MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Dan verkoopt ie de gitaar maar door aan iemand die wel live knap kan spelen.

Enfin...

De Single Van 26 mei was:

Fused - Saving Mary

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 26 mei 2001
Kwam binnen op: #36
Hoogste notering: #36
Aantal weken: 2
Aantal punten: 7

Niet bepaald een atoomsplitser in de hitlijst, maar zeker een welkome oude bekende.
Ik weet nog goed dat 3FM dit vaak draaide. Geweldig liedje met een verslavende sample dat voorlopig weer niet uit m'n kop te slaan valt!

------

De Single Van 27 mei was:

The Kinks - Waterloo Sunset

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 27 mei 1967
Kwam binnen op: #39
Hoogste notering: #1
Aantal weken: 12
Aantal punten: 336

Deze kennen we allemaal natuurlijk.
Een klassieker van het zuiverste water, en het mooiste bij The Kinks is dat ze het zo gemakkelijk laten klinken, met minimale middelen. Ik meende gelezen te hebben dat Ray Davies het schreef terwijl hij vanuit een hotelkamer een park bestudeerde.

De Single Van 28 mei was:

Yvonne Elliman - Hello Stranger

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 28 mei 1977
Kwam binnen op: #31
Hoogste notering: #25
Aantal weken: 5
Aantal punten: 48

Behoorlijk 70's, maar dit is wel erg goed gezongen en het arrangement komt me heel erg bekend voor, het is volgens mij voor tal van andere nummers gebruikt. Het klinkt een beetje droevig, maar nergens wordt het te zoetsappig.

Saving Mary van Fused is wel een leuke ontdekking!

Fused - Saving Mary:

Die heb ik echt gemist destijds. Nooit van gehoord ook niet.
Enfin, een lekker voortkabbelend disco-dreuteltje met een lichte funky inslag en fijn funky gitaartje. Had van mij best wat pittiger gemogen, nu draagt alleen het erg dikwijls uitgesproken Mary het nummer.
Niet onaangenaam.
Cijfer 6,3

Kinks - Waterloo Sunset:

Een van hun beste.
En dat gitaartje is zo lekker en wat wordt het weer heerlijk droog gezongen.
Bonafide jaren 60-klassieker.
Cijfer 9.

Yvonne Elliman - Goodbye Stranger:

Bestaat er ook foute jaren 70-muziek?
Ja, dus.
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er heel veel goede muziek gemaakt is in de jaren 70, maar dit soort gladde pop en semi-soul uit dit decennium vergeet ik maar al te graag.
Zoetjes en slapjes en weer die violen.
Melodietje gaat nog net.
Ik zei dus: dit soort muziek vergeet ik maar al te graag.
Maar het gaat me niet lukken helaas .
Cijfer 5.

Tja, 1977... Dan ben je inderdaad wel in het epicentrum beland van zoutloze discoliedjes (de een nog anoniemer dan de ander) en stroperige (soul)ballads. Maar deze van Yvonne Elliman vind ik in z'n soort zeker nog meevallen.

Maar spanning was in dat jaar eerder in de alternatieve hoek te vinden, niet in de hitparades.

Cock Robin - Thought You Were On My Side
De net iets mindere opvolger van hun nr.1-hit The Promise You Made. Behoort tot de betere 80's pop met prima vocalen.
Cijfer: 8

Roxette - Fading Like A Flower
Roxette balanceert vaak op het randje van fout. Natuurlijk is dit gladgestreken hitparadepop maar de meeste van hun hits zoals deze zijn best te pruimen, goede zang ook.
Cijfer: 6,5

Fused - Saving Mary
Dit kende ik niet (ik volgde de hitlijsten begin jaren '00 nauwelijks) maar het mag er zijn al was het dankzij de baslijn en arrangementen.
Cijfer: 6

Kinks - Waterloo Sunset
Hier kan ik helemaal niets op aanmerken, dit is een topsong met heerlijke sfeer, lekkere gitaar en zang. Hun beste single wat mij betreft.
Cijfer: 10

Yvonne Elliman - Hello Stranger
Het doet mij meer denken aan de 60's soul (anno 1977 was het de Philly soul wat de klok sloeg) en fout is het ook niet. Deze zangeres ken ik vooral van de Bee Gees-cover If I Can't Have You (dat iets meer naar disco neigt) maar dit nummer vind ik beter, niet te zoet waarin de orgel een centrale rol speelt.

