MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Jawel hoor - in de mjumeter wel: 25 cm, George Kooymans c.s staan minimaal op 2,50 meter en Joost den Draayer op 1,20 meter. Wally Tax op 1,95 m - Outsiders opnieuw op vinyl uitgebracht - praise the Lord. Kuipje en Eelco minimaal op 2,75 m net zoals Dirk Polak

Peter mag voor mij Mannen p? Taket (1976) - MovieMeter.nl blijven - Veronica Sorry

3,5

Mjuman is nog mild. Na de laatste aflevering van Ali B's Op Volle Toeren waarin Peter en dit nummer voorbij kwam, kan ik de man onmogelijk nog serieus nemen. En dit nummer heb ik sowieso al nooit leuk gevonden.

2,5

3/10

Teksten van Koelewijn zijn altijd een vreemd soort rijmelarij geweest. (Als ik God was....dan zou ik een vliegtuig uit de lucht pakken , Angeline een blonde sexmachine )
een 4

Ik ben geloof de enige die een voldoende gaat geven... Oké, tekstueel zwak, maar ik vind het altijd redelijk lollig als dit voorbij komt.

6,5

Nee hoor vind het een erg leuk nummer, lekkere rock n roll

Cijfer: 7,5

Cured
vroegah.....(50 jaar geleden) heel wat kennelijk, maar als je goed bekijkt/hoort....niet veel

cijfer: 3

perrospicados schreef:
Teksten van Koelewijn zijn altijd een vreemd soort rijmelarij geweest. (Als ik God was....dan zou ik een vliegtuig uit de lucht pakken ,

Nu is de officiele tekst wellicht ook geen hoogvlieger maar het rijmt een stuk beter dan jou voorbeeld..

Als ik God was
En die zilveren vogel vloog voorbij
Samen met jou ver weg van mij
Als ik God was
Als ik God was
Dan plukten mijn handen u´m uit de lucht
En ik bracht jou weer bij mij terug

Ik vind hem ook wel aardig, heeft geloof ik 4 keer in de Top 40 gestaan in allerlei variaties. Wel een klassieker natuurlijk.

cijfer 6,0

0021. Bing Crosby - Swinging on a Star (1944)

Nummer 1 in US (9 weken).

Vergis je niet: de best scorende hitparade artiest heet niet Presley, Jackson of The Beatles.
Het aantal nummer 1 hits dat Bing Crosby in het pre- rock n roll tijdperk uit zijn mouw schudde
is ontelbaar. Gesteld dat we de cijfers van voor 1940 (de start van de US charts) zouden omrekenen.

Dat laatste is trouwens ook gebeurd door Joel Whitburn,
maar veel meer dan de virtuele nummer 1 hits van de prehistorie tot 1940 vind je online niet.
Zijn naslagwerk gaat voor veel dollars over de toonbank (al wil het ooit wel eens in handen krijgen).

Terug naar Swinging on a Star dat duidelijk swingt, maar nog niet rockt.
Trouwe hitparade volgers kennen het nummer nochtans wel in een rocky soulversie.

0021. Spooky & Sue - Swingin' on a Star (1974)

Nummer 1 in BE (1 week).

In Nederland bleef deze cover een aantal weken op 2 plakken.

0020. Peter & Zijn Rockets - Kom van Dat Dak Af (1960)
Weliswaar jeugdsentiment (ik leerde het kennen door de heropgenomen versie in 1971) maar het blijft erg vermakelijk en meezingbaar (het was eens wat anders dan die schlagers in de trant van "Ik hou van jou en ik blijf je trouw"). Rock'n roll met oerhollandse tekst, het is trouwens het eerste Nederlandstalige rocknummer en daarom legendarisch. Peter Koelewijn heeft nog andere goede nummers opgenomen, zijn nevenprojecten (Gompie, Babe, de samenwerking met Ali B) daarentegen vind ik verschrikkelijk.
Cijfer: 8,5 (voor de 1971-versie)

0021. Bing Crosby - Swinging on a Star (1944)
De opkomst van de rock'n roll halverwege de jaren '50 veranderde de muziekwereld danig waardoor vele nummers voordien nu te braaf en gedateerd klinken waaronder die van Bing Crosby. Het heeft wel een soort gezellige charme en een aangename stem heeft Bing Crosby zeker maar dit zou ik enkel nog 's avonds laat draaien (maar dan is dit uitermate geschikt).

0021. Spooky & Sue - Swingin' on a Star (1974)
Hoewel het moderner klinkt en wat meer rockt ben ik iets minder gecharmeerd door deze cover al is ze niet onverdienstelijk. Overigens vind ik de sound erg geënt op Mouth & McNeal die destijds erg populair waren.
Cijfer: 6

Opdat niet een iegelijk denkt dat NL rock begon bij die verschrikkelijke Peter Koelewijn even een clipje van een van oudste en beste NL rock-bands: indo-rockers:
Tielman Brothers - warm aanbevolen

Heb als jochie van 12 m'n ogen uitgekeken toen ik hen live zag samen met een oudere buurjongen, een indo-rocker op een Honda

Spooky & Sue - ook voor m'n meissie - 7,5

Leuk voor zanger Spooky dat ze toch nog een hit scoorde waar hij op te horen was. Zijn vorige band (Swinging Soul Machine) scoorde alleen een hit met een instrumentaal nummer (toepasselijk getiteld Spooky's Day Off).

