MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Urban Dance Squad- No Kid

Een kleine correctie betreft het jaartal. Dit was 1990. ( typfoutje kaztor ?)

Maar een uitstekende keuze als single v/d dag.

Heerlijke zompige Rap/Rock. Ik durf ook niet te beweren of ze dit hebben uitgevonden, maar apart en goed is het zeker. Het steekt goed in elkaar en de wat smerige produktie is helemaal passend.
Één van neerlands beste bands ever. (8,3)

Corinne Bailey Ray- Put Your Records On.

Leuk, meer kan ik er eigenlijk niet van maken. Het liedje klopt ansich. Corinne heeft een prettig stemmetje. Gemaakt voor dit genre.
Anderzijds hoor ik te veel van dit soort stemmetjes langskomen. Ik mis wat eigen indentiteit.
Dat dit een eendagsvliegje is verbaasd mij ook niet zo. ( 6,3)

Urban Dance Squad - No Kid
Onderschatte Nederlandse band, toch één van de belangrijkste cross-overbands. Geslaagde combinatie van rap en rock met psychedelisch tintje.
Cijfer: 8,5

Corinne Bailey Ray - Put Your Records On
Aardig en radiovriendelijk nummer waar je niets op tegen kan hebben maar aan de andere kant is dit ook veilig en niet echt opzienbarend.
Cijfer: 6,5

bikkel2 schreef:

Een kleine correctie betreft het jaartal. Dit was 1990. ( typfoutje kaztor ?)

Haha, noem het nalatigheid. Collateral damage.

Ik betrap mezelf er vaak op dat ik door die singles heensjees.

Geeft niks man ! Je keuzes zijn apart. Tof Topic !!

Groetjes daar hé.

De Single Van De Dag is...

Q65 - You're The Victor

http://mobile.collectorsfrenzy.com/gallery/140970648450.jpg

Datum van binnenkomst in de Top 40: 5 maart 1966
Kwam binnen op: #36
Hoogste notering: #11
Aantal weken: 13
Aantal punten: 243

Leuk plaatje.
Klinkt wat afgeraffeld en garage-achtig, maar ik vermoed dat dat ook de bedoeling was.
Duidelijk een afgeleide van de vroege Stones, maar ik kan me best voorstellen dat dit toen 'je van het' was als popmuziek. Ze maken er in ieder geval goede sier mee!

kaztor schreef:
De Single Van Gisteren was...

Urban Dance Squad - No Kid

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 3 maart 1985
Kwam binnen op: #24 (Tipparade)
Hoogste notering: #5 (Tipparade)
Aantal weken: 5
Aantal punten: -

Geweldige band waar de tijd geen grip op lijkt te hebben.

Ook deze No Kid klinkt erg lekker, al is het geen hitmateriaal.
Ik weet niet hoezeer ze grondleggers waren in het crossover-genre, maar ook dit nummer van hun debuut Mental Floss for the Globe heeft zeker iets unieks.

Je kan het eigenlijk niet vergelijken met wat nu doorgaat voor nationale rapmuziek (U weet: wat moeiteloos de Top 10 in dendert). Het is eigenlijk te treurig voor woorden.

Natuurlijk zou die vergelijking nergens op slaan, want No Kid was juist verre van muziek die toen de top 10 in denderde. En de nationale rapmuziek van nu is natuurlijk meer dan wat in de top 10 staat, net als toen (want UDS kwam ook nooit verder dan de tipparade.

Los daarvan vind ik dit wel een uniek plaatje (die vogels!) wat me meer aan Beck doet denken.

En die onvoldoendes voor Love to Love You Baby... Onvoorstelbaar. Zeker de lange versie is geweldig.

Die lange versie is leuk als je de tijd neemt om de liefde te bedrijven. Uiterst geschikt nummer daarvoor.
Maar om gewoon naar te luisteren.... pfff.

