Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 24 juli 2023, 08:47 uur
Marzipaintree schreef:
Re: The Jones Girls: Ik ben het eens met Gaucho dat het een prachtig nummer is. Ik ben het niet eens met Gaucho dat het helemaal geruisloos voorbij ging tenzij hij hier Engeland en Nederland bedoelt. In de Verenigde staten is het namelijk een million seller!
Re: The Jones Girls: Ik ben het eens met Gaucho dat het een prachtig nummer is. Ik ben het niet eens met Gaucho dat het helemaal geruisloos voorbij ging tenzij hij hier Engeland en Nederland bedoelt. In de Verenigde staten is het namelijk een million seller!
Oh, dat had ik me helemaal niet gerealiseerd, terwijl ik de Amerikaanse hitlijsten toch altijd wel met een schuin oog in de gaten hield. Volgens Wikipedia kwam het nummer daar tot #38, dus zo'n grote hit was het nou ook weer niet. Maar toch nog een soort van gerechtigheid.
Marzipaintree schreef:
Er staat in het geweldige boek over the Philadelphia Soul "A house on fire" van John A. Jackson een interessante anekdote hoe componist Gamble een andere damestrio op het oog had voor dit nummer namelijk The Sweethearts of Sigma. Tot nog toe hadden die dames als achtergrondkoortje bij heel veel Philly’s gezongen en daar ook veel geld mee verdient. Toen hij ze vroeg reageerden de dames maar matig enthousiast, gingen nauwelijks in op zijn voorstellen en overspeelden ze hun hand bij de onderhandelingen. Graag of niet zei Gamble en reageerde uiteindelijk met de opmerking “You gonna make me love somebody else!” Hij zag dezelfde avond nog the Jones Girls optreden en zij kregen het nummer.
Er staat in het geweldige boek over the Philadelphia Soul "A house on fire" van John A. Jackson een interessante anekdote hoe componist Gamble een andere damestrio op het oog had voor dit nummer namelijk The Sweethearts of Sigma. Tot nog toe hadden die dames als achtergrondkoortje bij heel veel Philly’s gezongen en daar ook veel geld mee verdient. Toen hij ze vroeg reageerden de dames maar matig enthousiast, gingen nauwelijks in op zijn voorstellen en overspeelden ze hun hand bij de onderhandelingen. Graag of niet zei Gamble en reageerde uiteindelijk met de opmerking “You gonna make me love somebody else!” Hij zag dezelfde avond nog the Jones Girls optreden en zij kregen het nummer.
Mooie anekdote ook, die je hierboven aanhaalt. Ik kan me enigszins voorstellen dat die tweede regel 'If you keep on treatin' me the way you do' lastig te zingen is en dus bij het grote publiek verkeerd zou kunnen vallen. Maar dan nog blijft het een geweldig nummer. De fantastische instumentatie (die bas!) helpt natuurlijk ook. En zoals gezegd: de 12 inch-versie is nog beter.
0
geplaatst: 24 juli 2023, 08:56 uur
kaztor schreef:
Was Timothy in 1979 trouwens ook de b-kant van GUNS of was dit alleen in 1972 zo?
Was Timothy in 1979 trouwens ook de b-kant van GUNS of was dit alleen in 1972 zo?
Dat was alleen in 1972 het geval. Toen kreeg je dus eigenlijk twee hits op één single, want Timothy (geschreven door Rupert Holmes en, naar later bleek, handelend over kannibalisme) was in de VS een grote hit geworden. Daar zijn The Buoys voornamelijk bekend dankzij dat nummer, en niet dankzij Give up your guns.
Zelf heb ik alleen de 1979-single. Die heeft als B-kant The prince of thieves. Ook geen verkeerd nummer trouwens.
kaztor schreef:
Tenslotte QUEEN’s live-versie van LOVE OF MY LIFE, van het verrassenderwijs tegenvallende LIVE KILLERS-album. Dit was dus ook in Nederland uitgebracht, maar deed echt helemaal niets, dat dus ook verrassend is.
Tenslotte QUEEN’s live-versie van LOVE OF MY LIFE, van het verrassenderwijs tegenvallende LIVE KILLERS-album. Dit was dus ook in Nederland uitgebracht, maar deed echt helemaal niets, dat dus ook verrassend is.
Ja, dat is heel gek eigenlijk. Ten eerste omdat Queen rond deze tijd zo'n status had dat je zou denken dat vrijwel elke nieuwe single meteen een hit zou worden. En ten tweede omdat het nummer véél later zo ongekend populair zou blijken in de Top 2000, waar het de laatste keer op nummer 10 (!) stond.
Een verrassende flop dus, het nummer haalde niet eens de tipparade. En hoewel ik Live Killers per saldo een wat ondermaatse live-registratie vind (hoewel ik 'm graag opzet) is er met de live-uitvoering van dit nummer niets mis. Waarschijnlijk hoorde het single-kopend publiek Queen op dat moment liever geen romantischer ballade zingen...
0
geplaatst: 24 juli 2023, 10:20 uur
Love Of My Life staat (in de studioversie) reeds op A Night at the Opera. Vele Queen-fans bezaten natuurlijk dit album en kochten daarom die single niet (overigens nooit geweten dat dit op single verscheen).
1
geplaatst: 24 juli 2023, 16:55 uur
Week 29
1. The Teardrop Explodes - Bouncing Babies
2. Kirsty MacColl - They Don't Know
3. The Clash - I Fought the Law
4. Pretenders - Kid
5. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?
6. David Bowie - D.J.
7. The Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens
8. Patti Smith Group - Dancing Barefoot
9. Japan - Life in Tokyo
10. Dave Edmunds - Girls Talk
11. Squeeze - Up the Junction
12. PIL - Death Disco
13. Marianne Faithfull - The Ballad of Lucy Jordan
14. The B-52's - Rock Lobster
15. Siouxsie And The Banshees - Playground Twist
16. Cheap Trick - Surrender
17. Orchestral Manouevres in the Dark - Electricity
18. Simple Minds - Chelsea Girl
19. The Cure - Boys Don't Cry
20. Lowell George - Cheek To Cheek
2. Kirsty MacColl - They Don't Know
3. The Clash - I Fought the Law
4. Pretenders - Kid
5. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?
6. David Bowie - D.J.
7. The Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens
8. Patti Smith Group - Dancing Barefoot
9. Japan - Life in Tokyo
10. Dave Edmunds - Girls Talk
11. Squeeze - Up the Junction
12. PIL - Death Disco
13. Marianne Faithfull - The Ballad of Lucy Jordan
14. The B-52's - Rock Lobster
15. Siouxsie And The Banshees - Playground Twist
16. Cheap Trick - Surrender
17. Orchestral Manouevres in the Dark - Electricity
18. Simple Minds - Chelsea Girl
19. The Cure - Boys Don't Cry
20. Lowell George - Cheek To Cheek
0
geplaatst: 24 juli 2023, 17:38 uur
Een boeiend geheel, deze week! Alleen herman hoeft nog een lijstje in te leveren.
1
geplaatst: 24 juli 2023, 20:04 uur
29 28 AW Artiest - Titel
01 01 08 Telex - Moskow Diskow #2
02 04 07 Chic - Good Times
03 10 02 Sister Sledge - Lost In Music
04 02 09 Dinosaur - Kiss Me Again #3
05 06 04 David Bowie - D.J./Repetition
06 03 07 Dead Kennedys - California Uber Alles
07 05 07 Gang of Four - At Home's A Tourist
08 07 04 Tantra - Hills Of Katmandu
09 18 02 Michael Jackson - Don't Stop Till You Get Enough
10 08 11 Tubeway Army - Are 'Friends' Electric? #2
11 12 03 The Undertones - Here Comes The Summer
12 11 08 Orchestral Manoeuvres in the Dark - Electricity
13 09 07 The Knack - My Sharona
14 14 15 David Bowie - Boys Keep Swinging / Fantastic Voyage #7
15 20 05 Machine - There But For The Grace of God Go I
16 13 08 Devo - Gut Feeling
17 15 04 ABBA - Voulez-Vous
18 ** 01 David Bowie - Yassassin
19 ** 01 Bill Withers - You Got The Stuff
20 17 12 Kleenex - You//Ü
edit: er stonden 2 nummers 16, alles daaronder schuift een positie op en Pretenders moet nog een weekje geduld hebben...
tips:
6 weken:
The Cars - Let's Go
4 weken:
Pretenders - Kid
3 weken:
Sylvester - Stars
Lou & The Hollywood Bananas - Kingston, Kingston
Sparks - Beat The Clock
Donna Summer - Bad Girls
2 weken:
The Flying Lizards - Money
Billy Paul - Bring The Family Back
Peter Tosh - Buk-In-Hamm Palace
Iggy Pop - Five Foot One / Pretty Flamingo
Joe Jackson - Look Sharp!
1 week:
Inner Circle - Mary Mary
Nils Lofgren - Shine Silently
Electric Light Orchestra - Don't Bring Me Down
Rick James - Fool On The Street
Freddie James - Get Up And Boogie
Ashford & Simpson - Found A Cure
Johnny Cash - (Ghost) Riders In The Sky
Gino Soccio - The Visitors
Herman van Veen & Monique van de Ven - Uit Elkaar
Jah Wobble - Dan McArthur
Gianni Nannini - America
01 01 08 Telex - Moskow Diskow #2
02 04 07 Chic - Good Times
03 10 02 Sister Sledge - Lost In Music
04 02 09 Dinosaur - Kiss Me Again #3
05 06 04 David Bowie - D.J./Repetition
06 03 07 Dead Kennedys - California Uber Alles
07 05 07 Gang of Four - At Home's A Tourist
08 07 04 Tantra - Hills Of Katmandu
09 18 02 Michael Jackson - Don't Stop Till You Get Enough
10 08 11 Tubeway Army - Are 'Friends' Electric? #2
11 12 03 The Undertones - Here Comes The Summer
12 11 08 Orchestral Manoeuvres in the Dark - Electricity
13 09 07 The Knack - My Sharona
14 14 15 David Bowie - Boys Keep Swinging / Fantastic Voyage #7
15 20 05 Machine - There But For The Grace of God Go I
16 13 08 Devo - Gut Feeling
17 15 04 ABBA - Voulez-Vous
18 ** 01 David Bowie - Yassassin
19 ** 01 Bill Withers - You Got The Stuff
20 17 12 Kleenex - You//Ü
edit: er stonden 2 nummers 16, alles daaronder schuift een positie op en Pretenders moet nog een weekje geduld hebben...
tips:
6 weken:
The Cars - Let's Go
4 weken:
Pretenders - Kid
3 weken:
Sylvester - Stars
Lou & The Hollywood Bananas - Kingston, Kingston
Sparks - Beat The Clock
Donna Summer - Bad Girls
2 weken:
The Flying Lizards - Money
Billy Paul - Bring The Family Back
Peter Tosh - Buk-In-Hamm Palace
Iggy Pop - Five Foot One / Pretty Flamingo
Joe Jackson - Look Sharp!
