MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / DWDD Klinkt Anders (top 10 vernieuwers in de muziek)

zoeken in:
Ja, dat kan je wel bij elke taal doen. De eerste die in het Engels zong, de eerste die in het Duits zong, etc. etc. Ik denk dat er al zo gelang gezongen wordt in die talen als dat die talen bestaan. Het zal in ieder geval niet veel schelen. Dan kan je de eerste noemen die muziek uitbracht in een bepaalde taal maar dat is dan natuurlijk niet echt een vernieuwer.

Arrie schreef:
(quote)

Oké, dan geen Madge. Bij Aretha heb ik trouwens ook zo m'n twijfels. Zeker voor de top 10.

Nina Simone! die klonk echt anders (scherpe en nasale stem ) en gebruikte diverse stijlen door elkaar. Als Ray Charles in de lijst moet dan Nina Simone zeker

Teunnis schreef:
(quote)

Noem mij dan maar eens de eerste nederlander die nederlands zong. Nederlands zingen (wel of niet in rock) is geen kwestie van vernieuwen of "anders klinken", maar een logisch gevolg van dat we Nederlands praten => Nederlandstalige liedjes zijn gaan zingen (=> Opkomst van rock).

goh..

dat krijg je dus als je een rigide "anders klinken" lijst gaat maken. De Beatles klonken ook niet wezelijk anders. zei brachten het een en ander muzikaal samen en wisten dit zeer succesvol aan de man te brengen. De werkelijke vernieuwers of anders klinkende vind je in de avant-garde Dan hebben we het over Stokhousen, Davis, Reich, Taylor en Coleman ..dat soort pioniers. maar ik denk niet dat ze daar in DWDD op zitten te wachten

Stijn_Slayer
spoon schreef:
(quote)

Noem mij dan maar eens een niet nederlandse artiest die eerder nederlands zong

Oke, als je dit echt meent laat ik het er verder bij. Dit is echt het domste argument dat ik in tijden heb gelezen.

Teunnis schreef:
Het gaat niet om betekenis, invloed of populariteit in de popmuziek, maar over de mate van "anders klinken". Maar Madonna zou ook zeker niet laag eindigen als ik een langere lijst dan 17 moet maken.

In dat geval kan bijna de hele lijst wel de prullenbak in en zou ik per genre gewoon de eerste nemen. Eerste rockband, eerste metalband, eerste punkband, etc. Al is het wel lastig aan te geven, want er zijn maar weinig artiesten die echt radicaal anders klinken dan het voorgaande.

Dat was een beetje te simpele beschrijving.

Teunnis schreef:
Wie hebben er door anders te klinken de muziekscène veranderd en gemaakt tot wat ie vandaag de dag is?

Dit lijkt me juister. Dan hoef je niet meteen de hele lijst in de prullenbak te gooien.

herman schreef:

In dat geval kan bijna de hele lijst wel de prullenbak in en zou ik per genre gewoon de eerste nemen. Eerste rockband, eerste metalband, eerste punkband, etc. Al is het wel lastig aan te geven, want er zijn maar weinig artiesten die echt radicaal anders klinken dan het voorgaande.

Dan zou ik toch echt Sex Pistols uit de lijst halen en The Sonics er in zetten. Maar dat is niet zo bekend.

Of The Stooges.

The Sonics zijn toch net wat eerder dan The Stooges maar dat zou zeker kunnen. Die zijn ook wat bekender.

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Dan zou ik toch echt Sex Pistols uit de lijst halen en The Sonics er in zetten. Maar dat is niet zo bekend.

Dan eerder Monks. die klonken werkelijk vernieuwend. zeer van invloed geweest op zowel de Krautrock als de punk

Maar The Stooges lijken mij ook de meest gangbare kandidaat

Er waren wel meer van dat soort bandjes in die tijd, Count Five is er ook nog eentje. Stooges lijkt me wel de beste kandidaat.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

We hebben 't wel over vernieuwers in de muziek. Er hoort echt geen Nederlander tussen de 10 meest vernieuwende artiesten/bands ooit. Welke Nederlander heeft echt iets heel erg nieuws gedaan zonder dat een buitenlander dat al deed?

Urban Dance Squad en gabber/hardcore is ook in Nederland ontstaan.

