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash (3wk)
#2 - #2 Johnny Cash - Folsom Prison Blues (4wk)
#3 - #4 Cream - Anyone For Tennis (3wk)
#4 - #3 Aretha Franklin - Think (5wk)
#5 - #6 Nirvana - Rainbow Chaser (5wk)
#6 - #5 The Classics IV - Spooky (15wk)
#7 - #7 Cliff Nobles - The Horse (5wk)
#8 - #9 Dionne Warwick - Do You Know The Way To San Jose (3wk)
#9 - #11 Stone Country - Love Psalm (2wk)
#10 - - Ohio Express - Yummy, Yummy, Yummy (1wk)
#11 - - World Of Oz - The Muffin Man (1wk)
#12 - #12 Donovan - The Hurdy Gurdy Man (3wk)
#13 - #8 Stevie Wonder - Shoo-Be-Doo-Be-Doo-Da-Day (5wk)
#14 - - Sam & Dave - You Don't Know What You Mean To Me (1wk)
#15 - #13 Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson (5wk)

Uit de lijst:

- - #10 Reparata & The Delrons - Captain Of Your Ship (na6wk)
- - #14 The Paper Dolls - Something Here In My Heart (na6wk)
- - #15 The Zombies - Time Of The Season (na5wk)

Minimale verschuivingen aan de top. Voor interessante verwikkelingen moeten we bij de lagere regionen zijn en ik heb het idee dat er volgende week het een en ander bij komt.
Reparata en haar Delrons verdwijnen al redelijk snel na de #1-positie uit de lijst.
Toch weer een hoop klassieke deuntjes die daarvoor verantwoordelijk zijn.

Mijn lijstje van week 24:

24 23 AW
01 01 04 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
02 02 03 Os Mutantes - A Minha Menina
03 04 07 The Zombies - Time of the Season
04 05 02 Donovan - Hurdy Gurdy Man
05 03 06 Sergio Mendes & Brasil '66 - The Look of Love
06 06 05 Friend & Lover - Reach Out of The Darkness
07 08 06 Aretha Franklin - Think
08 12 02 Gary Lewis & The Playboy - Sealed With A Kiss
09 --- 01 Mason Williams - Classical Gas
10 11 02 Erma Franklin - Open Up Your Soul
11 13 02 Otis Redding - The Happy Song (Dum-Dum)
12 7 10 Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
13 --- 01 Amboy Dukes - Journey to the Center of the Mind
14 10 04 Johnny Cash - Folsom Prison Blues
15 9 12 The Doors - The Unknown Soldier

exit na respectievelijk 3 en 8 weken:

Leonard Cohen - Suzanne
Martha Reeves & The Vandellas - I Promise To Wait My Love

Geen echte verrassingen in mijn lijst, al is het wel knap dat de Zombies in hun 7e week toch nog de top 3 halen. Verder blijkt Sealed With a Kiss een grote guilty pleasure. Twee nieuwe plaatjes in de lijst. Amboy Dukes bracht Heicro al onder de aandacht, maar zelf vind ik een andere nieuwe binnenkomer in de billboard-charts nog net iets leuker: Mason Williams' Classical Gas. Blijkbaar best een bekend nummer, het werd ook een grote hit in de VS, maar ik heb het pas dit jaar ontdekt (het staat ook hoog in de 1968-lijst van RateYourMusic) en ga het steeds beter vinden. Echt een heel goed instrumentaal nummer dat de volle 3 minuten enorm weet te boeien, mede door het prachtige gitaarspel.

Classical gas is .
Misschien kan die zelfs Richard Harris nog van mijn eerste plek verdrijven...

Dit inderdaad prima nummer, heeft ook in de Veronica Top 40 gestaan, in augustus. 6 weken en plek 25 maximaal.

De Music Meter Top 15 van 15 juni 1968!

