menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug

zoeken in:
avatar van Marzipaintree
herman schreef:
Ook alweer 3 jaar geleden dat ik het gelezen heb, maar zal eens herlezen!
We gaan weer verder met lezen in het hoofdstuk 1970 : Everything's gone grey van Bob Stanley.

Pop was in denial that the sixties were over. The Beatles’ split, made official by Paul McCartney on April 10th 1970, caused widespread mourning; without the group who had focused pop for seven years internationally, it now suffered a total loss of direction. In need of spiritual renewal, record buyers initially turned to the quasi-hymnal: there was ‘Let It Be, the Beatles’ swansong, and Simon and Garfunkels ‘Bridge over Troubled Water’, then came the musicals Godspell and Jesus Christ Superstar. Norman Greenbaum’s Christian bubblegum rocker ‘Spirit' the Sky’ was a transatlantic number one.
Church aside, the only other places to look were over your shoulder or down at your feet.
(pagina 282)


Die eerste alinea kennen we al maar de laatste zin is hier nieuw. Deze geeft goed aan wat er eigenlijk aan de hand is.
Want dit gaat niet over pop in het algemeen. Dit gaat over hitparadepop en vooral over de Engelse hitparadepop. M.a.w. wat was populair in Engeland in 1970?

Laten we beginnen met dat achteruitkijken over je schouder.
In 1970 was Engeland net als een voetbalteam dat zijn allerbeste speler was kwijtgeraakt. Vergelijk het met Ajax zonder Cruiff, Barcelona zonder Messi. Zo zat Engeland ineens zonder the Beatles. En Engeland had sowieso internationaal de beste periode in de jaren 63-66 gehad. Daarna nam Amerika het over, vooral California. En zo rond 1970 leek het voor Engeland helemaal voorbij.

De concurrentie uit de rest van de wereld was veel sterker geworden. In 1970 kwamen diverse Amerikaanse staten met goede muziek aanzetten zoals de hierboven genoemde staten gelegen aan de Amerikaanse grote meren. En ook de staat noordelijk daarvan, Canada, doet het buitengewoon goed met the Guess who en Neil Young.

Billboard schreef in 1970 in navolging over The British invasion over een Dutch invasion.
Eerst was daar Shocking Blue, toen Tee-Set, toen George Baker selection. Bijna wekelijks kwam er een "nieuwe" Nederlandse band voorbij. 50 jaar geleden kreeg zelfs Robert Longs Unit Gloria een prachtige recensie in Billboard magazine. Nederland bloeide volop met Earth and Fire, Golden Earring, the Cats. Het kon niet op.

Maar ook uit andere delen van Europa kwamen diverse goede Rockbands. Zo ontstond in Duitsland de Krautrock wat toch een hele specifieke rockstijl is dat afwijkt van progrock.
In Zuid-Europa en Zuid-Amerika kwamen hele aardige psychedelische bands op die hun stijlen vermengden met bepaalde tradities uit hun land. Het Griekse Aphrodite's Child is in 1970 een erg sterk voorbeeld.

Ook Zuid-Afrika doet uitstekend mee zoals we over enkele berichten zullen zien.

En Engeland? In Engeland was men zoekende.

avatar van Marzipaintree
83. The Who - The Seeker / Here For More - mrt-70, Track, UK
RYM 62
Genre Hard Rock
https://img.discogs.com/PZSFtidsqoF5tlRjzg9LRwCTbJI=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-3915430-1349093531-3197.jpeg.jpg
Als we Bob Stanley lezen als the story of modern British pop dan begrijpen we het hoofdstuk beter. Niet alles in de wereld werd grijs maar het werd vooral in Engeland grauwer.
Er wordt een ideaal klimaat geschapen voor de latere punkbeweging.

En in dat licht is dit Britse nummer beter te begrijpen als schakel tussen the Beatles en the Sex Pistols. Time for another generation?

People tend to hate me, Coz I never smile.
As I ransack their homes, They wanna' shake my hand
I'm a seeker, I'm a really desperate man

avatar van Marzipaintree
herman schreef:
Ook alweer 3 jaar geleden dat ik het gelezen heb, maar zal eens herlezen!
Ik gebruik deze quote van herman steeds als afbakening zodat we weer een uitstapje maken naar het hoofdstuk 1970 : Everything's gone grey van Bob Stanley.

By 1970 the UK singles chart had become a house full of yellowing newspapers. Motown reissues were constantly in the Top 20, as soul fans who had been raised on uptempo floor-fillers rejected the new, darker sounds of urban America (pagina 283);

Ook hier gaat het weer over de Britse UK singles chart. De donkere klanken uit de Amerikaanse steden lopen inderdaad helemaal niet in Engeland, ook niet bij de Soul fans, en dat is een groot gemis.
Maar in Amerika lopen ze beter (vooral in de clubs en de R&B lijsten). En in dit topic komen ze wekelijks voorbij.
Je moet er alleen wel van houden. Psychedelische soul en funk. Om een paar voorbeelden te noemen,
The Whatnauts (47), Syl Johnson (65), James Brown (78) en vorige week:

avatar van Marzipaintree
84. Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing / Fish, Chips and Sweat - mrt-70, Westbound, USA
RYM 199
Genre Funk rock
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5135.300.jpg
Wat wel een dingetje is in 1970 is waar luisteren we eigenlijk naar? Zo lijkt de albumversie niet altijd identiek aan de singleversie. Ik heb ooit de singleversie van Funkadelic opgenomen (Rob Stenders Nerd Alfabet) van de radio maar op internet is die versie niet te vinden. Wel de albumversie.

Het verschil met die LP-versie is niet heel groot maar het is er wel. Er is hier en daar iets in geknipt.
Er komt later in 2005 een CD uit met alle alternatieve 45-toeren versies maar nog steeds staat deze er niet bij zodat we nog altijd niet allemaal dit ding kunnen beluisteren.

Maar welke versie je ook draait, het funky geluid van deze band kent in alle versies die messcherpe elektrische gitaar, dat volle basgeluid en die fraaie vermenging van psychedelische en jazzmuziek.
Ik hou ervan.

avatar van Marzipaintree
herman schreef:
Ook alweer 3 jaar geleden dat ik het gelezen heb, maar zal eens herlezen!

We gaan weer verder met lezen in het hoofdstuk 1970 : Everything's gone grey van Bob Stanley.

Church aside, the only other places to look were over your shoulder or down at your feet. For those who inclined to the latter there was heads-down no-frills hard rock, which had begun as an extension of the Blues Revival but was taken in heavier directions by Led Zeppelin, Birmingham's Black Sabbath, teenagers Free and Deep Purple. (pagina 282)
Zeppelin and Purple, they all pointed to a future, to something specifically seventies, but it was all in shades of grey compared to the myriad colours of the late sixties. The elephant in the room was the Beatles, now in four pieces. (pagina 291)


Achteruitkijken hebben we gehad. Laten we nu naar beneden kijken. Althans volgens Stanley.
Stanley is geen hard rock liefhebber, en eigenlijk ben ik dat ook niet echt. Maar de Britse pionieers van de Hard Rock, die Stanley noemt, hebben mijn hoogachting. Dus heads up and thumps up, Stanley.