Er is in deze lijst maar plaats voor 17 artiesten (eigenlijk belachelijk) maar er waren veel meer belangwekkende dan wel invloedrijke artiesten.
Madonna kun je bezwaarlijk vernieuwend noemen al was ze wel invloedrijk maar dan meer vanwege haar imago. Als er een vrouwelijke artiest genoemd moet worden, laat het dan Kate Bush zijn, die klonk destijds écht anders.

Het is erg moeilijk om te bepalen wie in welk genre het eerste was omdat een genre op zich moeilijk kan gedefinieerd worden. Dat Elvis medegrondlegger was van de rock'n roll is wel juist maar Bill Haley kwam met Rock Around the Clock een maand eerder dan Elvis met That's Allright Mama en voor anderen is Fats Domino dan weer de allereerste rock'n roll-zanger met The Fat Man (1950) is dat nog meer blues dan rock'n roll.

Als je naar de popmuziek van nu kijkt, speelt dance- en hiphop toch wel een zeer dominante rol. Die moeten we eigenlijk iedereen wel met een paar artiesten zijn vertegenwoordigd in plaats van helemaal geen. Ik zou die 17 gewoon verdelen over de genres en daar vervolgens artiesten bijzoeken.

Bv.:

4 keer pure pop
4 keer rock
3 keer soul
3 keer dance
2 keer hiphop
1 keer iets anders/wildcard

Getallen zijn een beetje gebaseerd op hoe lang genres al meegaan. Hiphop is pas vanaf de jaren '90 echt alom aanwezig in de charts. Dance al wat langer (zeker als je disco nog meerekent).

Suggesties voor dance in brede zin zouden dan bv. Donna Summer, Kraftwerk of iets uit de eerste house-golf zijn.

Voor pop kun je ook denken aan schrijversgroepen als Holland-Dozier-Holland (Motown) en Stock, Aitken & Waterman, gezien de grote hoeveelheid hits hebben geschreven. Natuurlijk staat SAW niet echt positief te boek, maar ze zijn zeker bepalend geweest voor de popmuziek. Naast deze twee kun je dan nog denken aan Michael Jackson en Madonna, de twee grootste popartiesten sinds Elvis, wiens invloed bovendien veel verder ging dan muziek.

Voor rock denk ik aan Elvis (alhoewel ie een dief was, populariseerde hij wel ), Beatles, Velvet Underground, Sex Pistols en Nirvana. Niet allemaal vernieuwers, maar wel verantwoordelijk voor scharnierpunten in de popmuziek. Nirvana rekende definitief af met de jaren '80, waarin zelfs mensen als Neil Young en Bob Dylan met synths in de weer gingen.

De rest laat ik aan de kenners over, maar voor hiphop denk ik dat je naast Public Enemy wellicht Dr. Dre zou kunnen plaatsen, of 2Pac.

Buiten de door herman vernoemde genres zijn er nog blues, country en folk, genres die een onuitwisbare stempel op de popmuziek hebben gedrukt.

Een artiest die vanuit het niets een totaal nieuw geluid brengt bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Iedereen is door een vorige generatie beïnvloed, kwestie is of je met die invloeden tot een nieuw geluid komt. Elvis Presley vermengde bestaande muziekstijlen (blues, country) tot iets nieuws, zo deden later ook The Beatles. Frank Zappa vermengde genres buiten de popmuziek (klassiek, jazz, avant-garde) in de pop/rock en kwam daardoor met een nieuw geluid.

@ Herman

Als je het zo bekijkt dan wil ik voor dance de Saterday Night Fever soundtrack inbrengen en voor pure pop lijkt ABBA mij een uitgelezen kandidaat

Stijn_Slayer
LucM schreef:
Elvis Presley vermengde bestaande muziekstijlen (blues, country) tot iets nieuws.

Anderen deden dat en Elvis Presley nam het van hun over.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Anderen deden dat en Elvis Presley nam het van hun over.

anderen?

Wie zijn die anderen? Ik had het over Bill Haley die net wat eerder was dan Elvis Presley maar hij is nooit zo invloedrijk als Elvis en Chuck Berry geworden.