1 week:
Inner Circle - Mary Mary
Nils Lofgren - Shine Silently
Electric Light Orchestra - Don't Bring Me Down
Rick James - Fool On The Street
Freddie James - Get Up And Boogie
Ashford & Simpson - Found A Cure
Johnny Cash - (Ghost) Riders In The Sky
Gino Soccio - The Visitors
Herman van Veen & Monique van de Ven - Uit Elkaar
Jah Wobble - Dan McArthur
Gianni Nannini - America
3
geplaatst: 24 juli 2023, 21:20 uur
De Music Meter Top 20 van 21-07-1979, week 29!
https://images.45cat.com/the-knack-my-sharona-capitol-s.jpg
01 (01) 07 My sharona - The Knack (101) -12
02 (02) 05 The Devil went down to Georgia - The Charlie Daniels Band (79) -1
03 (03) 11 Are friends electric? - Tubeway Army (70) -5
04 (06) 06 Good times - Chic (66) +4
05 (19) 02 I don't like mondays - Boomtown Rats (66) +30
06 (07) 09 Girls talk - Dave Edmunds (63) +3
07 (10) 02 Voulez vous - Abba (58) +7
08 (09) 05 California uber alles - Dead Kennedys (52) +1
09 (04) 06 Breakfast in America - Supertramp (47) -23
10 (11) 05 No more fear of flying - Gary Brooker (47) 0
https://images.45cat.com/michael-jackson-dont-stop-til-you-get-enough-1979-14-s.jpg
11 (----) 01 Don't stop 'til you get enough - Michael Jackson (46)
12 (12) 03 Here comes the summer - Undertones (44) +1
13 (18) 02 Lady writer - Dire Straits (44) +7
14 (----) 01 Fools in love - Joe Jackson (43)
15 (14) 03 They don't know - Kirsty Maccoll (42) +1
16 (15) 06 Back of my hand - Jags (40) 0
17 (16) 05 Moscow discow - Telex (39) +1
18 (05) 07 Boys don't cry - Cure (39) -26
19 (----) 01 Lost in music - Sister Sledge (39)
20 (----) 01 Highway to hell - AC/DC (38)
Verdwenen:
Dancing barefoot - Patti Smith
Surrender - Cheap trick
Eine symphonie des grauens - Monochrome set
DJ - David Bowie
Dank voor alle mooi lijstjes voor de 29e week van het jaar 1979!
50tracks, ranboy, Justus18, pureshores, herman, Poeha, Marzipaintree en kaztor, johan de witt.
Gastspeler: gaucho
Supporter: luigifort
LucM Voor de juiste woorden bij de nieuwe nummers in de Tipparade van deze week.
103 singles deze week in alle lijsten, één meer dan vorige week.
Ik lees van de week in dit topic over spijt. Spijt dat eerste lijstjes van een paar jaar terug niet beter waren gemaakt. Of in ieder geval lijstjes met de kennis van nu.
Laat ik een klein geheimpje vertellen: dit is een nooit eindigend topic. Omdat je, uiteindelijk, nooit het ideale lijstje zult maken.
Ik durf de weddenschap aan dat als we over tien jaar ditzelfde topic over ditzelfde jaar zouden maken, ik van dezelfde 10 deelnemers van nu 10 verschillende lijstjes zou krijgen. Uiteraard zonder dat iedereen eerst zou kunnen spieken.
Het opdoen van nieuwe kennis over een bepaalde periode verdwijnt niet, wordt alleen maar meer. Dat staat dan nog los van mogelijke stemmingswijzigingen, her- en afwaardering van bepaalde muziek in de loop van de tijd.
Ik denk dat ik in mijn leven wel zes keer een jaarlijst over 1976 heb gemaakt. En nog is er geen één echt naar het zin. Daarom zeg ik, dit is een nooit eindigend topic.
Dat geeft allemaal niet, vooral omdat het ook altijd leuk blijft om te doen!
Wat ik wel weet is dat een nummer in een lijst net zo sterk is als dat andere nummers zwak zijn. Je kunt je afvragen of The Knack de eerste plaats van onze lijst zou hebben gehaald in de hoogtijdagen van Patti Smith, Tubeway Army en UK.
Vermoedelijk niet.
Maar het nummer staat nu alweer enige weken op één, misschien dat de Boomtown Rats volgende week hun kans schoon zien. Wellicht zelfs Michael Jackson als ook de niet fervente disco-aanhangers een beetje aanhaken. Zijn muziek was hier nog vrij onschuldig, niet overgeproduceerd en inventief. De opmaat naar Thriller.
Chic neemt altijd Sister Sledge bij de hand en nogmaals mijn verbazing dat de Queen of disco, eentje die echt kan zingen, Donna Summer, zich nog niet heeft gemeld in ons overzicht. Maar de concurrentie is blijkbaar hevig. Sinds het begin van onze lijst heeft David Bowie het eerder niet zo slecht gedaan. Na één week al weer verdwenen met D.J. en de opvolger moet zich nog zien te bewijzen. Zo hou je ook altijd boeiende ontwikkelingen.
https://images.45cat.com/the-knack-my-sharona-capitol-s.jpg
01 (01) 07 My sharona - The Knack (101) -12
02 (02) 05 The Devil went down to Georgia - The Charlie Daniels Band (79) -1
03 (03) 11 Are friends electric? - Tubeway Army (70) -5
04 (06) 06 Good times - Chic (66) +4
05 (19) 02 I don't like mondays - Boomtown Rats (66) +30
06 (07) 09 Girls talk - Dave Edmunds (63) +3
07 (10) 02 Voulez vous - Abba (58) +7
08 (09) 05 California uber alles - Dead Kennedys (52) +1
09 (04) 06 Breakfast in America - Supertramp (47) -23
10 (11) 05 No more fear of flying - Gary Brooker (47) 0
https://images.45cat.com/michael-jackson-dont-stop-til-you-get-enough-1979-14-s.jpg
11 (----) 01 Don't stop 'til you get enough - Michael Jackson (46)
12 (12) 03 Here comes the summer - Undertones (44) +1
13 (18) 02 Lady writer - Dire Straits (44) +7
14 (----) 01 Fools in love - Joe Jackson (43)
15 (14) 03 They don't know - Kirsty Maccoll (42) +1
16 (15) 06 Back of my hand - Jags (40) 0
17 (16) 05 Moscow discow - Telex (39) +1
18 (05) 07 Boys don't cry - Cure (39) -26
19 (----) 01 Lost in music - Sister Sledge (39)
20 (----) 01 Highway to hell - AC/DC (38)
Verdwenen:
Surrender - Cheap trick
Eine symphonie des grauens - Monochrome set
DJ - David Bowie
Dank voor alle mooi lijstjes voor de 29e week van het jaar 1979!
50tracks, ranboy, Justus18, pureshores, herman, Poeha, Marzipaintree en kaztor, johan de witt.
Gastspeler: gaucho
Supporter: luigifort
LucM Voor de juiste woorden bij de nieuwe nummers in de Tipparade van deze week.
103 singles deze week in alle lijsten, één meer dan vorige week.
Ik lees van de week in dit topic over spijt. Spijt dat eerste lijstjes van een paar jaar terug niet beter waren gemaakt. Of in ieder geval lijstjes met de kennis van nu.
Laat ik een klein geheimpje vertellen: dit is een nooit eindigend topic. Omdat je, uiteindelijk, nooit het ideale lijstje zult maken.
Ik durf de weddenschap aan dat als we over tien jaar ditzelfde topic over ditzelfde jaar zouden maken, ik van dezelfde 10 deelnemers van nu 10 verschillende lijstjes zou krijgen. Uiteraard zonder dat iedereen eerst zou kunnen spieken.
Het opdoen van nieuwe kennis over een bepaalde periode verdwijnt niet, wordt alleen maar meer. Dat staat dan nog los van mogelijke stemmingswijzigingen, her- en afwaardering van bepaalde muziek in de loop van de tijd.
Ik denk dat ik in mijn leven wel zes keer een jaarlijst over 1976 heb gemaakt. En nog is er geen één echt naar het zin. Daarom zeg ik, dit is een nooit eindigend topic.
Dat geeft allemaal niet, vooral omdat het ook altijd leuk blijft om te doen!
Wat ik wel weet is dat een nummer in een lijst net zo sterk is als dat andere nummers zwak zijn. Je kunt je afvragen of The Knack de eerste plaats van onze lijst zou hebben gehaald in de hoogtijdagen van Patti Smith, Tubeway Army en UK.
Vermoedelijk niet.
Maar het nummer staat nu alweer enige weken op één, misschien dat de Boomtown Rats volgende week hun kans schoon zien. Wellicht zelfs Michael Jackson als ook de niet fervente disco-aanhangers een beetje aanhaken. Zijn muziek was hier nog vrij onschuldig, niet overgeproduceerd en inventief. De opmaat naar Thriller.
Chic neemt altijd Sister Sledge bij de hand en nogmaals mijn verbazing dat de Queen of disco, eentje die echt kan zingen, Donna Summer, zich nog niet heeft gemeld in ons overzicht. Maar de concurrentie is blijkbaar hevig. Sinds het begin van onze lijst heeft David Bowie het eerder niet zo slecht gedaan. Na één week al weer verdwenen met D.J. en de opvolger moet zich nog zien te bewijzen. Zo hou je ook altijd boeiende ontwikkelingen.
0
geplaatst: 25 juli 2023, 02:04 uur
musician schreef:
Sinds het begin van onze lijst heeft David Bowie het eerder niet zo slecht gedaan. Na één week al weer verdwenen met D.J. en de opvolger moet zich nog zien te bewijzen. Zo hou je ook altijd boeiende ontwikkelingen.
Sinds het begin van onze lijst heeft David Bowie het eerder niet zo slecht gedaan. Na één week al weer verdwenen met D.J. en de opvolger moet zich nog zien te bewijzen. Zo hou je ook altijd boeiende ontwikkelingen.