Tina Charles - I Love To Love

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0e/I_love_to_love_%28Tina_Charles%29.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 6 maart 1976
Kwam binnen op: #15 (Tipparade) / #14 (Top 40)
Hoogste notering: #2 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 9 (Top 40)
Aantal punten: 244

Hans nam me twee jaar terug met zijn keuze van The Four Season's December 1963 (helaas) de wind al uit de zeilen, dus ga ik hier voor een andere, degelijke keuze.

Een 'guilty pleasure', al heb ik wat moeite met de hoge, wat iele stem.
Meer weet ik er niet over te zeggen. Het is catchy, een geheide hit en zo dachten we er 11 jaar later bij de heruitgave ook over.

Q65- You're The Victor

Q65 was de ruigste Nederlandse band uit die periode. Inderdaad erg op The Stones lijkend, maar met dit nummer winnen ze het qua smerigheid zeker.
De meeste Nederlandse bands wilden toch vooral als The Beatles klinken ( Motions oa, en ook The Earrings in hun prille begintijd.)
Lekker nummer. Minder memorabel dan The Live I Live, maar het zweet en rockt als een gek ! ( 7,8)

Tina Charles- I Love To Love

70's Disco en wellicht onbewust al een opstapje naar de Saturday Night Fever hype een jaar later.
Best een lekker liedje. Leuke melodie en een lekkere swing.
In ieder geval een song die op een bepaalde manier is blijven hangen na al die jaren.
Ben ook niet wild van Tina's stem. Maar één nummer trek ik nog wel. ( 6,5)

De Single Van 7 maart was...

Bruce Willis - Respect Yourself

http://missandmrsonline.com/wp-content/uploads/2013/04/bruce-willis-respect-yourself-motown-2__width_420.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 7 maart 1987
Kwam binnen op: #26 (Tipparade)
Hoogste notering: #4 (Tipparade)

Tja, Bruno...

Hij zal er ongetwijfeld veel lol mee hebben gehad.
Omdat ik 'm als acteur een warm hart toedraag heb ik 'ns voor de lol een verzamelinkje gemaakt met een aantal van z'n liedjes.
Vooral veel geflirt met soul en r&b.
Maar om eerlijk te zijn geldt ook hier dezelfde regel als bij Kojak en Hasselhoff: De gevleugelde uitspraak over de schoenmaker, hoe sympathiek het ook bedoeld is.

------

De Single Van 8 maart was...

Sash! - Encore Une Fois

http://www.chubbybeavers.com/wp-content/uploads/2011/05/Sash-Encore-Une-Fois-431833.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 8 maart 1997
Kwam binnen op: #25 (Tipparade) / #23 (Top 40)
Hoogste notering: #9 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 186

Ach, in het genre is het niet eens zo slecht gedaan.
Maar na zo'n twee minuten weet ik het eigenlijk ook wel weer.

Vooral een keuze voor fans.

------

De Single Van 9 maart was...

Bløf - Blauwe Ruis

http://images.artistdirect.com/Images/Sources/AMGCOVERS/music/cover200/drl900/l938/l93888bouic.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 9 maart 2002
Kwam binnen op: #26 (Tipparade) / #36 (Top 40)
Hoogste notering: #36 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 11

Nauwelijks een hit, maar ik vind het zeker een van hun beste nummers.
Het knalt lekker en het is dynamisch van opzet. Vooral dat middenstuk vind ik heerlijk.
De band leek in deze periode te zijn doorgegroeid en dat is hier goed te horen.

Goed om te weten dat er nog zo'n succesvolle Nederlandstalige band bestaat in Nederland.

------

King Curtis & the Noble Knights - Soul Twist

http://www.rocktnj.com/img/soultwist.png

Datum van binnenkomst in de Billboard Singles: 10 maart 1962
Kwam binnen op: #102
Hoogste notering: #17
Aantal weken: 13

Lekker opgewekt instrumentaaltje.
De indringende begeleiding vormt een mooi contrast met de scheurende saxofoon.
Het heeft iets stoers met dat blues-achtige geluid. Mooie single!

