menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug

zoeken in:
WEEK 14

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=FUCWCU_3h3U

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

14 13 AW
01 (02) 03 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock/Helpless 61 - 52
02 (01) 05 The Beatles - Let It Be/You Know My Name (Look Up the Number) 59 - 64
03 (03) 04 The Guess Who - No Sugar/American Woman 53 - 45
04 (09) 02 Steppenwolf - The Pusher/Your Wall's Too High 40 - 29
05 (05) 07 Rare Earth - Get Ready/Magic Key 38 - 41
05 (07) 03 Simon & Garfunkel - El Condor Pasa/Why Don't You Write Me 38 - 34
07 (10) 02 The Who - The Seeker/Here For More 36 - 26
08 (04) 05 The Jackson 5 - ABC/The Young Folks 34 - 44
09 (11) 02 Creedence Clearwater Revival - It Came Out Of the Sky/Cotton Fields 31 - 25
10 (14) 03 McCully Workshop Inc. - Why Can't It Rain 27 - 22
11 (08) 05 Freda Payne - Band Of Gold/The Easiest Way To Fall 26 - 30
12 (**) 01 Dana - All Kinds Of Everything 25 - 10
13 (14) 06 The Pentangle - Light Flight/Cold Mountain 24 - 22
14 (**) 01 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing/Fish, Chips and Sweat 23 - 15
15 (06) 07 Neil Young - Oh, Lonesome Me/I've Been Waiting For You 22 - 38
15 (17) 02 Chicago - Make Me Smile/Colour My World 22 - 19
17 (11) 06 The Rollling Stones - Let It Bleed/You Got the Silver 20 - 25
17 (13) 05 Tony Joe White - Groupy Girl/High Sheriff Of Calhoun Parrish 20 - 23
19 (**) 01 Liesbeth List - Brussel 17 - 14
19 (**) 01 Mr. Bloe - Groovin' With Mr. Bloe/Sinful 17 - 12

Exit
(16) 07 Frank Zappa - Peaches En Regalia/Little Umbrellas 16 - 21
(17) 03 Love Sculpture - In the Land Of the Few/People People 16 - 19
(17) 08 Los Rolling Stones - Country Honk/Midnight Rambler 0 - 19
(20) 07 Rare Bird - Sympathy/Devil's High Concern 9 - 18

Hoogste binnenkomer Dana heeft een mooi liedje (het staat ook bij mij in de TOP20), maar ik veroorloof me deze week de vrijheid voor een eerbetoon aan de onlangs overleden Liesbeth List met een mooie cover van Brel.

98. Roger Whitaker - I Don't Believe in If Anymore / Lullaby for My Love - mrt-70, Warner Bros., USA
RYM 855
Genre Baroque pop
http://images.45cat.com/roger-whittaker-i-dont-believe-in-if-anymore-philips-7-s.jpg

In januari keek ik naar RTL-nieuws.
Als ooit het Coronavirus Nederland zal aandoen wat dan? De kans dat het naar Nederland komt is klein want dan moeten er Chinezen zijn die het hebben en het toevallig naar Nederland meenemen.
Als het dan toch gebeurt? Dan is de kans dat de ziekte zich in Nederland kan verspreiden klein. Dat komt omdat het virus niet heel besmettelijk is.

In februari keek ik opnieuw.
Als je het dan toch krijgt ? Dan kan je het beste kind zijn. Want de symptomen zijn dan veel milder.

En gisteren keek ik weer naar het RTL-nieuws: Als de symptomen milder zijn dan ben je ook minder immuun. Dus dan krijg je het misschien weer.

Inmiddels wil ik niet meer denken aan "als dit ... dan dat ....".

Ik luister naar mijn oude vriend Roger:
If I knew then what I know now. I thought I did you know somehow.
If I could have the time again. If only time would trickle slow
No, you won't believe in if anymore. If is for children

Wat mij betreft zijn allerbeste. Zeker met wat ik nu weet.

geplaatst:
99. The Doors - You make me real / Roadhouse blues - mrt-70, Elektra, USA
RYM 107
Genre Blues Rock
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1024.300.jpg?cb=1565538826

Ik kom vaak aanzetten met de opmerking dat iemand of een nummer onderschat is. Vorige week was dat nog Willie Hightower.
Van the Doors kan je het tegendeel beweren. Ze hebben op musicmeter nog altijd met hun debuutalbum het beste album van de hele sixties te pakken. Althans volgens de community van musicmeter. Dus dan kan dat album eigenlijk alleen maar overschat zijn.

Daar was in 1970 geen sprake meer van. Men had het vaak helemaal gehad met The Doors zoals we bijvoorbeeld in het blad Aloha kunnen lezen. Er was irritatie vooral over de live-optredens van de groep waarin Jim het regelmatig letterlijk of figuurlijk liet afweten.
Ook het album Morrison hotel werd in 1970 niet heel erg enthousiast ontvangen. Jim was over zijn hoogtepunt heen. En ook vandaag de dag scoort Morrison hotel een stuk minder en haalt met moeite de top 40 van één jaar, in dit geval de toplijst van 1970 op musicmeter.

Maar juist dit album behoort volgens de ultimate classic rock site tot de meest onderschatte rock albums aller tijden. Ook al omdat het verder gaat waar hun meesterwerk uit 1967 gestopt was en omdat dit Morrison Hotel een opmaat vormt naar L.A. Woman.

Deze single bevat twee tracks van het album. De B-kant behoort op musicmeter tot de allerbeste track van het album samen met Waiting for the Sun. Althans volgens de community van musicmeter.
Ik ben het daar mee eens. 'Roadhouse Blues' is fascinerend met een krachtig intro. De atmosfeer is dreigend met een zware riff omgeven door drums, piano and mondharmonica.

De A-kant wordt op musicmeter tot de slechtste tracks van het album gerekend. Ik ben het daar niet mee eens. Daardoor vind ik deze A-kant de meest onderschatte track van het album. Vooral de opening met die piano/guitar riff is fantastisch.
En dan kan je stellen dat we hier op single de beste track en de meest onderschatte track van een onderschat album hebben. Dat wordt bij mij dan ook een grote hit.

geplaatst:
100. Taste - What's Going On / Railway and Gun mrt-70, Polydor, DU
RYM 264
Genre Blues Rock
http://images.45cat.com/taste-whats-going-on-polydor-3-s.jpg
Taste heeft volgens mij nog bij niemand in dit topic het lijstje gehaald. Het scheelde bij mij weinig met Blister on the moon in april 1968 en met Born On The Wrong Side Of Town een jaar later.
Die laatste haalde wel in het zustertopic bij 50tracks zijn top 40.
En nu weer een jaar later scoort Taste eindelijk een hit bij mij. Het werd tijd.

Taste is een Ierse Rockband en net als het Engelse Cream bestaan ze uit een trio in een vergelijkbare instrumentale samenstelling.
Als je de vergelijking verder doortrekt dan heet Eric Clapton hier Rory Gallagher. En ik ken een paar fans hier in Nederland die goed kunnen uitleggen waarom Rory beter is dan Eric. Sterker nog, ze vinden Rory de allerbeste gitarist aller tijden. In ieder geval koos ook Melody Maker Rory begin jaren zeventig meer dan eens tot de allerbeste gitarist ter wereld.

