MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Billy Joel - Goodnight Saigon: Toch wel 1 van de mooiste liedjes uit m'n tienerjaren. Vind het nog steeds een prachtige song en zo anders dan welk nummer van Joel dan ook. Was ook een fikse tegenvaller dat ie het niet speelde tijdens een concert dat ik van 'm zag een paar jaar geleden. 9.

Louis Armstrong - What a Wonderful World: Dit is dan juist weer een nummer wat ik wat later ben gaan waarderen en uitgegroeid is tot 1 van m'n favoriete feel-good songs en Armstrong tot 1 van m'n favoriete zangers. Als ik 1 artiest mag kiezen die ik heel graag eens zou willen ontmoeten en live willen zien zingen/spelen, dan is het Louis: 9.

Sam Cooke - What a Wonderful World: Deze is dan wel weer uit m'n tienerjaren, want inderdaad opnieuw een hit geworden in 1986. Vond ik toen al een mooi nummer en is ook alleen maar gegroeid. Geweldige klassieker, maar toch net effe minder dan Louis: 8.

Sam Brown - Stop: Inderdaad zijn dochter en moeder Brown voor mij vooral bekend van Floyd (en moeder al eerder van The New Londen Chorale). Sam is een goeie zangeres en Stop is een leuk nummer, maar het hoogtepunt van de song is toch wel die Hammond solo! 7 1/2 en een 9 voor de Hammond solo(als ie wat langer zou zijn).

sam cooke 8.5

sam brown 6.5

Cured
Sam brown:

7

6,5

Sam Brown - Stop
Aardig nummer
Cijfer 6.5

146. The Browns - The Three Bells (1959)

Nummer 1 in US (4 weken).

Les Trois Cloches van Edith Piaf & Les Compagnons de la Chanson
in een Engelstalige college rock remake.

146. Andre van Duin - Bim Bam (1982)

Nummer 1 in NL (4 weken).

Dubbele a-kant van Andre's Als Je Huilt.

ps. Jullie mogen één keer raden wat het volgende nummer wordt.

The Browns - The Three Bells
Charming...
Cijfer 7+

Andre van Duin - Bim Bam
Sympathieke parodie
Cijfer 6

Dit wordt het volgende nummer
link

Sam Brown- Stop

Ik had eigenlijk meer verwacht van Samantha Brown als soloartieste. Uiteindelijk is ze niet verder gekomen dan een gerespecteerde sessie zangeres.
Stop is een beladen song met de juiste sfeer en gepassioneerd gebracht. Toch mist het net iets om als evergreen door te gaan. (7,3)

The Browns- The Three Bells- keurig liedje met heel aardige zang, maar vind het erg aan de flauwe kant. ( 5,7)

Andre van Duin- Bim Bam

Was in een tijd dat van Duin best regelmatig de hitlijsten bestormde. Dit is wat mij betreft leuk en kan het waarderen, vooral met het clipje erbij.
Heb destijds ook het singeltje gekocht. Dubbele A-kant inderdaad. (7)

Sam Brown - Stop (1988)
Mooie ballad met weergaloze orgelsolo maar haar stem klinkt mij niet echt aangenaam in de oren, wellicht de reden waarom ze nadien in de vergetelheid is geraakt.
Cijfer: 6,5

The Browns - The Three Bells (1959)
Aardig en charmant liedje maar maar ook erg braafjes.
Cijfer: 6,5

Andre van Duin - Bim Bam (1982)
Geslaagde persiflage en één van de betere van André Van Duin, ik kan er wel mee lachen.
Cijfer: 7

147. Johnnie Ray - Cry (1951)

Nummer 1 in US (11 weken).

Eén van de meest doorleefde stemmen uit de prille jaren 50
met close harmony groep The Four Lads als ruggensteun.

Misschien wel één van de beste blanke soul zangers avant la lettre.

147. Andre van Duin - Als Je Huilt (1982)

Nummer 1 in NL (4 weken).

En hier is de a-kant van één van van Duins beste singles.
Tweemaal (zie nummer 146) een kanjer van een song in een echt grappige bewerking.

