Muziek / Toplijsten en favorieten / 1001 albums die je moet horen voor je sterft!
zoeken in:
0
geplaatst: 22 december 2014, 22:54 uur

95. The Young Rascals - Groovin' (1967)
Hoewel de albums van The Young Rascals vaak als weinig coherent worden beschouwd gaat dit zeker niet op voor Groovin'. Van begin tot eind blijft het boeien, met variatie van garagetrash tot jazz en gevoelige gospel tot rauwe gitaaruitbarstingen.
De rock-'n-roll is steeds vermengd met soul en daarmee konden ze makkelijk mee met hun Afro-Amerikaanse collega's. The Young Rascals was dan ook de eerste rockband die bij Atlantic tekende.
Het succes mocht er ook zijn. Verbluffende verkoopcijfers en een nummer 4 hitnotering.
0
geplaatst: 22 december 2014, 23:05 uur
Ik ben geen fan van The Byrds en Coldplay. Wel van The Doors en Carpenters. Gevaarlijke jongensmuziek.
0
geplaatst: 22 december 2014, 23:44 uur
Kronos schreef:
Carpenters. Gevaarlijke jongensmuziek.
Carpenters. Gevaarlijke jongensmuziek.
Wat is er zo gevaarlijk aan die Carpenters? Een beetje jongen kan toch met timmermansgereedschap omgaan?
Met een vrouwelijke drummer die zichzelf letterlijk doodhongerde, snap ik dat het geen ideale vrouwenmuziek is, maar verder ...
Misschien is dit dan iets voor je kwadejongensbuien: Rumer - Seasons of My Soul (2010)
0
geplaatst: 23 december 2014, 00:55 uur
Kronos schreef:
Je ziet eigenlijk ook op bovenstaande foto dat we te maken hebben met een stelletje sullen.
Als die foto daar het bewijs van is, was volgens mij half Engeland een sul. Je ziet eigenlijk ook op bovenstaande foto dat we te maken hebben met een stelletje sullen.

0
geplaatst: 23 december 2014, 01:29 uur
Mjuman schreef:
Wat is er zo gevaarlijk aan die Carpenters?
Wat is er zo gevaarlijk aan die Carpenters?
Dat hun muziek je melancholie inpakt met schone schijn en nostalgie.
Maar het is niet specifiek jongensmuziek natuurlijk. Dat was maar een grapje.
Die Rumer kende ik niet. Bedankt voor de tip.
0
geplaatst: 23 december 2014, 07:32 uur
En soms komt de mode gewoon weer terug, zoal begin jaren '90

http://www.brooklynvegan.com/img/bp/slowdive.jpg
Nou ja, in elk geval qua kapsels, niet zozeer qua kleding.
0
geplaatst: 27 december 2014, 22:42 uur
http://s10.postimg.org/cq40rr47d/rascals_395.jpg
The Young Rascals
Groovin' (het nummer) is heel bekend en net als Groovin' (het album) erg leuk, maar het is wel wat lichtvoetig allemaal. Voor wie blues te zwart vond was er al soul en voor wie soul nog te zwart vond bood dit album misschien een uitkomst.
Het nummer How Can I Be Sure kende ik ook al, maar dan de cover van Dusty Springfield, die in mijn oren veel beter is.
Het mooist vind ik Sueño met zijn knappe gitaarpartijen. Ik heb dus zeker van het album genoten en weer wat bijgeleerd: Van wie Groovin' en How Can I Be Sure zijn.
3,5*
Tussenstand: 1 (verlanglijstje), 15 (gekocht), 18 (reeds in bezit).
The Young Rascals
Groovin' (het nummer) is heel bekend en net als Groovin' (het album) erg leuk, maar het is wel wat lichtvoetig allemaal. Voor wie blues te zwart vond was er al soul en voor wie soul nog te zwart vond bood dit album misschien een uitkomst.
Het nummer How Can I Be Sure kende ik ook al, maar dan de cover van Dusty Springfield, die in mijn oren veel beter is.
Het mooist vind ik Sueño met zijn knappe gitaarpartijen. Ik heb dus zeker van het album genoten en weer wat bijgeleerd: Van wie Groovin' en How Can I Be Sure zijn.
3,5*
Tussenstand: 1 (verlanglijstje), 15 (gekocht), 18 (reeds in bezit).
0
geplaatst: 27 december 2014, 22:56 uur

96. Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow (1967)
Als muzikaal beeld van The Summer of Love kan Surrealistic Pillow tellen. De basis van de muziek is in feite folk maar daarbij is resoluut gekozen voor elektrisch versterkte instrumentatie.
Zangeres Grace Slick deed op dit album voor het eerst mee en leverde daarbij gewoon eventjes de twee nummers die zowat iedereen bekend zijn, Someone to Love en White Rabbit, een 'bolero on acid'.
Het klimaat van de West-Coast waait verkoelend door verschillende nummers, waarbij de obsessieve geestverruimende bijklanken er een bijzondere trip van maken. Maar het is vooral het wat schelle stemgeluid van Grace die het onvergetelijk maakt.
0
geplaatst: 29 december 2014, 14:05 uur
Love - Forever Changes, vandaag eindelijk in de bus gekregen.
Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 16 (gekocht), 18 (reeds in bezit).
0
geplaatst: 29 december 2014, 18:45 uur
Het duurde aanvankelijk even om erin te komen, maar nu ik Forever Changes voor het eerst sinds een maand of zo weer terug hoor voelt dit bijzonder vertrouwd en tegelijk verrassend goed. Het zijn dit soort albums die deze reis zo de moeite maken, ook al komt er veel voorbij dat mijn interesse minder of niet kan wekken.
0
geplaatst: 3 januari 2015, 17:35 uur
http://s14.postimg.org/z3by0f8s1/image.jpg
Jefferson Airplane
Er is eigenlijk niets in de muziek van Jefferson Aiplane dat me echt raakt. Het openingsnummer en het bekende Somebody to Love zijn best oké maar meer ook niet. Enige echt slechte nummer vind ik My Best Friend. Dat is zo'n bietelsachtig mamaspapasnummer. Meldenswaardig is nog Comin' Back to Me. Een van de betere nummers, misschien omdat daarop die redelijk irritante zangeres zwijgt.
En dan tenslotte wat het prijsbeest zou moeten zijn, White Rabbit. Vaag kende ik dit origineel wel maar het is me langer en beter bekend als cover door de band Sanctuary. Niet opzoeken als je niet van metal houdt maar voor de liefhebbers is dit een goede tip. Veel sterker dan het origineel.
3,0*
Jefferson Airplane
Er is eigenlijk niets in de muziek van Jefferson Aiplane dat me echt raakt. Het openingsnummer en het bekende Somebody to Love zijn best oké maar meer ook niet. Enige echt slechte nummer vind ik My Best Friend. Dat is zo'n bietelsachtig mamaspapasnummer. Meldenswaardig is nog Comin' Back to Me. Een van de betere nummers, misschien omdat daarop die redelijk irritante zangeres zwijgt.
En dan tenslotte wat het prijsbeest zou moeten zijn, White Rabbit. Vaag kende ik dit origineel wel maar het is me langer en beter bekend als cover door de band Sanctuary. Niet opzoeken als je niet van metal houdt maar voor de liefhebbers is dit een goede tip. Veel sterker dan het origineel.
3,0*
0
geplaatst: 3 januari 2015, 17:49 uur

