Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top X: Debuutalbums
zoeken in:
0
geplaatst: 11 november 2011, 21:24 uur
Omdat het toch een mooi lijstje is, hier de nummers 40 t/m 21.
40. Dire Straits - Dire Straits 20
40. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors 20
38. The Last Shadow Puppets - The Age of the Understatement 21
38. Typhoon - Tussen Licht en Lucht 21
36. Nas - Illmatic 22
36. The Smiths - The Smiths 22
33. Fleet Foxes - Fleet Foxes 23
33. Television - Marquee Moon 23
33. Spinvis - Spinvis 23
32. Guns N' Roses - Appetite for Destruction 24
30. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced? 25
30. Tom Waits - Closing Time 25
29. The xx - xx 26
28. Tori Amos - Little Earthquakes 27
27. Bon Iver - For Emma Forever Ago 28
26. Damien Rice - O 29
23. The Strokes - Is This It 30
23. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen 30
23. Interpol - Turn On the Bright Lights 30
21. Roxy Music - Roxy Music 31
21. Mike Oldfield - Tubular Bells 31
40. Dire Straits - Dire Straits 20
40. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors 20
38. The Last Shadow Puppets - The Age of the Understatement 21
38. Typhoon - Tussen Licht en Lucht 21
36. Nas - Illmatic 22
36. The Smiths - The Smiths 22
33. Fleet Foxes - Fleet Foxes 23
33. Television - Marquee Moon 23
33. Spinvis - Spinvis 23
32. Guns N' Roses - Appetite for Destruction 24
30. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced? 25
30. Tom Waits - Closing Time 25
29. The xx - xx 26
28. Tori Amos - Little Earthquakes 27
27. Bon Iver - For Emma Forever Ago 28
26. Damien Rice - O 29
23. The Strokes - Is This It 30
23. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen 30
23. Interpol - Turn On the Bright Lights 30
21. Roxy Music - Roxy Music 31
21. Mike Oldfield - Tubular Bells 31
0
geplaatst: 11 november 2011, 21:25 uur
chevy93 schreef:
Ik wil ooit nog wel een keertje "Top X: Zwanenzang albums" spelen. Debuutalbums worden zo vaak genoemd, maar welke artiesten zijn ook nog goed geëindigd?
Ik wil ooit nog wel een keertje "Top X: Zwanenzang albums" spelen. Debuutalbums worden zo vaak genoemd, maar welke artiesten zijn ook nog goed geëindigd?
Ook een leuk idee, maar dan mogen uiteraard alleen artiesten meedoen die niet meer actief zijn.
En moet het echt het laatste album zijn, of het laatste album in de legendarische/originele line-up? Daar valt over te discussiëren .
0
geplaatst: 11 november 2011, 21:33 uur
19. Marillion - Script for a Jester's Tear (1983) 33
Dat Marillion een trouwe fanbase heeft, zagen we al aan wat in de boeken is gegaan als de coup de knikkers. Hier halen ze ook mooi de top 20. Ook meer dan terecht als je het mij vraagt. Een meer dan uitstekend debuut.
19. Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995) 33
Een moeilijk album. Ik moet deze nog eens draaien voor ik er wat zinnigs over kan zeggen.
16. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992) 35
Ik heb het daar ook al gezegd. Bij vlagen geniaal. Mocht ik een best of-selectie maken, haalt dit album makkelijk de 4,0*
16. The Alan Parsons Project - Tales of Mystery and Imagination Edgar Allan Poe (1976) 35
Hun beste album? Of toch Turn of a Friendly Card? Prachtig en het debuut van een band die zoveel goede nummers heeft gemaakt dat het moeilijk is om er niet minstens één goed te vinden.
16. Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender (2004) 35
Had ze dit album niet gemaakt, had Ys met groots gemak de top 10 gehaald, denk ik. Deze had het wat moeilijker, maar met een plek bij de beste 20 kan ze zeker niet klagen tussen al dit mannengeweld, denk ik.
Dat Marillion een trouwe fanbase heeft, zagen we al aan wat in de boeken is gegaan als de coup de knikkers. Hier halen ze ook mooi de top 20. Ook meer dan terecht als je het mij vraagt. Een meer dan uitstekend debuut.
19. Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995) 33
Een moeilijk album. Ik moet deze nog eens draaien voor ik er wat zinnigs over kan zeggen.
16. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992) 35
Ik heb het daar ook al gezegd. Bij vlagen geniaal. Mocht ik een best of-selectie maken, haalt dit album makkelijk de 4,0*
16. The Alan Parsons Project - Tales of Mystery and Imagination Edgar Allan Poe (1976) 35
Hun beste album? Of toch Turn of a Friendly Card? Prachtig en het debuut van een band die zoveel goede nummers heeft gemaakt dat het moeilijk is om er niet minstens één goed te vinden.
16. Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender (2004) 35
Had ze dit album niet gemaakt, had Ys met groots gemak de top 10 gehaald, denk ik. Deze had het wat moeilijker, maar met een plek bij de beste 20 kan ze zeker niet klagen tussen al dit mannengeweld, denk ik.