Johnnie Ray - Cry
Vervelend nummer.
Cijfer 4

Andre van Duin - Als Je Huilt
Niet-grappige persiflage, een pak minder dan "Bim Bam".
Cijfer 4

Johnnie Ray - Cry

5

Andre van Duin - Als Je Huilt

5

Cured
André";

3

Johnnie Ray - Cry

Ray croont er op los. Geen verkeerde stem. De licht minimale jazzy begeleiding staat volkomen in dienst van deze tranentrekker. Niet onaardig (6,2)

Andre v. Duin - Als Je Huilt

Minder leuk dan de flipside( Bim Bam) maar tekstueel toch wel weer leuk. '' Als je op Jacht gaat en konijnen schieten terug'' is een aardige vondst.
Clipje met de zgn tranen uit de bril is grappig. (6,5)

148. Bronski Beat - Smalltown Boy (1984)

Nummer 1 in BE (1 week) en NL (2 weken).

Cry boy crying ... die kreet om respect: holebi-rechten op de agenda.
De song heeft nog niets aan actualiteitswaarde of kracht ingeboet.

Het is tijd om uit de kast te komen, wat een topnummer!

cijfer: 8,5

Misterfool
Prachtig nummer inderdaad

8

9

Dat was toen echt een doorbraak, een nummer 1-hit met als thema homo-acceptatie. Nog steeds een geweldige plaat en inderdaad, nog steeds behoorlijk actueel.

9

Blijft voor eeuwig mooi, kan niet anders.

8.75

Bronski Beat - Smalltown Boy
Klassieker
Cijfer 8

Cured
BB: vreselijke , vrouwelijke stem bederft het vooral (op zich niet verkeerd nummer)

2

80's klassieker

8.2

Maar weer is een update van waar ik gebleven was.

0111. Boney M - Ma Baker (1977): Blijft een leuke discoklassieker al is het niet de beste van Boney M 7/10.

0112. Milli Vanilli - Girl I'm Gonna Miss You (1989): Er is van alles mis met dit nummer, tekst en muziek spreekt me niet aan 3/10

0113. Vanilla Ice - Ice Ice Baby (1990): Kan er niks aan doen maar kan deze song wel waarderen 6.5/10

0114. Queen - Bohemian Rhapsody (1975): Wat kan er nog over deze klassieker gezegd worden. Prachtige afwisselingen in de muziek en opbouw, een kleine rock opera. 9/10

0115. Elvis Presley - Jailhouse Rock (1957): Geweldig nummer van Elvis, ouderwetse Rock n Roll. 8/10

0116. Nat King Cole - Mona Lisa (1950): Nat heeft een geweldige stem, een nummer voor in de winterperiode dat wel. 7/10

0117. The Ink Spots - The Gypsy (1946): We gaan ver terug in de tijd. Echt een klein en fijn leidje, niet al te zwoel. 7/10

0118. The Mills Brothers - Paper Doll (1943): We zijn aanbeland in de jaren 40 met deze legendarische groep die meer dan 2000 nummers opnamen. De gebroeders weten wel wat swingend was in die tijd. 7/10

0119. The Walker Brothers - The Sun Ain't Gonna Shine Anymore (1966): Groots en bombastisch nummer die me toch niet helemaal weet te raken. 6.5/10

0120. Pointer Sisters - Fire (1979): Doet toch wel onder als je aan de versie van Bruce denkt. 6/10

0121. The Crazy World of Arthur Brown - Fire (1968): Klassieker van Arthur Brown en in 1968 erg verniewend. 8/10

0122. Will Tura - Eenzaam zonder Jou (1963): Nederlandstalig blijft toch een moeilijk onderwerp bij mij. 5/10

0123. Will Smith - Meninblack (1997): In mijn jeugd al niet echt overdonderd door dit nummer. 4/10

0124. Ray Parker Jr. - Ghostbusters (1984): In het filmgenre blijft dit een geniaal nummer. 7.5/10

0125. Ray Charles - I Can't Stop Loving You (1962): Een evergreen met prachtige melodieën, Ray weet je te raken. Iets te zoet nummer dat dan wel. 7.5/10