Misschien moeten wij het onder brengen per stroming.
Bijvoorbeeld voor de Reggae Bob Marley en Lee Perry.
Voor de hiphop Public Enemy en misschien ook wel James Brown.
Ga zo maar door.
Lijkt mij leuker om dagelijks te discussieren over een stroming.

Inderdaad, en in de lijst van DWDD vind ik ook niets terug van new wave, toch de belangrijkste stroming eind jaren '70, jaren '80.

David Bowie wellicht?

Stijn_Slayer
LucM schreef:
Wie zijn die anderen? Ik had het over Bill Haley die net wat eerder was dan Elvis Presley maar hij is nooit zo invloedrijk als Elvis en Chuck Berry geworden.

Ik heb het over vernieuwingen (zoals de titel aangeeft), niet over invloed. Elvis heeft bijna geen enkel nummer zelf geschreven. Muzikaal gezien week hij ook niet zo gek veel af van de andere rock en roll acts. Chuck Berry, Carl Perkins, Jerry Lee Lewis en Little Richard sla ik dan stukken hoger aan.

LucM schreef:
Buiten de door herman vernoemde genres zijn er nog blues, country en folk, genres die een onuitwisbare stempel op de popmuziek hebben gedrukt.

Hoezo een onuitwisbare stempel? Zie jij ooit blues, country of folk in de hitlijsten dan? Het is natuurlijk prachtige muziek, maar niet echt popmuziek...

spoon schreef:
@ Herman

Als je het zo bekijkt dan wil ik voor dance de Saterday Night Fever soundtrack inbrengen en voor pure pop lijkt ABBA mij een uitgelezen kandidaat

Dat lijken me hele goeie suggesties.

Stijn_Slayer
Robert Johnson is een bluesartiest wiens invloed nog steeds direct in de popmuziek wordt gehoord. Je kan nog een Muddy Waters noemen, maar dat is eigenlijk al overbodig (ook rekening houdende met het beperkte aantal plaatsen in zo'n lijst) en hij was ook niet de grootste vernieuwer. B.B. King is langsgekomen in de lijst, maar dat vond ik een wat gemakzuchtige keuze.

Verder ben ik 't wel eens met Herman. De invloeden van bijv. een Leadbelly en Blind Lemon Jefferson zijn niet echt terug te horen. Er wordt meestal op een ander soort blues geleund. Bij een dergelijk genre is het ook moeilijk om de pioniers aan te wijzen. Vaak is er weinig of geen bewijsmateriaal (opnames, biografische gegevens, data).

herman schreef:
Hoezo een onuitwisbare stempel? Zie jij ooit blues, country of folk in de hitlijsten dan? Het is natuurlijk prachtige muziek, maar niet echt popmuziek...

Moet vernieuwende muziek in de hitlijsten staan? Hoevveel top 10 noterigen hebben bijvoorbeeld Kraftwerk of Public Enemy gehad?

Popmuziek is toch veel meer dan de hitlijsten, herman. Zeker nu vertegenwoordigen de hitlijsten maar een klein gedeelte van wat er in de popmuziek wordt uitgebracht. Blues, country en folk hebben veel invloed gehad op de rock (denk aan bv. Neil Young). En bands als bv. Velvet Underground en Joy Division hebben nooit in de hitlijsten gestaan maar waren toch wel invloedrijk.

@Stijn_Slayer
Elvis Presley, Chuck Berry, Carl Perkins, Jerry Lee Lewis, Little Richard, Gene Vincent en ook Buddy Holly en Fats Dimono sla ik allemaal (even) hoog aan. Maar als je het hebt over invloedrijk staan Elvis en Chuck Berry bovenaan in dit rijtje.

L_T_B schreef:
(quote)

Moet vernieuwende muziek in de hitlijsten staan? Hoevveel top 10 noterigen hebben bijvoorbeeld Kraftwerk of Public Enemy gehad?

Dat hoeft niet en het aantal top 10 hits zal wel dicht bij 0 liggen. Ik denk alleen dat de meeste hitmuziek van nu niet meer zo snel te herleiden is tot blues, country of folk. Maar als je het breder trekt horen ze er nog wel bij.

Nu ik er zo over nadenk had ik in mijn overzichtspostje van eerder vanavond Dylan nog wel mogen noemen trouwens.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:09 uur

geplaatst: vandaag om 04:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.