Het is kenmerkend voor het stekelige karakter van Lodger. Echt commercieel zijn de singles ervan niet en ik zie eigenlijk alleen nog Look Back In Anger als klein kanshebbertje voor de lijst.
2
geplaatst: 27 juli 2023, 15:49 uur
gaucho schreef:
Ik lees van de veel jongere herman (aan zijn last.fm-username te oordelen van 1978, maar misschien interpreteer ik dat verkeerd) wel eens stukken bij hitverzamelaars uit de jaren negentig en nul, waarbij ik denk: hoe is het mogelijk dat je dit kunt waarderen. Maar ik merk zelf dat ik ook wat vergevingsgezinder ben bij pulphits uit mijn eigen jeugdjaren.
Ik lees van de veel jongere herman (aan zijn last.fm-username te oordelen van 1978, maar misschien interpreteer ik dat verkeerd) wel eens stukken bij hitverzamelaars uit de jaren negentig en nul, waarbij ik denk: hoe is het mogelijk dat je dit kunt waarderen. Maar ik merk zelf dat ik ook wat vergevingsgezinder ben bij pulphits uit mijn eigen jeugdjaren.
Om hierop terug te komen, ik merk zelf dat ik globaal ietsje milder ben bij de hits van 1977 tot ong. 1984 (toen ging ik nog regelmatig uit), mijn meeste guilty pleasures bevinden zich ook in die periode. Wat lang niet wil zeggen dat ik alles goed vind. Dennie Christian, De Havenzangers, Ferrari, Goombay Dance Band bv. (om er enkele te noemen) vond ik toen al en nu nog steeds vreselijk.
Ik heb nu delen uit de hitzones eind jaren '90, begin jaren '00 opnieuw beluisterd en de meeste muziek daarop is nog vergankelijker (vooral die boysbands en dance-covers). Zo zijn er vele nummers die ik destijds nog leuk vond maar nu melig (City to City bv. dé hit van 1999). Dat heb ik niet zo met de meeste hits eind jaren '70, Abba, Blondie, The Police, Queen, Roxy Music, Dire Straits ... vind ik tijdloos.
0
geplaatst: 28 juli 2023, 21:50 uur
Musician's Top 40 van zaterdag 28-07-1979
01 (03) 03 Don't bring me down - Electric Light Orchestra
02 (05) 04 I don't like mondays - Boomtown Rats
03 (01) 08 The Devil went down to Georgia - The Charlie Daniels Band
04 (02) 09 Boys don't cry - Cure
05 (16) 03 Mary Mary - Inner Circle
06 (29) 02 Reasons to be cheerful pt 3 - Ian Dury
07 (07) 05 Voulez vous - Abba
08 (14) 04 Beat the clock - Sparks
09 (18) 03 Goodbye stranger - Supertramp
10 (04) 08 My sharona - The Knack
11 (08) 05 Love of my life (live) - Queen
12 (06) 08 No more fear of flying - Gary Brooker
13 (11) 07 Bad girls - Donna Summer
14 (15) 05 Lady writer - Dire Straits
15 (17) 05 Fools in love - Joe Jackson
16 (25) 03 Don't stop 'til you get enough - Michael Jackson
17 (20) 04 Paranoid - Dickies
18 (21) 04 Old Siam sir - Paul McCartney & Wings
19 (31) 02 Give up your guns - Buoys
20 (23) 04 Harmony in my head - Buzzcocks
21 (33) 02 Get it right next time - Gerry Rafferty
22 (22) 04 Here comes the summer - Undertones
23 (30) 03 Shine silently - Nils Lofgren
24 (35) 02 In the skies - Peter Green
25 (28) 05 Oh well - Rockets
26 (32) 04 Lonesome loser - Little River Band
27 (34) 04 Tong Poo - Yellow Magic Orchestra
https://images.45cat.com/the-men-human-league-i-dont-depend-on-you-virgin-2-s.jpg
28 (----) 01 I don't depend on you - Human League
29 (37) 02 Faster - George Harrison
30 (----) 01 Angel eyes - Roxy Music
31 (09) 12 Are friends electric - Tubeway Army
32 (----) 01 Back on the road - Joe Egan
33 (10) 08 Breakfast in America - Supertramp
34 (----) 01 Three hearts - Bob Welch
35 (12) 06 They don't know - Kirsty MacColl
36 (----) 01 If I said you had a beautiful body - Bellamy Brothers
37 (13) 08 Surrender - Cheap trick
38 (----) 01 Surf city - Jan & Dean
39 (19) 05 Kid - Pretenders
40 (----) 01 Yassassin - David Bowie
Verdwenen:
Highway to hell - AC/DC
Hot summer nights - Night
DJ - David Bowie
Zerox - Adam and the Ants
We don't talk anymore - Cliff Richard
Canyon to canyon - Gus Williams
Er komt bij elke startende band een moment dat je denkt: ze beginnen te klinken als zichzelf. Dit is goed en het wordt alleen nog maar beter (tot een bepaald moment). En dat geldt dan nu voor de Human League.
En dan uitgerekend op dit moment noemen ze zichzelf even als band The Men. Waarom doe je zo iets, er waren al singles uitgebracht onder de naam Human League. Ik ben dan ook zo vrij om de nieuwe I don't depend on you te laten vallen onder de correcte bandnaam, de Human League.
Ze weten zelfs, al is het wellicht voor even, Roxy Music met nieuw werk voor te blijven.
Dan in het kader wel of geen herhalingen: Surf city van Jan en Dean (overigens een hele lullige videoclip, dusdanig dat het leuk begint te worden) komt eigenlijk uit 1963 en zo'n oude lijst heb ik nog nooit gemaakt, ook niet hier. Dus ja, dan is het de eerste keer dat het nummer staat genoteerd, het is ook zo 1979 (nummer 1 hit) dat ik het toesta. Of het punten gaat halen is weer een tweede.
En dan mag ook best de nieuwe single van Bob Welch worden geprezen. Toch een man met een geweldig verleden in de jaren '70. Ook al wordt hij niet altijd even gewaardeerd. Kan heel goed gitaar spelen. Ook al moest hij als lid van Fleetwood Mac het natuurlijk afleggen tegen Peter Green en Lindsey Buckingham. Maar ja, dan praat je toch over eredivisie gitaristen.
01 (03) 03 Don't bring me down - Electric Light Orchestra
02 (05) 04 I don't like mondays - Boomtown Rats
03 (01) 08 The Devil went down to Georgia - The Charlie Daniels Band
04 (02) 09 Boys don't cry - Cure
05 (16) 03 Mary Mary - Inner Circle
06 (29) 02 Reasons to be cheerful pt 3 - Ian Dury
07 (07) 05 Voulez vous - Abba
08 (14) 04 Beat the clock - Sparks
09 (18) 03 Goodbye stranger - Supertramp
10 (04) 08 My sharona - The Knack
11 (08) 05 Love of my life (live) - Queen
12 (06) 08 No more fear of flying - Gary Brooker
13 (11) 07 Bad girls - Donna Summer
14 (15) 05 Lady writer - Dire Straits
15 (17) 05 Fools in love - Joe Jackson
16 (25) 03 Don't stop 'til you get enough - Michael Jackson
17 (20) 04 Paranoid - Dickies
18 (21) 04 Old Siam sir - Paul McCartney & Wings
19 (31) 02 Give up your guns - Buoys
20 (23) 04 Harmony in my head - Buzzcocks
21 (33) 02 Get it right next time - Gerry Rafferty
22 (22) 04 Here comes the summer - Undertones
23 (30) 03 Shine silently - Nils Lofgren
24 (35) 02 In the skies - Peter Green
25 (28) 05 Oh well - Rockets
26 (32) 04 Lonesome loser - Little River Band
27 (34) 04 Tong Poo - Yellow Magic Orchestra
https://images.45cat.com/the-men-human-league-i-dont-depend-on-you-virgin-2-s.jpg
28 (----) 01 I don't depend on you - Human League
29 (37) 02 Faster - George Harrison
30 (----) 01 Angel eyes - Roxy Music
31 (09) 12 Are friends electric - Tubeway Army
32 (----) 01 Back on the road - Joe Egan
33 (10) 08 Breakfast in America - Supertramp
34 (----) 01 Three hearts - Bob Welch
35 (12) 06 They don't know - Kirsty MacColl
36 (----) 01 If I said you had a beautiful body - Bellamy Brothers
37 (13) 08 Surrender - Cheap trick
39 (19) 05 Kid - Pretenders
40 (----) 01 Yassassin - David Bowie
Verdwenen:
Highway to hell - AC/DC
Hot summer nights - Night
DJ - David Bowie
Zerox - Adam and the Ants
We don't talk anymore - Cliff Richard
Canyon to canyon - Gus Williams
Er komt bij elke startende band een moment dat je denkt: ze beginnen te klinken als zichzelf. Dit is goed en het wordt alleen nog maar beter (tot een bepaald moment). En dat geldt dan nu voor de Human League.
En dan uitgerekend op dit moment noemen ze zichzelf even als band The Men. Waarom doe je zo iets, er waren al singles uitgebracht onder de naam Human League. Ik ben dan ook zo vrij om de nieuwe I don't depend on you te laten vallen onder de correcte bandnaam, de Human League.
Ze weten zelfs, al is het wellicht voor even, Roxy Music met nieuw werk voor te blijven.
Dan in het kader wel of geen herhalingen: Surf city van Jan en Dean (overigens een hele lullige videoclip, dusdanig dat het leuk begint te worden) komt eigenlijk uit 1963 en zo'n oude lijst heb ik nog nooit gemaakt, ook niet hier. Dus ja, dan is het de eerste keer dat het nummer staat genoteerd, het is ook zo 1979 (nummer 1 hit) dat ik het toesta. Of het punten gaat halen is weer een tweede.
En dan mag ook best de nieuwe single van Bob Welch worden geprezen. Toch een man met een geweldig verleden in de jaren '70. Ook al wordt hij niet altijd even gewaardeerd. Kan heel goed gitaar spelen. Ook al moest hij als lid van Fleetwood Mac het natuurlijk afleggen tegen Peter Green en Lindsey Buckingham. Maar ja, dan praat je toch over eredivisie gitaristen.
1
geplaatst: 29 juli 2023, 10:22 uur
musician schreef:
Het wordt voor de leden van dit topic na al die jaren hoog tijd voor een reünie en een middagje handen schudden en een bijpassend glaasje.
