MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Beslist één van de beste rock 'n roll-nummers begin jaren '60 en een terechte evergreen. Rauw en emotioneel, klinkt aanstekelijk maar met dramatische ondertoon en die orgel maakt het nummer af.
Cijfer: 9,5

@Cured

Als je meespeelt met een spel over nummer 1 hits, dan weet je toch op voorhand
dat de songs die voorbij komen vaak aan de popkant zullen zitten, denk ik dan?

Als we 20 songs ver zijn, zal je een goed beeld hebben van wat aan bod zal komen
tijdens de resterende 980 songs (als dit topic dan nog volgers zal hebben natuurlijk).

Er zijn al heel wat verschillende genres voorbijgekomen trouwens,
maar altijd met een pop twist. Er zit altijd een dosis suiker in de songs.

Daarom zijn het nummer 1 hits.

Casartelli (moderator)
Waarom ik meedoe?

- Gewoon omdat het kan
- Omdat er toch elke keer die spanning is "met welk liedje komt-ie nu weer op de proppen?"
- Om de exercitie "hoe formuleren we een mening" een beetje te praktiseren

Dat de nummers waar ik een 10 aan kwijt kan hier niet voorbij gaan komen, weet ik inderdaad op voorhand ook wel.

Casartelli (moderator)
Deze moest ik even herbeluisteren. Het orgeltje is fijn, maar in meezingkringen beklijfde het "I wo-wo-wo-wo-wonder" toch meer. Verder toch wel een fijne ontmoeting tussen het luchtige en het bittere.

Cijfer: 7,3

Beslist een van de beste rock 'n roll nummers, klinkt gewoon erg lekker

Cijfer: 9.1

Cured
@Dazzler: tuurlijk, maar je kunt en mag ook verwachten dat niet iedereen alle pop maar waardeert

Neen, dat doe ik ook niet.
Het is alleen dapper dat men dan toch de moeite doet om te luisteren en te oordelen.

Cured
Da's waar.

Fantastisch nummer! Ik word er altijd vrolijk van. Eigenlijk weer een heel simpel popliedje maar oh zo effectief. Cijfer: 10

Ik blijf dit topic trouwens zeker volgen. Ik ben heel erg van de popmuziek en ook ontzettend geïnteresseerd in de hitlijsten. Dit topic is echt een kolfje naar mijn hand.

9. Geweldig rock&roll nummer met schitterende instrumentatie.

dazzler schreef:
Het valt op dat een aantal mensen die geregeld reageren niet al te gul zijn met de punten.
Die spelen vast niet mee omdat ze de muziek goed vinden, denk ik dan. Misschien komen ze
uit nieuwsgierigheid of om toch de juiste naam op dat hele bekende liedje te kleven ...

Zo eenduidig als de muziek wel of niet goed vinden kan het met mijn soms grillige smaak niet zijn. Dancing Queen kreeg zomaar een 9 van mij en zelfs een 10 moet er inzitten voor een van die 1000 nummers.

Maar meespelen om de slechte liedjes die voorbijkomen is trouwens ook leuk. Kan je door een laag cijfer en een afbrekend commentaartje eindelijk eens afrekenen met dat nummer waar je een hekel aan hebt omdat je het zo vaak tegen je zin hebt moeten horen.

En verder, naast de verrassing met welke hit we nu weer om de oren worden geslagen, is het ook leuk om te zien wat anderen er van vinden. Zo deed Dancing Queen het minder goed dan ik had verwacht en Zomer in Zaandam beter.

Leuk liedje, ik word er wel vrolijk van.

6,5

Abba - Dancing Queen:

Ik heb dit altijd een overroepen en gedateerd nummer gevonden. Cijfer: 4

Del Shannon - Runaway:

Die orgelsolo is echt fantastisch! Bij mij blijft zoiets de hele dag in mijn hoofd hangen. Cijfer: 9

0012. Artie Shaw - Frenesi (1940)

Nummer 1 in US (12 weken).

De eerste officiële hitparade op basis van verkoopcijfers verscheen in de zomer van 1940.
Uit de billboard charts van dat jaar komt ook deze evergreen van jazz klarinettist Artie Shaw.

Had ik nog nooit van gehoord maar klinkt best leuk,

Cijfer: 6.5

Ik heb er zo direct niets mee, maar het zal best impact hebben gehad in die tijd. Het klinkt mij meer als achtergrondmuziek.

3,0

Tja de wijsheid in pacht willen hebben en dan nagenoeg geen muzikale kennis hebben van alles voor 1960 ...

Dit soort muziek is bijv ook wel terug te vinden in films van de Marx Bros en films van Ginger Rogers en Fred Astaire waarin werd gedanst. "Achtergrondmuziek" - dit was gewoon dansmuziek destijds. Artie Shaw was iets minder bekend dan Benny Goodman, maar wel populair onder de 20gers toen. Orkestleden (big band jazz) zaten toen tot hun bovenlijf achter een soort dichte lessenaar waarop de bandnaam was afgebeeld.

