MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 2001 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
The Smithereens en The KLF komen iig allebei vanaf plek 35. Waren die vorige week precies gelijk geëindigd?

Ah, geen echte fout dus. KLF is nieuw en dan klopt het weer

De gezamenlijke weeklijst van week 48:

48 47 AW 
01 01 08 U2 - The Fly 84 (7) #5
02 03 05 R.E.M. - Radio Song 75 (5)
03 02 07 Queen - The Show Must Go On 72 (5)
04 04 06 Genesis - No Son of Mine 65 (5)
05 14 02 U2 - Mysterious Ways 56 (4)
06 09 04 Throwing Muses - Not Too Soon 49 (3)
07 08 05 Pixies - Alec Eiffel 46 (4)
08 06 07 Lush - Nothing Natural 46 (3)
09 05 06 Teenage Fanclub - The Concept 40 (3)
10 ---- 01 James - Sound 39 (3)

11 07 11 Nirvana - Smells Like Teen Spirit 35 (2) #4
12 12 03 Lloyd Cole - Weeping Wine 31 (2)
13 RE 02 Lenny Kravitz - What the Fuck Are We Saying? 30 (3)
14 13 02 The Other Two - Tasty Fish 30 (2)
15 16 03 PJ Harvey - Dress 29 (2)
16 18 02 Brian May - Driven by you 27 (2)
17 11 05 Marillion - Dryland 27 (2)
18 RE 02 Catherine Wheel - Black Metallic 26 (3)
19 19 02 Julian Cope - Safesurfer 24 (2)
20 10 06 The House Of Love - The Girl With The Loneliest Eyes 22 (2)

Ik heb het gevoel dat we al maanden met dezelfde top-5 zitten, maar aan de weekaantallen te zien valt dat nog wel mee. Toch zou het fijn zijn als er weer eens wat nieuws op kwam zetten.

Wellicht lukt het de enige nieuwe binnenkomer van de week om een bres te slaan in de top-5.
James gooide in het verleden al hoge ogen met Sit Down, Come Home en How Was It For You? dus ik verwacht ook wel wat van dit mooie Sound, de eerste single van hun in 1992 te verschijnen vierde album Seven.

Verdwenen:
A-ha-Move to Memphis (3 wk)
Simple Minds - Real Life (4 wk)
Metallica - The Unforgiven (1 wk)

Mooi hoor Ballerina out of Control
Bedankt voor de tip
Komt er bij mij in!

Tnx Volgens mij heb ik hem uit de Ierse charts gevist ofzo

LucM schreef:

9. Ome Henk - Olee Olee Sinterklaas Is Here To Stay!!! / Het Is Weer Kerstfeest Dit Jaar!
Beiden flauwe carnavalsnummers, ik vier Sinterklaas en Kerstfeest liever op een andere manier.
Cijfer: beiden 3

Deze heb ik vroeger grijsgedraaid, het eerste album van Ome Henk was een van mijn eerste cd's. Maar de liedjes waren niet de leukste tracks, al is het soms nog steeds wel grappig te horen. Ik ken de nummers nog steeds zowat uit mijn hoofd.

24. Gerard Joling featuring The Jordanaires - A Prayer
Wil nostalgisch klinken maar is daarvoor te glad al klinken de backing vocals van The Jordanaires (zijn dat dezelfden die Elvis Presly begeleidden?) wel mooi.
Cijfer: 5,5

Ik was daar ook wel benieuwd naar. Op 45cat is de single-hoes te zien en daar staat op dat de vocalen van The Jordanaires in Nashville zijn opgenomen. En dat is ook de thuisbasis van de groep die Elvis begeleidde, al is de samenstelling door de jaren heen wel wat veranderd.

27. Cathy Dennis - Everybody Move
Nu weer een banale wegwerphit, het mist elke vorm van eigenheid en de zang stelt ook niet bijster veel voor.
Cijfer: 3,5

Inderdaad niet best gezongen. Van al haar singles vind ik eigenlijk alleen Touch Me de moeite waard. Het is maar goed dat zij zich toe ging leggen op songschrijven, want daarmee heeft ze aardig wat geld binnengehaald (o.a. Toxic van Britney Spears en I Kissed A Girl van Katy Perry zijn van haar hand).

pureshores schreef:
Omdat ik vanmorgen met het Dance Anthems topic bezig was en David Morales ook behandelde vorige week, springt mevrouw Lullestein naar 13, ook een Morales produktie, die ik een paar keer heb geluisterd voor dat topic

Van de commerciële danceplaatjes uit dit jaar is dit zeker een van de lekkerste. Staat bij mij ook alweer 10 weken genoteerd.

herman schreef:
(quote)

Deze heb ik vroeger grijsgedraaid, het eerste album van Ome Henk was een van mijn eerste cd's. Maar de liedjes waren niet de leukste tracks, al is het soms nog steeds wel grappig te horen. Ik ken de nummers nog steeds zowat uit mijn hoofd.

Ook hier veel Ome Henk voorbij laten komen, tenminste niet letterlijk hier maar bij een vriendje of in het ouderlijk huis met een oud cassette bandje. lachen met Arie de Beuker en Meneer van Hooydonk... Toch wel goed verzonnen allemaal Ik vrees dat ook de 2de en 3de cd regelmatig beluisterd zijn destijds

Haha, na de tweede ben ik geloof ik wel afgehaakt. Ik had wel een oudere neef die ze allemaal had. Maar die sketch met Meneer van Hooydonk in de dierentuin, geweldig.

Ik ontdek nu pas hoe geweldig dat nummer van Lush is, dat wordt geheid een binnenkomer bij de bovenste 20 aankomend weekend in mijn lijst.

Inderdaad niet best gezongen. Van al haar singles vind ik eigenlijk alleen Touch Me de moeite waard. Het is maar goed dat zij zich toe ging leggen op songschrijven, want daarmee heeft ze aardig wat geld binnengehaald (o.a. Toxic van Britney Spears en I Kissed A Girl van Katy Perry zijn van haar hand).

