MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Radio 2 Top 2000 besproken

zoeken in:
@ Herman: Okee, dan was ik iets te haastig geweest . Voor mij klinkt het typisch Brits dus ik wist niet waar die vergelijking met Amerikaanse muziek vandaan kwam.

herman schreef:
1860 . John Lee Hooker & Carlos Santana - The healer ( 1990 )
Dit was wel een verrassende hit in 1990, het eerste jaar dat ik volop de hitlijsten volgde. JLH was toen al in de 70 en daarmee veruit de oudste muzikant die in die tijd in de hitlijst stond. Dat Santana meewerkte aan dit nummer ontdek ik nu pas, zijn naam staat ook niet echt prominent op de singlehoes.

Goh, grappig, dit nummer kende ik nog niet en het kwam vanavond langs op Radio 2. Het eerste wat ik dacht (toen was de zang er nog niet bijgekomen): welk nummer van Santana is dit? Ik ben totaal geen Santana-kenner (eigenlijk ken ik alleen de hits Smooth en Maria Maria redelijk goed, zijn jaren '70 werk ken ik niet zo), maar blijkbaar heeft Santana zo'n eigen stijl dat ik zijn gitaarspel meteen herken.

kaztor schreef:
Bij Jan Smit heb ik altijd het idee dat ie de tekst voorleest met de gedachte 'Als ik een beetje met de melodie meedreun en hier en daar een stembuiginkje erin gooi wordt het wel een succes'. Helaas zou ie in dat geval altijd gelijk hebben...
Juist ja, jij kent zeker niet veel nummers buiten die semi-tranentrekkers als Cupido, Je Naam In De Sterren en Laura? Overigens vind ik laatstgenoemde wel een mooi nummer. Is ook oprecht en zeer persoonlijk. Je Naam In De Sterren trouwens ook, maar daar klinkt het te vlak.

Om terug te komen op jouw bericht: 95% van al zijn nummers hebben geen donder te doen met "stembuiginkjes".

vigil schreef:
1611. Genesis - I can't dance 6,0
Deze single moet je eigenlijk meer als een gimmick zien dan als een serieuze single van die zogenaamde serieuze symfogroep
.
O? (ook 6)

herman schreef:
1859 . Roger Daltrey - Giving it all away ( 1973 )
Het vorige nummer van Daltrey in de lijst vond ik echt vreselijk, maar deze kan er nog wel mee door. Je hoort in ieder geval dat dat het moet ontroeren. Toch kan ik er nog steeds geen voldoende aan kwijt, aangezien het me helemaal niet raakt, hoe zeer Roger ook zijn best doet.
Cijfer: 4,5

Dat is dan jammer, want eigenlijk is het één van de beste nummers van Daltrey solo - een fraaie hit eigenlijk zo in het voorjaar van 1973 (9)

Gisteravond gehoord rond plek 1900: R. Kelly - I believe I can fly ( 1,0) Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit goed kunnen vinden, wat een verschrikkelijke muziek en dramatische zang.

herman schreef:
Ah, dat wist ik wel, heb het alleen niet zo duidelijk opgeschreven. Ik zat een beetje met Whitney Houston in mijn hoofd die rond die tijd ook hits scoorde met vergelijkbare muziek en wilde het Britse tegen het Amerikaanse afzetten..
Ze heeft zelfs nog eens in Leiden opgetreden met Jools Holland, als ik me goed herinner.

Dat andere wist ik dan weer niet. Muzikale familie blijkbaar.

Overigens is ze niet helemaal uit de picture verdwenen door haar werk met bv. Pink Floyd (pulse) en Fish.

herman schreef:

1854 . Sam Brown - Stop ( 1988 )
Best een aardig nummer dit. Heb me er altijd wel over verbaasd, zeker vroeger, dat iemand zo een enorme hit kon scoren om vervolgens compleet uit de picture te raken.

In 1994 trad ze in de voetsporen van haar beroemde moeder door als achtergrondzangeres te fungeren tijdens de laatste tour van Pink Floyd. Verder inderdaad niets meer van vernomen.

musician schreef:

Gisteravond gehoord rond plek 1900: R. Kelly - I believe I can fly ( 1,0) Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit goed kunnen vinden, wat een verschrikkelijke muziek en dramatische zang.

If I Could Turn Back The Hands Of Time zal waarschijnlijk wel hoger staan.
Als je denkt dat I Believe I Can Fly een ongelofelijke zeikplaat is...

herman schreef:

1867 . Chicago - Wishing you were here ( 1974 )
Een degelijke ballad, maar wel dermate saai dat ik hier onmogelijk een voldoende aan kan geven. Naar de allereerste plaat van Chicago ben ik nog wel een beetje benieuwd, maar als ze in '74 al dit soort muziek maakten hoef ik niet veel verder te kijken.
Cijfer: 3

Dit heeft wat mij betreft weinig te maken met de powerballads van latere data. Vergis je dan ook niet: Chicago VII, waar dit nummer van afkomstig is, is een geweldig album dat zeker voor fusion-liefhebbers aan te bevelen valt.

Om het kort te stellen: De eerste 10 albums (tot 1976, in ieder geval) van Chicago moeten zeker serieus beoordeeld worden, en niet op basis van de slappe zooi van daarna.

Ik wil niet zeikerig overkomen, maar waarom staan The Smiths er niet in, en Joni Mitchell maar één keer? terwijl artiesten als Coldplay er wel vijftien keer in staan. Een beetje dosering mag wel. En belachelijk dat Birdy er wel in staat maar Bon Iver niet. Oké, over smaak valt niet te twisten maar mijn lijst is het niet.

Wishing you were here (1867) is weliswaar een ballad van Chicago maar klinkt anders dan hun jaren '80-ballads (ik was nog te streng, ik verhoog naar 7,5), What is Life van George Harrison (1855) krijgt tenslotte 9 van mij.

