Muziek / Toplijsten en favorieten / De Verrukkelijke 500
zoeken in:
2
geplaatst: 22 oktober 2017, 22:27 uur
Vanwege de strakke tagactie van Chevy nog maar even een paar puntjes, ook omdat ik steeds meer vragen krijg over die volgorde van de lijsten, en het nut ervan ook in twijfel wordt getrokken:
Ja, de volgorde is van belang. Je kunt je favoriete plaat/platen zo écht beduidend meer punten bezorgen dan de lagere platen in je lijst. Echter: meer en meer mensen hebben moeite met die volgorde, om allerlei redenen. Vaak is het (terechte) argument ook: "Ja, maar morgen denk ik er weer totaal anders over". Voor die mensen, en mensen die lijsten insturen waaraan je door bv. de alfabetische volgorde al kunt zien dat er geen favorietenvolgorde is gehanteerd, hanteren we de zgn 'gemiddelderegel'. Alle platen in die lijsten krijgen een gemiddelde aantal punten.
Kortom: Volgorde is van belang als je het op die manier instuurt, maar geen favorietenvolgorde betekent per plaat een gemiddeld aantal punten. Kun je er echt niet uitkomen met de volgorde; stuur dan je lijst op in alfabetische volgorde en meldt het er in je mail ook even bij.
Ja, de volgorde is van belang. Je kunt je favoriete plaat/platen zo écht beduidend meer punten bezorgen dan de lagere platen in je lijst. Echter: meer en meer mensen hebben moeite met die volgorde, om allerlei redenen. Vaak is het (terechte) argument ook: "Ja, maar morgen denk ik er weer totaal anders over". Voor die mensen, en mensen die lijsten insturen waaraan je door bv. de alfabetische volgorde al kunt zien dat er geen favorietenvolgorde is gehanteerd, hanteren we de zgn 'gemiddelderegel'. Alle platen in die lijsten krijgen een gemiddelde aantal punten.
Kortom: Volgorde is van belang als je het op die manier instuurt, maar geen favorietenvolgorde betekent per plaat een gemiddeld aantal punten. Kun je er echt niet uitkomen met de volgorde; stuur dan je lijst op in alfabetische volgorde en meldt het er in je mail ook even bij.
1
geplaatst: 22 oktober 2017, 22:39 uur
Jeetje wat moeilijk om al die muziek in een volgorde te zetten... maar wel leuk! Bedankt voor de tag chevy93!
Ander vraagje: is het de bedoeling om onze top zoveels hier te openbaren?
Ander vraagje: is het de bedoeling om onze top zoveels hier te openbaren?
2
geplaatst: 22 oktober 2017, 23:03 uur
Dat worden weer 2 drukke weken om een mooie lijst in elkaar te zetten dus bij deze bedankt voor het ( leuke ) huiswerk chevy93! 
Een mooie gelegenheid ook eens enkele prachtige nummers te noemen die ik niet thuis op cd heb.

Een mooie gelegenheid ook eens enkele prachtige nummers te noemen die ik niet thuis op cd heb.
0
geplaatst: 22 oktober 2017, 23:22 uur
Zie mijn vorige post El Stepperiño... 
Maar uiteraard is het wat mij betreft prima om hier de lijsten te delen. Wanneer dat gedaan kan worden is wellicht een dingetje, omdat we met Orinoco de bovenste helft van de lijst altijd angstvallig geheim houden tot de uitzending zelf. Maar aangezien er heel veel lijsten van andere muziekliefhebbers dan MuMe-leden binnenkomen is het gevaar dat je de eindlijst eruit kunt destilleren ook weer niet heel groot.
Dus eh... wat zit ik te zeuren: Posten maar die lijsten!!

Maar uiteraard is het wat mij betreft prima om hier de lijsten te delen. Wanneer dat gedaan kan worden is wellicht een dingetje, omdat we met Orinoco de bovenste helft van de lijst altijd angstvallig geheim houden tot de uitzending zelf. Maar aangezien er heel veel lijsten van andere muziekliefhebbers dan MuMe-leden binnenkomen is het gevaar dat je de eindlijst eruit kunt destilleren ook weer niet heel groot.
Dus eh... wat zit ik te zeuren: Posten maar die lijsten!!