0
geplaatst: 11 november 2011, 21:37 uur
ArthurDZ schreef:
En moet het echt het laatste album zijn, of het laatste album in de legendarische/originele line-up? Daar valt over te discussiëren.
Dat laatste lijkt me sowieso niks, want dan kies je gewoon het beste album en zegt dat die line-up voor jou het beste is. Er vinden bijna altijd wel wijzigingen plaats. Langs de andere kant is het inderdaad zonde dat albums als L.A. Woman niet mee doen. Bands uitsluiten die niet meer actief zijn, lijkt me inderdaad logisch. Maakt het overigens wel moeilijker.En moet het echt het laatste album zijn, of het laatste album in de legendarische/originele line-up? Daar valt over te discussiëren.
Just an idea en behoeft, zoals je merkt, nog wat denkwerk. Iemand nog meer ideeën?

0
geplaatst: 11 november 2011, 21:43 uur
15. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006) 41
Toevallig van de week nog een stem aan geplakt (3,0*). Vind het maar een overschat album. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Veel herrie, weinig wol? Zo af en toe een uitzondering en vandaar ook toch wel die 3,0*.
14. Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969) 42
Led Zeppelin is zo'n band die altijd wel kan rekenen op een mooie plek. Zelden zullen ze hier een prominente rol spelen, maar dat neemt niet weg dat de waardering er zeker niet om liegt. Ze duiken altijd op.
13. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997) 45
Weer zo'n prachtig debuut. Typ Godspeed in bij de snelzoekmachine en je krijgt dit album. En zo hoort het, want dit is hun album. Deze zou 100 plaatsen hoger moeten staan.
12. Coldplay - Parachutes (2000) 46
Zal ik het dan maar verklappen? Er komt hierna nog maar 1 album uit de 00's en er staan maar liefst 5 albums uit de 60's in. Dus vanuit dat opzicht doen ze het nog best goed.
11. Portishead - Dummy (1994) 47
In de 90's grepen ze ook al net naast de top 10. Nu doen ze dat weer. Eén punt komen ze te kort.
Toevallig van de week nog een stem aan geplakt (3,0*). Vind het maar een overschat album. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Veel herrie, weinig wol? Zo af en toe een uitzondering en vandaar ook toch wel die 3,0*.
14. Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969) 42
Led Zeppelin is zo'n band die altijd wel kan rekenen op een mooie plek. Zelden zullen ze hier een prominente rol spelen, maar dat neemt niet weg dat de waardering er zeker niet om liegt. Ze duiken altijd op.
13. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997) 45
Weer zo'n prachtig debuut. Typ Godspeed in bij de snelzoekmachine en je krijgt dit album. En zo hoort het, want dit is hun album. Deze zou 100 plaatsen hoger moeten staan.