97. The Kinks - Something Else by the Kinks (1967)
Hoewel dit een zeer sterk album is en twee top 10 hits bevat werd het relatief lauw ontvangen. Dat kwam vooral omdat het inmiddels verouderd klonk, met al die opkomende vernieuwers als Cream en Hendrix.
Something Else by the Kinks bevat geen psychedelische uitspattingen maar is eerder traditioneel. De ingetogenheid, fijngevoeligheid en melancholie blijken uiteindelijk echter de tand des tijds te doorstaan want juist daarom wordt dit album nu hoog gewaardeerd.
0
geplaatst: 3 januari 2015, 17:54 uur
Meer dan de hit Lola die in de jaren 80 vaak op tv te zien was ken ik eigenlijk niet van The Kinks. Volgens mij heb ik ooit wel eens iets uit de bib geleend van deze jongens maar al snel besloten dat het niets voor mij was. De beschrijving in het boek en het stemgemiddelde hier van 4,12 (220 stemmen) maakt me toch wel nieuwsgierig.
Edit: Oh ja, You Really Got Me ken ik natuurlijk ook. Maar vooral van Van Halen.
Edit: Oh ja, You Really Got Me ken ik natuurlijk ook. Maar vooral van Van Halen.
0
geplaatst: 4 januari 2015, 01:52 uur
Als je het eenmaal kan waarderen zijn The Kinks een verslaving voor het leven.
0
geplaatst: 10 januari 2015, 18:06 uur
Kronos schreef:
Meer dan de hit Lola die in de jaren 80 vaak op tv te zien was ken ik eigenlijk niet van The Kinks. [...]
Meer dan de hit Lola die in de jaren 80 vaak op tv te zien was ken ik eigenlijk niet van The Kinks. [...]
Had je deze indertijd naar aanleiding van "de 52"" ook niet beluisterd?
0
geplaatst: 10 januari 2015, 18:20 uur
The Kinks Are the Village Green Preservation Society, inderdaad. Was ik helemaal vergeten. Er zijn me ook geen nummers van bijgebleven. Wellicht maar een keer beluisterd. Even opgezocht en ik vond er ongeveer van wat ik nu ook van Something Else blijk te vinden. Het lijkt voor mij teveel op The Beatles.
Maar gevoelsmatig vind ik The Kinks misschien wel wat beter. Something Else ligt daarin voor mij een beetje tussen The Beatles en The Beach Boys, door de meer verfijnde samenzang. De afsluiter Waterloo Sunset ken ik overigens ook wel, maar ik wist niet dat het van The Kinks was.
Al bij al wel een genietbaar album. Hun volgende zoek ik bij gelegenheid dus ook nog wel eens op.
3,5*
http://s22.postimg.org/55j556735/kik.jpg
The Kinks
Maar gevoelsmatig vind ik The Kinks misschien wel wat beter. Something Else ligt daarin voor mij een beetje tussen The Beatles en The Beach Boys, door de meer verfijnde samenzang. De afsluiter Waterloo Sunset ken ik overigens ook wel, maar ik wist niet dat het van The Kinks was.
Al bij al wel een genietbaar album. Hun volgende zoek ik bij gelegenheid dus ook nog wel eens op.
3,5*
http://s22.postimg.org/55j556735/kik.jpg
The Kinks
0
geplaatst: 10 januari 2015, 18:46 uur

98. Donovan - Sunshine Superman (1966)
Volgens het boek is dit van 1967 dus gaan we een stapje terug in de tijd. Sunshine Superman is een wat wisselvallig album maar bevat wel enige klassiekers, zoals het titelnummer en Season of the Witch, dat Gus Van Sant als sinistere begeleiding gebruikte bij de aftiteling van zijn film To Die For.
Donovan had zich al waargemaakt als troubadour maar speelt hier meer zijn rol uit als popidool. De psychedelische popmuziek die naast de warme stem van Donovan vooral bestaat uit toegankelijke klanken van blazers, strijkers en akoestische gitaar wordt soms aangevuld met een klavecimbel en zelfs een elektrisch versterkte sitar ontbreekt niet. Een westernnummer met warm klinkende violen sluit het album af.
Toon1 schreef:
Waarom is Donovan dan een pionier? Het merendeel van dit album werd al opgenomen in december 1965, met producer Mickie Most. Zo werd het nummer 'Sunshine Superman' zelfs al opgenomen voor 'Eight Miles High' van the Byrds, algemeen beschouwd als het eerste psychedelische rocknummer. Niet dus! 'Sunshine Superman' werd opgenomen op 19 december, 'Eight Miles High' drie dagen later. De hele plaat lijkt zo uit 1967 en de summer of love te komen, met al die Indische sitars (Donovan gaat zelfs de experimenten van de Beatles met de sitar voor!) en klavecimbels. Eigenlijk is Donovan, aanvankelijk afgeschilderd als Dylan-rip off (en eigenlijk nu vaak nog) gewoon de uitvinder van psychedelische/acid folk, zo lijkt me. Met dit album was hij de concurrentie op zijn minst een jaar voor.
Waarom is Donovan dan een pionier? Het merendeel van dit album werd al opgenomen in december 1965, met producer Mickie Most. Zo werd het nummer 'Sunshine Superman' zelfs al opgenomen voor 'Eight Miles High' van the Byrds, algemeen beschouwd als het eerste psychedelische rocknummer. Niet dus! 'Sunshine Superman' werd opgenomen op 19 december, 'Eight Miles High' drie dagen later. De hele plaat lijkt zo uit 1967 en de summer of love te komen, met al die Indische sitars (Donovan gaat zelfs de experimenten van de Beatles met de sitar voor!) en klavecimbels. Eigenlijk is Donovan, aanvankelijk afgeschilderd als Dylan-rip off (en eigenlijk nu vaak nog) gewoon de uitvinder van psychedelische/acid folk, zo lijkt me. Met dit album was hij de concurrentie op zijn minst een jaar voor.
0
geplaatst: 24 januari 2015, 18:03 uur
http://s15.postimg.org/sghzew9jf/3271632_donovan_2.jpg
Donovan
Not my cup of tea. Ik vind Donovan maar een zageman. Werkt op mijn zenuwen. Sonny & Cher hebben wel goed naar de bas geluisterd in The Trip voor hun nummer The Beat Goes On.
2,5*
Donovan
Not my cup of tea. Ik vind Donovan maar een zageman. Werkt op mijn zenuwen. Sonny & Cher hebben wel goed naar de bas geluisterd in The Trip voor hun nummer The Beat Goes On.
2,5*
0
geplaatst: 24 januari 2015, 18:19 uur
Kronos schreef:
(afbeelding)
Donovan
Not my cup of tea. Ik vind Donovan maar een zageman. Werkt op mijn zenuwen.
(afbeelding)
Donovan
Not my cup of tea. Ik vind Donovan maar een zageman. Werkt op mijn zenuwen.
Kan ik wel iets mee

