Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
1
geplaatst: 30 juli 2023, 14:34 uur
Tipparade-lijst van week 30, 1979 - top40.nl
1. The Knack - My Sharona
Een ééndagsvlieg maar wel een nummer met veel power (daarom de term powerpop), blijft na al die jaren plezierig met vette baslijn en gitaarsolo.
Cijfer: 8,5
2. Boney M. - El Lute/ Gotta Go Home
Weer een nummer met dubbele A-kant. El Lute is een flauw aftreksel van Fernando van Abba en vind ik nu melig klinken, Gotta Go Home kan mij merkelijk meer bekoren, vlotte melodie en ritme met exotisch tintje.
Cijfer: 3,5 / 7,5
14. Babe - (Never listen to a) Bouzouki Player
Baba was het geesteskind van Peter Koelewijn en viste in de vijver van Luv' en Dolly Dots. Vrolijk met toch wel leuke arrangementen (al zijn ze gejat uit Zorba the Greek) maar allesbehalve origineel en simpel.
Cijfer: 4,5
19. The Electric Light Orchestra - Don't Bring Me Down
Komt ook uit Discovery maar beter geslaagd dan Shine a Little Love door het stuwende ritme dat tussen rock en disco ligt. Nog steeds een plezierige meezinger.
26. Bob Marley & The Wailers - Is This Love
Ik weet niet of de studioversie of live-versie een hit is geweest. Prima nummer (uit Kaya) van de ongekroonde koning van de reggae vooral door zijn zang maar de live-versie is energieker.
Cijfer: 8,5 (live: 9)
27. Judie Tzuke - Stay With Me Till Dawn
Een door mij totaal vergeten zangeres met een vergeten nummer. Prachtig nummer vooral door de mooie stem, sfeervol en smaakvol gearrangeerd. Herwaardering is nodig.
28. Milk & Honey with Gali - Goodbye New York
De ESF-winnaars met een tweede single. Ik hoor daar iets in van Abba maar voor de rest gaat het nummer langs mij heen.
29. Herman Van Veen & Monique Van De Ven - Uit Elkaar
Ik vind dit nummer op geen enkel regulier album van hem. Cabaretesk maar vocaal en tekstueel een mooie song met vlekkeloze productie.
Cijfer: 8
30. John Hiatt - Radio Girl
Wellicht één van de meest onderschatte artiesten in de muziekwereld. Nochtans een vrij luchtige en vrolijke popsong maar met de nodige energie (te vergelijken met Elvis Costello).
Cijfer: 9
1. The Knack - My Sharona
Een ééndagsvlieg maar wel een nummer met veel power (daarom de term powerpop), blijft na al die jaren plezierig met vette baslijn en gitaarsolo.
2. Boney M. - El Lute/ Gotta Go Home
Weer een nummer met dubbele A-kant. El Lute is een flauw aftreksel van Fernando van Abba en vind ik nu melig klinken, Gotta Go Home kan mij merkelijk meer bekoren, vlotte melodie en ritme met exotisch tintje.
Cijfer: 3,5 / 7,5
14. Babe - (Never listen to a) Bouzouki Player
Baba was het geesteskind van Peter Koelewijn en viste in de vijver van Luv' en Dolly Dots. Vrolijk met toch wel leuke arrangementen (al zijn ze gejat uit Zorba the Greek) maar allesbehalve origineel en simpel.
19. The Electric Light Orchestra - Don't Bring Me Down
Komt ook uit Discovery maar beter geslaagd dan Shine a Little Love door het stuwende ritme dat tussen rock en disco ligt. Nog steeds een plezierige meezinger.
26. Bob Marley & The Wailers - Is This Love
Ik weet niet of de studioversie of live-versie een hit is geweest. Prima nummer (uit Kaya) van de ongekroonde koning van de reggae vooral door zijn zang maar de live-versie is energieker.
Cijfer: 8,5 (live: 9)
27. Judie Tzuke - Stay With Me Till Dawn
Een door mij totaal vergeten zangeres met een vergeten nummer. Prachtig nummer vooral door de mooie stem, sfeervol en smaakvol gearrangeerd. Herwaardering is nodig.
28. Milk & Honey with Gali - Goodbye New York
De ESF-winnaars met een tweede single. Ik hoor daar iets in van Abba maar voor de rest gaat het nummer langs mij heen.
Ik vind dit nummer op geen enkel regulier album van hem. Cabaretesk maar vocaal en tekstueel een mooie song met vlekkeloze productie.
Wellicht één van de meest onderschatte artiesten in de muziekwereld. Nochtans een vrij luchtige en vrolijke popsong maar met de nodige energie (te vergelijken met Elvis Costello).
Cijfer: 9
0
geplaatst: 30 juli 2023, 18:57 uur
herman schreef:
Ashford & Simpson - Found A Cure
Jij hebt daar een gerichte release datum aan kunnen plakken? Zo ja, dan neem ik deze nu nog mee. Want dit vind ik een van de tofste nummers ooit. Had hem zelf staan voor "ergens" in september.Ashford & Simpson - Found A Cure
1
geplaatst: 30 juli 2023, 19:10 uur
Poeha schreef:
(quote)
Jij hebt daar een gerichte release datum aan kunnen plakken? Zo ja, dan neem ik deze nu nog mee. Want dit vind ik een van de tofste nummers ooit. Had hem zelf staan voor "ergens" in september. Hij kwam in juni uit volgens 45cat.com:
45cat - Ashford And Simpson - Found A Cure / You Always Could - Warner Bros. - USA - WBS 8870
Ik moet hem nog wat vaker horen, maar hij is iig weer lekker uptempo.
0
geplaatst: 30 juli 2023, 19:49 uur
LucM schreef:
Ik vind dit nummer op geen enkel regulier album van hem.
Dat klopt ook. Het komt uit de door hemzelf geregisseerde gelijknamige film. 29. Herman Van Veen & Monique Van De Ven - Uit Elkaar
Ik vind dit nummer op geen enkel regulier album van hem.
Hier een link naar de soundtrack, als je het zo zou mogen noemen: Uit Elkaar.
Discogs: Uit Elkaar (1979).
Goed nummer inderdaad. Gelijk opgenomen op mijn shortlist. Medegeschreven door Erik van der Wurff die toch ruim een halve eeuw Herman's vaste toetsenist is geweest.
1
geplaatst: 30 juli 2023, 22:02 uur
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1B_TL05NuxuqD1MiJ8Po9fg2k5cS8DYcLFJ1jTPlg7XLFqgRV
Top 20 1979 - week 30: (28 juli 1979)
01 (04) [07wk] Slick - Space Bass #1
02 (10) [02wk] Little River Band - Lonesome Loser
03 (01) [10wk] Toto - Rockmaker #5
04 (03) [07wk] Chic - Good Times
05 (07) [05wk] The Charlie Daniels Band - The Devil Went Down to Georgia
06 (11) [05wk] The Cooper Brothers - Know Her When I See Her
07 (09) [05wk] The Faith Band - You're My Weakness
08 (00) [01wk] Ashford & Simpson - Found a Cure
09 (00) [01wk] Michael Jackson - Don’t Stop 'Til You Get Enough
10 (05) [06wk] Night - Hot Summer Nights
11 (02) [09wk] Kiss - I Was Made For Lovin' You
12 (12) [03wk] Diana Ross - The Boss
13 (08) [07wk] The Jones Girls - You Gonna Make Me Love Somebody Else
14 (16) [03wk] Frannie Golde - Here I Go (Fallin' In Love Again)
15 (00) [01wk] Herb Alpert - Rise
16 (06) [06wk] Gloria Gaynor - Anybody Wanna Party?
17 (15) [02wk] Gary Brooker - No More Fear of Flying
18 (20) [02wk] Philly Cream - Motown Review
19 (19) [04wk] Maureen McGovern - Different Worlds [Theme from "Angie"]
20 (14) [04wk] Robert Palmer - Bad Case Of Loving You (Doctor Doctor)
Verdwenen:
Peter Jacques Band - Walking on Music (07 wk)
Jackie McLean - Doctor Jackyll and Mister Funk (03 wk)
Earth, Wind & Fire - After the Love Has Gone (03 wk)
Ashford & Simpson, een sterk zangduo met diverse parels in hun oeuvre. Found a Cure diverse jaren terug pas ontdekt en wat een openbaring was me dat. Ik was al gek van disco, soul en falsettostemmen, maar toen ik deze voor het eerste hoorde en zeker toen Nickolas Ashford (ons helaas in 2011 alweer ontvallen) z'n stem opzette, was ik direct verkocht. Discostamper van de bovenste plank. En bleek er ook nog eens een 12-inch van te bestaan. Kon je me helemaal van de vloer rapen
Een nummer wat altijd in mijn persoonlijke top 100 zal blijven staan. Al moet ik die nog wel steeds opstellen. Het voornemen is er al jaren, maar gaat me waarschijnlijk nooit lukken, zoveel mooie muziek er is uitgebracht.
Mooi bruggetje naar de volgende binnenkomer (toch één van mijn favorieten), want als er één nummer altijd al op positie 1 stond van mijn persoonlijke top 100 (enige zekerheidje) dan is het wel Billie Jean van Michael Jackson. Maar MJ heeft uiteraard veel meer moois voortgebracht en daar hoort Don’t Stop 'Til You Get Enough zeker bij. Bleef daar maar eens op stilstaan op de discovloeren van toen.
Als laatste Herb Alpert met het instrumentale Rise. De titel zei me vaag wel iets, maar toen ik de eerste klanken hoorde, wist ik weer waarom dat was. Deze had ik al eens eerder opgezocht, maar blijkbaar was dit weggeëbd. Tja als ik zeg Hypnotize van The Notorious B.I.G. dan weten sommigen hier vast genoeg.
Net als eerder was ik ook nu weer zeer aangenaam verrast om het origineel (of Marzipaintree moet ook mij corrigeren
) van de samples in Hypnotize weer te horen. Die vette bas vanaf het begin al en zeker de break in Rise op 3:24. Tof gedaan.
Top 20 1979 - week 30: (28 juli 1979)
01 (04) [07wk] Slick - Space Bass #1
02 (10) [02wk] Little River Band - Lonesome Loser
03 (01) [10wk] Toto - Rockmaker #5
04 (03) [07wk] Chic - Good Times
05 (07) [05wk] The Charlie Daniels Band - The Devil Went Down to Georgia
06 (11) [05wk] The Cooper Brothers - Know Her When I See Her
07 (09) [05wk] The Faith Band - You're My Weakness
08 (00) [01wk] Ashford & Simpson - Found a Cure
09 (00) [01wk] Michael Jackson - Don’t Stop 'Til You Get Enough
10 (05) [06wk] Night - Hot Summer Nights
11 (02) [09wk] Kiss - I Was Made For Lovin' You
12 (12) [03wk] Diana Ross - The Boss
13 (08) [07wk] The Jones Girls - You Gonna Make Me Love Somebody Else
14 (16) [03wk] Frannie Golde - Here I Go (Fallin' In Love Again)
15 (00) [01wk] Herb Alpert - Rise
16 (06) [06wk] Gloria Gaynor - Anybody Wanna Party?