12. Coldplay - Parachutes (2000) 46
Zal ik het dan maar verklappen? Er komt hierna nog maar 1 album uit de 00's en er staan maar liefst 5 albums uit de 60's in. Dus vanuit dat opzicht doen ze het nog best goed.
11. Portishead - Dummy (1994) 47
In de 90's grepen ze ook al net naast de top 10. Nu doen ze dat weer. Eén punt komen ze te kort.
0
geplaatst: 11 november 2011, 22:08 uur
10. dEUS - Worst Case Scenario (1994) 48
Geen Nederlanders, wel Belgen. Uiteraard is dat dEUS. Ik heb zowel Worst Case Scenario als The Ideal Crash een tijdje geleden beluisterd. Eentje vond ik goed, de andere een stuk minder. Ik weet eerlijk gezegd niet meer welke dat was.
9. Nick Drake - Five Leaves Left (1969) 49
Net zoals in de 60's scoort dit album uitstekend. Met zo'n gemiddelde mag dat ook wel. Zelf hou ik veel meer van Pink Moon en kan ik deze, ondanks de korte speelduur bijna niet meer uitzitten.
8. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967) 52
En uiteraard mag Pink Floyd ook meedoen. Terecht? Uiteraard!
7. Pearl Jam - Ten (1991) 59
Toen ik de scores aan het berekenen was vond ik 59 punten matig, maar bij de uitslag bleek het dus nog best aardig te zijn. Opmerkelijk dat dit album (wat toch heel vaak genoemd wordt) niet zo hoog eindigt als bij de 90's. Het is daarentegen wel de hoogste uit de 90's
6. Joy Division - Unknown Pleasures (1979) 66
Hier geldt hetzelfde voor als bij Ten, alleen vind ik deze 6e plaats nog steeds erg laag. Maar wellicht waren er iets te veel liefhebbers niet op kunnen dagen. Ach, ik moet niet zeuren, 6e plek is heel goed!
Geen Nederlanders, wel Belgen. Uiteraard is dat dEUS. Ik heb zowel Worst Case Scenario als The Ideal Crash een tijdje geleden beluisterd. Eentje vond ik goed, de andere een stuk minder. Ik weet eerlijk gezegd niet meer welke dat was.

9. Nick Drake - Five Leaves Left (1969) 49
Net zoals in de 60's scoort dit album uitstekend. Met zo'n gemiddelde mag dat ook wel. Zelf hou ik veel meer van Pink Moon en kan ik deze, ondanks de korte speelduur bijna niet meer uitzitten.
8. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967) 52
En uiteraard mag Pink Floyd ook meedoen. Terecht? Uiteraard!
Toen ik de scores aan het berekenen was vond ik 59 punten matig, maar bij de uitslag bleek het dus nog best aardig te zijn. Opmerkelijk dat dit album (wat toch heel vaak genoemd wordt) niet zo hoog eindigt als bij de 90's. Het is daarentegen wel de hoogste uit de 90's
6. Joy Division - Unknown Pleasures (1979) 66
Hier geldt hetzelfde voor als bij Ten, alleen vind ik deze 6e plaats nog steeds erg laag. Maar wellicht waren er iets te veel liefhebbers niet op kunnen dagen. Ach, ik moet niet zeuren, 6e plek is heel goed!
0
geplaatst: 11 november 2011, 22:10 uur
5. Kate Bush - The Kick Inside (1978) 69
En daar was dan opeens Kate. Wat doet zij zo hoog? Ik weet het niet. Bij de 70s kon ze geen potten breken en nu dan opeens die 5e plek. Het kan raar lopen.
4. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967) 73
Maar liefst 3 albums uit de 60's bij de beste 4. Deze valt (gelukkig
) net buiten de top 3. In de 60's wonnen ze nog, nu worden ze wederom tweemaal gepasseerd (net zoals bij het eindspel).
3. King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969) 77
Een knappe prestatie, om VU te verslaan. Het is dan ook een prachtig album.
En dan volgt een gat. Een heel groot gat.
En daar was dan opeens Kate. Wat doet zij zo hoog? Ik weet het niet. Bij de 70s kon ze geen potten breken en nu dan opeens die 5e plek. Het kan raar lopen.
4. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967) 73
Maar liefst 3 albums uit de 60's bij de beste 4. Deze valt (gelukkig
) net buiten de top 3. In de 60's wonnen ze nog, nu worden ze wederom tweemaal gepasseerd (net zoals bij het eindspel). 3. King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969) 77
Een knappe prestatie, om VU te verslaan. Het is dan ook een prachtig album.