01 (01) 04 Jumpin' Jack Flash - Rolling stones (79)
02 (02) 07 Time of the Season - The Zombies (55)
03 (03) 04 Folsom prison blues - Johnny Cash (52)
04 (05) 03 Suzanne - Leonard Cohen (48)
05 (04) 06 MacArthur Park - Richard Harris (44)
06 (09) 02 The Hurdy Gurdy Man - Donovan (39)
07 (06) 05 Do you know the way to San José - Dionne Warwick (33)
08 (07) 05 Think - Aretha Franklin (30)
09 (11) 03 A Minha Menina - Os Mutantes (26)
10 (15) 02 Wings - Tim Buckley (21)
11 (---) 01 Sealed with a kiss - Gary Lewis & His Playboys (18)
12 (10) 05 Rainbow chaser - Nirvana (17)
13 (---) 01 Love Psalm - Love Country (16)
14 (08) 09 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel (16)
15 (---) 01 Journey to the center of the mind - The Amboy Dukes (16)

The Cream, Cliff Nobles en Herb Alpert zijn deze week verdwenen.
Geen verrassende nieuwe binnenkomers. Elk nummer heeft minimaal twee liefhebbers.

Ik zie nog niet wie er volgende week in staat zou zijn om de Rolling Stones te bedreigen.
The Zombies blijven nog een verrassend weekje voor Johnny Cash, die overigens naar het lijkt, het maximaal aantal weekpunten (52) heeft bereikt.

Simon & Garfunkel zijn aan hun eind, het aantal punten werd gehalveerd. Wel nog steeds de langst genoteerde plaat.

Classical Gas is inderdaad een geweldig nummer.
Echt een liedje dat in je onderbewustzijn zit genesteld omdat radiozenders het vaak gebruiken om resterende zendtijd mee te vullen.

Het neemt op precies de juiste momenten 'gas' terug om er vervolgens met iets afwijkends weer in te knallen en die vloeiende gitaarriff werkt verslavend. Zó maak je naar mijn mening een instrumental die 3 minuten moet duren! .

Midden augustus komt het pas de Tipparade binnen, maar ik heb nu een prima reden om 'm volgende week mijn Top 15 binnen te laten komen!
De Stones mogen wel uitkijken. 'Jumpin' Jack Flash, it's a Classical Gas!'

Week 24 - 15 juni 1968
Top 40

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

#11: Tommy James & The Shondells - Mony Mony V
#12: Los Bravos - Bring A Little Lovin' (re-entry)
#18: Herb Alpert - This Guy's In Love With You V
- Bob Bouber - Ik Weet Nog Goed
- Friend & Lover - Reach Out Of The Darkness V
- Marmalade - Lovin' Things (re-entry)
- Nirvana - Rainbow Chaser V
- The Sharons - Turn On The Coloured Lights V

Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:

#37: The Doors - The Unknown Soldier V

Nederland loopt zo te zien behoorlijk op achter rond deze tijd.

Zo heeft Mony Mony al weken geleden in mijn Top 15 gestaan. Je zou het liedje anno 1968 bijna rock 'n roll-revival kunnen noemen, maar die bubblegum-beat is dan weer toonaangevend. Dat is dan ook erg fascinerend: Toen ik bijna een jaar geleden met dit topic begon waarde er een andere tijdsgeest rond in deze hitlijsten met een post-Britisch Invasion-geluid en veel meer schmaltz. Het gaat in 1968 hoorbaar meer de 70's-kant op met meer soul-invloeden en meer 'bite'. Mony Mony refereert tegelijk naar het verleden en naar de toekomst en is daarmee een unieke plaat [8,5].

Ik heb liever Herb Alpert's vrolijke instrumentals dan deze Si-na-tra-in-ter-pre-ta-tie.
Alsof vrouwen moeite hebben met begrijpend luisteren. Zeker niet slecht dit, maar ik voel me hier toch wat te 'jong' voor, ben ik bang [6].

Bob Bouber's Ik Weet Nog Goed heb ik moeten downen.
Deprimerend nummer zonder enig toegevoegde waarde. Gaap [3].

Friend & Lover's Reach Out Of The Darkness was een Amerikaanse Top 10-hit die m'n schatje onmiddelijk herkent. Een leuk, verrassend liedje met pit dat wat weg heeft van The Mamas & The Papas [8].

