Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 60s
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 juni 2012, 11:59 uur
chevy93 schreef:
[blablabla]
01. [01] Ennio Morricone - Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo (1966)
[...]
20. [11] Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow (1967)
[blablabla]
01. [01] Ennio Morricone - Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo (1966)
[...]
20. [11] Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow (1967)
Ja he zeg... ik wilde ook zo'n kek lijstje met tussen haakjes de positie van vorig jaar inleveren, maar ik dacht: dat wordt te veel werk voor de organisatie. Had dat wel gemogen of is dat een voorrecht voor de organisatie?

0
geplaatst: 2 juni 2012, 12:51 uur
Zit op de de Galapagos eilanden en het is vrijdag 1 juni. Ik moest van het ene naar het andere eiland hoppen om internetverbinding te krijgen. Vandaar net te laat. 
01. Van Morrison - Astral Weeks
02. Fleetwood Mac - Then Play On
03. Chicago - Chicago Transit Authority
04. Led Zeppelin - Led Zeppelin II
05. The Beatles - Magical Mystery Tour
06. The Rolling Stones - Let It Bleed
07. The Beach Boys - Pet Sounds
08. Bob Dylan - Highway 61 Revisited
09. The Band - Music from Big Pink
10. The Doors - The Doors
11. The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
12. Johnny Cash - At Folsom Prison
13. Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere
14. Nick Drake - Five Leaves Left
15. Love - Forever Changes
16. Fairport Convention - Liege & Lief
17. The Velvet Underground - The Velvet Underground
18. Tim Hardin - Tim Hardin 1
19. The Kinks - Face to Face
20. Golden Earring - Eight Miles High

01. Van Morrison - Astral Weeks
02. Fleetwood Mac - Then Play On
03. Chicago - Chicago Transit Authority
04. Led Zeppelin - Led Zeppelin II
05. The Beatles - Magical Mystery Tour
06. The Rolling Stones - Let It Bleed
07. The Beach Boys - Pet Sounds
08. Bob Dylan - Highway 61 Revisited
09. The Band - Music from Big Pink
10. The Doors - The Doors
11. The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
12. Johnny Cash - At Folsom Prison
13. Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere
14. Nick Drake - Five Leaves Left
15. Love - Forever Changes
16. Fairport Convention - Liege & Lief
17. The Velvet Underground - The Velvet Underground
18. Tim Hardin - Tim Hardin 1
19. The Kinks - Face to Face
20. Golden Earring - Eight Miles High
0
geplaatst: 2 juni 2012, 18:56 uur
Net zoals vorig jaar ben ik niet iemand die aan de deadline vasthoudt. Zolang ik niet begonnen ben met tellen, neem ik alles nog mee. Dus die van heicro staat genoteerd. Evenals de mededeling dat ik nu ga beginnen met tellen en straks met de eerste uitslag kom.

Maar ik heb hier inderdaad over nagedacht, maar het punt is dat ik nog een systeem moet bedenken waarbij je én je lijstje van vorig jaar mee kan nemen, zonder dat dit voor mij 'problemen' oplevert.
Even in het kort hoe ik het doe:
Ik verander de punt achter het cijfer in een puntkomma (tekst naar kolommen heeft standaard ingebouwd de scheidingstekens TAB, Puntkomma, Komma, Spatie en Overige)
Ik verander " - " in " } ", zodat ik het teken } als Overige kan gebruiken. "-" gebruik ik liever niet, omdat er heel wat albums zijn de - in de titel hebben en dit zorgt weer voor extra werk.
Vervolgens zet ik de puntentelling erachter (7-6-5-4) en sorteer ik de albums in een nieuw werkblad. Ik sorteer eerst op de naam van het album (hierdoor is het essentieel de juiste naam te gebruiken, omdat het weglaten van een woord als The ervoor kan zorgen dat het album op een totaal ander plek komt) en vervolgens op de positie, zodat ik ex aequo's makkelijk op kan lossen.
Dan probleem één: indien je het als mijn manier zal plaatsen:
Indien je het als volgt doet:
En het grootste hekelpunt: indien ik de oude en nieuwe posities zou scheiden, ontstaat er een extra kolom en dat werkt al helemaal niet.
Eigenlijk is de enige juiste plek voor een positie van vorig jaar achter de artiestennaam of achter de albumnaam, maar dat staat gewoon belachelijk.
Kortom, ik heb geen idee hoe ik dit simpel, maar effectief zou kunnen toestaan zonder dat het mij een heleboel werk oplevert.
Casartelli schreef:
Ja he zeg... ik wilde ook zo'n kek lijstje met tussen haakjes de positie van vorig jaar inleveren, maar ik dacht: dat wordt te veel werk voor de organisatie. Had dat wel gemogen of is dat een voorrecht voor de organisatie?
Dat laatste is zeker waar. Ja he zeg... ik wilde ook zo'n kek lijstje met tussen haakjes de positie van vorig jaar inleveren, maar ik dacht: dat wordt te veel werk voor de organisatie. Had dat wel gemogen of is dat een voorrecht voor de organisatie?

Maar ik heb hier inderdaad over nagedacht, maar het punt is dat ik nog een systeem moet bedenken waarbij je én je lijstje van vorig jaar mee kan nemen, zonder dat dit voor mij 'problemen' oplevert.
Even in het kort hoe ik het doe:
Ik verander de punt achter het cijfer in een puntkomma (tekst naar kolommen heeft standaard ingebouwd de scheidingstekens TAB, Puntkomma, Komma, Spatie en Overige)
Ik verander " - " in " } ", zodat ik het teken } als Overige kan gebruiken. "-" gebruik ik liever niet, omdat er heel wat albums zijn de - in de titel hebben en dit zorgt weer voor extra werk.
Vervolgens zet ik de puntentelling erachter (7-6-5-4) en sorteer ik de albums in een nieuw werkblad. Ik sorteer eerst op de naam van het album (hierdoor is het essentieel de juiste naam te gebruiken, omdat het weglaten van een woord als The ervoor kan zorgen dat het album op een totaal ander plek komt) en vervolgens op de positie, zodat ik ex aequo's makkelijk op kan lossen.
Dan probleem één: indien je het als mijn manier zal plaatsen:
01. [01] ARTIEST - ALBUM
Probleem is dat er, vanwege de tekst naar kolommen, gesorteerd wordt op de [ en niet op de naam van het album. Ik heb dan ook eerst ingevoerd in mijn sheet en daarna pas aangepast met mijn lijstje van vorig jaar.Indien je het als volgt doet:
[01] 01. ARTIEST - ALBUM
Probleem is nu dat de [01] als eerste komt en zodoende wordt het oplossen van ex aequo's een stuk ingewikkelder, omdat ik rekening moet houden met wat de juiste positie is en wat de oude posities zijn.En het grootste hekelpunt: indien ik de oude en nieuwe posities zou scheiden, ontstaat er een extra kolom en dat werkt al helemaal niet.
Eigenlijk is de enige juiste plek voor een positie van vorig jaar achter de artiestennaam of achter de albumnaam, maar dat staat gewoon belachelijk.
Kortom, ik heb geen idee hoe ik dit simpel, maar effectief zou kunnen toestaan zonder dat het mij een heleboel werk oplevert.
0
geplaatst: 2 juni 2012, 19:23 uur
Maar die oude scores worden toch pas aan het einde een een probleem (bij het tellen)? Als je dan een zoek-en-vervang doet en je sloopt die [01] etc eruit dan ben je toch gewoon klaar? Of snap ik je werkwijze niet
0
ClassicRocker
geplaatst: 2 juni 2012, 19:24 uur
Plaats een permalink van het bericht met je lijst van vorig jaar onder je lijst van dit jaar en het probleem is hartstikke opgelost. 

