MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 2001 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
herman schreef:

Apart was dat inderdaad. Ik kan me nog wel herinneren dat Satenig destijds optrad bij Countdown, wat ook wel een onbekend tv-programma zal zijn voor wie toen te jong was. Best een spannend 'optreden' vond ik destijds als 13-jarige. De versie van Apotheosis vond ik wel beter, daar heb ik ook nog de cassettesingle van liggen.

Vreemdgenoeg staat de versie van Apotheosis wel op Spotify tegenwoordig.

Heb me altijd wel afgevraagd waarom deze hit in het gothic-circuit van 10/15 jaar geleden nooit is verboden: Apoptygma Berzerk - Love Never Dies Part 1 (album version) - YouTube
Hier komt de Carmina Burana toch ook duidelijk langs.

En in 1999 gebruikte Enigma dat ook gewoon voor Gravity of love en daar is nooit ophef over geweest.

Die van Apotheosis heb ik op cd single gehad en voor 30 gulden ergens in de jaren 90 aan iemand verkocht, die versie vind ik anno nu niet lekker in het gehoor liggen, toch een beetje pre-hardcore

Onweerwolf
pureshores schreef:
pre-hardcore

Destijds werd ook wel eens de term neurohouse gebruikt. Hetgeen ik uitermate goed gevonden vond.

Ik was sowieso wel fan van de hardere rave, techno en house die desondanks toch ook melodieus of in ieder geval niet zo kaal als gabber of hardstyle was. Anastacia van T99 bijvoorbeeld is ook zo'n neurotische rave track. Dominator van Human Resource past er ook wel bij.

Vind ik nog steeds goede nummers ook.

Sequential - Psychotronic behoort daar ook zeker bij.

pureshores schreef:
dan pak ik week 2 omdat een hoop mensen ook het weeknummer erbij zetten vind ik dat praktischer.

vigil schreef:
Laten we toch vooral vaststellen dat hier geen fout, goed en allerbeste bestaat. Iedereen doet het op zijn eigen manier en voelt zich daar het lekkerst bij... De inhoud van de lijstjes is van belang en dat zit bij iedereen wel snor.
Het gaat mij in dit topic vooral om a) nieuwe muziek te ontdekken en b) bestaande muziek te herontdekken.
Wat a) betreft. De top 50 van Luigi vind ik fraai omdat deze voornamelijk een soort van tipparade is met veel meer stijgers dan zakkers en geen zakkers bij de onderste dertig. Dat nodigt uit voor het ontdekken van veel nieuwe muziek.
Maar Vigil heeft gelijk met bovenstaande quote. Al die manieren zijn minder belangrijk, het gaat inderdaad om de inhoud. En dat zit bij iedereen "goed". Mijn nieuwkomers van week 2 zijn allemaal geïnspireerd door diverse lijstjes van anderen die eerder geplaatst werden. Meer dan de helft hiervan was voor mij nog onbekend.

Wat b) betreft. Ik ben nooit een liefhebber van Marillion of Fish geweest. Dat kwam door Kayleigh. Vond ik in 1985 een onverdraaglijke draak die destijds erg vaak op de radio voorbij kwam. Daarna heb ik nooit meer goed naar deze band / artiest geluisterd wellicht om nieuwe teleurstellingen te vermijden. Marillion heeft zelfs nooit mijn top 40 gehaald, toen niet en nu ook nog niet.

En toen las ik dit:
Poeha schreef:
Het mooie van dit topic is dat ik de artiest Fish meer ben gaan waarderen. Ik was nooit zo'n liefhebber Marillion/Fish maar ben nu toch al wel een aantal sterke nummers tegengekomen zowel in het 1985 als dit topic. Misschien was het ook wel simpelweg onbekend maakt onbemind.
vigil schreef:
Je bent heel lekker bezig Overigens is Dryland (de opvolger van No One Can) wel een beetje in het zelfde straatje dus ik denk dat die jou ook wel zal bevallen. Erg mooie clip ook (opgenomen in IJsland), dat is hun duurste clip ooit maar dat geld is niet terugverdiend heb ik het idee

En na een aantal keren goed luisteren moet ik toegeven dat ze met "Dryland" ten onrechte niet mijn top 40 hebben gehaald.

