MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Verrukkelijke 500

zoeken in:
Onweerwolf schreef:
Wat nog het allersnelste werkt is meerdere kolommen gebruiken voor de rangschikking.

Je verzamelt eerst alle nummers die je in de lijst wilt hebben. Daarna ga je alle nummers bij langs en zet je in de kolom ervoor een groepsnummer. Wil je bijvoorbeeld een Top 500 maken dan verdeel je de platen eerst in 5 groepen van 100. Bij elke plaat bekijk je waar hij ongeveer moet komen. Top 100? Dan plaats je een 1. Tussen 101 en 200? Dan een 2. Etc.

Vervolgens sorteer je op deze kolom met groepsnummers en ga je de subgroepen verder rangschikken. Dat kun je doen door nog eens gebruik te maken van subgroepen. Bijvoorbeeld de top groep verdelen in groepen voor top 25, 26 t/m 50. etc. Je zou dit bijvoorbeeld alleen voor de bovenste groep of groepen kunnen doen omdat daar je rangschikking het belangrijkste is.

Vervolgens heb je dan alles op de min of meer juiste plek staan en gebruik je een laatste kolom om de echte rangschikking te maken.

ProTip: vergeet niet om je bestand te bewaren voor volgend jaar want dan is aanpassen veel minder werk dan helemaal opnieuw beginnen.

Exact mijn werkwijze.

Onweerwolf
Gretz schreef:
Nice Onweerwolf, klinkt als een mooi project! Ik zou willen dat iTunes alle handigheden van MM zou overnemen, wellicht dat ik dan ooit weer afstand doe van spotify (wat de laatste jaren steeds meer m’n main muziekspeler is geworden).

De NOS jaar top 100 zegt me weinig. Ik wist niet dat die omroep ook muziek uitzond?

Je kunt natuurlijk altijd overstappen van die vreselijke Apple meuk naar MediaMonkey.

De NOS jaar top 100 was het jaaroverzicht van 'De Nationale Hitparade' die weer de voorloper was van de 'Mega Top 50', die andere hitlijst.

Op zich zat er doorgaans niet significant veel verschil tussen de jaaroverzichten van de NOS en Veronica maar ik vind het leuk om beide terug te luisteren.

Je kunt er heel veel van de NOS vinden op deze website:

http://megatop50.3fm.nl/jaarlijsten#year=2017

Onweerwolf schreef:
Je kunt er heel veel van de NOS vinden op deze website:

http://megatop50.3fm.nl/jaarlijsten#year=2017
Grappig, Bohemian Rhapsody (1976) 'slechts' op #11 in dat jaar. Meurders: "gigantische kanshebber voor de top 25 aller tijden". Gelijk heeft hij in ieder geval gekregen.

Het wordt tijd dat ik ook eens wat vaart ga maken met mijn lijst. Ik heb al een lijstje met 30 nieuwe binnenkomers klaarstaan. Nu alleen nog 'even' bij de 500 van vorig jaar voegen en een beetje herschikken.

The Waterboys komt met 3 nummers in mijn lijst en is hofleverancier onder de new entries.

Blijkt toch een stuk lastiger dan gedacht, hoewel Lastfm wel uitkomst bied met ruim 700 liked nummers (hoewel daar ook veel nummers missen kom ik gaandeweg achter). Merk dat ik voornamelijk albums luister en daar ook nummers op sorteer. Wordt nog een uitdaging om dit tijdig af te ronden.

Voor het eerst een lijst gemaakt en het valt niet mee. Ik dacht dat 200 nummers rangschikken in een maandje tijd nog best lastig zou worden, maar het is ondertussen al een top-250 geworden. Nog een beetje schuiven hier en daar, maar voor de wisseling van de maand is hij wel gearriveerd in de mailbox. Verrukkelijk dit

Gaat waarschijnlijk wel lukken, al is het zwoegen en zweten. Die top 500 komt er! Al is het desnoods voor volgend jaar!

Pffff, ik wil wel, maar wat een klus, waar haal ik de tijd vandaan. Ik zou ook niet weten waar te beginnen, afgezien van verplichte nummers zoals John Miles - Music

Zojuist mijn Verrukkelijke 500 ingeleverd. Na telling blijkt dat ik een nieuwe hofleverancier mag verwelkomen. Een nieuw album met weer een paar hele fijne nummers en een top optreden op BKS leveren Arcade Fire dit jaar 16 noteringen in mijn lijst op! Dat is net iets meer dan The Smiths met 15 noteringen, maar die leveren dan wel nog steeds mijn nummer 1.

