MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Überkitsch van de bovenste plank, populair in dezelfde kringen als waar Marianne Rosenberg - Ich bin wie du ook populair was Dan wel in de versie van Masquerade die - voorzover ik weet in '84 in Denemarken of Zweden wel op 1 heeft gestaan

6,5

5 Geef mij Masquerade maar

Zoals Dazzler zelf al zei, een schlager in eigentijds synthpop jasje. Op zich kun je het dan geslaagd noemen, want zo klinkt het inderdaad. Zet dit echter niet voor m'n lol op. Als je de Duitse zang probeert weg te denken en je concentreert je op het synth arrangement, dan blijft er een soort trage Modern Talking song over. 3 punten dan maar.

0099. Alphaville - Big in Japan (1984)

Nummer 1 in Duitsland (3 weken).

Sublieme synthpop uit de jaren 80: Sounds Like a Melody, Forever Young, Jet Set ...

Iets te gladjes deze productie alhoewel ik Forever Young wel een mooie plaat vind.
Ben toch al niet weg van die typische Duitstalige jaren '80 bands zoals Modern Talking, Opus, Munchener Freiheit ec.

4.5

Casartelli (moderator)
De mindere van Forever Young en Sounds Like a Melody, maar toch nog een

7,0

Had indertijd nog een vriend die de Guano Apes cover beter vond

Alphaville vergelijken met Modern Talking gaat me toch iets te ver, moet ik zeggen.

Lekkere single blijft dit, maar blijft voor mij in de schaduw van Forever Young.

7,5

Misterfool
Alphaville is altijd wel vermakelijk, maar het hoort niet tot de toppers in het synthpopgenre, daarvoor is het te gewoontjes.

6.5

Sterk nummer van een sterk album, heel logisch dat dit een grote hit werd.
Cijfer: 8,0

Nino de Angelo -> Tijd geleden, ik kan hier best naar luisteren zonder een groot favoriet te zijn
cijfer: 6,0

Forever Young is ook mijn favoriet van Alphaville en ook Sounds Like a Melody vind ik beter dan deze, maar ook dit blijft een lekker nummer. 7 1/2

Cured
6.5

0098. Nino de Angelo - Jenseits von Eden (1984)
Duitse schlager in synthipopjasje, niet slecht maar te overgeproduceerd.
Cijfer: 5,5

0099. Alphaville - Big in Japan (1984)
Meer dan behoorlijke synthipop, vind ik een fractie beter dan hun andere 2 singles.
Cijfer: 7,5

Niet zo goed als Forever Young maar nog steeds genietbaar

7.8

7.25

0100. Depeche Mode - People Are People (1984)

Nummer 1 in Duitsland (3 weken).

Opgenomen in de Berlijnse Hansa studio's en bijgevolg de grote doorbraak in Duitsland.

Misterfool
10
Een van de leukste nummers van Depeche mode.

Cured
6

DM heeft betere gemaakt (denk o.m. aan songs met een Corbijn-clip)

7,5

Erg goed nummer. Een aangenaam industrieel sfeertje

8.0

Nino de Angelo - Jenseits von Eden
Cijfer: 5

Alphaville - Big in Japan
Die andere grote hit van Alphaville heeft trouwens een goede cover Forever Young
Cijfer: 7

Depeche Mode - People Are People
Te vaak gehoord en is me gaan vervelen. Ze hebben ook nog eens veel beter, maar dat terzijde.
Cijfer: 6

tnf
Ik doe ook maar eens mee, in ieder geval ga ik een poging wagen.

Depeche Mode - People Are People

Voor mezelf wat aan de kille kant, met die manier van produceren; erg afstandelijk. Een euvel dat bij meer jaren 80-muziek optreedt, wat dat betreft val ik mogelijk op het verkeerde moment in (met het nu lopende thema). In de jaarlijstjes op m'n site blijft 'midden jaren 80' ook achter ten opzichte van de tijd ervoor en erna. Maar ik hoor wel het vakwerk aan dit nummer af.

6,5

(Eerlijk is eerlijk: ik zal sneller het flink afgekraakte nummer van Pussycat, eerder in dit topic, opzetten dan dit.)

Ook hier een 7 1/2.

Prima nummer van Dm maar ze hebben wel betere

7,5

tnf schreef:
Ik doe ook maar eens mee, in ieder geval ga ik een poging wagen.

Of hoe je toch een meerwaarde kan bieden aan een topic
als het even over songs gaat die minder in je straatje liggen.

Eén van hun grootste hits en bekendste nummers, originele percussie, klinkt inderdaad kil en donker maar op een treffende manier.
Cijfer: 8

Toen de Hansa studio's op hun grondvesten daverden tijdens de opnames van People Are People, kreeg DM bezoek van niemand minder dan Killing Joke. Die waren zo onder de indruk van de knallende beats, dat ze hun single Eighties en het daaropvolgende album Night Time erdoor lieten inspireren.

Er zitten ook een paar geweldige samples in - oa een soort afgeleide van de 'schaar' (die prominent figureert in Blasphemous Rumours).

Gast
geplaatst: vandaag om 05:29 uur

geplaatst: vandaag om 05:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.