Nirvana's Rainbow Chaser doet al weken redelijk goede zaken in mijn lijstje en met reden.
Het is duidelijk door The Beatles beïnvloed, maar voegt er een vleugje soul aan toe.
Het heeft ook iets zomers, alsof je op de vroege morgen van een tropische dag een wandeling door het park maakt. Heerlijk! [9].

The Sharons hebben de pech daarna met iets gelijkends te komen dat het op alle vlakken 'net niet' is. Matige zang, melodisch beperkt en het gaat nergens heen [4,5].

Er gebeurt van alles in The Doors' reactie op de Vietnam-oorlog en het heeft zeker iets anthemisch, maar toch vind ik het niet echt tot hun beste werk behoren. Het komt dan ook van wat in mijn opinie hun zwakste album is, Waiting For The Sun, en het valt tussen de jachtigheid van de beginperiode en de soul- en bluesavonturen van erna.
Maar nog steeds een ruime voldoende voor Jim en de mannen [7,5].

Week 24 van 1968.

#11: Tommy James & The Shondells - Mony Mony
Bubbelgumpop dat zowel neigt naar soul als naar garagerock. Vitaal en onweerstaanbaar, mede dankzij het sterke ritme. Nadien ook vaak gecoverd en met reden.
Cijfer: 8,5

#18: Herb Alpert - This Guy's In Love With You
Ik hoor ook liever zijn vrolijke instrumentals dan deze easy listening ballad. Slecht vind ik het niet maar het klinkt mij wat te suf, te lusteloos.
Cijfer: 5,5

- Bob Bouber - Ik Weet Nog Goed
Geen clip gevonden.

- Friend & Lover - Reach Out Of The Darkness
Lange tijd niet meer gehoord, vind ik ook een leuk nummer, lichtvoetig maar niet zonder pit in de stijl van Mama's & Papa's. Misschien net iets te weinig opvallend.
Cijfer: 7,5

- Nirvana - Rainbow Chaser
Dit heeft natuurlijk niets met de Nirvana van Kurt Cobain te maken. Eigenzinnig psychedelisch nummer met studio-effecten en prima vocalen, klinkt inderdaad zomers maar ook dramatisch.
Cijfer: 8

- The Sharons - Turn On The Coloured Lights
Dit ligt in hetzelfde hoek maar overtuigt veel minder. Matige zang, geen aansprekende melodie en de beoogde sfeer komt er niet helemaal uit.
Cijfer: 4,5

#37: The Doors - The Unknown Soldier
Al ergens anders besproken, fantastisch en uniek nummer dat niets van zijn zeggingskracht heeft verloren met de bewerende zang van Jim Morrison.
Cijfer: 9,5

22/06/68

1. Leonard Cohen- Suzanne (2) (4w)
2. The Rolling Stones- Jumpin’ Jack Flash (1) (5w)
3. Os Mutantes - A Minha Menina (4) (4w)
4. Johnny Cash- Folsom Prison Blues (3) (5w)
5. Tim Buckley- Wings (6) (3w)
6. The Amboy Dukes- Journey To The Center Of The Mind (10) (2w)
7. Stone Country- Love Psalm (7) (3w)
8. Dionne Warwick- Do You Know The Way To San Jose (5) (6w)
9. The Human Beinz- The Face (11) (3w)
10. Simon & Garfunkel- Mrs. Robinson (8) (10w)
11. The Doors- Hello, I Love You (-) (1w)
12. Mason Williams- Classical Gas (-) (1w)
13. The Zombies- Time Of The Season (9) (8w)
14. Sam & Dave- You Don’t Know What You Mean To Me (14) (2w)
15. The Crazy World Of Arthur Brown- Fire (-) (1w)

Verdwenen:

Nirvana- Rainbow Chaser (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 5)
The Dubliners- Dirty Old Town (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 8 )
Aretha Franklin- Think (Hoogste positie: 10. Aantal weken: 4)

Met het album hoog in mijn top 10 is het niet moeilijk te geloven dat Suzanne de eerste plaats bereikt. Het is en blijft een prachtsong ,vooral de tekst natuurlijk, maar ook hoe Leonard het brengt.