Wat een goede quote al niet kan doen.
herman schreef:
Ja, destijds vond ik die van Apotheosis geweldig en kon ik niet echt iets met die van Fortuna. Nu vind ik ze allebei wel okay, maar deze week die van Fortuna net iets leuker.
Komt dit misschien door de quote van LucM?
LucM schreef:
26. Apotheosis - O Fortuna
27. Fortuna featuring Satenig - O Fortuna
Twee versies van O Fortuna, die van Apotheosis is bombastische stadionhouse (heb ik weinig mee) die van Fortuna featuring Satenig vind ik veel leuker (lekker ritme) en is een guilty pleasure.
Cijfer 3,5 / 7

Onweerwolf schreef:
(quote)

Destijds werd ook wel eens de term neurohouse gebruikt. Hetgeen ik uitermate goed gevonden vond.

Ik was sowieso wel fan van de hardere rave, techno en house die desondanks toch ook melodieus of in ieder geval niet zo kaal als gabber of hardstyle was. Anastacia van T99 bijvoorbeeld is ook zo'n neurotische rave track. Dominator van Human Resource past er ook wel bij.

Vind ik nog steeds goede nummers ook.

Die van T99 vind ik wel nog steeds leuk, die komen in 1992 nog een keer voorbij met een minder succesvol nummer. Maar Apotheosis gebruikt inderdaad ook zo'n stemmen riff op hysterisch niveau a la Anastasia

luigifort schreef:
1 troost: in 1991 destijds maakte ik 0 lijstjes per week

Nee ik ook niet, die haalde ik gewoon bij de platenzaak

vigil schreef:
(quote)

Nee ik ook niet, die haalde ik gewoon bij de platenzaak

Stond vast de goeie datum op

tnf
pureshores schreef:
(quote)

En in 1999 gebruikte Enigma dat ook gewoon voor Gravity of love en daar is nooit ophef over geweest.

Misschien voelde dat voor de nazaten van Carl Orff minder als verkrachting van het origineel. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zo tegen die houseversies aan kijken (al vind ik ze zelf nog steeds wel leuk). Zeker anno 1992 nog, toen veel mensen nog steeds aan dergelijke muziek moesten wennen.

Ik hoor het m'n ouders nog steeds zeggen, in die periode (begin 1992 luisterde ik ongeveer een half jaar naar dancemuziek, wat deels van die 'neurohouse' was, voor m'n ouders leek het wat buitenaards). "House, dat is toch allemaal dezelfde dreun?"

herman schreef:
Ja, destijds vond ik die van Apotheosis geweldig en kon ik niet echt iets met die van Fortuna. Nu vind ik ze allebei wel okay, maar deze week die van Fortuna net iets leuker.
Marzipaintree schreef:
Komt dit misschien door de quote van LucM?

Nee, niet zozeer. Een 3,5 vind ik veel te laag voor Apotheosis. Ik vind de verschillen in kwaliteit ook niet zover uiteenlopen als hij en het ritme van de versie met Satenig is lekker, maar die beat is al heel vaak langsgekomen in dit topic. Het is meer de mystieke sfeer die ik wel leuk vind.

luigifort schreef:
(quote)

Stond vast de goeie datum op

Ja, en als je geluk had ook nog met een foto van Erik de Zwart

Beetje zoals bij TikTak met het draaimolentje met schaapjes op het eind. Heel af en toe kwam er ns n hondje tussen

herman schreef:
(quote)
(quote)

Nee, niet zozeer. Een 3,5 vind ik veel te laag voor Apotheosis. Ik vind de verschillen in kwaliteit ook niet zover uiteenlopen als hij en het ritme van de versie met Satenig is lekker, maar die beat is al heel vaak langsgekomen in dit topic. Het is meer de mystieke sfeer die ik wel leuk vind.

Oh dat is die met die Break 4 love groove zeker, die was ik helemaal vergeten eigenlijk

Klopt inderdaad. Ik denk dat je wel een hele top 40 kunt maken met singles die die groove hebben gebruikt. MC Sar en Sidney Youngblood hebben er ook een top 10 hit mee gescoord.

Moet zeggen dat ik het destijds niet door had, maar als je het nu hoort kun je er eigenlijk niet om heen.