En dan volgt een gat. Een heel groot gat.
0
geplaatst: 11 november 2011, 22:14 uur
2. The Doors - The Doors (1967) 105
Uiteindelijk grijpen ze er toch net naast. Jammer, want het is nu al de zoveelste keer dat ze er net naast grijpen. Tweede in de 60's, 7e algemeen en nu dus weer 2e. Dit is helaas niet het einde van deze editie.
1. Arcade Fire - Funeral (2004) 117
Het moet gezegd worden, een knappe prestatie. De 00's winnen, tweede algemeen en nu dus weer gewonnen. Ditmaal minder dik dan bij de 00s, maar nog altijd met minimaal 2 gebruikers verschil.
Uiteindelijk grijpen ze er toch net naast. Jammer, want het is nu al de zoveelste keer dat ze er net naast grijpen. Tweede in de 60's, 7e algemeen en nu dus weer 2e. Dit is helaas niet het einde van deze editie.
1. Arcade Fire - Funeral (2004) 117
Het moet gezegd worden, een knappe prestatie. De 00's winnen, tweede algemeen en nu dus weer gewonnen. Ditmaal minder dik dan bij de 00s, maar nog altijd met minimaal 2 gebruikers verschil.
0
geplaatst: 11 november 2011, 22:19 uur
En nog steeds hoor ik het geniale van Funeral niet, op enkele nummers na, en hou ik het op 3,5*. Neon Bible daarentegen! 

0
geplaatst: 11 november 2011, 22:22 uur
Ondertussen gingen The Doors al in mijn lijstje staan dus ging het nog spannender geweest zijn 

0
geplaatst: 12 november 2011, 01:25 uur
_O_ Funeral 
Albums van Nederlandse makelij?

chevy93 schreef:
Voordat ik de uitslag ga plaatsen: nog voorkeuren voor de volgende editie?
Voordat ik de uitslag ga plaatsen: nog voorkeuren voor de volgende editie?
0
geplaatst: 12 november 2011, 08:35 uur
herman schreef:
(quote)
Of, ter uitbreiding, albums uit Lage Landen?
0
geplaatst: 12 november 2011, 10:45 uur
Was dit alles? Ik dacht dat er nog een heel spelelement achteraan zou komen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 12 november 2011, 11:23 uur
herman schreef:
Dat idee staat mij ook wel aan. Voor mijn part doen we zowel een Nederlandse als een Belgische editie, beide landen hebben toch wel een vrij eigen muziekcultuur.
0
geplaatst: 12 november 2011, 11:28 uur
chevy93 schreef:
Opmerkelijk dat dit album (wat toch heel vaak genoemd wordt) niet zo hoog eindigt als bij de 90's. Het is daarentegen wel de hoogste uit de 90's
Opmerkelijk dat dit album (wat toch heel vaak genoemd wordt) niet zo hoog eindigt als bij de 90's. Het is daarentegen wel de hoogste uit de 90's
Dus eigenlijk gewoon heel logisch

0
geplaatst: 12 november 2011, 11:31 uur
Casartelli schreef:
Dat idee staat mij ook wel aan. Voor mijn part doen we zowel een Nederlandse als een Belgische editie, beide landen hebben toch wel een vrij eigen muziekcultuur.
(quote)
Klopt, ik denk echter dat het best nog lastig is om als Ollander een representatieve Belgie top 20 te maken, kijk 20 platen vind je wel maar ook met een gemiddelde van minimaal 4*?
0
geplaatst: 12 november 2011, 11:42 uur
Wat voor spelelement had je in gedachte dan? 
Ik kan de uitslag misschien wat theatraler presenteren ("meer na de commercials!"), zoals bij de decennialijstjes, maar dat ben ik niet van plan zodra er meer deelnemers zijn en de uitslag ook leuker wordt om te presenteren.

