MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de jaren '50 #2

zoeken in:
01. Buddy Holly - Buddy Holly (1958)
02. Carl Perkins - Dance Album (1957)
03. The Crickets - The "Chirping" Crickets (1957)
04. Lester Flatt and Earl Scruggs - Foggy Mountain Jamboree (1957)
05. Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top (1959)
06. Sister Rosetta Tharpe - Gospel Train (1956)
07. Little Richard - Here's Little Richard (1957)
08. The Clancy Brothers & Tommy Makem - Come Fill Your Glass with Us (1959)
09. The Kossoy Sisters with Erik Darling - Bowling Green (1956)
10. Marty Robbins - Gunfighter Ballads and Trail Songs (1959)
11. The Louvin Brothers - Tragic Songs of Life (1956)
12. Louis Prima - The Wildest! (1956)
13. Fats Domino - This Is Fats (1958)
14. Peggy Lee - Rendezvous with Peggy Lee (1952)
15. Lonnie Donegan - Showcase (1956)

herman schreef:
[...]
Deadline zaterdag 10 augustus, 12:00.

pfffffff.. strak shema...

Mag het een paar weken later ook nog.... ?

Ik neem om 11.50 de trein naar Rotterdam en ben voorlopig nog niet thuis, dus je hebt nog even.

Ben benieuwd naar je lijstje, vast behoorlijk exotisch.

GrafGantz schreef:
(quote)

Jammer dat je niet op zondag gaat, dan hadden we kunnen daten. Is slechts een paar minuten van m'n huis vandaan, maar zit morgen in Dordrecht voor een verjaardag.

Wie weet volgende keer dan. Ik wist niet eens dat het twee dagen duurde overigens.

1. John Coltrane - Blue Train (1957)
2. Billie Holiday - Lady in Satin (1958)
3. Howlin' Wolf - Moanin' in the Moonlight (1959)
4. Louis Prima - The Wildest! (1956)
5. Harry Belafonte - Belafonte at Carnegie Hall (1959)
6. Miles Davis - Kind of Blue (1959)
7. Sarah Vaughan - Sarah Vaughan (1954) - With Clifford Brown
8. Ornette Coleman - The Shape of Jazz to Come (1959)
9. Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin' (1959)
10. Machito - Kenya (1957)
11. Count Basie - The Atomic Mr. Basie (1957)
12. Sonny Rollins - Saxophone Colossus (1956)
13. The Dave Brubeck Quartet - Time Out (1959)
14. Thelonious Monk - Brilliant Corners (1957)
15. Sun Ra - Jazz in Silhouette (1958)
16. Charles Mingus - Mingus Ah Um (1959)
17. T-Bone Walker - T-Bone Blues (1959)
18. Duke Ellington - Ellington at Newport 1956 (1956)
19. The Quintet - Jazz at Massey Hall (1953)
20. Charlie Parker & Dizzy Gillespie - Bird and Diz (1950)
21. Cannonball Adderley - Somethin' Else (1958)
22. Tito Puente - Dance Mania (1958)
23. B.B. King - The Blues (1958)
24. Fats Domino - This Is Fats Domino! (1956)
25. Moondog - Moondog (1956)
26. Bo Diddley - Bo Diddley (1957)
27. Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top (1959)
28. Little Richard - Here's Little Richard (1957)
29. João Gilberto - Chega de Saudade (1959)
30. Yma Sumac - Mambo! (1954)

Spijtig voor de Sun Sessions van Elvis, maar ik had er zo al teveel om in de 30 te proppen, dus heb ik me maar gehouden aan albums uitgekomen in de 50's.

herman schreef:
(quote)

Wie weet volgende keer dan. Ik wist niet eens dat het twee dagen duurde overigens.

Was altijd twee dagen volgens mij, dit jaar begint het voor het eerst al op vrijdagavond.

herman schreef:
[...]
Ben benieuwd naar je lijstje, vast behoorlijk exotisch.

Dat zal wel tegenvallen dus. Net zoals waarschijnlijk bij de meeste onder ons is mijn muziekkennis van de 50's vooral gebaseerd op ontdekkingen uit publicatie's over de betreffende periode. Zo kom je toch, zoals je hier ook in de lijstjes kan zien, veelal bij dezelfde albums uit. Wel een beetje jammer vind ik, want er is zeker nog veel meer te ontdekken dan wat in de meeste lijstjes voorkomt.
Ik heb wel veel aan het herbeluisteren geweest, want vooral die jazz albums in een bepaalde volgorde rangschikken vind ik haast een onmogelijke opdracht.

Ik moest heel mijn eigen lijstje nog posten, dus bij deze. Uitslag zal ik vanavond stapsgewijs uitrollen, daar ik zo koffie ga drinken in de stad. De afgelopen weken heb ik me niet ongans geluisterd aan allerlei nieuwe jaren '50 platen, maar vooral veel herbeluisterd. Er blijft nog een hoop te ontdekken over.