De genoemde bands hebben allemaal nog iets puurs, zeker in 1970. Hun gitarenwerk klinkt authentiek en virtuoos. De leadzangers van deze bands zijn erg goed. De grijsheid die Stanley hier lijkt te bedoelen is de eenzijdigheid van stijlen die deze groepen hebben. Het is minder veelzijdig als the Beatles maar ieder voor zich zijn ze binnen hun eigen kleurenspectrum geniaal.
En dat is niet alleen grijs. Zo heb je bijvoorbeeld paars.
Alleen houdt niet iedereen van paars. En zeker niet donker paars.

avatar van Marzipaintree
86. Deep Purple - Speed King / Into the Fire - mrt-70, Harvest, DU
RYM 52
Genre Hard Rock
http://images.45cat.com/deep-purple-speed-king-harvest-14-s.jpg
Wat wel een dingetje is in 1970 is waar luisteren we eigenlijk naar?
Het was even uitzoeken maar het is niet het openingsnummer van Deep Purple in Rock. Deze single werd in Duitsland een hit (het haalde aldaar de 38e plaats) voordat het album uitkwam. En dat albumnummer klinkt net even anders.
De single kunnen we beluisteren dankzij Spotify.
Ook in Nederland brachten ze deze single uit, alleen zonder succes, zelfs geen tipparadevermelding.

Dit moet je beluisteren alsof het weer 1970 is. En niet terugkijkend met de wetenschap dat er nog decennialang veel hard rock voorbij komt glijden. Dat is lastig voor hen die 1970 niet bewust hebben meegemaakt. Bob Stanley is van eind 1964, dan valt dat niet mee.
We zien ook dat er naast de Britse en Amerikaanse charts veel interessante hitparades zijn ontstaan.

avatar van Marzipaintree
De Zuid-Afrikaanse charts bijvoorbeeld (dankzij Martial):

87. McCully Workshop Inc. ‎- Why Can't It Rain / Hard Case Woman - mrt-70, Trutone, ZAFR
RYM niet in de top 1000
Genre Progrock
https://www.musicmeter.nl/images/cover/293000/293281.jpg
Als deze jongens niet uit Zuid-Afrika waren gekomen dan hadden ze veel meer succes gehad, dat weet ik zeker.
Want in Nederland bijvoorbeeld bestond bij een groot deel van de bevolking in de jaren 70 een aversie tegen alles wat blank was en uit Zuid-Afrika kwam. Als je hield van progressieve muziek dan was je zelf ook progressief. Dan stemde je PPR, PSP of CPN.
Dus dan maakt het niet uit of je zoals McCully Workshop Inc. ook de progrock omarmt. Maar het maakt wel uit of je uit Zuid-Afrika komt, het land van de Apartheid.
En dat je dan ook nog een Ian Smith binnen je gelederen hebt.

Maar als je hier onbevooroordeeld naar luistert dan luister je naar het beste wat 1970 kan leveren. En Justus18 zal wel weer niet geheel onbevooroordeeld die lieve poes op de voorplaat hebben gezien.
Justus18 schreef:
ik ben tenslotte kattenliefhebber
Ze horen, met of zonder kat, uiteraard in de RYM top 1000 thuis.

avatar van Marzipaintree
88. Tyrone Davis - Turn Back the Hands of Time / I Keep Coming Back - mrt-70, Dakar, USA
RYM 135
Genre Chicago Soul
https://img.discogs.com/nj61ZNPIGmCdiN8cOJsollETJw8=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-570902-1465177895-7350.jpeg.jpg
Op de dag dat wij de tijd een uur hebben vooruitgezet krijgt deze de beurt.

Tyrone Davis is ook weer één van de vele voorbeelden van Amerikaanse soul die in de Engelse charts van Stanley helemaal niks deed. En ook in Nederland kennen we hem nauwelijks.
Maar in de Amerikaanse R&B charts behoort hij tot de top van de meest succesvolle artiesten uit de jaren 70. Dit nummer haalde daar de eerste plaats en is meteen ook zijn meest succesvolle in de Amerikaanse popcharts (derde plaats).

En daarom zet ik hier even de klok flink terug om het complete aandachtsgebrek voor Tyrone in Europa recht te zetten.
Gelukkig hebben we daarvoor ook nog soulmate Reijersen die in 2018 al over het album, waar dit nummer op staat, schreef:
Reijersen schreef:
Vooral de blaasinstrumentatie heeft een duidelijke vinger in de pap als het aankomt bij de sfeer van het album. In positieve zin welteverstaan. Daarbij is Tyrone Davis ook nog eens een uitstekend vocalist en weten vooral de meer uptempo songs te boeien.
Tyrone haalde 294 in zijn album ranglijst.
Ik kwam er vandaag achter dat Reijersen weer begonnen is aan een top 2000 track ranglijst.
Die ga ik zeker volgen. Van harte aanbevolen.

avatar van Marzipaintree
89. Groovin' With Mr. Bloe / Sinful - Mr. Bloe - mrt-70, DJM, UK
RYM 209
genre Pop soul
https://hitparade.ch/cdimag/mr_bloe-groovin_with_mr_bloe_a.jpg
Natuurlijk is de versie van Wind bijna even goed. Die is van augustus 1969 en stond op de instrumentale B-kant van "Make Believe", die haalde nr. 28 in de US en werd gezongen door Tony Orlando. En die versie van GWMB is ook nog eens het origineel.

Bijna even goed, schreef ik, want ik vind de versie van Wind toch een beetje bleu. Dus heb ik liever Mr. Bloe.
De bijna klakkeloze cover klinkt als een betere "take" van dezelfde opnamesessie. Maar Wind en Mr. Bloe zijn totaal verschillend. Wind is Amerikaans en Mr. Bloe Brits.

Het is de vraag of Stanley hiermee tevreden is. De Britten winnen dit potje terwijl ze weer niet het origineel hebben.
En toch snap ik dat ze hiermee bijna de top van de Britse charts haalden. De Britse muzikale begeleiding is steviger (de pianopartij vind ik bijvoorbeeld veel sterker) en ook de mondharmonica is krachtiger. En daar zal meespelen dat ik deze al in 1970 geweldig vond en ik toen alleen de top 40-versie van Mr. Bloe kende.