Ik kan de uitslag misschien wat theatraler presenteren ("meer na de commercials!"), zoals bij de decennialijstjes, maar dat ben ik niet van plan zodra er meer deelnemers zijn en de uitslag ook leuker wordt om te presenteren.
0
geplaatst: 12 november 2011, 11:47 uur
herman schreef:
ArthurDZ schreef:
Casartelli schreef:
Voor mijn part doen we zowel een Nederlandse als een Belgische editie, beide landen hebben toch wel een vrij eigen muziekcultuur.
Inderdaad een leuk idee, maar hoeveel albums uit die landen kent men nou? Als ik naar Nederland kijk, heb ik er op 9 gestemd. In totaal zal ik er dan een stuk of 15 kennen. In België kom ik net aan 5 albums, waarvan drie keer Samson & Gert. Nu ben ik inderdaad geen graadmeter, maar ik denk sowieso dat er maar weinig Nederlandse albums zijn met veel stemmen. Voor mijn part doen we zowel een Nederlandse als een Belgische editie, beide landen hebben toch wel een vrij eigen muziekcultuur.
Er zijn nog geen 30 albums uit België met meer dan 200 stemmen. En daarvan is de helft gevuld met dEUS, Novastar en Soulwax.
Om dit te combineren (zie Arthur), voel ik meer voor, maar ook daar ben ik bang voor te weinig animo. Het spel is alleen leuk als er ook redelijk wat deelnemers zijn. Anders kunnen we net zo goed collectief afspreken in één (bestaand) topic te posten.
0
geplaatst: 12 november 2011, 12:39 uur
Combineren lijkt me niets, zie ook de opmerking van Casartelli.
Zelf heb ik naar schatting op zo'n 200 albums uit Nederland gestemd en ongeveer 100 uit België.
En met 200 stemmen leg je de grens wel heel erg hoog. Ik denk dat er ook wel albums van 50 of 100 stemmen zijn die meerdere malen genoemd zullen worden.
Zelf heb ik naar schatting op zo'n 200 albums uit Nederland gestemd en ongeveer 100 uit België.
En met 200 stemmen leg je de grens wel heel erg hoog. Ik denk dat er ook wel albums van 50 of 100 stemmen zijn die meerdere malen genoemd zullen worden.
0
geplaatst: 12 november 2011, 12:44 uur
Toch verrassend dat het debuut van Black Sabbath de lijst niet heeft gehaald. Naast dat het een ontzettend invloedrijk albums is, is het ook gewoon nog eens heel erg goed.
0
geplaatst: 12 november 2011, 12:49 uur
Combineren leek me een goed idee, omdat ik mij nog meen te herinneren dat een Nederlands best-of spel wel succesvol werd afgerond, terwijl de Belgische editie ergens in het midden is doodgebloed. Volgens mij was herman zelfs oprichter van beide topics, als ik me het goed herinner.
0
geplaatst: 12 november 2011, 12:55 uur
Dat zou best kunnen. In ieder geval van 1 van de 2. Maar dat het doodbloedde lag er ook wel aan dat ik er eigenlijk helemaal geen tijd voor had nog een spelletje actief te runnen. Heb altijd een heleboel ideeën, maar te weinig tijd alles fatsoenlijk uit te voeren. 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 12 november 2011, 12:57 uur
Ik ken ook meer dan genoeg Nederlandse albums, al denk ik inderdaad dat dit niet voor iedereen geldt.
0
geplaatst: 12 november 2011, 13:00 uur
Ik wil maar zeggen: het is al eerder voorgekomen dat spelletjes met muziek van Belgische bodem niets worden. Volgens mij deden er trouwens ook erg weinig mensen mee aan het bewuste best-of spel.
Aangezien chevy duidelijk geen zin heeft om een lijstje te publiceren waar maar een man of vijf aan bijgedragen heeft, lijkt het me een beter idee om zowel Nederlandse als Belgische albums in één editie te behandelen. Als het er ooit van komt, that is.
Aangezien chevy duidelijk geen zin heeft om een lijstje te publiceren waar maar een man of vijf aan bijgedragen heeft, lijkt het me een beter idee om zowel Nederlandse als Belgische albums in één editie te behandelen. Als het er ooit van komt, that is.

0
geplaatst: 12 november 2011, 13:42 uur
5? Dat is wel heel somber gesteld. De 100 lijstjes zullen we wel nooit meer halen, maar 30/40 toch wel met NL albums? Misbruik desnoods het 'vraag van de dag'-topic een keer ervoor om de aandacht op het topic te vestigen.
Een verschil met live-albums en debuut-albums is ook dat je met de zoekfunctie makkelijk kunt achterhalen op welke relevante albums je hebt gestemd, dat maakt de drempel om mee te doen ook wat lager.
Zelf zou ik in ieder geval erg benieuwd zijn naar uiteindelijke lijstjes.
Andere varianten op het spel zijn lijsten per (sub)genre, albums van zangeressen, albums per land icm decennium (bv. brits en jaren '60), etc.
Een verschil met live-albums en debuut-albums is ook dat je met de zoekfunctie makkelijk kunt achterhalen op welke relevante albums je hebt gestemd, dat maakt de drempel om mee te doen ook wat lager.
Zelf zou ik in ieder geval erg benieuwd zijn naar uiteindelijke lijstjes.
Andere varianten op het spel zijn lijsten per (sub)genre, albums van zangeressen, albums per land icm decennium (bv. brits en jaren '60), etc.
* denotes required fields.