4
zaaf
geplaatst: 22 oktober 2017, 23:33 uur
Oke dan. De lijst is na 10 x randomizen door mij goedgekeurd...
Top 500
Top 500
2
geplaatst: 22 oktober 2017, 23:37 uur
Heb het tot een top 100 gehouden want ben bang dat het me anders te veel werk gaat kosten. Maar omdat je benieuwd was, https://snag.gy/p68Mm5.jpg
Edit: snel even doorgekeken. Staan een paar hele leuke tussen zoals Wire en Slint, die eerste heeft het bij mijn top 100 helaas niet gered
Edit: snel even doorgekeken. Staan een paar hele leuke tussen zoals Wire en Slint, die eerste heeft het bij mijn top 100 helaas niet gered
1
Onweerwolf
geplaatst: 22 oktober 2017, 23:52 uur
Niet 'O Superman (For Massenet)' vergeten mensen, want dat meesterwerk wordt op Orinoco nog altijd schromelijk onderschat en daar dient na 10 jaar wel eens verandering in te komen.
0
geplaatst: 23 oktober 2017, 01:54 uur
Eefje!

Beach House

Balthazar

Caribou

Laurie Anderson

La Femme

Moderat

Slowdive

En nog veel meer moois

1
geplaatst: 23 oktober 2017, 03:02 uur
Hmm klinkt interessant, ga mij er de komende dagen eens aan wagen. Zijn er ook eisen met betrekking tot benaming? Zoals artiets-nummer-jaar ofzo?
2
geplaatst: 23 oktober 2017, 08:26 uur
Bij voorkeur de artiest in 1 kolom en de titel in een andere kolom. Artiesten zonder voorvoegsel 'The' indien van toepassing (dus Beatles ipv The Beatles, enige uitzondering is uiteraard 'The The').. En misschien nog wel belangrijker: 'Bruce Springsteen', 'John Lennon', 'Piet Veerman' etc. en dus niet 'Veerman, Piet' 

0
geplaatst: 23 oktober 2017, 10:04 uur
Benos schreef:
Starless! ??(quote)
Heb het tot een top 100 gehouden want ben bang dat het me anders te veel werk gaat kosten. Maar omdat je benieuwd was, https://snag.gy/p68Mm5.jpgEdit: snel even doorgekeken. Staan een paar hele leuke tussen zoals Wire en Slint, die eerste heeft het bij mijn top 100 helaas niet gered
Zullen de schemamakers blij mee zijn, want het wordt ieder jaar krapper.

1
geplaatst: 23 oktober 2017, 11:58 uur
Cool! Heb toevallig net op manische wijze een volgordeloze top 1000 gemaakt op Spotify. Kan ik mooi als leidraad gebruiken voor deze gekkigheid.....
0
geplaatst: 23 oktober 2017, 17:27 uur
Ik moet zelf ook maar eens aan mijn lijst gaan beginnen, anders wordt het weer een haastklus... 