Hoop op weer een mooie lijst met hier en daar fijne MuMe invloeden. Ga er om wat afspraken heen veel van proberen mee te pakken

Verrukkelijke 250 ingeleverd. Geprobeerd om niet teveel hip-hop erin te werpen
Hofleverancier The Cure

Ik mag wel een beetje gaan opschieten. Ben het per jaar (en vervolgens decennium) aan het doen en heb nu t/m de 80's gehad. Maar als ik klaar ben, dan heb ik als het goed is een Top 2000+, waarbij de kans dat ik een nummer over het hoofd heb gezien heel klein is. En daarna heb ik dan ook een systeem waarmee ik voortaan juist heel makkelijk en snel een geüpdatete toplijst kan samenstellen.

Ook hier is de officiële (voorlopige) hofleverancier The Cure, maar als je alles van (Frank) Zappa (/) (and) (The) Mothers (of Invention) op één hoop gooit is dat de duidelijke hofleverancier: 33 van de (voorlopig) 640 nummers. Benieuwd of Radiohead of Regina Spektor daar nog in de buurt van kan komen. Ik vermoed van niet.

Mijn lijst is verstuurd.

Er komen 30 nieuwe nummers mijn lijst binnen, waarvan 7 in mijn top 100 en de hoogste op #32 (geen M83 ). De hoogst genoteerde afvaller kwam van #360.

Ik heb ook een nieuwe hofleverancier waar ik best blij mee ben.

Ben nog altijd bezig. Ik heb inmiddels vijfhonderd nummers. Een top 2000 zou ook nog lukken.
Maar ik loop toch nog tegen wat dingetjes in Excel (Google sheets) aan. Ik vind het nogal een werk voor de eerste keer! Maar ik moet het gewoon nog leren. Ik gebruik dit soort programma's ook zelden of nooit. Maar het is de uitdaging, he!

Mijn streven is volgend jaar. Eerst maar even de 80's en 90's goed in kaart brengen - decennia waar ik tot '95 weinig affiniteit mee heb - maar waar zeker pareltjes zijn te vinden.

Chevy schreef:
Het zwaarste gedeelte gehad. De longlist teruggebracht naar 500 nummers. Nu nog op volgorde zetten.
En op volgorde gezet. Wellicht nog wat finetunen de komende 2(?! ) dagen.

Alvast wat statistieken (kunnen uiteraard nog licht wijzigen):

Meeste nummers:

14 Dire Straits (& Mark Knopfler)
12 The National
10 Radiohead, Sigur Rós, Nils Frahm (& Ólafur Arnalds)
9 Pink Floyd
8 Marillion, Supertramp, Talk Talk, Porcupine Tree/Steven Wilson

Meeste punten (1 = 500 punten ... 500 = 1 punt):

4378 Dire Straits
4063 The National
3607 Pink Floyd
3589 Nils Frahm (& Ólafur Arnalds)
3070 Sigur Rós
2716 Talk Talk
2682 Radiohead
2596 Eagles

Zo zijn ze verdeeld over de decennia:
50s 3 (= 0,6%)
60s 34 (= 6,8%)
70s 101 (= 20,2%)
80s 75 (= 15%)
90s 72 (= 14,4%)
00s 103 (= 20,6%)
10s 104 (= 20,8%)

Beste jaren:
19 1973
18 1975, 1991
17 2011, 2014
16 2007, 2013, 2015
14 2006
13 1969
12 1971, 1982, 2010

Meest vertegenwoordigde albums:
5: High Violet (Afraid of Everyone, Conservation 16, England, Lemonworld, Sorrow)
4:
( ) (Sigur Rós)
Marbles (Marillion)
Kid A (Radiohead)
Crime of the Century (Supertramp)
Ten (Pearl Jam)
Desperado (Eagles)

Gast, je bent jarig vandaag... !

Maar wat een toeval... Ik weet toevallig wat chevy93 graag zou willen hebben voor zijn verjaardag. Dat zijn hééél veel lijstjes voor de Verrukkelijke500 - en dan liefst met zijn favoriete artiesten erin. Zie boven welke dat zijn, neem de goeie mee en laat de verkeerde namen lekker voor wat ze zijn...