En wat deze single betreft. Deze haalde volkomen terecht de Nederlandse top 40. Het is een kwestie van smaak maar de A-kant kan wat mij betreft goed evenaren met het betere werk van Cream. En dat komt vooral door het uitstekende gitaarspel van Rory.

geplaatst:
101. Blue Mink - Good Morning Freedom / Mary Jane - mrt-70, Phlips, UK
RYM 590
Genre Pop Soul
http://images.45cat.com/blue-mink-good-morning-freedom-philips-9-s.jpg

De vorige van Blue Mink (Melting pot) haalde mijn top 10. Volgens wikipedia was dat de eerste single maar 45cat geeft "Blue Mink" als eerste single op. Dan zou "Good morning Freedom" de derde zijn.

Op het eerste gehoor is deze niet heel veel slechter dan Melting pot. Maar de tekst van Melting Pot vond ik leuker. En het gemaakte Amerikaanse accent van deze Engelse groep op dit nummer levert ook wat aftrek op in de waardering.

Bob Stanley is vrij negatief over het groepje componisten dat onder de noemer Britt building opereerde en ook dit nummer maakte. Toch vind ik de compositie verder uitstekend. Dit is gewoon een goed liedje zeker binnen zijn genre. En ik ben over het algemeen wel een liefhebber van Albert Hammond zijn composities van de eerste helft van de jaren 70.

Dus deze mag er zeker zijn. Uitbundig gebracht en zeker niet saai. De vreugde spat er af.

geplaatst:
102. Chuck Brooks - Love's Gonna Tear Your Playhouse Down (part 1 / part 2), feb-70, Volt, USA
RYM niet in top 1000
Genre Southern Soulhttp://images.45cat.com/chuck-brooks-loves-gonna-tear-your-playhouse-down-part-l-stax-s.jpg
Het speelhuisje is een prachtige allegorie op de seks buiten het huwelijk. En dat gaat niet samen met echte(lijke) liefde. Eindelijk komt Chuck tot inkeer en wordt trouw en monogaam.
Het polygame speelhuisje van gebroken harten komt vaker voorbij in de southern soul van the seventies. Denk bijvoorbeeld aan Ann Peebles.

Het verbaast mij enorm dat dit niet in de RYM top 1000 van 1970 staat. Dit is echt een Southern Soul klassieker die bij menige Soulkenner in zijn favorietenlijstje staat. In the Guardian koos het publiek deze als een essentiële link tussen soul en psychedelica.
Het wordt tijd dat Chucks nummer onderdak in de RYM top 1000 vindt en dat Chuck zelf bovendien zijn eigen wikipagina krijgt. Die liefde verdient hij.

geplaatst:
103. Unsettled Society - 17 Diamond Studded Cadillacs / Passion Seed, mrt-70, Charm, USA
RYM 399
Genre Psychedelic Rock
https://img.discogs.com/fRcsEKTqi1GjRqqvj6TLvimgP5k=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-6394339-1433011889-6941.jpeg.jpg
Het is deze maand 40 jaar geleden dat The Cure en 17 seconds uitkwam. Ian Curtis was niet meer te genezen en zou een maand later zelfmoord plegen. In de nacht van 18 mei 1980 maar voor Curtis was het eigenlijk het einde van de 17e mei.

Kunnen jullie het nog herinneren johan de witt en luigifort? Nee, ik bedoel niet 1980, wellicht waren jullie toen net te jong.
Ik bedoel zomergast 2015 Annejet van der Zijl die een fragment uit Control (de film over Ian Curtis die op 17 mei 2007 in première ging) liet zien. En daarna opperde ze dat ze als 18-jarige toen vree op de muziek van The Cure en Joy Division.

Daar denkt ze niet met genoegen aan terug. Ze zat weliswaar goed in haar vel maar niet goed in haar tijd. Was ze maar 10 jaar eerder geboren. Alles was toen leuker, mooier, romantischer en vrolijker.

Wat had ik Annejet graag diverse sombere nummers uit de periode 1967-1970 willen laten horen.

Dan komt deze zeker voorbij. Een wanhopig nummer met een grauwe intens jankende gitaar van een groep uit de buitenwijken van New York. Tussen 1960 en 1970 waren de misdaadcijfers in New York meer dan verdubbeld. En vooral ook het aantal moorden.

17 mei, 17 seconds en 17 cadillacs. Wanneer je 17 in Romeinse cijfers schrijft (XVII) en dat dan door elkaar schudt, krijg je VIXI, het Latijnse woord voor: "mijn leven is voorbij".

Wat een heerlijk depressief nummer is dit. I have to live my life in the world of the underground!
Ga hier maar eens op vrijen, Annejet!

geplaatst:
Marzipaintree schreef:
92. A Parliament Thang - I Call My Baby Pussycat
Een tekst met veel poesjes en het gedrag dat daarbij hoort, daar houdt Justus18 van.
En funky music, dat vind ik dan weer heel erg lekker.

Kortom dit lijkt echt ons ding.
Zo kunnen ze hier mooi concurreren met dat andere ding, Funkadelic.

Ik kende deze versie nog niet. Het is zeker mijn ding, maar het is wel even wennen. De versie van Funkadelic is mijn favoriet.

geplaatst:
https://www.top40.nl/bundles/top40frontend/img/global/top40logo_small.png

WEEK 15

01 | 18 | 02 | Crabby Appleton | Go Back
02 | 04 | 05 | The Guess Who | American Woman
03 | 03 | 06 | McCully Workshop Inc. ‎| Why Can't It Rain
04 | 01 | 07 | The Beatles | Let It Be
05 | 06 | 05 | Crosby, Stills, Nash & Young | Woodstock
06 | 07 | 04 | Dana | All Kinds Of Everything
07 | 05 | 06 | Steppenwolf | The Pusher
08 | 08 | 04 | The Who | The Seeker
09 | 02 | 05 | Simon & Garfunkel | El Condor Pasa
10 | 15 | 03 | The Mash | Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H)
11 | 12 | 06 | The Shoes | Osaka
12 | 14 | 04 | Yes | Time And A Word
13 | 13 | 05 | Bee Gees | I.O.I.O.
14 | 25 | 03 | Roger Whittaker | I Don't Believe In If Anymore
15 | 17 | 04 | Mary Hopkin | Knock, Knock Who's There
16 | 10 | 06 | Bob & Marcia | Young, Gifted And Black
17 | ** | 01 | Earth & Fire | Ruby Is The One
http://hitparade.ch/cdimg/earth_fire-ruby_is_the_one_s.jpg
18 | 09 | 08 | Love Sculpture | In The Land Of The Few
19 | 28 | 02 | Simon & Garfunkel | Cecilia
20 | 11 | 07 | Freda Payne | Band Of Gold
21 | 21 | 05 | The Ides Of March | Vehicle
22 | 22 | 04 | Elton John | Border Song
23 | 24 | 04 | Chicago | Make Me Smile
24 | ** | 01 | Spooky Tooth | Better By You, Better Than Me
25 | ** | 01 | Christie | Yellow River
26 | 35 | 02 | Ekseption | Adagio
27 | 20 | 05 | Blue Mink | Good Morning Freedom
28 | 16 | 10 | Rare Bird | Sympathy
29 | ** | 01 | Led Zeppelin | Heartbreaker
http://hitparade.ch/cdimg/led_zeppelin-heartbreaker_s.jpg
30 | 19 | 08 | The Wake | Live Today Little Girl
31 | 33 | 03 | Machine | Lonesome Tree
32 | ** | 01 | Chuck Brooks | Love's Gonna Tear Your Playhouse Down
33 | 38 | 02 | White Plains | I've Got You On My Mind
34 | 23 | 09 | The Allman Brothers Band | Black Hearted Woman
35 | 27 | 05 | Syndicate Of Sound | Brown Paper Bag
36 | ** | 01 | Lenny Damon & The Bah Humbug Band | Tippicaw Calley
37 | ** | 01 | Shuggie Otis | Hurricane
38 | 26 | 08 | Jackson 5 | ABC
39 | 40 | 02 | Al Stewart | Electric Los Angeles Sunset
40 | 29 | 08 | Neil Young | Oh, Lonesome Me