0
geplaatst: 23 oktober 2017, 18:49 uur
Dank voor de tag... ben alleen niet zo bekend met Excel enzo! Zal eens kijken of dit gaat lukken.
0
geplaatst: 23 oktober 2017, 22:31 uur
Alicia: Hoewel Excel echt heel makkelijk is, zeker voor dit soort simpele klusjes... Kun je wel met Word overweg...? Dan maak je daar een tabel van 2 kolommen en het gewenste aantal regels in aan, of je maakt gewoon regels met telkens een streepje tussen artiest/band en titel ...
2
geplaatst: 24 oktober 2017, 03:09 uur
Eindelijk klaar. Heeft ff geduurd maar kon daardoor wel uitbreiden van een top 333 naar een volledige top 500. Stuur hem morgen op.
Nutteloze statistiekjes volgen later, maar kan alvast wel zeggen dat Eefje de Visser er door de uitbreiding voor het eerst met twee nummers in staat en Laurie Anderson niet.
Nutteloze statistiekjes volgen later, maar kan alvast wel zeggen dat Eefje de Visser er door de uitbreiding voor het eerst met twee nummers in staat en Laurie Anderson niet.
1
geplaatst: 24 oktober 2017, 10:21 uur
Een top 100 gaat me op korte termijn niet meer lukken vrees ik. Waarschijnlijk zal het een top 25 worden. Ikzelf ben trouwens ook geen Master of Excell. Weet iemand of het makkelijk/mogelijk is om met nominaties te schuiven net als bij de je eigen top 10 op MuMe?
1
geplaatst: 24 oktober 2017, 11:54 uur
Dank je, Grafmat.
Wel een leuke manier om het te leren en anders doe ik het wel op die andere manier. Een top 100 lijkt me op korte termijn ook lastig, ik zie wel hoe ver ik kan komen.
Wel een leuke manier om het te leren en anders doe ik het wel op die andere manier. Een top 100 lijkt me op korte termijn ook lastig, ik zie wel hoe ver ik kan komen.
1
geplaatst: 24 oktober 2017, 13:00 uur
Bardt1980 schreef:
Ikzelf ben trouwens ook geen Master of Excell. Weet iemand of het makkelijk/mogelijk is om met nominaties te schuiven net als bij de je eigen top 10 op MuMe?
Schuiven zoals hier zal niet haalbaar zijn. Daarvoor moet je wel behoorlijk wat afweten van Excel (voor zover mijn bescheiden kennis reikt dan...). Wat je kunt doen is in een extra kolom getallen typen (dus 1, 2, 3 ... 24, 25) en dan vervolgens de sorteerfunctie gebruiken. Volgens mij is dat de makkelijkste en tevens relatief efficiënte methode.Ikzelf ben trouwens ook geen Master of Excell. Weet iemand of het makkelijk/mogelijk is om met nominaties te schuiven net als bij de je eigen top 10 op MuMe?
0
geplaatst: 24 oktober 2017, 13:11 uur
chevy93 schreef:
Wat je kunt doen is in een extra kolom getallen typen (dus 1, 2, 3 ... 24, 25) en dan vervolgens de sorteerfunctie gebruiken. Volgens mij is dat de makkelijkste en tevens relatief efficiënte methode.
Wat je kunt doen is in een extra kolom getallen typen (dus 1, 2, 3 ... 24, 25) en dan vervolgens de sorteerfunctie gebruiken. Volgens mij is dat de makkelijkste en tevens relatief efficiënte methode.
Zo doe ik het ook altijd ja. Altijd een eerste kolom "rang" om makkelijk de volgorde te kunnen veranderen.
0
geplaatst: 24 oktober 2017, 13:13 uur
Ik ben ook wel benieuwd naar slepen (drag & drop) in Excel en vergelijkbare programma's
Cellen verplaatsen door slepen en neerzetten - LibreOffice Help
In LibreOffice is het in elk geval eenvoudig te doen, selecteer een regel (uiterst links), druk ALT in, sleep de geselecteerde regel en verplaats die (voegt dan in)
Of bedoelen jullie iets anders met het schuiven?
Cellen verplaatsen door slepen en neerzetten - LibreOffice Help
In LibreOffice is het in elk geval eenvoudig te doen, selecteer een regel (uiterst links), druk ALT in, sleep de geselecteerde regel en verplaats die (voegt dan in)
Of bedoelen jullie iets anders met het schuiven?
0
geplaatst: 24 oktober 2017, 13:46 uur
Schuiven ... de nummering aanpassen en dan op volgorde rangschikken.
3
Onweerwolf
geplaatst: 24 oktober 2017, 14:22 uur
Wat nog het allersnelste werkt is meerdere kolommen gebruiken voor de rangschikking.
Je verzamelt eerst alle nummers die je in de lijst wilt hebben. Daarna ga je alle nummers bij langs en zet je in de kolom ervoor een groepsnummer. Wil je bijvoorbeeld een Top 500 maken dan verdeel je de platen eerst in 5 groepen van 100. Bij elke plaat bekijk je waar hij ongeveer moet komen. Top 100? Dan plaats je een 1. Tussen 101 en 200? Dan een 2. Etc.
Vervolgens sorteer je op deze kolom met groepsnummers en ga je de subgroepen verder rangschikken. Dat kun je doen door nog eens gebruik te maken van subgroepen. Bijvoorbeeld de top groep verdelen in groepen voor top 25, 26 t/m 50. etc. Je zou dit bijvoorbeeld alleen voor de bovenste groep of groepen kunnen doen omdat daar je rangschikking het belangrijkste is.
Vervolgens heb je dan alles op de min of meer juiste plek staan en gebruik je een laatste kolom om de echte rangschikking te maken.
ProTip: vergeet niet om je bestand te bewaren voor volgend jaar want dan is aanpassen veel minder werk dan helemaal opnieuw beginnen.
Je verzamelt eerst alle nummers die je in de lijst wilt hebben. Daarna ga je alle nummers bij langs en zet je in de kolom ervoor een groepsnummer. Wil je bijvoorbeeld een Top 500 maken dan verdeel je de platen eerst in 5 groepen van 100. Bij elke plaat bekijk je waar hij ongeveer moet komen. Top 100? Dan plaats je een 1. Tussen 101 en 200? Dan een 2. Etc.
Vervolgens sorteer je op deze kolom met groepsnummers en ga je de subgroepen verder rangschikken. Dat kun je doen door nog eens gebruik te maken van subgroepen. Bijvoorbeeld de top groep verdelen in groepen voor top 25, 26 t/m 50. etc. Je zou dit bijvoorbeeld alleen voor de bovenste groep of groepen kunnen doen omdat daar je rangschikking het belangrijkste is.
Vervolgens heb je dan alles op de min of meer juiste plek staan en gebruik je een laatste kolom om de echte rangschikking te maken.
ProTip: vergeet niet om je bestand te bewaren voor volgend jaar want dan is aanpassen veel minder werk dan helemaal opnieuw beginnen.
0
geplaatst: 24 oktober 2017, 14:42 uur
Ik zou wel eens een inkijkje willen hebben in de geavanceerde sheets van Onweerwolf. Als er 1 MuMe'er een echte Excelmaster is, is hij het wel. Het scorebord voor De Witte Trui is nog altijd briljant te noemen.
Aangezien we de bestanden mailen naar de V500, ook in het geval van een crash heb je altijd nog een kopie op je mail staan.
Onweerwolf schreef:
Aangezien we de bestanden mailen naar de V500, ook in het geval van een crash heb je altijd nog een kopie op je mail staan.
4
geplaatst: 24 oktober 2017, 15:29 uur
Gretz schreef:
Zeg dat maar tegen mijn moeder... die verwijdert al haar mail. Op de vraag 'waarom' krijg ik altijd het zeer goed doordachte antwoord 'wat moet ik met al die mails' terug. Tja.Aangezien we de bestanden mailen naar de V500, ook in het geval van een crash heb je altijd nog een kopie op je mail staan.
1
geplaatst: 24 oktober 2017, 15:31 uur
Onweerwolf schreef:
Wat nog het allersnelste werkt is meerdere kolommen gebruiken voor de rangschikking.
(...)
Zo deed ik het een aantal jaar terug ook. Tegenwoordig zet ik direct de 'juiste' positie erachter. Heel intuïtief: 'deze moet ongeveer op plek 358'. Vervolgens sorteren en voilà. Bovenin is het dan nog wat bijschaven, maar of een nummer nou uiteindelijk op 318 of 327 staat, maakt weinig uit.Wat nog het allersnelste werkt is meerdere kolommen gebruiken voor de rangschikking.
(...)
2
Onweerwolf
geplaatst: 24 oktober 2017, 15:53 uur
Gretz schreef:
Ik zou wel eens een inkijkje willen hebben in de geavanceerde sheets van Onweerwolf. Als er 1 MuMe'er een echte Excelmaster is, is hij het wel. Het scorebord voor De Witte Trui is nog altijd briljant te noemen.
Hehe.