Haar 2e album heeft een paar singles die ik beter vind dan alle singles uit 91. (Falling en You lied to me, die gaan bij mij in 92 de lijst wel halen)

LucM schreef:
24. Gerard Joling featuring The Jordanaires - A Prayer Wil nostalgisch klinken maar is daarvoor te glad al klinken de backing vocals van The Jordanaires (zijn dat dezelfden die Elvis Presly begeleidden?) wel mooi. Cijfer: 5,5
herman schreef:
Ik was daar ook wel benieuwd naar. Op 45cat is de single-hoes te zien en daar staat op dat de vocalen van The Jordanaires in Nashville zijn opgenomen. En dat is ook de thuisbasis van de groep die Elvis begeleidde, al is de samenstelling door de jaren heen wel wat veranderd.
Dit kan ik mij nog herinneren. Gerard Joling heeft hier nog gezongen met leden van de Jordanaires die met Elvis gezongen hadden, hij had er destijds ook nog veel moeite voor moeten doen om dat te organiseren. Dat nieuws werd in 1991 door Joling zelf op een bijna mythische manier verkondigd.

LucM schreef:
Ome Henk - Olee Olee Sinterklaas Is Here To Stay!!! / Het Is Weer Kerstfeest Dit Jaar! Beiden flauwe carnavalsnummers, ik vier Sinterklaas en Kerstfeest liever op een andere manier.Cijfer: beiden 3
herman schreef:
Haha, na de tweede ben ik geloof ik wel afgehaakt. Ik had wel een oudere neef die ze allemaal had. Maar die sketch met Meneer van Hooydonk in de dierentuin, geweldig.
Dit kan ik mij niet herinneren. Bedoel je deze herman?
Ik heb de diverse tracks van Ome Henk eens beluisterd. Ik vind het geen carnavalsplaten maar kan daar minder goed over oordelen omdat ik uit een carnavalsloos gebied van Nederland kom, dus LucM zal wel beter weten hoe Carnaval gevierd moet worden.
Ik vind Ome Henk meer passen in de traditie van de stripverhalencultuur die we ook rond de diverse tijdschriften Hitweek, Aloha en Oor Magazine hadden. Die van Hooijdonk lijkt daarnaast sterk op professor Akkermans die we kennen als typetje van Kees van Kooten.
Kort samengevat voor mij: geweldige gewelddadige humor met een combinatie van onderkoeling en uitvergroting.

Week 49:

01 02 06 Pixies - Alec Eiffel #1
02 03 05 Throwing Muses - Not Too Soon
03 01 08 Teenage Fanclub - The Concept #1
04 06 06 PJ Harvey - Dress
05 09 04 James - Sound
06 07 08 The Other Two - Tasty Fish
07 08 07 The Bats - Boogey Man
08 11 07 R.E.M. - Radio Song
09 13 04 My Bloody Valentine - When You Sleep
10 15 03 A House - Endless Art

11 12 05 14 Iced Bears - Hold On
12 17 03 Pixies - Motorway To Roswell
13 14 05 Tori Amos - Silent All These Years
14 04 08 Lloyd Cole - Weeping Wine
15 05 10 Lush - Nothing Natural #1
16 10 05 Julian Cope - Safesurfer
17 22 04 Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls
18 19 05 Catherine Wheel - Black Metallic
19 20 04 The Pastels - Thru Your Heart
20 21 07 Shelleyan Orphan - Burst

21 24 06 Alain Bashung -Osez Joséphine
22 23 06 The Fatima Mansions - You're A Rose
23 25 03 Sweet Jesus - Honey Loving Honey
24 26 03 The Dylans - Planet Love
25 27 03 Mylène Farmer - Je t'aime mélancolie
26 33 03 The KLF - Justified & Ancient
27 39 02 Marc Almond - My Hand Over My Heart
28 16 10 The House Of Love - The Girl With The Loneliest Eyes #2
29 18 07 Dean Wareham - Anesthesia
30 31 04 Happy Mondays - Judge Fudge

31 32 04 Stereolab ‎- Doubt
32 34 03 Erasure - Am I Right?
33 ---- 01 Nirvana - On A Plain
34 37 03 Kate Bush - Rocket Man
35 40 02 The Gits - Second Skin
36 ---- 01 Nikki Sudden - I Belong To You
37 ---- 01 Mexico 70 - What's in Your Mind
38 ---- 01 The Ocean Blue - Cerulean
39 ---- 01 Siouxsie and the Banshees - Fear (Of The Unknown)
40 30 05 Mercury Rev - Car Wash Hair

verdwenen:
Levellers - Far From Home (4 wk)
Nirvana - Smells Like Teen Spirit #2 (13 wk)
Brighter - Poppy Day (9 wk)
Pixies - Head On (10 wk)
Tori Amos - Me and a Gun (5 wk)

Ik had een paar slechte weken wat mijn herstel betreft van mijn ongeluk. Veel pijn en eerder achteruitgang dan vooruitgang. Ik moest op de een of andere manier er op uit om afleiding te zoeken.

Gerard Ekdom kwam in de plaatselijke boekhandel om zijn nieuwste boekje met CD's te promoten met een inleidend praatje over muziek uit de jaren 80 en 90: Hidden treasures

Een betere afleiding was nauwelijks denkbaar, ik besloot er naar toe te gaan en verwisselde mijn pyjama voor beschaafdere kledij.
Omdat het openbaar vervoer mijn enige alternatief is om momenteel te reizen kwam ik uiteindelijk strompelend veel te laat binnen en was Gerard al bij zijn laatste nummer in de inleiding gekomen: The Crash Test Dummies.

Een slechtere afleiding was voor mij nauwelijks mogelijk. Poppen die doelbewust gebruikt worden bij een ongeluk.

Het werd nog erger.
Mmmm mmmm mmmm was hun bekendste nummer. Dat begint met: Once there was this kid who / Got into an accident.

Mmmm mmmm mmmm was uiteraard geen hidden treasure. Dat was, aldus Gerard, hun geniale opvolger: Afternoons and Coffeespoons.
Dat gaat over een man die beseft dat er ooit een dag zal komen dat hij overdag een pyjama draagt en ziekenhuizen bezoekt.
Ik stond inmiddels vast tussen allemaal belangstellenden en kon geen kant meer op waarbij mijn gebrekkige mobiliteit niet meewerkte.