0126. Minnie Riperton - Lovin' You (1975): Vaak gehoord maar iets te zoet en lief. 5/10

0127. The Young Rascals - Groovin' (1967): Heerlijke groove heeft dit nummer, krijg gelijk de zomerse sfeer te pakken. 7/10

0128. Madonna - Into the Groove (1985): Niet echt mijn nummer ken wel betere songs van Madonna. 5/10

0129. George Harrison - My Sweet Lord (1970): Plagiaat of niet ik vind dit een prachtig nummer. 8.5/10

0130. The Searchers - Sweets for My Sweet (1963): Te zoet? Ja dat dan weer wel. 4.5/10

0131. The Rubettes - Sugar Baby Love (1974): Toch wel een fout nummer. 4/10

0132. The Supremes - Baby Love (1964): Motown klassieker, wel weer mierzoet maar beter dan de voorgaande nummer 5/10

0133. Britney Spears - Baby One More Time (1999): Ik heb hier niks mee 3/10

0134. Aqua - Barbie Girl (1997): Uit mijn jeugd. Verschrikkelijk slecht maar kan het toch waarderen. 5.5/10

0135. David Seville - Witch Doctor (1958): Uiteraard ken ik hem van The Cartoons uit mijn jeugd, voor de jaren 50 zo slecht nog niet. 6/10

0136. The Archies - Sugar Sugar (1969): De sound maakt het geheel wat beter. 6/10

0137. The Monkees - I'm a Believer (1966): Altijd weer goed om dit nummer te horen, niks mis mee. 8/10

0138. The Animals - House of the Rising Sun (1964): Wat een sound met een geweldige stem. Eric weet het nummer precies goed te brengen, orgel erbij en de klassieker is gemaakt. 8.5/10

0139. Shakin' Stevens - This Ole House (1981): Ben er niet echt kapot van. 4/10

0139. Rosemary Clooney - This Ole House (1954): Beter dan de versie van Shakin'. 6/10

0140. Sammy Kaye - The Old Lamplighter (1946): Niets mis mee met dit nummer van Sammy, rustige melodie. 6.5/10

0141. Gordon Jenkins & The Weavers - Goodnight Irene (1950): Inderdaad mierzoet, iets te veel van het goede. 4/10

0142. Billy Joel - Goodnight Saigon (1983): Beste nummer van Billy. De opbouw is prachtig en de tekst wordt ook goed gebracht. 9/10

0143. Louis Armstrong - What a Wonderful World (1968): Wat een mooie wereld leven we toch in, die stem past precies bij het nummer. 8/10

0144. Sam Cooke - What a Wonderful World (1986): Soulzanger pure sang, heerlijk nummer. 8/10

0145. Sam Brown - Stop (1988): Het nummer hoeft van mij niet te stoppen maar kan me ook niet echt raken. 6/10

0146. The Browns - The Three Bells (1959): Geen bijzonder liedje. 5/10

0146. Andre van Duin - Bim Bam (1982): Ik heb de nummers van Andre en persiflages nooit echt kunnen waarderen. 5/10

0147. Johnnie Ray - Cry (1951): Redelijke song niet meer dan dat. 5/10

0147. Andre van Duin - Als Je Huilt (1982): Nee, gewoon nee. 3/10

0148. Bronski Beat - Smalltown Boy (1984): Schitterende klassieker, heerlijke ritme. 7.5/10

Smalltown Boy - 8,5

Ook de lange versie is niet te versmaden. Bizar nieuws trouwens van de week, een hoax bericht over zijn vermeende dood; gelukkig 1 dag later, 3 juni:

Jimmy Somerville Death Hoax Dismissed Since Singer Is ‘Alive And Well’

@Cured: zo'n stem typeren als "vrouwenstem" geeft blijk van een kennishiaat; zoiets heet een kopstem. The Buffoons werden in NL bekend met hun kopstemzang. In klassieke muziek is de contratenor (bijv Andreas Scholl) een veel geziene/gehoorde verschijning. Er zijn zangers die met 2 stemmen zingen (normaal én kopstem). Voorbeelden: de zangers van Wild Beasts en The Besnard Lakes - beide puike bands - so open the window of your mind

Gast
geplaatst: vandaag om 07:06 uur

geplaatst: vandaag om 07:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.