0
geplaatst: 2 juni 2012, 19:25 uur
Vooraf nog even een momentje voor deze plaat:

Vorig jaar slechts één keer genoemd (door Tribal Gathering). Door zijn 5e plek wist de plaat vorig jaar 6 punten te vergaren. Ongetwijfeld geïnspireerd door de geweldige prestatie van Sinnerman in de MuMe Ladder gingen we massaal het album beluisteren. Het resulteerde in precies 8 maal zoveel punten als vorig jaar. Lange tijd leek ze ook op weg naar een plek bij de laatste 40, maar dit jaar zal ze het moeten doen met 'slechts' een 47e plek.
U begrijpt ook, de drempel was dit jaar een stuk hoger (56 punten!)
Maar ook deze plaat deed het verbazingwekkend goed:

Van 18 punten (wat destijds plek 85 was) naar 45 punten (wat nu de 51e plek waard is).
Telling is klaar en de lijnen zijn gesloten ik verwacht de eerste update rond 20.00 uur.

Vorig jaar slechts één keer genoemd (door Tribal Gathering). Door zijn 5e plek wist de plaat vorig jaar 6 punten te vergaren. Ongetwijfeld geïnspireerd door de geweldige prestatie van Sinnerman in de MuMe Ladder gingen we massaal het album beluisteren. Het resulteerde in precies 8 maal zoveel punten als vorig jaar. Lange tijd leek ze ook op weg naar een plek bij de laatste 40, maar dit jaar zal ze het moeten doen met 'slechts' een 47e plek.
U begrijpt ook, de drempel was dit jaar een stuk hoger (56 punten!)
Maar ook deze plaat deed het verbazingwekkend goed:

Van 18 punten (wat destijds plek 85 was) naar 45 punten (wat nu de 51e plek waard is).
Telling is klaar en de lijnen zijn gesloten ik verwacht de eerste update rond 20.00 uur.
Brunniepoo schreef:
Maar die oude scores worden toch pas aan het einde een een probleem (bij het tellen)? Als je dan een zoek-en-vervang doet en je sloopt die [01] etc eruit dan ben je toch gewoon klaar? Of snap ik je werkwijze niet
Dat klopt en dat is ook een mogelijkheid, mits iedereen zich zou houden aan die precieze spelling. En de ervaring leert dat 9 van de 10 dat ook doen. Maar net die ene zorgt er juist voor dat het zoveel extra werk met zich meebrengt. Liever gewoon een quote van je oude lijst of achteraf nog wat lijstjes posten.Maar die oude scores worden toch pas aan het einde een een probleem (bij het tellen)? Als je dan een zoek-en-vervang doet en je sloopt die [01] etc eruit dan ben je toch gewoon klaar? Of snap ik je werkwijze niet
0
geplaatst: 2 juni 2012, 19:58 uur
40. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced? (1967) ( 56 punten) Nr. 1 van: CannabisFristi
Positie vorig jaar: 38 ( 44 punten)
Vorig jaar nog net binnen de lijst, dit jaar echt op het randje. Deze gitaargod staat natuurlijk helemaal terecht in deze lijst en kijk eens wat hij allemaal achter zich laat!
The Wind Cries Mary
39. Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (1966) ( 57 punten) Hoogste positie: 3
Positie vorig jaar: 42 ( 40 punten)
Gek genoeg was het vorig jaar Picknick die in de top 40 eindigde en deze dan weer net erbuiten. Dit jaar doet Picknick het toch bijzonder matig met slechts 34 punten. Ruim 20 deelnemers minder, maar dit jaar bijna 10 punten minder. Ach, in deze volgorde horen ze ook te staan.
Verdronken Vlinder
Positie vorig jaar: 38 ( 44 punten)
Vorig jaar nog net binnen de lijst, dit jaar echt op het randje. Deze gitaargod staat natuurlijk helemaal terecht in deze lijst en kijk eens wat hij allemaal achter zich laat!
vantagepoint schreef:
De productie verrast mij keer op keer hoe goed ze wel gedaan is voor toen en zeker voor een debuutplaat. Ook hoe fris de nummers wel blijven klinken, er zitten veel solo's in en gitaarlijnen die nog niemand echt heeft kunnen bereiken.
De productie verrast mij keer op keer hoe goed ze wel gedaan is voor toen en zeker voor een debuutplaat. Ook hoe fris de nummers wel blijven klinken, er zitten veel solo's in en gitaarlijnen die nog niemand echt heeft kunnen bereiken.
The Wind Cries Mary
39. Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (1966) ( 57 punten) Hoogste positie: 3
Positie vorig jaar: 42 ( 40 punten)
Gek genoeg was het vorig jaar Picknick die in de top 40 eindigde en deze dan weer net erbuiten. Dit jaar doet Picknick het toch bijzonder matig met slechts 34 punten. Ruim 20 deelnemers minder, maar dit jaar bijna 10 punten minder. Ach, in deze volgorde horen ze ook te staan.
dazzler schreef:
VOOR DE OVERLEVENDEN
is met stip Boudewijns visitekaartje.
Boordevol klassiekers en briljante teksten van Lennaert Nijgh.
Weinig tekstdichters spelen zo ritmisch met de Nederlandse taal
en weinig muzikanten komponeren daar zo'n sterke muziek bij.
VOOR DE OVERLEVENDEN
is met stip Boudewijns visitekaartje.
Boordevol klassiekers en briljante teksten van Lennaert Nijgh.
Weinig tekstdichters spelen zo ritmisch met de Nederlandse taal
en weinig muzikanten komponeren daar zo'n sterke muziek bij.
Verdronken Vlinder
0
geplaatst: 2 juni 2012, 20:16 uur
38. The Beatles - Magical Mystery Tour (1967) ( 58 punten) Hoogste positie: 2
Positie vorig jaar: 41 ( 41 punten)
Vorig jaar op één punt buiten de top 40 en dat was helemaal zuur toen iemand te laat zijn lijstje postte met daarin dit album. Dit jaar was het ook net niet, ware het niet dat ik het lijstje van heicro ook meegerekend heb. En nee, dat was geen strategische zet.
Wat mij betreft nog altijd hun beste album met zo goed als alleen maar sterke A-kanten.
Strawberry Fields Forever
37. Tim Buckley - Happy Sad (1969) (1969) ( 60 punten) Hoogste positie: 2
Positie vorig jaar: 101 ( 15 punten)
Nu al het bewijs dat de uitslag behoorlijk anders kan zijn. Ook ik ben afgelopen jaar gevallen voor dit album en heb hem in mijn lijstje opgenomen. Hoewel ik toch vaker val voor een goede productie is het juist die speelsheid van Tim Buckley die het album zo geweldig maakt. Beetje jam-achtig en Gypsy Woman is toch wel een verplicht nummertje.
Gypsy Woman
36. Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul (1965) ( 60 punten) Nr. 1 van: thelion
Positie vorig jaar: 27 ( 56 punten)
Veel profijt had Otis niet, slechts 4 punten meer. Nog altijd genoeg voor een plek bij de beste 40, dus ach. De man was slechts 24 toen hij deze klassieker maakte. Iets wat alleen maar benadrukt hoe zonde het is dat Otis 2 jaar later alweer van ons afgenomen werd.
Positie vorig jaar: 41 ( 41 punten)
Vorig jaar op één punt buiten de top 40 en dat was helemaal zuur toen iemand te laat zijn lijstje postte met daarin dit album. Dit jaar was het ook net niet, ware het niet dat ik het lijstje van heicro ook meegerekend heb. En nee, dat was geen strategische zet.
Wat mij betreft nog altijd hun beste album met zo goed als alleen maar sterke A-kanten.
avdj schreef:
Rationeel gezien is het wederom een steengoed album dat Sgt. Pepper... op sommige momenten zelfs overtreft. Iedere artiest die met iets dergelijks op de proppen komt zal overladen worden met lovende kritieken. Het zegt alles over de status van The Beatles dat deze in hun oeuvre nooit naar voren komt.
Rationeel gezien is het wederom een steengoed album dat Sgt. Pepper... op sommige momenten zelfs overtreft. Iedere artiest die met iets dergelijks op de proppen komt zal overladen worden met lovende kritieken. Het zegt alles over de status van The Beatles dat deze in hun oeuvre nooit naar voren komt.
Strawberry Fields Forever
37. Tim Buckley - Happy Sad (1969) (1969) ( 60 punten) Hoogste positie: 2
Positie vorig jaar: 101 ( 15 punten)
Nu al het bewijs dat de uitslag behoorlijk anders kan zijn. Ook ik ben afgelopen jaar gevallen voor dit album en heb hem in mijn lijstje opgenomen. Hoewel ik toch vaker val voor een goede productie is het juist die speelsheid van Tim Buckley die het album zo geweldig maakt. Beetje jam-achtig en Gypsy Woman is toch wel een verplicht nummertje.