Momenteel ben ik bezig om een project te verfijnen dat een link kan leggen tussen nummers die in mijn digitale bibliotheek staan en lijsten met titels.
Het bestand probeert eerst zo veel mogelijk problemen die herkenning voorkomen weg te halen zoals het verschil tussen 'The Beatles' & 'Beatles', 'and' & '&', accenten op letters, te veel spaties, verbindingstekens, etc.
Het geeft vervolgens een lijst weer van de nummers uit de originele lijst die het niet kan herkennen. Die lijst check ik en de nummers die ik wel heb geef een handmatige link. Daarna geeft het een lijst weer met nummers die ik überhaupt niet had en die download ik dan, voeg ik aan mijn bieb toe en geef ik tenslotte een link in het bestand.
Vervolgens kan het bestand met een macro een playlist genereren op een specifieke plek en die wordt dan automatisch ingelezen door mijn mediaplayer (MediaMonkey) en dan heb ik dus de gewilde lijst als playlist.
Zo luister ik recentelijk in etappes naar opnames van de NOS jaar top 100's uit de jaren '70 (en daarna '80, 90's etc.). Van veel van die lijsten heb ik gemiddeld al zo'n 95 nummers in mijn bieb. Het bestand linkt automatisch zo'n 80% van de titels nu. Dan moet ik nog zo'n 15 platen handmatig linken en de het laatste handjevol downloaden.
Vervolgens kan ik dan tijdens het hardlopen een stukje van de opname van originele uitzending beluisteren en daarna thuisgekomen met behulp van Universal Scrobbler de gehoorde nummers uit mijn playlist scrobblen. Win!!!

0
geplaatst: 24 oktober 2017, 16:35 uur
Nice Onweerwolf, klinkt als een mooi project! Ik zou willen dat iTunes alle handigheden van MM zou overnemen, wellicht dat ik dan ooit weer afstand doe van spotify (wat de laatste jaren steeds meer m’n main muziekspeler is geworden).
De NOS jaar top 100 zegt me weinig. Ik wist niet dat die omroep ook muziek uitzond?
De NOS jaar top 100 zegt me weinig. Ik wist niet dat die omroep ook muziek uitzond?
* denotes required fields.