Weeklijst week 2 1992

wk2 wk 1

01 02 06 James-Sound 1x #1 83 (6)
02 01 07 U2-Mysterious ways 3x #1 73 (5)
03 03 03 The KLF ft. Tammy Wynette-Justified and ancient 69 (6)
04 04 05 Tori Amos-Silent all these years 68 (5)
05 07 02 The Stone Roses-Waterfall 67 (4)
06 05 05 The Pixies-Motorway to Roswell 60 (4)
07 06 09 The Throwing Muses-Not too soon 53 (3)
08 08 05 Guns N'Roses-Live and let die 44 (3)
09 09 13 U2-The fly 5x #1 37 (3)
10 11 04 Happy Mondays-Judge fudge 33 (2)

11 12 10 REM-Radio song 1x #1 33 (2)
12 NE 01 Marc Almond-My hand over my heart 32 (3)
13 18 03 Prince & The New Power Generation-Diamonds and pearls 31 (3)
14 NE 01 Sugarcubes-Hit 31 (3)
15 19 03 14 Iced bears-Hold on 29 (2)
16 16 05 Kate Bush-Rocket man 28 (3)
17 13 08 P.J. Harvey-Dress 28 (3)
18 NE 01 A House-Endless art 28 (2)
19 10 07 Catharine Wheel-Black metallic 27 (3)
20 NE 01 Tom Petty-Out in the cold 27 (2)

Na 3 weken is de heerschappij van U2 voorlopig over, maar geen angst want The fly buzzt nog steeds in de top 10 en ik verwacht volgende week een derde U2 nummer.
James neemt het stokje over, was een kandidaat al een tijdje. The Stone Roses maken toch nog niet de grote impact die ik vorige week dacht te voorspellen.

Voor actie moet je in het tweede segment zijn, nieuwe binnenkomers voor een frisse synthsong van Marc Almond, de IJslandse indie pop van The Sugarcubes en voor de meesten waarschijnlijk de eerste confrontatie met Bjork, de opsomming feiten van A House en een rauwe rockplaat van Tom Petty.

Wederom hebben we 115 nummers aangedragen en weer allemaal een verschillende nummer 1, waarvan er 6 deze week de weeklijst halen.

Dan wil ik nog benadrukken dat Nirvana op 21 "hangt", de doorslag voor Tom Petty was voor mij dat ie 2 bredere hoge cijfers had dan On a plain en daarom van mij mocht binnenkomen.
Ook Fish (Credo) en Rozalla (Faith) hebben 27 punten van 2 mensen bij elkaar gesprokkeld, mijn persoonlijke mening is dat een plaat het eerder verdient om hoger te eindigen wanneer hij 2 relatief hoge punten heeft dan 1 volle 20 en een 7, ik denk dat we daar ook niet te moeilijk over moeten gaan doen, ik wil ook niet 4 platen op de 20ste plek hebben staan, het moet wel een top 20 blijven. Wel hoor ik graag jullie gedachten daarover.(ik moet het ook nog leren )

Verdwenen:
Bradley Strider-Bradley's beat 1wk
Fish-Credo 3wkn
Lush-Nothing natural 11wkn
Nirvana-Smells like teen spirit 15wkn 4x #1

Onweerwolf
pureshores schreef:
Dan wil ik nog benadrukken dat Nirvana op 21 "hangt", de doorslag voor Tom Petty was voor mij dat ie 2 bredere hoge cijfers had dan On a plain en daarom van mij mocht binnenkomen.
Ook Fish (Credo) en Rozalla (Faith) hebben 27 punten van 2 mensen bij elkaar gesprokkeld, mijn persoonlijke mening is dat een plaat het eerder verdient om hoger te eindigen wanneer hij 2 relatief hoge punten heeft dan 1 volle 20 en een 7, ik denk dat we daar ook niet te moeilijk over moeten gaan doen, ik wil ook niet 4 platen op de 20ste plek hebben staan, het moet wel een top 20 blijven. Wel hoor ik graag jullie gedachten daarover.(ik moet het ook nog leren )

Bij dit soort dingen vind ik de daadwerkelijke formule voor de tie-breaker meestal minder boeiend dan de regel om wel altijd dezelfde te gebruiken.

Persoonlijk zou ik in dit topic als eerste gaan voor aantal keren genoemd door verschillende users.

daar ben ik het helemaal mee eens, maar deze 4 nummers werden alle 4 door slechts twee mensen genoemd, tenzij ik dan bij alle nummers 21 t/m 40 ga controleren wat ik nu niet gedaan heb.
Daarom mag Catherine Wheel plaats 19 lekker voor zichzelf hebben met 3 x in een top 20 genoemd met 27p

pureshores schreef:
daar ben ik het helemaal mee eens, maar deze 4 nummers werden alle 4 door slechts twee mensen genoemd, tenzij ik dan bij alle nummers 21 t/m 40 ga controleren wat ik nu niet gedaan heb.
Daarom mag Catherine Wheel plaats 19 lekker voor zichzelf hebben met 3 x in een top 20 genoemd met 27p

Klopt, meest genoemd gaat altijd voor uiteraard.
Wat ik deed bij een gelijke stand is kijken naar de week ervoor.
Het nummer dat de week ervoor het hoogst stond komt het hoogst te staan in deze week.
Dit geldt niet alleen voor een toevallige nummer 20 met een gelijke stand, maar ook bij een nummer 5 of een nummer 17.