En vandaar dat Wind vorig jaar augustus bij mij ergens rond 45 eindigde en deze veel, veel hoger.
Snappen jullie mij nog?
Het is wel jammer dat de Wind-versie de RYM top 1000 van 1969 niet haalt. Ten onrechte.

avatar van Marzipaintree
Week 13 1970: (28-03-1970)
01 (02) 03 Guess Who - No Sugar / American Woman *
02 (01) 05 Tony Joe White - Groupy girl * / High Sheriff Of Calhoun Parrish
03 (05) 03 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock / Helpless
04 (03) 04 The Beatles - Let it be * / You Know My Name (Look Up The Number)
05 (08) 03 Creedence Clearwater Revival - It Came Out of the Sky / Cotton Fields
06 (15) 02 Chicago - Make me smile / Colour my world
07 (04) 05 Rare Earth - Get ready * / Magic Key
08 (06) 05 Jackson 5 - ABC * / The Young Folks
09 (07) 05 Freda Payne - Band of gold / The Easiest Way To Fall
10 (17) 02 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing / Fish, Chips and

11 (16) 03 James Brown - Funky Drummer pt. 1 en pt. 2
Sweat
12 (21) 02 The Who - The Seeker / Here for More
13 (25) 02 Mr Bloe - Groovin' With Mr. Bloe / Sinful
14 (11) 05 Five Stairsteps - O-o-oh Child / Dear Prudence
15 (12) 05 Syl Johnson - Concrete Reservation * / Together Forever
16 (13) 05 Little Sister - You're the One (Pts 1 & 2)
17 (10) 07 Neil Young - Oh, Lonesome Me / I've Been Waiting for You
18 (09) 08 Los Rolling Stones - Country honk / Midnight Rambler
19 (19) 05 Trader homes - Here comes the rain Down / Goodbye Mercy Kelly
20 (18) 06 Rollling Stones - Let It Bleed / You Got the Silver

21 (24) 04 Steppenwolf - The Pusher / Your Wall's Too High
22 (22) 06 Delaney & Bonnie & Friends featuring Eric Clapton - Comin' Home / Superstar (groupie)
23 (23) 06 The Allman Brothers Band - Black Hearted Woman / Every Hungry Woman
24 (27) 03 King Crimson - Cat Food / Groon
25 (35) 03 MC5 - Shakin' Street / The American Ruse
26 (40) 02 McCully Workshop Inc. ‎- Why Can't It Rain / Hard Case Woman
27 (---) 01 Elton John - Border Song / Bad Side of the Moon
28 (---) 01 Deep Purple - Speed King / Into the Fire
29 (---) 01 Simon & Garfunkel - Cecilia / The Only Living Boy in New York *
30 (---) 01 Yes - Time and a Word / The Prophet

31 (---) 01 A Parliament Thang - I Call My Baby Pussycat / Little Ole Country Boy
32 (14) 08 John Lennon - Instant Karma! * / Who Has Seen The Wind?
33 (20) 07 Pentangle - Take Three Girls (Light Flight) / Cold Mountain
34 (---) 01 The MASH / Johnny Mandel - Suicide Is Painless (From "MASH") / The MASH March
35 (---) 01 Captain Beefheart & His Magic Band - Pachuco Cadaver / Wild Life
36 (36) 02 Tyrone Davis - Turn Back the Hands of Time / I Keep Coming Back
37 (34) 03 The Move - Brontosaurus / Lightning Never Strikes Twice
38 (26) 10 Creedence Clearwater Revival - Who'll stop the rain / Travelin band
39 (28) 06 Almendra - Muchacha (ojos de papel) / Ana no duerme
40 ???

Later deze week de nieuwe besprekingen (waarvan ik er stiekem al 1 gedaan heb), mijn uitvallers en mijn nummer 40. Daar zijn momenteel wel tien kandidaten voor. Ik ga nu luisteren en bepalen welke ik de beste vind.

Martial
https://www.top40.nl/bundles/top40frontend/img/global/top40logo_small.png

WEEK 13

01 | 01 | 05 | The Beatles | Let It Be
02 | 02 | 03 | Simon & Garfunkel | El Condor Pasa
03 | 05 | 04 | McCully Workshop Inc. ‎| Why Can't It Rain
04 | 08 | 03 | The Guess Who | American Woman
05 | 09 | 04 | Steppenwolf | The Pusher
06 | 06 | 06 | Love Sculpture | In The Land Of The Few
07 | 03 | 08 | Rare Bird | Sympathy
08 | 12 | 03 | Crosby, Stills, Nash & Young | Woodstock
09 | 04 | 06 | The Wake | Live Today Little Girl
10 | 15 | 04 | Bob & Marcia | Young, Gifted And Black
11 | 13 | 05 | Freda Payne | Band Of Gold
12 | 20 | 02 | The Who | The Seeker
13 | 07 | 06 | The Allman Brothers Band | Black Hearted Woman
14 | 19 | 04 | The Shoes | Osaka
15 | 27 | 02 | Dana | All Kinds Of Everything
16 | 17 | 05 | Jackson 5 | ABC
17 | 21 | 03 | Bee Gees | I.O.I.O.
18 | 24 | 02 | Yes | Time And A Word
19 | 11 | 06 | Neil Young | Oh, Lonesome Me
20 | 29 | 02 | Mary Hopkin | Knock, Knock Who's There
21 | 10 | 08 | John Lennon | Instant Karma!
22 | 23 | 03 | Blue Mink | Good Morning Freedom
23 | 25 | 03 | The Ides Of March | Vehicle
24 | 18 | 04 | Melanie | Lay Down
25 | ** | 01 | The Mash | Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H)
http://hitparade.ch/cdimg/the_mash-suicide_is_painless_(theme_from_m-a-s-h)_s.jpg
26 | 34 | 02 | Elton John | Border Song
27 | 14 | 08 | Serpentine | Powerful Jim
28 | 31 | 03 | Syndicate Of Sound | Brown Paper Bag
29 | 16 | 10 | George Baker Selection | Dear Ann
30 | 37 | 02 | Chicago | Make Me Smile
31 | 36 | 02 | Juice | Not Enough Words
32 | 22 | 07 | Los Rolling Stones | Country Honk
33 | ** | 01 | Roger Whittaker | I Don't Believe In If Anymore
34 | 30 | 06 | Brainbox | To You
35 | ** | 01 | Machine | Lonesome Tree
http://hitparade.ch/cdimg/machine_[nl]-lonesome_tree_s.jpg
36 | 26 | 05 | The Hearts Of Soul | Waterman
37 | 40 | 02 | Mark Lindsay | Miss America
38 | ** | 01 | Julio Iglesias | Gwendolyne
39 | 39 | 02 | Del Shannon | Sister Isabelle
40 | 28 | 11 | Creedence Clearwater Revival | Who'll Stop The Rain

Uit de lijst:

* The Pentangle | Light Flight
* The Move | Brontosaurus
* Mountain | Mississippi Queen
* Pugh's Place | Nothing Is Real Here

Het is momenteel best wel proppen en duwen in de lijst en dat er nummers zijn die eigenlijk best een hogere notering verdienen dan nu het geval is, maar ja het is even niet anders en aan de andere kant beter zo dan dat je je elke week moet afvragen wat moet ik nu weer in de lijst zetten

Op de televisieserie M*A*S*H moeten we nog even wachten al daar eerst de film was met de schitterende thema song Suicide Is Painless die natuurlijk herinneringen en weemoed oproepen aan vroeger, al is dat bij mij meer aan de televisieserie die destijds uitgezonden werd door de AVRO.

Machine komt uit Nederland en is de opvolger van de Swinging Soul Machine, Lonesome Tree is hun eerste dappere poging en lijkt voor de liefhebber te zijn.
Ook deze band kende geen lang levensbestaan, want na bovengenoemde single komt nog het nummer Rainmaker op single uit en dan is het alweer beurt met Machine.