Op 11 komen The Doors binnen met hun popnummer Hello I Love You. Er zijn haters, maar daar hoor ik niet bij. Luchtig, zomers nummer. The Doors waren echt van alle markten thuis.

Op 12 Mason Williams met Classical Gas, een leuke ontdekking in dit topic!

En dan op 15 nog een klassieker van het one hit wonder Arthur Brown. Fire is gewoon een prettig gestoord psychedelisch protohardrocknummer.

Top 15 van 22 juni 1968

01 (01) 04 Jumpin' Jack Flash – The Rolling Stones
02 (02) 07 MacArthur Park - Richard Harris
03 (03) 08 Time of the Season – The Zombies
04 (04) 06 Square room – Them
05 (05) 05 Folsom Prison Blues – Johnny Cash
06 (06) 04 Hurdy Gurdy Man – Donovan
07 (07) 03 Suzanne – Leonard Cohen
08 (15) 02 The Face – The Human Beinz
09 (---) 01 Classical Gas – Mason Williams
10 (12) 02 The Journey to the Center of the Mind – The Amboy Dukes
11 (---) 01 Gotta See Jane – R Dean Taylor
12 (09) 09 Dark Star – Grateful Dead
13 (---) 01 Fire - The Crazy World Of Arthur Brown
14 (11) 02 My Name is Jack – Manfred Mann
15 (---) 01 Dogs – The Who

De week van de consolidatie. De top 7 blijft hetzelfde. Dit zijn allemaal nummers van uitzonderlijke klasse. Nummer 8 is pas de eerste belangrijke stijger. Een groeibriljantje?

Nieuw op 9: Classical Gas van Mason Williams is een bekend nummer voor mij, maar vreemd genoeg had ik nog nooit van Mason Williams gehoord. Tot mijn verbazing blijkt deze man een veelzijdig kunstenaar, schrijver , muzikant en componist. Respect! Cijfer: 8,5

Nieuw op 11: Gotta See Jane van R Dean Taylor is weer zo’n prachtig nummer waarbij ik geen beeld van de artiest kan vormen. Achteraf bleek hij een eendagsvlieg, maar wel een om nooit meer te vergeten. Ikzelf herontdekte dit nummer zo’n 15 jaar geleden door de cover van de Golden Earring. Cijfer: 8,5

Nieuw op 13: Fire van The Crazy World Of Arthur Brown was in 1968 heel opvallend. Met hun door smink, maskers en vuur angstaanjagende, maar geweldige act waren ze trendsetter, maar achteraf bleken ze ook een onehit wonder. Cijfer: 8

Nieuw op 15: Dogs van The Who is een vrij bizar nummer. Het klinkt meer als The Small Faces heeft the Who bassist John Entwhistle ooit gezegd. Vind ik ook eigenlijk, luister maar eens naar het Small Faces album Ogdens' Nut Gone Flake uit 1968. Cijfer: 8

Gotta See Jane – R Dean Taylor is niet op YouTube te vinden , maar wel op onderstaande url.

http://www.stippie.net/play...

Top 40, week 25:

(de week waarin Summertime Blues Lazy Sunday afwisselt als nummer 1 in de charts)

31. World of Oz - The Muffin Man
Best aanstekelijk liedje wel, kan me voorstellen dat het in die tijd een leuke radiosingle was als je het maar genoeg hoorde. Maar op het eerste gehoor heeft het te weinig om het lijf voor een hoog cijfer:
Cijfer: 6

36. The Cats - Time Were When
Dit is me dan weer te melig, met name die melodramatische strijkers en hoge tonen tussendoor doen het nummer voor mij geen goed. Melodieus is het niet eens zo verkeerd, maar ik krijg er toch een beetje de kriebels van.