Inderdaad is consistentie - en duidelijkheid - hierin wel belangrijk

dan heb ik het toch vrij rechtvaardig gedaan blijkbaar
Jullie output wordt zeer gewaardeerd.

herman schreef:

Moet zeggen dat ik het destijds niet door had, maar als je het nu hoort kun je er eigenlijk niet om heen.

Die liedjes werden ook ingezet bij dansles (doen mensen dat nog tegenwoordig, vast niet)bij een bepaalde dans die precies in die maat viel, ik kan me nog heugen dat Mc Sar iets langzamer voorbij kwam. Maar goed ik heb dat maar 1 jaar gedaan (dat was toen nog normaal in 1990), wat meisjes ervaring opgedaan en toen maar de grote mensen wereld in

Week 3:

01 02 03 The Stone Roses - Waterfall #1
02 03 08 Pixies - Motorway To Roswell
03 01 08 A House - Endless Art #2
04 06 04 The Sugarcubes - Hit
05 10 04 Lush - For Love
06 04 09 James - Sound
07 05 10 Throwing Muses - Not Too Soon #2
08 16 03 Black Tambourine - By Tomorrow
09 09 09 Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls
10 14 06 Nirvana - On A Plain

11 15 07 Marc Almond - My Hand Over My Heart
12 13 09 The KLF - Justified & Ancient
13 17 08 The Dylans - Planet Love
14 18 08 Mylène Farmer - Je t'aime mélancolie
15 19 05 The Beautiful South - Old Red Eyes Is Back
16 07 10 Tori Amos - Silent All These Years
17 08 10 14 Iced Bears - Hold On
18 23 03 Another Sunny Day - New Year's Honours
19 26 02 The Divine Comedy - Europop
20 27 02 Richard Thompson - Read About Love

21 25 05 The Hit Parade - In Gunnersbury Park
22 28 02 Cocteau Twins - Dials/Crushed
23 29 02 The Wonder Stuff - Welcome to the Cheap Seats
24 ---- 01 Lou Reed - What's Good
25 ---- 01 James - Born of Frustration
26 ---- 01 Ed Kuepper - The Way I Made You Feel
27 30 02 The Belltower - (Lost In) Hollow
28 ---- 01 The Veldt - CCCP
29 ---- 01 Luka Bloom - I Need Love
30 ---- 01 Warren Zevon - Searching For A Heart

verdwenen:
PJ Harvey - Dress (10 wk)
My Bloody Valentine - When You Sleep (8 wk)
Catherine Wheel - Black Metallic (9 wk)
Nikki Sudden - I Belong To You (5 wk)
The Ocean Blue - Cerulean (5 wk)
Siouxsie and the Banshees - Fear (Of The Unknown) (5 wk)

Onweerwolf
ONWEERWOLF'S KWARTEEUW LIJST

Jaargang 1 - Week 3
zaterdag 18 januari 1992

dw vw aw artiest - titel (aantal x op nummer 1)

01. (01) 03 The KLF - Justified & Ancient (Stand By The JAMs) #3
02. (02) 03 Snap! - Colour Of Love
03. (09) 03 Nirvana - Smells Like Teen Spirit
04. (07) 02 Rozalla - Faith (In The Power Of Love)
05. (----) 01 Metallica - The Unforgiven
06. (05) 03 Queen - The Show Must Go On
07. (03) 03 Rozalla - Everybody's Free (To Feel Good)
08. (04) 03 2 Unlimited - Get Ready For This
09. (06) 03 Moby - Go
10. (----) 01 T-Birds - Birds Dance

Verdwenen deze week:

2 Brothers On The 4th Floor - Turn Da Music Up (2 weken)
Salt-N-Pepa - You Showed Me (1 week)

Op #10 vinden we T-Birds met een onvermijdelijke houseverkrachting van 'De Vogeltjesdans'. Archetypische hit voor deze periode in Nederland. Ik had dit al jaren niet meer gehoord en in mijn herinnering leek het meer inhoud te hebben. Nu vind ik het niet meer dan flauw.