1. Elizete Cardoso - Canção do Amor Demais (1958)
2. Louis Prima - The Wildest! (1956)
3. João Gilberto - Chega de Saudade (1959)
4. Tito Puente - Dance Mania (1958)
5. Jacques Brel - Jacques Brel 4 (1959)
6. Luiz Bonfá & Antonio Carlos Jobim - Orfeu Negro (1959)
7. Moondog - Moondog (1956)
8. Ravi Shankar - Music of India: Three Classical Rāgas (1956)
9. Miles Davis - Kind of Blue (1959)
10. Buddy Holly - Buddy Holly (1958)
11. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours (1955)
12. Johnny Cash - Johnny Cash with His Hot and Blue Guitar (1957)
13. Charles Mingus - Mingus Ah Um (1959)
14. Chet Baker - My Funny Valentine (1953)
15. Bobby Montez - Jungle Fantastique! (1959)
16. Champion Jack Dupree - Blues from the Gutter (1958)
17. Kenny Dorham - Afro-Cuban (1955)
18. Enoch Light - The Private Life of a Private Eye (1959)
19. Perez Prado - Havana 3 A.M. (1956)
20. Esquivel - Other Worlds - Other Sounds (1958)

klaar ?

(afbeelding)

(afbeelding)

Yep, duurde even langer dan gedacht, maar de koffie is achter de kiezen. De volgende 23 deelnemers noemden maar liefst 247 verschillende albums: Superbitch, Rudi S, Lying Mouth, aERodynamIC, thelion, heicro, Masimo, Stijn Slayer, Supersid ,Judgepaddy, jeb777, GrafGantz, wilbur, Jori Stes, Jeroentjuhh, Toon1, indana, remcodulac, J.J. Wever, Kronos, L_T_B, Cabeza Borradora, herman

Ter info: bij een gelijk aantal punten heb ik gekeken naar de albums die het vaakste genoemd werden in een lijstje. Wanneer dat ook gelijk was, keek ik naar de hoogst behaalde positie in een individueel lijstje.

40. Gene Vincent - Bluejean Bop! (1956)
(15 punten, 2 keer genoemd)

(afbeelding)

Volgens het bericht van judgepaddy bij het album een musthave voor alle rockabilly-liefhebbers.
Het titelnummer klinkt alvast goed: Bluejean Bop

39. Elizete Cardoso - Canção do Amor Demais (1958)
(15 punten, 2 keer genoemd, de #1 van herman)

(afbeelding)

Eén van de grand dames van de bossa nova, een stroming die in de late jaren '50 op gang kwam. Niet iedereens nummer 1 haalde de beste 40: Louis Armstrong - Satchmo Serenades (Superbitch), Elvis Presley - The Sun Sessions (jeb777) en Wes Montgomery - The Wes Montgomery Trio (judgepaddy) vielen buiten de boot.
Luistertip: Chega de Saudade

38. Ella Fitzgerald - Ella Fitzgerald Sings the Rodgers & Hart Songbook (1956)
(15 punten, 3 keer genoemd)

(afbeelding)

Deze vocal jazz topper zien we straks nog wel eens terug, een heel stuk hoger in de lijst.
Een muzikaal voorproefje: To Keep My Love Alive

37. Charles Mingus - Pithecanthropus Erectus (1956)
(15 punten, 4 keer genoemd)

(afbeelding)

Charles Mingus zien we ook nog een keer terug in de lijst. Tot die tijd kan er genoten worden van het titelnummer.

36. The Everly Brothers - The Everly Brothers (1958)
(15 punten, 6 keer genoemd)

(afbeelding)
LucM schreef:
Legendarisch duo vanwege hun befaamde magische samenzang. Begonnen als countryduo schakelden ze over op rock'n roll al zijn hier nog steeds country-invloeden te bespeuren, met een beetje goede wil kun je dit de voorloper van de countryrock noemen. Vele countryrockbands zijn ook min of meer schatplichtig aan Everly Brothers.
Luistermateriaal: Bye Bye Love

35. Harry Belafonte - Belafonte at Carnegie Hall (1959)
(16 punten, 2 keer genoed, de #1 van indana)

(afbeelding)
indana schreef:
Een bijzonder album, voor zo ver ik weet is dit het eerste live-album dat meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht (in de U.S.A). Ik hoorde dit voor het eerst op jonge leeftijd en was meteen gegrepen door de sfeer van dit album, licht melancholiek, ingetogen, spontaan en vrolijk. Soms met een combo, soms met volledig orkest en een ongelofelijke geluidskwaliteit (zeker voor die tijd)
Ronduit schitterend zijn Cotton Fields en The Marching Saints (when the saints go marching in) in een onderloelde jazzuitvoering.
Het 11 minuten durende Matilda is grappig en een van de eerste liederen waarbij toehoorderparticipatie is opgenomen.
Voor mij is het album een parel die nog regelmatig wordt gespeeld en dat al zo'n kleine 50 jaar.
Cotton Fields klinkt meteen al erg spannend.

34. Luiz Bonfá & Antonio Carlos Jobim - Orfeu Negro (1959)
(16 punten, 3 keer genoemd)

(afbeelding)

Een score van een Braziliaanse film uit die tijd. De film heb ik nooit gezien, maar de score is eigenlijk één lang zomers feest. Hier een stukje eruit met het nummer Samba de Orfeu.