Volgens mij is een reünie een bijeenkomst van mensen die elkaar in het verleden ooit zijn tegengekomen. Ik weet niet voor wie dat geldt maar in een paar gevallen is mij dat inmiddels duidelijk. Ik ben in ieder geval nog niemand tegengekomen binnen dit topic. Als de reünie ook introducees toelaat dan zal ik er bij zijn.Het wordt voor de leden van dit topic na al die jaren hoog tijd voor een reünie en een middagje handen schudden en een bijpassend glaasje.
1
geplaatst: 29 juli 2023, 10:31 uur
musician schreef:
Ik denk dat ik in mijn leven wel zes keer een jaarlijst over 1976 heb gemaakt. En nog is er geen één echt naar het zin.
Mijn eerste lijstje was te haastig gemaakt en totaal niet naar het zin. Al mijn andere lijstjes hier zijn geen ideale lijstjes maar redelijk naar het zin. Ook het gerectificeerde lijstje van vorige week, al zal die er over zeven jaar weer anders uit kunnen zien. Ik denk dat ik in mijn leven wel zes keer een jaarlijst over 1976 heb gemaakt. En nog is er geen één echt naar het zin.
Wat dat betreft is er een essentieel verschil tussen een totaal gerectificeerde lijst als gevolg van een black out en een verbeterde lijst als gevolg van nieuwe inzichten.
0
geplaatst: 29 juli 2023, 11:19 uur
LucM schreef:
Ik heb nu delen uit de hitzones eind jaren '90, begin jaren '00 opnieuw beluisterd en de meeste muziek daarop is nog vergankelijker (vooral die boysbands en dance-covers). Zo zijn er vele nummers die ik destijds nog leuk vond maar nu melig (City to City bv. dé hit van 1999).
Wat opvalt is dat die Hitzones albums het qua hoeveelheid stemmers goed doen op musicmeter. Wat dat betreft zie je dat verzamelalbums uit 1979 het een stuk minder doen terwijl ze het destijds toch goed deden in de albumlijsten. Ik heb nu delen uit de hitzones eind jaren '90, begin jaren '00 opnieuw beluisterd en de meeste muziek daarop is nog vergankelijker (vooral die boysbands en dance-covers). Zo zijn er vele nummers die ik destijds nog leuk vond maar nu melig (City to City bv. dé hit van 1999).
Ik pak er drie voorbeelden bij:
1) De discoflyer haalde destijds de album top 10 maar heeft nog geen enkele stem of bericht.
2) De Ariola serie, waar in 1979 veel reclame voor werd gemaakt kent ook een uiterst bescheiden omvang qua berichten en bemeting.
3) De hit explosion serie kan ik maar één van terugvinden terwijl ze het tot en met nr. 14 allemaal redelijk tot goed deden. Nummer 11 valt samen met de huidige periode en die staat nog niet op musicmeter.
Deze albums zijn blijkbaar minder tijdloos dan de Hitzones albums.

City to City met the Road Ahead vond ik destijds en nu nog buitengewoon vervelend. Het is voor mij wel een geslaagde poging om “Everybody hurts” van R.E.M helemaal te versaaien en te ontleuken.
Reclamemuziek heb ik vaker moeite mee. Ik kom daar zo op terug.
0
geplaatst: 29 juli 2023, 11:30 uur
De hitcompilaties van destijds zijn niet meer te verkrijgen of te beluisteren (vandaar ook geen stemmen) waar dat je de hitzones wel nog op Spotify wel kunt beluisteren.
Op de hitzones werd er aanvankelijk veel op gestemd (ook door mij) maar vanaf rond 60 werd er nauwelijks meer op gestemd.
Die hitzones (toch de eerste 40) halen vrijwel allemaal een gemiddelde onder de 2*, dus ben ik blijkbaar lang niet de enige die de hitmuziek in die periode beroerd vind.
Ik bezit wel een aantal hitcompilaties van de jaren '70 (en ook de jaren '60 en '80) zoals Greatest Hits of the 70's (2000) en More 70's (2005) en die muziek daarop is toch wel veel beter en tijdlozer dan wat er op die hitzones staat. Al zijn die latere compilaties grotendeels gevrijwaard van wegwerppop.
Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen hitparadepop op zich. Zo heb ik 5* toegekend aan Thriller van Michael Jackson en ook hoge cijfers aan albums van Abba, Bee Gees en Prince. Of 4* aan een greatest hits van bv. Madonna, Wham, Duran Duran, Cliff Richard en Robbie Williams.
Ik ben wel tegen platte, inspiratieloze en inhoudloze pop zoals bv. vele schlagers, verkrachtingen van evergreens, vele fabriekspop, slijmerige ballads of dance met enkel gedreun maar zonder melodie. Of het de jaren '70 is, eind jaren '90 of nu.
Op de hitzones werd er aanvankelijk veel op gestemd (ook door mij) maar vanaf rond 60 werd er nauwelijks meer op gestemd.
Die hitzones (toch de eerste 40) halen vrijwel allemaal een gemiddelde onder de 2*, dus ben ik blijkbaar lang niet de enige die de hitmuziek in die periode beroerd vind.
Ik bezit wel een aantal hitcompilaties van de jaren '70 (en ook de jaren '60 en '80) zoals Greatest Hits of the 70's (2000) en More 70's (2005) en die muziek daarop is toch wel veel beter en tijdlozer dan wat er op die hitzones staat. Al zijn die latere compilaties grotendeels gevrijwaard van wegwerppop.
Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen hitparadepop op zich. Zo heb ik 5* toegekend aan Thriller van Michael Jackson en ook hoge cijfers aan albums van Abba, Bee Gees en Prince. Of 4* aan een greatest hits van bv. Madonna, Wham, Duran Duran, Cliff Richard en Robbie Williams.
Ik ben wel tegen platte, inspiratieloze en inhoudloze pop zoals bv. vele schlagers, verkrachtingen van evergreens, vele fabriekspop, slijmerige ballads of dance met enkel gedreun maar zonder melodie. Of het de jaren '70 is, eind jaren '90 of nu.
3
geplaatst: 29 juli 2023, 14:46 uur
LucM schreef:
dus ben ik blijkbaar lang niet de enige die de hitmuziek in die periode beroerd vind.
Eigenlijk beleef ik er weinig plezier aan om muziek die ik niet goed vind te beoordelen. Ik beoordeel veel liever goede muziek. Maar soms wordt je uitgedaagd.dus ben ik blijkbaar lang niet de enige die de hitmuziek in die periode beroerd vind.
LucM schreef:
Ook in mijn tijd waren er Abba-haters (en nu ook) maar ik kan niet begrijpen waarom ze hun pijlen enkel op Abba richten en de flauwe Abba-klonen (Guys and Dolls, Champagne, Teach In ...) ongemoeid laten.
LucM lijkt te suggereren dat ABBA-haters een grotere liefde koesteren voor ABBA-klonen zoals bijvoorbeeld de Guys and Dolls. Ik moest direct denken aan het fraaie gedicht van Elie Wiesel (Nathan Juda) die schreef dat het tegenovergestelde van liefde niet haat is maar onverschilligheid. Ook in mijn tijd waren er Abba-haters (en nu ook) maar ik kan niet begrijpen waarom ze hun pijlen enkel op Abba richten en de flauwe Abba-klonen (Guys and Dolls, Champagne, Teach In ...) ongemoeid laten.
Wat dat betreft had ik de Guys and Dolls in dit topic volledig ongemoeid willen laten. Maar de moraal van het gedicht van Wiesel is ook dat we onverschilligheid moeten bestrijden.
Dus zal ik toch eens kijken of ik niet een klein beetje liefde kan koesteren voor de Guys and Dolls want ze zijn toch immers van
LucM schreef:
There's A Whole Lot Of Loving
Zou goed op het eurovisiesongfestival passen en ik kan niet zeggen of dat een goed teken is. Klinken ook als The Mamas & The Papas maar een stuk meliger.
Cijfer: 5,5
Dit komt uit een koekjes reclame van Mc Vities uit 1974 dat ingezongen werd door o.a. Tony Burrows. Die zien we in de eerste helft van de jaren 70 steeds verschijnen als sessie muzikant zanger in nummers als Gimme dat Ding, When you are a king, My baby loves lovin, United we stand en Love Grows (Where My Rosemary Goes). Hij verscheen met de laatste drie nummers zelfs drie keer in dezelfde Top of the Pops uitzending van 5 februari 1970. There's A Whole Lot Of Loving
Zou goed op het eurovisiesongfestival passen en ik kan niet zeggen of dat een goed teken is. Klinken ook als The Mamas & The Papas maar een stuk meliger.
Dit past dus in de reclame traditie van the New Seekers met “I’d like to teach the world to sing”. Ik heb ooit hier gelezen dat deze single zo overijld moest uitkomen dat Tony Burrows nog op de single van de Guys 'n' Dolls meezingt. Doe mij dan maar een glaasje cola zonder koekje.
Cijfer 4,5
LucM schreef:
Guys n Dolls - You're My World
Vond ik toendertijd nog wel leuk maar sindsdien het origineel van Cilla Black ken overheerst het kleffe. Tijdloos is heel wat anders.
Cijfer: 4
Heb ik nooit leuk gevonden. Dit is tekstueel het meest overdreven nummer dat ik ken. “You’re every breath I take and every move I make”. Grotere persoonsverheerlijking dan dit kom je zelfs niet in de bijbel of Noord-Korea tegen. Het is trouwens een origineel van Umberto Bindi en heet Il Mio Mundo. Guys n Dolls - You're My World
Vond ik toendertijd nog wel leuk maar sindsdien het origineel van Cilla Black ken overheerst het kleffe. Tijdloos is heel wat anders.
Cijfer 3,5
LucM schreef:
10. Guys 'n' Dolls - Mamacita
Niet slecht voor hun doen temeer omdat het een vlot en eigen nummer is. Maar tijdloos is wat anders.
Een eigen nummer? Deze ken ik van the Grass Roots. Mama mama macita. She's so sweet you could eat her. Bubblegum muziek uit een tijd dat kauwgom nog slecht voor je tanden was. Maar toen verdween de smaak ook al na 10 seconden kauwen. Ja, dat het niet tijdloos is, dat lees ik vaker. Ik vind het vooral smakeloos. 10. Guys 'n' Dolls - Mamacita
Niet slecht voor hun doen temeer omdat het een vlot en eigen nummer is. Maar tijdloos is wat anders.
LucM schreef:
Guys 'n' Dolls - You Don't Have To Say You Love Me
Over deze cover van Dusty Springfield ben ik minder te spreken. Het klinkt mij te klef en te theatraal.