17 (15) [02wk] Gary Brooker - No More Fear of Flying
18 (20) [02wk] Philly Cream - Motown Review
19 (19) [04wk] Maureen McGovern - Different Worlds [Theme from "Angie"]
20 (14) [04wk] Robert Palmer - Bad Case Of Loving You (Doctor Doctor)
Verdwenen:
Peter Jacques Band - Walking on Music (07 wk)
Jackie McLean - Doctor Jackyll and Mister Funk (03 wk)
Earth, Wind & Fire - After the Love Has Gone (03 wk)
Ashford & Simpson, een sterk zangduo met diverse parels in hun oeuvre. Found a Cure diverse jaren terug pas ontdekt en wat een openbaring was me dat. Ik was al gek van disco, soul en falsettostemmen, maar toen ik deze voor het eerste hoorde en zeker toen Nickolas Ashford (ons helaas in 2011 alweer ontvallen) z'n stem opzette, was ik direct verkocht. Discostamper van de bovenste plank. En bleek er ook nog eens een 12-inch van te bestaan. Kon je me helemaal van de vloer rapen
Een nummer wat altijd in mijn persoonlijke top 100 zal blijven staan. Al moet ik die nog wel steeds opstellen. Het voornemen is er al jaren, maar gaat me waarschijnlijk nooit lukken, zoveel mooie muziek er is uitgebracht.Mooi bruggetje naar de volgende binnenkomer (toch één van mijn favorieten), want als er één nummer altijd al op positie 1 stond van mijn persoonlijke top 100 (enige zekerheidje) dan is het wel Billie Jean van Michael Jackson. Maar MJ heeft uiteraard veel meer moois voortgebracht en daar hoort Don’t Stop 'Til You Get Enough zeker bij. Bleef daar maar eens op stilstaan op de discovloeren van toen.
Als laatste Herb Alpert met het instrumentale Rise. De titel zei me vaag wel iets, maar toen ik de eerste klanken hoorde, wist ik weer waarom dat was. Deze had ik al eens eerder opgezocht, maar blijkbaar was dit weggeëbd. Tja als ik zeg Hypnotize van The Notorious B.I.G. dan weten sommigen hier vast genoeg.
Net als eerder was ik ook nu weer zeer aangenaam verrast om het origineel (of Marzipaintree moet ook mij corrigeren
) van de samples in Hypnotize weer te horen. Die vette bas vanaf het begin al en zeker de break in Rise op 3:24. Tof gedaan.
1
geplaatst: 30 juli 2023, 22:42 uur
KAZTOR’S TOP 20:
1 - 3 ABBA - VOULEZ-VOUS (4) (1x#1)
2 - 4 DIRE STRAITS - LADY WRITER (6)
3 - 5 JOHN HIATT - RADIO GIRL (4)
4 - 6 NILS LOFGREN - SHINE SILENTLY (3)
5 - 2 DAVE EDMUNDS - GIRLS TALK (10) (2x#1)
6 - 1 MANFRED MANN’S EARTH BAND - DON’T KILL IT, CAROL (12) (1x#1)
7 - 7 AC/DC - HIGHWAY TO HELL (4)
8 - 9 NICK STRAKER BAND - A WALK IN THE PARK (2)
9 - 11 SUPERTRAMP - GOODBYE STRANGER (5)
10 - 10 GERRY RAFFERTY - GET IT RIGHT NEXT TIME (3)
11 - 12 ELO - DON’T BRING ME DOWN (3)
12 - 13 FLASH AND THE PAN - HEY ST. PETER (2)
13 - 14 BUOYS - GIVE UP YOUR GUNS (2)
14 - - JUDIE TZUKE - STAY WITH ME ‘TILL DAWN (1)
15 - 20 QUEEN - LOVE OF MY LIFE (LIVE) (2)
16 - - THE HEADBOYS - THE SHAPE OF THINGS TO COME (1)
17 - - BOOMTOWN RATS - I DON’T LIKE MONDAYS (1)
18 - 8 THE KNACK - MY SHARONA (6)
19 - - ROXY MUSIC - ANGEL EYES (1)
20 - - DAVID BOWIE - YASSASSIN (1)
Gesneuveld:
HOT CHOCOLATE - MINDLESS BOOGIE
LITTLE RIVER BAND - LONESOME LOSER
THE CURE - BOYS DON’T CRY
WINGS - OLD SIAM, SIR
NIGHT - HOT SUMMER NIGHTS
Weer een hoop kanshebbers aan de poort en nu ook vele binnenkomers. MJ en THE FLYING LIZARDS moeten nog wat geduld hebben en ik heb de binnenkomers van volgende week ook al goed in ‘t vizier.
JUDIE TZUKE’s single is echt prachtig. Normaal ben ik niet zo van de ballads, maar dit is een uitzondering.
De post-punk van THE HEADBOYS doet het hier ook goed. Ik hoor hier vooral de vroege U2 in.
I DON’T LIKE MONDAYS van Bob Geldof en consorten stond een aantal weken aan de poort. Je moet er ook voor in de stemming zijn.
ROXY MUSIC’s ANGEL EYES klinkt nog steeds heerlijk futuristisch voor z’n tijd. Als 5-jarige hoorde ik al dat dit een nieuw tijdperk inluidde.
BOWIE’s YASSASSIN vind ik niet zozeer een van de hoogtepunten op LODGER, maar is eigenzinnig genoeg om wat weekjes mee te draaien.
1 - 3 ABBA - VOULEZ-VOUS (4) (1x#1)
2 - 4 DIRE STRAITS - LADY WRITER (6)
3 - 5 JOHN HIATT - RADIO GIRL (4)
4 - 6 NILS LOFGREN - SHINE SILENTLY (3)
5 - 2 DAVE EDMUNDS - GIRLS TALK (10) (2x#1)
6 - 1 MANFRED MANN’S EARTH BAND - DON’T KILL IT, CAROL (12) (1x#1)
7 - 7 AC/DC - HIGHWAY TO HELL (4)
8 - 9 NICK STRAKER BAND - A WALK IN THE PARK (2)
9 - 11 SUPERTRAMP - GOODBYE STRANGER (5)
10 - 10 GERRY RAFFERTY - GET IT RIGHT NEXT TIME (3)
11 - 12 ELO - DON’T BRING ME DOWN (3)
12 - 13 FLASH AND THE PAN - HEY ST. PETER (2)
13 - 14 BUOYS - GIVE UP YOUR GUNS (2)
14 - - JUDIE TZUKE - STAY WITH ME ‘TILL DAWN (1)
15 - 20 QUEEN - LOVE OF MY LIFE (LIVE) (2)
16 - - THE HEADBOYS - THE SHAPE OF THINGS TO COME (1)
17 - - BOOMTOWN RATS - I DON’T LIKE MONDAYS (1)
18 - 8 THE KNACK - MY SHARONA (6)
19 - - ROXY MUSIC - ANGEL EYES (1)
20 - - DAVID BOWIE - YASSASSIN (1)
Gesneuveld:
HOT CHOCOLATE - MINDLESS BOOGIE
LITTLE RIVER BAND - LONESOME LOSER
THE CURE - BOYS DON’T CRY
WINGS - OLD SIAM, SIR
NIGHT - HOT SUMMER NIGHTS
Weer een hoop kanshebbers aan de poort en nu ook vele binnenkomers. MJ en THE FLYING LIZARDS moeten nog wat geduld hebben en ik heb de binnenkomers van volgende week ook al goed in ‘t vizier.
JUDIE TZUKE’s single is echt prachtig. Normaal ben ik niet zo van de ballads, maar dit is een uitzondering.
De post-punk van THE HEADBOYS doet het hier ook goed. Ik hoor hier vooral de vroege U2 in.
I DON’T LIKE MONDAYS van Bob Geldof en consorten stond een aantal weken aan de poort. Je moet er ook voor in de stemming zijn.
ROXY MUSIC’s ANGEL EYES klinkt nog steeds heerlijk futuristisch voor z’n tijd. Als 5-jarige hoorde ik al dat dit een nieuw tijdperk inluidde.
BOWIE’s YASSASSIN vind ik niet zozeer een van de hoogtepunten op LODGER, maar is eigenzinnig genoeg om wat weekjes mee te draaien.
0
geplaatst: 30 juli 2023, 22:48 uur
Hier overigens een geweldige scene uit de serie House aangaande de BOOMTOWN RATS:
1
geplaatst: 31 juli 2023, 18:17 uur
Even weinig tijd voor toelichting/tips, waarschijnlijk vul ik het later vanavond nog aan. Maar dan kan musician in ieder geval aan de slag 
30 29 AW Artiest - Titel
01 02 08 Chic - Good Times #1
02 03 03 Sister Sledge - Lost In Music
03 01 09 Telex - Moskow Diskow #2
04 05 05 David Bowie - D.J./Repetition
05 09 03 Michael Jackson - Don't Stop Till You Get Enough
06 04 10 Dinosaur - Kiss Me Again #3
07 08 05 Tantra - Hills Of Katmandu
08 06 08 Dead Kennedys - California Uber Alles
09 07 08 Gang of Four - At Home's A Tourist
10 10 12 Tubeway Army - Are 'Friends' Electric? #2
11 15 06 Machine - There But For The Grace of God Go I
12 19 08 Bill Withers - You Got The Stuff
13 18 03 David Bowie - Yassassin
14 11 04 The Undertones - Here Comes The Summer
15 12 09 Orchestral Manoeuvres in the Dark - Electricity
16 16 05 ABBA - Voulez-Vous
17 13 08 The Knack - My Sharona
18 14 16 David Bowie - Boys Keep Swinging / Fantastic Voyage #7
19 ** 01 Billy Paul - Bring The Family Back
20 ** 01 Sylvester - Stars
edit om 22:35 uur, maandagavond.
Ik kan mijn bericht nog aanpassen, dus nog een korte toelichting. Ik dacht dat Billy Paul een acteur was, maar ik ben in de war met Billy Crystal... Deze Billy is natuurlijk vooral bekend van Me and Mrs. Jones, maar momenteel vind ik dit Philly soulnummer eigenlijk een stuk fraaier.
Sylvester is het disco-icoon dat jong overleed. Stars vond ik meteen al intrigerend en indrukwekkend, terwijl de Felix-cover me nooit echt was opgevallen. Het is dat pureshores die een paar weken geleden noemde...
Qua tips veel disco en veel nieuwe aanwas, dus ik moet redelijk streng selecteren om het behapbaar te houden. Supertramp, Charlie Daniels Band en Boomtown Rats zijn daar o.a. het slachtoffer van.
4 weken:
Sparks - Beat The Clock
3 weken:
The Flying Lizards - Money
Iggy Pop - Five Foot One / Pretty Flamingo
2 weken:
Inner Circle - Mary Mary
Nils Lofgren - Shine Silently
Electric Light Orchestra - Don't Bring Me Down
Rick James - Fool On The Street
Freddie James - Get Up And Boogie
Johnny Cash - (Ghost) Riders In The Sky
Gino Soccio - The Visitors
1 week:
The Men - I Don't Depend On You
Sylvia Love - Extraterrestrial Lover
KC & The Sunshine Band - Please Don't Go
Frantique - Strut Your Funky Stuff
Ann Steel - My Time
Barrington Levy - Collie Weed
Harvey Mason - Groovin' You
Adolf Stern - More... I Like It
48 Chairs - Snap It Around
Jackie Moore - This Time Baby
The Clash - Groovy Times
The Donkeys - What I Want
Ian Dury & The Blockheads - Reasons to be Cheerful, Pt. 3
The Men - I Don't Depend On You is wel een hele fijne ontdekking. Dit is gewoon synthpop Human League zoals de meeste mensen die kennen. Blijkbaar was de naam Human League toen nog voorbehouden aan hun meer experimentelere werken.