33. Lightnin' Hopkins - Lightnin' Hopkins (1959)
(16 punten, 3 keer genoemd)

(afbeelding)

Allereerst complimenten voor de schitterende hoes. Met de blues van Lightnin' ben ik niet bekend, maar Bad Luck and Trouble klinkt goed. Al had het net zo goed nog 10 of 20 jaar ouder kunnen zijn voor mijn gevoel.

32. Tito Puente - Dance Mania (1958)
(17 punten, 4 keer genoemd)

(afbeelding)
Eén van de hoogtepunten van de latin craze, deze Tito Puento. Zelf kreeg ik interesse in deze muziekstroming door de tv-serie Dexter, waarin vaak dergelijke latin is te horen. De openingstrack van het album: El Cayuco.

31. Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin' (1959)
(17 punten , 5 keer genoemd)

(afbeelding)
Van jazz weet ik niet veel, maar wat een schitterende hoes heeft dit album toch. Zoals wel meer Blue Note platen. Iemand omschreef het Moanin' als volgt:
AOVV schreef:
De opener annex titelsong klinkt erg bekend in de oren, en die durf ik best geniaal te noemen. Ontzettend lekker, je kan er gewoon niet op stil blijven zitten. De groove die ontwikkeld wordt door Blakey en zijn kompanen, is onnavolgbaar. Heerlijk soleren van Lee Morgan, die trompet speelt, prima ondersteuning ook. De stukjes waarin de piano op de voorgrond treedt, hebben zelfs een soort van zalvend karakter; je wordt er lekker mild van. Nou ja, ik dan toch.

30. Bo Diddley - Bo Diddley (1957)
(17 punten, 6 keer genoemd)

(afbeelding)
Herr Meijer schreef:
Je eerste album starten met een lied over je eigen naam, en dat dan 49 jaar geleden: legendaaarisch. Who Do you Love is nog tientallen malen gecovered, de een nog beter dan de ander: Juicy Lucy, The Doors... Bo knows Diddley!

Luister hier naar Bo Diddley. Het nummer heeft een van de beroemdste beats uit de muziekgeschiedenis, het werd nog gebruikt door uiteenlopende namen als Guns 'N Roses (Mr. Brownstone), The Smiths (How Soon is Now), David Bowie (Panic in Detroid) en Bow Wow Wow (I Want Candy).

29. Chet Baker - Chet Baker Sings (1956)
(18 punten, 4 keer genoemd)

(afbeelding)

Bij Chet Baker denk ik meteen aan My Funny Valentine, maar dat album haalde net niet de top 40. Een nummer van dit album (waar overigens ook MFV op te vinden is): But Not For Me

28. Sarah Vaughan - Sarah Vaughan (1954)
(18 punten, 5 keer genoemd)

(afbeelding)
Arrie schreef:
Sarah Vaughan heeft een erg aangename stem om naar te luisteren. Ze heeft wat mij betreft een warme stem. Ook de liedjes zijn prima uitgekozen, en de instrumentatie is erg fijn en past prima bij haar stem. Zo zingt Sarah 9 jazz-liedjes, soms mooie ballads, soms wat meer up-tempo.
Lullaby of Birdland klinkt mij mooi in de oren. Fijne laidback vocal jazz.

27. Ray Charles - Ray Charles (1957)
(21 punten, 3 keer genoemd)

(afbeelding)

I Got A Woman zal veel mensen bekend voorkomen van Kanye West's Golddigger. Zelf ben ik vooral fan van Mess Around, wat een ongelooflijke kraker. Dit is een album dat op mijn jaren '50 luisterlijstje gaat.

26. Frank Sinatra - Songs for Swingin' Lovers! (1956)
(21 punten, 4 keer genoemd)

(afbeelding)
yosemite44 schreef:
Sinatra's geeft op dit album ongeevenaarde interpretaties van deze en andere klassiekers (van oa. Gerschwin en Porter). De arrangementen (van Nelson Riddle, mij geheel onbekend) voegen zelfs nog wat extra's toe aan de flair en coolness van Sinatra. Heerlijk romantische cd met als hoogtepunt "I've got you under my skin"!

I've Got You Under My Skin

25. Ravi Shankar - Music of India: Three Classical Rāgas (1956)
(21 punten, 5 keer genoemd)

(afbeelding)
schizodeclown schreef:
Raga Simhendra Madhyamam vind ik toch wel de mooiste hier hoor,adembenemend,en heerlijke afsluiter,van deze overigens gehele plaat als parel,brengt je in hogere sferen,en de melodieen volgen elkaar zo smoooth op,wat natuurlijk niet anders kan hierbij,deze plaat doet me nog het meest iets van deze muziek.(Ik weet het,klinkt een beetje amateur/achtig van me maar hey ik geniet gewoon van de muziek )

Ravi was de sitarspeler die The Beatles jaren later enorm zou beïnvloeden. Luister maar eens naar Raga Simhendra Madhyamam.