Dat sommige artiesten te vaak in staan vind ik ook een minpunt van de Radio 2 Top 2000. 15x Coldplay vind ik overdreven en The Beatles vind ik (als Beatlesfan) er ook teveel in staan. The Smiths verdienen meer dan een plaatsje in die lijst.

mahone
1650-Marc Cohn-Walking in Memphis-1991
Saaie gladde ballad.De cover versie van Cher vind ik mooier.

1649-Boyzone-No matter what-1998
Gelikte pop van eind jaren 90.Weinig opzienbarend deuntje dat eigenlijk veel te hoog staat.

648-Crowded House-Better be home soon-1988
Mooi nummer van een band die nog mooie muziek weet te maken zonder al te veel fratsen.

1647-Nadieh-Windforce 11-1987
Schitterend nummer van een helaas veel te vroeg overleden zangeres.Klinkt wel heel erg jaren 80 maar met zo'n stem mag dat.

1646-Nancy Sinatra-These boots are made for walking-1966
Leuke jaren 60 hit.Nancy Sinatra heeft geen slechte stem en de tekst is leuk.

1645-Neil Diamond-Morning side-1973
Saai crooners nummer leuk voor in de lift of supermarkt maar niet voor mij.

1644-Eric Clapton-After midnight-1970
De muziek klinkt lekker en Claptons stem mag er ook wezen.

1643-Bruce Springsteen-Secret garden-1995
Voor mij eèn van zijn minste nummers het klinkt te saai en te vlak en dringt niet zo door als zijn meeste andere nummers wel doen.

1642-Robert Palmer-Every kinda people-1978
Leuk nummer van Palmer.Ik heb zijn stem altijd zeer aangenaam gevonden en ook op dit nummer klinkt-ie weer fantastisch.

1641-James Morrison & Nelly Furtado-Broken strings-2008
Ik vind ze allebei apart al niks laat staan samen.Vreselijk nummer met name door het gekras van Furtado

In Muziek > Toplijsten en favorieten > Radio 2 Top 2000:

1610 . Doobie Brothers - What a fool believes ( 1978 )
Doobie Brothers ging met Michael McDonald meer de soulvolle kant op en dat leverde hen opnieuw succes op, zeker in de VS. Prima zang met mooie achtergrondkoortjes.
Cijfer: 8

1609 . Kyu Sakamoto - Sukiyaki ( 1963 )
Een Japans nummer in de de lijst en daarom uniek maar terecht, ik vind het een prachtige song vanwege de melodie en gevoelige zang, erg mooie intro ook.
Cijfer: 8,5

1608 . Commodores - Easy ( 1978 )
Commodores waren onder leiding van Lionel Richie toen aan hun ballad-periode begonnen. Deze is nog best OK (later gecoverd door Faith No More) mede door de piano-begeleiding en gitaar in het midden.
Cijfer: 6,5

1607 . Marco Borsato - Stop de tijd ( 2008 )
Het is Marco Borsato die gestopt moet worden, hij verzinkt in pathos, kitsch en bombast wat dit nummer aantoont.
Cijfer: 3

1606 . Gladys Knight & the Pips - Help me make it through the night ( 1971 )
Softsoulnummer dat met een spoken word begint. Niet echt een nummer dat mij bij de keel grijpt maar de stem en voordracht van Gladys Knight komt hier goed tot haar recht.
Cijfer: 7

1605 . Michael Jackson - You are not alone ( 1995 )
Een zoete en vrij doordeweekse ballad die wat te lang voortkabbelt, lang niet zijn beste nummer maar vanwege de goede zang en productie toch nog een voldoende. Helaas zou het nadien verder bergafwaarts met hem gaan.
Cijfer: 5,5

1604 . Vera Lynn - We'll meet again ( 1939 )
Natuurlijk zal dit nu - begrijpelijk - oubollig klinken maar ik heb veel respect voor haar vanwege haar stem en voordracht, tenslotte is het een charmant nummer met gezellige sfeer.
Cijfer: 7,5

1603 . Vader Abraham - Het kleine café aan de haven ( 1976 )
Ik heb niet veel met Vader Abraham maar dit is nog een best mooi nummer van hem met een zinnige tekst en erg meezingbaar refrein, ook één van zijn bekendste hoewel het niet zo'n grote hit werd.

1602 . Boz Scaggs - Lido shuffle ( 1977 )
Eindelijk terug een wat steviger nummer, rock met wat soul van een vergeten artiest. Niet erg, dit nummer blijft aanstekelijk klinken, prima productie ook.

1601 . Diana Ross - Theme from 'Mahogany' ( 1976 )
Een zoveelste ballad in deze reeks, van haar solo-nummers vind ik dat er duidelijk bovenuit steken. Heerlijk romantisch, ideaal voor de late avonduurtjes en zij zingt hier op haar best.
Cijfer: 9

Ik had het vorige honderdtal van LucM even gemist.

De top 10 van 1800-1701:

01. The Motors - Airport
02. Propaganda - Duel (Eye to Eye)
03. The White Stripes - Seven Nation Army
04. O.M.D. - Enola Gay
05. The Small Faces - Lazy sunday
06. Rory Block - Lovin' whiskey
07. Stranglers - No More Heroes
08. Sugarhill Gang - Rappers Delight
09. U2 - The sweetest thing
10. Level 42 - Love Games

Top 10 van 1700-1601:

01. Blondie - Heart of Glass
02. Yazoo - Don't go
03. Sparks - This town ain't big enough for both of us
04. Diana Ross - Theme from 'Mahogany'
05. Lovin' Spoonful - Summer in the city
06. Pet Shop Boys - It's a sin
07. The Cure - Inbetween days
08. Madonna - Vogue
09. Robert Palmer - Best of both worlds
10. Beach Boys - I get around

Top-10 nrs. 1601-1700:

1 . Raymond van het Groenewoud - Twee meisjes ( 1996 )
2 . Blondie - Heart of glass ( 1979 )
3 . Yazoo - Don't go ( 1982 )
4 . Simon & Garfunkel - I'm a rock ( 1966 )
5 . Feargal Sharkey - A good heart ( 1985 )
6 . Lovin' Spoonful - Summer in the city ( 1966 )
7 . Kinks - Days ( 1968 )
8 . Elvis Presley - One night ( 1959 )
9 . Sparks - This town ain't big enough for both of us ( 1974 )
10 . Pet Shop Boys - It's a sin ( 1987 )

Bottom-5:

1. Krezip - All my life ( 2008 )
2. Katy Perry - I kissed a girl ( 2008 )
3. Marco Borsato - Stop de tijd ( 2008 )
4. Eros Ramazzotti & Anastacia - I belong to you ( 2005 )
5. Chicago - You're the inspiration ( 1985 )

Gemiddelde tot nu toe: 7,32

1850 . Laura Jansen - Single girls ( 2009 )
Het mooiste aan Laura vind ik de foto's... de muziek is echt doorsnee Sky Radio-werk. Meisje met piano, een beetje zoals Birdy nu. Het is dat haar Kings of Leon-cover één van de ergste nummers is die ik de laatste jaren gehoord heb en weet hoeveel vreselijker het nog kan, daardoor scoort dit niet eens zo heel laag.
Cijfer: 3,5

1849 . Anita Meyer - The alternative way ( 1976 )
Anita was hier 21/22 (heb het even gezocht), maar klinkt eerder als 15. Why Tell Me Why is hier een redelijke guilty pleasure, maar dit vind ik niet half zo leuk. Wel jammer van dat enorm vervelende tussenstuk, dat haalt helemaal de schwung uit het nummer.
Cijfer: 5

1848 . Fluitsma & Van Tijn - 15 Miljoen mensen ( 1996 )
Destijds vond ik dit wel even aardig, muzikaal is het ook niet zo verkeerd. Maar met de tekst heb ik niet zoveel, het speelt wel erg in op een nationalistisch sentiment dat bij mij niet echt leeft en sowieso had de videoclip ook wel een iets representatievere weergave van de maatschappij mogen tonen. Maar wat dat betreft is de clip wel exemplarisch voor de media destijds.

1847 . BZN - Just an illusion ( 1983 )
Ik heb eerst het volume maar wat teruggeschroefd, die zang kwam wel erg hard binnen. Wat een vreselijke stem zeg. Ben hier sowieso geen fan van, nogal nietszeggend nummer wat mij betreft.
Cijfer: 3,5

1846 . Yardbirds - For your love ( 1965 )
Godzijdank, weer een nummer waar ik wel enthousiast van kan worden. Simpel nummer, maar wel erg aanstekelijk. Geschreven door Graham Gouldman van 10CC, overigens.

1845 . Adamo - Dolce Paola ( 1965 )
Dit was mij nog onbekend, maar zo te horen is dit meer iets voor Radio Nostalgia. Grappig om achter elkaar twee totaal verschillende nummers uit 1965 te horen: eentje ouderwets en eentje modern (in die tijd bezien). Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar de laatste...
Cijfer: 4

1844 . Clouseau - Domino ( 1990 )
Tsja, dit is voor mij jeugdsentiment. Ik draai normaal nooit Clouseau, maar als ik dit voorbij hoor komen kan ik er toch wel een paar minuutjes van genieten. Wat een verademing ook vergeleken bij veel Nederlandstalige muziek uit die tijd (Mooi was die tijd...).

1843 . Shakira - Whenever wherever ( 2002 )
Geinige latin pop. Heb het nooit echt een leuk nummer gevonden, maar er waren vervelendere hits. De tekst is wel opvallend slecht, zeker een regel als "Lucky that my breasts are small and humble / So you don't confuse them with mountains". Jammer dat er verder maar weinig Shakira in de lijsten staan, La Tortura zou eigenlijk ook wel in de lijst moeten als het dan toch om hitparade-werk gaat. Dat was een hit met een veel langere houdbaarheidsdatum dan al haar andere uiteindelijk.

1842 . Motions - Wasted words ( 1965 )
Dit nummer heb ik wel eens gehoord via de verzamelaar 'Beat, Bluf en Branie', vol met Nederlandse beatmuziek. Die heb ik gedraaid ter inspiratie toen ik voor een biografisch naslagwerk een stuk schreef over beat-icoon Mariska Veres van Shocking Blue. Van SB naar Motions is een kleine stap als je weet dat Robbie van Leeuwen in beide bands zat. Grappig feitje wellicht is dat Motions in het voorprogramma van de Stones stond tijdens het legendarische Kurhaus-concert. Dit nummer vind ik wel mooi, al had ik het eerlijk gezegd liever nog wat kaler gehoord. Het orgel is nu een beetje een stoorzender.

1841 . Rolling Stones - Time waits for no one ( 1974 )
Mijn Stones-collectie houdt letterlijk op in 1973: de albums daarna hebben voorlopig niet echt mijn interesse (eerst Aftermath en Between the Buttons kopen en beter leren kennen, dan heb ik de periode '66 t/m '73 compleet). Maar als ik dit dan hoor, ben ik toch wel weer geneigd It's Only Rock 'n' Roll eens op te zoeken. Het titelnummer is namelijk ook al erg goed en dit is het beste nummer van dit tiental.

1840 . Colin Blunstone - I don't believe in miracles ( 1972 )
Ik ben hier wel eens enthousiast geweest over Colin's stem, maar dat was puur ingegeven op zijn werk met The Zombies. Zijn latere werk ken ik helemaal niet. Dit is de tweede keer dat we hem tegenkomen en van het liedje zelf word ik dan weer niet erg enthousiast. Het klinkt me muzikaal wat te glad in de oren, krijg er een beetje een Carpenters-gevoel bij... (al hebben die wel wat supernummers). De stem zorgt nog wel voor een puntje extra.