Maar zei Gerard. Het noodlot heeft een zwart gevoel voor humor. Zanger Brad Roberts raakt zelf in 2000 betrokken bij een zwaar auto-ongeluk dat hem tot lang revalideren noopte.

Het werd uiteindelijk dus qua afleiding geen geslaagde middag. Ik kocht het boekje van Gerard, bedankte hem voor zijn mooie inleiding en ging naar huis.

Gelukkig besefte ik dat Afternoons and Coffeespoons pas in 1993 aan de beurt is.

Maar wat 1991 betreft kon ik mij herinneren dat ik destijds The Crash Test Dummies al was tegengekomen. Ik heb thuis een uitgebreid muziekdossier op jaar gesorteerd in allerlei mappen en besloot daarin te gaan zoeken naar een recensie over deze groep die mij destijds "figuurlijk" blijkbaar "zo raakte" dat ik mij dat nu nog herinneren kon.

Al bladerend in mijn dossier ontdekte ik wat een somber jaar 1991 was. Wat zijn er veel artiesten overleden. Het lijkt 2016 wel. Alleen in 2016 gingen ze vaak door ziekte en ouderdom.
In 1991 gingen ze heel vaak op een ongelukkige manier. Peter Slaghuis (auto-ongeluk), Dottie West (auto-ongeluk), Bill Graham (helicopterongeluk), Johnny Thunders (ongeluk met drugs), Steve Mariott (ongeluk met brandende sigaret), Freddie Mercury (ongeluk met seks), etc. etc.

Tenslotte kwam ik de beoogde recensie tegen. De CD met de titel The Ghosts that haunted me.
De eerste single van deze CD, "Superman's song", lijkt profetisch als superman Christopher Reeve enkele jaren later in 1995 bij een ongeluk een dwarslaesie oploopt.
En de B-kant "At my funeral" is ook tekenend. Het deed mij denken aan de Uitvaart top 40 die ik onlangs gelezen heb. 1991 is de grootste leverancier van deze top 40 met nummers als R.E.M. met Everybody Hurts, Queen met Who Wants To Live Forever, Metallica met Nothing Else Matters, U2 met One en Guns N’ Roses met November Rain. Het nummer Tears in heaven van Eric Clapton n.a.v. het verschrikkelijke ongeluk in 1991 met zijn zoontje werd eveneens gerekend tot 1991 omdat hij het in dat jaar heeft opgenomen.

Bijna onderaan in de lijst stond "Kon ik maar weer bij jou zijn" van Gordon. Die staat vandaag 25 jaar geleden in 1991 bovenaan in de Nederlandse top 40.
Gordon heeft vorige week zijn afscheidsconcert gehouden. Waarom? Omdat hij grote moeite heeft om nog muziek te maken nadat hij vorig jaar op een Grieks eiland een gehoorbeschadiging heeft opgelopen door een ongeluk. Hij werd daar van achteren door een auto aangereden.
Naar eigen zeggen wil hij graag op een Grieks eiland van achteren worden aangereden maar niet op deze manier.

"The Ghosts that haunted me" werd in 1991 als tweede single door de Crash test dummies uitgebracht. Een betere titel is nauwelijks denkbaar om de lading van al wat ik hiervoor geschreven heb te dekken. Het lijkt wel of ongelukken mij als spoken achtervolgen.

Gelukkig bracht deze single mij wel de afleiding die ik zocht. Een vrolijk nummer. En van de B-kant van deze single werd ik eveneens vrolijk: Comin' back soon.

Ik hoop vanaf volgende week weer een lijstje te leveren en samen met jullie verder te schatgraven naar de allerlaatste hidden treasures van 1991.

amusant
Put a lid on things is ook zo geinig

Marzipaintree schreef:
Ik hoop vanaf volgende week weer een lijstje te leveren en samen met jullie verder te schatgraven naar de allerlaatste hidden treasures van 1991.

Een mooi stuk!

Top 30 14-12-1992 week 50

01 02 05 Catherine Wheel - Black metallic
02 04 03 Guns N'Roses- Live & let die
03 01 06 Lenny Kravitz - What the fuck are we saying
04 06 03 School of Fish - 3 strange days
05 03 06 Brian May - Driven by you
06 13 04 U2 - Mysterious ways
07 11 04 Happy Mondays - Judge fudge
08 05 08 Genesis - No son of mine
09 19 02 Queen - These are the days of my life
10 14 03 Kate Bush - Rocket man
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/b/be/On_a_Plain_CD.jpg/220px-On_a_Plain_CD.jpg

11 --- 01 Nirvana - On a plain
12 09 05 My Bloody Valentine - When you sleep
13 10 06 Smithereens - Top of the Pops
14 07 07 R.E.M. - Radio song
15 08 07 Revolver - Heaven sent an angel
16 22 02 Fish - Credo
17 23 03 Levellers - Far from home
18 21 03 Pixies - Motorway to Roswell
19 26 02 The Pogues - Fairytale of New York
20 --- 01 The Afghan Whigs - My world is empty without you
21 27 02 Yes - I would have waited forever
22 --- 01 Tom Petty & The Heartbreakers - Out in the cold
23 18 05 Golden earring - Pouring my heart out again
24 17 08 Metallica - The Unforgiven
25 12 09 Queen - The Show must go on
26 20 04 Simply Red - Stars
27 15 07 Pixies - Alec Eiffel
28 25 04 OMD - Call my name
29 --- 01 James - Sound
30 16 10 U2 - The Fly

Verdwenen:

Teenage Fanclub - The Concept
Throwing Muses - Not too soon
Buddy Guy - Damn right i've got the blues
Lloyd Cole - Weeping wine

Ik heb naar mijn gevoel enkele singles nieuw, die eigenlijk al wat eerder waren verschenen in 1991. Zo heeft de wiki de datum 24 september bij de hand, bij het binnen komen van On a Plain van Nirvana. Vreemd.