Madjack71 schreef:
Muziek van Tim Buckley is voor mij niet direct iets om na 1 keer te horen een oordeel te geven. Het zit m.i. redelijk complex in elkaar, herbergt diverse sferen in een nummer en heeft een jazzy geheel over zich. Het is een buitenbeentje in het grote kwalitatieve aanbod uit die tijd naar mijn gevoel, maar eentje die mij wel weet te prikkelen....waar ben ik nog niet uit.
Muziek van Tim Buckley is voor mij niet direct iets om na 1 keer te horen een oordeel te geven. Het zit m.i. redelijk complex in elkaar, herbergt diverse sferen in een nummer en heeft een jazzy geheel over zich. Het is een buitenbeentje in het grote kwalitatieve aanbod uit die tijd naar mijn gevoel, maar eentje die mij wel weet te prikkelen....waar ben ik nog niet uit.
Gypsy Woman
36. Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul (1965) ( 60 punten) Nr. 1 van: thelion
Positie vorig jaar: 27 ( 56 punten)
Veel profijt had Otis niet, slechts 4 punten meer. Nog altijd genoeg voor een plek bij de beste 40, dus ach. De man was slechts 24 toen hij deze klassieker maakte. Iets wat alleen maar benadrukt hoe zonde het is dat Otis 2 jaar later alweer van ons afgenomen werd.
thelion schreef:
Dit album maakte Otis bekend onder de zwarte bevolking van de VS maar hij wilde meer en kreeg dat 2 jaar later ook met zijn optreden op het Monterey Festival in 1967 waar hij een voornamelijk wit publiek uitzinnig kreeg.
Helaas storte zijn vliegtuig op 10 december van dat zelfde jaar neer in Lake Monona, Wisconsin en was een groot soul artiest veels te vroeg heen gegaan.
I’ve Been Loving You Too LongDit album maakte Otis bekend onder de zwarte bevolking van de VS maar hij wilde meer en kreeg dat 2 jaar later ook met zijn optreden op het Monterey Festival in 1967 waar hij een voornamelijk wit publiek uitzinnig kreeg.
Helaas storte zijn vliegtuig op 10 december van dat zelfde jaar neer in Lake Monona, Wisconsin en was een groot soul artiest veels te vroeg heen gegaan.
0
Zephyr
geplaatst: 2 juni 2012, 20:37 uur
Boudewijn de Groot in de top 40 van de eindlijst :
Niks minder dan terecht natuurlijk; Neerland's trots in deze lijst !
Niks minder dan terecht natuurlijk; Neerland's trots in deze lijst !

0
geplaatst: 2 juni 2012, 20:47 uur
Tim Buckley moet ik toch nog eens opzoeken. Ik had liever Picknick in de lijst gehad in plaats van Voor De Overlevenden. Maar Voor De Overlevenden is ook heel goed. 

0
geplaatst: 2 juni 2012, 21:02 uur
Joepie, Voor De Overlevenden erin 
En ook leuk van Tim Buckley, alleen jammer dat hij er met het verkeerde album instaat
Of komt Goodbye And Hello nog?