24. The Crickets - The "Chirping" Crickets (1957)
(21 punten, 5 keer genoemd)

(afbeelding)

De rock 'n' roll-band waar Buddy Holly in zat voordat hij solo ging. That'll Be The Day is toch een behoorlijk leuk nummer. De rest ken ik nog niet volgens mij.

23. João Gilberto - Chega de Saudade (1959)
(23 punten, 4 keer genoemd)

(afbeelding)
Een album dat slechts 22 minuten duurt, maar eigenlijk is elk liedje raak. Chega de Saudade kwam al langs in de versie van Elizete Cardoso, daarom kies ik hier voor een andere wereldberoemde bossa-klassieker: Desafinado.

22. Carl Perkins - Dance Album (1957)
(23 punten, 5 keer genoemd)

(afbeelding)
EVANSHEWSON schreef:
Klassieker van formaat, verplichte kost voor iedere liefhebber van classic fifties rock'n roll!
Schitterende plaat!

Honey Don't

21. Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top (1959)
(24 punten, 8 keer genoemd)

(afbeelding)

Buiten de drie megaklassiekers die dit album kent, heb ik hier nog nooit iets van gehoord. Maar als het allemaal net zo goed en energiek is als Johnny B. Good mag dit album nog wel wat hoger staan. Gaat ook op mijn luisterlijstje!

De 50's

Fantastisch begin al...

herman schreef:
De volgende 23 deelnemers noemden maar liefst 247 verschillende albums[...]

Sta ik van te kijken,,. Toch nog maar eens goed bekijken dan die lijstjes, zullen zeker nog te ontdekken pareltjes tussen zitten!

Ja, ik keek ook wel op van dat aantal. Ik plaats er nog 4. De bovenste zestien bewaar ik voor morgen.

Cabeza Borradora schreef:
De 50's

Fantastisch begin al...

(quote)

Sta ik van te kijken,,. Toch nog maar eens goed bekijken dan die lijstjes, zullen zeker nog te ontdekken pareltjes tussen zitten!

Zeker weten!
Wat de laatste dagen voor mij hebben bevestigd is dat de jaren '50 een verschrikkelijk boeiende muziek periode is. Ik heb nu al op Spotify een aantal nieuwe albums op mijn lijst toegevoegd dankzij lijsten van anderen hier. Waarvoor dank!

20. Ornette Coleman - The Shape of Jazz to Come (1959)
(25 punten, 4 keer genoemd)

(afbeelding)
fredpit schreef:
Free jazz..

Niet in woorden te vangen, hoe graag ik het ook zou willen..Dit album staat in mijn top 10, en als je me vraagt waarom...

Ik kan het je niet precies vertellen..je moet het ervaren.

Voorzichtige poging...Los en luchtig. Niet gebonden aan refreintjes en strakke akoorden. Alleen het moment..de instrumenten en een 'zootje' brilliante muziekanten die dat magische moment hebben 'gevangen' en op een schijf hebbben gezet.

Ik als luisteraar ervaar vrijheid, een moment van 'los zijn'.., deelgenoot zijn van dat magische moment waarbij de instrumenten, de muziek het voor het zeggen hebben...Niet het ego van een zanger of geldingsdrang van een band...De muziek, het geluid, haar emotie staat centraal

Geef die muziek de vrijheid, en je hebt free jazz.....Ornette Coleman heeft haar weten te vangen, en op een schijfje gezet zodat wij, 'simpele bewonderaars' er van kunnen genieten...en haar weer vrij kunnen laten iedere keer als we dit album (of soortgelijke albums) draaien...
Peace

19. Billie Holiday - Lady in Satin (1958)
(29 punten, 7 keer genoemd)

(afbeelding)
Gish schreef:
Hier horen we een vrouw op het einde van haar verwoeste leven, drank, drugs, mishandeling, alleen maar ellende.
Billie zingt hier niet op haar best, die tijd lag achter haar, logisch ook als je haar slechte gezondheid tijdend de opnames in ogenschouw neemt. Ze klinkt erg breekbaar, een juiste omschrijving denk ik. Daar tegenover staat de vrij gladde zoete maar uitstekende muziek van Ray Ellis en zijn orkest.
Eigenlijk moet je eerst haar biografie lezen en dan deze plaat opzetten. Ontroerend wat mij betreft. Tijdloos ook.

I'm A Fool to Want You

18. Thelonious Monk - Brilliant Corners (1957)
(31 punten, 8 keer genoemd)

(afbeelding)
korenbloem schreef:
Wat een prachte ingetogen samenspel. Monk streelt de piano. Maar ter gelijke tijd laat hij de piano ontwaken. De blazers klinken als een onwillekeurig sentiment. Nergens lijkt men gecontroleerd door te worden. Echter behouden ze allen een idealistische jaren 50 discipline in hun karakter. Het hele album is een on constante '2 steps forward, 1 step back' principe. Oude swing tradities worden omgevormd en afgeleidt door bluesy bebop blazers. Monk laat hier mooi de wereld en de mogelijkheden van jazz horen. Er is een hemelse balans in deze muziek. Briljant van uit welke hoek je er ook naar kijkt!
Bemsha Swing

17. Louis Prima - The Wildest! (1956)
(32 punten, 6 keer genoemd)

(afbeelding)
kistenkuif schreef:
Heerlijke maffiamuziek uit N.Y. Amusement maar retegoed en dansbaar. Luister naar saxofonist Sam Butera. Die opende de deur voor mij naar jazz, Er is een goede compilatie in de Collectors Serie met veel live. Dan is hij op zijn best..

