MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Cured
8

ik houd wel van Franse pop

Dit soort muziek is toch wel erg fijn. Doet me ook denken aan kauwgomreclame (?) uit de jaren '90 waar dit in zat.

Cijfer: 9

Desireless- Voyage Voyage
Sterk nummer dat ondanks dat ik het al vaak heb gehoord recht overeind is gebleven.
Cijfer 8

France Gall - Ella Elle a
En ook deze Franse plaat heeft mijn goedkeuring!
Cijfer 7.5

Erg fijne nummers !!

Ik hou ook van goede Franse pop, fijne stem heeft France Gall bovendien. 1000000 keren beter dan de coverversie door Kate Ryan.
Cijfer: 8

Cured schreef:

ik houd wel van Franse pop

Ja ik ook wel. Het heeft altijd een bepaalde warme sfeer.

Cijfer 7,75

Desireless - Voyage Voyage:

Verslavend melodietje heeft dit nummer waarvan ik maar niet uit mijn kop krijg dat het uit 1981 stamt. Weet niet hoe dat komt, schijnt toch echt 1987 te zijn.
Ja, ik hou ook wel van Franse muziek op zijn tijd.
Werkelijk een erg mooi en warm synthesizerbedje is hier neergezet, waarop de niet eens zo geweldig zingende Claudie Fritsch haar bijzonder beklijvend liedje brengt.
Lekker zomersfeertje en deed het ook goed op de dansvloer.
Nummer 8 in Nederland in september 1987.
Cijfer 8.

France Gall - Elle Elle A:

Ook best leuk.
Ook weer een heel memorabel melodietje, met bijna op het licht irritante affe oehoehoehoetjes..
Lekkere subtiele synth-instrumentatie weer.
Krijg er ook beetje een La Isla Bonita-gevoel bij

Cijfer 7,5.

En over Kate Ryan zal ik het maar niet hebben.

tnf
Bij France Gall kan ik de recensie die ik over Desireless getikt heb gewoon copy-pasten. Hij staat er in m'n jaarlijst over 1987 (officieel komt 'ie uit dat jaar) ook maar een paar plekken onder, ook dáár is dus weinig verschil te bespeuren.

Knap hoe die Fransen een productiestijl die bij veel ánderen klinisch over kan komen warm laten klinken.

Een 9- .

Cured schreef:
8

ik houd wel van een Franse pop

Nou vooruit dan, omdat je zo eerlijk bent; in het kader van Gall & Gall1 uit de oude doos (no pun intended) al zitten daar meestal 6 in:

YouTube - France Gall - Poupee De Cire, Poupee De Son (1965)

Ella: 6,67

Cured
dank u (al had ik liever Il jouait du piano debout gezien )

110. Ofra Haza - Im Nim Alu (1988)

Nummer 1 in Duitsland (8 weken).

Hoe groot is Europa? De laatste Duitse nummer 1 hit in onze europop-reeks komt uit Israël.

tnf
Nou luister ik best wat muziek met een lichtelijk exotisch tintje, maar deze hoort niet bij m'n topfavorieten. En ik kan er m'n vinger niet opleggen waarom ik déze amper uit mezelf op zet, want eigenlijk is er weinig mis mee. Het stukje wat het refrein lijkt te zijn is best pakkend. Maar er mist gewoon 'iets'.

Een 6,5.

Ofra Haza - Im Nim Alu
Niet echt mijn ding.
Cijfer 5.5

Deze zet ik ook niet uit mezelf op maar ik kan deze kruising tussen world music en dancepop wel waarderen.

Cijfer 7,0

Een nummer 1 hit uit de laatste 25 jaar waar ik nog nooit van gehoord heb... Maar heb er ook niet veel aan gemist, denk ik.

Alleen dat stukje tussen 1:40 en 1:48 intrigeert en lijkt even iets spannenders aan te kondigen, maar dat is niet genoeg voor een voldoende. Eigenlijk een wat eentonig en amelodieus nummer. Een Coldcut- of Bomb the Bass-remix had vast wonderen gedaan...

Cijfer: 4,5

Wel origineel en exotisch maar mij is het ook wat eentonig.
Cijfer: 6,5

Maar weer is een update tussendoor.