30 29 AW Artiest - Titel
01 02 08 Chic - Good Times #1
02 03 03 Sister Sledge - Lost In Music
03 01 09 Telex - Moskow Diskow #2
04 05 05 David Bowie - D.J./Repetition
05 09 03 Michael Jackson - Don't Stop Till You Get Enough
06 04 10 Dinosaur - Kiss Me Again #3
07 08 05 Tantra - Hills Of Katmandu
08 06 08 Dead Kennedys - California Uber Alles
09 07 08 Gang of Four - At Home's A Tourist
10 10 12 Tubeway Army - Are 'Friends' Electric? #2
11 15 06 Machine - There But For The Grace of God Go I
12 19 08 Bill Withers - You Got The Stuff
13 18 03 David Bowie - Yassassin
14 11 04 The Undertones - Here Comes The Summer
15 12 09 Orchestral Manoeuvres in the Dark - Electricity
16 16 05 ABBA - Voulez-Vous
17 13 08 The Knack - My Sharona
18 14 16 David Bowie - Boys Keep Swinging / Fantastic Voyage #7
19 ** 01 Billy Paul - Bring The Family Back
20 ** 01 Sylvester - Stars
edit om 22:35 uur, maandagavond.
Ik kan mijn bericht nog aanpassen, dus nog een korte toelichting. Ik dacht dat Billy Paul een acteur was, maar ik ben in de war met Billy Crystal... Deze Billy is natuurlijk vooral bekend van Me and Mrs. Jones, maar momenteel vind ik dit Philly soulnummer eigenlijk een stuk fraaier.
Sylvester is het disco-icoon dat jong overleed. Stars vond ik meteen al intrigerend en indrukwekkend, terwijl de Felix-cover me nooit echt was opgevallen. Het is dat pureshores die een paar weken geleden noemde...
Qua tips veel disco en veel nieuwe aanwas, dus ik moet redelijk streng selecteren om het behapbaar te houden. Supertramp, Charlie Daniels Band en Boomtown Rats zijn daar o.a. het slachtoffer van.
4 weken:
Sparks - Beat The Clock
3 weken:
The Flying Lizards - Money
Iggy Pop - Five Foot One / Pretty Flamingo
2 weken:
Inner Circle - Mary Mary
Nils Lofgren - Shine Silently
Electric Light Orchestra - Don't Bring Me Down
Rick James - Fool On The Street
Freddie James - Get Up And Boogie
Johnny Cash - (Ghost) Riders In The Sky
Gino Soccio - The Visitors
1 week:
The Men - I Don't Depend On You
Sylvia Love - Extraterrestrial Lover
KC & The Sunshine Band - Please Don't Go
Frantique - Strut Your Funky Stuff
Ann Steel - My Time
Barrington Levy - Collie Weed
Harvey Mason - Groovin' You
Adolf Stern - More... I Like It
48 Chairs - Snap It Around
Jackie Moore - This Time Baby
The Clash - Groovy Times
The Donkeys - What I Want
Ian Dury & The Blockheads - Reasons to be Cheerful, Pt. 3
The Men - I Don't Depend On You is wel een hele fijne ontdekking. Dit is gewoon synthpop Human League zoals de meeste mensen die kennen. Blijkbaar was de naam Human League toen nog voorbehouden aan hun meer experimentelere werken.
1
geplaatst: 31 juli 2023, 18:24 uur
Ook hier weinig tijd dus volsta ik voor het moment met een TOP20. (Edit: compleet gemaakt)
Week 30 (28 juli)
01 (01) 07 Dead Kennedys - California Über Alles/The Man With the Dogs #3
02 (03) 06 Motörhead - No Class/Like a Nightmare
03 (02) 08 The Ruts - Babylon's Burning/Society
04 (09) 03 The Boomtown Rats - I Don't Like Mondays/It's All the Rage
05 (05) 06 Supertramp - Breakfast In America/Gone Hollywood
06 (07) 05 Joe Jackson - Fools In Love/Throw It Away
07 (04) 07 The Charlie Daniels Band - The Devil Went Down To Georgia/Rainbow Ride
08 (12) 03 AC/DC - Highway To Hell/If You Want Blood You´ve Got It
09 (14) 03 Buzzcocks - Harmony In My Head/Something's Gone Wrong Again*
10 (10) 06 Ramones - Rock 'n' Roll High School/Do You Wanna Dance? (Live)
11 (15) 06 The Family Fodder - Playing Golf (With My Flesh Crawling)/My Baby Takes Valium
12 (06) 10 Blondie - One Way Or Another/Just Go Away
13 (16) 05 Earth Wind & Fire - After the Love Has Gone/Rock That!
14 (23) 04 The Jags - Back Of My Hand/Double Vision
15 (19) 08 Nick Lowe - Cracking Up/Basing Street
16 (21) 05 The Jones Girls - You Gonna Make Me Love Somebody Else/Who Can I Run To
17 (22) 03 The Undertones - Here Comes the Summer/One Way Love/Top Twenty
18 (11) 11 Fischer Z - The Worker/Kitten Curry #2
19 (08) 11 Joe Jackson - One More Time/Don't Ask Me #1
20 (24) 04 Siouxsie And The Banshees - Playground Twist/Pull To Bits
21 (13) 09 Wings - Old Siam, Sir/Spin It On
22 (26) 03 Dire Straits - Lady Writer/Where Do You Think You're Going
23 (29) 03 Tantra - Hills Of Katmandu/Wishbone
24 (17) 07 Lowell George - Cheek To Cheek/Honest Man
25 (18) 07 Ruby Winters - Baby Lay Down/Lovin' Me Is a Full Time Job
26 (33) 02 Michael Jackson - Don’t Stop ’Til You Get Enough/I Can't Help It
27 (27) 04 ABBA - Voulez-Vous/Angeleyes
28 (**) 01 Ian Dury And The Blockheads - Reasons To Be Cheerful, Part 3/Common As Muck
29 (37) 02 The Crusaders - Street Life/The Hustler
30 (35) 02 Iggy Pop - Five Foot One/Pretty Flamingo
31 (31) 02 The Cigarettes - They're Back Again, Here They Come/I've Forgot My Number
32 (**) 01 Nils Lofgren - Shine Silently/Kool Skool
33 (20) 07 The Knack - My Sharona/Let Me Out
34 (**) 01 Sister Sledge - Lost In Music/Thinking Of You
35 (25) 11 Scorpions - Is There Anybody There?/Another Piece Of Meat*
36 (**) 01 Inner Circle - Mary Mary/Sinners
37 (28) 05 PIL - Death Disco/No Birds Do Sing
38 (**) 01 Steve Forbert - Thinkin’/You Cannot Win If You Do Not Play/Steve Forbert's Midsummer Night's Toast
39 (30) 06 Wire - A Question Of Degree/Former Airline
40 (**) 01 Señor Coconut - Yellow Magic (Tong Poo)
Exit
(32) 10 Patti Smith Group - Dancing Barefoot/Fire Of Unknown Origin
(34) 05 UK Subs - Stranglehold/World War*/Rockers*
(36) 11 Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?/We Are So Fragile
(38) 03 Black Uhuru - Shine Eye/Plastic Smile*
(39) 01 Adam And The Ants - Zerøx/Whip In My Valise
(40) 01 Long Tall Ernie And The Shakettes - Voodoo Stomp/Rockin' Robot
Week 30 (28 juli)
01 (01) 07 Dead Kennedys - California Über Alles/The Man With the Dogs #3
02 (03) 06 Motörhead - No Class/Like a Nightmare
03 (02) 08 The Ruts - Babylon's Burning/Society
04 (09) 03 The Boomtown Rats - I Don't Like Mondays/It's All the Rage
05 (05) 06 Supertramp - Breakfast In America/Gone Hollywood
06 (07) 05 Joe Jackson - Fools In Love/Throw It Away
07 (04) 07 The Charlie Daniels Band - The Devil Went Down To Georgia/Rainbow Ride
08 (12) 03 AC/DC - Highway To Hell/If You Want Blood You´ve Got It
09 (14) 03 Buzzcocks - Harmony In My Head/Something's Gone Wrong Again*
10 (10) 06 Ramones - Rock 'n' Roll High School/Do You Wanna Dance? (Live)
11 (15) 06 The Family Fodder - Playing Golf (With My Flesh Crawling)/My Baby Takes Valium
12 (06) 10 Blondie - One Way Or Another/Just Go Away
13 (16) 05 Earth Wind & Fire - After the Love Has Gone/Rock That!
14 (23) 04 The Jags - Back Of My Hand/Double Vision
15 (19) 08 Nick Lowe - Cracking Up/Basing Street
16 (21) 05 The Jones Girls - You Gonna Make Me Love Somebody Else/Who Can I Run To
17 (22) 03 The Undertones - Here Comes the Summer/One Way Love/Top Twenty
18 (11) 11 Fischer Z - The Worker/Kitten Curry #2
19 (08) 11 Joe Jackson - One More Time/Don't Ask Me #1
20 (24) 04 Siouxsie And The Banshees - Playground Twist/Pull To Bits
21 (13) 09 Wings - Old Siam, Sir/Spin It On
22 (26) 03 Dire Straits - Lady Writer/Where Do You Think You're Going
23 (29) 03 Tantra - Hills Of Katmandu/Wishbone
24 (17) 07 Lowell George - Cheek To Cheek/Honest Man
25 (18) 07 Ruby Winters - Baby Lay Down/Lovin' Me Is a Full Time Job
26 (33) 02 Michael Jackson - Don’t Stop ’Til You Get Enough/I Can't Help It
27 (27) 04 ABBA - Voulez-Vous/Angeleyes
28 (**) 01 Ian Dury And The Blockheads - Reasons To Be Cheerful, Part 3/Common As Muck
29 (37) 02 The Crusaders - Street Life/The Hustler
30 (35) 02 Iggy Pop - Five Foot One/Pretty Flamingo
31 (31) 02 The Cigarettes - They're Back Again, Here They Come/I've Forgot My Number
32 (**) 01 Nils Lofgren - Shine Silently/Kool Skool
33 (20) 07 The Knack - My Sharona/Let Me Out
34 (**) 01 Sister Sledge - Lost In Music/Thinking Of You
35 (25) 11 Scorpions - Is There Anybody There?/Another Piece Of Meat*
36 (**) 01 Inner Circle - Mary Mary/Sinners
37 (28) 05 PIL - Death Disco/No Birds Do Sing
38 (**) 01 Steve Forbert - Thinkin’/You Cannot Win If You Do Not Play/Steve Forbert's Midsummer Night's Toast
39 (30) 06 Wire - A Question Of Degree/Former Airline
40 (**) 01 Señor Coconut - Yellow Magic (Tong Poo)
Exit
(32) 10 Patti Smith Group - Dancing Barefoot/Fire Of Unknown Origin
(34) 05 UK Subs - Stranglehold/World War*/Rockers*
(36) 11 Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?/We Are So Fragile
(38) 03 Black Uhuru - Shine Eye/Plastic Smile*
(39) 01 Adam And The Ants - Zerøx/Whip In My Valise
(40) 01 Long Tall Ernie And The Shakettes - Voodoo Stomp/Rockin' Robot
1
geplaatst: 31 juli 2023, 21:13 uur
De Music Meter Top 20 van 28-07-1979, week 30!