Ook Out in the Cold van Tom Petty lijkt mij eerder al verschenen maar er wordt over gerept als "2e single" van het Into the great wide Open album. Maar bepaalt geen kerstsingle, al doet de titel anders vermoeden.

Ook de Afghan Wings hebben een volstrekt onbekend gebleven song uitgegeven, een cover overigens, die voor mijn gevoel eveneens al eerder in 1991 was uitgegeven. Maar desondanks allemaal niet minder fraai!

Marzipaintree schreef:
Dit kan ik mij niet herinneren. Bedoel je deze herman?
Ik heb de diverse tracks van Ome Henk eens beluisterd. Ik vind het geen carnavalsplaten maar kan daar minder goed over oordelen omdat ik uit een carnavalsloos gebied van Nederland kom, dus LucM zal wel beter weten hoe Carnaval gevierd moet worden.
Ik vind Ome Henk meer passen in de traditie van de stripverhalencultuur die we ook rond de diverse tijdschriften Hitweek, Aloha en Oor Magazine hadden. Die van Hooijdonk lijkt daarnaast sterk op professor Akkermans die we kennen als typetje van Kees van Kooten.
Kort samengevat voor mij: geweldige gewelddadige humor met een combinatie van onderkoeling en uitvergroting.

Die bedoel ik inderdaad. In feite zijn het dezelfde mensen als achter Rubberen Robbie, met een andere gezicht op de voorgrond. Uiteindelijk het komt allemaal uit de koker van het Leidse Cat Music. een Leidse productiemaatschappij voortgekomen uit 70s band Catapult.

Week 49 1991

01 01 03 U2-Mysterious ways 2x #1
02 02 08 Genesis-No son of mine
03 17 02 East Side Beat-Ride like the wind
04 03 09 U2-The fly 6x #1
05 05 07 Queen-The show must go on
06 04 06 Bassheads-Is there anybody out there?
07 25 02 Guns N'Roses-Live and let die
08 07 05 Dr Phibes-Hazy lazy hologram
09 06 13 Nirvana-Smells like teen spirit
10 10 06 Bassomatic-Science & melody

11 08 08 SL2-DJ's take control
12 16 03 Lenny Kravitz-What the fuck are we saying
13 NE 01 Lush-Nothing natural
14 13 09 Ce Ce Peniston-Finally
15 11 05 Seal-Killer (William Orbit new version)
16 12 09 A-Ha-Move to Memphis
17 09 10 Lisa Stansfield-Change
18 14 09 Julian Joseph/Sharon Musgrave-The other side of town
19 28 03 Shanice-I love your smile (Driza Bone remix)
20 19 04 Michael Jackson-Black or white

21 18 10 PM Dawn-Paper doll
22 22 04 Channel X-Groove to move
23 31 02 Happy Mondays-Judge fudge
24 15 08 Extreme-Hole hearted
25 21 04 Control-Dance with me
26 NE 01 Shades of Rhythm-Exstacy
27 NE 01 Mylene Farmer-Je t'aime melancolie
28 NE 01 De La Soul-Keepin' the faith
29 20 08 Ziggy Marley & The Melody Makers-Good time
30 24 03 Revolver-Heaven sent an angel

31 30 08 Inner City-Let it reign
32 26 06 Vanessa Williams-Running back to you
33 34 04 Ozzy Osbourne-No more tears
34 NE 01 Salt 'N Pepa-You showed me
35 NE 01 Digital O-Running out of time
36 NE 01 The KLF-Justified and ancient
37 27 12 Talk Talk-After the flood
38 29 03 Simply Red-Stars
39 33 05 Tori Amos-Me and a gun
40 37 03 Katherine E-I'm alright

Exit:
C & C Music Factory-Just a touch of love 1wkn
Rozalla-Faith (in the power of love) 5wkn
Dire Straits-Heavy fuel 5wkn
Richard Marx-Keep coming back 9wkn
Brand New Heavies-Never stop 12wkn
Simply Red-Something got me started 13wkn 4x #1
Salt 'N Pepa-Let's talk about sex 16wkn

Ranboy top 40 nr 807 van 11-12-1991
dw vw aw titel - artiest
1 1 10 Nirvana - Smells like teen spirit
2 4 5 Metallica - The unforgiven
3 2 10 U2 - The fly
4 11 3 The Pixies - Motorway to Roswell
5 3 7 REM - Radio song
6 9 4 The Supremes - The happening
7 13 3 U2 - Mysterious ways
8 5 9 Queen - The show must go on
9 6 8 Mecano - Tu
10 19 3 Guns 'n Roses - Live and let die
11 12 5 Harry Muskee - Window of my eyes
12 10 6 Alison Moyet - This house
13 21 3 Kate Bush - Rocket man
14 7 7 Marillion - Dryland
15 16 5 Gotcha! - Da 10 is mighier than da sword
16 26 2 James - Sound
17 8 8 Urban Dance Squad - Bureaucrat of Flaccostreet
18 33 2 The Happy Mondays - Judge Fudge
19 20 4 Carter the Unstoppable Sexmachine - After the watershed
20 29 2 Prince & the New Power Generation - Diamonds & pearls
21 15 7 Extreme - Hole hearted
22 14 8 Genesis - No son of mine
23 38 2 Orkestra - Fly away
24 17 8 Pater Moeskroen - Roodkapje
25 -- 1 KLF - Justified and ancient
26 18 10 Enya - Caribbean blue
27 28 4 The Smithereens - Top of the pops
28 -- 1 Bonnie Raitt - I can't make you love me
29 34 3 Army of Lovers - Obsession
30 35 2 The Bintangs - Put it in a dark place
31 22 7 The Fish Hospital - Mr. Van Meter
32 23 6 Pet Shop Boys - DJ culture
33 -- 1 The Levellers - One way
34 27 4 Adamski - Never going down
35 24 7 Mike & the Mechanics - Stop baby
36 25 7 Dire Straits - Heavy fuel
37 31 4 Stephan Eichner - Déjeuner en paix
38 -- 1 The Charlatans - Me, in time
39 30 6 Tambourine - Waterland
40 32 11 Marc Almond - Jacky

Met 10 weken nog steeds op 1, een knappe prestatie van zo'n onbekend indiebandje.