Met de intrede van Julio Iglesias (jawel) komt het aantal deelnemers van het Eurovisie Songfestival op 4 te staan in deze lijst, al is het voor de Waterman zeer waarschijnlijk wel de laatste week.

Het nummer Gwendolyne ja je houdt er van of vind het helemaal niks een middenweg lijkt er niet te zijn denk ik oftewel voor de liefhebber.

avatar van Justus18
Week 13 (28 maart)
13 12 AW
01 (01) 07 Neil Young - Oh, Lonesome Me*/I’ve Been Waiting For You
02 (03) 05 Rare Earth - Get Ready/Magic Key
03 (04) 08 The Pentangle - Light Flight/Cold Mountain
04 (02) 09 Frank Zappa - Peaches En Regalia/Little Umbrellas
05 (06) 05 The Rolling Stones - Let It Bleed/You Got the Silver
06 (07) 04 The Beatles - Let It Be*/You Know My Name (Look Up The Number)
07 (10) 04 The Jackson 5 - ABC/The Young Folks
08 (09) 05 José Feliciano - No Dogs Allowed/Point Of View
09 (05) 10 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
10 (14) 04 Marion Black - Who Knows*/Go On Fool
11 (18) 04 Liesbeth List - Brussel
12 (22) 02 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock/Helpless*
13 (08) 08 The Rolling Stones - Country Honk*/Midnight Rambler
14 (25) 02 Simon & Garfunkel - El Condor Pasa/Why Don't You Write Me
15 (11) 05 Jack Blanchard & Misty Morgan - Tennessee Bird Walk
16 (26) 03 Steppenwolf - The Pusher/Your Wall's Too High
17 (19) 06 Timmy Willis - Easy As Saying 1-2-3*/I’m a Man
18 (32) 02 King Crimson - Cat Food*/Groon
19 (15) 07 The Peddlers - Girlie
20 (27) 02 Creedence Clearwater Revival - It Came Out Of the Sky/Cotton Fields*
21 (29) 02 The Guess Who - American Woman/No Sugar
22 (20) 04 Freda Payne - Band Of Gold/The Easiest Way To Fall*
23 (23) 03 Tony Joe White - Groupy Girl/High Sheriff Of Calhoun Parrish
24 (13) 09 Mary Hopkin - Temma Harbour
25 (21) 05 Doris Duke - To the Other Woman (I'm the Other Woman)*/I Don't Care Anymore
26 (12) 08 Rare Bird - Sympathy
27 (**) 01 Dana - All Kinds Of Everything
28 (34) 02 Bee Gees - I.O.I.O.
29 (37) 02 Blue Mink - Good Morning Freedom
30 (39) 02 The Ides Of March - Vehicle/Lead Me Home, Gently
31 (**) 01 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing*/Fish, Chips And Sweat
32 (16) 08 Greylock Mansion - Catafalque/Amazon
33 (30) 03 McCully Workshop Inc. - Why Can't It Rain/Hard Case Woman
34 (**) 01 The Radha Krishna Temple - Govinda
35 (24) 05 Delaney & Bonnie & Friends - Comin' Home/Superstar (Groupie)
36 (**) 01 Melanie And The Edwin Hawkins Singers - Lay Down
37 (**) 01 The Pipkins - Gimme Dat Ding
38 (17) 09 Edwin Starr - Time*/Running Back And Forth
39 (**) 01 Yes - Time And a Word
40 (**) 01 The Move - Brontosaurus/Lightning Never Strikes Twice

Exit
08 Ronnie Hawkins - Down In the Alley 113
03 Little Sister - You're the One (Pts 1 & 2) 24
10 Ed & Willem Bever - Het Stoomlied (Kunst- En Vliegwerk)/Momfer De Mol - Lied Van Momfer De Mol 261
09 The Band - Rag Mama Rag*/The Unfaithful Servant 183
09 Jethro Tull - Witch’s Promise/Teacher 188
02 Bob & Marcia - Young, Gifted And Black 6
01 Adèle Bloemendaal/Leen Jongewaard/Piet Römer - As Je Mekaar Niet Meer Vertrouwen Kan... 1

avatar van Justus18
WEEK 13


13 12 AW
01 (01) 04 The Beatles - Let It Be/You Know My Name (Look Up the Number) 64 - 64
02 (08) 02 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock/Helpless 52 - 33
03 (05) 03 The Guess Who - No Sugar/American Woman 45 - 40
04 (04) 04 The Jackson 5 - ABC/The Young Folks 44 - 42
05 (03) 06 Rare Earth - Get Ready/Magic Key 41 - 43
06 (02) 06 Neil Young - Oh, Lonesome Me/I've Been Waiting For You 38 - 53
07 (14) 02 Simon & Garfunkel - El Condor Pasa/Why Don't You Write Me 34 - 23
08 (06) 04 Freda Payne - Band Of Gold/The Easiest Way To Fall 30 - 35
09 (**) 01 Steppenwolf - The Pusher/Your Wall's Too High 29 - 16
10 (**) 01 The Who - The Seeker/Here For More 26 - 5
11 (10) 05 The Rollling Stones - Let It Bleed/You Got the Silver 25 - 26
11 (**) 01 Creedence Clearwater Revival - It Came Out Of the Sky/Cotton Fields 25 - 17
13 (13) 04 Tony Joe White - Groupy Girl/High Sheriff Of Calhoun Parrish 23 - 24
14 (10) 05 The Pentangle - Light Flight/Cold Mountain 22 - 26
14 (17) 02 McCully Workshop Inc. - Why Can't It Rain 22 - 20
16 (14) 07 Frank Zappa - Peaches En Regalia/Little Umbrellas 21 - 23
17 (08) 08 Los Rolling Stones - Country Honk/Midnight Rambler 19 - 33
17 (19) 03 Love Sculpture - In the Land Of the Few/People People 19 - 19
17 (**) 01 Chicago - Make Me Smile/Colour My World 19 - 10
20 (06) 07 Rare Bird - Sympathy/Devil's High Concern 18 - 35

Exit
(10) 07 John Lennon - Instant Karma!/Who Has Seen the Wind? 0 - 26
(16) 04 The Wake - Live Today Little Girl 16 - 21
(17) 08 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water/Keep the Costumer Satisfied 16 - 20
(20) 03 The Allman Brothers Band - Black Hearted Woman 12 - 18

Is 1970 werkelijk zo'n goed jaar of zitten we in een opmerkelijk sterke periode vanwege 60's materiaal dat nu op single verschijnt? De hoogste binnenkomer is een voorbeeld van het laatste.

avatar van Marzipaintree
Nummer 85 heb ik overgeslagen bij de wekelijkse besprekingen.
Omdat nr. 43 dubbel is gaat nr. 43b Neil Young met "Oh Lonesome me" naar nr. 85.

avatar van Marzipaintree
Marzipaintree schreef:
75 Guess Who - No Sugar / American Woman - mrt-70, Mercury, UK

Dat moet zijn: 75 Guess Who - No Sugar / American Woman - mrt-70, Nimbus, CAN

avatar van Marzipaintree
We waren gebleven bij nr. 89 Groovin with Mr. Blue van het DJM-label.
Aan dat nummer heeft ook Elton John aan meegewerkt. Alleen vond men zijn pianopartij niet goed genoeg. Dat had Stanley ook nog wel kunnen vermelden in zijn kritische stuk over Elton.
herman schreef:
Ook alweer 3 jaar geleden dat ik het gelezen heb, maar zal eens herlezen!