Voor mij een recente ontdekking waar ik veel plezier aan beleef. De opener van het album is meteen al fantastisch.

Fantastisch werk Herman! Superleuk initiatief ook, en spannend voor morgen...
Uit deze 24 alleen al heb ik er weeral minstens 5 die ik dringend ook wel eens wil horen
Mijn lijstje zal er volgend jaar hoogstwaarschijnlijk weer heel anders uit zien

Het boek 1001 albums heeft mijn interesse voor de jaren 50 al aangewakkerd maar dit topic maakt me nog wat enthousiaster. Er valt nog heel wat te ontdekken voor mij. Mooi werk herman.

Thanks heren. Ik heb hetzelfde. Ik kom toch wel heel interessante dingen tegen.

Ik heb ook nog even een zoethoudertje gemaakt in de vorm van deze Spotify-afspeellijst. Van elk album staat er één nummer 1, beginnend bij 40 en straks eindigend bij de nummer 1:

Ik krijg net een melding dat ik geqoute was en ik zie dat herman voor mijn beschrijving van het album heeft gekozen hier. :voelt zich trots:

De jarren 50 heeft toch ook erg mooie muziek gebracht.
Recent het e.e.a. terug geluisterd , mede dankzij dit topic en Kronos 1001 albums.

Is nu al een fantastische lijst . Bedankt Herman

En zie al gelijk weer heel wat platen waarvan ik zin krijg om ze nog eens een keertje te draaien. En ook heel wat onbekende LPs voor mij. Vooral het bossa nova genre is een zwart gat bij mij. Deze lijst lijkt mij een goede aanleiding om me daar eens op te richten. En leuk dat het zo'n gevarieerde lijst is!

Stijn_Slayer
Meer blues, come on! Pas één bluesplaat tot nu toe.

16. Jacques Brel - Jacques Brel 4 (1959)
(34 punten, 7 keer genoemd)

(afbeelding)
Het album van het wereldberoemde Ne Me Quitte Pas. Zijn vierde album en als we op de ratings van MusicMeter af mogen gaan zijn eerste voltreffer. De twee albums hierna scoren overigens nog beter.
Father McKenzie schreef:
Vanaf dit album stijgt Brel boven zichzelf uit en komt al meteen met enkele van zijn meest gedenkwaardige chansons; La Valse A MIlle Temps, Ne Me Quitte Pas, Les Flamandes, Seul en La Mort. Ook de andere liedjes zijn van een ongehoord hoog niveau, zowel tekstueel als wat melodie betreft.
La Valse à Mille Temps

15. Elvis Presley - Elvis Presley (1956)
(35 punten, 6 keer genoemd)

(afbeelding)
Een jaren '50 toplijst zonder Elvis is natuurlijk onbestaanbaar.
AddictedToElvis schreef:
Elvis heeft in een korte tijd de hele wereld aan zijn voeten, en Tom Parker ruikt geld. Elvis stapt over van Sun naar RCA en zijn eerste plaat komt uit.

Meteen openen we met een ware Elvis-klassieker, waar het origineel van Carl Perkins volledig verbleekt. Dit is de versie van Blue Suede Shoes die we zullen onthouden, en terecht. Heerlijke rock 'n' roller. Met I'm Counting on You komen we bij een ballad, waarvan wij in zijn oeuvre nog heel veel van mogen horen. In zijn begindagen waren deze echter nog niet altijd even sterk. Hij heeft ook in 1956 erg mooie ballads opgenomen, daar niet van (bijvoorbeeld I Was the One) maar in I'm Counting on You is het nog niet echt intens genieten van zijn stem, evenals bij I Love You Because, I'll Never Let You Go en Blue Moon. I Got A Woman vind ik dan weer een sterke cover van Ray Charles; minder soul, meer R&R, maar daar houd ik (natuurlijk, als Elvis fan) van. Verder staan er nog genoeg goede songs op, zoals One-Sided Love Affair, Tutti Frutti, Tryin' To Get To You (die in latere liveversies nog een stuk beter zou worden, bijvoorbeeld in de '68 Comeback) en I'm Gonna Sit Right Down and Cry. Tot slot hebben we een middelmatige versie van Money Honey.

Hoewel zeker niet alle nummers even goed zijn, is dit een waardige opener van Elvis' oeuvre met power, een prachtstem (die zich nog zou ontwikkelen en nog veel mooier zou worden) en genoeg goede songs.

Zelf ben ik de laatste tijd erg onder de indruk van Heartbreak Hotel. Ongelooflijk wat een spanning en emotie in twee minuten voorbijkomt.