Op 25 komt The KLF binnen met Justified and ancient binnen, waarmee ze laten horen niet alleen productioneel en beats-technisch op hoog niveau te staan, maar ook een goed liedje te kunnen schrijven (iets wat ik altijd nog iets meer waardeer). Voor de zang huurden ze countryzangeres Tammy Wynette in, een schot in de roos, omdat zij een geweldige stem heeft die contrasteert met het moderne geluid, en ook meteen zorgt voor een compleet ander publiek dat de band ontdekt. Het wordt dan ook hun grootste hit. Het blijft nog steeds grappig om good old Tammy te horen zingen over 'stand by the jams'.

Op 28 komt Bonnie Raitt binnen met misschien wel haar mooiste song: I can't make you love me. Muziek voor oudere en wijzer geworden mensen, niet helemaal passend in 1991 maar toch nog erg gewaardeerd. Een klassieke bluesballad.

Op 33 The Levellers met een (opnieuw) opzwepend nummer, One way. De overtuiging waarmee ze het brengen zorgt voor extra punten.

En op 38 The Charlatans met weer een fijn klinkend muziekje, Me, in time.

Week 49

01. (02.) James – Sound #1
02. (04.) Fish - Credo
03. (03.) OMD - Call my Name
04. (06.) R.E.M. - Radio Song
05. (01.) Genesis - No Son of Mine #2
06. (07.) Queen - The Show Must go on
07. (13.) Chris Rea – Winter Song
08. (16.) Catherine Wheel - Black Metallic
09. (12.) Brian May - Driven by You
10. (05.) Pet Shop Boys – DJ Culture
11. (11.) Lush - Nothing Natural
12. (08.) Marillion - Dry Land #4
13. (25.) Marc Almond - My Hand Over My Heart
14. (20.) Erasure – Am I Right
15. (--) Pet Shop Boys – Was it Worth It?
16. (09.) Simple Minds - Real Life #2
17. (15.) Shakespear – Sister - Goodbye Cruel World
18. (19.) Belinda Carlisle – Do You Feel like I Feel
19. (22.) Tori Amos - Silent All These Years
20. (24.) Slade - Radio Wall of Sound
21. (21.) Garland Jeffreys - Hail Hail Rock 'n Roll
22. (10.) a-Ha-Move to Memphis
23. (14.) U2 - The Fly
24. (18.) Tin Machine - Baby Universal
25. (29.) Seal - Killer (William Orbit new version)
26. (30.) The Dylans - Planet Love
27. (17.) Carter the Unstoppable Sex Machine - After the Watershed (Early Learning the Hard Way)
28. (28.) Extreme - Hole Hearted
29. (26.) The Other Two - Tasty Fish
30. (33.) Deacon Blue – Cover From the Sky
31. (34.) U2 - Mysterious Ways
32. (23.) The House Of Love - Girl With The Loneliest Eyes
33. (37.) The KLF - Justified & Ancient
34. (35.) Mylène Farmer - Je t'aime Mélancolie
35. (34.) The Smithereens - Top of the Pops
36. (38.) The Farm – Love See No Colour
37. (27.) Harrie Jekkers - Terug Bij Af
38. (31.) Happy Mondays - Judge Fudge
39. (--) Queen - These are the Days of my Life
40. (36.) Julian Cope - Safesurfer

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/e/e3/WasItWorthItPetShopBoys.jpg/220px-WasItWorthItPetShopBoys.jpg

slechts 2 nieuwe binnenkomers. Eentje net op het randje en eentje erg hoog. Was it Worth It? was de tweede single van het verzamelalbum Discography. De single met misschien wel het hoogste ultieme popgevoel van alle PSB singles. Erg happy en uitbundig. Ik vind het heerlijk maar daar is lang niet iedereen het mee eens.

verdwenen:
Marc Almond - Jacky
Talk Talk - After The Flood

49 48 AW
01 01 04 U2 - Mysterious Ways #1
02 02 05 Throwing Muses - Not Too Soon #2
03 03 08 Poppy Factory - Fabulous Beast
04 04 06 Midi Rain - Always
05 10 04 Tori Amos - Silent All These Years
06 09 10 Deacon Blue - Closing Time
07 05 06 Pixies - Alec Eiffel
08 08 04 De La Soul - Keepin' The Faith
09 13 04 James - Sound
10 12 04 Kate Bush - Rocket Man
11 07 06 PJ Harvey - Dress
12 06 06 Mano Negra - Out Of Time Man
13 ** 01 Bradley Strider - Bradley's Beat
14 11 09 Pizzicato Five - Twiggy twiggy
15 20 02 The KLF ft. Tammy Wynette - Justified and Ancient
16 16 07 Teenage Fanclub - The Concept
17 24 02 A House - Endless Art
18 25 02 Ministry - Jesus Built My Hotrod
19 23 04 Mercury Rev - Car Wash Hair
20 ** 01 Rising High Collective - Fever Called Love
21 14 09 U2 - The Fly #3
22 15 09 Shakespears Sister - Goodbye Cruel World
23 19 05 Love Battery - Foot
24 ** 01 E-Dancer - Pump The Move
25 21 05 Bassheads - Is There Anybody Out There?
26 17 05 Digital Underground - Kiss You Back
27 22 03 The Dylans - Planet Love
28 28 04 Julian Cope - Safesurfer
29 31 03 Stevie Nicks - I Can't Wait
30 ** 01 Pixies - Motorway to Roswell
31 18 10 Moodswings ft. Chrissie Hynde - Spiritual High (State of Independence)
32 29 08 Urban Dance Squad - Bureaucrat of Flaccostreet
33 ** 01 Siouxsie and the Banshees - Fear (Of The Unknown)
34 ** 01 Thee Headcoats - Girl From '62
35 27 07 R.E.M. - Radio Song
36 ** 01 Altern 8 - Frequency
37 26 07 The Dentists - House The Size of Mars
38 33 03 Revolver - Heaven Sent An Angel
39 34 03 U.H.F. - U.H.F.
40 32 11 Ce Ce Peniston - Finally

exit:
SL2 - Way In My Brain
Prince - Diamonds and Pearls
Stereolab - Doubt
Pulp - Countdown #4
Nirvana - Smells Like Teen Spiri
Garland Jeffreys - Hail Hail Rock N Roll
Pixies - Head On

Hoop electronica bij mij binnen deze week. Aphex Twin bracht in zijn beginjaren twee singles uit onder het pseudoniem Bradley Strider en dit is de eerste. Heel herkenbaar geluid voor zijn werk uit die tijd. Dit had ook zo op de Classics-verzamelaar kunnen staan en klinkt nog niet zo experimenteel als zijn latere werk.