0
geplaatst: 24 januari 2015, 18:21 uur
http://s30.postimg.org/okyz1cqip/image.jpg
99. Merle Haggard - I'm a Lonesome Fugitive (1967)
Een album dat hier nog niet op de site staat blijkbaar. Niet zo vreemd, want met maximum 7 stemmen voor een album is duidelijk dat de man hier niet echt populair is. Tijd om eens uit te vissen of dat terecht is.
Net zoals voor Johnny Cash bleek het voor Merle Haggard een voordeel te zijn om achter de tralies te hebben gezeten. Dat criminele verleden en zijn stoere uitstraling droegen bij aan zijn imago en dat werd goed uitgebuit. De titelsong van dit album was zijn eerste nummer 1 hit. Verder bevat het liedjes over de liefde en de gevangenis.
Naast uitstekende songwriter is Haggard ook een goed gitarist. Zijn band The Strangers, thuis in country, blues, swing en soul, ondersteunt hem daarbij voortreffelijk. Zowel The Byrds als The Grateful Dead coverden nummers van hem.
Een album dat hier nog niet op de site staat blijkbaar. Niet zo vreemd, want met maximum 7 stemmen voor een album is duidelijk dat de man hier niet echt populair is. Tijd om eens uit te vissen of dat terecht is.
Net zoals voor Johnny Cash bleek het voor Merle Haggard een voordeel te zijn om achter de tralies te hebben gezeten. Dat criminele verleden en zijn stoere uitstraling droegen bij aan zijn imago en dat werd goed uitgebuit. De titelsong van dit album was zijn eerste nummer 1 hit. Verder bevat het liedjes over de liefde en de gevangenis.
Naast uitstekende songwriter is Haggard ook een goed gitarist. Zijn band The Strangers, thuis in country, blues, swing en soul, ondersteunt hem daarbij voortreffelijk. Zowel The Byrds als The Grateful Dead coverden nummers van hem.
0
geplaatst: 24 januari 2015, 18:25 uur
0
geplaatst: 24 januari 2015, 18:31 uur
0
geplaatst: 24 januari 2015, 19:55 uur
Kronos schreef:
(afbeelding)
Een album dat hier nog niet op de site staat blijkbaar. [...]
(afbeelding)
Een album dat hier nog niet op de site staat blijkbaar. [...]
Zo, je bent de eerste MuMer ooit die de eerste 100 gaat halen blijkbaar...

edit: staat er toch op: hier
0
geplaatst: 24 januari 2015, 19:57 uur
Kronos schreef:
(afbeelding)
Staat dus bij MH plus band.
(afbeelding)
Staat dus bij MH plus band.