Bruce Willis- Respect Yourself

Tja, die Bruce. Dit was nog net voor de periode dat hij echt aan het grote acteerwerk begon.
Ach het stoort nergens. Hij doet geen dingen die hij absoluut niet kan.
Een produktioneel erg volgepropt nummer. In deze versie verder weinig memorabel. ( 5,8)

Sash ! Encore Une Fois

Typische Eurodance uit Frankrijk. Werd toendertijd veel gedraaid herinner ik mij.
Het is van het type doordreutelen. Vrij monotoon, maar voor op de dancevloer waarschijnlijk wel een knaller. De artistieke waarde is aan de magere kant. ( 5,2)

Blof- Blauwe Ruis

Titelsong van hun beste album i.m.o. Prachtig gedragen song met een originele spanningsboog en een krachtig refein. Nog altijd tijdloos en sterk. ( 8,7)

King Curtis & The Noble Knights- Soul Twist

Ja, dit doet het wel goed. Fijne instrumental. Lekker orgeltje en de sax is helemaal prima. Ook wel wat sleazy door de blues invloeden. ( 7,4)

bikkel2 schreef:
Sash ! Encore Une Fois

Typische Eurodance uit Frankrijk.

Zullen we daar maar gewoon Duitsland van maken?

Mij om het even

bikkel2 schreef:
Bruce Willis- Respect Yourself

Tja, die Bruce. Dit was nog net voor de periode dat hij echt aan het grote acteerwerk begon.
Ach het stoort nergens. Hij doet geen dingen die hij absoluut niet kan.

Het is gelukkig geen Ron Brandsteder, moeten we maar denken.

Q65 - You're The Victor
Erg ruig, ja, toen kon zoiets nog een hit worden. Alle remmen worden hier losgegooid, dit rockt zoals het moet rocken. Vind ik zelfs nog iets beter dan The Life I Live.

Tina Charles - I Love To Love
Ik heb ergens wel een zwak voor Tina Charles, het klinkt spontaan een op-en-top vrolijk, dit is jeugdige enthousiasme. Al vind ik Dance Litte Lady Dance nog wat beter.
Cijfer: 8

Bruce Willis - Respect Yourself
Nog niet zo slecht voor een acteur maar wat steriel geproduceerd en de beoogde soul komt niet helemaal tot zijn recht.
Cijfer: 5,5

Sash! - Encore Une Fois
Vervelend en monotoon, vele dance-nummers uit de latere 90's bestaan maar uit één akkoord en één zinnetje, zo ook dit nummer. Opvolger Equador vind ik veel beter te pruimen wegens vlotter en inventiever.
Cijfer: 3

Bløf - Blauwe Ruis
Een fan van Bløf zal ik nooit worden maar dit vind ik wel een sterk nummer, dynamisch en passioneel zonder bombastisch te worden en prima tekst. Natuurlijk werd dat geen grote hit in tegenstelling tot de mindere nummers van hen.

King Curtis & the Noble Knights - Soul Twist
Moet ik ergens op een compilatie hebben. Inderdaad bluesgetint maar ook wat jazzy door de lekkere saxofoon wat typisch was dit jaar.

De Single Van 11 maart was...

Greenfield & Cook - Don't Turn Me Loose

http://i.ytimg.com/vi/hisguo5sIX4/0.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 12 maart 1972
Kwam binnen op: #23 (Tipparade) / #25 (Top 40)
Hoogste notering: #6 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 208

Het heeft wel wat, een soort van 60's-pop in een 70's-jasje.
Twee minuten en nog wat en het is gezegd. Het heeft een Beatles-achtige melodie die niet uit je kop te slaan valt en wat wil je eigenlijk nog meer van een simpel popliedje?

De Single Van 12 maart was...

I Spy - The International Feel

http://www.anjasvinyl.nl/images/cache/theinternationalfeel.270.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 12 maart 1988
Hoogste notering: #13 (Tipparade)

Het is eens wat anders.
De Tom Waits-achtige brulzang verzekert eigenlijk al geen Top 40-notering, maar dit is het soort klaaglijke lied waar ik wel oren naar heb. En net als gisteren is het twee minuutjes, veels te kort hiervoor. Prachtig nummer!