Rising High Collective is een danceplaat met acid-invloeden. De artiest er achter zat ook achter de klassieker "Total Confusion", maar deze vind ik eigenlijk een stuk beter.

E-Dancer is een pseudoniem van Kevin Saunderson en dat is te horen. Meer richting (Chicago) house. Het knalt lekker door.

Altern 8 is Britse rave. Er is trouwens ook net een comeback-EP uit, maar die vind ik niet zo. Frequency heeft wel een hele goede sound, maar niet zo'n bijzondere spanningsboog, waardoor ie het niet heel lang vol gaat houden vermoedelijk.

Verder uit de gitaarhoek nog Siouxsie, een nieuwe Pixies en Thee Headcoats (garagerock met een flinke hint naar de 60s).

The Beautiful South heeft ook een nieuwe met Old Red Eyes Is Back. Weet nog niet of deze het bij mij gaat halen, maar wellicht een tip voor anderen hier.

Ow ja zeker!

1 van mijn favoriete BS singles. Ik heb hem zelf over het hoofd gezien, nou ja volgende week dan maar

Tipparade: week 50 van 1991.

1. Queen - Bohemian Rhapsody
Naar aanleiding van de dood van Freddie Mercury werd deze klassieker opnieuw uitgebracht en het werd wederom een hit en komt sindsdien bijna altijd op 1 te staan in de jaarlijkse top-2000. Natuurlijk een fantastisch en volstrekt uniek nummer maar ik neem het niet op in mijn eindlijst van 1991 (wel die van 1975 waar het bovenaan zal prijken).
Cijfer: 10

17. Slade - Merry Xmas Everybody
Een onverwoestbaar kerstnummer, dateert van 1973 en neem ik ook niet mijn eindlijst.
Cijfer: 8,5

24. Sinéad O'Connor - Silent Night
Een overbekend (of uitgemolken) kerstnummer, nu gezongen door Sinéad O'Connor en zij weet er de sfeer in te brengen.
Cijfer: 7

25. T-Birds - Birds Dance
Een platte houseversie van de op zich al melige vogeltjesdans, wellicht het slechtste uit 1991. Weg daarmee!
Cijfer: 1

26. OrKestra - Fly Away
Dit kan ik itt. het vorige nummer wel nog muziek noemen maar het klinkt als een minder aftreksel van Electric Light Orchestra oftewel ELO zonder vindingrijkheid maar wel gladder en meer belegen.
Cijfer: 4,5

27. Salt-N-Pepa - You Showed Me
Dit klinkt daarentegen nog vrij fris door het leuke ritme en de jazzy blazers die erin verwerkt zijn. De vocalen mochten wel iets meer op de voorgrond.

28. De Groothandel & Co. - 008 (Er Is Nog Één Wachtende Voor U)
Melodisch, ritmisch en tekstueel mag dit er wel zijn, heeft ook een tikkeltje weg van Het Goede Doel. Productioneel lijkt het nog uit de jaren '80.
Cijfer: 6,5

29. Lenny Kravitz - What The Fuck Are We Saying?
Klinkt enerzijds retro maar heeft toch een eigentijds tintje door het ritme. Spiritueel en muzikaal rijk met veel afwisseling en een bezielde Lenny Kravitz.
Cijfer: 8,5

30. PM Dawn - Paper Doll
Vind ik nog één van de betere hiphophits dat jaar, merkelijk sfeervoller en inventiever en productioneel zit het ook goed.

1991 - week 49

49 48 AW
01 02 09 U2 - The Fly #1
02 03 07 R.E.M. - Radio Song
03 01 10 Lush - Nothing Natural #2
04 06 09 Teenage Fanclub - The Concept
05 07 08 Lloyd Cole - Weeping Wine
06 08 07 Julian Cope - Safesurfer
07 09 06 Throwing Muses - Not Too Soon
08 04 10 The House Of Love - The Girl With The Loneliest Eyes
09 05 09 The Other Two - Tasty Fish
10 11 09 Simple Minds - Real Life

11 12 08 The Charlatans - Me. In Time
12 14 07 The Bats - Boogeyman
13 15 07 Beat Happening - Sea Hunt
14 16 07 Pixies - Alec Eiffel
15 10 11 Pixies - Head On
16 22 06 PJ Harvey - Dress
17 20 08 Pet Shop Boys - DJ Culture
18 21 06 14 Iced Bears - Hold On
19 23 07 Shelleyan Orphan - Burst
20 25 07 The Fatima Mansions - You're A Rose

21 26 06 Mercury Rev - Car Wash Hair
22 27 06 Catherine Wheel - Black Metallic
23 28 05 Tori Amos - Silent All These Years
24 29 05 My Bloody Valentine - When You Sleep
25 30 05 Stereolab ‎- Doubt
26 31 05 The Pastels - Thru Your Heart
27 32 05 Martika - Martika's Kitchen
28 33 05 Belinda Carlisle - Do You Feel Like I Feel
29 34 04 The Dylans - Planet Love
30 35 04 Sweet Jesus - Honey Loving Honey

31 36 04 U2 - Mysterious Ways
32 37 04 James - Sound
33 40 03 A House - Endless Art
34 41 03 Erasure - Am I Right?
35 42 03 Pixies - Motorway To Roswell
36 43 03 Mylène Farmer - Je T'Aime Mélancolie
37 44 03 The Gits - Second Skin
38 46 02 Marc Almond - My Hand Over My Heart
39 47 02 Mexico 70 - What's in Your Mind
40 48 02 The Ocean Blue - Cerulean