De Single Van 29 mei was:

Rheingold - Dreiklangs-dimensionen

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 29 mei 1982
Kwam binnen op: #33
Hoogste notering: #20
Aantal punten: 69

Uit het 1982-topic:
'He looks like Rick Springfield to me!' zegt m'n lieve vrouw over de zanger van Rheingold.
Fijne plaat dat duidelijk door Kraftwerk geïnspireerd lijkt. Veel valt er eigenlijk niet over te zeggen, behalve dat het minimalistische aanstekelijk klinkt

--------------

De Single Van 30 mei was:

Dana International - Diva

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 30 mei 1998
Kwam binnen op: #21
Hoogste notering: #11
Aantal punten: 111

1992 was laatst nog aan de beurt (Right Said Fred), dan ben ik wel genoodzaakt om iets uit het rotjaar 1998 te kiezen...

Ook in die week van dat jaar louter misbaksels als binnenkomers.
Dana International kies ik dan ook alleen vanwege de controverse destijds bij het Eurovisie Songfestival. Hij/zij had de eer om voor Israël als eerste transseksueel het festival te winnen, iets wat bij het orthodoxe deel van haar thuisland niet bepaald op bijval kon rekenen. Later, in 2011, zou ze weer een poging wagen met het welluidende Ding Dong.

Ik vind het niks. Misschien jullie?

--------

De Single Van 31 mei was:

The White Stripes - 7 Nation Army

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 31 mei 2003
Kwam binnen op: #37
Hoogste notering: #22
Aantal punten: 42

Met terugwerkende kracht is het een rockklassieker geworden. Wat de Top 40 betreft dus een roepende in de woestijn, want goede rockmuziek in de hitlijsten is een zeldzaamheid geworden en was het toen eigenlijk ook al voor een geruime tijd. De chartrun is opvallend: Die positie op #22 was echt een uitschieter, want in de andere weken scoorde het heel magertjes.

Ik val hier voor de ruige productie en de dynamiek. Die gitaarsolo zit echt heerlijk in de mix.
Als benoemde klassieker moet het bij mij wel wat nummers voor laten gaan, maar ik vind het zeker een zeer sterke plaat!

-----

Nog iemand geïnteresseerd om de resterende dagen te doen?

Rheingold - Dreiklangs-dimensionen
In 1982 kregen wij heel wat plaatjes uit de Neue Deutsche Welle die schatplichtig zijn aan Kraftwerk. Weliswaar ééndagsvliegen maar erg leuk zoals dit nummer hier.

Dana International - Diva
Ik vind er ook niet veel aan. Melodisch mag het er zijn maar haar zang is allesbehalve. Zij won inderdaad het ESF dankzij haar transseksualiteit, er waren dat jaar immers betere inzendingen (Groot-Brittannië, Nederland).
Cijfer: 4,5

The White Stripes - 7 Nation Army
Rockklassieker, simpel maar geniaal met name de baslijn en riff. Dit nummer krijg je niet uit het hoofd na één keer beluisteren.
Cijfer: 9

Ik zal de resterende dagen nog doen.

De single van 1 juni was:

Hugo Montenegro - The Good, the Bad and the Ugly

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 1 juni 1968
Kwam binnen op: #30
Hoogste notering: #19
Aantal weken: 7
Aantal punten: 112

De overbekende soundtrack van een filmklassieker van Sergio Leone. Zelf vind ik het nummer de westernsfeer perfect weergeven, prachtige melodie en opbouw ook.

De single van 2 juni was:

Blondie - Hanging On The Telephone
[img][/img]

Datum van binnenkomst: 2 juni 1979
Kwam binnen op: #34
Hoogste notering: #21
Aantal weken: 6
Aantal punten: 74

Werd niet zo'n grote hit, al vind ik het één van de beste hitsingles van Blondie. Het klinkt krachtig en poppy tegelijk.
Cijfer: 8,5

De single van 3 juni was:

Stevie Nicks - Rooms On Fire
[img][/img]

Datum van binnenkomst: 3 juni 1989
Kwam binnen op: #29
Hoogste notering: #15
Aantal weken: 6
Aantal punten: 105

Deze week gekozen voor een nummer dat een beetje in de vergetelheid is geraakt. Misschien begrijpelijk, het heeft lang niet zo'n impact als de Fleetwood Mac-singles al is het een degelijke popsong.
Cijfer: 7

De single van 4 juni was:

Blur - Girls And Boys
[img][/img]

Datum van binnenkomst: 4 juni 1994
Kwam binnen op: #34
Hoogste notering: #33
Aantal weken: 3
Aantal punten: 20

De eerste top-40-notering van één van de vaandeldragers van de Britpop. Grappig nummer met erg aanstekelijk en dansbaar ritme mede dankzij de geniale baslijn.