En ook leuk van Tim Buckley, alleen jammer dat hij er met het verkeerde album instaat
Of komt Goodbye And Hello nog?
0
geplaatst: 2 juni 2012, 21:07 uur
En we zijn begonnen hoor
Benieuwd waar mijn favorieten staan. Jimi Hendrix staat er alvast terecht in 
Benieuwd waar mijn favorieten staan. Jimi Hendrix staat er alvast terecht in 
0
geplaatst: 2 juni 2012, 21:16 uur
35. Cream - Disraeli Gears (1967) ( 61 punten) Hoogste positie: 6
Aantal keer genoemd: 15x / Positie vorig jaar: 55 ( 28 punten)
En hier weer een opmerkelijke naam in de lijst. Meer dan twee keer zoveel punten als vorig jaar, maar nog opmerkelijker is dat deze plaat nooit verder kwam dan de zesde plek. En ditmaal heb ik geen theorie waarom die stijging er opeens is. Erg kort, dus geen reden om hem links te laten liggen, maar mijn ding is het niet echt.
Sunshine of Your Love
34. The Kinks - The Kinks Are the Village Green Preservation Society (1968) ( 61 punten) Hoogste positie: 2-5
Aantal keer genoemd: 10x / Positie vorig jaar: 48 ( 32 punten)
Vorig jaar wonnen The Byrds, dit jaar winnen The Kinks. Dit jaar eindigen de vogels namelijk precies op dezelfde plek als The Kinks vorig jaar eindigden (zij het met iets meer, 48, punten). Iets wat ik betreur, want ik hou veel meer van The Byrds en deze van The Kinks doet mij dan ook vrij weinig.
The Village Green Preservation Society
33. The Zombies - Odessey & Oracle (1968) ( 61 punten) Hoogste positie: 2-3
Aantal keer genoemd: 12x / Positie vorig jaar: 46 ( 36 punten)
Uiteraard ken ik Time of the Season, maar eigenlijk ken ik er niet veel meer van. Stond zeker op mijn lijstje de afgelopen 2 weken, maar ik ben er gewoon niet aan toegekomen. Een album dat ik zelf niet zo vaak tegenkom op de site, dus mooi dat deze weer eens in de aandacht komt.
Time of the Season
32. The Moody Blues - Days of Future Passed (1967) ( 62 punten) Hoogste positie: 2
Aantal keer genoemd: 12x / Positie vorig jaar: 21 ( 68 punten)
Nota bene minder punten dan vorig jaar en ook twee keer minder genoemd. Gemiddeld gezien is het dus beter gegaan. Eén van de eerste progalbums en er zitten zeker mooie nummers tussen. En al was het alleen al vanwege die prachtige afsluiter.
31. The Velvet Underground - The Velvet Underground (1969) ( 69 punten) Nr. 1 van: Rudi S
Aantal keer genoemd: 15x / Positie vorig jaar: 32 ( 51 punten)
En we sluiten af met het beste album van deze befaamde band. Cleaner, mooier geproduceerd en precies zoals Slowgaze zegt: “Braver? Mooier en minstens zo spannend; alleen is het nu onderhuids in plaats van door de distortion heen.”
Het ene prachtige nummer volgt het andere op.
Pale Blue Eyes
Aantal keer genoemd: 15x / Positie vorig jaar: 55 ( 28 punten)
En hier weer een opmerkelijke naam in de lijst. Meer dan twee keer zoveel punten als vorig jaar, maar nog opmerkelijker is dat deze plaat nooit verder kwam dan de zesde plek. En ditmaal heb ik geen theorie waarom die stijging er opeens is. Erg kort, dus geen reden om hem links te laten liggen, maar mijn ding is het niet echt.
aerogp1 schreef:
Wat een sound zet deze super-groep neer. Prachtig gitaargeweld en van die lekker slordige zang, helemaal geweldig. Een intens album is het! De ervaring was blijkbaar ook voor de heren-Cream erg intens, want ze hebben het niet al te lang volgehouden. In ieder geval lang genoeg om 2 superalbums af te leveren.
Wat een sound zet deze super-groep neer. Prachtig gitaargeweld en van die lekker slordige zang, helemaal geweldig. Een intens album is het! De ervaring was blijkbaar ook voor de heren-Cream erg intens, want ze hebben het niet al te lang volgehouden. In ieder geval lang genoeg om 2 superalbums af te leveren.
Sunshine of Your Love
34. The Kinks - The Kinks Are the Village Green Preservation Society (1968) ( 61 punten) Hoogste positie: 2-5
Aantal keer genoemd: 10x / Positie vorig jaar: 48 ( 32 punten)
Vorig jaar wonnen The Byrds, dit jaar winnen The Kinks. Dit jaar eindigen de vogels namelijk precies op dezelfde plek als The Kinks vorig jaar eindigden (zij het met iets meer, 48, punten). Iets wat ik betreur, want ik hou veel meer van The Byrds en deze van The Kinks doet mij dan ook vrij weinig.
Serpico schreef:
Het album gaat in feite over nostalgie. In ieder nummer wordt dromerig teruggekeken op het verleden, waarin dingen simpel en beter waren. De zomer, de middelbare school, fotoalbums, je eerste kus, je ouders. The Kinks maken van een deel uit je leven een muziekalbum!
Het album gaat in feite over nostalgie. In ieder nummer wordt dromerig teruggekeken op het verleden, waarin dingen simpel en beter waren. De zomer, de middelbare school, fotoalbums, je eerste kus, je ouders. The Kinks maken van een deel uit je leven een muziekalbum!
The Village Green Preservation Society
33. The Zombies - Odessey & Oracle (1968) ( 61 punten) Hoogste positie: 2-3
Aantal keer genoemd: 12x / Positie vorig jaar: 46 ( 36 punten)
Uiteraard ken ik Time of the Season, maar eigenlijk ken ik er niet veel meer van. Stond zeker op mijn lijstje de afgelopen 2 weken, maar ik ben er gewoon niet aan toegekomen. Een album dat ik zelf niet zo vaak tegenkom op de site, dus mooi dat deze weer eens in de aandacht komt.
LucM schreef:
Prachtig album uit de jaren '60, destijds onderschat maar nu terecht hoog gewaardeerd. Het is psychedelisch of jazzy getint en de sfeer van de jaren '60 zit er wel in maar daar is absoluut niets mis mee. Prachtige vocalen, harmonieuze en behoorlijk inventieve arrangementen, prima songs met beeldende teksten.