Merle Haggard and The Strangers - I'm a Lonesome Fugitive (1967)
Het boek heeft het in de aanhef boven de albumhoes over Merle Haggard, de hoes noemt de band.
0
geplaatst: 24 januari 2015, 20:16 uur
Gelukkig staat het album er dus wel op. Toch jammer dat niet alles gewoon bij elkaar staat.

En met enige voorsprong op het schema want pas begin april 2015 zou album 104 eraan moeten komen.

En met enige voorsprong op het schema want pas begin april 2015 zou album 104 eraan moeten komen.
0
geplaatst: 24 januari 2015, 21:24 uur
http://s8.postimg.org/j6fc66d5x/74050808_x600.jpg
Merle Haggard
Een grote country-fan ben ik niet en daar gaat Merle Haggard niets aan veranderen. Zijn naam was me niet onbekend maar ik dacht dat het om een bluesmuzikant ging.
Met het vele gebruik van de slide gitaar doet de muziek op dit album doet me nog het meest denken aan die van Gram Parsons. In het boek staat trouwens te lezen dat Haggard een album van hem zou produceren, maar Parsons was tegen dan al overleden.
Voor een paar nummers kan ik dit goed aanhoren. Een half uur is al net wat te lang, onder andere omdat het stemgeluid me niet helemaal bevalt.
3,0*
Merle Haggard
Een grote country-fan ben ik niet en daar gaat Merle Haggard niets aan veranderen. Zijn naam was me niet onbekend maar ik dacht dat het om een bluesmuzikant ging.
Met het vele gebruik van de slide gitaar doet de muziek op dit album doet me nog het meest denken aan die van Gram Parsons. In het boek staat trouwens te lezen dat Haggard een album van hem zou produceren, maar Parsons was tegen dan al overleden.
Voor een paar nummers kan ik dit goed aanhoren. Een half uur is al net wat te lang, onder andere omdat het stemgeluid me niet helemaal bevalt.
3,0*
0
geplaatst: 24 januari 2015, 21:47 uur

100. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced (1967)
De muziek van Jimi Hendrix blijft tot op vandaag tot de verbeelding spreken. En het begon allemaal met een van de beste debuten ooit. We horen vervormde psychedelische gitaargeluiden die als een komeet door de felle funk, blues en rock van Hendrix en zijn twee kompanen raast. In een tijd dat Clapton op zijn hoogtepunt was verbaasde deze zwarte muzikant de door blanken gedomineerde rockwereld.
Als een magiër op gitaar verklankt Hendrix vele emoties, zoals in de opzwepende opener Foxy Lady en het koortsige Manic Depression. Dat Hendrix naast rockidool ook echte bluesman was is te horen in Red House.
Onmisbare klassieker.
In het boek staat deze uitgave maar worden ook de singles vermeld. Volgens sommige puristen is de US versie (met singles) heiligschennis. Ik ga bij deze gelegenheid beide nog eens op de draaitafel leggen.
0
geplaatst: 1 februari 2015, 18:11 uur
http://s9.postimg.org/qoblmx11b/jimi_hendrix.jpg
Jimi Hendrix
Hoewel ik Are You Experienced al lang in huis heb was het toch een kleine ontdekking. Het album dat ik sinds jaren draai is de US uitgave, maar de singles heb ik nu wel vaak genoeg gehoord.
De versie met Red House, Can You See Me en Remember is een mooi geheel en heeft zo zijn eigen charme. Foxy Lady is altijd een van favoriete nummers geweest en doet het uitstekend als openingsnummer. Kortom, ik vind beide uitgaven nu even goed. Een halve ster erbij.
4,5*
Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 16 (gekocht), 19 (reeds in bezit).
Jimi Hendrix
Hoewel ik Are You Experienced al lang in huis heb was het toch een kleine ontdekking. Het album dat ik sinds jaren draai is de US uitgave, maar de singles heb ik nu wel vaak genoeg gehoord.
De versie met Red House, Can You See Me en Remember is een mooi geheel en heeft zo zijn eigen charme. Foxy Lady is altijd een van favoriete nummers geweest en doet het uitstekend als openingsnummer. Kortom, ik vind beide uitgaven nu even goed. Een halve ster erbij.
4,5*
Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 16 (gekocht), 19 (reeds in bezit).
* denotes required fields.