De single van 5 juni was:

Muse - Sing For Absolution
[img][/img]

Datum van binnenkomst: 5 juni 2004
Hoogste notering: #12
Aantal weken: 9
Aantal punten: 173

Slechts 4 nieuwkomers deze week, deze van Muse gekozen want toch één van de populairste bands die tijd. Niet zonder de kenmerkende bombast en drama maar knap gebracht met pakkend refrein.

LucM, my partner in crime!!

Ik zal de overige twee er even inkoppen!

De Single Van Gisteren was...

Roy Orbison - Only The Lonely

(afbeelding)

Hitlijst: US Billboard
Datum van binnenkomst: 6 juni 1960
Kwam binnen op: #88
Hoogste notering: #2
Aantal weken: 21
Aantal punten: -

Ze zijn er dus wel, foto's zonder De Bril!

Only The Lonely impliceert an sich zuivere zoetsappigheid, maar door een uitgekiend arrangement met een heerlijke shuffle ligt dat gevaar nergens op de loer.
Ook klinkt de opname puntgaaf waardoor Roy's stem absoluut goed tot z'n recht komt.

----------

De Single Van De Dag is...

Holland - Magic Mary

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 7 juni 1975
Aantal weken: 4
Aantal punten: 61

Van de binnenkomers is dit een redelijk obscure keuze.
Ik heb het tweemaal moeten beluisteren omdat ik aanvankelijk niet echt wist wat ik er mee moest.
Dat boerenklompen-Engels, daar ben ik bij de tweede keer nog niet helemaal overheen gekomen, maar toch heeft dit wel iets. Het doet denken aan Kajak, maar het heeft ook iets 10CC-achtigs. Uiteindelijk vind ik het helemaal niet onaardig.

LucM schreef:
De single van 4 juni was:

Blur - Girls And Boys

De eerste top-40-notering van één van de vaandeldragers van de Britpop.

En ook meteen de laatste...

Roy Orbison - Only The Lonely
Roy Orbison heeft één van de mooiste stemmen ooit en dit nummer uit mijn geboortejaar blijft onverwoestbaar.

Holland - Magic Mary
Inderdaad een beetje Kajak-achtig, ik kende dit nummer niet. Ik heb hier hetzelfde gevoel als kaztor: niet onaardig maar hun Engels maakt het ook een beetje knullig.
Cijfer: 6

Arrie schreef:
(quote)

En ook meteen de laatste...

En dat kwam ook nog vooral door de Pet Shop Boys single remix, want die kwam eigenlijk alleen maar voorbij op de radio.

Onbegrijpelijk dat Song 2 geen hit werd terwijl zo', beetje iedereen dit nummer wel zal kennen.

De nieuwe Single Van De Dag is...

David Bowie - Loving The Alien

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 8 juni 1985
Kwam binnen op: #32
Hoogste notering: #25
Aantal weken: 4
Aantal punten: 55

Typisch een voorbeeld van een geslaagde single dat gebukt gaat onder een vreselijke 80's-produktie.
Met name het drumgeluid moest maar eens vergeleken worden met dat van bv. Dennis Davis van eerdere platen...
Als ik het goed heb begrepen is het een van de lichtpunten op een slecht album (Tonight).
Zelf heb ik het niet, maar afgaande op de sound van Let's Dance begrijp ik wel een beetje wat er aan de hand was op dit punt van z'n carrière.
Het beste aan deze an sich sterke single vind ik de vocale melodieën en het refrein.

Het zijn er nogal wat.
Ik doe het maar even in etappes.

Rheingold - Dreiklangsdimensionen:

Heb ik de LP nog van. Uit de Neue Deutsche Welle dit.
Soort van warme elektropop, wat een beetje lijkt op Kraftwerk en The Human League.
En je kunt er zelfs op dansen. Een sterke melodie en durf ik gerust een Duitse popklassieker te noemen.
Cijfer 8.