38. Tommy James and the Shondells - Mony Mony
Ah, een oude bekende. Dit nummer heb ik maanden terug via dit topic ontdekt en is uitgegroeid tot een van mijn grootste ontdekkingen tot nu toe. Blijf het nog altijd een onweerstaanbaar nummer vinden.
Cijfer: 9,5

39. The Equals - Laurel and Hardy
Je kan niet zeggen dat The Equals hun vorige singles kopiëren, want dit klinkt weer heel anders. Maar of dat hier een goed teken is? Dit had net zo goed een kinderliedje kunnen zijn, maar het heeft ook wel iets aanstekelijks. De krapste voldoende dan maar.
Cijfer: 5,5

Mijn chart van Week 25

25 24 AW
01 01 05 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
02 02 04 Os Mutantes - A Minha Menina
03 03 08 The Zombies - Time of the Season
04 09 02 Mason Williams - Classical Gas
05 04 03 Donovan - Hurdy Gurdy Man
06 --- 01 Canned Heat - On The Road Again
07 --- 01 Steppenwolf - Born to Be Wild
08 07 07 Aretha Franklin - Think
09 05 07 Sergio Mendes & Brasil '66 - The Look of Love
10 11 03 Otis Redding - The Happy Song (Dum-Dum)
11 08 03 Gary Lewis & The Playboy - Sealed With A Kiss
12 --- 01 The Doors - I Love You
13 06 06 Friend & Lover - Reach Out of The Darkness
14 --- 01 Crazy World of Arthur Brown - Fire
15 10 03 Erma Franklin - Open Up Your Soul

Vier platen verdwenen uit de lijst, waaronder twee voormalige nummers 1 hits (Doors en Dionne):

Amboy Dukes - Journey to the Center of the Mind
Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
The Doors - The Unknown Soldier
Johnny Cash - Folsom Prison Blues

Bovenin zit het nog even vast en vestigt Jumpin' Jack Flash een record door 5 weken achter elkaar op 1 te staan. De concurrentie is echter in aantocht met Mason Williams voorop, maar daarachter ook sterke nieuwe binnenkomers van Canned Heat en Steppenwolf. En wie weet kunnen The Doors nog een #1 scoren, al vind ik I Love You (dat wel erg veel lijkt op de Kinks' All Day and All of the Night) lang niet hun sterkste single. En wie weet hoe ver Arthur Brown nog kan op komen zetten vanuit het achterveld...

Canned Heat en Steppenwolf. Was ze nog niet in een chart tegengekomen, maar......

Ja, echt schitterende nummers!

Volgens Wikipedia was On The Road Again zelfs al in april uitgebracht.

Musician's Top 15 van 22 juni 1968:

01 (02) 05 Jumpin' jack flash - Rolling stones
02 (01) 07 MacArthur Park - Richard Harris
03 (03) 05 Suzanne - Leonard Cohen
04 (06) 03 Sealed with a kiss - Gary Lewis and the Playboys
05 (04) 05 Folsom Prison blues - Johnny Cash
06 (05) 04 Wings - Tim Buckley
07 (10) 02 Dogs - The Who
08 (08) 03 My name is Jack - Manfred Mann
09 (12) 02 Hurdy Gurdy man - Donovan
10 (---) 01 Hello I love you - Doors
11 (---) 01 Journey to the centre of the mind - The Amboy Dukes
12 (---) 01 Times were when - Cats
13 (---) 01 Classical gas - Mason Williams
14 (15) 02 Lady Willpower - Gary Puckett & The Union Gap
15 (07) 08 Time of the season - Zombies

De prachtige nieuwe binnenkomers die nog moeten volgen, zoals o.a. al aangekondigd door Herman, maken de stroom aan geweldige nieuwe platen alleen maar nog groter. Wie alvast een klein kijkje waagt in de komende weken, weet dat er een nog grotere vloed aan ijzersterke hits op ons afkomt.

En dat terwijl de Top 15 al volstaat met nummers die alleen nog maar omhoog willen.

Vreselijk jaar hé, 1968.....