Cijfer: 4,5
Het origineel is van Pino Donaggio en heet Io Che Non Vivo Senza Te; de San Remo-inzending van 1965. Wat ik hier zo knap aan vind is dat je een goede en fraaie compositie zo flink om zeep kan helpen. Ik heb dit weer met verbijstering bekeken en dan wordt het oog toch nog wat beter bedient dan het oor. Ik vind de Guys and Dolls geen ABBA-kloon, ABBA maakte vrijwel geen covers en Abba heeft minimaal een goede pianist en een redelijke gitarist. De zanger van the Guys 'n' Dolls lijkt eerder een kloon van een geblondeerde David Cassidy die geen gitaar kan spelen. Volgens mij hebben ze Donnie and Marie Osmond, Barry and Eileen en David en Shirley gekloond. You don’t have to say more. Guys 'n' Dolls - You Don't Have To Say You Love Me
Over deze cover van Dusty Springfield ben ik minder te spreken. Het klinkt mij te klef en te theatraal.
Cijfer 3
LucM schreef:
8. Guys & Dolls - Angel Of The Morning
Deze band moet het vooral van covers hebben, dit is oorspronkelijk van Merrilee Rush (denk ik, zie week 25 van 1968). Hun versie klinkt een stuk kleffer. Die van Spring Affair vind ik niet op YouTube.
Origineel is deze van Evie Sands, de muze van Chip Taylor. De Guys and Dolls noemde ik destijds Gays and Dollars en dat vond mijn moeder niet leuk maar ze moest enige tijd later toch toegeven dat het eerste stelletje dat zich van de groep afsplitste Dollar heette en de laatste Mr. en Mrs. Grant kortom de G’s. Dat laatste is wat flauw maar wat ik wel grappig vond is dat mijn moeder mij erop attent maakte dat Mr. Grant zeer waarschijnlijk een toupetje op zijn torso droeg van borsthaar. 8. Guys & Dolls - Angel Of The Morning
Deze band moet het vooral van covers hebben, dit is oorspronkelijk van Merrilee Rush (denk ik, zie week 25 van 1968). Hun versie klinkt een stuk kleffer. Die van Spring Affair vind ik niet op YouTube.
Sindsdien is mijn blik van het decolleté van Martine Howard naar dat van Dominic Grant gegaan en nog altijd weet ik niet of mijn moeder gelijk heeft, het ziet er in ieder geval wel nep uit. In de harige jaren 70 kon je dit soort tapijtjes nog kopen in bepaalde winkels en die heetten volgens mijn moeder “Angel of the night”. Laat mij dan maar afleiden want de muziek is weer niet mijn ding. Bijzonder nep wat mij betreft.
Cijfer 3,5
LucM schreef:
Guys n Dolls - Only Lovin Does It
Niets-aan-de-hand-pop maar klinkt nu vrij klef en ook gedateerd net als de meeste andere hits van Guys n Dolls. Zou ook een ESF-nummer kunnen zijn.
Wist je dat ze ooit hebben meegedaan aan het World Popular Song Festival in 1978? Love rocks van Tina Charles won. Guys and Dolls werden vijfde. In 1989 deden Grant and Forsyth mee aan het ESF en lieten Scott Fitzgerald het liedje zingen. De G’s stonden ergens in een donker gat verborgen in een achtergrondkoor. Ze werden tweede achter Celine Dion. Ik lees veel herhaling bij LucM en dan snap ik Kaztor ook wel: Guys n Dolls - Only Lovin Does It
Niets-aan-de-hand-pop maar klinkt nu vrij klef en ook gedateerd net als de meeste andere hits van Guys n Dolls. Zou ook een ESF-nummer kunnen zijn.
kaztor schreef:
Bij deze deel ik mee geen Tipparade-binnenkomers meer te bespreken.
Er komt vaak (voor mij) slechte muziek binnen waarbij ik dan weer iets moet verzinnen.
Klef en kazig, gedateerd en niet tijdloos, ESF-muziek. Wat zal ik hier nog meer over verzinnen? Hetzelfde cijfer als het vorige. Bij deze deel ik mee geen Tipparade-binnenkomers meer te bespreken.
Er komt vaak (voor mij) slechte muziek binnen waarbij ik dan weer iets moet verzinnen.
Cijfer 3,5
LucM schreef:
Guys 'n' Dolls - Somethings Gotten Hold Of My Heart
Oorspronkelijk van Gene Pitney, deze versie klinkt een stuk meer gedateerd door de (kazige) arrangementen.
Origineel is van David and Jonathan. Ik wil LucM toch aanbevelen om websites als Originals.be of Secondhandsongs.com te checken. Dit is de zoveelste keer dat ik het echte origineel toevoeg. Ook hier vraag ik mij af wat deze cover toevoegt aan het origineel en aan de andere covers. Helemaal niets. Guys 'n' Dolls - Somethings Gotten Hold Of My Heart
Oorspronkelijk van Gene Pitney, deze versie klinkt een stuk meer gedateerd door de (kazige) arrangementen.
Cijfer 3
LucM schreef:
Guys 'n' Dolls - How Do You Mend A Broken Heart
Kleffe en overgeproduceerde ballad die mij ook te theatraal is, heeft duidelijk de tand des tijds niet doorstaan.
Cijfer: 3
Tja, dan hoop je op een cover van de Bee Gees waarvan ik de cover van Al Green het beste vind. En dan krijg je dit. Een original waaraan niets origineels te ontdekken valt. Dit heeft in 1979 aan de voorronde van het ESF meegedaan in Engeland en werd tiende. Er deden er twaalf mee en ik ga toch eens nummer 11 en 12 beluisteren want het valt niet mee om dit in negatieve zin te overtreffen. Guys 'n' Dolls - How Do You Mend A Broken Heart
Kleffe en overgeproduceerde ballad die mij ook te theatraal is, heeft duidelijk de tand des tijds niet doorstaan.
Cijfer: 3
Cijfer 2
Als ik alle liedjes van de Guys and Dolls tot nog toe op een rijtje zet vind ik de eerste de beste en de laatste het slechtst. Wat mij opvalt is dat Luc toch nog wat mij betreft te hoge cijfers uitdeelt. Dat betekent dat er zeker bij hem maar ook bij mij nog voldoende ruimte is voor verslechtering oftewel het kan nog slechter. En als veel mensen zich goed of zelfs beter gaan voelen bij dit soort “feel good” muziek dan laat mij dat niet onverschillig.
Maar verder ben ik van plan deze band te negeren. Ik ga mijn pijlen weer op Abba richten.
0
geplaatst: 29 juli 2023, 14:57 uur
Nieuwkomers USA Top 100 week 30 -1979
272 28-07-79 Rise Herb Alpert
273 28-07-79 Rock and roll dancin' Beckmeier Brothers
274 28-07-79 Got to give into love Bonnie Boyer
275 28-07-79 Lady Writer Dire Straits
276 28-07-79 Why leave us alone Five Special
277 28-07-79 Hey, St. Peter Flash And The Pan
278 28-07-79 Don't stop 'til you get enough Micheal Jackson
279 28-07-79 Youngblood Rickie Lee Jones
280 28-07-79 Where were you when I was falling in love Lobo
281 28-07-79 Cruel to be kind Nick Lowe
282 28-07-79 totally hot Olivia Newton-John
283 28-07-79 In the midnight hour Samantha Sang
284 28-07-79 Children of the sun Billy Thorpe
Nieuwkomers UK Top 75 week 30 – 1979
310 28-07-79 Let's Go - The Cars
311 28-07-79 Lady Writer - Dire Straits
312 28-07-79 After the love has gone - Earth, Wind & Fire
313 28-07-79 Going through the motions - Hot Chocolate
314 28-07-79 Conscious man - Jolly Brothers
315 28-07-79 You never know what you've got - Me and you
316 28-07-79 Star - Nazareth
317 28-07-79 The bitch - Olympic Runners
318 28-07-79 Bang bang - Robinson, B. A.
319 28-07-79 Sweet little rock 'n' roller - Showaddywaddy
320 28-07-79 Gangsters - Special A.K.A.
Nieuwkomers NL Top 40 week 30 – 1979
168 28-7-1979 Quiereme mucho - Julio Iglesias
169 28-7-1979 This Is My Life (La Vita) (1979 Disco Version) - Shirley Bassey
170 28-7-1979 Chuck E's In Love - Rickie Lee Jones
171 28-7-1979 Lady writer - Dire Straits
172 28-7-1979 How could this go wrong - Exile
Nieuwkomers Europarade Top 30 week 30 – 1979
127 28-7-1979 Dschinghis Khan - Dschinghis Khan - D
128 28-7-1979 Dans La Meme Annee - Michel Sardou - F
129 28-7-1979 Gloria - Umberto Tozzi - CH
130 28-7-1979 Silly Games - Janet Kay - GB
Eigenlijk is dit de grootste hit van Gert en Hermien ooit want Hermien zit op dit nummer mee te galmen. Later in 1979 kwam ik er dankzij Felix Meurders achter dat het nummer nog veel ouder is. Hij kwam met
de versie van Tito Schipa uit 1922.
Als we het over platte, inspiratieloze en inhoudloze pop zoals bv. vele schlagers, verkrachtingen van evergreens, slijmerige ballad, etc. hebben dan vind ik deze van Julio Iglesias een mooi voorbeeld. Mijn cijfer voor zijn versie zou ergens rond de 3 zitten.
Verder op nr. 169 een nummer dat bij mij in 1968 nog een hitje was en dat nu een disco jasje krijgt aangemeten. Momenteel is het een reclamenummer van Davina Michel waarbij de vrouwenongelijkheid in het voetbal aan de kaak wordt gesteld.
Laat ik die reclameversie nog maar niet beoordelen en hopen dat ik over enige tijd bij een herwaardering positiever over ga oordelen. Wat dat betreft is er, net als met het vrouwenvoetbal, in de toekomst nog veel ruimte voor verbetering.