https://images.45cat.com/the-boomtown-rats-i-dont-like-mondays-mercury-2-s.jpg
01 (05) 03 I don't like mondays - Boomtown Rats (78) +12
02 (01) 08 My sharona - The Knack (72) -29
03 (11) 02 Don't stop 'til you get enough - Michael Jackson (71) +25
04 (02) 06 The Devil went down to Georgia - The Charlie Daniels Band (66) -13
05 (04) 07 Good times - Chic (60) -6
06 (07) 03 Voulez vous - Abba (57) -1
07 (19) 02 Lost in music - Sister Sledge (56) +17
https://images.45cat.com/the-electric-light-orchestra-dont-bring-me-down-jet-2-s.jpg
08 (----) 01 Don't bring me down - Electric Light Orchestra (51)
09 (03) 12 Are friends electric? - Tubeway Army (51) -19
10 (14) 02 Fools in love - Joe Jackson (48) +5
11 (12) 04 Here comes the summer - Undertones (47) +3
12 (13) 03 Lady writer - Dire Straits (46) +2
13 (16) 07 Back of my hand - Jags (45) +5
14 (06) 10 Girls talk - Dave Edmunds (44) -19
15 (20) 02 Highway to hell - AC/DC (44) +6
16 (----) 01 The shape of things to come - Headboys (43)
17 (08) 06 California uber alles - Dead Kennedys (42) -10
18 (----) 01 Goodbye stranger - Supertramp (42)
19 (----) 01 Mary Mary - Inner Circle (41)
20 (17) 06 Moscow discow - Telex (36) -3
Verdwenen:
Breakfast in America - Supertramp
No more fear of flying - Gary Brooker
They don't know - Kirsty Maccoll
Boys don't cry - Cure
Dank voor de succesvolle lijstjes voor de 30e week van het jaar 1979!
50tracks (wellicht nog op vakantie), ranboy, Justus18, pureshores, herman, Poeha, Marzipaintree en kaztor, johan de witt.
Gastspeler: gaucho
Supporter: luigifort
LucM Voor de onovertroffen bespreking van de nieuwe nummers in de Tipparade van deze week.
98 verschillende singles deze week in alle lijsten, vijf minder dan vorige week.
Ik kan mij niet herinneren dat Michael Jackson ooit solo al een nummer 1 hit had in onze lijst. Ik maak mij sterk dat dat volgende week gaat lukken. Zo groot is het verschil niet met de nummers 1 en 2. Daarnaast is The Knack aan de verliezende hand. Alleen een verdergaande opleving van I don't like mondays kan voor Michael nog een probleem op.
Wat ook nog kan is dat het Electric Light Ochestra nog zwaar aanzet. Eerder haalde de band in de regel grote successen in onze lijst. En Don't bring me down is toch een beetje van een kraker. De aanstekelijke nieuwe single van de Headboys wil ik ook niet uitsluiten hoewel ik niet inschat dat er een algehele goedkeurende instemming voor The Shape of things zal komen. Dus een paar (hoge) noteringen maar, als we daar over praten, geen nummer één. Maar ik mag mij graag vergissen.
Inner Circle en Supertramp hebben qua punten hard moeten bikkelen om zelfs maar een notering te halen.
Het puntenaantal binnen de top 20 is behoorlijk genivelleerd, dan krijg je dat. Als je nagaat dat een paar weken geleden songs met 140, in de 120 bovenaan stonden. Als je dan nu kijkt naar 78 is dat wel een schril contrast. Al zullen de Boomtown Rats daar niet om malen.
Maar we zullen zien!
https://images.45cat.com/the-boomtown-rats-i-dont-like-mondays-mercury-2-s.jpg
01 (05) 03 I don't like mondays - Boomtown Rats (78) +12
02 (01) 08 My sharona - The Knack (72) -29
03 (11) 02 Don't stop 'til you get enough - Michael Jackson (71) +25
04 (02) 06 The Devil went down to Georgia - The Charlie Daniels Band (66) -13
05 (04) 07 Good times - Chic (60) -6
06 (07) 03 Voulez vous - Abba (57) -1
07 (19) 02 Lost in music - Sister Sledge (56) +17
https://images.45cat.com/the-electric-light-orchestra-dont-bring-me-down-jet-2-s.jpg
08 (----) 01 Don't bring me down - Electric Light Orchestra (51)
09 (03) 12 Are friends electric? - Tubeway Army (51) -19
10 (14) 02 Fools in love - Joe Jackson (48) +5
11 (12) 04 Here comes the summer - Undertones (47) +3
12 (13) 03 Lady writer - Dire Straits (46) +2
13 (16) 07 Back of my hand - Jags (45) +5
14 (06) 10 Girls talk - Dave Edmunds (44) -19
15 (20) 02 Highway to hell - AC/DC (44) +6
16 (----) 01 The shape of things to come - Headboys (43)
17 (08) 06 California uber alles - Dead Kennedys (42) -10
18 (----) 01 Goodbye stranger - Supertramp (42)
19 (----) 01 Mary Mary - Inner Circle (41)
20 (17) 06 Moscow discow - Telex (36) -3
Verdwenen:
They don't know - Kirsty Maccoll
Boys don't cry - Cure
Dank voor de succesvolle lijstjes voor de 30e week van het jaar 1979!
50tracks (wellicht nog op vakantie), ranboy, Justus18, pureshores, herman, Poeha, Marzipaintree en kaztor, johan de witt.
Gastspeler: gaucho
Supporter: luigifort
LucM Voor de onovertroffen bespreking van de nieuwe nummers in de Tipparade van deze week.
98 verschillende singles deze week in alle lijsten, vijf minder dan vorige week.
Ik kan mij niet herinneren dat Michael Jackson ooit solo al een nummer 1 hit had in onze lijst. Ik maak mij sterk dat dat volgende week gaat lukken. Zo groot is het verschil niet met de nummers 1 en 2. Daarnaast is The Knack aan de verliezende hand. Alleen een verdergaande opleving van I don't like mondays kan voor Michael nog een probleem op.
Wat ook nog kan is dat het Electric Light Ochestra nog zwaar aanzet. Eerder haalde de band in de regel grote successen in onze lijst. En Don't bring me down is toch een beetje van een kraker. De aanstekelijke nieuwe single van de Headboys wil ik ook niet uitsluiten hoewel ik niet inschat dat er een algehele goedkeurende instemming voor The Shape of things zal komen. Dus een paar (hoge) noteringen maar, als we daar over praten, geen nummer één. Maar ik mag mij graag vergissen.
Inner Circle en Supertramp hebben qua punten hard moeten bikkelen om zelfs maar een notering te halen.
Het puntenaantal binnen de top 20 is behoorlijk genivelleerd, dan krijg je dat. Als je nagaat dat een paar weken geleden songs met 140, in de 120 bovenaan stonden. Als je dan nu kijkt naar 78 is dat wel een schril contrast. Al zullen de Boomtown Rats daar niet om malen.
Maar we zullen zien!
0
geplaatst: 31 juli 2023, 23:17 uur
kaztor schreef:
Daar zitten weer een paar leuke en opvallende 'nieuwe' nummers tussen. Die van The Headboys was ik eigenlijk al bijna vergeten, maar ik heb er ooit eens de bijbehorende LP van gekocht en die bevatte over de hele linie wel goede songs. Postpunk met - ook op de LP - U2-achtige invloeden, al moet dat natuurlijk eigenlijk andersom zijn: The Headboys waren er eerder.
The shape of things to come is overigens wel het sterkste nummer van die LP. In mijn ogen een bescheiden klassiekertje, al is het nergens een echte hit geweest (een kleintje in de UK, waar het volgens Wikipedia tot #45 kwam, en een nog kleinere in de VS: #67).
Volgens deze Wiki-entry kwam het nummer in Nederland tot nummer 17, maar daar geloof ik niks van. Het lijkt me waarschijnlijker dat-ie tot nummer 17 in de Tipparade kwam. Voor de opvolger Schoolgirl geldt hetzelfde: #18 volgens Wikipedia, maar ook dat nummer strandde in de Tipparade.
Back of my hand van The Jags zit trouwens in hetzelfde straatje: perfecte powerpop.
Die van Judie Tzuke is ook prachtig. Werd destijds veel gedraaid op de Nederlandse radio, maar een hit is het nooit geworden. Achteraf bleef het wel haar bekendste liedje, want voor het overige wilde het met haar carrière ook niet echt vlotten. Ik heb drie platen van haar, die allemaal wel de moeite waard zijn.
Angel eyes van Roxy Music is een heel opvallende notering. Vooral omdat er twee heel uiteenlopende versies van bestaan. Op de bijbehorende LP Manifesto, die toen al een paar maanden uit was, staat een rock-versie, maar de single was een compleet ander nummer: een nieuwe opname met een disco-arrangement, met opmerkelijke elementen als harpspel, een paar stevige gitaarakkoorden en de sax van Andy Mackay. Totaal verschillend, maar ik vind beide versies erg goed.
Ik kende die disco-versie eerder dan de rockversie, al werd die laatste als eerste uitgegeven (op de LP dus). Later kwamen er LP's in omloop waar die disco-versie ook op stond, en bij verzamel-albums van Roxy Music moet je altijd maar afwachten welke versie er op staat.
1
geplaatst: 1 augustus 2023, 06:12 uur
gaucho schreef:
Het was een tijd van transitie: de jaren tachtig kwamen eraan, punk ging over in new wave, met - naar mijn smaak althans - aanmerkelijk betere muzikale resultaten. En een heel nieuwe lichting maakte zijn opwachting, ook in de charts: Joe Jackson, Fischer Z, The Cure, The Jags, Boomtown Rats en Elvis Costello (nou ja, die laatste twee waren er al vanaf eind '77). Blij dat ik in die periode ben opgegroeid. Maar dat zal bijna iedereen wel zeggen over zijn eigen jeugdjaren...
Het was een tijd van transitie: de jaren tachtig kwamen eraan, punk ging over in new wave, met - naar mijn smaak althans - aanmerkelijk betere muzikale resultaten. En een heel nieuwe lichting maakte zijn opwachting, ook in de charts: Joe Jackson, Fischer Z, The Cure, The Jags, Boomtown Rats en Elvis Costello (nou ja, die laatste twee waren er al vanaf eind '77). Blij dat ik in die periode ben opgegroeid. Maar dat zal bijna iedereen wel zeggen over zijn eigen jeugdjaren...