Ranboy Top 15 week 25 van 23 juni 1968
w25 w24 aw titel - artiest
1 1 5 MacArthur Park - Richard Harris
2 2 5 This guy's in love with you - Herb Alpert
3 4 4 Suzanne - Leonard Cohen
4 3 6 Time of the season - The Zombies
5 7 4 Hurdy Gurdy man - Donovan
6 -- 1 Classical gas - Mason Williams
7 6 6 Do You Know The Way To San Jose - Dionne Warwick
8 5 10 Honey - Bobby Goldsboro
9 13 2 The journey to the center of the mind - Amboy Dukes
10 12 2 Times were when - The Cats
11 11 4 Jumpin' Jack Flash - The Rolling Stones
12 8 8 Summertime blues - Blue Cheer
13 9 7 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
14 -- 1 My name is Jack - Manfred Mann
15 10 8 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc

In de afgelopen week ben ik twee geworden .

Zoals aangekondigd maakt Classical gas een hoge entree op 6; wat een weergaloos instrumentaal nummer is dat toch!
Manfred Mann doet het wat rustiger aan. Ik zag bij de collega's nog wat andere goeie tips, maar die moeten nog maar een weekje wachten...

Nog van harte.....

Puh, peuter. Ik was al aan het zoenen.

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 23:

#1 - #1 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash (4wk)
#2 - #3 Cream - Anyone For Tennis (4wk)
#3 - - Mason Williams - Classical Gas (1wk)
#4 - #2 Johnny Cash - Folsom Prison Blues (5wk)
#5 - #7 Cliff Nobles - The Horse (6wk)
#6 - #11 World Of Oz - The Muffin Man (2wk)
#7 - #6 The Classics IV - Spooky (16wk)
#8 - #10 Ohio Express - Yummy, Yummy, Yummy (2wk)
#9 - #9 Stone Country - Love Psalm (3wk)
#10 - - The Crazy World Of Arthur Brown - Fire (1wk)
#11 - - Os Mutantes - A Minha Menina (1wk)
#12 - #14 Sam & Dave - You Don't Know What You Mean To Me (2wk)
#13 - #4 Aretha Franklin - Think (6wk)
#14 - #5 Nirvana - Rainbow Chaser (6wk)
#15 - #8 Dionne Warwick - Do You Know The Way To San Jose (4wk)

Uit de lijst:

- - #13 Stevie Wonder - Shoo-Be-Doo-Be-Doo-Da-Day (na5wk)
- - #12 Donovan - The Hurdy Gurdy Man (na3wk)
- - #15 Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson (na5wk)

Belangrijke verschuivingen in de lijst die een frisse wind laten vermoeden. Ook een goede reden om de chartrun van Cliff Nobles' The Horse wat meer cachet te geven, dat verdient het nl. zeker en dat gaat ook wat beter met de hoge binnenkomst van Mason Williams' geweldige Classical Gas. Os Mutantes, daar heb ik me bij een andere topic al over verbaasd en nu ik het weer eens heb beluisterd moet ik toch kwijt dat het echt weer eens wat anders is. Heerlijk hoe die kwaadaardige gitaarriff samengaat met de charmante Braziliaanse samenzang. Hier ontstaat iets moois en volkomen origineels. En Arthur Brown's Fire behoeft volgens mij geen introductie.

De Music Meter Top 15 van 22 juni 1968!

01 (01) 05 Jumpin' Jack Flash - Rolling stones (79)
02 (04) 04 Suzanne - Leonard Cohen (50)
03 (---) 01 Classical gas - Mason Williams (49)
04 (03) 05 Folsom prison blues - Johnny Cash (46)
05 (05) 07 MacArthur Park - Richard Harris (43)
06 (02) 08 Time of the Season - The Zombies (42)
07 (06) 03 The Hurdy Gurdy Man - Donovan (39)
08 (09) 04 A Minha Menina - Os Mutantes (32)
09 (15) 02 Journey to the center of the mind - The Amboy Dukes (29)
10 (10) 03 Wings - Tim Buckley (21)
11 (07) 06 Do you know the way to San José - Dionne Warwick (33)
12 (11) 02 Sealed with a kiss - Gary Lewis & His Playboys (17)
13 (13) 02 Love Psalm - Love Country (16)
14 (---) 01 The Face - The Human Beinz (15)
15 (---) 01 Hello I love you - The Doors (15)

En verdwenen deze week zijn Aretha Franklin (Think) die vanaf behoorlijke hoogte verdween (8) en verder Nirvana en de langstgenoteerde single, Mrs. Robinson van Simon & Garfunkel.