14. Buddy Holly - Buddy Holly (1958)
(35 punten, 8 keer genoemd, de #1 van L_T_B)

(afbeelding)
L_T_B schreef:
Als klein jongentje was ik niet erg geïnteresseerd in popmuziek. Tot mijn tiende jaar heb ik dan ook bijna geen herinneringen aan muziek die gedraaid werd op de radio. Wat ik me wel herinner is een collectie rock ’n roll platen van mijn ouders. Deze bestond uit een twintigtal cd’s en bevatte zo’n beetje alle bekendere, maar ook mindere bekende, hits uit de jaren ’50. Urenlang heb ik geboeid geluisterd naar mensen als Neil Sedaka, Eddie Cochran, Fats Domino en Buddy Holly. Zonder het destijds te weten openbaarde zich voor mij een keur van diverse artiesten uit het vroege tijdperk van de popmuziek. Rock ’n roll is immers de eerste pop(ulaire) muziek van het vorig decennium.

Naast de gladde producties van crooners als Perry Como en Guy Mitchell was er ook een grote diversiteit aan echte rock ’n roll te horen zoals het werk van Billy Haley & his Comets, Jerry Lee Lewis en Chuck Berry. Er was echter één man wiens zangstem een dusdanig indruk op mij maakte dat ik compleet door hem gefascineerd werd. Pas jaren later bleek dit te gaan om jongenman genaamd Charles Hardin Holley, of zoals zijn artiestennaam luidt Buddy Holly. Zijn hikkende stem die duidelijk zijn roots heeft in de countrymuziek klonk verassend anders dan de meeste andere nummers die ik op die collectie hoorde. Het best kan ik me Peggy Sue nog voor de geest halen. In dit nummer is de typische stem van Holly goed te horen en schuwt hij niet om zijn stem af en toe helemaal te verdraaien. Het “rollende” drumintro van dit nummer vormt altijd een moment van herkenning en misschien ook wel weemoed. Het nummer heette in eerste instantie Cindy Lou en was genaamd naar de vrouw van Jerry Allison, de drummer van the Crickets, de begeleidingsband van Buddy Holly. Het was ook Allison die voorstelde om het nummer om te dopen in Peggy Sue en een soort van galopperende beat aan het nummer toe te voegen. Dit was een verstandige zet want het nummer schoot in 1957 door naar de derde plaats in de hitparade. Op de b-kant van deze single stond Everyday. Dit nummer laat een compleet andere kant van Buddy Holly zien. In tegenstelling tot het uitbundige Peggy Sue is Everyday een erg minimalistisch en ingetogen nummer. Door het gebruik van een celesta ademt dit nummer een sfeer uit die niet zou misstaan in de huidige indie-pop traditie. Allison weet dit gevoel nog te versterker door niet zijn drumstel maar zijn knieën als percussie-instrument te gebruiken. Zoals eerder genoemd vormde the Crickets de begeleidingsband van Buddy Holly. Naast drummer Jerry Allison maakte ook bassist Joe B. Mauldin deel uit van deze band. In het nummer I’m Gonna Love You Too is er zelfs een “echte” krekel (cricket) te horen. Aan het eind van dit catchy liefdesliedje hoor je het kleine beestje tsjirpen. De single van dit nummer kwam in begin 1958 uit. Net zoals het bijna belezende Listen to Me. In dit nummer wordt ook op een destijds zeer creatieve manier gebruik gemaakt van een overdub. Beide singles deden echter niks in de hitlijsten. Holly maakt op dit album ook een kort uitstapje naar de “zwarte” rock ’n roll. Ready Teddy is een nummer dat zijn bekendheid dankt aan de versie van Little Richard, maar ook Holly gooit zijn hele ziel en zaligheid in dit nummer. Zo is goed te horen dat hij niet alleen “witte” country roots heeft maar ook zeker het een en ander heeft meegekregen van de zwarte bluesshouters. Het (originele) album sluit af met Little Baby, een nummer waarop weer een andere kant van Holly te horen is. Dit nummer doet mij denken aan de bluespianisten van de vroegere jaren ’50 zoals de jammerlijk onbekende Fats Domino.

Deze veel te jong gestorven rockartiest heeft een schat aan muzikale historie achtergelaten op de twee volwaardige albums die hij tijdens zijn leven heeft uitgebracht. Alhoewel het nu moeilijk voor te stellen is, heeft hij een grote invloed gehad op de rock ’n roll generatie van de jaren ’50. Artiesten als Bobby Vee en Tommy Roe probeerde in zijn voetsporen te treden, maar kwamen vaak jammerlijk te kort. Na een intensieve beluistering de laatste week ben ik ook tot de conclusie gekomen dat Buddy Holly nog net iets beter is dan The “Chirping” Crickets. Mede daardoor is zijn titelloze plaat ook mijn top10 binnengekomen ter faveure van The “Chirping” Crickets.

I'm Gonna Love You Too

13. Sonny Rollins - Saxophone Colossus (1956)
(38 punten, 9 keer genoemd, de #1 van Stijn_Slayer)

(afbeelding)
Paalhaas schreef:
Saxophone colossus is waarschijnlijk Rollins' 'finest hour'. Het bevat twee van zijn beroemdste composities (St. Thomas en Blue seven) en is over de breedte waarschijnlijk zijn sterkste set. Alle vier de muzikanten zijn 'at the top of their game'. Van Rollins zijn we niet anders gewend, simpelweg één van de grootste jazzsaxofonisten, en van Max Roach is hetzelfde te zeggen op drumgebied. Let ook op het vloeiende, energieke pianospel van Tommy Flanagan.