We gaan weer verder met lezen in het hoofdstuk 1970 : Everything's gone grey van Bob Stanley.
Jullie weten het inmiddels wel. Uit het boek:
I'm still standing
yeah yeah yeah.

Elton John had been around for a while, playing piano for such unpromising-sounding acts as Bluesology and the Bread and Beer Band. To supplement his low income he was also a session pianist (that’s him on the Hollies’ ‘He Ain’t Heavy, He’s My Brother’) and anonymously sang covers of current hits for budget supermarket compilations (his recording of Bob and Marcias ‘Young, Gifted and Black’ was quite something). By 1970 he had a solo deal with the tiny DJM label, and nobody expected much to happen except his best mate and lyricist, Bernie Taupin.
Just a year earlier, they’d tried to write an entry for the Eurovision Song Contest called ‘Can’t Go On Living without You’. Sung by Lulu as one of six entries on national TV, it came sixth. Eltons diary entry for April 22nd 1969 read: ‘Got home tonight to find that Auntie Win and Mum had bought me a car — Hillman Husky Estate — superb..

Short, short-sighted, far from hirsute, the reinvention of Watford FC season-ticket-holder Reg Dwight was a thing to behold. First, he decided that, rather than compete with the likes of sweet baby James Taylor in the pin-up stakes, he’d come over so outrageously that you’d forget all about his thinning hair and his indoor complexion, he started sporting a Julius Caesar crop, huge sunglasses, yellow and green velveteen trousers, a white ruffled Liberace shirt, a blue serge waistcoat, white patent leather boots and, to top it off, an enormous Donald Duck badge on his lapel.
Then he wrote a very 1970-sounding mope called Your Song’, which made the Top 10 in America before repeating the feat in Britain a few months later. On tour stateside, Quincy Jones shook his hand. Suddenly, little Reg was a star (pagina 289).

Eerder nam Bob Rod onder handen en nu is Reg aan de beurt.
En ook Elton John komt er niet goed vanaf.

Wat mij opvalt zijn overeenkomsten die Stanley legt tussen Rod en Reg. Allebei afkomstig uit Noord-Londen, niet uit lagere klassen. Ze worden uiteindelijk zeer succesvol met hun muziek. Ze hebben een niet zo bliksemsnelle aanloop van hun carriere waarin ze eerst nog onsuccesvol zoekende zijn.

Stanley gaat verder in op Eltons verkleedpartijen. Maar dat deed Elton eigenlijk pas toen de glamrock opkwam. Vanaf 1971.
Tenslotte deelt hij een sneer uit naar Your Song.
Laat ik mijn kruit bewaren voor als dat nummer uitkomt. Dan zitten we al weer eind oktober.

Maar nog wel één ding over Elton John. Elton heeft vanaf 1967 de piano weer centraal gezet.
Niet als bij-instrument zoals veel popgroepen deden. Of met andere toetsinstrumenten zoals orgel.
Maar consequent: de piano. Elton is een ware opvolger van Jerry Lee Lewis en Little Richard.

Dan nu deze:

avatar van Marzipaintree
90. Elton John - Border song / Bad Side Of The Moon - mrt-70, DJM, UK
RYM 149
Genre Piano Rock
http://images.45cat.com/elton-john-border-song-djm-8-s.jpg
Wat het werk van Elton John zo goed maakt is dat hij eerst de tekst van tekstschrijver Bernie Taupin krijgt. En dan aan de hand van die tekst schrijft hij de muziek. Dat is ongebruikelijk. Meestal gebeurt dat omgekeerd.

Ondanks dat vakmanschap kan het ook verklaren dat ik Eltons muziek wisselend vind. Soms raakt het mij diep maar vaak glijdt het ook als regenwater van mij af.
Dit nummer neigt duidelijk naar het eerste maar er komen nog betere.

De tekst gaat over vervreemding. Over je niet echt thuis voelen binnen een groep.
Maar uitgerekend bij dit nummer heeft Elton de laatste regels geschreven. En dat heeft hij daarna nooit meer gedaan. Hierdoor ontstaat een hoopvol nummer dat Aretha Franklin graag coverde.
He's my brother let us live in peace
De B-kant is ook heel aardig. Ook veel gecoverd (April wine, Toe Fat).

avatar van Marzipaintree
91. Simon and Garfunkel - Cecilia / The Only Living Boy In New York - mrt-70, Columbia, USA
RYM 34
Genre Folk Pop
http://images.45cat.com/simon-and-garfunkel-cecilia-1970-s.jpg
De Condor lijkt aan mijn top 40 voorbij te gaan. El Condor pasa.
Toch bekruipt mij het geval dat de Condor in andere periodes wel mijn top 40 had gehaald.
Ik had ook nog even kunnen wachten tot juni. Dan komt die vogel als B-kant uit met Cecilia in landen als Italie, Chili, Portugal en Nieuw-Zeeland.
Maar toch vind ik Cecilia in combinatie met die andere B-kant beter.

In Amerika brengen ze al in maart die single uit.
The only living boy, de B-kant van deze single behoort voor mij tot de hoogtepunten van het album. Art heet hier Tom. Zoals ze vroeger heetten. En Jerry mist Tom.
Niet veel later gaan ze echt als kat en muis met elkaar om. Dus dat is wel toepasselijk.

De B-kant vind ik beter dan de A-kant. Cecilia klinkt heel vrolijk alhoewel de tekst het tegendeel vermoed. De muziek klinkt als carnaval in Rio. En eigenlijk ben ik niet zo van het carnavalsgenre.
Maar als het moet, dan toch maar in Rio.

avatar van Marzipaintree
92. A Parliament Thang - I Call My Baby Pussycat / Little Ole Country Boy - mrt-70, Invictus, USA
RYM 794
Genre Funk
https://www.musicmeter.nl/images/cover/26000/26180.300.jpg
Volkomen genegeerd in het zustertopic. Ook niet echt hoog op RYM.

Maar hier heeft hij alle ingrediënten om hoog te scoren. Een tekst met veel poesjes en het gedrag dat daarbij hoort, daar houdt Justus18 van.
En funky music, dat vind ik dan weer heel erg lekker.

Kortom dit lijkt echt ons ding.
Zo kunnen ze hier mooi concurreren met dat andere ding, Funkadelic.

avatar van Marzipaintree
93. Yes - Time and a word / The Prophet - mrt-70, Atlantic, UK
RYM 131
Genre Progrock
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2309.300.jpg

Daar waar funk in het zustertopic grotendeels genegeerd wordt, krijgt deze band wel alle bevestiging. Volgens mij is alleen al ranboy een echte fanboy.
Deze twee tracks komen van hun tweede album. En die komt in juli 1970 uit.