Ik heb lang gewacht om hier een reactie op te plaatsen, maar ik krijg last van metalmoeheid. Punk is een herhaling van de garage uit de jaren '60. De term new wave heb ik nooit begrepen, maar gezien de genoemde artiesten lijkt het me een soort van britpop (Beatles). Wat ik in die tijd gemist heb en mis in deze opsomming en in de lijsten van het panel is metal.
1
geplaatst: 1 augustus 2023, 08:47 uur
Justus18 schreef:
Ik heb lang gewacht om hier een reactie op te plaatsen, maar ik krijg last van metalmoeheid. Punk is een herhaling van de garage uit de jaren '60.
Ik heb lang gewacht om hier een reactie op te plaatsen, maar ik krijg last van metalmoeheid. Punk is een herhaling van de garage uit de jaren '60.
Muzikaal misschien wel, maar ik heb toch het idee dat er bij punk sprake was van een heel andere attitude dan bij de garagerock uit de jaren zestig: anti-establishment en 'doe-het-zelf' voor wat betreft het opnemen, uitbrengen en de merchandising.
Justus18 schreef:
De term new wave heb ik nooit begrepen, maar gezien de genoemde artiesten lijkt het me een soort van britpop (Beatles). Wat ik in die tijd gemist heb en mis in deze opsomming en in de lijsten van het panel is metal.
De term new wave heb ik nooit begrepen, maar gezien de genoemde artiesten lijkt het me een soort van britpop (Beatles). Wat ik in die tijd gemist heb en mis in deze opsomming en in de lijsten van het panel is metal.
Ik dacht even dat je te jong was om die tijd zelf te hebben meegemaakt, maar ik zie dat je 60 bent, dus dat kan het niet zijn. De term Britpop kwam pas in zwang in de jaren negentig, en vervolgens werden daar met terugwerkende kracht eerdere voorbeelden als de Kinks en de Beatles toe gerekend. Ik heb dat altijd een vertekening van de werkelijkheid gevonden, maar goed, what's in a name.
Bandjes die vanaf ruwweg 1978 een meer onderlegde, muzikalere vorm van punk speelden, werden in die dagen geschaard onder het paraplubegrip new wave, maar op een gegeven moment vielen er zoveel uiteenlopende stijlen onder dat begrip (van Tom Petty tot The Flying Lizards) dat het niet lang houdbaar bleef. Het is dan ook een verwarrende term, die nog wel eens gebruikt wordt voor muziek die eind jaren zeventig 'jong en fris' klonk.
De hardrock of metal veranderde wel sterk rond deze tijd: harder en sneller, en dus werd dat soort hardrock geleidelijk heavy metal, een term die overigens halverwege de jaren zeventig al werd gebruikt voor de écht hard spelende bands. Je hebt gelijk: de deelnemers aan dit topic hebben kennelijk weinig op met de metal uit die jaren. Die ontbreekt dan ook opvallend, maar ik herinner me ook dat het in die jaren nog een betrekkelijk kleine subcultuur was. Dat is heden ten dage wel anders. Metal is uitgegroeid tot een van de belangrijkste en best verkopende muzikale stromingen; iets wat ik rond 1979 echt niet zou hebben voorzien.
0
geplaatst: 1 augustus 2023, 09:04 uur
LucM schreef:
Dit blijft een opmerkelijk hitje, in de zin dat het volledig vergeten lijkt. Het staat inderdaad op geen enkel regulier album, maar maakt deel uit van de gelijknamige filmsoundtrack. Die verscheen destijds wel op LP, maar is nooit op CD uitgebracht en staat volgens mij ook niet op streamingdiensten.
Daaruit blijkt al een beetje dat Herman het ook zelf een beetje uit zijn - en ons collectieve - geheugen heeft gewist, want hij heeft het ook nooit op een verzamelalbum van hem opgenomen. En dat terwijl het toch een prima nummer is, dat ook goed op zichzelf kan staan.
Ik zou het wel logisch hebben gevonden als het op een verzamelaar als 'In vogelvlucht' had gestaan. Tenslotte is het een van de weinige nummers van Herman die de hitparade hebben gehaald. Maar Herman is niet het soort artiest dat denkt in hitnoteringen. Dat pleit ook wel weer voor hem, maar ik heb het altijd een beetje raar gevonden dat dit nummer zo in de vergetelheid is geraakt.
LucM schreef:
Die vergelijking trok ik destijds ook, vooral op basis van dit ene nummer, dat destijds mijn - en waarschijnlijk veler - eerste kennismaking was met het fenomeen John Hiatt. Maar net als Costello zou hij zijn muzikale palet later sterk verbreden. Zij het niet zo enorm breed als Costello, maardie schoot dan ook echt alle kanten op.
Ik vind John Hiatt een geweldige songwriter, waarbij ook nog eens geldt dat zijn eigen uitvoeringen meestal beter zijn dan de covers die ervan zijn opgenomen. Rond dezelfde tijd - als ik me goed herinner - hadden de Neville Brothers ook een hitje (of in elk geval een tipparade-notering) met Washable ink, een nummer dat eveneens door Hiatt was geschreven. Jammer dat zowel zijn loopbaan als zijn output soms wat wisselvallig was, maar hij heeft een aantal zeer sterke albums op zijn naam.
1
geplaatst: 2 augustus 2023, 16:36 uur
Punk en new wave werden destijds vaak in één adem genoemd. Eerst stond new wave voor een nieuwe Amerikaanse (met name New Yorkse) rocklichting die rond 1977 naar voren kwam en vooral door Velvet Underground is beïnvloed zoals Talking Heads, Patti Smith Group, Television, Jonathan & Richman & Modern Lovers en ook Blondie.
Nadien werd de term new wave ook gebruikt voor eigenzinnige Britse bands die met punk begonnen en nadien hun horizonten verruimden (met synthesizers of reggae bv.). Om die reden werden ze ook vaak postpunk genoemd. Joy Division, The Cure, Wire, Siouxsie & the Banshees, The Clash, The Police, The Jam, The Sound, XTC, Echo & the Bunnymen ... voorbeelden te over.
De synthipop had in eerste instantie ook raakpunten met new wave of werd daaronder geklasseerd (Gary Muman, Orchestral Manoeuvres in the Dark, Human League ... maar ging al snel op de hitlijsten en daarna de dansvloer richten (New Order bv.).
New Romantics dat ook begin jaren '80 opkwam beschouw ik als een gladdere en toegankelijkere vorm van new wave en leverde heel hits op van o.a. Duran Duran, Spandau Ballet, Culture Club, ABC ...
Halverwege de jaren '80 verschoof de new wave naar de mainstream waardoor die term niet meer bruikbaar meer is. Wat wel nog bleef en een vaste aanhang bleef krijgen is de gothic, de meest donkere (en theatrale vorm) van new wave (Sisters of Mercy, Killing Joke, Christian Death ...).
Begin jaren '80 werd ook de term New Wave of Britisch heavy metal gelanceerd vanwege de golf van nieuwe Britse metalbands die opkwamen na het grote succes van AC/DC en daarnaast ook sterk beïnvloed zijn door Black Sabbath en Judas Priest zoals Iron Maiden, Saxon, Def Leppard en Motorhead (die laatste heeft ook punkinvloeden).
Nadien werd de term new wave ook gebruikt voor eigenzinnige Britse bands die met punk begonnen en nadien hun horizonten verruimden (met synthesizers of reggae bv.). Om die reden werden ze ook vaak postpunk genoemd. Joy Division, The Cure, Wire, Siouxsie & the Banshees, The Clash, The Police, The Jam, The Sound, XTC, Echo & the Bunnymen ... voorbeelden te over.
De synthipop had in eerste instantie ook raakpunten met new wave of werd daaronder geklasseerd (Gary Muman, Orchestral Manoeuvres in the Dark, Human League ... maar ging al snel op de hitlijsten en daarna de dansvloer richten (New Order bv.).
New Romantics dat ook begin jaren '80 opkwam beschouw ik als een gladdere en toegankelijkere vorm van new wave en leverde heel hits op van o.a. Duran Duran, Spandau Ballet, Culture Club, ABC ...
Halverwege de jaren '80 verschoof de new wave naar de mainstream waardoor die term niet meer bruikbaar meer is. Wat wel nog bleef en een vaste aanhang bleef krijgen is de gothic, de meest donkere (en theatrale vorm) van new wave (Sisters of Mercy, Killing Joke, Christian Death ...).
Begin jaren '80 werd ook de term New Wave of Britisch heavy metal gelanceerd vanwege de golf van nieuwe Britse metalbands die opkwamen na het grote succes van AC/DC en daarnaast ook sterk beïnvloed zijn door Black Sabbath en Judas Priest zoals Iron Maiden, Saxon, Def Leppard en Motorhead (die laatste heeft ook punkinvloeden).
1
geplaatst: 4 augustus 2023, 19:57 uur
Musician's Top 40 van zaterdag 04-08-1979
01 (06) 03 Reasons to be cheerful pt 3 - Ian Dury
02 (01) 04 Don't bring me down - Electric Light Orchestra
03 (05) 04 Mary Mary - Inner Circle
04 (02) 05 I don't like mondays - Boomtown Rats
05 (09) 04 Goodbye stranger - Supertramp
06 (08) 05 Beat the clock - Sparks
07 (07) 06 Voulez vous - Abba
08 (03) 09 The Devil went down to Georgia - The Charlie Daniels Band
09 (04) 10 Boys don't cry - Cure
10 (19) 03 Give up your guns - Buoys
11 (16) 04 Don't stop 'til you get enough - Michael Jackson
12 (21) 03 Get it right next time - Gerry Rafferty
13 (15) 06 Fools in love - Joe Jackson
14 (14) 06 Lady writer - Dire Straits
15 (30) 02 Angel eyes - Roxy Music
16 (18) 05 Old Siam sir - Paul McCartney & Wings
17 (28) 02 I don't depend on you - Human League
18 (17) 05 Paranoid - Dickies
19 (24) 03 In the skies - Peter Green
20 (26) 05 Lonesome loser - Little River Band
21 (20) 05 Harmony in my head - Buzzcocks
22 (23) 04 Shine silently - Nils Lofgren
23 (32) 02 Back on the road - Joe Egan
https://images.45cat.com/the-stranglers-duchess-united-artists-6-s.jpg
24 (----) 01 Duchess - Stranglers
25 (29) 03 Faster - George Harrison
26 (----) 01 First impressions - Fischer Z
27 (34) 02 Three hearts - Bob Welch
28 (----) 01 Say it ain't so joe - Gary Brooker
29 (27) 05 Tong Poo - Yellow Magic Orchestra
30 (----) 01 No class - Motorhead
31 (36) 02 If I said you had a beautiful body - Bellamy Brothers
32 (----) 01 Please don't go - KC & The Sunshine Band
33 (22) 05 Here comes the summer - Undertones
34 (----) 01 Shape of things to come - Headboys
35 (25) 06 Oh well - Rockets
36 (----) 01 If you remember me - Chris Thompson & The Night
37 (38) 02 Surf city - Jan & Dean
38 (----) 01 Dependin' on you - Doobie brothers
39 (11) 06 Love of my life (live) - Queen
40 (10) 09 My sharona - The Knack
Verdwenen:
Yassassin - David Bowie
Bad girls - Donna Summer
Are friends electric - Tubeway Army
They don't know - Kirsty MacColl
Surrender - Cheap trick
Kid - Pretenders
Jeez, hoe druk kan een mens het hebben!