41 49 02 Nirvana - On A Plain
42 50 02 Fish - Credo
43 ** 01 Pet Shop Boys - Was It Worth It?
44 ** 01 Siouxsie & The Banshees - Fear (Of The Unknown)
45 ** 01 Nikki Sudden - I Belong To You
46 ** 01 Deacon Blue - Cover From The Sky
47 ** 01 INXS - The Stairs
48 ** 01 John and Mary - Red Wooden Beads
49 ** 01 Glide - Bug
50 ** 01 Little Nemo - Bio-Logic

Verdwenen
Talk Talk - After The Flood #1 (12 wk)
Mock Turtles - Strings And Flowers (10 wk)
Gigolo Aunts - Bloom (8 wk)
The Golden Palominos - Alive And Living Now (8 wk)
Dean Wareham - Anesthesia (6 wk)
Happy Mondays - Judge Fudge (3 wk)
School Of Fish - 3 Strange Days (3 wk)
Missed In Diary - Wonders Why (2 wk)

Top 40 1991 - week 49:

01. Prince & The New Power Generation - Cream #1
02. Joe Cocker - Night Calls
03. Naughty By Nature - O.P.P. #3
04. Garland Jeffreys - Hail Hail Rock 'n Roll #2
05. The Blessing - Hurricane Room
06. Firehouse - All She Wrote
07. U2 - The Fly
08. Queen - The Show Must Go On
09. Beverley Craven - Woman To Woman
10. FPI Project - Everybody (All Over the World)

11. Dare - Real Love
12. Eros Ramazzoti - Ancora Vita
13. Lenny Kravitz - What the Fuck Are We Saying?
14. Texas - Why Believe In You
15. Genesis - No Son Of Mine
16. Bizarre Inc - Playing With Knives
17. TKA - Louder Than Love
18. The Other Two - Tasty Fish
19. Rozalla - Faith (in the Power of Love)
20. Ozzy Osbourne - No More Tears

Nog even de nieuwe binnenkomers voor week 48 en 49. Heb helaas weinig tijd om nog een top 40 te presenteren:

Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls
Army of Lovers - Obsession

Jermaine Jackson - Word To The Bad
Diana Ross - When You Tell Me That You Love Me
The Vision Masters & Tony King feat. Kylie Minogue - Keep On Pumpin' It Up
Julian Lennon - Help Yourself

De gezamenlijke weeklijst van week 49:

49 48 AW 
01 02 06 R.E.M. - Radio Song 72 (5) #1
02 01 09 U2 - The Fly 69 (4) #5
03 05 03 U2 - Mysterious Ways 69 (4)
04 03 08 Queen - The Show Must Go On 57 (4)
05 04 07 Genesis - No Son of Mine 54 (4)
06 10 02 James - Sound 53 (4)
07 06 05 Throwing Muses - Not Too Soon 52 (3)
08 ---- 01 Guns 'n Roses - Live and Let Die 44 (3)
09 08 08 Lush - Nothing Natural 42 (4)
10 07 06 Pixies - Alec Eiffel 41 (3)

11 09 07 Teenage Fanclub - The Concept 40 (3)
12 18 03 Catherine Wheel - Black Metallic 36 (3)
13 13 03 Lenny Kravitz - What the Fuck Are We Saying? 35 (3)
14 15 04 PJ Harvey - Dress 32 (3)
15 11 12 Nirvana - Smells Like Teen Spirit 32 (2) #4
16 14 03 The Other Two - Tasty Fish 30 (3)
17 ---- 01 Kate Bush - Rocket Man 30 (3)
18 ---- 01 Pixies - Motorway to Roswell 29 (3)
19 16 03 Brian May - Driven by You 28 (2)
20 ---- 01 Tori Amos - Silent All These Years 26 (3)

Het was spannend tot op het eind, maar we hebben een nieuwe nummer 1.
Niet verrassend is dat van de band die dit jaar het meest op 1 stond.
Alle drie voorgaande singles van Out of Time kwamen op 1 en ook vierde single Radio Song lukt het om op 1 te komen, een unicum denk ik.

Verder vier nieuwe songs, Guns 'n Roses als hoogste met een cover. Ook Kate Bush scoort met een cover, Pixies scoren met hun 3e single in korte tijd, en Tori Amos debuteert in de weeklijst.

Verdwenen:
Lloyd Cole - Weeping Wine (3 wk)
Marillion - Dryland (5 wk)
Julian Cope - Safesurfer (2 wk)
The House Of Love - The Girl With The Loneliest Eyes (6 wk)

1991 - week 50

50 49 AW
01 01 10 U2 - The Fly #2
02 02 08 R.E.M. - Radio Song
03 04 10 Teenage Fanclub - The Concept
04 05 09 Lloyd Cole - Weeping Wine
05 06 08 Julian Cope - Safesurfer
06 07 07 Throwing Muses - Not Too Soon
07 03 11 Lush - Nothing Natural #2
08 10 10 Simple Minds - Real Life
09 16 07 PJ Harvey - Dress
10 18 07 14 Iced Bears - Hold On

11 11 09 The Charlatans - Me. In Time
12 12 08 The Bats - Boogeyman
13 13 08 Beat Happening - Sea Hunt
14 14 08 Pixies - Alec Eiffel
15 08 11 The House Of Love - The Girl With The Loneliest Eyes
16 09 10 The Other Two - Tasty Fish
17 17 09 Pet Shop Boys - DJ Culture
18 19 08 Shelleyan Orphan - Burst
19 20 08 The Fatima Mansions - You're A Rose
20 23 06 Tori Amos - Silent All These Years

21 24 06 My Bloody Valentine - When You Sleep
22 25 06 Stereolab ‎- Doubt
23 26 06 The Pastels - Thru Your Heart
24 27 06 Martika - Martika's Kitchen
25 28 06 Belinda Carlisle - Do You Feel Like I Feel
26 29 05 The Dylans - Planet Love
27 30 05 Sweet Jesus - Honey Loving Honey
28 31 05 U2 - Mysterious Ways
29 32 05 James - Sound
30 33 04 A House - Endless Art