Dat de single dit keer eerder is dan het album is relatief zeldzaam voor rockmuziek in 1970, zeker in Engeland. Dus vind ik het dan iets minder erg als ze er weer een minuut uitsnijden om het nummer op de radio te laten passen. Maar met de kennis van het album werkt dit 50 jaar later niet echt mee aan een hoge positie.

De B-kant is minstens zo goed. En het schijnt dat ze daar wel de volle 6 minuten op gezet hebben. Ja, dan is dit toch nog wel een hele fraaie single.

avatar van Marzipaintree
94. Captain Beefheart & His Magic Band - Pachuco Cadaver
RYM 111
Genre Experimental Rock
http://images.45cat.com/captain-beefheart-and-his-magic-band-pachuco-cadaver-straight-s.jpg

Wat is Frankrijk toch een heerlijk singleland in 1970.
Nota bene twee tracks van "Trout mask replica" aldaar. Dat dubbelalbum met 80 minuten moeilijke en vreemde muziek. Natuurlijk, ook deze is weer oorspronkelijk uit de zomer van 1969.
Het lijkt inderdaad vaak of we in het voorjaar van 1970 nog zitten te nagenieten van al dat moois dat het vorige jaar te bieden had. Of zoals Stanley zei, we kijken in 1970 veel over onze schouder achteruit. Dat lijkt inderdaad wel wat sterker dan in andere jaren.

Maar van de nieuwkomers van deze week is dit de enige single die dat echt doet.
En daarbij komt dat we het ook in voorgaande jaren deden. In het voorjaar van het uitstekende jaar 1967 singelde ik nog met Pet Sounds en Donovans Sunshine Superman.

Wat is deze A-kant trouwens een uitdaging voor de gitaar. Het stikt van de lastige opeenvolgende akkoorden. En als die clarinet van Beef dan binnenkomt. Ik hou ervan.
Maar anderen zullen het wel te gekunsteld vinden.

avatar van Marzipaintree
95 The MASH / Johnny Mandel - Suicide Is Painless / The M*A*S*H March - mrt-70, Columbia, USA
RYM 371
Genre Baroque pop
http://images.45cat.com/mash-suicide-is-painless-cbs-s.jpg
Op wikipedia staat dat de maker van de tekst van dit lied het de woorden wilde meegeven wat de meest rare tekst ooit is. Maar het lukte hem niet. Dus schreef zijn 14-jarige zoon de tekst: zelfmoord is pijnloos.

Dit nummer associeer ik vooral met de TV-serie. Een serie die zich afspeelde tijdens de Koreaanse Oorlog van 1950 tot 1953 aan het front. Opvallend vond ik de relaties die er al dan niet bedoeld werden gelegd met de oorlog in Vietnam, die in 1970 nog altijd voortwoedde.
Centraal in de TV-serie Mash was het provisorische hospitaal waar het zorgpersoneel vecht voor al die patiënten die daar binnen worden gebracht.

Dan zie ik de relatie met onze tijd. Ik zie dat veel van die acteurs uit de serie Mash nog in leven zijn. Bijna allemaal zelfs. Ze zijn tussen de 78 en 85 jaar oud.
Ze zijn als grootste risicogroep in een nieuwe oorlog beland met als front de hele wereld en als epicentrum Amerika. De vijand is onzichtbaar maar kan overal aanwezig zijn. Voor sommigen is die pijnloos maar dat geldt bijna niet voor de risicogroep.

Ik besef dat de werkelijkheid nu raarder is dan je kunt verzinnen.

avatar van Marzipaintree
Verdwenen week 13
08 {08} OV Wright - Love the Way You Love / Blowin' in the Wind
06 {20} Doris Duke - To the Other Woman (I'm the Other Woman) * / I Don't Care Anymore
05 {21} Love sculpture - In the Land of the Few / People People
04 {30} Renaissance - Island * / The sea
03 {31} David Bowie - The Prettiest Star / Conversation Piece
08 {09} Frank Zappa - Peaches en regalia / Little Umbrellas
04 {26} The Wake - Live Today Little Girl / Days Of Emptiness
07 {05} Rare Bird - Sympathy * / Devil's High Concern

avatar van Marzipaintree
Ik moet mijn top 40 nog afmaken. En daarmee maak ik ook het eerste kwartaal af.

Wat waren de 10 nummers die kans maakten op plek nr. 40? Dat waren er eigenlijk in totaal wel 38 (inclusief bovenstaande uitvallers). Maar van onderstaande 30 tips bedoelde ik de bovenste 10.
Nr 1 is het geworden,

Tip 30
1. The Ides Of March - Vehicle
2. Roger Whittaker - I Don't Believe in If Anymore
3. Bob & Marcia - Young, Gifted and Black
4. Simon and Garfunkel - El Condor Pasa / Why Don't You Write Me
5. Melanie And The Edwin Hawkins Singers - Lay Down
6. Brainbox - To you / So helpless
7. Blue Mink - Good Morning Freedom / Mary Jane
8. The Tripsichord Music Box - Times and Seasons
9. Marvin Gaye - Abraham, Martin & John
10. Four Tops - It's All in the Game / Love (Is the Answer)

11. Atomic Rooster - Friday the 13th / Banstead
12. Savoy Brown - A Hard Way to Go / Waiting in the Bamboo Grove
13. Love - Stand Out / Doggone
14. Dave Mason - World in Changes / Can't Stop Worrying, Can't Stop Loving
15. Janis Joplin - Maybe
16. The Moments - Love on a Two-Way Street / I Won't Do Anything
17. The Meters - Chicken strut
18. Mary Hopkin - Knock, Knock Who's There?
19. Johnny Cash - What is truth
20. Bee Gees - I.O.I.O. / Sweetheart

21. Marsha Hunt - Keep The Customer Satisfied
22. The Pipkins - Gimme dat ding
23. B. J. Thomas - Everybody's Out of Town
24. Otis Redding - Demonstration
25. Alton Ellis - Remember That Sunday
26. Liquid Smoke - I Who Have Nothing
27. Doris Troy - Ain't That Cute
28. Charles Aznavour - Les jours heureux
29. Jerry Butler - I Could Write a Book / Since I Lost You, Baby
30. Ivy Jo - I Remember When (Dedicated to Beverly

avatar van Marzipaintree
96. Ides of March - Vehicle / Lead Me Home, Gently - mrt-70, Warner Bros., USA
RYM 133 (1969)
Genre Jazz-rock
http://images.45cat.com/the-ides-of-march-vehicle-warner-bros-s.jpg
Deze band komt net als Chicago ook uit Chicago.
De Ides of march komt overeen met de 15e maart. Een belangrijke religieuze dag in het oude Romeinse Rijk waarop schulden vereffend werden. Op 15 maart 2020 zijn er in Nederland allerlei Corona noodzakelijke maatregelen genomen (cafe's, restaurants en scholen gesloten) waardoor er alleen maar schulden lijken te ontstaan.