6,75 vanwege de nostalgie

Jasper heeft vast nog nooit van de foxtrot gehoord.

Het is wel des Dazzlers om met een nummer uit de hele doos op de proppen te komen. Leuk, en het pakt goed uit, want dit is een heerlijk swingnummer. Krijg gelijk zin in films uit die tijd.
Cijfer: 7,5

Wat is jullie probleem? Dit deuntje laat me volledig Siberisch. Toen zal het best ontzettend swingen zijn geblazen met deze muziek, maar ik luister niet met mijn hersenen. Het feit dat jullie beiden refereren naar films bevestigt mijn punt wel qua achtergrondmuziek. Ik moest daar ook aan denken, Tom & Jerry ofzo.

Ik heb geen probleem hoor. Gezien je opmerking over films zul je ook wel nooit een dansfilm uit die tijd hebben gezien. Muziek is er daar niet voor de achtergrond.

Sorry, ik moet het doen met de bagage die ik heb. Het weerhoudt me er niet van hier te gaan stemmen en uitleg erbij te geven.

Laxus' nogal vrijblijvende reactie zou ik eerder over vallen.

Ik val ook nergens over - zelfs oudere users die beter zouden moeten weten typeren Runaway onjuist als R&R. Dat toont ook een gebrek aan inzicht in de werking van stromingen/soorten.

Je zou verwachten dat een muziekliefhebber ook interesse heeft in muziekgeschiedenis - die van jazz zou je - kort door de bocht - als volgt neer kunnen zetten: 30s - dixieland ('jazz oude stijl'); 40s - big band jazz + vocaal; 50's bop; 60's bop + modal; 70's rockjazz/fusion.

Dit soort muziek is voor mij bijna niet voor te stellen zonder zwart/wit beelden van dansende mensen. Overigens waren de Duitse bezetters fel tegen jazz ('entartete Musik').

(afbeelding)
Big band jazz werd meegenomen door 'onze bevrijders' en mede als symbool daarvan door velen in de armen gesloten. M.n. dansavonden bij Rutex (cafetaria/restaurant, ook in Utrecht) waren toen populair - te vergelijken met de Tivoli-dansavonden van nu.

Van: Geheugen van Oost - Waar broeken zijn... - geheugenvanoost.nl
Het uitgaan voor ons betekende of een bioscoop of naar het Rembrandtplein. Daar waren grote restuarants zoals Rutex en Heck. Live muziek door orkesten Malando, de Ramblers of mijn idool Johnny Meier. Als we op het terras zaten en er kwamen meisjes bij ons zitten dan betaalden we voor ze en brachten ze naar huis voor 'n kusje. Dat was alles. Het was wel lopen en nog eens lopen. Maar je had genoten.

Ga gewoon eens een Marx-brothersfilm bekijken (er zijn Queen-albums naar hun films vernoemd).

Luisteren met historische context maakt het mijns inziens alleen maar leuker. In het museum loop je ook rond om je te verdiepen in een bepaald tijdsgewricht
maar ik luister niet met mijn hersenen.

In feite doe je dit wel oren dienen alleen maar om de geluiden op te vangen.

Maar goed, vanuit museaal perspectief: een 7

Cured
Dansnummer uit het öude' tijdperk ;niet raar, maar ook niet geweldig.

Cijfer: 6,5

ClassicProgRock1
Wereldberoemd in Rotterdam...

Cijfer: 10

Geweldig!

Big Band jazz altijd leuk

7

Mjuman schreef:
Artie Shaw was iets minder bekend dan Benny Goodman, maar wel populair onder de 20gers toen.

En volgens de cd die ik heb waarop ook het nummer Frenesi staat waren beiden zeker aan elkaar gewaagd: Battle of the Bands.
Ik dacht dit album al toegevoegd te hebben maar dat blijkt niet zo te zijn. Er is er ook nog eentje met Glenn Miller vs. Tommy Dorsey.

Dat Frenesi een nummer 1 hit was wist ik niet. Heerlijke muziek die mij vol nostalgie terugvoert naar een tijd die ik nooit heb meegemaakt.

8/10

Artie Shaw - Frenesi
Dit kende ik niet maar bij het horen ging mij wel een belletje rinkelen. Klinkt natuurlijk gedateerd maar ook gezellig, ik krijg meteen beelden van zwart-wit-films uit de oude doos.
Cijfer: 7,5

Casartelli (moderator)
Zonder meer leuk om eens een nummer aan te dragen dat buiten de door MuMe (en ook door mijzelf) zo platgetreden tijdspaden treedt. Ik ga verder geen problemen aandragen, maar ik heb verder weinig met jazz, weinig met film en zeker niet meer met de monochrome variant. Dus als veel meer dan een curiositeit kan ik het persoonlijk niet beluisteren, met kennisneming van de volle zalen (en dan nog entartet ook).

Als ik me gewoon beperk tot de vraag of ik dit zelf voor mijn plezier zou opzetten, kom ik op

Cijfer: 6,0

Gast
geplaatst: vandaag om 21:59 uur

geplaatst: vandaag om 21:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.