Uit de lijst:

* Juice | Not Enough Words
* Melanie | Lay Down
* John Lennon | Instant Karma!
* Mark Lindsay | Miss America
* Serpentine | Powerful Jim
* Julio Iglesias | Gwendolyne
* George Baker Selection | Dear Ann

geplaatst:
Week 15 1970: (11-04-1970)
01 (01) 05 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock / Helpless
02 (03) 04 Chicago - Make me smile / Colour my world
03 (02) 05 Guess Who - No Sugar / American Woman *
04 (14) 02 Willie Hightower - Walk a mile in my shoes
05 (04) 05 Creedence Clearwater Revival - It Came Out of the Sky / Cotton Fields
06 (06) 04 The Who - The Seeker / Here for More
07 (08) 04 Mr Bloe - Groovin' With Mr. Bloe / Sinful
08 (07) 04 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing / Fish, Chips and Sweat
09 (31) 02 The Doors - You make me real / Roadhouse blues
10 (16) 03 Deep Purple - Speed King / Into the Fire

11 (33) 02 Unsettled Society - 17 Diamond Studded Cadillacs / Passion Seed
12 (32) 02 Taste - What's Going On / Railway and Gun
13 (15) 03 Simon & Garfunkel - Cecilia / The Only Living Boy in New York *
14 (09) 06 The Beatles - Let it be * / You Know My Name (Look Up The Number)
15 (17) 03 A Parliament Thang - I Call My Baby Pussycat / Little Ole Country Boy
16 (18) 03 Elton John - Border Song / Bad Side of the Moon
17 (21) 03 Yes - Time and a Word / The Prophet
18 (29) 03 The Ides Of March - Vehicle
19 (19) 06 Steppenwolf - The Pusher / Your Wall's Too High
20 (20) 04 McCully Workshop Inc. ‎- Why Can't It Rain / Hard Case Woman

21 (21) 03 Yes - Time and a Word / The Prophet
22 (11) 05 James Brown - Funky Drummer pt. 1 en pt. 2
23 (23) 05 MC5 - Shakin' Street / The American Ruse
24 (10) 07 Rare Earth - Get ready * / Magic Key
25 (12) 07 Jackson 5 - ABC * / The Young Folks
26 (13) 07 Freda Payne - Band of gold / The Easiest Way To Fall
27 (27) 03 Captain Beefheart & His Magic Band - Pachuco Cadaver / Wild Life
28 (37) 02 Chuck Brooks - Love's Gonna Tear Your Playhouse Down (part 1 en part 2)
29 (---) 01 Van Morrison - Come Running / Crazy Love
30 (36) 02 Roger Whittaker - I Don't Believe in If Anymore * / Lullaby for My Love

31 (---) 01 Christie - Yellow River / Down the Mississippi Line
32 (22) 07 Five Stairsteps - O-o-oh Child / Dear Prudence
33 (26) 03 The MASH / Johnny Mandel - Suicide Is Painless (From "MASH") / The MASH March
34 (---) 01 Grabby Appleton - Go back / Try
35 (24) 07 Little Sister - You're the One (Pts 1 & 2)
36 (25) 07 Syl Johnson - Concrete Reservation * / Together Forever
37 (---) 01 Marvin Gaye - Abraham, Martin and John / How Can I Forget
38 (40) 02 Blue Mink - Good Morning Freedom / Mary Jane

Het venijn zit weer in de staart.
Nrs. 39 en 40 en de uitvallers volgen later.

geplaatst:
herman schreef:
Ook alweer 3 jaar geleden dat ik het gelezen heb, maar zal eens herlezen!
Marzipaintree schreef:
Het is best een leuk en goed boek om te lezen en dat geldt ook voor dat hoofdstuk.
Dus ik beloof herman dat ik niet elke week Stanley ga tegenspreken.
Vandaag namelijk. Op blz 283 volgt een stukje waar ik het helemaal mee eens ben.

One thing the old and new guard were in agreement on was that whatever came next would be album-shaped. Pop had never been an album format until the late sixties. The album may have pre-dated the 45 by a year but it had been the stage for Frank Sinatras song cycles, for Kind of Blue, for Glenn Gould or the Sound of Music soundtrack. Mostly, modern pop albums of the fifties and early sixties were overloaded with filler - usually rush-recorded covers of contemporary hits - and only sold to the wealthy or obsessive fan. The Freewheelin' Bob Dylan, Rubber Soul, then Pet Sounds and, most significant Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band were the milestones that led to albums becoming a format of choice. This had coincided with psychedelia's stretching out; by 1969 a group like Led Zeppelin could « Without even releasing singles.
The profit margins on albums were considerably greater. Led Zeppelins manager Peter Grant figured that if you wanted ‘Whole Lotta Love’ badly enough, you’d fork out £1.99 for Led Zeppelin II. There was little more to Led Zep’s album-only aesthetic than that.

1969 was the first year when albums in Britain outsold singles, which, very quickly, became derided by rock fans and rock musicians as purely commercial ventures, an industrial by-product. Standing at a bus stop with Atom Heart Mother (cow in field, no text at all) under your arm looked considerably cooler than clutching a 45 on the Parlophone label (how very mid-sixties). Singles were now for parents and kids
.

Dit is een prachtige en rake observatie. Het ging eigenlijk al een beetje de "verkeerde" kant op toen we met dit topic begonnen.
The Freewheelin' Bob Dylan; waar is Masters of war op single? Ja, het Britse beatgroepje the Talismen gaan er een paar jaar later mee aan de haal. Maar ik bedoel van de Master himself.
Rubber Soul Beatles. Waarom brachten ze Michelle wel in Nederland uit maar niet in Engeland?
Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band. Waarom zijn er geen singles uitgebracht behalve de obscure bootleg-achtige 45-toerenplaatjes in exotische landen?

Dat lijkt in de loop van de jaren 60 en zeker in 1970 "erger" te worden.
Veelal weten de artiesten een artistieke motivatie aan te leveren voor deze keuzes. Een concept album moet je niet uit elkaar gaan halen. En met al die radio edits verknip je een meesterwerk tot 3 minuten.
Alsof je de nachtwacht tot een schilderijtje van A4-formaat snijdt. Op zich sterke argumenten.