Maar laat ik aan de hand van dit nummer het kwartaal toch positief afsluiten.

De maker van dit nummer en gitarist van de band, Jim Peterik, had een vriendinnetje Karen. En zij wilde altijd maar met zijn auto, een rode Plymouth uit 1964, ritjes maken.
Hij hoopte op meer dan dat. Een passionele romantische rit. Maar er gebeurde nooit wat.
Dus uiteindelijk voelde hij zich alleen maar een voertuig. En dat inspireerde hem tot dit nummer.
Het werd een enorme hit in Amerika.

Jim en Karen werden uiteindelijk toch nog een stelletje en trouwden in 1972 met elkaar. En ze zijn anno 2020 nog altijd samen. Ze kunnen inmiddels zeggen: ons leven is als een sprookje. We leven inmiddels al lang en gelukkig. En die rode Plymouth bestaat ook nog.
https://si.wsj.net/public/resources/images/BN-ND923_myride_M_20160318162026.jpg

avatar van Marzipaintree
Week 14 1970: (04-04-1970)
01 (03) 04 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock / Helpless
02 (01) 04 Guess Who - No Sugar / American Woman *
03 (06) 03 Chicago - Make me smile / Colour my world
04 (05) 04 Creedence Clearwater Revival - It Came Out of the Sky / Cotton Fields
05 (02) 06 Tony Joe White - Groupy girl * / High Sheriff Of Calhoun Parrish
06 (12) 03 The Who - The Seeker / Here for More
07 (10) 03 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing / Fish, Chips and
08 (13) 03 Mr Bloe - Groovin' With Mr. Bloe / Sinful
09 (04) 05 The Beatles - Let it be * / You Know My Name (Look Up The Number)
10 (07) 06 Rare Earth - Get ready * / Magic Key

11 (11) 04 James Brown - Funky Drummer pt. 1 en pt. 2
Sweat
12 (08) 06 Jackson 5 - ABC * / The Young Folks
13 (09) 06 Freda Payne - Band of gold / The Easiest Way To Fall
14 (---) 01 Willie Hightower - Walk a mile in my shoes / You Used Me Baby
15 (29) 02 Simon & Garfunkel - Cecilia / The Only Living Boy in New York *
16 (28) 02 Deep Purple - Speed King / Into the Fire
17 (31) 02 A Parliament Thang - I Call My Baby Pussycat / Little Ole Country Boy
18 (27) 02 Elton John - Border Song / Bad Side of the Moon
19 (21) 05 Steppenwolf - The Pusher / Your Wall's Too High
20 (26) 03 McCully Workshop Inc. ‎- Why Can't It Rain / Hard Case Woman

21 (30) 02 Yes - Time and a Word / The Prophet
22 (14) 06 Five Stairsteps - O-o-oh Child / Dear Prudence
23 (25) 04 MC5 - Shakin' Street / The American Ruse
24 (16) 06 Little Sister - You're the One (Pts 1 & 2)
25 (15) 06 Syl Johnson - Concrete Reservation * / Together Forever
26 (34) 02 The MASH / Johnny Mandel - Suicide Is Painless (From "MASH") / The MASH March
27 (35) 02 Captain Beefheart & His Magic Band - Pachuco Cadaver / Wild Life
28 (24) 04 King Crimson - Cat Food / Groon
29 (40) 02 The Ides Of March - Vehicle
30 (19) 06 Trader homes - Here comes the rain Down / Goodbye Mercy Kelly

31 (---) 01 The Doors - You make me real / Roadhous blues
32 (---) 01 Taste - What's Going On / Railway and Gun
33 (---) 01 Unsettled Society - 17 Diamond Studded Cadillacs / Passion Seed
34 (17) 08 Neil Young - Oh, Lonesome Me / I've Been Waiting for You
35 (22) 07 Delaney & Bonnie & Friends featuring Eric Clapton - Comin' Home / Superstar (groupie)
36 (---) 01 Roger Whittaker - I Don't Believe in If Anymore * / Lullaby for My Love
37 (---) 01 Chuck Brooks - Love's Gonna Tear Your Playhouse Down (part 1 en part 2)
38 (23) 07 The Allman Brothers Band - Black Hearted Woman / Every Hungry Woman
39 (20) 07 Rolling Stones - Let It Bleed / You Got the Silver
40 (---) 01 Blue Mink - Good Morning Freedom / Mary Jane

Uitvallers
08 {02} John Lennon - Instant Karma! * / Who Has Seen The Wind?
07 {17} Pentangle - Take Three Girls (Light Flight) / Cold Mountain
02 {36} Tyrone Davis - Turn Back the Hands of Time / I Keep Coming Back
03 {34} The Move - Brontosaurus / Lightning Never Strikes Twice
10 {01} Creedence Clearwater Revival - Who'll stop the rain / Travelin band
06 {11} Almendra - Muchacha (ojos de papel) / Ana no duerme
08 {01} Los Rolling Stones - Country honk / Midnight Rambler

avatar van Marzipaintree
97. Willie Hightower - Walk a mile in my shoes / You Used Me Baby - apr-70, Warner Bros., USA
RYM niet in top 1000 (1969)
Genre Southern Soul
https://www.musicmeter.nl/images/cover/27000/27545.300.jpg
Reijersen schreef:
Van het eerste en beste moment dat ik deze cd luisterde werd ik bevangen door een virus, het Willie Hightower-virus.
Het is in deze tijd goed te beseffen dat er ook gezonde virussen bestaan.

Rond 2005 werd in één van de uitzendingen van de top 2000 a gogo, het jaarlijkse TV-programma dat de top 2000 op TV volgt, aan Leo Blokhuis gevraagd wat zijn meest favoriete nummer aller tijden was. Dat vind ik op dit moment Willie Hightower en "Walk a mile in my shoes" was zijn antwoord.
Niemand in het café had er ooit van gehoord, dus liet DJ Leo hem even horen. Presentator Matthijs van Nieuwkerk veinste erkenning want de meester zal wel gelijk hebben. Maar het nummer zelf heeft ook nadien nooit de top 2000 gehaald. En in de RYM top 1000 is die ook niet te vinden. Ze plaatsen hem zelfs in het verkeerde jaar.
Tien jaar later kreeg Leo de vraag opnieuw en toen ging hij meer voor veilig met God only knows.

Maar dat nummer wat hij zo'n 15 jaar geleden noemde is de hoogste binnenkomer bij mij deze week. In zijn prachtige boekje bij Sound of the South uit 2011 schrijft Leo het volgende bij dit nummer:
Dit is een ongelofelijk sterk swingend nummer, beter en rauwer dan het origineel van Joe South. Dat is niet alleen de verdienste van de producer Rick Hall. Hightower is een van de meest onderschatte soulzangers met een van God gegeven stem, die ergens tussen het geluid van Sam Cooke en Otis Redding in zit.

Joe South haalde bij mij met het origineel op 10 januari 1970 de top 10. En ik vind deze ook veel beter.
Wat een sterke muzikale begeleiding krijgt Willie mee. Die blazers, gitaar en piano. Alleen dat al is een genot om naar te luisteren.