0097. Gazebo - I Like Chopin : Niet echt mijn muziek, echt een 80's dansplaatje. 5

0098. Nino de Angelo - Jenseits von Eden (1984) : Ik word hier niet blij van ondanks dat synthpop me wel trekt.5

0099. Alphaville - Big in Japan (1984) : Klassieker uit de 80's, heerlijke beat en melodie. 8

0100. Depeche Mode - People Are People (1984) : Geweldige plaat, goede mix van dance. 7.5

0101. Laura Branigan - Self Control (1984) : Ik moet gelijk weer aan GTA Vice City denken, blijft toch een lekker nummer. 7

0102. Evelyn Thomas - High Energy (1984) : Drie keer niks, zang met de sound gaat niet goed samen. 4

0103. Duran Duran - The Wild Boys (1984) : Dit is dan weer zo'n nummer wat me ligt. Goede clip en sound. 7

0104. Opus - Live is Life (1985) : Een meezinger van jewelste, na al die jaren nog steeds goed. 7.5

0105. Tina Turner - We Don't Need Another Hero (Thunderdome) (1985) : Niet haar sterkste plaat maar die stem blijft toch geweldig. 7

0106. Level 42 - Lessons in Love (1986) : Eén van de betere nummers van level 42, daarna werd het minder met de band. 7

0107. Status Quo - In the Army Now : Een nakomertje maar wel leuk om naar te luisteren 6.5

0108. Desireless - Voyage Voyage (1987) : Franse dance klassieker, luistert goed weg. 6.5

0109. France Gall - Ella Elle a (1988) : Naar mijn mening één van de sterkere Franse platen, heerlijk refrein. 7.5

0110. Ofra Haza - Im Nim Alu (1988) : Ken dit nummer niet en het klinkt inderdaad wat eentonig 4.5

0110. Ofra Haza - Im Nim Alu (1988)

Best een aanstekelijk plaatje

Cijfer: 7

Cured
ofra Haza : 5

Niet slecht maar ook niet iets wat ik uit mezelf zou opzetten

6.2

Misterfool
5

0111. Boney M - Ma Baker (1977)

Nummer 1 in BE (6 weken) en NL (6 weken).

Hit-kanon uit Duitsland dat als enige act de concurrentie met ABBA aankon.

Boney M, de roots van mijn interesse in popmuziek '77/78
Was als kind best onder de indruk van die stoer dansende Farrell

Cijfer: 7.5

Natuurlijk een foute band maar dit nummer is onweerstaanbaar goed in elkaar gestoken met geniale baslijn.
Cijfer: 8,5

Ma Baker , in die tijd zo vaak gehoord , ergerde mij dood aan dat nummer, dat is nooit overgegaan:
derhalve een 3 .
1977 heeft zoveel mooie muziek gebracht.

Gewoon een lekker nummer, niets fouts aan.

8,5

Misterfool
6.5: Muziek die je in een tarantino-film zou verwachten. Campy, maar leuk!.

tnf
Dat Boney M-nummer is onderdeel van m'n muzikale prehistorie; het allereerste begin, waarin ik de cd's en lp's van m'n vader nog draaide (en nog geen hedendaagse Top 40/dance-muziek).

Het stond op een of andere verzamel-lp met Top 40-hits van de late 70's, en het stuk waar o.a. dit en Luv - You're the greatest lover op stonden draaide ik als 9-jarig TNF-je helemaal suf.

Ik vermoed dat hier een aardige voedingsbodem is gelegd voor het kunnen waarderen van catchy deuntjes, die door veel 'serieuze' muziekliefhebbers als nogal dom worden gezien - slechts een jaar later zou ik in de ban raken van eurohouse en aanverwante dingen.

Maar goed, dat liedje dus. Catchy, leuk-fout, goed in elkaar gezet, en in feite zitten er zo'n beetje dezelfde dingen in die ook de betere eurohouse van de vroege/mid 90's iets smakelijks geven. Het is enkel wat gedateerder. Maar ik zie het verband tussen het kunnen waarderen van beide dingen wel, in m'n vroege muzikale jeugd. Wel jammer dat het een soortement van Milli Vanilli-act was. Maar toch een kleine 8.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:10 uur

geplaatst: vandaag om 07:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.