St. Thomas, met zijn onweerstaanbare calypsomelodie, is een nummer dat volgens mij iedereen wel kent, bewust dan wel onbewust. Zoek het eens op voor een leuke aha-erlebnis. Strode rode, genoemd naar een jazzbar in Chicago, de Strode Lounge, waar Sonny tijdens zijn studententijd veel te vinden was, is weer heel anders (zoals eigenlijk alle 5 de nummers lekker gevarieerd zijn), lekker up-tempo en met twee fraaie solo's van Rollins en Flanagan. In afsluiter Blue seven komen alle muzikanten aan hun trekken met een solo, elk steeds afgelost door Rollins zelf.

De composities die niet uit Rollins' pen zijn gevloeid, zijn You don't know what love is (een 'standard' uit 1941 (Raye/DePaul)) en Morirat (beter bekend als Theme from the Three penny opera van het beroemde Duitse musicalduo Brecht/Weill). Mede door Rollins' herdefinitie van melodische improvisatie (waarschijnlijk het meest revolutionaire aspect aan dit album), waarbij veel verder wordt afgeweken van de themamelodie dan voorheen gangbaar, krijgen ook deze nummers een heel vet Rollins-stempel opgedrukt.

Saxophone colossus is één van de meest toegankelijke mijlpalen in de jazzgeschiedenis en daarom een ideale instapper voor beginnelingen in de jazzwereld. Maar ook voor kenners blijft het één van de hoogtepunten van de jaren '50, zelfs van jazz tout court, en klinkt het ook 50 jaar na dato nog even fris, gevarieerd en onweerstaanbaar als toen. 4,5/5
St. Thomas

12. Charles Mingus - Mingus Ah Um (1959)
(40 punten, 10 keer genoemd)

(afbeelding)
remmer schreef:
Jazz is voor mij een wereld waar ik nog geen vat op heb. Mijn ontdekkingsreis doorheen het gigantische jazz-oeuvre begon een dik jaar geleden. Ik ben begonnen bij Coltrane en Miles Davis (Love Supreme en Kind of Blue). Op zich geen slechte openers: ik vond de muziek best ok, maar ik zag het nog iets te veel "achtergrondmuziek" (ik weet dat ik jazzfanaten hiermee tegen de schenen schop, maar laat ik mijn jeugdige onwetendheid als excuss inroepen). Jazz was voor mij nog steeds dat excentrieke buitenbeentje waar ik o zo moeilijk toegang tot kreeg.

Tot de zomer van 2007. Ik was op citytrip in Dublin en vulde mijn dagen met het bezoeken van cafés en praatjes maken met de "locals" (beide activiteiten gecombineerd uiteraard). Het was daar dat ik aan de praat raakte met een joviale kerel over jazzmuziek (jeansvestje, licht corpulent, 40 jaar oud en drager van een zonnebril ondanks een grijze hemel). Hij vertelde me voor het eerst over Charles Mingus. Hij was er zeker van dat dit me zou bevallen. Zijn liefdevolle uiteenzettingen over dit album op zich waren al meesterwerken op zich. Zoals een foto van een "dame blanche" je speekselklieren kunnen stimuleren, zo werd ik heel nieuwsgierig naar dit album. Helaas zou ik nog enkele dagen op mijn honger moeten blijven zitten, pas terug in België zou ik het album voor het eerst beluisteren.

En kijk eens aan. Die man had verdorie ferm gelijk. Van de eerste keer dat het knotsgek melodietje in "Better Get Hit in Yo' Soul" losbarstte wist ik dat het snor zat met deze plaat. Ik kom voorlopig woorden te kort om dit te beschrijven, want ik heb deze plaat nog niet kunnen "temmen". De muziek houdt mij in de ban en niet omgekeerd. Dit overstijgt mij als het ware.
Better Get Hit In Yo' Soul

11. Johnny Cash - Johnny Cash with His Hot and Blue Guitar (1957)
(43 punten, 9 keer genoemd)

(afbeelding)
Wel apart dat ik zowel het eerste als het laatste album van Johnny Cash heb beluisterd. Daar zit meer dan 50 jaar tussen. En beide zijn erg goed, wat mij betreft.
Deren Bliksem schreef:
Cash, de laatste jaren weer helemaal hot.

Niet met zijn blue guitar, maar met pure kwetsbaarheid en prachtige covers die hij voor zijn laatste adem er nog uit heeft kunnen persen. Dit leidde tot een fantastische reeks albums (de bekende American Recordings) maar wanneer mensen naar aanleiding van die reeks denken dat ze een zelfde Cash aantreffen op zijn vorige albums komen bedrogen uit. Dit is bij het gros wel bekend natuurlijk, maar ik waarschuw voor de zekerheid. (eigenlijk had de user Junkie XXL dit eerder moeten weten bijvoorbeeld )

Wat een debuut is dit album. Fantastische nummers (met geweldige one-liners) als Lonesome Whistle, Cry Cry Cry, I Was There When It Happened, Get Rhytm (hoewel toegevoed als bonus-track) en natuurlijk Folsom Prison Blues.