Maar wat ook speelt is dat je met albums meer geld kan verdienen. Led Zeppelin had moeite met elke single die werd uitgebracht. Met hun meesterwerk "Stairway to heaven" wisten ze dat heel lang vol te houden.
En al die managers die bij de bands meeliepen die wisten wel hoe ze de schoorsteen zo goed mogelijk rokende moesten houden.

En dat terwijl singles door de volgzame Rockfans als commercieel bijproduct worden gezien. Hoe paradoxaal is dat. De paradox wordt nog groter: singles zijn voor ouders en kinderen.

heicro schreef:
Is 1970 kwalitatief minder dan de voorgaande jaren of ligt het aan mij? Jaren zeventig singles zijn voor mij duidelijk minder aansprekend dan de voor mij vol met jeugdsentiment zittende jaren zestig singles. Ik kan me dan ook herinneren dat ik vanaf mijn 16e (1970) alleen nog maar lp's kocht en mijn interesse voor de top 40 duidelijk minder werd.
Heicro's punt valt behoorlijk samen met het betoog van Stanley. Als de koe van Pink Floyd uitkomt dan is het oktober 1970.
Als oudere tiener kocht je de LP.
Maar de singles van de koe komen pas in 1971 uit. En die werden weer meer gekocht door jongere tieners.

geplaatst:
Wat steeds meer opvalt is dat singles, vooral bij Rockmuziek, maanden later pas werden uitgebracht. Eigenlijk is dat heel vervelend en lastig want je ziet dan ook steeds meer de radio première (van LP-track) en single première uit elkaar lopen. En dat maakt de keuzes in de singletopics ook moeilijk.

Martial schreef:
29 | ** | 01 | Led Zeppelin | Heartbreaker
(afbeelding)
De vroegste (Italiaanse) singlerelease komt bij mij volgende maand uit. De LP-track is al van oktober 1969.
Martial schreef:
24 | ** | 01 | Spooky Tooth | Better By You, Better Than Me
De vroegste (Franse) singlerelease komt bij mij in juli 1970 uit. De LP-track is al van maart 1970.

Als ik mij vergis dan hoor ik het wel.

geplaatst:
104. Van Morrison - Come Running / Crazy Love, mrt-70, Warner Bros., USA
RYM 153
Genre Rhythm & Blues
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/483.300.jpg
Deze wordt weken na het verschijnen van de LP uitgebracht. En volgens mij was die pas eind maart goed verkrijgbaar, volgens RYM in april. Nederland volgde pas in mei.

Jammer dat ze de track Moon dance zelf niet op single uitbrachten. En veel tracks van die LP volgen nog.
Maar vergeleken met wat er in 1968 en 1969 van Astral weeks op single is uitgebracht moet ik al weer
behoorlijk tevreden zijn.
Die worden ook nog later uitgebracht op single. Het is interessant wat Billboard magazine schrijft over beide albums in maart 1970:
"Astral Weeks" was a self -portrait, overdrawn with neon, alcholic preceptions at the failsafe point of catharsis. For what? For yesterday, and yesterday's gone. `Moondance" is full of tomorrow and tomorrow and tomorrow.

Ik probeer de grens tussen de LP-release die vaak al weer van gisteren is en de single-release die vaak nog in de toekomst ligt niet al te ver uit elkaar te laten liggen.
Als Gimme Shelter van the Rolling Stones in januari 1970 op single was uitgebracht dan was het een dikke vette nummer 1 geworden. Nu komt de vroegste release (uit Frankrijk) van deze track op single pas in juli 1975 uit. Ik vraag mij af of die dan nog mijn top 40 zou halen.
Het is een aanvulling op wat Annejet een paar dagen geleden zei. Ook de muziek moet in je tijd passen.

geplaatst:
Week 15 (11 april)
15 14 AW
01 (01) 10 The Pentangle - Light Flight/Cold Mountain
02 (02) 07 Rare Earth - Get Ready/Magic Key
03 (04) 06 The Jackson 5 - ABC/The Young Folks
04 (03) 09 Neil Young - Oh, Lonesome Me*/I’ve Been Waiting For You
05 (07) 04 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock/Helpless*
06 (06) 06 The Beatles - Let It Be*/You Know My Name (Look Up The Number)
07 (08) 06 Liesbeth List - Brussel
08 (10) 04 Simon & Garfunkel - El Condor Pasa/Why Don't You Write Me
09 (11) 05 Steppenwolf - The Pusher/Your Wall's Too High
10 (14) 04 King Crimson - Cat Food*/Groon
11 (05) 07 The Rolling Stones - Let It Bleed/You Got the Silver
12 (18) 03 Dana - All Kinds Of Everything
13 (15) 04 Creedence Clearwater Revival - It Came Out Of the Sky/Cotton Fields*
14 (16) 04 The Guess Who - American Woman/No Sugar
15 (20) 03 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing*/Fish, Chips And Sweat
16 (26) 02 Simon & Garfunkel - Cecilia*/The Only Living Boy In New York
17 (09) 11 Frank Zappa - Peaches En Regalia/Little Umbrellas
18 (30) 02 The Mash - Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H)
19 (13) 07 José Feliciano - No Dogs Allowed/Point Of View
20 (32) 02 A Parliament Thang - I Call My Baby Pussycat/Little Ole Country Boy
21 (25) 03 The Radha Krishna Temple - Govinda
22 (28) 03 Melanie And The Edwin Hawkins Singers - Lay Down
23 (23) 04 The Ides Of March - Vehicle/Lead Me Home, Gently
24 (27) 03 Yes - Time And a Word/The Prophet
25 (37) 02 Deep Purple - Speed King/Into the Fire
26 (**) 01 Corry En De Rekels - Huilen Is Voor Jou Te Laat
27 (21) 04 Bee Gees - I.O.I.O.
28 (12) 06 Marion Black - Who Knows*/Go On Fool
29 (**) 01 Bobbie Gentry - He Made a Woman Out Of Me
30 (17) 08 Timmy Willis - Easy As Saying 1-2-3*/I’m a Man
31 (**) 01 The Doors - You Make Me Real/Roadhous Blues*
32 (19) 12 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
33 (39) 02 Captain Beefheart & His Magic Band - Pachuco Cadaver/Wild Life
34 (**) 01 Machine - Lonesome Tree
35 (35) 03 The Pipkins - Gimme Dat Ding
36 (**) 01 Unsettled Society - 17 Diamond Studded Cadillacs/Passion Seed
37 (34) 03 The Move - Brontosaurus/Lightning Never Strikes Twice
38 (**) 01 Van Morrison - Come Running
39 (24) 04 Blue Mink - Good Morning Freedom/Mary Jane
40 (**) 01 Chuck Brooks - Love's Gonna Tear Your Playhouse Down

Exit
09 The Rolling Stones - Country Honk*/Midnight Rambler 238
05 Freda Payne - Band Of Gold/The Easiest Way To Fall* 71
04 Tony Joe White - Groupy Girl/High Sheriff Of Calhoun Parrish 57
08 The Peddlers - Girlie 125
06 Jack Blanchard & Misty Morgan - Tennessee Bird Walk 125
10 Mary Hopkin - Temma Harbour 165
04 McCully Workshop Inc. - Why Can't It Rain/Hard Case Woman 25

De hoogste binnenkomer is een klassieker.