1839 . Rod Stewart - You're in my heart ( 1977 )
Erg zoet en erg saai. Het schijnt dat hij in de jaren '60 nog wel leuke muziek heeft gemaakt en ik kan me best voorstellen dat ik daar nog eens naar ga luisteren, maar dit hoef ik niet meer te horen.

1838 . Chic - Le freak ( 1978 )
Muzikaal dik in orde, maar Good Times (helaas niet meer in de top 2000) en I Want Your Love doen me toch meer. Maar goed, als na een minuut of drie eenmaal het middenstuk komt is het toch wel erg fijn. Vanaf dat moment kan het nummer niet meer stuk. Erg lekker die bas en het handgeklap.

1837 . Frans Bauer - Heb je even voor mij ( 2004 )
Nou, heel even dan. Drie seconden later... *skip*
Cijfer: 1

1836 . Adriano Celentano - Prisencolinensinainciusol ( 1973 )
Apart nummer dit, had hier echt nog nooit van gehoord. De tekst klinkt als Engels, maar is in feite gebrabbel: zo moet Engels klinken als je het niet verstaat. Muzikaal wel een beetje eentonig, je hoort het hele nummer door hetzelfde ritme en dat gaat na verloop van tijd wel vervelen. Verder wel een grappige gimmick, misschien geinig om nog eens in een mix ofzo te gebruiken. Goede clip ook.

1835 . Little River Band - Forever blue ( 1995 )
Dit vond ik destijds stiekem wel een aardig nummer. Het stond op een hitcompilatie die ik toen had en kwam dus redelijk vaak voorbij. Nu vind ik het vooral aardig weer eens terug te horen. Het is zeker geen slecht nummer, maar nu geheel niet meer mijn smaak. Powerballads zijn maar een enkele keer echt de moeite waard, dit is me veel te melodramatisch.

1834 . Joe Cocker & Jennifer Warnes - Up where we belong ( 1982 )
Binnen het ballad-genre nog best aardig, met name Warnes heeft wel een mooie stem. Maar meer dan 1 keer per jaar hoef ik dit niet te horen...

1833 . Kinks - Dedicated follower of fashion ( 1966 )
Met de vroege Kinks maak je me altijd wel blij (en met de iets latere trouwens ook). Wel opvallend dat de zang in de coupletten af en toe wat teveel richting gemompel gaat.

1832 . Buddy Holly - Because I love you ( 1956 )
Van Buddy Holly kan ik een hoop nummers goed aanhoren, maar deze hoort daar (nog?) niet bij. Wie weet komt het nog, nu heeft de oubollige sentiment nog teveel de overhand.

1831 . Clash - Should I stay or should I go ( 1982 )
Dit associeer ik toch vooral met 1991, toen het een hit werd. Leuk nummer van The Clash, een groep die de laatste paar jaar aardig in mijn aanzien aan het stijgen is.

Ik merk nu dat de clip van You're in my heart is weggehaald. Deze kun je nog gebruiken.

1600 . Level 42 - It's over ( 1987 )
Ik vraag mij af waarom van iedere artiest steeds de ballads worden gekozen. Op zich wel goed gebracht en gearrangeerd maar het is ook aan de vlakke kant.

1599 . Do - Heaven ( 2002 )
Een 'idol' die een overbekend nummer covert (van Bryan Adams) en dat werd de jaren daarop helaas de trend. Tot daar toe dat het een cover is maar het is wel erg slecht en zoutloos gebracht.
Cijfer: 2

1598 . Doobie Brothers - Long train runnin' ( 1973 )
Ik heb moeten zoeken naar het origineel (daar opteer ik steeds voor), er zijn zoveel (overbodige) remixen van uitgebracht maar er gaat niets boven het origineel. Ligt tussen rock en funk met een snufje country met prima vocalen, klinkt nog steeds fris.

1597 . Bryan Adams - Please forgive me ( 1993 )
In de jaren '90 bracht Bryan Adams helaas vooral zwijmelballads uit als deze. Vocaal en instrumentaal is het nog behoorlijk maar het klinkt mij erg cliché in de oren.

1596 . Dave Dee Dozy Beaky Mick & Tich - The legend of Xanadu ( 1968 )
Pretentieloze 60's-pop maar het steekt inventief in elkaar zoals die gitaarsound, de zweepslagen en blazers en vooral: het blijft hangen en verveelt niet.

1595 . Paul de Leeuw - Ik wil niet dat je liegt ( 1993 )
Als presentator kan ik hem waarderen maar als zanger kan hij mij allerminst bekoren, hij kan gewoonweg niet zingen. Ik voel geen emotie en bovendien is het ook nog een cover (van Laura Pausini).
Cijfer: 2,5

1594 . Bellamy Brothers - Let your love flow ( 1976 )
Dan veel liever een eigen song die ook goed gezongen is. Weliswaar sterk geënt op op The Eagles en dus niet erg origineel maar dit is een vlot en zonnig countryrocknummer.

1593 . XTC - Making plans for nigel ( 1979 )
XTC heb ik altijd tot de beste new wave-bands gerekend hoewel ze weinig erkenning kregen. Een nummer waar ik destijds en nu nog steeds van weg ben, geweldige ritmesectie vooral.

1592 . Guus Meeuwis - Proosten ( 2007 )
Guus Meeuwis heeft op zich geen onaardige stem maar zijn zang is wat vlak, het nummer zelf verveelt ook vrij snel.

1591 . David Bowie - Absolute beginners ( 1986 )
Zijn jaren '80-oeuvre stelt minder voor dan voordien maar hij heeft wel aan aantal prima hitsingles uitgebracht. Fijne popsong, prima gezongen en gearrangeerd waarmee Bowie bewijst geen 'absolute beginner' te zijn.

mahone
1640-Lovin' Spoonful-Summer in the city-1966
Leuk nummer dat ik vooral muzikaal goed in elkaar vind zitten.

1639-Small Faces-Itchycoo park-1967
Ontzettend leuk nummer vrolijk met een scherp randje.