Metallica komt op #5 binnen met 'The Unforgiven'. 'The Black Album' was hun commerciële doorbraak en veel oldschool fans vonden '...And Justice For All' al matig maar haakten met deze plaat definitief af om nooit meer terug te keren. Wellicht had ik dezelfde opinie gehad als ik enkele jaren ouder was geweest en daardoor eerder in de metal was gerold maar 'The Black Album' was min of meer mijn kennismaking met Metallica en ik vind het een uitstekende plaat. Maar ik heb dan ook nooit een probleem gehad met commerciële geluiden en/of succes zoals vele metalliefhebbende snobs dat wel hebben. Wel zijn de ballads op dit album door de extreem overmatige airplay ontzettend doodgedraaid. Dat geldt helaas ook voor 'The Unforgiven' en daardoor is de song nu nog moeilijk op waarde te schatten voor mij. Maar ik vind de 'Tallica-ballads nog altijd veel beter dan de ballads van al die andere hardrockbands uit deze periode zoals Mr. Big en Extreme.

Salt-N-Pepa is helaas na 1 week al weer verdwenen. Dat vind ik eigenlijk wel jammer want 'You Showed Me' had ik deze week ook best nog eens willen horen. Helaas mag ik van mijn innerlijke autist alleen de echte top 10 draaien.

Vorige week hintte ik nog op een eventuele coup van Snap! maar The KLF blijkt nog steeds veel te sterk. Ik was ook wel echt hard fan van 'Justified & Ancient' in die periode. Zelfs van de videoclip en dat terwijl clips mij doorgaans totaal niet boeien.

'Smells Like Teen Spirit' heeft opeens een opleving en stijgt van 9 naar 3. Ik weet ook nog dat het toen lang duurde voordat het grunge-kwartje bij mij viel. Eigenlijk was Nirvana's chart-succes voor mij de eerste aanraking met hardere alternatieve muziek. Pas jaren later kocht ik Nevermind en ik moet zeggen dat 'Smells Like Teen Spirit', met ups en downs, nu toch wel de tand des tijds heeft doorstaan in mijn oren. Wat mij betreft is het een enorm terechte klassieker en ik denk ook een nummer dat het populaire muzieklandschap voorgoed heeft veranderd.

Onweerwolf schreef:
ONWEERWOLF'S KWARTEEUW LIJST

Salt-N-Pepa is helaas na 1 week al weer verdwenen. Dat vind ik eigenlijk wel jammer want 'You Showed Me' had ik deze week ook best nog eens willen horen. Helaas mag ik van mijn innerlijke autist alleen de echte top 10 draaien.

We krijgen in 1992 nog Start me up-misschien heb je die ook in je lijst gehad

Onweerwolf
We gaan het zien.

Week 3 1992

01 04 07 Happy Mondays-Judge fudge 1x #1
02 06 06 Mylene Farmer-Je t'aime melancolie
03 01 07 East Side Beat-Ride like the wind 3x #1
04 02 08 U2-Mysterious ways 3x #1
05 03 06 Lush-Nothing natural
06 07 06 Salt 'N Pepa-You showed me
07 08 11 Bassheads-Is there anybody out there?
08 09 05 Kym Sims-Too blind to see it
09 20 03 Convert-Night bird
10 11 05 Booming Support-Rode schoentjes

11 15 03 Ce Ce Peniston-We got a love thang
12 NE 01 Shakespear's Sister-Stay
13 16 03 Paula Abdul-Vibeology
14 05 07 Guns N'Roses-Live and let die
15 21 02 ABC-Say it
16 13 06 Digital Orgasm-Running out of time
17 18 05 Kate Bush-Rocket man
18 10 06 De La Soul-Keepin' the faith
19 NE 01 Yo Yo Honey-Groove on
20 22 02 Lush-For love

21 28 02 Genesis-I can't dance
22 NE 01 Jam & Spoon-Stella
23 NE 01 Stone Roses-Waterfall
24 14 10 Dr Phibes-Hazy lazy hologram
25 29 02 Blue Pearl-(Can you) feel the passion
26 17 14 U2-The fly 6x #1
27 NE 01 U2-Until the end of the world
28 12 13 Genesis-No son of mine
29 25 06 The KLF-Justified and ancient
30 NE 01 Sandra-Don't be agressive

31 NE 01 Westbam-The mayday anthem
32 NE 01 Marc Almond-My hand over my heart
33 NE 01 Sue Chaloner-Answer my prayer
34 23 08 Shanice-I love your smile (Driza Bone remix)
35 32 03 Talk Talk-Ascension day
36 37 02 Sugarcubes-Hit
37 19 08 Lenny Kravitz-What the fuck are we saying
38 26 05 Joey Negro-Reachin'
39 34 03 Prince & The New Power Generation-Diamonds and pearls
40 24 04 The Prodigy-Everybody in the place