Voor tellen heb ik vanavond geen tijd meer, zodat de gezamenlijke lijst morgen volgt.

geplaatst:
Week 15

https://www.youtube.com/watch?v=9gvrAVQf2fI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

15 14 AW
01 (01) 04 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock/Helpless 64 - 61
02 (03) 05 The Guess Who - No Sugar/American Woman 56 - 53
03 (02) 06 The Beatles - Let It Be/You Know My Name (Look Up the Number) 51 - 59
04 (04) 03 Steppenwolf - The Pusher/Your Wall's Too High 40 - 40
05 (07) 03 The Who - The Seeker/Here For More 36 - 36
06 (05) 04 Simon & Garfunkel - El Condor Pasa/Why Don't You Write Me 33 - 38
07 (09) 03 Creedence Clearwater Revival - It Came Out Of the Sky/Cotton Fields 32 - 31
07 (12) 02 Dana - All Kinds Of Everything 32 - 25
09 (10) 04 McCully Workshop Inc. - Why Can't It Rain 27 - 27
09 (14) 02 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing/Fish, Chips and Sweat 27 - 23
09 (**) 01 Simon & Garfunkel - Cecilia/The Only Living Boy In New York 27 - 10
12 (13) 07 The Pentangle - Light Flight/Cold Mountain 24 - 24
12 (**) 01 Crabby Appleton - Go Back 24 - 7
14 (05) 08 Rare Earth - Get Ready/Magic Key 23 - 38
14 (15) 03 Chicago - Make Me Smile/Colour My World 23 - 22
16 (08) 06 The Jackson 5 - ABC/The Young Folks 22 - 34
16 (**) 01 The Mash - Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H) 22 - 10
18 (15) 08 Neil Young - Oh, Lonesome Me/I've Been Waiting For You 21 - 22
18 (**) 01 Yes - Time And a Word/The Prophet 21 - 11
18 (**) 01 Willie Hightower - Walk a Mile In My Shoes/You Used Me Baby 21 - 11

Exit
(11) 05 Freda Payne - Band Of Gold/The Easiest Way To Fall 5 - 26
(17) 06 The Rollling Stones - Let It Bleed/You Got the Silver 14 - 20
(17) 05 Tony Joe White - Groupy Girl/High Sheriff Of Calhoun Parrish 0 - 20
(19) 01 Liesbeth List - Brussel 18 - 17
(19) 01 Mr. Bloe - Groovin' With Mr. Bloe/Sinful 18 - 17

De overlap in de lijstjes is opmerkelijk groot. Nummers 1-4 staan bij iedereen genoteerd. Nummer 5 ontbreekt opmerkelijk genoeg alleen bij mij. Hoewel ik nogal een The Who liefhebber ben, vind ik The Seeker niet geweldig.
De hoogste binnenkomer staat bij iedereen in het lijstje, maar ik denk niet dat die bij ons ook de eerste plek zal halen.

geplaatst:
Marzipaintree schreef:

De vroegste (Franse) singlerelease komt bij mij in juli 1970 uit. De LP-track is al van maart 1970.

Spooky Tooth had ik van RYM die het over maart hadden qua single release, Led Zeppelin had ik op mijn lijstje van april staan, maar ik haal ze er wel uit heb er geen zin in dat ik me elke week moet verantwoorden.

geplaatst:
https://www.top40.nl/bundles/top40frontend/img/global/top40logo_small.png

WEEK 16

01 | 01 | 03 | Crabby Appleton | Go Back
02 | 02 | 06 | The Guess Who | American Woman
03 | 03 | 07 | McCully Workshop Inc. ‎| Why Can't It Rain
04 | 06 | 05 | Dana | All Kinds Of Everything
05 | 05 | 06 | Crosby, Stills, Nash & Young | Woodstock
06 | 10 | 04 | The Mash | Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H)
07 | 17 | 02 | Earth & Fire | Ruby Is The One
08 | 07 | 07 | Steppenwolf | The Pusher
09 | 14 | 04 | Roger Whittaker | I Don't Believe In If Anymore
10 | 04 | 08 | The Beatles | Let It Be
11 | 11 | 07 | The Shoes | Osaka
12 | 08 | 05 | The Who | The Seeker
13 | 13 | 06 | Bee Gees | I.O.I.O.
14 | 09 | 06 | Simon & Garfunkel | El Condor Pasa
15 | 15 | 05 | Mary Hopkin | Knock, Knock Who's There
16 | 19 | 03 | Simon & Garfunkel | Cecilia
17 | 12 | 05 | Yes | Time And A Word
18 | 25 | 02 | Christie | Yellow River
19 | ** | 01 | Creedence Clearwater Revival | Up Around The Bend
20 | 21 | 06 | The Ides Of March | Vehicle
21 | 16 | 07 | Bob & Marcia | Young, Gifted And Black
22 | 22 | 05 | Elton John | Border Song
23 | 23 | 05 | Chicago | Make Me Smile
24 | 26 | 03 | Ekseption | Adagio
25 | 18 | 09 | Love Sculpture | In The Land Of The Few
26 | 32 | 02 | Chuck Brooks | Love's Gonna Tear Your Playhouse Down
27 | 31 | 04 | Machine | Lonesome Tree
28 | ** | 01 | The Fortunes | That Same Old Feeling
29 | 20 | 08 | Freda Payne | Band Of Gold
30 | 33 | 03 | Machine | Lonesome Tree
31 | ** | 01 | Taste | What's Going On
32 | 36 | 02 | Lenny Damon & The Bah Humbug Band | Tippicaw Calley
33 | ** | 01 | Status Quo | Down The Dustpipe
34 | 37 | 02 | Shuggie Otis | Hurricane
35 | 27 | 06 | Blue Mink | Good Morning Freedom
36 | 39 | 03 | Al Stewart | Electric Los Angeles Sunset
37 | 28 | 11 | Rare Bird | Sympathy
38 | 30 | 09 | The Wake | Live Today Little Girl
39 | ** | 01 | Cuby + Blizzards | Thursday Night
40 | ** | 01 | Tee Set | If You Do Believe In Love

Uit de lijst:

* Spooky Tooth | Better By You, Better Than Me
* Led Zeppelin | Heartbreaker
* The Allman Brothers Band | Black Hearted Woman
* Syndicate Of Sound | Brown Paper Bag
* Jackson 5 | ABC
* Neil Young | Oh, Lonesome Me

geplaatst:
Martial schreef:
ik haal ze er wel uit heb er geen zin in dat ik me elke week moet verantwoorden.
Wat voor mij voorop staat is plezier in dit topic.
Dus als iemand een nummer in zijn lijstje heeft staan. Doe waar je zin in hebt. Als je hem eruit wil halen, prima. Als je hem erin wil laten, prima.

Soms kan die laatste keuze nadelig uitpakken voor een bepaald nummer voor de notering in de gezamenlijke lijst als we op verschillende momenten pieken. Maar dat is dan niet anders.
Als die gezamenlijke lijst maar met plezier is samengesteld.

Ik meldde al, veel nummers uit 1970 waren destijds al uit op LP. En LP-tracks kwamen destijds al regelmatig op de radio voorbij. Soms zelfs met de opmerking van de platendraaier van dienst: jammer dat ze deze nog niet op single hebben uitgebracht. Dat is trouwens een interessant nieuw verschijnsel in de jaren 70 waar ik het graag met jullie over wil hebben.