1638-Miss Montreal-Just a flirt-2008
Heb ik echt helemaal niks mee misschien leuk voor de eindejaars musical van groep 8 maar in deze lijst hoort het eigenlijk niet thuis.

1637-Ultravox-Dancing with tears in my eyes-1984
Ondanks dat ik iedere zucht die The Rich Kids ooit hebben uitgebracht wel op LP of CD heb ben ik nooit zo'n fan geweest van het stemgeluid van Midge Ure.Gelukkig voor mij hadden The Rich Kids ook nog ene Glen Matlock in de gelederen die een veel betere zanger bleek.Helaas had Ultravox blijkbaar geen beter alternatief.

1636-Cure-Inbetween days-1985
Voor The Cure een vrij vrolijk nummer maar hun sombere werk ligt me meer.

1635-Deep Blue Something-Breakfast at Tiffany's-1996
Jaren 90 eèndagsvlieg maar wel een heel leuk nummer.

1634-Bill Withers-Lovely day-1978
Dit valt voor mij in de categorie slaapliedjes.Ontzettend saai en langdradig nummer.

1633-Raymond van het Groenewoud-Twee meisjes-1996
Goede tekst en leuk dat het erin staat.

1632-Allman Brothers Band-Ramblin' man-1973
Heb ik niet zoveel mee.Er zijn tientallen nummers uit dezelfde periode die er sprekend op lijken en deze steekt er dan ook nergens bovenuit.

1631-Feargal Sharkey-A good heart-1985
The Undertones vind ik geweldig en dit nummer mist welliswaar het scherpe van The Undertones maar is verder niet onaardig.

1590 . Adamski & Seal - Killer ( 1990 )
Begin jaren '90 kwamen er veel goede dance-nummers in de hitlijsten. Dit is ingenieus geproduceerd met lekkere beats en zang.

1589 . Sade - No ordinary love ( 1992 )
Een nummer die in de tijdgeest is gebracht met mooie baslijn en ik hou ook van de zwoele stem van Sade, het kabbelt op een aangename manier voorbij.

1588 . Vangelis - Chariots of fire ( 1982 )
Werd vooral bekend als soundtrack van de gelijknamige film. De combinatie van piano en elektronica werkt goed en het is een sfeervol en tijdloos nummer.

1587 . Heart - Magic man ( 1976 )
Lange tijd uit het oog verloren maar nu terug in de armen gesloten, dit nummer. Prima compositie en zang met veel afwisseling, rijke instrumentatie, hoor ik liever dan hun latere ballads.

1586 . Melanie & Edwin Hawkins singers - Lay down (Candles in the rain) ( 1970 )
Moeilijk om een clip met goede geluidskwaliteit te vinden, dit is de maxi-versie. Erg meezingbaar gospelrefrein, dit werd daardoor ook haar grootste hit. Natuurlijk roept Melanie associaties op met hippies en Woodstock maar het is niettemin een tijdloze song.

1585 . De Dijk - Laat het vanavond gebeuren ( 1997 )
Amerikaanse rock met een Nederlandstalige tekst waar ik niet zo'n voorstander van ben, temeer omdat het mij noch melodisch als vocaal weet te boeien.

1584 . Robbie Williams - Millennium ( 1998 )
Een idool bij huisvrouwen die tijdens hun jeugd fan waren van Take That ... maar ik kan hem wel waarderen. Toch wel een degelijk nummer die blijft hangen mede dankzij de viool in het refrein.

1583 . Elvis Presley - Wooden heart ( 1961 )
Dit nummer zal destijds door veel Elvis-fans worden afgeschoten. Inderdaad a-typisch Elvis, enerzijds vind ik het wat lullig, anderzijds wel een prettig deuntje. Laat ik maar een gemiddeld cijfer geven.
Cijfer: 6

1582 . Randy Crawford - One day I'll fly away ( 1980 )
Een ballad die ik goed kan waarderen: zwoel en soulvol, niet te zoet en subtiel met synths en violen ingekleurd.

1581 . Style Council - My ever changing moods ( 1984 )
De tweede band van Paul Weller na The Jam, hier ging hij meer op de soul- en jazztoer. Stijlvol en professioneel al spreekt het mij iets minder aan dan de nummers van The Jam.

mahone
1630-Hot Chocolate-Emma-1974
Leuk nummer vanwege de muziek.

1629-Marco Borsato-Waterkant-2010
Ondragelijk geslijm meer kan ik niet van maken.

1628-Foreigner-That was yesterday -1985
Saai nummer veel te gelikt.

1627-Blondie-Heart of glass-1979
Met Blondie heb ik niet zoveel.Muzikaal is het nog te pruimen maar dat gekras van Debby Harry kan me gestolen worden.

1626-Eros Ramazzotti & Anastacia-I belong to you-2005
Anastacia vind ik een goede stem hebben jammer dat ze niet een betere duet partner kon vinden.

1625-Free-All right now -1970
Heb ik niks mee klinkt voor mij iets te gelikt.

1624-Frank Sinatra-Strangers in the night-1966
Natuurlijk klinkt Sinatra glad en gelikt maar met zo'n stem mag dat.

1623-Anouk-I'm a cliche-2011
De titel spreekt voor zichzelf.

1622-Simon & Garfunkel-I'm a rock-1966
Als je ze samen ziet optreden heeft het bijna iets komisch maar die stemmen passen perfect bij elkaar.

1621-Small Faces-All or nothing-1966
Gewoon weer een leuk Small Faces nummer.

1610 . Doobie Brothers - What a fool believes ( 1978 ) 7,5
Michael McDonald laat hier zijn hoogste vocalen horen. Sterk nummer met goede muzikale begeleiding en sterke zang.

1609 . Kyu Sakamoto - Sukiyaki ( 1963 ) 4,0
Dit soort liedjes verwacht je dan weer niet. Het is wel een schattig nummertje maar echt heel serieus kan ik het ook weer niet nemen.