Prachtig album uit de jaren '60, destijds onderschat maar nu terecht hoog gewaardeerd. Het is psychedelisch of jazzy getint en de sfeer van de jaren '60 zit er wel in maar daar is absoluut niets mis mee. Prachtige vocalen, harmonieuze en behoorlijk inventieve arrangementen, prima songs met beeldende teksten.
Time of the Season
32. The Moody Blues - Days of Future Passed (1967) ( 62 punten) Hoogste positie: 2
Aantal keer genoemd: 12x / Positie vorig jaar: 21 ( 68 punten)
Nota bene minder punten dan vorig jaar en ook twee keer minder genoemd. Gemiddeld gezien is het dus beter gegaan. Eén van de eerste progalbums en er zitten zeker mooie nummers tussen. En al was het alleen al vanwege die prachtige afsluiter.
Casartelli schreef:
Feit is in elk geval dat hij 38 jaar na dato voor mij overeind staat als een van dé symfo-pionierswerken. Weliswaar komen rock (beat) en symfonie meer naast elkaar voor dan dat er van echte integratie sprake is, maar daar is het dan ook een pionierswerk voor.
THE NIGHT: Nights in White SatinFeit is in elk geval dat hij 38 jaar na dato voor mij overeind staat als een van dé symfo-pionierswerken. Weliswaar komen rock (beat) en symfonie meer naast elkaar voor dan dat er van echte integratie sprake is, maar daar is het dan ook een pionierswerk voor.
31. The Velvet Underground - The Velvet Underground (1969) ( 69 punten) Nr. 1 van: Rudi S
Aantal keer genoemd: 15x / Positie vorig jaar: 32 ( 51 punten)
En we sluiten af met het beste album van deze befaamde band. Cleaner, mooier geproduceerd en precies zoals Slowgaze zegt: “Braver? Mooier en minstens zo spannend; alleen is het nu onderhuids in plaats van door de distortion heen.”
Het ene prachtige nummer volgt het andere op.
Kaaasgaaf schreef:
Verreweg het állermooiste VU-album. Zeer onderhuids, indringend en tranentrekkend mooi
People Are Strange
23. The Who - Tommy (1969) ( 95 punten) Nr. 1 van: vigil
Aantal keer genoemd: 17x / Positie vorig jaar: 28 ( 54 punten)
Wie rockopera zegt, zegt Tommy. Mij bekender als de tune van de Top 2000. Ruim een uur, maar die gaat zo voorbij. Dit jaar toch net buiten mijn lijstje. Typisch album dat je of helemaal koud laat of waar je enorm van kan genieten.
Tommy (volledig) (wegens gebrek aan goede link van openingsnummer)
22. The Velvet Underground - White Light / White Heat (1968) ( 104 punten) Nr. 1 van: bennerd, shinybeast
Aantal keer genoemd: 19x / Positie vorig jaar: 17 ( 77 punten)
De battles tussen de ‘laag’geklasseerde albums hebben de mannen (+ Nico) van Velvet Underground met verve gewonnen. De echte strijd speelt zich natuurlijk bovenin af. Maar ook White Light/White Heat mag niet onbesproken voorbij gaan. Hoewel ik dat zelf best zou willen...
White Light / White Heat
21. Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969) ( 107 punten) Nr. 1 van: oceanvolta, Papartis
Aantal keer genoemd: 21x / Positie vorig jaar: 33 ( 48 punten)
Door een foute notatie had ik er eerst 13 punten te weinig bij geteld (albums stonden vermeld als II). Om maar weer even aan te geven dat het een behoorlijk verschil kan maken. Vier meesterwerken in drie jaar, twee meesterwerken i n één jaar. Heel weinig bands hebben dit weten te presteren. Led Zeppelin deden het. Het album dat opent met wellicht de beroemdste riff aller tijden is net iets minder dan het debuut. Maar nog altijd behoorlijk sterk. Toch net buiten de top 20. Hoewel, het gat met de nummer 20 is heel toepasselijk best groot (15 punten).
Whole Lotta Love
Morgen meer!
Edit: En hoewel jullie me natuurlijk niet geloven is het 100% toeval dat de posts om 20.16, 21.16, 21.46 en 22.16 geplaatst zijn.
Aantal keer genoemd: 14x / Positie vorig jaar: 18 ( 71 punten)
Toch gewoon weer een prima prestatie. Tussen al dat mannelijk geweld is Dusty de enige die zich als vrouw heeft weten te profileren (Nico niet meegerekend). De soulzangeres met een gouden stem. Alleen jammer dat ze mijn gevoelige snaar nog niet zo raakt.
psychonaatje schreef:
Dusty draagt het album in zijn geheel, met haar rechtoe-rechtaan en gepassioneerde stem. Dat is een overigens een knappe prestatie, want het moet niet gemakkelijk zijn om jezelf staande te houden in de dikke (soms bijna kitscherige), maar prachtige arrangementen, zeker als je niet zo'n krachtige rauwe stem hebt als Aretha Franklin, maar meer aan de zoete kant van de soul zit. En dan ook nog zonder de verschrikkelijke uithalen waaraan dergelijke zangeressen zich vaak schuldig aan maken.
Dusty draagt het album in zijn geheel, met haar rechtoe-rechtaan en gepassioneerde stem. Dat is een overigens een knappe prestatie, want het moet niet gemakkelijk zijn om jezelf staande te houden in de dikke (soms bijna kitscherige), maar prachtige arrangementen, zeker als je niet zo'n krachtige rauwe stem hebt als Aretha Franklin, maar meer aan de zoete kant van de soul zit. En dan ook nog zonder de verschrikkelijke uithalen waaraan dergelijke zangeressen zich vaak schuldig aan maken.
The Windmills of Your Mind
24. The Doors - Strange Days (1967) ( 90 punten) Nr. 1 van: orbit
Aantal keer genoemd: 18x / Positie vorig jaar: 25 ( 57 punten)
Waiting for the Sun had pech en viel met 50 punten net buiten de top 40. Strange Days staat dit jaar weer bij de beste 25 en dat lijkt me ook logisch. Vrij kort, maar er staan heel wat parels op dit album! Hoewel de echte vraag natuurlijk blijft hoe hoog hun debuut is geëindigd.