We zien verder een ander nadeel ontstaan, het is soms niet eenvoudig te achterhalen wanneer bepaalde singles zijn uitgebracht. Ook daar wil ik het graag nog dit jaar met jullie over hebben.

We kunnen daarom ook afspreken dat ik jullie gewoon volg als nummers vroeger zijn uitgebracht dan op mijn releaselijstje. Dat heb ik vaker in het verleden ook gedaan. "How can we hang on to a dream" van Tim Hardin (1966) en "I'm a man" van Chicago (1969) zijn voorbeelden daarvan.

De enige twee regels zijn dan nog. Hij moet niet meer dan een jaar voor "mijn" singlerelease zijn uitgebracht. Hij moet niet voor de opnamedatum liggen (als die al bekend is).
Strikt theoretisch kan je dan wel "Let it be" van the Beatles al in maart 1969 in de lijstjes krijgen.
Maar dan denk ik, Let it be, dat zijn extreme uitzonderingen en in dit topic staat plezier voorop.

En daarmee maken we een hele mooie overgang naar:

geplaatst:
105. Grabby Appleton - Go back / Try, apr-70, Elektra., USA
RYM 317 (1971!)
Genre Psychedelic Rock
http://images.45cat.com/crabby-appleton-go-back-1970-11-s.jpg

Je hebt topics zoals van die van zaaf waar je als regel hebt dat RYM het releasejaar bepaald.
Dat kunnen wij hier natuurlijk ook doen en dan zijn we met Grabby Appleton toch echt een jaar te vroeg.

Zeer merkwaardig natuurlijk want de single stond in 1970 in de Nederlandse top 40. Bijna top 10 zelfs (11).
Daarmee had deze band uit Californie in Nederland een grotere hit te pakken dan in hun thuisland, Verenigde Staten (38).
Verder is deze band in Nederland en de Verenigde Staten een one hit wonder of eendagsvlieg. Of dat bij ons ook zo is zal nog moeten blijken.

Grabby Appleton is de band van songwriter Michael Fennelly. En die was in het vorig decennium lid van de band Millennium. Die band scoorde bij mij twee hits en volgens mij bij Justus18 één hit.
En wat RYM betreft. Die blijf ik hanteren voor de rating en niet voor de dating. En qua rating mag die wat mij betreft wel wat plekjes stijgen.

geplaatst:
106. Christie - Yellow river / Down the Mississipi line, apr-70, Elektra., USA
RYM 321
Genre Pop Rock
http://images.45cat.com/christie-yellow-river-cbs-18-s.jpg

Op de Nederlandse wikipedia lijkt de Britse band Christie een eendagsvlieg. Hun gele rivier wordt uitsluitend in de discografie genoemd. En eigenlijk ook alleen maar als notering in de top 2000 en in de Belgische Ultratop.
In de begeleidende tekst zijn ze scheutiger. Opvolger San Bernadino scoorde nr. 1 in Duitsland en nr. 7 in de Verenigde Staten. Dat laatste moet nr. 100 zijn maar nr. 7 klopt weer wel voor de U.K. En in Duitsland werden ze ook nr. 7 volgens mij. Ze vergeten verder te melden dat "Iron man" ook nog een hit in Nederland was.

Maar dankzij "Yellow River" zijn ze wel een "One hit wonder" in de Verenigde Staten. Alleen de Engelstalige wikipedia vergeet ze echter weer te melden als zodanig.

In ieder geval kwamen ze rond de eeuwwisseling voorbij in het Nederlandse TV-programma Single Luck.
Een programma bedoelt voor een nummer dat binnen het oeuvre van bepaalde artiesten de uitschieter was. Want single heeft hier een dubbelzinnige betekenis.

In dat programma bleek het eigenlijk een Tremeloes nummer te zijn. Maar ze hebben het toen niet uitgebracht. The Tremeloes. Die wisten ooit eens the Beatles te verslaan.
In mijn lijstjes kwamen the Tremeloes nooit hoger dan nummer 11. Dat was met "Even the bad times are good". Misschien dat die plaat top 10 had gehaald als 1967 niet zo goed was.
Maar in 1970 dachten ze. We nemen Yellow River wel op maar brengen het niet uit. We gaan the Beatles nadoen met een Sgt. Pepper achtig nummer.

Door Single Luck ben ik "Yellow River" extra gaan waarderen. Want het lijkt een aalglad nummer maar het zit vernuftig in elkaar. En daarom is het leuk om dit te lezen:
50tracks schreef:
Misschien is Yellow River stiekem ook wel een beetje de betere rock. Niet voor niets maakte REM er in 2001 een aanstekelijke cover van (B-kant All The Way To Reno).
En zo niet is het een in ieder geval een top pop song waar iedere songschrijver een moord voor doet.

Ja, REM kwam ook nog voorbij in Single Luck.
Ik heb een week geleden een hele avond lopen zoeken op welke videoband die documentaire stond. Want die "Single lucks" had ik allemaal opgenomen. Nergens meer terug te vinden, althans die met Christie.
Dan maar kijken op youtube en zoeken op single luck en Yellow river. Onvindbaar.
Google dan. Weer niks. Jammer.

Tot ik vandaag spontaan toevallig op youtube die single luck uitzending tegenkwam terwijl ik op zoek was naar iets heel anders. Soms heb je een beetje geluk nodig.
Want dit is hem. Kijken mensen!

geplaatst:
107. Marvin Gaye - Abraham, Martin and John / How Can I Forget, apr-70, Elektra., USA
RYM 300
Genre Soul
https://images.45cat.com/marvin-gaye-abraham-martin-and-john-tamla-motown-2-s.jpg

Met de cover "I heard it through the grapevine" scoorde Marvin bij mij de hit van het jaar 1968. Deze cover van Dion haalt het niet bij het origineel, de productie is een stuk minder.
Maar Marvin maakt er qua zang toch nog wel iets bijzonders van. De compositie van Dick Holler vind ik fraai. Tekstueel vind ik het minder. Het had eigenlijk Abraham, Martin, John and Bobby moeten heten en qua woordenstroom zit er te veel van hetzelfde in.
En nog altijd moet ik de rest van het album "That's the Way Love Is" beluisteren. Ik ben bang
voor teveel van hetzelfde.

geplaatst:
Week 16 1970: (18-04-1970)
01 (02) 05 Chicago - Make me smile / Colour my world
02 (04) 03 Willie Hightower - Walk a mile in my shoes
03 (01) 06 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock / Helpless
04 (03) 06 Guess Who - No Sugar / American Woman *
05 (09) 03 The Doors - You make me real / Roadhouse blues
06 (07) 05 Mr Bloe - Groovin' With Mr. Bloe / Sinful
07 (06) 05 The Who - The Seeker / Here for More
08 (05) 06 Creedence Clearwater Revival - It Came Out of the Sky / Cotton Fields
09 (10) 04 Deep Purple - Speed King / Into the Fire
10 (31) 02 Christie - Yellow River / Down the Mississippi Line