Toch vind ik de versie van Bing Crosby meer swingen en ben ik ook niet zo gecharmeerd van de stem van Spooky. Een 8 voor het origineel, een 4,5 voor de cover.

Heb Andy Tielman overigens nog even solo zien spelen bij tv-opnames, een paar jaar terug (niet lang voor zijn overlijden). Toen was hij al 70+, maar wat een energie nog steeds. Gave man. Laatste minuut van het filmpje van Mjuman (met de contrabassist liggend op de grond en de gitarist die staande op de bas achter zijn rug gitaar speelt) is legendarisch.

Peter en zijn Rockets: erg flauwe meezinger. Cijfer: 4

Bing Crosby: erg leuk liedje, leuke tekst, sterk gezongen, het swingt, geweldig popliedje dus. Cijfer: 8

Spooky and Sue: Spooky zingt het veel te overdreven naar mijn zin. Verder wel aardig maar verbleekt werkelijk bij het origineel. Sue is wel schattig. Cijfer: 5,5

herman schreef:
Leuk voor zanger Spooky dat ze toch nog een hit scoorde waar hij op te horen was. Zijn vorige band (Swinging Soul Machine) scoorde alleen een hit met een instrumentaal nummer (toepasselijk getiteld Spooky's Day Off).

Toch vind ik de versie van Bing Crosby meer swingen en ben ik ook niet zo gecharmeerd van de stem van Spooky. Een 8 voor het origineel, een 4,5 voor de cover.

Heb Andy Tielman overigens nog even solo zien spelen bij tv-opnames, een paar jaar terug (niet lang voor zijn overlijden). Toen was hij al 70+, maar wat een energie nog steeds. Gave man. Laatste minuut van het filmpje van Mjuman (met de contrabassist liggend op de grond en de gitarist die staande op de bas achter zijn rug gitaar speelt) is legendarisch.

Live was de Swinging Soul Machine, wereldberoemd in R'dam en omstreken, uitsteekbaar; stukken beter dan de eveneens uit R'dam afkomstige Free - Keep in Touch Het koper van de Swinging Soul Machine was echt heel fijn!

Volgens mij nog ergens terug te vinden op een K-Tel album
Best aardig nummer (Feel Good)

Cijfer: 6.5 (Spooky & Sue)

Jaaaa, Spooky en Sue, jeugdsentiment....leuk om weer eens te horen.
W'happened met dit tweetal, is dat bekend?
Een 7

Cured
BC : 5 (leuk voor kerst e.d.)
S&S: 6

0022. Lord Rockingham's XI - Hoots Mon (1958)

Nummer 1 in UK (3 weken).

Vergeten parel uit het rock n roll tijdperk toen er nog leuke instrumentals gemaakt werden.
Een Britse release (let op dat typische gevoel voor humor) uit een tijd dat Britse plaatjes
de Atlantische oceaan nog niet overstaken en bijgevolg wereldwijd niet doorbraken.

En mocht je eraan twijfelen: Hoots Mon is een eland.

En waarom dat zo is, kan je horen in een bekende Disney cartoon.
Het geluid van de blazers refereert naar het burlen van een bronstige eland.

Eenvoudig nummer maar met met sfeer en humor, het doet mij ook denken een woud met herten (en jagers).

Duran Duran - The Reflex:

Hoewel ik Rio een 5-sterrenalbum vind kon de opvolger mij lang niet zo goed bekoren.
Zo ook niet The Reflex (ik vind de albumversie dan nog iets beter dan de single-remix).
Bovendien heb ik het echt veel en veel te veel gehoord. Het kwam in 1984 op de toen nieuwe clipzenders (die we natuurlijk de hele dag aan hadden staan), zowat ieder half uur voorbij.
Heb nooit begrepen dat dit nummer 1 kon worden en New Moon On Monday niet.
Slecht is het natuurlijk ook niet.
Cijfer 6,5.

Peter en zijn Rockets - Kom Van Dat Dak Af:

Het blijft hoe dan ook een Nederpopklassieker, al klinkt het nu wat oubollig (wat ook mag na ruim 50 jaar). De tekst blijft natuurlijk redelijk absurd.
Ik prefereer de live-versie van Peter Live uit 1981.
Het jaren-70 werk van Peter en zijn Rockets en Peter solo is overigens veel beter.
Cijfer 7,5.

Lord Rockingham's XI:

Kende het nog niet. Simpel maar doeltreffend instrumentaaltje waar ik simpelweg erg vrolijk van word. 7

Wat Arnout zegt. Het doet me ergens wel wat aan Tequila van The Champs denken.

6,5

Dat was idd de titel die ik zocht - het is ook geen pure R&R - er zit meer een twistritme in; een beetje als Sam the Sham's Woolly Bully.

Wat een vreselijk nummer.

1/10

geinig nummertje

6.75

0023. Lloyd Price - Stagger Lee (1959)

Nummer 1 in US (4 weken).

Stagger Lee was al een murder ballad voor Nick Cave er zijn tanden in zette.
De scherpste kantjes werden wel uit het verhaal weg geveild voor het blanke publiek.
Lloyd Price was nochtans een zwarte artiest die net als Little Richard voor het onversneden
geluid ging. De opvolger Personality haalde zelfs de top 10 in de maandelijkse Benelux lijsten.

Soulvolle blues met wat jazz en gospelkoor, dit kan voor mij altijd, zeker als het gepaard gaat met een vlot ritme en melodie.
Cijfer: 8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 10:55 uur

geplaatst: vandaag om 10:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.