3 dagen om je lijst af te ronden, dus kom maar door:

ArriefreitzenCorporal CleggRhythm & PoetryGrafGantzArthurDZArnoEl NinjoTeunnisDwejkk_MisterfoolCasartelliDungeonjasper1991AOVVjordidj1hermanBardt1980hoi123stoepkrijtaERodynamICDon CappuccinoThe_CrYSnoeperdCo JacksoThe Eraserlaxus11kobe bryant fanFrejariusJoaMuseRalph.Edgar18arcade monkeys2MYStefan1979RvdzHugovdBosbashaan67EttaJamesBrownJohnny MarrisseyGebruiker43757Simon77stickyfishLukastitanGretzDimSalvadorevigilCorderic ravenbennerdariedirkheicroWardNicolage Ricocosmic kidPloppestekselneliswvv89tangmasterjohannesAjellorumvan elstpauljojoNoordpoolTitmeisterAliciaRobbie34berkendynamo dblur8Sander14KoenrTEQUILA SUNRISETelamonthetinderstickWhyNotSmilefatimalikeahurricaneLucMgherdtbrtFRNKYohmusicastardust_beWickermanPoaLying MouthMjumanandréForzamusiciantrebremmitrkdevdumb_helicoptersj0n88Poles ApartgerreBeatHovenphiltuperSparksSlowgazeRudi Spim556teusBert Wasbeerjohan de wittRogyroszaafToniopanjoeDjFrankieGringo_mlegianSpiritwalkerangelinAtaloonafabriceWallie1985B.RobertsonjudgepaddyJesterVenceremosBrunniepooMasimoBuzzLightyearGrizzly BearGyzzznamsaapFlipm0denedbedMarjetfrolundajeb777PoepgezichtMartialniels94wibroScorpion_21nico1616adri1982MetropolisScreenagerTom.BravejesterSirPsychoSexyMathoughSfeermakerluigifort1980JoostJohnny MarrFunky Bookieviking1AstroStartLontanovicoloSuperbitchManfieldEl StepperiñoFinidisokraSpikky7mauricedegierSantos50tracksErwin.cVento VivimusLuraJelle78Frenzzalwelnikszijn!Echo01spinoutBonkgigageTomioMinneapolisMDRAIJERWoNaKimmyboyPaulKemp48RiesdudecatchupHenri-SjetstreamerFranck MauditJaepbrandosTom TraubertMendaxCellulordhrmnbstr123poetertjesE40Joezer49263GrecioErwin72Nicolaib88BBeukersVerweggistanJupiterBenosElPatronIMPULSE-Clect-EddyorbitMarty McFlyJ.J. WeverPUbuMusicFreakMastroianniMartJan WesselsstarsailorGrafmatmjk87Sjaakspeare

Ik zie er wel aardig wat namen tussen staan die al in hebben gestuurd, trouwens, waarvoor hartelijk dank!

Wil je niet langer getagd worden voor de Verrukkelijke 500, stuur me even een PB-tje, dan haal ik je van de lijst!

zaaf
chevy93! Broeva! Haro!

Grafmat schreef:
Gast, je bent jarig vandaag... !
En dus trakteer ik mezelf op een uurtje excellen.

Fun is his middle name, people...!

Ik heb er ook niet om gevraagd om op een doordeweekse dag jarig te zijn.

chevy93 schreef:
Ik heb er ook niet om gevraagd om op een doordeweekse dag jarig te zijn.

Maar wel elk jaar op Allerheiligen... da's toch feest

Dit jaar begin ik met een top 100, volgend jaar uitbreiden naar 500!

Hofleveranciers:
Steely Dan
Eefje de Visser
The Smiths

Als het goed is, dan hebben ze al lang een lijstje van mij binnen.

Het zal vrijdag avond worden op zijn vroegst, Heb de lijst grotendeels wel klaar maar ben nog niet helemaal tevreden.

Voor mij morgenmiddag of zaterdagmiddag pas. Al wel een tijd bezig met samenstellen, maar kom er maar niet aan toe om het werk af te ronden.

Ik ben net klaar met zorgvuldig 500 nummers te selecteren en het lukt me nog wel om ze de komende 3 dagen ook op volgorde te zetten. Ik ben een deadlinevreter van nature dus mijn lijst komt wel ergens zaterdagavond, het precieze uur valt nog te bezien

tot hoe laat op zaterdag kan er nog ingediend worden?

Ik hou het bij een top 25. Hofleveranciers (als je daarvan kunt spreken in een top 25) zijn Marillion en Porcupine Tree/Steven Wilson.

deric raven schreef:
Als het goed is, dan hebben ze al lang een lijstje van mij binnen.

Zie mijn opmerking in de post met alle tags -> het is voor mij lastig om alle inzenders eruit te filteren (bv. omdat ik bv niet degene ben die de lijsten verwerkt). Ik heb ff gecheckt maar zie nu ook dat je je lijst hebt gestuurd naar [email protected] i.p.v. [email protected]. Daarom heb je ook geen ontvangstbevestiging terug ontvangen. Ik denk dat die nu alsnog wel gaat komen.
Maar het maakt niet uit, je doet mee!

Gast
geplaatst: vandaag om 22:26 uur

geplaatst: vandaag om 22:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.