Martial
https://www.top40.nl/bundles/top40frontend/img/global/top40logo_small.png

WEEK 14

01 | 01 | 06 | The Beatles | Let It Be
02 | 02 | 04 | Simon & Garfunkel | El Condor Pasa
03 | 03 | 05 | McCully Workshop Inc. ‎| Why Can't It Rain
04 | 04 | 04 | The Guess Who | American Woman
05 | 05 | 05 | Steppenwolf | The Pusher
06 | 08 | 04 | Crosby, Stills, Nash & Young | Woodstock
07 | 15 | 03 | Dana | All Kinds Of Everything
08 | 12 | 03 | The Who | The Seeker
09 | 06 | 07 | Love Sculpture | In The Land Of The Few
10 | 10 | 05 | Bob & Marcia | Young, Gifted And Black
11 | 11 | 06 | Freda Payne | Band Of Gold
12 | 14 | 05 | The Shoes | Osaka
13 | 17 | 04 | Bee Gees | I.O.I.O.
14 | 18 | 03 | Yes | Time And A Word
15 | 25 | 02 | The Mash | Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H)
16 | 07 | 09 | Rare Bird | Sympathy
17 | 20 | 03 | Mary Hopkin | Knock, Knock Who's There
18 | ** | 01 | Crabby Appleton | Go Back
http://hitparade.ch/cdimg/crabby_appleton-go_back_s.jpg
19 | 09 | 07 | The Wake | Live Today Little Girl
20 | 22 | 04 | Blue Mink | Good Morning Freedom
21 | 23 | 04 | The Ides Of March | Vehicle
22 | 26 | 03 | Elton John | Border Song
23 | 13 | 08 | The Allman Brothers Band | Black Hearted Woman
24 | 30 | 03 | Chicago | Make Me Smile
25 | 33 | 02 | Roger Whittaker | I Don't Believe In If Anymore
26 | 16 | 07 | Jackson 5 | ABC
27 | 28 | 04 | Syndicate Of Sound | Brown Paper Bag
28 | ** | 01 | Simon & Garfunkel | Cecilia
29 | 19 | 07 | Neil Young | Oh, Lonesome Me
30 | 31 | 03 | Juice | Not Enough Words
31 | 24 | 05 | Melanie | Lay Down
32 | 21 | 09 | John Lennon | Instant Karma!
33 | 35 | 02 | Machine | Lonesome Tree
34 | 37 | 03 | Mark Lindsay | Miss America
35 | ** | 01 | Ekseption | Adagio
36 | 27 | 09 | Serpentine | Powerful Jim
37 | 38 | 02 | Julio Iglesias | Gwendolyne
38 | ** | 01 | White Plains | I've Got You On My Mind
http://hitparade.ch/cdimg/white_plains-ive_got_you_on_my_mind_s.jpg
39 | 29 | 11 | George Baker Selection | Dear Ann
40 | ** | 01 | Al Stewart | Electric Los Angeles Sunset

Uit de lijst:

* Los Rolling Stones | Country Honk
* Brainbox | To You
* The Hearts Of Soul | Waterman
* Del Shannon | Sister Isabelle
* Creedence Clearwater Revival | Who'll Stop The Rain

avatar van Justus18
Week 14 (4 april)
14 13 AW
01 (03) 09 The Pentangle - Light Flight/Cold Mountain
02 (02) 06 Rare Earth - Get Ready/Magic Key
03 (01) 08 Neil Young - Oh, Lonesome Me*/I’ve Been Waiting For You
04 (07) 05 The Jackson 5 - ABC/The Young Folks
05 (05) 06 The Rolling Stones - Let It Bleed/You Got the Silver
06 (06) 05 The Beatles - Let It Be*/You Know My Name (Look Up The Number)
07 (12) 03 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock/Helpless*
08 (11) 05 Liesbeth List - Brussel
09 (04) 10 Frank Zappa - Peaches En Regalia/Little Umbrellas
10 (14) 03 Simon & Garfunkel - El Condor Pasa/Why Don't You Write Me
11 (16) 04 Steppenwolf - The Pusher/Your Wall's Too High
12 (10) 05 Marion Black - Who Knows*/Go On Fool
13 (08) 06 José Feliciano - No Dogs Allowed/Point Of View
14 (18) 03 King Crimson - Cat Food*/Groon
15 (20) 03 Creedence Clearwater Revival - It Came Out Of the Sky/Cotton Fields*
16 (21) 03 The Guess Who - American Woman/No Sugar
17 (17) 07 Timmy Willis - Easy As Saying 1-2-3*/I’m a Man
18 (27) 02 Dana - All Kinds Of Everything
19 (09) 11 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
20 (31) 02 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing*/Fish, Chips And Sweat

Hier moet ik het helaas voor nu bij laten. Ik hoop morgen de rest van de lijst te plaatsen. Dan zal ik gelijk de gezamenlijke lijst berekenen.

avatar van Justus18
Week 14 Deel 2
21 (28) 03 Bee Gees - I.O.I.O.
22 (13) 09 The Rolling Stones - Country Honk*/Midnight Rambler
23 (30) 03 The Ides Of March - Vehicle/Lead Me Home, Gently
24 (29) 03 Blue Mink - Good Morning Freedom
25 (34) 02 The Radha Krishna Temple - Govinda
26 (**) 01 Simon & Garfunkel - Cecilia*/The Only Living Boy In New York
27 (39) 02 Yes - Time And a Word/The Prophet
28 (36) 02 Melanie And The Edwin Hawkins Singers - Lay Down
29 (22) 05 Freda Payne - Band Of Gold/The Easiest Way To Fall*
30 (**) 01 The Mash - Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H)
31 (23) 04 Tony Joe White - Groupy Girl/High Sheriff Of Calhoun Parrish
32 (**) 01 A Parliament Thang - I Call My Baby Pussycat/Little Ole Country Boy
33 (19) 08 The Peddlers - Girlie
34 (40) 02 The Move - Brontosaurus/Lightning Never Strikes Twice
35 (37) 02 The Pipkins - Gimme Dat Ding
36 (15) 06 Jack Blanchard & Misty Morgan - Tennessee Bird Walk
37 (**) 01 Deep Purple - Speed King/Into the Fire
38 (24) 10 Mary Hopkin - Temma Harbour
39 (**) 01 Captain Beefheart & His Magic Band - Pachuco Cadaver/Wild Life
40 (33) 04 McCully Workshop Inc. - Why Can't It Rain/Hard Case Woman

Exit
05 Doris Duke - To the Other Woman (I'm the Other Woman)*/I Don't Care Anymore 67
08 Rare Bird - Sympathy 183
08 Greylock Mansion - Catafalque/Amazon 178
05 Delaney & Bonnie & Friends - Comin' Home/Superstar (Groupie) 46
09 Edwin Starr - Time*/Running Back And Forth 178

Gast
geplaatst: vandaag om 12:49 uur

geplaatst: vandaag om 12:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.