Dana International - Diva:

1998 was een rampzalig hitparadejaar en begon hier ook niet de teloorgang van het Eurovisie Songfestival?
Gewonnen of niet, het is meer een gimmick (transsexualiteit) dan dat het een goed liedje is.
Dit zal het nog wel altijd goed doen op foute Skihut-feestjes en campingkantines met Frans Bauer-achtige vaste klanten.
Maar ik vind er dus niet veel aan. Een erg vervelend nummer, dat helaas nog beklijft ook (ook nu weer).
Cijfer 3,5.

The White Stripes - Seven Nation Army:

Een nummer dat me destijds niet zo opviel, maar ik luisterde toen ook nauwelijks naar de radio.
Toch zijn ze het blijven draaien (op 3FM en op Arrow bijvoorbeeld), zodat het na een paar jaar toch bij mij ook binnenkwam.
En ik vind het ook een rockklassieker.
Die geknepen stem, die uitgesproken bas, het bewust amateuristische drumritme en de gitaarsoloos voor in de mix.
En ook nog wel een meezinger ook.
Cijfer 9.

David Bowie - Loving The Alien
De productie doet inderdaad afbreuk aan het nummer al is het zelf zeker niet slecht met sterke zang. Maar toch één van zijn mindere hitsingles.
Cijfer: 6,5

Adventures of Stevie V - Dirty Cash

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 12 juni 1990
Kwam binnen op: #35
Hoogste notering: #1
Aantal weken: 14
Aantal punten: 416

Van de nieuwkomers deze week vind ik dit dancenummer er duidelijk bovenuit steken (rond die tijd kwamen er veel prima dancenummers in de hitlijsten). Fijn ritme mede dankzij de geraffineerde baslijn, erg vlot en aanstekelijk ook waarbij die trompet in je hoofd blijft hangen.

Altijd al een leuke singel gevonden, ik ken dit nummer enkel met een andere hoes maar dat maakt verder niet uit.

Cijfer 7,0

Manu Chao - Bongo Bong
[img][/img]

Datum van binnenkomst: 10 juni 2000
Kwam binnen op: #27
Hoogste notering: #27
Aantal weken: 2
Aantal punten: 26

Uit zijn album Clandestino dat 2 jaar eerder verscheen, vreemd dat Bongo Bong toen pas in de hitlijsten terecht kwam. Toch wel een leuk zomers en eigenzinnig nummer.

Hugo Montenegro - The Good, The Bad and The Ugly:

Een Aha-Erlebnis. Het deuntje kent natuurlijk werkelijk iedereen, maar je bent dan kwijt dat het uit die film komt.
Prachtige melodie inderdaad, een waarlijk filmklassiekertje.
Cijfer 8

Blondie - Hanging On The Telephone:

Niet zo goed als Denis of Presence Dear of Heart Of Glass.
Maar toch een lekker staccato doorrammende dwingende popsong met sterke coupletjes en refreintjes en een kort gitaarsolootje. Debbie is niet de beste zangeres, maar we keken dan ook altijd meer naar haar performance .
Cijfer 7.

Stevie Nicks - Room On Fire:

Toch wel een lekker nummer, wat ik gek genoeg een beetje kwijt was.
Het begin neigt enigszins naar AOR, maar het ijzersterke refreintje wordt weer heerlijk nasaal en lichtelijk hekserig gezongen door Stevie, zodat het onmiskenbaar Stevie Nicks is.
Mooi akoestisch gitaartje steeds er tussendoor.
Cijfer 7,5.

Zo zijn we weer. Paar dagen gemist. Moederbordje begaf het. Maar de patient is weer genezen, dus de draad maar weer ff op pakken.

Fused- Saving Mary.

Nooit eerder gehoord. Leuke sample inderdaad, maar verder kan ik niet ontdekken wat hier nu zo speciaal aan is. Ik vind het zelfs wat vervelend worden naarmate het nummer voortkabbelt. (4,5)

The Kinks- Waterloo Sunset

Ja, dit is meer dan ok. The Kinks in een zeer creatieve periode. De heerlijk dromerige melodielijn en dito zang van Ray Davies. Een nummer dat altijd zal boeien. Prachtig. (9)

Yvonne Elliman- Hello Stranger

Typische exotische 70's schuiver. Zwoel gezongen en het heeft een aangename sfeer.
Wel wat gedateerd. (6,5)

De andere singles pak ik later even op. Goed om te zien dat dit weer serieus opgepakt is.
kaztor en Luc, chapau ! Originele keuzes weer.