Verdwenen:

R.Kelly-She's got that vibe 3wkn
Lisa Stansfield-All woman 3wkn
Shades of Rhythm-Exstacy 5wkn
Control-Dance with me 8wkn
Seal-Killer (William Orbit new version) 9wkn
Bassomatic-Science and melody 10wkn
Queen-The show must go on 11wkn
Inner City-Let it reign 12wkn
PM Dawn-Paper doll 14wkn

Flinke opschoning waarbij ongeveer een kwart de winterkou wordt ingestuurd.

Het theatrale Shakespear's Sister knalt heel hoog binnen, een nummer wat ik in 1992 totaal niet interessant vond, in Engeland was de act belachelijk groot voor een heel korte tijd, vooral vanwege de tabloid verhalen over Siobhan Fahey en de andere 2 Bananarama leden en het gebitch over en weer. Fahey had volgens mij last van depressies en gedroeg zich ook erg autoritair naar Marcella Detroit. Dus het sprookje duurde niet lang. Stay is wel een mooi nummer met een spannende opbouw en de clip werkt daar ook mooi bij. maar mijn favo Shakespear's Sister nummer blijft toch You're history uit 1989.

Veel nieuwe binnenkomers die ik of heb leren kennen door mijn "werk" als 1992 weeklijst (Marc Almond, Stone Roses) of legaal geshop bij anderen (Jam & Spoon, U2 alweer een derde track in de lijst)

Dan voeg ik nog toe: de raveblieps van Westbam, zwoele club van Yo Yo Honey, een Nederlandse danceplaat via Plus8 van Sue Chaloner (zelfde label als Rozalla) en de (toen) vrouw van Michael Cretu, Sandra die zich hier een weg baant door een Enigma achtige plaat waar vrolijk gejat is bij Massive Attack en Seal.

Een fantastisch nummer van Sandra

Ranboy top 40 nr 813 van 22-1-1992
dw vw aw titel - artiest
1 1 11 Metallica - The unforgiven
2 3 8 James - Sound
3 7 4 Teenage Fanclub - The concept
4 2 9 The Pixies - Motorway to Roswell
5 12 3 Pearl Jam - Alive
6 6 6 Eg & Alice - Indian
7 4 9 Kate Bush - Rocket man
8 9 6 Queen - Those were the days of our lives
9 5 8 The Happy Mondays - Judge Fudge
10 8 8 Prince & the New Power Generation - Diamonds & pearls
11 10 7 KLF - Justified and ancient
12 20 3 U2 - Until the end of the world
13 15 4 Genesis - I can't dance
14 18 5 The Bassheads - Is there anybody out there
15 36 2 Red Hot Chili Peppers - Under the bridge
16 24 3 The Sugarcubes - Hit
17 28 2 Brian May - Driven by you
18 16 6 Simply Red - Stars
19 27 3 Apotheosis - O fortuna
20 38 2 Throwing Muses - Not too soon
21 35 2 The Stone Roses - Waterfall
22 11 9 Guns 'n Roses - Live and let die
23 14 6 Natural Life - Strange world
24 -- 1 James - Born of frustration
25 -- 1 Laurie Freelove - Heaven on Earth
26 34 2 Carter the Unstioppable Sexmachine - Rubbish
27 25 5 Right Said Fred - Don't talk just kiss
28 13 10 The Supremes - The happening
29 17 5 Garland Jeffreys - The answer
30 30 3 The Bad Examples - Promises in the dark
31 31 3 Michael Jackson - Give in to me
32 23 5 Bad English - Time stood still
33 -- 1 Chris Whitley - Big sky country
34 19 8 Orkestra - Fly away
35 22 9 U2 - Mysterious ways
36 21 7 Bonnie Raitt - I can't make you love me
37 -- 1 R. Kelly - You've got that vibe
38 -- 1 Four Horsemen - Nobody said it was easy
39 -- 1 Crowded House - It's only natural
40 26 6 Amsterdam School - Lady

Al zes weken op 1, al 11 weken in mijn top 40 en zelfs momenteel de langst genoteerde plaat: The unforgiven.

Ook hier zes binnenkomers deze week. De hoogste op 24, van James die met zijn vorige single nog steeds stijgt en inmiddels op 2 beland is. Born of frustration vind ik wel de beste van deze band, met de mooie contradictie tussen een ongelukkige tekst en veel gejoel en ge-lalala.