11 (11) 03 Unsettled Society - 17 Diamond Studded Cadillacs / Passion Seed
12 (12) 03 Taste - What's Going On / Railway and Gun
13 (18) 04 The Ides Of March - Vehicle
14 (08) 05 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing / Fish, Chips and Sweat
15 (13) 04 Simon & Garfunkel - Cecilia / The Only Living Boy in New York *
16 (---) 01 Creedence Clearwater Revival - Run Through the Jungle / Up Around the Bend
17 (---) 01 The Moody Blues - Question / Candle of Life
18 (29) 02 Van Morrison - Come Running / Crazy Love
19 (15) 04 A Parliament Thang - I Call My Baby Pussycat / Little Ole Country Boy
20 (16) 04 Elton John - Border Song / Bad Side of the Moon

21 (17) 04 Yes - Time and a Word / The Prophet

Voor nu beperk ik mij vanwege tijdgebrek tot een top 21 zodat onze gezamenlijke lijst geen vertraging vertoont.
Mijn vorige lijstje was onvolledig en had hetzelfde nummer op 17 en 21. Dat zal ik nog rectificeren en aanvullen. Ook dat had geen invloed op de gezamenlijke lijst omdat de top 20 wel goed was.
Het aanvullen zal ik later ook met de lijst van deze week nog doen.

geplaatst:
Marzipaintree schreef:

17 (21) 03 Yes - Time and a Word / The Prophet

21 (21) 03 Yes - Time and a Word / The Prophet

Nummer 21 van week 15 moet zijn
21 (05) 08 Tony Joe White - Groupy girl * / High Sheriff Of Calhoun Parrish

geplaatst:
Marzipaintree schreef:

18 (29) 02 Van Morrison - Come Running / Crazy Love
19 (15) 04 A Parliament Thang - I Call My Baby Pussycat / Little Ole Country Boy
21 (17) 04 Yes - Time and a Word / The Prophet

Deze hele rits van week 16 moet zijn:
18 (28) 03 Chuck Brooks - Love's Gonna Tear Your Playhouse Down (part 1 en part 2)
21 (29) 02 Van Morrison - Come Running / Crazy Love

Excuus voor het ongemak. Mochten de tellingen al verwerkt zijn dan mag je uiteraard de oorspronkelijke volgorde hanteren.

geplaatst:
Marzipaintree schreef:
Deze hele rits van week 16 moet zijn:

Dat zal ik meenemen. Ik ben nog hard aan het werk om de deadline te halen. Tellen zal ik waarschijnlijk pas morgen doen.

geplaatst:
Marzipaintree schreef:
Week 15 1970: (11-04-1970)
Het venijn zit weer in de staart.
Nrs. 39 en 40 en de uitvallers volgen later.

De staart:
39 (---) 01 Candi Station - Sweet feeling
40 (30) 07 Trader homes - Here comes the rain Down / Goodbye Mercy Kelly

De uitvallers
08 {04} Neil Young - Oh, Lonesome Me / I've Been Waiting for You
07 {22} Delaney & Bonnie & Friends featuring Eric Clapton - Comin' Home / Superstar (groupie)
07 {23} The Allman Brothers Band - Black Hearted Woman / Every Hungry Woman
07 {07} Rollling Stones - Let It Bleed / You Got the Silver
04 {24} King Crimson - Cat Food / Groon

geplaatst:
Week 16 (18 april)
16 15 AW
01 (03) 07 The Jackson 5 - ABC/The Young Folks
02 (05) 05 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock/Helpless*
03 (01) 11 The Pentangle - Light Flight/Cold Mountain
04 (08) 05 Simon & Garfunkel - El Condor Pasa/Why Don't You Write Me
05 (10) 05 King Crimson - Cat Food*/Groon
06 (06) 07 The Beatles - Let It Be*/You Know My Name (Look Up The Number)
07 (02) 08 Rare Earth - Get Ready/Magic Key
08 (12) 04 Dana - All Kinds Of Everything
09 (04) 10 Neil Young - Oh, Lonesome Me*/I’ve Been Waiting For You
10 (16) 03 Simon & Garfunkel - Cecilia*/The Only Living Boy In New York
11 (09) 06 Steppenwolf - The Pusher/Your Wall's Too High
12 (14) 05 The Guess Who - American Woman/No Sugar
13 (18) 03 The Mash - Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H)
14 (20) 03 A Parliament Thang - I Call My Baby Pussycat/Little Ole Country Boy
15 (15) 04 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing*/Fish, Chips And Sweat
16 (07) 07 Liesbeth List - Brussel
17 (21) 04 The Radha Krishna Temple - Govinda
18 (26) 02 Corry En De Rekels - Huilen Is Voor Jou Te Laat
19 (25) 03 Deep Purple - Speed King/Into the Fire
20 (22) 04 Melanie And The Edwin Hawkins Singers - Lay Down
21 (24) 04 Yes - Time And a Word/The Prophet
22 (29) 02 Bobbie Gentry - He Made a Woman Out Of Me
23 (13) 05 Creedence Clearwater Revival - It Came Out Of the Sky/Cotton Fields*
24 (31) 02 The Doors - You Make Me Real/Roadhous Blues*
25 (23) 05 The Ides Of March - Vehicle/Lead Me Home, Gently
26 (11) 08 The Rolling Stones - Let It Bleed/You Got the Silver
27 (17) 12 Frank Zappa - Peaches En Regalia/Little Umbrellas
28 (**) 01 Earth & Fire - Ruby Is the One
29 (36) 02 Unsettled Society - 17 Diamond Studded Cadillacs/Passion Seed
30 (19) 08 José Feliciano - No Dogs Allowed/Point Of View
31 (34) 02 Machine - Lonesome Tree
32 (40) 02 Chuck Brooks - Love's Gonna Tear Your Playhouse Down
33 (33) 03 Captain Beefheart & His Magic Band - Pachuco Cadaver/Wild Life
34 (**) 01 The Moments - Love On a Two Way Street
35 (38) 02 Van Morrison - Come Running/Crazy Love
36 (**) 01 Crabby Appleton - Go Back/Try
37 (27) 05 Bee Gees - I.O.I.O.
38 (**) 01 Christie - Yellow River/Down the Mississippi Line
39 (35) 04 The Pipkins - Gimme Dat Ding
40 (**) 01 Taste - What's Going On*/Railway And Gun

Exit
06 Marion Black - Who Knows*/Go On Fool 129
08 Timmy Willis - Easy As Saying 1-2-3*/I’m a Man 125
12 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water 338
03 The Move - Brontosaurus/Lightning Never Strikes Twice 12
04 Blue Mink - Good Morning Freedom/Mary Jane 35

geplaatst:
Het lijkt wel of ik hier berichtjes wil scoren. Hoewel ik de schijn tegen heb is dat absoluut niet het geval.
Nog een keer de hele lijst van week 16 maar dan compleet:

Week 16 1970: (18-04-1970)
01 (02) 05 Chicago - Make me smile / Colour my world
02 (04) 03 Willie Hightower - Walk a mile in my shoes
03 (01) 06 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock / Helpless
04 (03) 06 Guess Who - No Sugar / American Woman *
05 (09) 03 The Doors - You make me real / Roadhouse blues
06 (07) 05 Mr Bloe - Groovin' With Mr. Bloe / Sinful
07 (06) 05 The Who - The Seeker / Here for More
08 (05) 06 Creedence Clearwater Revival - It Came Out of the Sky / Cotton Fields
09 (10) 04 Deep Purple - Speed King / Into the Fire
10 (31) 02 Christie - Yellow River / Down the Mississippi Line