deric raven schreef:
Was het debuut nog duidelijk een lange trip veroorzaakt door de consumptie van allerlei drugs.
Strange Days is duidelijk de Cold Turkey van de volgende dag.
Het koortsachtig op zoek gaan om opnieuw te scoren.
Beangstigende kijk op een nuchter leven.
Het besef dat door het te snelle succes geen weg meer terug is.
Realiteit en droombeelden zullen verweven worden tot een vliegend tapijt.
Zoals de albumhoes al aan geeft; het leven is een groot circus.
Was het debuut nog duidelijk een lange trip veroorzaakt door de consumptie van allerlei drugs.
Strange Days is duidelijk de Cold Turkey van de volgende dag.
Het koortsachtig op zoek gaan om opnieuw te scoren.
Beangstigende kijk op een nuchter leven.
Het besef dat door het te snelle succes geen weg meer terug is.
Realiteit en droombeelden zullen verweven worden tot een vliegend tapijt.
Zoals de albumhoes al aan geeft; het leven is een groot circus.
People Are Strange
23. The Who - Tommy (1969) ( 95 punten) Nr. 1 van: vigil
Aantal keer genoemd: 17x / Positie vorig jaar: 28 ( 54 punten)
Wie rockopera zegt, zegt Tommy. Mij bekender als de tune van de Top 2000. Ruim een uur, maar die gaat zo voorbij. Dit jaar toch net buiten mijn lijstje. Typisch album dat je of helemaal koud laat of waar je enorm van kan genieten.
Flipper schreef:
Schitterende 'moeder van alle concept albums'. Het verhaal over een doofstomme flipperjunk, je moet er maar op komen. Pete Townshend was 24 jaar toen hij dit schreef. Er staan een aantal pareltjes op, maar over het algemeen is 'Who's next' sterker.
Schitterende 'moeder van alle concept albums'. Het verhaal over een doofstomme flipperjunk, je moet er maar op komen. Pete Townshend was 24 jaar toen hij dit schreef. Er staan een aantal pareltjes op, maar over het algemeen is 'Who's next' sterker.
Tommy (volledig) (wegens gebrek aan goede link van openingsnummer)
22. The Velvet Underground - White Light / White Heat (1968) ( 104 punten) Nr. 1 van: bennerd, shinybeast
Aantal keer genoemd: 19x / Positie vorig jaar: 17 ( 77 punten)
De battles tussen de ‘laag’geklasseerde albums hebben de mannen (+ Nico) van Velvet Underground met verve gewonnen. De echte strijd speelt zich natuurlijk bovenin af. Maar ook White Light/White Heat mag niet onbesproken voorbij gaan. Hoewel ik dat zelf best zou willen...
doke1 schreef:
Hoe zwart is zwart? Hoe zwart is de duivel? Hoe zwart is de albumhoes van White Light / White Heat? Hoe zwart is het album White Light / White Heat opzich? Nou geloof mij, de duivel en de albumhoes staan nog lang niet in de zwarte schaduw van dit album.
Hoe zwart is zwart? Hoe zwart is de duivel? Hoe zwart is de albumhoes van White Light / White Heat? Hoe zwart is het album White Light / White Heat opzich? Nou geloof mij, de duivel en de albumhoes staan nog lang niet in de zwarte schaduw van dit album.
White Light / White Heat
21. Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969) ( 107 punten) Nr. 1 van: oceanvolta, Papartis
Aantal keer genoemd: 21x / Positie vorig jaar: 33 ( 48 punten)
Door een foute notatie had ik er eerst 13 punten te weinig bij geteld (albums stonden vermeld als II). Om maar weer even aan te geven dat het een behoorlijk verschil kan maken. Vier meesterwerken in drie jaar, twee meesterwerken i n één jaar. Heel weinig bands hebben dit weten te presteren. Led Zeppelin deden het. Het album dat opent met wellicht de beroemdste riff aller tijden is net iets minder dan het debuut. Maar nog altijd behoorlijk sterk. Toch net buiten de top 20. Hoewel, het gat met de nummer 20 is heel toepasselijk best groot (15 punten).
dreamtheater06 schreef:
Al met al kunnen we “Led Zeppelin II” dus met recht een verschrikkelijk goed werkstuk noemen. De plaat doet naar mijn mening namelijk mee in de grote reeks klassiekers die het prachtige jaar 1969 rijk was (onder andere “Abbey Road” van the Beatles en “Tommy” van the Who). Het album heeft namelijk veel een veel meer impact gehad op de muziekgeschiedenis van de afgelopen 50 jaar dan bijvoorbeeld zijn voorganger of de eerder genoemde plaat van Steppenwolf. Na een bruisend jaren zestig was het Led Zeppelin die een nieuwe stroming inwijdden, de jaren zeventig konden beginnen…
Al met al kunnen we “Led Zeppelin II” dus met recht een verschrikkelijk goed werkstuk noemen. De plaat doet naar mijn mening namelijk mee in de grote reeks klassiekers die het prachtige jaar 1969 rijk was (onder andere “Abbey Road” van the Beatles en “Tommy” van the Who). Het album heeft namelijk veel een veel meer impact gehad op de muziekgeschiedenis van de afgelopen 50 jaar dan bijvoorbeeld zijn voorganger of de eerder genoemde plaat van Steppenwolf. Na een bruisend jaren zestig was het Led Zeppelin die een nieuwe stroming inwijdden, de jaren zeventig konden beginnen…
Whole Lotta Love
Morgen meer!
Edit: En hoewel jullie me natuurlijk niet geloven is het 100% toeval dat de posts om 20.16, 21.16, 21.46 en 22.16 geplaatst zijn.