Morgen het verhaaltje, als ik dat binnen de 12-uur cyclus van musicmeter weet te halen!
Anders: de nieuwe binnenkomers spreken voor zich!
01 (06) 03 Reasons to be cheerful pt 3 - Ian Dury
02 (01) 04 Don't bring me down - Electric Light Orchestra
03 (05) 04 Mary Mary - Inner Circle
04 (02) 05 I don't like mondays - Boomtown Rats
05 (09) 04 Goodbye stranger - Supertramp
06 (08) 05 Beat the clock - Sparks
07 (07) 06 Voulez vous - Abba
08 (03) 09 The Devil went down to Georgia - The Charlie Daniels Band
09 (04) 10 Boys don't cry - Cure
10 (19) 03 Give up your guns - Buoys
11 (16) 04 Don't stop 'til you get enough - Michael Jackson
12 (21) 03 Get it right next time - Gerry Rafferty
13 (15) 06 Fools in love - Joe Jackson
14 (14) 06 Lady writer - Dire Straits
15 (30) 02 Angel eyes - Roxy Music
16 (18) 05 Old Siam sir - Paul McCartney & Wings
17 (28) 02 I don't depend on you - Human League
18 (17) 05 Paranoid - Dickies
19 (24) 03 In the skies - Peter Green
20 (26) 05 Lonesome loser - Little River Band
21 (20) 05 Harmony in my head - Buzzcocks
22 (23) 04 Shine silently - Nils Lofgren
23 (32) 02 Back on the road - Joe Egan
https://images.45cat.com/the-stranglers-duchess-united-artists-6-s.jpg
24 (----) 01 Duchess - Stranglers
25 (29) 03 Faster - George Harrison
26 (----) 01 First impressions - Fischer Z
27 (34) 02 Three hearts - Bob Welch
28 (----) 01 Say it ain't so joe - Gary Brooker
29 (27) 05 Tong Poo - Yellow Magic Orchestra
30 (----) 01 No class - Motorhead
31 (36) 02 If I said you had a beautiful body - Bellamy Brothers
32 (----) 01 Please don't go - KC & The Sunshine Band
33 (22) 05 Here comes the summer - Undertones
34 (----) 01 Shape of things to come - Headboys
35 (25) 06 Oh well - Rockets
36 (----) 01 If you remember me - Chris Thompson & The Night
37 (38) 02 Surf city - Jan & Dean
38 (----) 01 Dependin' on you - Doobie brothers
39 (11) 06 Love of my life (live) - Queen
40 (10) 09 My sharona - The Knack
Verdwenen:
Yassassin - David Bowie
Bad girls - Donna Summer
Are friends electric - Tubeway Army
They don't know - Kirsty MacColl
Surrender - Cheap trick
Kid - Pretenders
Jeez, hoe druk kan een mens het hebben!
Morgen het verhaaltje, als ik dat binnen de 12-uur cyclus van musicmeter weet te halen!
Anders: de nieuwe binnenkomers spreken voor zich!

3
geplaatst: 6 augustus 2023, 00:58 uur
Top 40 Week 31 (04-08-1979)
01 (02) 04 Micheal Jackson – Don’t stop till you get enough / I Can't Help It – Epic, USA
02 (10) 02 The Headboys - The Shape Of Things To Come / The Mood I'm In – RSO, UK
03 (04) 04 AC/DC – Highway to hell / If You Want Blood (You've Got It) – Atlantic, DU
04 (05) 04 Sister Sledge – Lost in music / Thinking Of You - Cotilion, USA
05 (06) 03 Jones Girls - You Gonna Make Me Love Somebody Else / Who Can I Run To - Philadelphia International, USA
06 (08) 03 E.L.O. – Don’t bring me down / Dreaming Of 4000 – Jet, USA
07 (03) 07 Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens / Lester Leaps In – Rough Trade, UK
08 (07) 05 The Undertones - Here Comes The Summer / One Way Love / Top Twenty – Sire, UK
09 (03) 08 The Jags – Back of my hand / Double Vision – Island, UK
10 (15) 04 Inner Circle – Mary Mary / Sinners – Island, NL
11 (---) 01 The Pointed Sticks – Out of luck / The Real Thing - Quintessence, CAN
12 (14) 06 Joe Jackson – Fools in love / Throw it away – A&M, NL
13 (---) 01 Nils Lofgren - Shine silently / Kool Skool – A&M, UK
14 (17) 03 Sylvester – Stars / I Need Somebody To Love Tonight – Fantasy, USA
15 (27) 02 Roxy Music – Angel Eyes / My Little Girl – EG, UK
16 (28) 02 KC & the Sunshine band - Please Don't Go / I Betcha Didn't Know That – T.K., UK
17 (09) 09 The Knack – My Sharona / Let Me Out – Capitol, USA
18 (23) 03 Human League a.k.a. THE MEN) - I Don't Depend On You / Cruel (Instrumental) – Virgin, UK
19 (24) 03 E.L.O. – The Diary Of Horace Wimp / Down Home Town – Jet, UK
20 (20) 04 ABBA – Voulez vous / Angel eyes – Polydor, DU
21 (13) 04 Buzzcocks - Harmony in my head / Something's Gone Wrong Again* – United Artists, UK
22 (19) 04 Dire Straits – Lady Writer / Where Do You Think You're Going? – Vertigo, UK
23 (11) 07 Kirsty MacColl – They don’t know / Turn My Motor On – Stiff, UK
24 (12) 07 Dead Kennedys - California Uber Alles / The Man With The Dogs - Alternative Tentacles, USA
25 (21) 03 The Teardrop Explodes - Bouncing Babies / All I Am Is Loving You – Zoo, UK
26 (30) 02 Frantique - Strut Your Funky Stuff / Getting serious - Philadelphia International, UK
27 (31) Cockney Rejects - Flares 'N' Slippers / Police Car * - Samll wonder, UK
28 (16) 05 Boomtown Rats – I don’t like Mondays / It's All The Rage – Ensign, UK
29 (29) 03 Dead Beats – Kill the hippies / Brainless – Dangerhouse, USA
30 (33) 05 Slick – Space bass / The Whole World Is Dancing – Fantasy, UK
31 (18) 08 Chic- Good times / A Warm Summer Night – Atlantic, USA
32 (---) 01 Joe Egan - Back on the road / My Mama Told Me – Ariola, UK
33 (26) 04 Iggy Pop - Five Foot One / Pretty Flamingo Arista, UK
34 (---) 01 Bill Withers - You Got The Stuff (Part 1) / (Part 2) – Columbia, USA
35 (---) 01 John Hiat – Radio girl / Sharon's Got A Drugstore – MCA, NL
36 (---) 01 Ian Dury - Reasons to be cheerful pt 3 / Common As Muck – Stiff, UK
37 (---) 01 Blackfoot – Highway song / Road Fever – Atco, USA
38 (---) 01 Motörhead - No Class / Like a Nightmare – Bronze, UK
39 (---) 01 Herb Alpert - Rise / Aranjuez (Mon Amour) – A&M, UK
40 (---) 01 Ashford & Simpson - Found a Cure / You Always Could - Warner Bros., USA
Verdwenen
Uitvallers
(met toevoeging NL: datum uitgebracht in NL, NINLU = Niet in Nederland uitgebracht; BUB = geen top of tipparade; Top = top 40; Tip = Tipparade, labelnr. NL)
AW {HP}
07 {14} Ramones - Rock 'n' Roll High School / Do You Wanna Dance? (Live Version) – Sire, USA; NL: 08-02-80, Top, Sire wbn 17.568
10 {01} Devo - Gut feeling / Satisfaction – Virgin, POR; NL: NINLU
07 {13} Supertramp – Breakfast in America / Gone Hollywood – A&M, UK; NL: 30-06-79 , Top, A&M AMS 7651
09 {05} Lowell George – Cheek to Cheek / Honest Man – Warner Bros., NL; 08-06-79, Top, W.B. 17.379
06 {23} The Cars – Let’s go / That's It – Elektra, USA; NL: 01-09-79, BUB, Elektra ELK 12.371
05 {29} Earth, Wind and fire - After The Love Has Gone / Rock That! – ARC, USA; NL: 03-08-79, Top, CBS 7721
05 {27} Cheap Trick – Voices / Surrender (Live) * - Epic, UK; NL: 23-06-79, Top, Epic EPC 7448
08 {06} Charlie Daniels band – The Devil went down to Georgia / Rainbow Ride – Epic, USA; NL: 22-09-79, Top, Epic EPC 7737
06 {20} Supertramp – Goodbye Stranger / Even In The Quietest Moments – A&M, USA; NL: 05-10-79, Tip, A&M AMS 7620
05 {05} Cabaret Voltaire - Nag Nag Nag / Is That Me (Finding Someone At The Door Again) – Rough trade, UK; NL: 07-10-02, BUB, NovaMute CDNOMU103
Onbegrijpelijk dat ik weer loop te prutsen met de datums. Mijn vorige lijstje was geen rectificerende herhaling van mijn lijstje van mijn Top 40 Week 28 (14-07-1979) maar uiteraard een nieuwe Top 40 week 30 (28-07-1979). Gelukkig dat musician deze heeft meegenomen voor de 30e week van het jaar 1979.
Daar komt bij dat als mijn nr. 29 in de jaren 60 door the Dead Beats was gespeeld dat we dat zelfmoord hadden genoemd. Het is namelijk zo dat die garage rockers van de jaren 60 van die andere hippie generatie zijn.