272 28-07-79 Rise Herb Alpert
273 28-07-79 Rock and roll dancin' Beckmeier Brothers
274 28-07-79 Got to give into love Bonnie Boyer
275 28-07-79 Lady Writer Dire Straits
276 28-07-79 Why leave us alone Five Special
277 28-07-79 Hey, St. Peter Flash And The Pan
278 28-07-79 Don't stop 'til you get enough Micheal Jackson
279 28-07-79 Youngblood Rickie Lee Jones
280 28-07-79 Where were you when I was falling in love Lobo
281 28-07-79 Cruel to be kind Nick Lowe
282 28-07-79 totally hot Olivia Newton-John
283 28-07-79 In the midnight hour Samantha Sang
284 28-07-79 Children of the sun Billy Thorpe
Nieuwkomers UK Top 75 week 30 – 1979
310 28-07-79 Let's Go - The Cars
311 28-07-79 Lady Writer - Dire Straits
312 28-07-79 After the love has gone - Earth, Wind & Fire
313 28-07-79 Going through the motions - Hot Chocolate
314 28-07-79 Conscious man - Jolly Brothers
315 28-07-79 You never know what you've got - Me and you
316 28-07-79 Star - Nazareth
317 28-07-79 The bitch - Olympic Runners
318 28-07-79 Bang bang - Robinson, B. A.
319 28-07-79 Sweet little rock 'n' roller - Showaddywaddy
320 28-07-79 Gangsters - Special A.K.A.
Nieuwkomers NL Top 40 week 30 – 1979
168 28-7-1979 Quiereme mucho - Julio Iglesias
169 28-7-1979 This Is My Life (La Vita) (1979 Disco Version) - Shirley Bassey
170 28-7-1979 Chuck E's In Love - Rickie Lee Jones
171 28-7-1979 Lady writer - Dire Straits
172 28-7-1979 How could this go wrong - Exile
Nieuwkomers Europarade Top 30 week 30 – 1979
127 28-7-1979 Dschinghis Khan - Dschinghis Khan - D
128 28-7-1979 Dans La Meme Annee - Michel Sardou - F
129 28-7-1979 Gloria - Umberto Tozzi - CH
130 28-7-1979 Silly Games - Janet Kay - GB
LucM schreef:
Julio Iglesias - Quiereme Mucho
Een fan van Julio Iglesias zal ik nooit worden maar dit vind ik nog één van zijn betere nummers mede door de zomerse, romantische sfeer. In het Spaans is hij nog te pruimen maar zijn Engels ...
Cijfer: 6,5
Julio Iglesias - Quiereme Mucho
Een fan van Julio Iglesias zal ik nooit worden maar dit vind ik nog één van zijn betere nummers mede door de zomerse, romantische sfeer. In het Spaans is hij nog te pruimen maar zijn Engels ...
Cijfer: 6,5
LucM schreef:
platte, inspiratieloze en inhoudloze pop zoals bv. vele schlagers, verkrachtingen van evergreens, vele fabriekspop, slijmerige ballads
Toen ik nr. 168 voor het eerst hoorde op de radio in 1979 dacht ik, zit die Julio nou onze Gert Timmerman te coveren? Gert had immers in Nederland eind 1963 begin 1964 in de pre-top 40 een enorme hit in Nederland met Nimm deine weiße Gitarre. In diverse hitparades uit die tijd eindigde hij daarmee op nummer 2. platte, inspiratieloze en inhoudloze pop zoals bv. vele schlagers, verkrachtingen van evergreens, vele fabriekspop, slijmerige ballads
Eigenlijk is dit de grootste hit van Gert en Hermien ooit want Hermien zit op dit nummer mee te galmen. Later in 1979 kwam ik er dankzij Felix Meurders achter dat het nummer nog veel ouder is. Hij kwam met
de versie van Tito Schipa uit 1922.
Als we het over platte, inspiratieloze en inhoudloze pop zoals bv. vele schlagers, verkrachtingen van evergreens, slijmerige ballad, etc. hebben dan vind ik deze van Julio Iglesias een mooi voorbeeld. Mijn cijfer voor zijn versie zou ergens rond de 3 zitten.
Verder op nr. 169 een nummer dat bij mij in 1968 nog een hitje was en dat nu een disco jasje krijgt aangemeten. Momenteel is het een reclamenummer van Davina Michel waarbij de vrouwenongelijkheid in het voetbal aan de kaak wordt gesteld.
Laat ik die reclameversie nog maar niet beoordelen en hopen dat ik over enige tijd bij een herwaardering positiever over ga oordelen. Wat dat betreft is er, net als met het vrouwenvoetbal, in de toekomst nog veel ruimte voor verbetering.
1
geplaatst: 29 juli 2023, 15:12 uur
Top 40 Week 28 (14-07-1979)
01 (02) 05 Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens / Lester Leaps In – Rough Trade, UK
02 (03) 03 Michael Jackson – Don’t stop till you get enough / I Can't Help It – Epic, USA
03 (01) 05 The Jags – Back of my hand / Double Vision – Island, UK
04 (06) 03 AC/DC – Highway to hell / If You Want Blood (You've Got It) – Atlantic, DU
05 (09) 03 Sister Sledge – Lost in music / Thinking Of You - Cotilion, USA
06 (15) 02 Jones Girls - You Gonna Make Me Love Somebody Else / Who Can I Run To - Philadelphia International, USA
07 (05) 04 The Undertones - Here Comes The Summer / One Way Love / Top Twenty – Sire, UK
08 (17) 02 E.L.O. – Don’t bring me down / Dreaming Of 4000 – Jet, USA
09 (04) 08 The Knack – My Sharona / Let Me Out – Capitol, USA
10 (---) 01 The Headboys - The Shape Of Things To Come / The Mood I'm In – RSO, UK
11 (07) 06 Kirsty MacColl – They don’t know / Turn My Motor On – Stiff, UK
12 (08) 06 Dead Kennedys - California Uber Alles / The Man With The Dogs - Alternative Tentacles, USA
13 (14) 02 Buzzcocks - Harmony in my head / Something's Gone Wrong Again* – United Artists, UK
14 (18) 05 Joe Jackson – Fools in love / Throw it away – A&M, NL
15 (16) 03 Inner Circle – Mary Mary / Sinners – Island, NL
16 (11) 04 Boomtown Rats – I don’t like Mondays / It's All The Rage – Ensign, UK
17 (19) 02 Sylvester – Stars / I Need Somebody To Love Tonight – Fantasy, USA
18 (12) 07 Chic- Good times / A Warm Summer Night – Atlantic, USA
19 (21) 03 Dire Straits – Lady Writer / Where Do You Think You're Going? – Vertigo, UK
20 (22) 03 ABBA – Voulez vous / Angel eyes – Polydor, DU
21 (23) 02 The Teardrop Explodes - Bouncing Babies / All I Am Is Loving You – Zoo, UK
22 (10) 05 Cabaret Voltaire - Nag Nag Nag / Is That Me (Finding Someone At The Door Again) – Rough trade, UK
23 (38) 02 Human League a.k.a. THE MEN) - I Don't Depend On You / Cruel (Instrumental) – Virgin, UK
24 (37) 02 E.L.O. – The Diary Of Horace Wimp / Down Home Town – Jet, UK
25 (13) 08 Charlie Daniels band – The Devil went down to Georgia / Rainbow Ride – Epic, USA
26 (24) 03 Iggy Pop - Five Foot One / Pretty Flamingo Arista, UK
27 (---) 01 Roxy Music – Angel Eyes / My Little Girl – EG, UK
28 (---) 01 KC & the Sunshine band - Please Don't Go / I Betcha Didn't Know That – T.K., UK
29 (39) 01 Dead Beats – Kill the hippies / Brainless – Dangerhouse, USA
30 (---) 01 Frantique - Strut Your Funky Stuff / Getting serious - Philadelphia International, UK
31 (---) Cockney Rejects - Flares 'N' Slippers / Police Car * - Samll wonder, UK
32 (20) 06 Supertramp – Goodbye Stranger / Even In The Quietest Moments – A&M, USA
33 (31) 04 Slick – Space bass / The Whole World Is Dancing – Fantasy, UK
34 (25) 07 Ramones - Rock 'n' Roll High School / Do You Wanna Dance? (Live Version) – Sire, USA
35 (26) 10 Devo - Gut feeling / Satisfaction – Virgin, POR
36 (27) 07 Supertramp – Breakfast in America / Gone Hollywood – A&M, UK
37 (29) 09 Lowell George – Cheek to Cheek / Honest Man – Warner Bros., NL
38 (25) 05 The Cars – Let’s go / That's It – Elektra, USA
39 (34) 05 Earth, Wind and fire - After The Love Has Gone / Rock That! – ARC, USA
40 (33) 05 Cheap Trick – Voices / Surrender (Live) * - Epic, UK
Verdwenen
(met toevoeging NL: datum uitgebracht in NL, NINLU = Niet in Nederland uitgebracht; BUB = geen top of tipparade; Top = top 40; Tip = Tipparade, labelnr. NL)
AW {HP}
10 {02} Dave Edmunds - Girls Talk / The Creature From The Black Lagoon – Swan song, USA; NL: 08-06-79, Top, Swan Song SS 19.418
08 {06} The Cure – Boys don’t cry / Plastic Passion – Fiction, UK; NL: 14-05-86, Top, Polydor 883 937-7 (Alleen A-kant)
07 {09} Gary Brooker - (No More) Fear Of Flying / B: S.S. Blues – Chrysalis, NL; NL: 10-06-79, Top, Chrysalis 100.669
03 {35} Cliff Richard - We don't talk anymore / Count Me Out – EMI, UK; NL: 10-08-79, Top, Emi 006.07 076
03 {34} David Bowie – D.J. / Fantastic Voyage – RCA, USA; NL: NINLU
The Head Boys ken ik vooral van Frits Spits die ze veel draaide in het radioprogramma de Avond Spits. In mijn herinnering heeft Frits destijds beweerd dat deze Head Boys zich zo noemden omdat ze uit Schotland kwamen en voor alle inwoners die uit Schotland komen vonden de Engelsen dat ze niet goed bij hun hoofd waren. Dat lijkt voor de Simple Minds op te gaan maar niet voor de Head Boys als ik de betekenis van Head Boy met mijn kennis van nu vergelijk. Dan ben je toch een hele slimme en ervaren schooljongen uit de hoogste klas die een voorbeeldfunctie heeft.
Mogelijk zit deze herinnering toch verkeerd in mijn hoofd. Wat dat betreft zijn allerlei dingen toch veranderd, niet alleen in vorm.
Maar het nummer staat bij mij nog altijd overeind. Dat zal nooit veranderen.