Doet mij een beetje denken aan Simon & Garfunkel maar met veel minder diepgang. Een luchtig en radiovriendelijk nummer zonder meer met harmonieuze samenzang en fijne melodieuze gitaarbegeleiding.
Cijfer: 7

I Spy - The International Feel
Dit kende ik niet, de zang doet mij ook aan Tom Waits denken. Die vrij bombastische begeleiding past er goed bij en geeft het nummer nog meer kracht.
Cijfer: 7,5

Haast vergeten popduo. Toch goed voor een paar hitnoteringen, waarvan Only Lies natuurlijk de bekendste is. Sympatiek liedje, ondersteund door strijkers, gitaren en het 2tal zingt het mooi weg.
Niet heel bijster origineel maar gewoon een mooie song. ( 7,2)

I Spy- The International Feel

Voor mij ook volkomen onbekend. Behoorlijk bombastisch en die stem..... Ja, precies Waits.
Ik vind het wel aardig, maar het is meer verpakking dan inhoud voor mijn oren dan.
Ben er niet bijster van onder de indruk. ( 6,2)

The International Feel werd helemaal grijs gedraaid bij de Avondspits destijds.
Net als Last Dance, een paar jaar eerder, waar nog nergens een Tom Waits-vocaal was te bekennen. Aangeleerd trucje , dus.

Tikje gemaakt. Zo ervaar ik het dus ook.

De Single Van 13 maart was...

The Radios - She Goes Nana

http://i1.ytimg.com/vi/W3tpcSr2JUg/hqdefault.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 13 maart 1993
Kwam binnen op: #19 (Tipparade) / #30 (Top 40)
Hoogste notering: #2 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 13 (Top 40)
Aantal punten: 362

Toen ik het voor het eerst hoorde bestond er voor mij eigenlijk geen twijfel: Dit was een nieuwe Crowded House-single.
Toen bleek dat het van Bart Peeters en z'n makkers kwam ('I'm into foooooolk') was ik dus compleet flabbergasted.
Ze hebben hun huiswerk tot in de puntjes gedaan, een echt verzorgde kopie dus van eerder genoemde band die toen ook aan hun top zaten.
Maar als compositie is dit zonder meer geslaagd.

------

De Single Van 14 maart was...

John Legend - This Time

http://s.mcstatic.com/thumb/3179127/0/4/flash_player/0/1/this_time_john_legend.jpg?v=1

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 14 maart 2009
Kwam binnen op: #28 (Tipparade)
Hoogste notering: #6 (Tipparade)
Aantal weken: 6

Sterke single, met gevoel gebracht.
Ik heb 'm nog niet op een slecht nummer kunnen betrappen, al zullen sommigen het misschien wat gladjes vinden.

The Radio's- She Goes NaNa

Zeer groot succes toendertijd. Aparte combi. De jolige Bart Peeters en oa. de Ex Wild Romance rocker Dany Lademacher.
De overeenkomsten met Crowded House zijn treffend inderdaad. Maar volgens mij was het ook wel een periode van de acoustische ballad met meerstemmige zang ( de unplugged tijd.)
Mooi nummer. Valt niets op aan te merken, al is de invloed duidelijk. Prachtig refein en fraaie zang. Een 8.

John Legend- This Time

Doorgaans is John Legend niet echt mijn ding, maar de man kan natuurlijk wel wat. De stem is apart en hij weet de juiste emotie over te brengen.
Mooi gevoelig liedje. Passende strijkertjes op de achtergrond en een pakkend verloop.
Genoeg kwaliteit voor een echtehit die het in een betere wereld gewoon had moeten zijn. (8)

De Single Van 15 maart was...