Laten we dit alles geen herhaling of plagiaat noemen maar zoals Shaky onlangs zei:
01 (02) 04 Micheal Jackson – Don’t stop till you get enough / I Can't Help It – Epic, USA
02 (10) 02 The Headboys - The Shape Of Things To Come / The Mood I'm In – RSO, UK
03 (04) 04 AC/DC – Highway to hell / If You Want Blood (You've Got It) – Atlantic, DU
04 (05) 04 Sister Sledge – Lost in music / Thinking Of You - Cotilion, USA
05 (06) 03 Jones Girls - You Gonna Make Me Love Somebody Else / Who Can I Run To - Philadelphia International, USA
06 (08) 03 E.L.O. – Don’t bring me down / Dreaming Of 4000 – Jet, USA
07 (03) 07 Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens / Lester Leaps In – Rough Trade, UK
08 (07) 05 The Undertones - Here Comes The Summer / One Way Love / Top Twenty – Sire, UK
09 (03) 08 The Jags – Back of my hand / Double Vision – Island, UK
10 (15) 04 Inner Circle – Mary Mary / Sinners – Island, NL
11 (---) 01 The Pointed Sticks – Out of luck / The Real Thing - Quintessence, CAN
12 (14) 06 Joe Jackson – Fools in love / Throw it away – A&M, NL
13 (---) 01 Nils Lofgren - Shine silently / Kool Skool – A&M, UK
14 (17) 03 Sylvester – Stars / I Need Somebody To Love Tonight – Fantasy, USA
15 (27) 02 Roxy Music – Angel Eyes / My Little Girl – EG, UK
16 (28) 02 KC & the Sunshine band - Please Don't Go / I Betcha Didn't Know That – T.K., UK
17 (09) 09 The Knack – My Sharona / Let Me Out – Capitol, USA
18 (23) 03 Human League a.k.a. THE MEN) - I Don't Depend On You / Cruel (Instrumental) – Virgin, UK
19 (24) 03 E.L.O. – The Diary Of Horace Wimp / Down Home Town – Jet, UK
20 (20) 04 ABBA – Voulez vous / Angel eyes – Polydor, DU
21 (13) 04 Buzzcocks - Harmony in my head / Something's Gone Wrong Again* – United Artists, UK
22 (19) 04 Dire Straits – Lady Writer / Where Do You Think You're Going? – Vertigo, UK
23 (11) 07 Kirsty MacColl – They don’t know / Turn My Motor On – Stiff, UK
24 (12) 07 Dead Kennedys - California Uber Alles / The Man With The Dogs - Alternative Tentacles, USA
25 (21) 03 The Teardrop Explodes - Bouncing Babies / All I Am Is Loving You – Zoo, UK
26 (30) 02 Frantique - Strut Your Funky Stuff / Getting serious - Philadelphia International, UK
27 (31) Cockney Rejects - Flares 'N' Slippers / Police Car * - Samll wonder, UK
28 (16) 05 Boomtown Rats – I don’t like Mondays / It's All The Rage – Ensign, UK
29 (29) 03 Dead Beats – Kill the hippies / Brainless – Dangerhouse, USA
30 (33) 05 Slick – Space bass / The Whole World Is Dancing – Fantasy, UK
31 (18) 08 Chic- Good times / A Warm Summer Night – Atlantic, USA
32 (---) 01 Joe Egan - Back on the road / My Mama Told Me – Ariola, UK
33 (26) 04 Iggy Pop - Five Foot One / Pretty Flamingo Arista, UK
34 (---) 01 Bill Withers - You Got The Stuff (Part 1) / (Part 2) – Columbia, USA
35 (---) 01 John Hiat – Radio girl / Sharon's Got A Drugstore – MCA, NL
36 (---) 01 Ian Dury - Reasons to be cheerful pt 3 / Common As Muck – Stiff, UK
37 (---) 01 Blackfoot – Highway song / Road Fever – Atco, USA
38 (---) 01 Motörhead - No Class / Like a Nightmare – Bronze, UK
39 (---) 01 Herb Alpert - Rise / Aranjuez (Mon Amour) – A&M, UK
40 (---) 01 Ashford & Simpson - Found a Cure / You Always Could - Warner Bros., USA
Verdwenen
Uitvallers
(met toevoeging NL: datum uitgebracht in NL, NINLU = Niet in Nederland uitgebracht; BUB = geen top of tipparade; Top = top 40; Tip = Tipparade, labelnr. NL)
AW {HP}
07 {14} Ramones - Rock 'n' Roll High School / Do You Wanna Dance? (Live Version) – Sire, USA; NL: 08-02-80, Top, Sire wbn 17.568
10 {01} Devo - Gut feeling / Satisfaction – Virgin, POR; NL: NINLU
07 {13} Supertramp – Breakfast in America / Gone Hollywood – A&M, UK; NL: 30-06-79 , Top, A&M AMS 7651
09 {05} Lowell George – Cheek to Cheek / Honest Man – Warner Bros., NL; 08-06-79, Top, W.B. 17.379
06 {23} The Cars – Let’s go / That's It – Elektra, USA; NL: 01-09-79, BUB, Elektra ELK 12.371
05 {29} Earth, Wind and fire - After The Love Has Gone / Rock That! – ARC, USA; NL: 03-08-79, Top, CBS 7721
05 {27} Cheap Trick – Voices / Surrender (Live) * - Epic, UK; NL: 23-06-79, Top, Epic EPC 7448
08 {06} Charlie Daniels band – The Devil went down to Georgia / Rainbow Ride – Epic, USA; NL: 22-09-79, Top, Epic EPC 7737
06 {20} Supertramp – Goodbye Stranger / Even In The Quietest Moments – A&M, USA; NL: 05-10-79, Tip, A&M AMS 7620
05 {05} Cabaret Voltaire - Nag Nag Nag / Is That Me (Finding Someone At The Door Again) – Rough trade, UK; NL: 07-10-02, BUB, NovaMute CDNOMU103
Onbegrijpelijk dat ik weer loop te prutsen met de datums. Mijn vorige lijstje was geen rectificerende herhaling van mijn lijstje van mijn Top 40 Week 28 (14-07-1979) maar uiteraard een nieuwe Top 40 week 30 (28-07-1979). Gelukkig dat musician deze heeft meegenomen voor de 30e week van het jaar 1979.
Justus18 schreef:
Punk is een herhaling van de garage uit de jaren '60.
Mijn hoogste binnenkomer had ook in de jaren 60 kunnen uitkomen met als inspiratiebron the Who. Qua verschillen vallen mij vooral van de bandleden de boze gezichten en de tatoeages op en een publiek dat individualistischer en minder zweverig lijkt.Punk is een herhaling van de garage uit de jaren '60.
Daar komt bij dat als mijn nr. 29 in de jaren 60 door the Dead Beats was gespeeld dat we dat zelfmoord hadden genoemd. Het is namelijk zo dat die garage rockers van de jaren 60 van die andere hippie generatie zijn.
Justus18 schreef:
Wat ik in die tijd gemist heb en mis in deze opsomming en in de lijsten van het panel is metal.
Dat valt bij mij wel mee. Ik luisterde toch bijna iedere dinsdag in 1979 om 17.00 uur naar het Betonuur van Alfred Lagarde. Motorhead scoorde met zijn vorige single Overkill toch top 5 bij mij. De laatste single no class die bij Justus vorige week nummer 2 stond komt eindelijk deze week bij mij binnen op nr. 38. Ik vond het rifje erg sterk lijken op Tush van ZZ Top. Dat verhinderde aanvankelijk dat Motorhead een hit bij mij werd hoewel het verder een ander nummer is. Wat ik in die tijd gemist heb en mis in deze opsomming en in de lijsten van het panel is metal.
gaucho schreef:
De fantastische instumentatie (die bas!) helpt natuurlijk ook.
Nu Bill Withers eindelijk binnenkomt op nr. 34 wil ik nog even kwijt dat die bas van the Jones Girls mij in het intro sterk deed denken aan zijn Lovely Day dat bij mij zoals jullie kunnen teruglezen een nummer 1 hit was. Dat verhinderde aanvankelijk dat the Jones Girls een hit bij mij werd hoewel het verder een ander nummer is. De fantastische instumentatie (die bas!) helpt natuurlijk ook.
Laten we dit alles geen herhaling of plagiaat noemen maar zoals Shaky onlangs zei:
Shaky schreef:
Laten we het 'inspiratie' noemen
Laten we het 'inspiratie' noemen
1
geplaatst: 6 augustus 2023, 09:17 uur
Ranboy Top 20 5-8-1979
w31 w30 aw titel - artiest
1 1 4 Sorry, I love you - Murray Head
2 4 4 Stay with me 'till dawn - Judie Tzuke
3 2 5 Mary, Mary - Inner Circle
4 6 4 I don't like Mondays - The Boomtown Rats
5 3 8 The devil went down to Georgia - Charlie Daniels Band
6 10 2 The shape of things to come - The Headboys
7 8 3 Reasons to be cheerful, part 3 - Ian Dury
8 11 2 Goodbye stranger - Supertramp
9 5 13 Are 'friends' electric? - Tubeway Army
10 15 2 Lost in music - Sister Sledge
11 7 9 Surrender - Cheap Trick
12 -- 1 Please don't go - KC & the Sunshine Band
13 19 2 Angel eyes - Roxy Music
14 9 9 Boys don't cry - The Cure
15 16 3 Don't bring me down - E.L.O.
16 13 6 My Sharona - The Knack
17 -- 1 Shine silently - Nils Lofgren
18 -- 1 If you remember me - Chris Thompson & Night
19 -- 1 Yassassin - David Bowie
20 -- 1 Lady Linda - The Beach Boys
Toen de feest-hitmachine KC & the Sunshine Band was uitgewerkt, gooide KC het over een andere boeg en kwam onverwacht met een ballad, en dat werd zomaar hun op een na grootste hit!
Ik vermoed dat als Night If you remember me met hun eigen zanger(es) had uitgebracht, het niet was opgemerkt, maar wat een prachtige stem heeft Chris Thompson toch.
w31 w30 aw titel - artiest
1 1 4 Sorry, I love you - Murray Head
2 4 4 Stay with me 'till dawn - Judie Tzuke
3 2 5 Mary, Mary - Inner Circle
4 6 4 I don't like Mondays - The Boomtown Rats
5 3 8 The devil went down to Georgia - Charlie Daniels Band
6 10 2 The shape of things to come - The Headboys
7 8 3 Reasons to be cheerful, part 3 - Ian Dury
8 11 2 Goodbye stranger - Supertramp
9 5 13 Are 'friends' electric? - Tubeway Army
10 15 2 Lost in music - Sister Sledge
11 7 9 Surrender - Cheap Trick
12 -- 1 Please don't go - KC & the Sunshine Band
13 19 2 Angel eyes - Roxy Music
14 9 9 Boys don't cry - The Cure
15 16 3 Don't bring me down - E.L.O.
16 13 6 My Sharona - The Knack
17 -- 1 Shine silently - Nils Lofgren
18 -- 1 If you remember me - Chris Thompson & Night
19 -- 1 Yassassin - David Bowie
20 -- 1 Lady Linda - The Beach Boys
Toen de feest-hitmachine KC & the Sunshine Band was uitgewerkt, gooide KC het over een andere boeg en kwam onverwacht met een ballad, en dat werd zomaar hun op een na grootste hit!