31 34 04 Erasure - Am I Right?
32 35 04 Pixies - Motorway To Roswell
33 36 04 Mylène Farmer - Je T'Aime Mélancolie
34 38 03 Marc Almond - My Hand Over My Heart
35 39 03 Mexico 70 - What's in Your Mind
36 40 03 The Ocean Blue - Cerulean
37 41 03 Nirvana - On A Plain
38 42 03 Fish - Credo
39 43 02 Pet Shop Boys - Was It Worth It?
40 44 02 Siouxsie & The Banshees - Fear (Of The Unknown)

41 45 02 Nikki Sudden - I Belong To You
42 46 02 Deacon Blue - Cover From The Sky
43 47 02 INXS - The Stairs
44 48 02 John and Mary - Red Wooden Beads
45 49 02 Glide - Bug
46 50 02 Little Nemo - Bio-Logic
47 ** 01 Talk Talk - Ascension Day
48 ** 01 The Hit Parade - In Gunnersbury Park
49 ** 01 Ian McCulloch - Hey, That's No Way To Say Goodbye
50 ** 01 The High Llamas - Travel

Verdwenen
Pixies - Head On (11 wk)
The Gits - Second Skin (3 wk)
Mercury Rev - Car Wash Hair (6 wk)
Catherine Wheel - Black Metallic (6 wk)

Eindelijk weer bij voor wat 1991 betreft en daarbij toch twee keer positief tot zeer positief verrast:

Fraaie ontdekking

herman schreef:
49 48 AW

13 ** 01 Bradley Strider - Bradley's Beat

En dit is toch wel een van de ontdekkingen van het jaar. En dat zo tegen Kerst aan, niet meer verwacht.

Top 40 1991 - week 50:

01 (02) [13wk] Prince & The New Power Generation - Cream #2
02 (03) [11wk] Garland Jeffreys - Hail Hail Rock 'n Roll #2
03 (04) [12wk] The Blessing - Hurricane Room
04 (01) [11wk] Joe Cocker - Night Calls #1
05 (05) [08wk] U2 - The Fly
06 (09) [07wk] Eros Ramazzoti - Ancora Vita
07 (08) [11wk] Beverley Craven - Woman To Woman
08 (07) [08wk] Firehouse - All She Wrote
09 (11) [10wk] Dare - Real Love
10 (06) [15wk] Naughty By Nature - O.P.P. #3

11 (15) [05wk] Rozalla - Faith (in the Power of Love)
12 (12) [06wk] Bizarre Inc - Playing With Knives
13 (10) [08wk] Lenny Kravitz - What the Fuck Are We Saying?
14 (19) [04wk] Huey Lewis and The News - He Don't Know
15 (18) [05wk] Nirvana - Smells Like Teen Spirit
16 (20) [04wk] Boyz II Men feat. Tony Scott - Under Pressure
17 (13) [08wk] Genesis - No Son Of Mine
18 (23) [06wk] a-ha - Move To Memphis
19 (17) [09wk] TKA - Louder Than Love
20 (25) [04wk] Voice of the Beehive - Monsters and Angels

21 (14) [10wk] Queen - The Show Must Go On
22 (26) [03wk] Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls
23 (28) [04wk] Tom Petty & the Heartbreakers - Into the Great Wide Open
24 (16) [12wk] FPI Project - Everybody (All Over the World)
25 (---) [01wk] 2Pac - Brenda's Got a Baby (met Dave Hollister)
26 (32) [02wk] Jermaine Jackson - Word To The Bad
27 (30) [04wk] Atlantic Starr - Love Crazy
28 (21) [06wk] The Other Two - Tasty Fish
29 (37) [02wk] The Vision Masters & Tony King feat. Kylie Minogue - Keep On Pumpin' It Up
30 (22) [06wk] Tevin Campbell - Tell Me What You Want Me To Do

31 (38) [02wk] Julian Lennon - Help Yourself
32 (---) [01wk] Bradley Strider - Bradley's Beat
33 (31) [03wk] Army of Lovers - Obsession
34 (---) [01wk] Pet Shop Boys - Was it Worth It?
35 (36) [02wk] Diana Ross - When You Tell Me That You Love Me
36 (24) [10wk] Texas - Why Believe In You
37 (---) [01wk] T.P.E. (The Philadelphia Experiment) - Then Came You
38 (27) [10wk] Ozzy Osbourne - No More Tears
39 (---) [01wk] N.W.A - Alwayz Into Somethin'
40 (29) [14wk] K.M.C. KRU - The Devil Came Up To Michigan

Verdwenen:
De La Soul - A Roller Skating Jam Named 'Saturdays' #2 (19 wk)
Erasure - Chorus #1 (19 wk)
Lenny Kravitz - Fields Of Joy (13 wk)
Simply Red - Something Got Me Started (12 wk)
Pater Moeskroen - Roodkapje (08 wk)

Afscheid wordt er genomen van twee 19e week'ers. De La Soul en Erasure, die beiden hoog gaan scoren in m'n eindejaarslijst.

2Pac is daar dan eindelijk met zijn debuutsingle. Dit vond ik toen niet meteen een topplaat. Die moest echt groeien, maar de laatste minuut (met Dave Hollister) was vanaf de eerste keer meteen al een schot in de roos. Melodieus zoals meerdere/vele Pac singles later zullen klinken en zoals ik ze nog steeds erg graag hoor.

Vervolgens de geweldige tip van herman, Bradley's Beat, nuff said.

Uiteraard mogen de PSB met wederom een sterke single niet ontbreken, man wat hebben die gasten veel moois afgeleverd.

Vervolgens een single die velen hier niet echt zullen waarderen, maar op de een of andere manier ben ik wel een sucker voor dit soort tracks, zo nu en dan. Die van TKA in mijn lijst op 19 is er ook zo eentje. Kan het verder ook niet verklaren.

Als laatste de hip-hop formatie Niggaz With Attitudes (inmiddels al zonder Ice Cube en Arabian Prince) met de eerste single van hun tweede en tevens laatste album Efil4zaggin (Niggaz4life).

Gast
geplaatst: vandaag om 15:26 uur

geplaatst: vandaag om 15:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.