1608 . Commodores - Easy ( 1978 ) 5,5
Tja de versie van Faith No More is wel wat beter. Ik zit ook wel wat meer in de rock dan in de soulhoek dus dat is niet zo vreemd.

1607 . Marco Borsato - Stop de tijd ( 2008 ) 2,5
Het is weer die gezochte emotie en kijk mij eens interessant doen die het nummer kapot maakt. Maar de massa smult er van...

1606 . Gladys Knight & the Pips - Help me make it through the night ( 1971 )5,0
Het gesproken gedeelte lijkt eeuwig te duren. Zodra er wat meer gezongen gaat worden blijft het maar een matig nummer. Gladys Knight is best een aardige zangeres maar dat komt er niet helemaal uit.

1605 . Michael Jackson - You are not alone ( 1995 ) 3,0
Vreselijke kwijlballade van de zogenaamde king of pop. Dit is niet de muziek van Jackson welke mij aanspreekt. Te veel op het gevoel inspelend.

1604 . Vera Lynn - We'll meet again ( 1939 ) 5,5
WOII anthem als we dat zo mogen noemen. Het is wel wat gedateerd zullen we maar zeggen 72 jaar verder. Maar op zich is de melodie nog best wel aardig.

1603 . Vader Abraham - Het kleine café aan de haven ( 1976 )5,0
Een klassieker van Nederlandse bodem. Ook een nummer voor in het cafe en dan kan het best nog gezellig zijn maar thuis zal ik dit zeker niet opzetten.

1602 . Boz Scaggs - Lido shuffle ( 1977 ) 7,0
Een aardig up-tempo nummer Scaggs. Een fijne melodie en goed gezongen.

1601 . Diana Ross - Theme from 'Mahogany' 1976 5,5
Een klein zoet liedje van Ross. Het is best aardig gezongen en er zitten een aantal fraaie muzikale accenten in maar als totaal spreekt het mij niet heel erg aan maar dat er slechtere liedjes gemaakt zijn staat vast.

1580 . Earth Wind & Fire - After the love has gone ( 1979 )
Ook van Earth Wind & Fire hebben ze één van hun (weinige) ballads gekozen. Vocaal en instrumentaal is het klasse maar ik verkies toch meer hun swingende nummers.

1579 . Frankie goes to Hollywood - Relax ( 1984 )
Hun eerste hitsingle, vooral in GB een sensatie. Lekker productie van Trevor Horn, klinkt nog steeds vet met seksuele ondertoon en swingend.

1578 . Chi Coltrane - You were my friend ( 1973 )
Go Like Elijah was haar grootste en bekendste hit, dit nummer werd een veel bescheidener succes. Vind ik ondanks haar prima stem te eentonig met een goedkoop refrein.

1577 . West Side Story/Leonard Bernstein - Maria ( 1961 )
Legendarische film waar dit thema vandaan komt. Easy listening dat ik enkel 's avonds laat zou draaien maar ik vind het wel mooi en sfeervol.

1576 . Rob de Nijs - Alles wat ademt ( 1985 )
Dit zou goed passen op eindejaar. Melodisch vrij simpel maar wel een prachtige tekst met een boodschap en Rob De Nijs vind ik een aangename stem hebben.

1575 . Billy Idol - Eyes without a face ( 1984 )
Eén van zijn mooiste nummers, typisch jaren '80 met gebruik van synths maar die passen goed bij zijn donkere stem. Dat gitaarstuk waarin hij wat rapt zorgt voor afwisseling.

1574 . Righteous Brothers - You've lost that lovin' feelin' ( 1965 )
Sfeervol en schitterend opgebouwd nummer dankzij de productie van Phil Spector met fraaie close-harmoniezang.

1573 . Michael Andrews ft. Gary Jules - Mad world ( 2002 )
Zo moet een cover zijn: eigenzinnig met respect voor het origineel. Sober en gevoelig, doet nauwelijks onder voor het origineel van Tears For Fears.

1572 . Jackson Browne - The pretender ( 1976 )
Eén van de (door de critici) best gewaardeerde singer-songwriters van de jaren '70, ik leerde pas later eind jaren '70 zijn werk kennen. Vergt misschien meerdere luisterbeurten maar de zang en tekst vind ik tenslotte prachtig.

1571 . Bee Gees - You win again ( 1987 )
Typisch een productie in die tijd met synths en syndrums maar tenslotte een vlot en aanstekelijk nummer dat overeind blijft mede dankzij de vocalen van de broers Gibb.

kaztor schreef:

Chicago - Wishing you were here

Dit heeft wat mij betreft weinig te maken met de powerballads van latere data. Vergis je dan ook niet: Chicago VII, waar dit nummer van afkomstig is, is een geweldig album dat zeker voor fusion-liefhebbers aan te bevelen valt.

Om het kort te stellen: De eerste 10 albums (tot 1976, in ieder geval) van Chicago moeten zeker serieus beoordeeld worden, en niet op basis van de slappe zooi van daarna.

kaztor schreef:
If I Could Turn Back The Hands Of Time zal waarschijnlijk wel hoger staan.
Als je denkt dat I Believe I Can Fly een ongelofelijke zeikplaat is...

We kunnen ook een top 10 van de meest vreselijke platen uit de Top 2000 maken. Zo hoorde ik vandaag nummer 1311, Woorden zonder woorden van De Kast
Hoe afschuwelijk kan sommige muziek zijn....

1600 . Level 42 - It's over ( 1987 ) 6,0
Een ietwat zwaar aangezette ballade van Mark King en zijn vriendjes. Alle jaren '80 "maniertjes" zijn aanwezig. Toch blijft het een beetje zouteloos en dat is jammer want het potentieel is zeker aanwezig.

1599 . Do - Heaven ( 2002 )3,0
De OAR-achtige rockballade van Bryan Adams terug gebracht tot een klein liedje. Het kan allemaal met Do al zal ze hulp hebben gehad van de unplugged versie die Adams opgenomen had van dit nummer. Ik prefereer toch duidelijk de originele versie.