Ik vermoed dat als Night If you remember me met hun eigen zanger(es) had uitgebracht, het niet was opgemerkt, maar wat een prachtige stem heeft Chris Thompson toch.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 12:34 uur
Nieuwkomers USA Top 100 week 31 -1979
285 04-08-79 Gone, gone, gone - Bad Company
286 04-08-79 Ain't that a shame - Cheap Trick
287 04-08-79 Don't Bring Me Down - Electric Light Orchestra
288 04-08-79 Rocky II Disco - " Maynard Ferguson"
289 04-08-79 This night won't last forever - Michael Johnson
290 04-08-79 Firecracker - Mass Production
291 04-08-79 H.A.P.P.Y. radio - Edwin Starr
Nieuwkomers UK Top 75 week 31 – 1979
321 04-08-79 Reasons to be cheerful, part 3 - Ian Dury
322 04-08-79 Money - The Flying Lizards
323 04-08-79 Is She Really Going Out With Him? - Joe Jackson
324 04-08-79 Girls girls girls - Kandidate
325 04-08-79 You need wheels - Merton Parkas
326 04-08-79 Hersham boys - Sham 69
327 04-08-79 Just when I needed you most - Randy Vanwarmer
Nieuwkomers NL Top 40 week 31 – 1979
173 4-8-1979 El lute - Boney M
174 4-8-1979 Gotta go home - Boney M
175 4-8-1979 Are 'Friends' Electric? - Tubeway Army
176 4-8-1979 How do you mend a broken heart - Guys 'n Dolls
177 4-8-1979 My Sharona - The Knack
178 4-8-1979 Hot summer nights - Night
179 4-8-1979 Agua - Conquistador
Nieuwkomers Europarade Top 30 week 31 – 1979
132 4-8-1979 Super Superman - Miguel Bosé - E-I
133 4-8-1979 Good Times - Chic - A-GB
134 4-8-1979 Bad Girls - Donna Summer - B-NL
135 4-8-1979 Just when I needed you most - Randy Vanwarmer - NL
136 4-8-1979 We are family - Sister Sledge - CH-NL
285 04-08-79 Gone, gone, gone - Bad Company
286 04-08-79 Ain't that a shame - Cheap Trick
287 04-08-79 Don't Bring Me Down - Electric Light Orchestra
288 04-08-79 Rocky II Disco - " Maynard Ferguson"
289 04-08-79 This night won't last forever - Michael Johnson
290 04-08-79 Firecracker - Mass Production
291 04-08-79 H.A.P.P.Y. radio - Edwin Starr
Nieuwkomers UK Top 75 week 31 – 1979
321 04-08-79 Reasons to be cheerful, part 3 - Ian Dury
322 04-08-79 Money - The Flying Lizards
323 04-08-79 Is She Really Going Out With Him? - Joe Jackson
324 04-08-79 Girls girls girls - Kandidate
325 04-08-79 You need wheels - Merton Parkas
326 04-08-79 Hersham boys - Sham 69
327 04-08-79 Just when I needed you most - Randy Vanwarmer
Nieuwkomers NL Top 40 week 31 – 1979
173 4-8-1979 El lute - Boney M
174 4-8-1979 Gotta go home - Boney M
175 4-8-1979 Are 'Friends' Electric? - Tubeway Army
176 4-8-1979 How do you mend a broken heart - Guys 'n Dolls
177 4-8-1979 My Sharona - The Knack
178 4-8-1979 Hot summer nights - Night
179 4-8-1979 Agua - Conquistador
Nieuwkomers Europarade Top 30 week 31 – 1979
132 4-8-1979 Super Superman - Miguel Bosé - E-I
133 4-8-1979 Good Times - Chic - A-GB
134 4-8-1979 Bad Girls - Donna Summer - B-NL
135 4-8-1979 Just when I needed you most - Randy Vanwarmer - NL
136 4-8-1979 We are family - Sister Sledge - CH-NL
LucM schreef:
Conquistador - Agua
Tegenover de vorige 3 nummers is dat een verademing al is het teveel een aftreksel van Conquistador maar minder memorabel.
Cijfer: 7
Nr. 179 hier maar ik begrijp de tekst van LucM niet. Wordt hier bedoeld dat het een aftreksel is van Argentina, hun eerdere hit?Conquistador - Agua
Tegenover de vorige 3 nummers is dat een verademing al is het teveel een aftreksel van Conquistador maar minder memorabel.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 14:07 uur
Tipparade-lijst van week 31, 1979 - top40.nl
1. Umberto Tozzi - Gloria
Umberto Tozzi was wellicht één van de meest succesvolle artiesten destijds. Een vrij aanstekelijk en eigentijds nummer dat er nog steeds mag zijn.
13. The Boomtown Rats - The Boomtown Rats
Geen groot fan van Bob Geldof die tenslotte meer bekend werd als inspirator van Live Aid maar dit blijft een tijdloos mooi nummer vooral door de piano en tekst.
17. Ian Dury and The Blockheads - Ian Dury and The Blockheads
Is eigenlijk een rap-nummer avant-la-lettre. Leuk en grappig met lekker funky ritme en fijne gitaar en sax.
Cijfer: 7,5
20. Albert West - Hand in Hand
Belegen en gedateerd, dat is mijn eerste gedachte bij het horen van dit nummer, alhoewel misschien goed bedoeld. Vooral de vrouwelijke vocalen vallen tegen.
Cijfer: 3,5
27. Normaal - Marie
Dit is niet erg hoogstaand maar wel vermakelijk. Achterhoekse rock dat gelijkenissen heeft met Status Quo (ook pretentieloze funrock).
28. Joe Egan - Back On The Road
Het doet mij denken aan Gerry Rafferty en dat is niet verwonderlijk, hij speelde ook in Stealers Wheel. Sfeervolle popsong dat aangenaam voortkabbelt maar minder indrukwekkend dan die van Gerry.
29. Earth, Wind & Fire - After The Love Has Gone
Wat zoete ballad maar de vocale kwaliteiten zijn steeds aanwezig en het is ook smaakvol geproduceerd.
Cijfer: 6,5
30. Ruth Waters - Never Gonna Be The Same
Kende ik niet, weinig bijzondere disco dat mij doet denken aan Gloria Gaynor maar vocaal een trapje minder. Het duurt mij ook te lang.
1. Umberto Tozzi - Gloria
Umberto Tozzi was wellicht één van de meest succesvolle artiesten destijds. Een vrij aanstekelijk en eigentijds nummer dat er nog steeds mag zijn.
13. The Boomtown Rats - The Boomtown Rats
Geen groot fan van Bob Geldof die tenslotte meer bekend werd als inspirator van Live Aid maar dit blijft een tijdloos mooi nummer vooral door de piano en tekst.
17. Ian Dury and The Blockheads - Ian Dury and The Blockheads
Is eigenlijk een rap-nummer avant-la-lettre. Leuk en grappig met lekker funky ritme en fijne gitaar en sax.
20. Albert West - Hand in Hand
Belegen en gedateerd, dat is mijn eerste gedachte bij het horen van dit nummer, alhoewel misschien goed bedoeld. Vooral de vrouwelijke vocalen vallen tegen.
Cijfer: 3,5
27. Normaal - Marie
Dit is niet erg hoogstaand maar wel vermakelijk. Achterhoekse rock dat gelijkenissen heeft met Status Quo (ook pretentieloze funrock).
28. Joe Egan - Back On The Road
Het doet mij denken aan Gerry Rafferty en dat is niet verwonderlijk, hij speelde ook in Stealers Wheel. Sfeervolle popsong dat aangenaam voortkabbelt maar minder indrukwekkend dan die van Gerry.
29. Earth, Wind & Fire - After The Love Has Gone
Wat zoete ballad maar de vocale kwaliteiten zijn steeds aanwezig en het is ook smaakvol geproduceerd.
Cijfer: 6,5
30. Ruth Waters - Never Gonna Be The Same
Kende ik niet, weinig bijzondere disco dat mij doet denken aan Gloria Gaynor maar vocaal een trapje minder. Het duurt mij ook te lang.
2
geplaatst: 6 augustus 2023, 14:19 uur
Week 31 1979
01 02 04 Michael Jackson-Don't stop 'til you get enough 1x #1
02 01 09 Chic-Good times 4x #1
03 06 03 Sister Sledge-Lost in music
04 04 09 The Knack-My Sharona
05 03 08 Telex-Moskow Diskow
06 13 03 Supertramp-Goodbye stranger
07 09 05 Joe Jackson-Fools in love
08 07 06 Abba-Voulez vous
09 05 08 Dave Edmunds-Girls talk 2x #1
10 10 06 McGuinn, Clarke & Hillman-Backstage pass
11 12 03 Cher-Wasn't it good
12 16 16 Dr.Hook-When you're in love with a beautiful woman
13 NE 01 SHAM 69-HERSHAM BOYS
14 NE 01 JUDIE TZUKE-STAY WITH ME TILL DAWN
15 20 02 Jones Girls-You gonna make me love somebody else
16 15 04 Sylvester-Stars
17 08 12 Kiss-I was made for lovin' you
18 11 05 Slick-Space bass
19 NE 01 ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA-DON'T LET ME DOWN
20 14 13 Tubeway Army-Are 'friends' electric? 3x #1
Weg:
Donna Summer-Bad girls 7wkn (11)
Supertramp-Breakfast in America 8wkn (7)
Fischer-Z-The worker 12wkn (5)
En Michael danst zich naar de top (ik volg erg de chartlijn van Marzipaintree met Michael zie ik).
Een snelle stijger voor Supertramp, met kanttekening dat door het opgejaagde spelen van Goodbye stranger, Breakfast in America niet het potentieel heeft gehaald wat misschien had gekund, die is deze week verdwenen.
Ook Donna Summer is alweer weg, zij lijkt ook niet echt te toppen in mijn chart, de Sisters en Chic doen dat aanmerkelijk beter.
Sham 69 komt dan erg hoog binnen, vermoedelijk omdat ik afgelopen week veel en diep in glazen heb gekeken en veel jolige 70's pubrock heb gehoord tijdens mijn familiebezoek aan de overkant. Vermoedelijk gaat Sham geen lang chartleven hebben ondanks dit vrolijke nummer.
Judie is een fijne ontdekking namens anderen hier die haar al hebben staan.
Voor ELO was het net met de hakken over de sloot, die doen het bij mij in de regelmaat goed, maar ik vind deze juist minder, ondanks de lofzangen hier al geuit door anderen.
En de Dr.Hook soap gaat verder.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 15:01 uur
Ik ben vol verbazing over de verbazing (ja sorry) van de nodige users hier inzake het ontdekken van Stay with Me Till Dawn. Van pureshores begrijp ik het nog wel, die is wat jonger. Dacht juist dat het een alom bekend nummer was. Of is het meer herontdekken?
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 17:25 uur
Ah verdorie, je bent me net op voor met Duchess, de eerste single van het fantastische The Raven dat ik iedereen aanbeveel.
Opvallend hoe anno 1979 de sound van de band al behoorlijk afweek van de eerste twee albums.
pureshores schreef:
Een snelle stijger voor Supertramp, met kanttekening dat door het opgejaagde spelen van Goodbye stranger, Breakfast in America niet het potentieel heeft gehaald wat misschien had gekund, die is deze week verdwenen.
En dat wordt vervolgens dan weer lastig met Take The Long Way Home; kiezen we voor de Amerikaanse derde single van het album of kiezen we volgend jaar voor de Europese live-single van Paris?
Mij is het om het even, al staat de studio-versie natuurlijk op de Very Best Of-cd.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 19:43 uur
Poeha schreef:
Ik ben vol verbazing over de verbazing (ja sorry) van de nodige users hier inzake het ontdekken van Stay with Me Till Dawn. Van pureshores begrijp ik het nog wel, die is wat jonger. Dacht juist dat het een alom bekend nummer was. Of is het meer herontdekken?
Voor mij was dat ook een volstrekt nieuw nummer. Had er nog nooit van gehoord.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 19:58 uur
herman schreef:
(quote)
En wat vind je ervan?
.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 20:40 uur
Het klinkt best mooi, maar het blijft bij mij helemaal niet hangen op de een of andere manier.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 22:28 uur
herman schreef:
Het klinkt best mooi, maar het blijft bij mij helemaal niet hangen op de een of andere manier.
Dat heb ik al 44 jaar bij dit nummer. Het klinkt best mooi, maar het blijft bij mij helemaal niet hangen op de een of andere manier.
Maar ik blijf het steeds opnieuw beluisteren. Misschien valt het kwartje ooit eens.
* denotes required fields.