Stevie Wonder - I Don't Know Why

http://images.45cat.com/stevie-wonder-i-dont-know-why-i-love-you-tamla.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 15 maart 1969
Kwam binnen op: #20 (Tipparade) / #38 (Top 40)
Hoogste notering: #22 (Top 40)
Aantal weken: 7 (Tipparade) / 5 (Top 40)
Aantal punten: 51

Geweldig nummer, met passie gebracht door onze blinde vriend.
Duidelijk in de bloei van z'n carriere (ik kan geen ` of " meer bij letters gebruiken vanwege m'n nieuwe woonplaats ).
Echte muziekliefhebbers kennen dit natuurlijk ook van The Rolling Stones, van het album Metamorphosis.
Ik vind ze beiden even sterk.

-----

De Single Van 16 maart was...

Colin Blunstone - Weak For You

http://images.45cat.com/colin-blunstone-weak-for-you-epic.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 16 maart 1974
Kwam binnen op: #29 (Tipparade)
Hoogste notering: #22 (Tipparade)
Aantal weken: 3

Jet van Paulus staat me nog vers in het geheugen (1 of 2 jaar geleden in dit topic?), dus ga ik voor een obscuurdere keuze, in dit geval deze single van Colin Blunstone.

Aanvankelijk lijkt het wat richting te missen, maar bij het geweldige einde ben ik toch om.
Ligt het aan mij of klinkt hij hier wat als Steve Winwood?
De muziek klinkt wat Chicago-achtig en lichtelijk progressief.
Als ie nog meer van dit soort nummers heeft ben ik wel te polsen voor een compilatie!

Originele vondsten weer kaztor

Stevie Wonder- I Don't Know Why

Werkelijk een prachtig werkje dit. De passie spat er van af. Nummer begint al krachtig en het wordt alleen maar sterker. Andermaal het bewijs dat Stevie een hele grote zou worden. En het was nog maar 1968 ! ( 8,7)

Colin Blunstone- Weak For You

Één van de fijnste stemmen uit de popmuziek. Colin Blunstone. Ook met dit Soulachtige werkje weet hij goed raad. Ik had het nog nooit gehoord, maar ben overstag. Fantastisch liedje. Mooi ook de rust die voor het einde bewaard wordt. Mooi. (8)

De Single Van 17 maart was...

Wang Chung - Dance Hall Days

http://images.45cat.com/wang-chung-dance-hall-days-geffen-4.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 17 maart 1984
Kwam binnen op: #24 (Tipparade) / #35 (Top 40)
Hoogste notering: #9 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 186

Hun grootste hit in Nederland, geloof ik (hier in Amerika was dat Everybody Have Fun Tonight).

Een 80's-klassieker waar eigenlijk niets aan mankeert en de typische 80's-productie geeft het zelfs een meerwaarde.
Grappige clip ook. Fijn om weer eens terug te zien.

-----

De Single Van 18 maart was...

Janet - Whoops Now / What'll I Do

http://eil.com/images/main/Janet+Jackson+-+Whoops+Now+-+5%22+CD+SINGLE-43567.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 18 maart 1995
Kwam binnen op: #28 (Tipparade)
Hoogste notering: #4 (Tipparade)
Aantal weken: 7

Oei, wat een belabberde week!

Deze single moet ik er dan maar aan de haren bij trekken.
Whoops Now, daar kan ik kort over zijn: Dit soort truttige retro-gedoe laat me volslagen koud.
What'll I Do kan dan nog op wat bijval rekenen, al blijft het een halfleeg glas en heeft het meer te maken met de Dave Navarro-remix die ik in plaats van deze versie op de radio hoorde en die om raadselachtige redenen niet op YouTube te vinden is.

Janet heeft wat ik noem het Diana Ross-syndroom (en dit heeft dan weer niets met wijlen broerliefs ongezonde obsessie met laatstgenoemde te maken): Ze raakt me niet. Ik hoor geen emotie in haar stem.

The Radios - She Goes Nana
Prachtig nummer van eigen bodem met fraaie meerstemmige zang en herkenbaar refrein. Terechte klassieker!

John Legend - This Time
Misschien wat veilige soul maar met de nodige gevoel en kwaliteit en vrij aparte stem. Had zeker een hitnotering verdiend maar blijkbaar te goed voor de hitlijsten dat jaar.