De Stones houden nog steeds fenomenaal stand, de vraag is hoeveel ze volgende week gaan verliezen op Classical gas van Mason Williams. Ik schat nog wel in dat ze er boven zullen blijven. Verder valt natuurlijk het verlies van The Zombies uit de top van het klassement op.

De vraag is wat de Amboy Dukes de volgende week nog gaan doen. Richard Harris blijkt, ondanks slechts drie liefhebbers een moeilijk te kraken single. Die liefhebbers zijn dan ook wel zéér toegeweid en blijkbaar bereid MacArthur Park zeer hoog te laten eindigen in hun eindlijst......

Week 25 - 22 juni 1968
Top 40

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

#4: The Hep Stars - Sunny Girl V
#6: Merrilee Rush - Angel Of The Morning V
#14: Dave Davies - Lincoln County
#18: Tiny Tim -Tip-Toe Thru' The Tulips V
#20: Manfred Mann - My Name Is Jack V
- The Box Tops - Choo Choo Train V
- The Four Tops - I'm A Believer
- Andy Star & The Stripes - Marian V
- Will Tura - Viva D'Amore V
- John Woodhouse - Schenkt Man Sich Rosen In Tirol

#39: The Equals - Laurel And Hardy V

The Hep Stars kennen we als de band waarin Abba's Benny Andersson ooit zat (in de clip achter het orgel met erg lang haar), maar dat verandert niet mijn mening over het liedje.
Ik vind dit gewoon een saai, slaapverwekkend liedje. 'Wake me up when it's over' zegt m'n schatje hier al [2].

Mede door het a-typisch vrouwelijke stemgeluid en de percussie is Angel Of The Morning een betoverend liedje dat gelukkig niet met al te veel bombast wordt neergezet [7].

Lincoln County kan ik niet op YouTube vinden, ik heb het moeten downen.
Leuk, energiek nummer dat al wat afwijkt van de gebruikelijke Kinks-formule. De klassieke elementen gaan wonderwel samen met het rechtlijnige karakter van het liedje [8].

'That song cannot be called music. It's like raping your ears', grapt mijn lieve vrouwtje hier over Tulips. Tiny Tim had dit eigenlijk gewoon in z'n slaapkamertje moeten doen, voor de spiegel of z'n moeder, want hier doe je echt niemand een plezier mee, kom op zeg! Ik heb net nog even wat achtergrondinformatie opgezocht betreft deze toendertijd (waarschijnlijk) 35-jarige Herbert Khaury en het is me er eentje. Hij had ze duidelijk niet allemaal op een rijtje, liet zich links en rechts gebruiken door louche managers, trouwde steevast met te jonge meiden en hij bleef in z'n 'talent' geloven ook al kreeg ie aandacht om de verkeerde redenen. Uiteindelijk stierf hij op 30 november 1996 in het harnas, op een podium in Minneapolis terwijl hij Tulips speelde [1, en dan ben ik nog genereus].

My Name Is Jack is een van die liedjes die je in je onderbewustzijn meekrijgt. Ook hier is duidelijk dat de groep muzikaal aan het groeien is. Het neigt echt stukje bij beetje naar een progressievere aanpak. Leuk nummer! [8,5].

The Box Tops' Choo Choo Train klinkt een stuk hoopvoller dan hun tegenvallende voorgaande single. Met dat rauwe stemgeluid en de soulbacking hebben de coupletten iets stoers, maar dan valt het refrein helaas weer wat tegen [7].

De Monkees-cover I'm A Believer door The Four Tops heb ik wederom moeten downen.
Monkees en soul? Nah... Ik vind het in ieder geval niet gaan [4,5].

Dan krijgen we een Nederlandstalig bandje (Andy Star & The Stripes) die een (toen al) achterhaald klinkende beat-aanpak hanteert. Een variant op de gebruikelijke kermismuziek? Hoe het ook zij, ik heb er niks mee [1].