1598 . Doobie Brothers - Long train runnin' ( 1973 )5,5
Dat gitaarintro is legendarisch al doet het nummer me verder vrij weinig. Zoals Luc al aangaf zijn hier vele remixes van gemaakt die het niveau niet altijd om hoog hebben gekrikt.

1597 . Bryan Adams - Please forgive me ( 1993 ) 2,5
Rond deze periode was Bryan Adams, mede door het grote succes van Everything i Do, aardig de weg kwijt. Deze ballade mist alle gevoel en dat is niet eens het meest slechte er aan. Het is gewoon een slechte compositie waarbij Adams op zoek is gegaan naar Everything part 2.

1596 . Dave Dee Dozy Beaky Mick & Tich - The legend of Xanadu ( 1968 )6,0
Sci-fi beat. Dit is altijd weer leuk om te horen al moet dat ook weer niet te vaak zijn. Een klein beetje kitscherig is het wel.

1595 . Paul de Leeuw - Ik wil niet dat je liegt ( 1993 ) 2,0
Op tv kan je nog wel eens met hem lachen op plaat lukt dat een stuk minder. Deze makkelijke cover van Pausine is zelfs eerder om te huilen.

1594 . Bellamy Brothers - Let your love flow ( 1976 ) 6,0
Countrypop pur sang. Het ligt makkelijk in het gehoor en heeft een niets aan de hand uitstraling.

1593 . XTC - Making plans for Nigel ( 1979 ) 7,5
Sterke hoekige single van XTC. Een goede tekst op zeer aanstekelijke muziek dus niks mis mee lijkt me.

1592 . Guus Meeuwis - Proosten ( 2007 ) 3,0
Een beetje een melig nummer. Dit gaat wel heel snel vervelen. Het duurt sowieso al te lang.

1591 . David Bowie - Absolute beginners ( 1986 ) 7,0
David zijn piekperiode lag uiteraard in de jaren 70. Gelukkig had Bowie in de 80's nog een aantal redelijk sterke singles zoals deze. Een redelijk eentonig lied maar wel sterk gezongen en ook een die de aandacht weet vast te houden.

1590 . Adamski & Seal - Killer ( 1990 )8,5
Zeer sterke jaren '90 dancesingle. Tevens de doorbraak van Seal. Seal had de stem en Adamski de beats en de juiste setting.

1589 . Sade - No ordinary love ( 1992 ) 6,0
Chill-soul voor in de avond. Sade weet altijd een fijne sfeer neer te zetten. Al gaat een hele plaat met dit soort zwijmelmuziek wel vervelen.

1588 . Vangelis - Chariots of fire ( 1982 ) 9,0
Erg mooi nummer van deze Griek. Dit nummer komt nog vaak voorbij in sportdocu's. Dit is uiteraard vanaf de soundtrack van de film.

1587 . Heart - Magic man ( 1976 ) 7,5
Dit nummer komt van het bekendste album van Heart. Niet zo bekend als de echte grote hits van de band maar dat is niet helemaal terecht. Ook dit is een sterk nummer met prima vocalen en fraaie muzikale details.

1586 . Melanie & Edwin Hawkins singers - Lay down (Candles in the rain) ( 1970 ) 6,5
Aardige gospelpop met een hoog meezinggehalte. Wel een klassieker in het genre.

1585 . De Dijk - Laat het vanavond gebeuren ( 1997 ) 6,5
Deze no nonsense formatie zullen we vast nog wel vaker gaan tegen komen. Dit is een semi-rocker die niet tot het beste repetoire van deze groep behoort maar alleszins nog zeer onderhoudend.

1584 . Robbie Williams - Millennium ( 1998 ) 6,0
Een klein beetje over de top door alle oehoe's maar op zich best een aardig liedje. In zijn latere werk is de goede man een beetje te arrogant geworden maar dit kan er nog mee door.

1583 . Elvis Presley - Wooden heart ( 1961 ) 6,0
Inderdaad een lullig bijna kinderliedje achtig nummer. Het maakt je wel vrolijk in ieder geval. Elvis heeft zat slechtere nummers.

1582 . Randy Crawford - One day I'll fly away ( 1980 ) 5,5
Een ballad die ook bekend is geworden dankzij de reclame van KLM. De soul is een beetje zoek in het nummer waardoor er weinig opzienbarends over blijft. Dat is zowel positief als negatief bekeken.

1581 . Style Council - My ever changing moods ( 1984 ) 6,5
Zowel solo alsmede met The Jam en dus ook met Style Council staat de opper Mod in de top 2000. Ondanks dat het een wat rustiger nummer is swingt het nog steeds. Zeer aardig gitaarspel en laidback gezongen door Paul Weller

1580 . Earth Wind & Fire - After the love has gone ( 1979 ) 5,5
Behoorlijk glad en (te) geproduceerd lied. Een van de rustigere van deze groep maar dan nog kan het nog net op de dansvloer.

1579 . Frankie goes to Hollywood - Relax ( 1984 ) 9,0
Dit nummer knalt er nog steeds goed in. Fantastische setting van Trevor Horn en uitstekende vocalen van Holly Johnson. Dat lukte ze 2 albums en toen was de koek al weer op maar wel een paar klassiekers rijker

1578 . Chi Coltrane - You were my friend ( 1973 )6,0
Ik dacht dat ik maar 1 nummer kende van Chi maar dat blijken en er nu 2 te zijn. Een redelijke ballade met een wat steviger refrein. Het blijft wel een beetje een zwaktebod als je de titel van het nummer in het refrein tig keer moet herhalen. Mede door haar pianospel een kleine voldoende.

1577 . West Side Story/Leonard Bernstein - Maria ( 1961 ) 7,0
Deze instrumentale track van het redelijke bekende wijsje is stiekem best mooi. Fraaie en zwierige passages maken het beluisteren van deze track tot een fijn moment.