0
geplaatst: 2 juni 2012, 22:18 uur
Arrie schreef:
@Chevy: je kan The Beatles (het album) natuurlijk ook in tweeën delen, en dan eerst de eerste helft leren kennen, en later de tweede helft. Zo doe ik het altijd met dubbelalbums.
Gek genoeg heb ik dat idee bij The White Album nooit overwogen. En dat terwijl ik eerder tegenstander dan lid ben van de club "albums moeten altijd in de volgorde gedraaid worden zoals ze gemaakt zijn". @Chevy: je kan The Beatles (het album) natuurlijk ook in tweeën delen, en dan eerst de eerste helft leren kennen, en later de tweede helft. Zo doe ik het altijd met dubbelalbums.

0
geplaatst: 2 juni 2012, 23:04 uur
Je maakt er weer een hoop werk van chevy 
En ik heb Pastel Blues gewoon over het hoofd gezien

En ik heb Pastel Blues gewoon over het hoofd gezien

0
geplaatst: 2 juni 2012, 23:13 uur
Pas een plaat van mijn lijstje langsgekomen, maar dat zie ik als goed nieuws. Ik verwacht er namelijk nog 10 
EDIT: Ook hier complimenten naar chevy

EDIT: Ook hier complimenten naar chevy

0
geplaatst: 2 juni 2012, 23:16 uur
Inderdaad, heel leuk (en inspirerend) om te lezen. Zelf ga ik pas de volgende keer stemmen, aangezien ik weinig albums uit de 60s helemaal gedraaid heb.
0
geplaatst: 2 juni 2012, 23:49 uur
Een mooie plaats voor Dusty, in Memphis.
Verder verschillende dingen gezien die ik nog niet ken dus er valt hier voor mij zeker wat te ontdekken. Knap initiatief chevy.
Verder verschillende dingen gezien die ik nog niet ken dus er valt hier voor mij zeker wat te ontdekken. Knap initiatief chevy.

0
geplaatst: 3 juni 2012, 13:57 uur
We beginnen de dag even met een huishoudelijke mededeling: ik heb 3 punten van The Velvet Underground geteld bij The Velvet Underground & Nico. Dit heeft als gevolg dat eerstegenoemde plaat 72 punten heeft en 30e is ipv 31e. Trout Mask Replica zakt daardoor één plaatje terug. Voor de nummer 1-positie heeft dit geen gevolgen.
0
geplaatst: 3 juni 2012, 14:23 uur
20. The Beach Boys - Pet Sounds (1966) ( 122 punten) Nr. 1 van: GrafGantz, heartofsoul
Aantal keer genoemd: 22x / Positie vorig jaar: 22 ( 62 punten)

16 van de 22 maal dat Pet Sounds genoemd werd, eindigde die in de top 10 en is daarmee slechts 12e in de lijst met gemiddelde hoogste notering. Het zegt alles over de dominantie van de albums uit de top 20. En wederom wint The Beatles met afstand de strijd, want maar liefst drie albums eindigen hoger dan Pet Sounds.
God Only Knows
19. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) ( 131 punten) Nr. 1 van: ClassicRocker, LucM
Aantal keer genoemd: 23x / Positie vorig jaar: 20 ( 71 punten)

Hoe typisch dat de opvolger van Pet Sounds, Sgt. Pepper’s, precies na Pet Sounds komt. Er is al zoveel over geschreven en ik heb ook niet het idee dat ik hier even wat aan toe ga voegen.

A Day in the Life
18. Frank Zappa - Hot Rats (1969) ( 132 punten) Nr. 1 van: Teunnis, ricardo, freakey
Aantal keer genoemd: 25x / Positie vorig jaar: 11 ( 99 punten)

Het ligt qua punten zo verschrikkelijk dicht bij elkaar. Hot Rats stond ook een hele tijd in de top 10, maar zakte op het einde toch aardig wat weg. Werd één keer minder genoemd dan de nummer 17, vandaar 18e.
Willie the Pimp
Aantal keer genoemd: 22x / Positie vorig jaar: 22 ( 62 punten)

16 van de 22 maal dat Pet Sounds genoemd werd, eindigde die in de top 10 en is daarmee slechts 12e in de lijst met gemiddelde hoogste notering. Het zegt alles over de dominantie van de albums uit de top 20. En wederom wint The Beatles met afstand de strijd, want maar liefst drie albums eindigen hoger dan Pet Sounds.
fluidvirgo schreef:
Wat betreft de simpelheid kan ik het enkel oneens zijn. Deze songs, m.n. Wouldn't it be nice, God only knows en (vooruit) Sloop John B. tonen een staaltje popcrafting van, zeker voor die tijd, uitzonderlijk hoog niveau. En dan Let's go away for a while...pfff.... Alle emotie van Brian zit in de muziek, nergens is dat zo goed hoorbaar als op deze plaat.
Wat betreft de simpelheid kan ik het enkel oneens zijn. Deze songs, m.n. Wouldn't it be nice, God only knows en (vooruit) Sloop John B. tonen een staaltje popcrafting van, zeker voor die tijd, uitzonderlijk hoog niveau. En dan Let's go away for a while...pfff.... Alle emotie van Brian zit in de muziek, nergens is dat zo goed hoorbaar als op deze plaat.
God Only Knows
19. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) ( 131 punten) Nr. 1 van: ClassicRocker, LucM
Aantal keer genoemd: 23x / Positie vorig jaar: 20 ( 71 punten)

Hoe typisch dat de opvolger van Pet Sounds, Sgt. Pepper’s, precies na Pet Sounds komt. Er is al zoveel over geschreven en ik heb ook niet het idee dat ik hier even wat aan toe ga voegen.
bawimeko schreef:
Zoals een Engelse recensent in Mojo een paar jaar geleden opmerkte: "You don't have to like pop to like The Beatles, but there's a case to be made that if you don't like the Beatles, you don't like pop, rock or any music that has been made in the last 40 years".
Ik kan me daar wel in vinden...
Tja.. Zoals een Engelse recensent in Mojo een paar jaar geleden opmerkte: "You don't have to like pop to like The Beatles, but there's a case to be made that if you don't like the Beatles, you don't like pop, rock or any music that has been made in the last 40 years".
Ik kan me daar wel in vinden...

A Day in the Life
18. Frank Zappa - Hot Rats (1969) ( 132 punten) Nr. 1 van: Teunnis, ricardo, freakey
Aantal keer genoemd: 25x / Positie vorig jaar: 11 ( 99 punten)

Het ligt qua punten zo verschrikkelijk dicht bij elkaar. Hot Rats stond ook een hele tijd in de top 10, maar zakte op het einde toch aardig wat weg. Werd één keer minder genoemd dan de nummer 17, vandaar 18e.

Aap schreef:
In mijn optiek is Zappa iemand die muziekstijlen tracht te karikaturiseren, of parodiëren, zo je wilt. Hij pakt een genre en extrapoleert dat zover als hij kan; zo iets van 'Dus dit vind jij mooi?', goed, dan neem ik dat, leg het onder een vergrootglas, blaas het op tot extreme proporties, smijt het terug in je gezicht en vraag dan 'Vind je het nu nog steeds mooi?'.
In mijn optiek is Zappa iemand die muziekstijlen tracht te karikaturiseren, of parodiëren, zo je wilt. Hij pakt een genre en extrapoleert dat zover als hij kan; zo iets van 'Dus dit vind jij mooi?', goed, dan neem ik dat, leg het onder een vergrootglas, blaas het op tot extreme proporties, smijt het terug in je gezicht en vraag dan 'Vind je het nu nog steeds mooi?'.
Willie the Pimp
0
geplaatst: 3 juni 2012, 14:49 uur
Op Pet Sounds staan mooie en bekende liedjes maar die andere platen van the Beach Boys zouden ook wat meer aandacht verdienen. Hierbij doe ik een oproep aan Pet Sounds liefhebbers. Luister ook eens naar Wild Honey, Friends en 20/20. Of uit begin jaren 70 Sunflower Surf'Up en Holland.
0
geplaatst: 3 juni 2012, 15:14 uur
17. Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966) ( 132 punten) Hoogste positie: 3
Aantal keer genoemd: 26x / Positie vorig jaar: 16 ( 82 punten)