Stevie Wonder - I Don't Know Why
Soul op zijn best met veel passie en drama, toen was Stevie Wonder al één van de grootste soulzangers.

Colin Blunstone - Weak For You
Kende ik niet (meer) maar fraaie single, licht progressief met mooi soulvol stemgeluid. Mooi rustig einde. Vergt weliswaar meerdere luisterbeurten.

Wang Chung- Dance Hall Days

In mijn herinnering is dit nummer werkelijk helemaal grijsgedraaid toendertijd. Genoeg aandacht gehad en natuurlijk een best grote hit.
Is dit overeind gebleven.....Op zich wel. Het is wel typisch die tijd, maar het heeft nog best wel zeggingskracht. Maar heel ondersteboven ben ik er nooit van geweest. Het is mij een tikje te monotoon uiteindelijk. De zanger heeft mij ook nooit kunnen raken. Sterkste punt, de drive en de melodielijn. ( 6,6)

Janet Whoops Now/What 'll Do

Tja, Janet Jackson.......Lastig. Was en is ze nu wel zo talentvol ? Een behoorlijk pak minder dan haar betreurde broer in ieder geval.
Dit is niets ander dan truttig gekeutel. Leuk op een Girls-Pyjama Party. Puberale meisjes die geheimen delen en elkaars haar doen. Ik zie het zo voor me.
Errug matig dit liedje. En de wisselvalligheid bleef troef bij Janet. ( 4,5)

De Single Van 19 maart was...

The Shapeshifters - Back To Basics

http://www.recordsale.de/cdpix/s/shapeshifters-back_to_basics.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 19 maart 2005
Kwam binnen op: #28 (Tipparade) / #27 (Top 40)
Hoogste notering: #17 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 6 (Top 40)
Aantal punten: 103

'Sounds like sped-up disco music', zegt m'n lieve schatje hier.
Ik mag dit ook wel, het heeft een lekker relaxte beat.
Wel duurt deze radio edit zeker anderhalve minuut te lang.

-----

De Single Van 20 maart was...

The Rolling Stones - The Last Time

http://eil.com/images/main/Rolling+Stones+%2D+The+Last+Time+%2D+Export+%2D+P%2FS+%2D+7%22+RECORD-211977.jpg

Datum van binnenkomst in de Top 40: 20 maart 1965
Kwam binnen op: #24
Hoogste notering: #2
Aantal weken: 19
Aantal punten: 585

Gek is dat.
Een Stones-single waar nauwelijks naar wordt gerefereerd en dan zo'n dikke hit....

De heren waren nog duidelijk 'in de groei', maar dit nummer is zeker al dik in orde.
Later werd er nog 'geleend' door The Verve, van een door Andrew Oldham georkestreerde versie welteverstaan.
Gewoon een te gekke plaat!

-----

De Single Van 21 maart was...

Crow - Evil Woman, Don't Play Your Games With Me

http://images.45cat.com/crow-evil-woman-dont-play-your-games-with-me-stateside-2.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 21 maart 1970
Kwam binnen op: #30 (Tipparade)
Hoogste notering: #19 (Tipparade)

Hadden we laatst I Don't Know Why dat gecoverd zou worden door een Grote Band (net nog aan bod), dan hebben we hier een nummer dat Black Sabbath direct zou opnemen voor hun debuutalbum (althans, de Engelse versie daarvan).

Sabbath heeft er niet teveel aan gesleuteld. Ze voerden hooguit het ritme op en lieten de blazers achterwege.
Die blazers geven deze versie een aangename jazzrock-feel, al hangt het ook nog wat aan psychedelica.
Typisch een bandje zoals velen rond die tijd, met welgeteld een singeltje dat verkocht en weinig meer (Bloodrock komt in me op met hun D.O.A., Juicy Lucy komt toevallig in deze zelfde week binnen, daarnaast nog Rare Earth, Crabby Appleton, noem maar op), maar daardoor wel des te leuker om tegen te komen in dit topic.

-----

De Single van 22 maart was...