Rheingold:

Sterke duitse 80's single met smaakvolle electronica en bouwend op een sterk gitaarrifje.
Heeft iets beklemmends en spannends. Gaaf nummer (8,5)

Dana International:

Draak van een lied en vooral opgeblazen. Dana heeft geen prettige stem en daar wordt het dus ook niet beter van. Typsch gevalletje van een visueel leuk aangekleed gebeuren, maar dat is het dan ook wel (3)

The White Stripes

Geweldig nummer. Unieke samenstelling die door dit duo later wel eens meer voorkwam, maar zelden zo origineel als The White Stripes.
Gitaarwerk is geweldig en het voortstuwende ritme en de rauwe zang van Jack White, maakt dit tot iets heel bijzonders.(9)

Door tijdgebrek pak ik de latere singles op een ander moment.

The Lovin' Spoonful - Did You Ever Have To Make Up Your Mind?

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 11 juni 1966
Kwam binnen op: #37
Aantal weken: 7
Aantal punten: 85

Leuk, afwijkend en sympathiek liedje, precies op tijd voor de zomer (en als ik het juist heb stelde die van 1966 geen zak voor). Het liedje toont dat de band karakter heeft; Ze lijken gewoon te doen waar ze zin in hebben. Bovendien gaat de samenzang hier perfect samen met de muziek.

Hugo Montenegro: Fijne instrumental die wat aan The Shadows doet denken. Het leuke is dat de orkestratie nergens doorslaat in bombast.

Blondie: Het kan zo gaan, ik vind dit eigenlijk leuker dan de door Dibbel genoemde liedjes.
Misschien wel de beste Blondie-single. Heerlijk fris, punky, retro-getint liedje met ballen. Vooral het einde vind ik fantastisch.

Stevie Nicks: Net als Bowie's single gaat Rooms On Fire helaas gebukt onder overproductie (net als het bijbehorende album The Other Side Of The Mirror). Dan heb ik het over de single zelf, want deze videoclip-versie wijkt wat af (ik vind het slechter). Het liedje zelf vind ik echter absoluut de moeite waard. Stevie in optima forma met een memorabel refrein en dito opbouw en dynamiek.

Blur: In mijn optiek niet hun beste liedje, maar het refrein is erg catchy en de elektronische backing geeft het iets aparts.

Muse: Een band dat te weinig op de radio te horen is. Ze weten hun grandeur altijd binnen de perken te houden. Het tilt hun muziek altijd de hoogte in zonder het rockpubliek uit het oog te verliezen terwijl het altijd smaakvol blijft klinken.

Stevie V.: Heerlijke dance-plaat dat nog niets aan glans heeft verloren. Ik vind commerciële dance-muziek uit het begin van de jaren '90 sowieso al vrij sterk. Kan je nog steeds goed mee voor de dag komen!

Manu Chao: Geweldig leuk liedje, dit! Net als de andere hit Me Gustas Tu een ideale zomerplaat.
Laat die hittegolf maar komen!

The Lovin' Spoonful - Did You Ever Have To Make Up Your Mind?

Inderdaad een sympathiek, relaxt en zomers liedje met aangename vocalen, passend bij de (inderdaad slechte en zeer natte) zomer van 1966.

Blur - Girls And Boys:

Leuk nummer. Erg Engels en superdroog.
Het baswerk is geweldig. De toetsen leuken het nog eens extra op.
Het refreintje vergeet je niet gauw.
Cijfer 7,5.

Muse - Sing For Absolution:

Eigenlijk nooit in de gaten gehad dat dit een hit was.
Maar Muse kan bij mij niet heel veel fout doen.
Het begint wat tam, maar als die gitaar erbij komt en het refreintje ben ik toch wel weer heel blij.
Fijn toetsenwerk ook weer. Nummer gaat geweldig naar zijn eindclimax toe.
En uiteraard weer lekker bombastisch en dik aangezette productie, maar net niet te.
En hoort bij Muse.
Cijfer 8,5.

Roy Orbison - Only The Lonely:

Roy Orbison mocht je vroeger eigenlijk niet goed vinden, want was muziek voor je ouders.
Ben hem echter steeds beter gaan vinden.
Een van de mooiste stemmen van de popmuziek, met die typische snik erin.
Lekker ritme hierin ook.
Eigenlijk wel een evergreen, maar hij heeft nog mooiere nummers.
Cijfer 8.

Wordt vervolgd.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:19 uur

geplaatst: vandaag om 07:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.