Blonde On Blonde is het laatste album dat zonder topnotering bleef. Hoewel vaak genoemd, is er dus toch niemand die dit als de absolute top ziet. Vorig jaar nog beter dan Highway 61, dit jaar dus (net) iets minder.
Just Like a Woman
16. Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969) ( 133 punten) Nr. 1 van: cornucopia, Guinness1980
Aantal keer genoemd: 25x / Positie vorig jaar: 24 ( 58 punten)

Vorig jaar mochten Robert Plant en zijn band voor de pauze al naar huis. Dit jaar scoren ze op z’n zachtst gezegd iets beter. Ruim 2 keer zoveel punten. In mijn ogen heel erg terecht, want het staat bomvol steengoede rock.
Babe I’m Gonna Leave You
15. John Coltrane - A Love Supreme (1965) ( 138 punten) Nr. 1 van: Ataloona, Jesse
Aantal keer genoemd: 23x / Positie vorig jaar: 10 ( 104 punten)

Vorig jaar nog top 10. Dit jaar toch niet genoeg medestanders. Ook de maar liefst 7(!) nummer 2-posities waren niet genoeg. Zelf heb ik het album na herbeluistering toch verhoogd naar 3,5*, maar ik weet nog steeds niet heel goed wat ik er nou precies mee aan moet vangen.
Part I: Acknowledgement
Aantal keer genoemd: 26x / Positie vorig jaar: 16 ( 82 punten)

Blonde On Blonde is het laatste album dat zonder topnotering bleef. Hoewel vaak genoemd, is er dus toch niemand die dit als de absolute top ziet. Vorig jaar nog beter dan Highway 61, dit jaar dus (net) iets minder.
Rhythm&Poetry schreef:
Een erg goed album van Dylan, met voor mij als nadeel dat het wat te lang duurt en dat het soms een tikkeltje zeurderig wordt. Maar nu klink ik negatiever dan dat ik het bedoel want ik heb echt genoten van Blonde on Blonde. Over het algemeen werkt de stem van Dylan gewoon verslavend en kan ik er geen genoeg van krijgen. Vind het ook prettig dat hij variatie in zijn stem aanbrengt. Ook zijn het de instrumentaties die dit tot een sterk album maken, met name de harmonica ontpopt zich tot een ware parel op Blonde on Blonde.
Een erg goed album van Dylan, met voor mij als nadeel dat het wat te lang duurt en dat het soms een tikkeltje zeurderig wordt. Maar nu klink ik negatiever dan dat ik het bedoel want ik heb echt genoten van Blonde on Blonde. Over het algemeen werkt de stem van Dylan gewoon verslavend en kan ik er geen genoeg van krijgen. Vind het ook prettig dat hij variatie in zijn stem aanbrengt. Ook zijn het de instrumentaties die dit tot een sterk album maken, met name de harmonica ontpopt zich tot een ware parel op Blonde on Blonde.
Just Like a Woman
16. Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969) ( 133 punten) Nr. 1 van: cornucopia, Guinness1980
Aantal keer genoemd: 25x / Positie vorig jaar: 24 ( 58 punten)

Vorig jaar mochten Robert Plant en zijn band voor de pauze al naar huis. Dit jaar scoren ze op z’n zachtst gezegd iets beter. Ruim 2 keer zoveel punten. In mijn ogen heel erg terecht, want het staat bomvol steengoede rock.
WoetR schreef:
Geweldig album... een werkelijke mijlpaal in de muziekwereld. Misschien wel mijn zep favoriet met nummers als Dazed and Confused, Babe I'm Gonna Leave You en How Many More Times... Maar eigenlijk staat alles op dit album gewoon als een huis. Er wordt gezegd dat de nummers op dit album niet echt een geheel zijn maar dat is naar mijn mening net een van de schoonheden aan deze plaat. Zelf het door velen als minder beschouwde nummers You Shook Me vind ik het luisteren meer dan waard met een aantal meer dan redelijke solo's.
Geweldig album... een werkelijke mijlpaal in de muziekwereld. Misschien wel mijn zep favoriet met nummers als Dazed and Confused, Babe I'm Gonna Leave You en How Many More Times... Maar eigenlijk staat alles op dit album gewoon als een huis. Er wordt gezegd dat de nummers op dit album niet echt een geheel zijn maar dat is naar mijn mening net een van de schoonheden aan deze plaat. Zelf het door velen als minder beschouwde nummers You Shook Me vind ik het luisteren meer dan waard met een aantal meer dan redelijke solo's.
Babe I’m Gonna Leave You
15. John Coltrane - A Love Supreme (1965) ( 138 punten) Nr. 1 van: Ataloona, Jesse
Aantal keer genoemd: 23x / Positie vorig jaar: 10 ( 104 punten)

Vorig jaar nog top 10. Dit jaar toch niet genoeg medestanders. Ook de maar liefst 7(!) nummer 2-posities waren niet genoeg. Zelf heb ik het album na herbeluistering toch verhoogd naar 3,5*, maar ik weet nog steeds niet heel goed wat ik er nou precies mee aan moet vangen.
Zachary Glass schreef:
't Is alsof Coltrane hier zijn muziek "boven alles" uittilde ... het is muziek die enorm diep gaat bij mezelf, een soort muzikale extase waar ik tot nu niet toe was gekomen. Haast religieus ...
't Is alsof Coltrane hier zijn muziek "boven alles" uittilde ... het is muziek die enorm diep gaat bij mezelf, een soort muzikale extase waar ik tot nu niet toe was gekomen. Haast religieus ...
Part I: Acknowledgement
0
geplaatst: 3 juni 2012, 16:15 uur
Ik vind jazzplaten sowieso buitenbeentjes op MuMe. In de jaren 60 durven ze nogal eens in de lijstjes opduiken, maar blijkbaar toch minder naarmate het aantal deelnemers aan deze poll stijgt.
Voor het overige lijkt me deze top 40 een prachtlijst te worden. Fantastisch werk, Chevy
Voor het overige lijkt me deze top 40 een prachtlijst te worden. Fantastisch werk, Chevy

* denotes required fields.