01 (02) 05 Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens / Lester Leaps In – Rough Trade, UK
02 (03) 03 Michael Jackson – Don’t stop till you get enough / I Can't Help It – Epic, USA
03 (01) 05 The Jags – Back of my hand / Double Vision – Island, UK
04 (06) 03 AC/DC – Highway to hell / If You Want Blood (You've Got It) – Atlantic, DU
05 (09) 03 Sister Sledge – Lost in music / Thinking Of You - Cotilion, USA
06 (15) 02 Jones Girls - You Gonna Make Me Love Somebody Else / Who Can I Run To - Philadelphia International, USA
07 (05) 04 The Undertones - Here Comes The Summer / One Way Love / Top Twenty – Sire, UK
08 (17) 02 E.L.O. – Don’t bring me down / Dreaming Of 4000 – Jet, USA
09 (04) 08 The Knack – My Sharona / Let Me Out – Capitol, USA
10 (---) 01 The Headboys - The Shape Of Things To Come / The Mood I'm In – RSO, UK
11 (07) 06 Kirsty MacColl – They don’t know / Turn My Motor On – Stiff, UK
12 (08) 06 Dead Kennedys - California Uber Alles / The Man With The Dogs - Alternative Tentacles, USA
13 (14) 02 Buzzcocks - Harmony in my head / Something's Gone Wrong Again* – United Artists, UK
14 (18) 05 Joe Jackson – Fools in love / Throw it away – A&M, NL
15 (16) 03 Inner Circle – Mary Mary / Sinners – Island, NL
16 (11) 04 Boomtown Rats – I don’t like Mondays / It's All The Rage – Ensign, UK
17 (19) 02 Sylvester – Stars / I Need Somebody To Love Tonight – Fantasy, USA
18 (12) 07 Chic- Good times / A Warm Summer Night – Atlantic, USA
19 (21) 03 Dire Straits – Lady Writer / Where Do You Think You're Going? – Vertigo, UK
20 (22) 03 ABBA – Voulez vous / Angel eyes – Polydor, DU
21 (23) 02 The Teardrop Explodes - Bouncing Babies / All I Am Is Loving You – Zoo, UK
22 (10) 05 Cabaret Voltaire - Nag Nag Nag / Is That Me (Finding Someone At The Door Again) – Rough trade, UK
23 (38) 02 Human League a.k.a. THE MEN) - I Don't Depend On You / Cruel (Instrumental) – Virgin, UK
24 (37) 02 E.L.O. – The Diary Of Horace Wimp / Down Home Town – Jet, UK
25 (13) 08 Charlie Daniels band – The Devil went down to Georgia / Rainbow Ride – Epic, USA
26 (24) 03 Iggy Pop - Five Foot One / Pretty Flamingo Arista, UK
27 (---) 01 Roxy Music – Angel Eyes / My Little Girl – EG, UK
28 (---) 01 KC & the Sunshine band - Please Don't Go / I Betcha Didn't Know That – T.K., UK
29 (39) 01 Dead Beats – Kill the hippies / Brainless – Dangerhouse, USA
30 (---) 01 Frantique - Strut Your Funky Stuff / Getting serious - Philadelphia International, UK
31 (---) Cockney Rejects - Flares 'N' Slippers / Police Car * - Samll wonder, UK
32 (20) 06 Supertramp – Goodbye Stranger / Even In The Quietest Moments – A&M, USA
33 (31) 04 Slick – Space bass / The Whole World Is Dancing – Fantasy, UK
34 (25) 07 Ramones - Rock 'n' Roll High School / Do You Wanna Dance? (Live Version) – Sire, USA
35 (26) 10 Devo - Gut feeling / Satisfaction – Virgin, POR
36 (27) 07 Supertramp – Breakfast in America / Gone Hollywood – A&M, UK
37 (29) 09 Lowell George – Cheek to Cheek / Honest Man – Warner Bros., NL
38 (25) 05 The Cars – Let’s go / That's It – Elektra, USA
39 (34) 05 Earth, Wind and fire - After The Love Has Gone / Rock That! – ARC, USA
40 (33) 05 Cheap Trick – Voices / Surrender (Live) * - Epic, UK
Verdwenen
(met toevoeging NL: datum uitgebracht in NL, NINLU = Niet in Nederland uitgebracht; BUB = geen top of tipparade; Top = top 40; Tip = Tipparade, labelnr. NL)
AW {HP}
10 {02} Dave Edmunds - Girls Talk / The Creature From The Black Lagoon – Swan song, USA; NL: 08-06-79, Top, Swan Song SS 19.418
08 {06} The Cure – Boys don’t cry / Plastic Passion – Fiction, UK; NL: 14-05-86, Top, Polydor 883 937-7 (Alleen A-kant)
07 {09} Gary Brooker - (No More) Fear Of Flying / B: S.S. Blues – Chrysalis, NL; NL: 10-06-79, Top, Chrysalis 100.669
03 {35} Cliff Richard - We don't talk anymore / Count Me Out – EMI, UK; NL: 10-08-79, Top, Emi 006.07 076
03 {34} David Bowie – D.J. / Fantastic Voyage – RCA, USA; NL: NINLU
The Head Boys ken ik vooral van Frits Spits die ze veel draaide in het radioprogramma de Avond Spits. In mijn herinnering heeft Frits destijds beweerd dat deze Head Boys zich zo noemden omdat ze uit Schotland kwamen en voor alle inwoners die uit Schotland komen vonden de Engelsen dat ze niet goed bij hun hoofd waren. Dat lijkt voor de Simple Minds op te gaan maar niet voor de Head Boys als ik de betekenis van Head Boy met mijn kennis van nu vergelijk. Dan ben je toch een hele slimme en ervaren schooljongen uit de hoogste klas die een voorbeeldfunctie heeft.
Mogelijk zit deze herinnering toch verkeerd in mijn hoofd. Wat dat betreft zijn allerlei dingen toch veranderd, niet alleen in vorm.
Maar het nummer staat bij mij nog altijd overeind. Dat zal nooit veranderen.
1
geplaatst: 29 juli 2023, 15:19 uur
Marzipaintree schreef:
02 (03) 03 Micheal Jackson – Don’t stop till you get enough / I Can't Help It – Epic, USA
Ik kan het ook niet helpen, maar het is toch echt Michael Jackson.02 (03) 03 Micheal Jackson – Don’t stop till you get enough / I Can't Help It – Epic, USA
0
geplaatst: 29 juli 2023, 15:23 uur
Poeha schreef:
Ik kan het ook niet helpen, maar het is toch echt Michael Jackson.
Bedankt voor de hulp. Ik heb het aangepast.Ik kan het ook niet helpen, maar het is toch echt Michael Jackson.
2
geplaatst: 29 juli 2023, 15:46 uur
Marzipaintree schreef:
Als ik alle liedjes van de Guys and Dolls tot nog toe op een rijtje zet vind ik de eerste de beste en de laatste het slechtst. Wat mij opvalt is dat Luc toch nog wat mij betreft te hoge cijfers uitdeelt. Dat betekent dat er zeker bij hem maar ook bij mij nog voldoende ruimte is voor verslechtering oftewel het kan nog slechter. En als veel mensen zich goed of zelfs beter gaan voelen bij dit soort “feel good” muziek dan laat mij dat niet onverschillig.
Anno 1975 werden ze al de Britse tegenhanger van Abba genoemd. Voor Guys and Dolls was ik inderdaad wat te mild maar hun eerste single There's A Whole Lot Of Loving kan er wel mee door. Hun laatste hits waren de ergste. Ik zie er wel kwaliteit in (met name Dominic Grant is een goede zanger), daarom niet de laagste scores.
Aanvankelijk vond ik hun hits nog wel leuk maar hoe langer ik ze hoor, hoe meliger ik ze vind (maar je hoort ze - gelukkig - niet meer op de radio). Maar echt ergerlijk vind ik ze niet.
Zie ook Guys 'N' Dolls - The Singles (2001).
0
geplaatst: 29 juli 2023, 23:50 uur
kaztor schreef:
Het is kenmerkend voor het stekelige karakter van Lodger. Echt commercieel zijn de singles ervan niet en ik zie eigenlijk alleen nog Look Back In Anger als klein kanshebbertje voor de lijst.
(quote)
Die zal het allicht iets beter doen, maar heel veel meer dan D.J. verwacht ik er ook niet van. Ook niet van de paar tussendoorsingles die nog komen, maar over een jaar is daar alweer Ashes to Ashes...
0
geplaatst: 30 juli 2023, 00:03 uur
musician schreef:
[...]
[...]
Grappig, nooit geweten dat dit een hit is geweest in Nederland. Ik heb zelf die associatie met 1979 totaal niet, dus bij mij zal 'ie het niet halen (ik had hem ooit al in mijn 1963-weeklijst). Blijkbaar een kleine surf-revival gaande in 1979? Ik zag ook al een paar singles van die Nederlandse Beach Boys-kloon voorbij komen.
0
geplaatst: 30 juli 2023, 00:44 uur
LucM schreef:
Ik heb nu delen uit de hitzones eind jaren '90, begin jaren '00 opnieuw beluisterd en de meeste muziek daarop is nog vergankelijker (vooral die boysbands en dance-covers). Zo zijn er vele nummers die ik destijds nog leuk vond maar nu melig (City to City bv. dé hit van 1999). Dat heb ik niet zo met de meeste hits eind jaren '70, Abba, Blondie, The Police, Queen, Roxy Music, Dire Straits ... vind ik tijdloos.
Die zijn zeker tijdloos, maar als ik een lijst uit 1979 erbij pak zie ik toch ook veel muziek erin staan die de tand destijds niet doorstaan heeft.
Zie bijvoorbeeld deze lijsten uit 1979 en 1999:
Top 40-lijst van week 26, 1979 - top40.nl
Top 40-lijst van week 26, 1999 - top40.nl
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat van elke lijst de helft nooit meer gedraaid wordt, er 10 a 15 nummers nog vooral worden gedraaid door nostalgici en dat 5 a 10 nummers bestemd kunnen worden als breed gedragen popklassiekers. Ik zie eigenlijk niet zoveel verschil tussen beide lijsten.
Iets anders dat overigens wel meespeelt is dat de doorloopsnelheid van hits tegenwoordig veel lager is dan vroeger. Op zich vind ik de huidige hitlijsten wel een betere afspiegeling tonen van de populaire muziek van het moment dan die van de jaren '90 (jaren '70 kan ik niet over oordelen). De levensduur van grote hits is vaak veel langer dan de 3/4 maanden die ze maximaal genoteerd stonden in de late jaren ' 70 t/m jaren '80.
Ik denk dat er nu wellicht 150 nummers per jaar de top 40 halen, terwijl dat 30 jaar geleden meer dan 300 was (en in 1979 328 zie ik). Een voordeel van meer hits is wel dat daar ook meerdere goede nummers tussen zitten, ook als de verhouding tussen nummers met eeuwigheidswaarde en pulp door de jaren heen gelijk blijft.