Van Will Tura's Viva D'Amor heb ik alleen een Engelse versie op YouTube kunnen vinden, maar op de muziek afgaande hoef ik wat mij betreft geen moeite te doen voor die andere versie. Het klinkt me als platte, Duitse schmaltz in de oren [1].

Alsof we al geen vreselijke binnenkomers hebben komt daar ook nog eens John Woodhouse met z'n takkeherrie aankakken (heb ik ook gedowned, tegen beter weten in). Schenkt etc. is van hetzelfde vreselijke laken een pak.
Niet te geloven dat zoiets nog fans had/heeft... [1].

The Equals blijven maar met hitjes aankomen. Ook deze staat weer in de schaduw van Baby Come Back, al vind ik het op zich wel aardig [5,5].

Week 25.

#4: The Hep Stars - Sunny Girl
De eerste band van Benny Andersson, dateert van 1966 (waarom werd dat pas 2 jaar later hier een hit?). Te onopvallend en te braaf, het klinkt mij teveel als een zoet aftreksel van de Britse beatbands, gelukkig zou hij met Abba veel beter werk uitbrengen.

#6: Merrilee Rush - Angel Of The Morning
Dit klinkt een stuk frisser, ik leerde het eerst kennen in de veel mindere versie van Guys & Dolls. De mooie stem en roffelende percussie tillen het nummer de hoogte in.

#14: Dave Davies - Lincoln County
Dit heb ik staan als bonustrack op het Kinks-album Something Else. Klinkt luchtig en wat meer folky wat goed past bij het liedje.

#18: Tiny Tim -Tip-Toe Thru' The Tulips
Dit is natuurlijk kitsch maar anderzijds vind ik het erg leuk en grappig. Al moet ik het niet te vaak horen, het is ongetwijfeld een uniek nummer dat (misschien gelukkig) ook kort duurt.

#20: Manfred Mann - My Name Is Jack
Aanstekelijk nummer met leuk ritme en arrangementen, klinkt ook erg Brits en licht symfonisch. Toch een wat onderschatte band in de 60's.

- The Box Tops - Choo Choo Train
Wat minder dan hun vorige singles - een wat te simpel refrein - maar die bluesy stem, backing vocals en blazers vergoeden heel wat.

- The Four Tops - I'm A Believer
Dit nummer is geschreven door Neil Diamond die het ook liet uitvoeren door Four Tops. Hoewel ik Four Tops meer waardeer dan The Monkees vind ik dit nummer beter bij The Monkees passen al is ook hun uitvoering zeer verdienstelijk.

- Andy Star & The Stripes - Marian
Een flauwe kermisschlager met een jaren '60-beat, ik heb er weinig aan. Een eerste keer vind het je nog enigszins leuk maar dan niet meer, is ook zeer begrijpelijk door iedereen vergeten.
Cijfer: 3

- Will Tura - Viva D'Amore
Dit heeft merkelijk beter de tand des tijds doorstaan dan dat van Andy Star en is nu nog steeds bekend (ik heb de Nederlandstalige versie op een compilatie van hem). In zijn genre goed uitgevoerd zomers nummer al hoort dat niet tot de beste van Will Tura.
Cijfer: 6

- John Woodhouse - Schenkt Man Sich Rosen In Tirol
Geen clip gevonden en ik wil zelfs geen moeite doen om dit nummer te vinden, ik weet al van te voren dat het niet aan mij besteed is.

#39: The Equals - Laurel And Hardy
Deels jeugdsentiment - ik ben steeds fan geweest van dit komisch duo - en het nummer vind ik er prima bij passen. De percussie vind ik bovendien geweldig.

Een 7 voor Tiny Tim... daar kan ik dus echt niet overuit. Ik weet dat het een novelty-nummer is, maar dan nog... voor mij ook een duidelijke 1. Het nummer van Dave Davies is er dan wel weer eentje die ik de komende week eens uit ga proberen. Something Else vind ik een prachtig album, maar de bonustracks heb ik nooit beluisterd.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:38 uur

geplaatst: vandaag om 04:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.