11 (11) 03 Unsettled Society - 17 Diamond Studded Cadillacs / Passion Seed
12 (12) 03 Taste - What's Going On / Railway and Gun
13 (18) 04 The Ides Of March - Vehicle
14 (08) 05 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing / Fish, Chips and Sweat
15 (13) 04 Simon & Garfunkel - Cecilia / The Only Living Boy in New York *
16 (---) 01 Creedence Clearwater Revival - Run Through the Jungle / Up Around the Bend
17 (---) 01 The Moody Blues - Question / Candle of Life
18 (28) 03 Chuck Brooks - Love's Gonna Tear Your Playhouse Down (part 1 en part 2)

21 (29) 02 Van Morrison - Come Running / Crazy Love
22 (34) 02 Grabby Appleton - Go back / Try
23 (17) 04 Yes - Time and a Word / The Prophet
24 (14) 07 The Beatles - Let it be * / You Know My Name (Look Up The Number)
25 (---) 01 Neil Young with Crazy Horse - Cinnamon Girl / Sugar Mountain
26 (---) 01 Blues Image - Ride Captain Ride / Pay My Dues
27 (---) 01 Joni Mitchell - Big Yellow Taxi / Woodstock
28 (---) 01 Eric Burdon and War - Spill the Wine / Magic Mountain
29 (20) 05 McCully Workshop Inc. ‎- Why Can't It Rain / Hard Case Woman
30 (27) 04 Captain Beefheart & His Magic Band - Pachuco Cadaver / Wild Life

31 (22) 06 James Brown - Funky Drummer pt. 1 en pt. 2
32 (19) 07 Steppenwolf - The Pusher / Your Wall's Too High
33 (23) 06 MC5 - Shakin' Street / The American Ruse
34 (21) 09 Tony Joe White - Groupy girl * / High Sheriff Of Calhoun Parrish
35 (24) 08 Rare Earth - Get ready * / Magic Key
36 (25) 08 Jackson 5 - ABC * / The Young Folks
37 (26) 08 Freda Payne - Band of gold / The Easiest Way To Fall
38 (30) 03 Roger Whittaker - I Don't Believe in If Anymore * / Lullaby for My Love
39 (39) 02 Candi Station - Sweet feeling
40 (---) 01 Isley Brothers - If He Can, You Can

Verdwenen
07 {10} Five Stairsteps - O-o-oh Child / Dear Prudence
03 {26} The MASH / Johnny Mandel - Suicide Is Painless (From "MASH") / The MASH March
07 {13} Little Sister - You're the One (Pts 1 & 2)
07 {11} Syl Johnson - Concrete Reservation * / Together Forever
02 {38} Blue Mink - Good Morning Freedom / Mary Jane
01 {39} Marvin Gaye - Abraham, Martin and John / How Can I Forget
07 {19} Trader homes - Here comes the rain Down / Goodbye Mercy Kelly

geplaatst:
Week 16

https://www.youtube.com/watch?v=lxu5zyUnVzE

16 15 AW
01 (01) 05 Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock/Helpless 65 - 64
02 (02) 06 The Guess Who - No Sugar/American Woman 57 - 56
03 (07) 03 Dana - All Kinds Of Everything 38 - 32
04 (03) 07 The Beatles - Let It Be/You Know My Name (Look Up the Number) 34 - 51
04 (09) 02 Simon & Garfunkel - Cecilia/The Only Living Boy In New York 34 - 27
06 (06) 05 Simon & Garfunkel - El Condor Pasa/Why Don't You Write Me 32 - 33
07 (04) 04 Steppenwolf - The Pusher/Your Wall's Too High 31 - 40
07 (05) 04 The Who - The Seeker/Here For More 31 - 36
07 (16) 02 The Mash - Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H) 31 - 22
10 (12) 02 Crabby Appleton - Go Back 24 - 24
10 (14) 04 Chicago - Make Me Smile/Colour My World 24 - 23
10 (16) 07 The Jackson 5 - ABC/The Young Folks 24 - 22
13 (18) 02 Willie Hightower - Walk a Mile In My Shoes/You Used Me Baby 23 - 21
14 (09) 05 McCully Workshop Inc. - Why Can't It Rain 22 - 27
14 (12) 08 The Pentangle - Light Flight/Cold Mountain 22 - 24
14 (**) 01 Deep Purple - Speed King/Into the Fire 22 - 15
14 (**) 01 Christie - Yellow River/Down the Mississippi Line 22 - 0
18 (09) 03 Funkadelic - I Got a Thing, You Got a Thing, Everybody's Got a Thing/Fish, Chips and Sweat 21 - 27
19 (**) 01 The Doors - You Make Me Real/Roadhous Blues 20 - 16
19 (**) 01 King Crimson - Cat Food/Groon 20 - 15

Exit
(07) 03 Creedence Clearwater Revival - It Came Out Of the Sky/Cotton Fields 17 - 32
(14) 08 Rare Earth - Get Ready/Magic Key 18 - 23
(18) 08 Neil Young - Oh, Lonesome Me/I've Been Waiting For You 16 - 21
(18) 01 Yes - Time And a Word/The Prophet 8 - 21

We hebben een ex aequo als hoogste binnenkomer. Ik heb gekozen voor het nummer dat ik al decennia niet meer beluisterd heb. Het is best leuk, maar een vreselijke oorwurm. Hoe zou het eigenlijk kunnen dat een nummer zo'n oorwurm is?

geplaatst:
108. Candi Staton - Sweet Feeling / Evidence, apr-70, Fame, USA
RYM 317
Genre Southern Soul
http://images.45cat.com/candi-staton-sweet-feeling-capitol-4-s.jpg
Candi Staton is voor mij eigenlijk een merkwaardige artiest.
In de Verenigde Staten haalde ze haar meeste hits in de periode 1969-1974.
In Groot-Brittannië was dat in de periode 1976-1997.
In Nederland scoorde ze haar eerste hit pas in 1997.
Candi ken ik vooral van CD verzamelaars uit de jaren 80 en 90 waarop ze goede en minder goede covers van originals afwisselt.

Ik kan mij ook nauwelijks herinneren dat Candi in Nederland in de jaren 70 op de Nederlandse radiostations gedraaid werd. Haar "In the ghetto" uit 1972 kan ik mij wel vaag herinneren maar vond ik een wat saaie cover van het Presley-nummer. Alleen "Young hearts run free" kwam vaker voorbij. Dat nummer was wel een original en haalde de tipparade. Die werd destijds door de NCRV gedaan en die sloeg ik in 1976 regelmatig over.

En zo kan het voorkomen dat ik Candi Staton hier op dit topic al 12 keer consequent Candi Station noem. Fout natuurlijk maar een blijkbaar Freudiaanse verschrijving. Ik zou haar graag veel vaker op de radiostations hebben willen horen. Want er zitten soms fraaie nummers tussen.
Sweet Feeling bijvoorbeeld. Een nummer van haar debuut-LP uit 1969.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:39 uur

geplaatst: vandaag om 18:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.