MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:

Will Smith - Men In Black

Will Smith alsjeblieft zijn stem eens verheffen? Want zo energiek als hij is op het witte doek en op tv zo saai als hell is Will Smith als hij rapt.
Boom! Shake The Room liet horen dat hij wel krachtig uit de hoek kan komen, maar de smoothness van Summertime, Gettin' Jiggy With It en Men In Black worden volledig de grond ingeboord door de slaapverwekkende manier waarop de man zijn versjes opzegt.

4

dazzler schreef:
De stem van Tura is niet zijn grootste wapen.
Dat zijn de liedjes die in Vlaanderen decennia lang de juiste snaar wisten te raken
en (niet onbelangrijk) het feit dat de man zelf ook vaak een aandeel had in de songwriting.

De enige waarmee je hem in Nederland qua status zou kunnen vergelijken,
is, al heeft die een poppiër (hoe schrijf je dat eigenlijk) repertoire, is Rob de Nijs.
Ik vind Will Tura een aangename, warme en zeer herkenbare stem hebben en ik denk dat dat ook de hoofdreden is voor zijn succes. Idem voor Rob De Nijs. Beiden hoort ik het liefst met sobere begeleiding zonder tierlantijntjes waarbij ze zich op de tekst concentreren.

0123. Will Smith - Meninblack (1997)
Geen grootse rapper maar het is wel een best leuk en swingend nummer.
Cijfer: 6

0124. Ray Parker Jr. - Ghostbusters (1984)

Nummer 1 in BE (1 week) en US (3 weken).

De "Meninblack" van de jaren 80.

Ik zeg het niet gauw of vaak, maar dit heb ik altijd al een verschrikkelijk nummer gevonden.

Misterfool
7 ik niet

7

Jeugdsentiment, zowel nummer als film

0124. Ray Parker Jr. - Ghostbusters (1984)

Dit nummer reken ik ook tot de categorie aardig maar niet bijzonder (de baslijn is trouwens gekopieerd van Popmusic van M)
Cijfer: 6

Was toen een puber die dit kinderachtig vond

5

Will Smith - Meninblack
Ouch...
Cijfer 3.5

Ray Parker Jr. - Ghostbusters
Voor mij ook jeugdsentiment (met name de film met Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver...) Het nummer lift daar grotendeels op mee want zo bijzonder is het natuurlijk niet...
Cijfer 6.5

Cured
5

tnf
Will Tura: Geen idee wat ik met dat nummer moet, eigenlijk, ondanks dat de muzikale visie van onze zuiderburen (+ hún zuiderburen) me doorgaans wel aanspreekt; vaak heeft materiaal dat daar geliefd is iets verfijnds en/of aparts over zich. Dat heeft dít nummer ook, maar erg veel doet het me niet, en ik kan er gewoon bijzonder weinig over zeggen. Ik houd het maar op een 6. Maar misschien moet ik het nog wat vaker horen. Wel een mooie stem, trouwens.

Will Smith: Gewoon een aardig rapliedje voor op de radio. Luchtig, prettig in het gehoor liggend, maar verder ontbreekt een trigger om het ook eens uit mezelf op te zetten. Gewoon, iets wat het écht interessant maakt. Een kleine 7. Valt me verder op dat veel luisteraars van m'n 90's-stream iets tegen deze man hebben, ondanks dat het format gewoon 'luchtig en prettig in het gehoor liggend' is, en tevens met de nodige rap op z'n tijd. Maar misschien botst het met de zogenaamde 'betere' hitparade-urban, die op het station vrij veel langs komt. Ik heb de rotatie van de meeste Will Smith-nummers (ook deze) recentelijk toch maar verlaagd.

Ray Parker Jr: Deze vind ik al wat boeiender. Het zal heus wel weinig om het lijf hebben, maar dat hoofdmelodietje is verdomde aanstekelijk. Het heeft gewoon 'iets', en jeugdsentiment zit er bij mij verder niet bij (dus dáár ligt het niet aan, dat ik dit wat vind hebben). Een kleine 8.

Ray Parker Jr.

Voor een soundtrack een goede keuze. Typisch Amerikaans. Het nummer zit aanstekelijk in elkaar. Maar een tikkie oppervlakkig is het wel. (6)

Nou noem het gerust fout.

Cijfer 5,0

Ray Parker Jr. - Ghostbusters:

Heb ik gelukkig het singeltje nog van.
Normaal maakt(e?) deze Ray Parker nogal aalgladde soft-soul en -pop, maar met dit voor zijn doen stevige en leuke nummer lijkt hij in het refreintje warempel zelfs een beetje op Herman Brood.
Grappig nummer, grappige film.
Kan ik nog wel een 7 aan kwijt.

0125. Ray Charles - I Can't Stop Loving You (1962)

Voorhistorische nummer 1 in BE en NL + nummer 1 in UK (2 weken) en US (5 weken).

De openingsdans op het huwelijk van mijn ouders.

8.25

Ray Charles.

Mooie evergreen en die stem...... ja die onvergetelijke stem. Onbetwist 1 van de grootste vocalisten ooit. (8)

Prachtige stem maar ik reken het niet tot zijn beste nummers, een beetje te zoet.
Cijfer: 7

U gelooft het misschien niet, maar dit singeltje heb ik ook nog.
Uiteraard die geweldige stem, maar ik vind dit toch een iets te hoog dramagehalte hebben, met dat koortje en die strijkers.
En vooral nogal zoet inderdaad.
Cijfer 6.

Cured
6

Dibbel schreef:
U gelooft het misschien niet, maar dit singeltje heb ik ook nog.

Ik geloof er niks van.

Cured
Ik wel, maar dat heeft ie dan niet in 1962 gekregen op zijn 2 -jarige geboortedag.

0126. Minnie Riperton - Lovin' You (1975)

Nummer 1 in US (1 week).

Veel te jong gestorven vogeltje dat zong zoals niemand anders gebekt was.

Mooi ook hoe soul, country en jazz versmelten toe één eenvoudig liedje.

5,5

Het blijft wel hangen, maar het is wel érg lievig.

Cured
6

Ray Charles - I Can't Stop Loving You
Evergreen maar niet helemaal mijn ding.
Cijfer 6

Minnie Riperton - Lovin' You
Dit is me toch echt te zoet...
Cijfer 5

Gast
geplaatst: vandaag om 22:55 uur

geplaatst: vandaag om 22:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.