Op 25 de opvolger van nummer 1-hit Arms of a dream, maar aangezien ik die (dacht ik) niet bij anderen gezien heb, zal het nu niet anders zijn. Toch is Heaven on Earth weer een uitstekende, broeierig klinkende opzwepende song van de zangeres met de schorre stem, Laurie Freelove. Misschien toch eens draaien?

Op 33 singer-songwriter Chris Whitley, die we al eerder langs zagen komen met Livin' with the law. Big sky country is uit hetzelfde hout gesneden, misschien is het refrein nog wat vlotter.

Op 37 de grote Amerikaanse ster R. Kelly met zijn enige wapenfeit in mijn top 40 ooit: She's got that vibe. Retecommercieel is het sowieso, maar dit klinkt ook melodieus prima; de meervoudige vocalen werken prima, dus dan kun je zomaar in mijn top 40 terecht komen.

Op 38 een traditionele rockband (denk Black Crowes, Dan Baird etc.) met een echte meeschreeuwer, waar ik nu niet zo veel aan vind.

Op 39 Crowded House met zo'n harmonieus gezongen luisterliedje, It's only natural. Niet verkeerd, begrijp me goed, maar de verering die deze band met dit soort liedjes vaak krijgt, heeft mij altijd verbaasd. En dan te bedenken dat het een subliem juweel als I hope I never van Split Enz op dit moment de grootste moeite heeft om in de MuMe-ladder door te mogen gaan (ja, dit was gratis reclame).

Top 30 25-01-1992 week 4

01 02 07 Tom Petty & The Heartbreakers - Out in the cold
02 06 02 U2 - Until the end of the world
03 01 06 Bad English - Time stood still
04 04 05 Genesis - I can't dance
05 08 03 Eric Clapton - Tears in heaven
06 09 03 The Wonder Stuff - Welcome to the cheap seats
07 05 05 The Stone Roses - Waterfall
08 03 07 Nirvana - On a plain
09 22 02 James - Born of frustration
10 12 04 The Blessing - Highway 5
11 15 02 Pearl Jam - Oceans
12 10 06 Revolver - Crimson
13 13 04 Talking Heads - Sax and violins
14 07 09 Guns N'Roses- Live & let die
15 16 06 Garland Jeffreys - The Answer
16 20 03 Crowded House - It's only natural
http://thumbs.picclick.com/00/s/OTcwWDE2MDA=/z/B90AAOSwl9BWNnn2/$/Teenage-Fanclub-What-you-do-to-me-7-_1.jpg

17 --- 01 Teenage Fanclub - What you do to me
18 --- 01 A House - You're too young
19 18 04 Van Halen - Top of the world
20 11 09 School of Fish - 3 strange days
21 14 08 Queen - These are the days of my life
22 29 02 Chris Isaak - Blue Spanish Sky
23 23 04 Status Quo - Rock 'til you drop
24 --- 01 Mike & The Mechanics - Everybody gets a second chance
25 28 03 Smithereens - Too much passion
26 30 02 Michael Jackson - Remember the time
27 19 05 Lush - For love
28 17 09 Levellers - Far from home
29 --- 01 Clannad & Paul Young - Both sides now
30 21 10 Catherine Wheel - Black metallic

Verdwenen:

Talk talk - Acension day
Beautiful South - Old red eyes
Fish - Credo
U2 - Mysterious ways

Ik heb ernstig getwijfeld aan het opnieuw plaatsen van de Manic Street Preachers met You love us. Het is een nummer van vorig jaar, een mooie hit, 10 weken genoteerd hoogste plek 3. Er is een nieuwe versie uitgebracht in januari 1992, een nog weer (sterk) verbeterde, meer rockerige versie.

Maar ik zie er maar van af. Ondanks onmiskenbare kwaliteiten, dit is wat dicht op elkaar. En zonder hits zullen de MSP in 1992 nu ook weer niet zitten. In Engeland hadden ze er minder moeite mee. Ik twijfel er trouwens aan, of ik vorig jaar de ene en andere versie al uit elkaar wist te halen

Er zijn uiteraard meer mooie platen op dit ogenblik. Zo vind ik A House een hele aardige ontdekking. Mooie song. Ook de blijvertjes van de Teenage Fanclub en zelfs de oude Mike Rutherford hebben (weer) erg hun best gedaan.

Tipparade: week 3 van 1992.