LucM schreef:
Hier zijn we het wel eens. Wat betreft verkrachtingen van evergreens moet ik denken aan Giorgio by Moroder van Daft Punk, waarin Moroder uitlegt dat de popmuziek in feite hetzelfde blijft, maar de beat verandert. Zo kan een 60's nummer prima terugkeren als disconummer of trancenummer. Doe mij overigens mij in beide gevallen maar het origineel. Ik ben wel tegen platte, inspiratieloze en inhoudloze pop zoals bv. vele schlagers, verkrachtingen van evergreens, vele fabriekspop, slijmerige ballads of dance met enkel gedreun maar zonder melodie. Of het de jaren '70 is, eind jaren '90 of nu.

0
geplaatst: 30 juli 2023, 00:55 uur
LucM schreef:
De hitcompilaties van destijds zijn niet meer te verkrijgen of te beluisteren (vandaar ook geen stemmen) waar dat je de hitzones wel nog op Spotify wel kunt beluisteren.
De Hitzone compilaties staan op Spotify omdat mensen de moeite hebben genomen zelf playlists daarvan te maken, niet omdat de platenmaatschappij ze daar op heeft gezet. Op dezelfde manier zijn er ook genoeg playlists met hits van eerdere jaren te vinden. Zo heeft er ook iemand de moeite genomen de complete top 40 jaarlijst (328 nummers) op volgorde in een playlist te zetten:
https://open.spotify.com/playlist/7y6PLHDpxNOV3WFN9FSkhj?si=ca7833545b2c4ad6
Overigens is het niet helemaal eerlijk een decennium-verzamelaar te vergelijken met een Hitzone die vaak maar 3/4 maanden beslaat. Je zou dan eigenlijk alle Hitzone-cd's van de jaren '00 moeten pakken en daar de beste nummers uit moeten kiezen.
Verbaast me trouwens wel dat die Hitzone-reeks al zo lang loopt. Meestal verzinnen ze na een paar jaar wel weer een nieuwe formule. Zal wel komen omdat de jongere generaties niet meer bekend zijn met cd's. Heb door deze discussie wel weer zin gekregen er een paar te bestemmen.

2
geplaatst: 30 juli 2023, 03:15 uur
herman schreef:
Grappig, nooit geweten dat dit een hit is geweest in Nederland. Ik heb zelf die associatie met 1979 totaal niet, dus bij mij zal 'ie het niet halen (ik had hem ooit al in mijn 1963-weeklijst). Blijkbaar een kleine surf-revival gaande in 1979? Ik zag ook al een paar singles van die Nederlandse Beach Boys-kloon voorbij komen.
De Nederlandse Beach Boys-kloon komt vooral voort uit de opkomst van de Windsurfsport in Nederland die vanaf 1977 heel populair wordt. Daarvoor zag je de planken met zeiltjes niet of nauwelijks. Vanaf 1980 gaat het nog harder met de populariteit van het wind surfen als we met Stefan van der Berg een wereldkampioen in huis hebben. Grappig, nooit geweten dat dit een hit is geweest in Nederland. Ik heb zelf die associatie met 1979 totaal niet, dus bij mij zal 'ie het niet halen (ik had hem ooit al in mijn 1963-weeklijst). Blijkbaar een kleine surf-revival gaande in 1979? Ik zag ook al een paar singles van die Nederlandse Beach Boys-kloon voorbij komen.
De Jan and Dean revival komt vooral voort uit de film Dead Man’s Curve die door Veronica in 1979 op de TV werd uitgezonden. Die film gaat over het leven van Jan and Dean. Je kan de film nog terugzien als je zin hebt (klik) voor het complete "1979-gevoel". Het schijnt dat "Surf City" uit 1978-79 een heropname is maar ik hoor geen verschil met de 1963-versie.
0
geplaatst: 30 juli 2023, 09:51 uur
The Beach Boys zelf werden even terug populair maar het peil van de jaren '60, begin jaren '70 werd nooit meer gehaald.
Die Hitzone-reeks werd enkele jaren geleden gestopt, wellicht door de dalende verkoop. In Vlaanderen verschijnen er nog hitcompilaties maar die halen lang niet meer de verkoop van zo'n 20-30 jaar geleden.
Overigens loopt men nog weinig warm voor de hitlijsten, wellicht omdat de nummers veel langer erin blijven staan. In de jaren '70 en '80 bleven de nummers veel minder lang in de hitlijsten waardoor er meer nummers erin kwamen en dus meer diversiteit was.
herman schreef:
Verbaast me trouwens wel dat die Hitzone-reeks al zo lang loopt. Meestal verzinnen ze na een paar jaar wel weer een nieuwe formule. Zal wel komen omdat de jongere generaties niet meer bekend zijn met cd's. Heb door deze discussie wel weer zin gekregen er een paar te bestemmen.
Die Hitzone-reeks werd enkele jaren geleden gestopt, wellicht door de dalende verkoop. In Vlaanderen verschijnen er nog hitcompilaties maar die halen lang niet meer de verkoop van zo'n 20-30 jaar geleden.
Overigens loopt men nog weinig warm voor de hitlijsten, wellicht omdat de nummers veel langer erin blijven staan. In de jaren '70 en '80 bleven de nummers veel minder lang in de hitlijsten waardoor er meer nummers erin kwamen en dus meer diversiteit was.
1
geplaatst: 30 juli 2023, 09:58 uur
Ranboy Top 20 29-7-1979
w30 w29 aw titel - artiest
1 4 3 Sorry, I love you - Murray Head
2 2 4 Mary, Mary - Inner Circle
3 1 7 The devil went down to Georgia - Charlie Daniels Band
4 6 3 Stay with me 'till dawn - Judie Tzuke
5 3 12 Are 'friends' electric? - Tubeway Army
6 10 3 I don't like Mondays - The Boomtown Rats
7 5 8 Surrender - Cheap Trick
8 17 2 Reasons to be cheerful, part 3 - Ian Dury
9 7 8 Boys don't cry - The Cure
10 -- 1 The shape of things to come - The Headboys
11 -- 1 Goodbye stranger - Supertramp
12 8 8 (No more) fear of flying - Gary Brooker
13 12 5 My Sharona - The Knack
14 9 6 Bad girls - Donna Summer
15 -- 1 Lost in music - Sister Sledge
16 18 2 Don't bring me down - E.L.O.
17 11 5 Lady writer - Dire Straits
18 13 5 Voulez-vous? - Abba
19 -- 1 Angel eyes - Roxy Music
20 16 4 Kid - Pretenders
w30 w29 aw titel - artiest
1 4 3 Sorry, I love you - Murray Head
2 2 4 Mary, Mary - Inner Circle
3 1 7 The devil went down to Georgia - Charlie Daniels Band
4 6 3 Stay with me 'till dawn - Judie Tzuke
5 3 12 Are 'friends' electric? - Tubeway Army
6 10 3 I don't like Mondays - The Boomtown Rats
7 5 8 Surrender - Cheap Trick
8 17 2 Reasons to be cheerful, part 3 - Ian Dury
9 7 8 Boys don't cry - The Cure
10 -- 1 The shape of things to come - The Headboys
11 -- 1 Goodbye stranger - Supertramp
12 8 8 (No more) fear of flying - Gary Brooker
13 12 5 My Sharona - The Knack
14 9 6 Bad girls - Donna Summer
15 -- 1 Lost in music - Sister Sledge
16 18 2 Don't bring me down - E.L.O.
17 11 5 Lady writer - Dire Straits
18 13 5 Voulez-vous? - Abba
19 -- 1 Angel eyes - Roxy Music
20 16 4 Kid - Pretenders
1
geplaatst: 30 juli 2023, 11:29 uur
Week 30:
2. The Clash - I Fought the Law
3. Pretenders - Kid
4. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?
5. David Bowie - D.J.
6. The Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens
7. Kirsty MacColl - They Don't Know
8. Japan - Life in Tokyo
9. Squeeze - Up the Junction
10. PIL - Death Disco
11. Marianne Faithfull - The Ballad of Lucy Jordan
12. The B-52's - Rock Lobster
13. Siouxsie And The Banshees - Playground Twist
14. Orchestral Manouevres in the Dark - Electricity
15. Simple Minds - Chelsea Girl
16. Roxy Music – Angel Eyes
17. Nick Lowe - Cruel to Be Kind
18. The Undertones - Here Comes the Summer
19. Buzzcocks - Harmony in My Head
20. Heartbreakers - Get Off the Phone
2. The Clash - I Fought the Law
3. Pretenders - Kid
4. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?
5. David Bowie - D.J.
6. The Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens
7. Kirsty MacColl - They Don't Know
8. Japan - Life in Tokyo
9. Squeeze - Up the Junction
10. PIL - Death Disco
11. Marianne Faithfull - The Ballad of Lucy Jordan
12. The B-52's - Rock Lobster
13. Siouxsie And The Banshees - Playground Twist
14. Orchestral Manouevres in the Dark - Electricity
15. Simple Minds - Chelsea Girl
16. Roxy Music – Angel Eyes
17. Nick Lowe - Cruel to Be Kind
18. The Undertones - Here Comes the Summer
19. Buzzcocks - Harmony in My Head
20. Heartbreakers - Get Off the Phone
1
geplaatst: 30 juli 2023, 11:49 uur
Week 30 1979
01 01 08 Chic-Good times 4x #1
02 05 03 Michael Jackson-Don't stop 'til you get enough
03 02 07 Telex-Moskow Diskow
04 04 08 The Knack-My Sharona
05 03 07 Dave Edmunds-Girls talk 2x #1
06 12 02 Sister Sledge-Lost in music
07 07 05 Abba-Voulez vous
08 06 11 Kiss-I was made for lovin' you
09 09 04 Joe Jackson-Fools in love
10 13 05 McGuinn, Clarke & Hillman-Backstage pass
11 10 04 Slick-Space bass
12 17 02 Cher-Wasn't it good
13 20 02 Supertramp-Goodbye stranger
14 08 12 Tubeway Army-Are 'friends' electric? 3x #1
15 19 03 Sylvester-Stars
16 16 15 Dr.Hook-When you're in love with a beautiful woman
17 11 07 Donna Summer-Bad girls
18 18 12 Fischer-Z-The worker
19 14 08 Supertramp-Breakfast in America
20 NE 01 JONES GIRLS-YOU GONNA MAKE ME LOVE SOMEBODY ELSE
Weg:
Earth, Wind & Fire-Boogie Wonderland 10wkn (6)
* denotes required fields.