MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Overigens is Rose Garden oorspronkelijk van Joe South, toch één van de beste songschrijvers van zijn generatie (overleed vorig jaar). Maar het past beter in de country-versie van Lynn Anderson (één van de weinige keren dat de cover het toch al prachtige origineel overtreft).

Net als bashaan67 hecht ik het meeste belang aan de melodie. Daarom vind ik Rose Garden zo prachtig: het klinkt melancholiek maar het swingt en maakt mij tegelijk vrolijk net als bv. Losing My Religion van R.E.M. of S.O.S. van Abba, ook 2 perfecte popsongs. A Forest van The Cure is ook zo'n voorbeeld: het klinkt donker en mysterieus maar het geeft mij een opbeurend effect en swingt als een trein.

Vera Lynn- Auf Wiederseh'n Sweetheart

Mij toch iets te ouderwets. Dat mannencoir maakt het ook erg oubollig. Vera Lynn kon wel prachtig zingen trouwens.
Maar dit gaat er nu niet meer in. (5,2)

Vera Lynn. Toepasselijk dezer dagen. Doet me altijd denken aan a. De lp's van mijn vader en b. PF the Wall met daarop Vera

Does anybody here remember Vera Lynn?
Remember how she said that
We would meet again
Some sunny day?
Vera! Vera!
What has become of you?
Does anybody else here
Feel the way I do?

5

bikkel2 schreef:
Dat mannencoir maakt het ook erg oubollig.

Volgens mij bestond het koor uit echte oorlogsveteranen.

Da's dan wel weer apart.

Cured
4

175. Glenn Miller - (I've Got a Gal in) Kalamazoo (1942)

Nummer 1 in US (7 weken).

Glenn had blijkbaar nog een lief in Kalamazoo toen hij sneuvelde in WO II.

Cured
4

Glenn Miller:

Leuk dit. Opgetogen Jazz, met mooie meerstemmige vocalen. Frivool.
Erg oud, maar op een of andere manier heeft het iets fris. (7)

Niet zijn beste (In the Mood, Chattanooga Choo Choo, St Louis Blues March), toch een positief cijfer vanwege mju-senior (upstairs), liefhebber van Glenn Miller (Glenn vloog naar Duitsland voor een optreden, maar kwam nooit aan; vermist boven het Kanaal eind 1944 - vliegtuig nooit gevonden).

6,5

176. Woody Herman - Blues in the Night (1942)

Nummer 1 in US (1 week).

Hij hield het maar één weekje vol aan de top, maar de melodie werd een evergreen.

Woody Herman

Ik heb door deze stijl muziek en het tijdperk een sterke associatie met gangsters uit Chicago.
Alles zwart Wit in een club. Mannen met hoeden, sigaren, drankje en mooie vrouwen.
Als een film eigenlijk.

Alleraardigst nummer. Slepend en het koper tettert lekker. Stoer nonchalant gezongen.
Memorabele tune. ( 7,3)

175. Glenn Miller - (I've Got a Gal in) Kalamazoo (1942)
Lang niet zijn beste maar toch wel leuk vooral door de nachtclubsfeer die het oproept.
Cijfer: 6,5

176. Woody Herman - Blues in the Night (1942)
Slepende jazz met een tikkeltje blues dat mij doet denken aan de zwart-wit-films in die tijd, mooi gezongen.
Cijfer: 7,5

7.5

Glenn Miller - (I've Got a Gal in) Kalamazoo
&
Woody Herman - Blues in the Night

Twee plaatjes uit (over)grootmoeders tijd waar ik niet warm of koud van word....
Allebei een 5

bashaan67 schreef:

Vera Lynn - Auf Wiederseh'n Sweetheart
Tsja, als je misschien in de jaren '30 bent geboren dat je hier nog wat mee kunt maar anders...?
Cijfer 5

Dat vind ik een beetje kortzichtig. Mooi gezongen, mooie melodie. Ik ben in de jaren '90 geboren, maar kan het absoluut waarderen. Raar ook dat je Slim Whitman wel een voldoende geeft, dat vind ik eigenlijk nog iets gedateerder overkomen.

Arrie schreef :

Vera Lynn - Auf Wiederseh'n Sweetheart

Dat vind ik een beetje kortzichtig. Mooi gezongen, mooie melodie. Ik ben in de jaren '90 geboren, maar kan het absoluut waarderen. Raar ook dat je Slim Whitman wel een voldoende geeft, dat vind ik eigenlijk nog iets gedateerder overkomen.

Wat ik bedoelde was dat ik het nummer niet bijzonder vind en wellicht een hoger cijfer zou hebben geven als ik die tijd (WO II) zou hebben meegemaakt. Lijkt me vrij normaal en niet kortzichtig. Slim Whitman heb ik een 6 heb gegeven maar ik geef toe de scheidslijn tussen een 5 en een 6 is soms smal ...

177. The Andrews Sisters - Rum and Coca Cola (1945)

Nummer 1 in US (7 weken).

Uit het collectief geheugen van de jaren 40: Glenn Miller, The Andrews Sisters en Bing Crosby.

177. Stars on 45 - Proudly Presents The Star Sisters (1983)

Nummer 1 in BE (1 week) en NL (5 weken).

Prachtige medley van Andrews Sisters klassiekers en een vleugje Miller.

The Andrews Sisters - Rum and Coca Cola
Ook oude muziek kan leuk zijn!
Cijfer 7.5

Stars on 45 - Proudly Presents The Star Sisters
Goed gelukte ode aan de 40's
Cijfer 7

Jaren '40-hit die nog verassend fris klinkt, blijft erg leuk.
Cijfer: 8

177. Stars on 45 - Proudly Presents The Star Sisters
Geslaagde medley met vlotte overgangen.
Cijfer: 7,5

7

7

dazzler schreef:

Even een gedeelte kopiëren van mijn bericht bij "Calypson in New York" van Lord Invader.

L_T_B schreef:
Op dit album staat vreemd genoeg niet zijn bekendste nummer "Rum and Coca Cola". Dit nummer werd later gecovered door onder andere The Andrews Sisters. Het nummer "Pepsi Cola" dat hij op verzoek van de gelijknamige frisdrankfabrikant na het uitkomen van "Rum and Coca Cola" uitbracht is wel op deze verzamelaar terug te vinden.

In de vroege jaren '40 boycotte de Amerikaanse radiostations het eerder genoemde "Rum and Coca Cola" onder andere vanwege de referentie naar alcohol en de onbedoelde reclameboodschap. Het nummer werd echter wel opgepikt door de Amerikaanse comedian Morey Amsterdam bij zijn verblijf in Trinidad. Amsterdam nam het nummer mee terug naar Amerika waar het - in de versie van The Andrews Sisters - een enorme hit werd. Dit schaamteloze plagiaat bracht Grant in 1945 naar New York om juridische stappen te ondernemen tegen Amsterdam. Na een lange rechtsgang kreeg Grant uiteindelijk toch zijn gelijk en $150,000 aan royalties. Na deze rechtszaak vertrok hij wederom naar Amerika en tourde later ook nog door Engeland en het Europese vasteland.

(afbeelding)

Tot zover de geschiedenisles.

The Andrew Sisters- Rum And Coca Cola

Licht exotisch en mooie samenzang. Leuk geschiedenislesje trouwens L.T.B ( 7)

Stars On 45 - Proudly Presents The Star Sisters

Wederom geslaagd Stars On 45 project. Goed getroffen deze ode.
Zusjes Paay en een vriendin. (7,3)

Gast
geplaatst: vandaag om 12:55 uur

geplaatst: vandaag om 12:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.