Eric Stewart - Girls

http://images.45cat.com/eric-stewart-girls-polydor.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 22 maart 1980
Hoogste notering: #19 (Tipparade)

Wellicht niet commercieel genoeg om mee te scoren, maar inhoudelijk deugt dit zeker.
Eric overleefde niet lang ervoor een vreselijk verkeersongeluk gehad en naar verluidt had dit z'n impact op z'n compositorisch talent en z'n band met Graham Gouldman.
Het zit misschien iets te simplistisch in elkaar, maar zelf vind ik de muzikaliteit (en vooral het kleurrijke gitaargeluid) ervan af spatten.

-----

De Single van 23 maart was...

R.E.M. - Losing My Religion

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/72/R.E.M._-_Losing_My_Religion.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 23 maart 1991
Kwam binnen op: #1 (Tipparade) / #20 (Top 40)
Hoogste notering: #1 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 13 (Top 40)
Aantal punten: 419
-Alarmschijf-

Haha, doodgedraaid is het zeker, maar alle eerlijkheid gebiedt dat het zeker nog wel een lekker nummer is.
Eenvoud en vakkundigheid komen hier tezamen in een doeltreffend popliedje.
Wellicht iets te braaf voor hun doen, maar ik mag het zeker nog horen.

-----

Gorillaz - Clint Eastwood

http://psymbionicmusic.com/wp-content/uploads/2012/03/Gorillaz-ClintEastwoodPsymbionicRemix.png

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 24 maart 2001
Kwam binnen op: #25 (Tipparade) / #35 (Top 40)
Hoogste notering: #27 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 6 (Top 40)
Aantal punten: 61

Ik herinner me dit nog als de dag van gisteren.
Heerlijke single van dit gelegenheidsgezelschap en de clip is ook om te smullen.
De groove is lekker loom en de rap vind ik ook uitstekend. Topper!!!

Heel aardige lijst weer

The Shapeshifters- Back To Basics

Opgetogen dance met een retro disco randje ( vooral de strijkers ) ritmisch wat eigentijdser.
Zal de originaliteitsprijs niet winnen, maar het luistert lekker weg. ( 6,3)

The Rolling Stones- The Last Time

Het zat er steeds meer aan te komen. Prille Stones, maar het begon steeds meer vorm te krijgen. De al wat gemenere gitaarklanken en het rauwe randje. Van hun begintijd absoluut één van hun prijsnummers. (8)

Crow- Evil Woman, Don't Play Your Games With Me

En ik maar denken dat ik de meeste popmuziek uit het verleden (60's/70's ) wel kon, nou dat is dus echt niet zo.
Dit is geheel onbekend voor mij. Maar wat een heerlijk nummer. Ik herken er wat Blood, Sweat & Tears in, maar dan minder gepoleist en inderdaad wat pschyedelisch. Prima stuwend ritme, treffende blazersectie en overtuigende zang. (8,2)

Eric Stewart- Girls

Stewart borduurt hier feitelijk door op de 10CC sound die toen gehanteert werd. Verzorgde pop met wat slimme reggea trekjes. Klinkt heel frivool en vind het beter dan het meeste op het teleurstellende Look Her van 10CC uit het zelfde jaar. ( 7)

R.E.M- Losing My Religion

Op het album Green stoeide R.E.M al met een soort acoustische Folk/rock, maar dan nog wat minder toegankelijk.
Met deze song wordt de lijn voortgezet. Het resulteert in een zeer pakkend liedje met een melodielijn die makkelijk te onthouden is. Zo dachten er een hoop over en prompt scoorde de groep een nr. 1 hit. Te veel gehoord, maar het liedje deugt. ( 8,3)

Gorilazz- Clint Eastwood

Ik heb het een paar x afgespeeld, maar het doet niet veel met me. het klinkt wat rommelig in mijn oren. Maar dat kan ook de Re-Mix zijn. Voor nu een 5,4. Mijn genre is dit overigens ook niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:50 uur

geplaatst: vandaag om 10:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.