1576 . Rob de Nijs - Alles wat ademt ( 1985 )5,5
Tekstueel doet het bij mij menig teen krommen maar muzikaal zit het wel aardig in elkaar. Rob heeft wel betere (en eerlijkere) nummers gemaakt.

1575 . Billy Idol - Eyes without a face ( 1984 )6,5
Deze zelfbenoemde rocker die het grote gebaar niet schuwde komt met een gevoelige ballade. Het is bijna kitsch maar wel aardig op z'n tijd.

1574 . Righteous Brothers - You've lost that lovin' feelin' ( 1965 ) 7,0
Daar komt weer zo'n onverwoestbare klassieker. De samenzang klinkt nog steeds mooi in de oren en het orkestrale geluid werkt nog prima.

1573 . Michael Andrews ft. Gary Jules - Mad world ( 2002 ) 4,0
Een saaie cover van Tears for Fears. Het origineel kan ik zeer goed hebben maar deze rustige versie sla ik liever over.

1572 . Jackson Browne - The pretender ( 1976 )6,5
Een rustig en geloofwaardig nummer van deze singer-songwritter. Een kleine gloed van country maakt het nummer net wat interessanter dan vele andere die in dezelfde vijver vissen.

1571 . Bee Gees - You win again ( 1987 ) 7,5
Een soort van guilty pleasure voor mij. Ik heb dit altijd een fijn liedje gevonden. Die drums in het intro en dan die mooie synths maken het tot een fraaie popsong.

mahone
1620-Kamahl-Elephant song-1975
Op zich aardig dat iemand een nummer voor het goede doel maakt maar 36 jaar later klinkt het wel heel oubollig.

1619-Sparks-This town ain't big enough for both of us-1974
Dit vind ik wel leuk weer eens wat anders dan de gezapige glamrock uit die tijd.

1618-Blood, Sweat & Tears-Spinning wheel-1969
Aardig nummer vooral qua opbouw.

1617-Beatles-Ob la di, ob la da-1969
Te lullig voor woorden

1616-Novastar-Because-2008
Mooi nummer en een keer wat steviger dan we normaal van m horen

1615-Tina Turner-What's love got to do with it-1984
Haar cover van Let's Stay Together vond ik nog wel aardig maar hier ging ze voor mij al de te gladde kant op

1614-UB40 & Chrissie Hynde-I got you babe-1985
De stem van Ali Campbell vind ik niet te harden zonde van Chrissie Hynde die wel een mooie stem heeft.

1613-Bee Gees-Lonely days-1970
Saaie gearrangeerde muziek en de zang is verschrikkelijk.

1612-Keane-This is the last time-2005
Zwak nummer.Muziek kabbelt maar voort en die stem is te saai voor woorden.

1611-Genesis-I can't dance-1992
Ik vind de tekst heel grappig en de bijbehorende videoclip ook maar dit behoort natuurlijk niet tot het beste wat ze ooit gemaakt hebben.

1570 . Willeke Alberti - Telkens weer ( 1975 )
Dit nummer kende ik niet meer maar ik vind het best meevallen. Ik ben weliswaar niet zo happig op haar stemgeluid maar zij komt hier geloofwaardig en naturel over.
Cijfer: 6

1569 . Dan Fogelberg - Netherlands ( 1977 )
Ook lange tijd niet meer gehoord, symfonische popsong met weelderig orkest maar niet bombastisch, wel een mooi en sfeervol nummer dat past als soundtrack of ook op eindejaar.

1568 . Earth & Fire - Seasons ( 1970 )
Dit ken ik wel erg goed, Earth & Fire scoorde diverse hits in de jaren '70 en dit was hun eerste. Zowel de melodie als de gitaar vind ik grandioos alsook dat akoestisch einde.

1567 . Laura Pausini - La solitudine ( 1993 )
Hier krijgen wij het origineel en die hoor ik veel liever dan de coverversie van Paul de Leeuw, Laura Pausini kan tenminste zingen. Tenslotte wel een mooi nummer al draai ik dit niet vaak.

1566 . Elvis & Junkie XL - A little less conversation ( 2002 )
Er is verstandelijk geopteerd voor een weinig bekend Elvis-nummer, een populair Elvis-nummer in een remix zou heiligschennis zijn en al te gemakkelijk. Toch wel een geslaagde remix waar Elvis ermee zou ingestemd hebben moest hij nog leven.

1565 . Outsiders - Lying all the time ( 1966 )
Halverwege de jaren '60 kwamen - onder impuls van The Beatles - vele Nederlandse beatgroepen op waaronder Outsiders. Dit nummer met leuk rinkelend gitaartje rammelt wel langs alle kanten maar dat is misschien ook de charme ervan, al vind ik de zang vrij matig.

1564 . Joni Mitchell - Big yellow taxi ( 1970 )
Joni Mitchell was één van de belangrijkste vrouwelijke singer-songwriters in de jaren '70 en zij beschikt over een soepele stem waar ik erg van hou. Prachtig akoestisch nummer, vind ik nog steeds beter dan de coverversie door Counting Crows.

1563 . Beatles - If I fell ( 1965 )
The Beatles hebben (misschien gelukkig) weinig ballads uitgebracht. Dit zal voor sommigen wellicht te braaf in de oren klinken maar het is o zó pakkend en charmant.

1562 . Vitesse - Rosalyn ( 1982 )
Lange tijd niet meer gehoord (deze band was snel in de vergetelheid geraakt) maar ik vind het vooral ritmisch een leuk en aanstekelijk nummer in de (new wave) tijdgeest, al vind ik de zang minder uit de verf komen.

1561 . Frida Boccara - Cent mille chansons ( 1969 )
Hier niet zo bekend maar in Frankrijk was Frida Boccara erg populair. Niet meteen het soort Franse chanson dat mijn voorkeur wegdraagt - het klinkt mij wat oubollig - maar wel mooi gezongen en begeleid.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:49 uur

geplaatst: vandaag om 07:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.