Dit album doet het zo goed bij mij omdat het, laat ik het zo eens zeggen, een erg effectief album is. Hiermee bedoel ik dat muziek niet zo gecompliceerd hoeft te zijn om mij te pakken. Het gaat hier om puurheid en gevoel. En, hebben jullie dat ook? Dat als je dit album luistert, je jezelf in de jaren '50 waant? Dat heb ik dus wel, een teken dat het album goed werkt.

Zo'n debuut is nauwelijk meer te overtreffen en dat heeft hij in mijn ogen ook niet meer gedaan, hoewel de albums die hier vlak na volgden zeer zeker wel de moeite waard zijn. Dit geldt eigenlijk voor al zijn albums van de jaren '50 op Hymns na. Na de jaren '50 zijn zijn albums op zijn minst wisselvallig te noemen, met als positieve uitspattingen de ''jail-records'' San Quentin en Folsom Prison)
I Walk The Line

10. Cannonball Adderley - Somethin' Else (1958)
(44 punten, 13 keer genoemd, de #1 van jeroentjuhhh)

(afbeelding)

Afgaande op het aantal stemmen op MusicMeter is Somethin' Else na 'Kind of Blue' het beroemdste album uit de jaren '50. Op dit album is zowat 10 keer (!) zoveel gestemd als op de vierde van Brel, om maar wat te noemen. Dan valt een 10e plek wellicht wat tegen, maar de verschillen zijn in dit deel van de ranglijst niet al te groot, dus het is gewoon een fraaie prestatie. Om een indruk van de muziek te krijgen kunt u best Autumn Leaves luisteren en het mooie stuk van kemm eens lezen:
kemm schreef:
Gestructureerd en uitgelijnd. Binnenin ruimte
latend voor de buiten de lijntjes, uitgedrukt in
vorm en kleur. De volle noten in dialoog over
slanke balken. De levenslustige energie in ‘n
stijlvol pak getrokken. Uitgerekt dan wel inge-
trokken, om de juiste toon in de exacte tint te
zetten. Blue, frisgroen, de donkerte treurend,
opfleurend. Het stromende water dat geen ijs
kan worden. Of het ritselend gebladerte in de
killer wordende bries. Vanachter het dubbele
glas in een tot aan het plafond reikend raam.
Tijd om alle gedachten op een rijtje te zetten.
Het gevoel in de rede en de reden achter het
gevoel. Het andere in Somethin’ Else. Maakt
het bijzondere in Somethin’ Else. Die kamer-
vullende sax van Cannonball Adderley, pure
kamerovervloeiende sax. Hartbonzend tegen
de muren, zonder kleerscheuren, uniek inge-
kleurd. Vloeiend naast het gecentreerde spel
van Miles Davis, vrij cirkelend rondom de uit-
gezette lijnen. Kogels afvurend, kogel onder-
steunend. De man achter de man. De Jones’
over elkaar, met elk hun eigen uitgestippelde
wegen. De eens leidende, dan weer bereden
pianomars van Hank, tastend in de schemer,
verblind door flitsen licht. Het bonzende bas-
werk van Sam, die voelbare stappen zet, ge-
voelsmatig en baldadig. En dan Art Blakey’s
drums die bas vervoegen en de vorm van de
lijn meebepalen. Krakend aanwezig of er net
vederlicht doorzwevend. Zijn kwintet voltallig.
Rechtdoor, met een weemoedige gaap naar
links en een romantische kijk naar rechts. Er
dwars diagonaal/diagonaal dwars doorheen.
Schuivend, of trippelend. Verschuivend, ver-
pletterend. Een tot perfectie uitgevoerd dans-
spel. Een synchronie naar eigen hand gezet.
Een symfonie met 5 man opgezet. Ritmes en
solo’s en rust en stiltes zo gespatieerd dat ‘t
plaatje perfect past. Waarmee tevens de ver-
houding van Reid Miles ten einde komt; geen
letter die nog iets toe te voegen heeft.

9. Ella Fitzgerald - Sings the Cole Porter Song Book (1956)
(46 punten, 8 keer genoemd)

(afbeelding)

Het enige album in de top 10 dat door geen enkele deelnemer op 1 werd gezet. Toch scoorde Ella gemiddeld erg hoog in de lijstjes, waardoor ze alsnog hoog eindigt. Hoger in de lijst vinden we nog twee andere jazz-zangeressen terug.
Ev'ry Time We Say Goodbye
Father McKenzie schreef:
De Grande Dame van de vocal jazz brengt haar onnavolgbare versies van Cole Porter songs.
Cole Porter, één van de grootste en belangrijkste songwriters van vorige eeuw, lang voordat er van Lennon-McCartney sprake was, natuurlijk.
Het levert een schitterend document op, ik kan dit enkel aanraden, een absolute must voor wie deze zangeres een warm hart toedraagt.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:45 uur

geplaatst: vandaag om 18:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.