24. Genesis - I Can't Dance
Hun grootste hit, toch wel opmerkelijk. Niet hun beste nummer - hun jaren '70-werk was toch wel spannender en inventiever - maar geinige clip en dito song en de productie is gelukkig meer naturel gehouden.
Cijfer: 8

25. Yoyo Honey - Groove On
Kende ik niet (meer), vrij soulvol funky nummer met eigentijdse productie maar toch vrij aparte en rijke arrangementen zoals die zachte violen. Doet mij wat denken aan Soul ll Soul, verdiende beslist meer dan de tipparade.
Cijfer: 7,5

26. Sonic Surfers - Having A Great Time
Het nadeel met dit soort (eurohouse)nummers is dat ze onderling inwisselbaar zijn, ze verschillen weinig van elkaar en er is nauwelijks sprake van eigenheid. Dit is weer 13-in-een-dozijn met mannelijke rap en (matige) vrouwelijke zang.
Cijfer: 4

27. Def La Desh & The Fresh Witness - Feel The Rhythm
Dit is ook moeilijk origineel te noemen maar heeft meer vaart en vitaliteit dan vorig nummer door de soulvolle benadering en heftige raps en ook de jazzy piano in het midden.
Cijfer: 7

28. Martika - Martika's Kitchen
Een simpel nummer dat op geen enkel vlak eruit springt en daardoor in de vergetelheid is geraakt. Zit in de categorie 'kan gaan' ...
Cijfer: 5

29. Natural Life - Strange World
Veel onbekende nummers deze week (maar die tijd volgde ik minder de hitlijsten en meer de 'alternatieve' rock). Geen slecht nummer - in Madchester-stijl - met eigentijds ritme maar opzienbarend is het ook niet.
Cijfer: 6

30. Clivillés & Cole - Pride (In The Name Of Love)
Dit kende ik nog vaag maar is mij niet bijgebleven. Ook zit zou ermee door kunnen maar na een tijd slaat de verveling wel toe.
Cijfer: 5

03 02 AW
01 02 10 Tori Amos - Silent All These Years #1
02 01 10 U2 - Mysterious Ways #7
03 10 02 Shakespears Sister - Stay
04 04 05 The Stone Roses - Waterfall
05 06 03 Paula Abdul - Vibeology
06 03 11 Throwing Muses - Not Too Soon #2
07 05 16 Deacon Blue - Closing Time
08 ** 01 James - Born of Frustration
09 07 03 Jam & Spoon - Stella
10 09 05 The Prodigy - Everybody In The Place
11 ** 01 U2 - Until the End of the World
12 11 09 Stevie Nicks - I Can't Wait
13 14 06 Sugarcubes - Hit
14 ** 01 Luka Bloom - I Need Love
15 08 10 James - Sound
16 12 07 Bradley Strider - Bradley's Beat
17 15 05 Lush - For Love
18 17 03 Aphex Twin - Digeridoo
19 13 10 Kate Bush - Rocket Man
20 29 02 Crowded House - It's Only Natural
21 26 03 Chris Isaak - Blue Spanish Sky
22 18 12 Midi Rain - Always
23 40 02 N.W.A. - The Dayz of Wayback
24 22 10 De La Soul - Keepin' The Faith
25 ** 01 Michael Jackson - Remember The Time
26 20 12 PJ Harvey - Dress
27 19 14 Poppy Factory - Fabulous Beast
28 28 06 Polvo - Vibracobra
29 21 10 Mercury Rev - Car Wash Hair
30 16 08 The KLF ft. Tammy Wynette - Justified and Ancient
31 31 02 Matthew Sweet - Divine Intervention
32 24 08 A House - Endless Art
33 ** 01 CeCe Peniston - We Got A Love Thang
34 ** 01 Jah Wobble's Invaders of the Heart - Visions of You
35 23 08 Ministry - Jesus Built My Hotrod
36 ** 01 The High Llamas - Travel
37 27 07 Thee Headcoats - Girl From '62
38 ** 01 Apotheosis - O Fortuna
39 25 06 Shades of Rhythm - Ecstacy
40 35 07 Pixies - Motorway to Roswell

exit:
Rising High Collective - Fever Called Love
Fortuna ft. Satenig - O Fortuna
E-Dancer - Pump The Move
Pizzicato Five - Twiggy twiggy
Teenage Fanclub - The Concept
Kicks Like A Mule - The Bouncer
Digital Underground - Kiss You Back
Love Battery - Foot

Kleine opruiming met 4 platen die 10 of meer weken langer genoteerd stonden die nu buiten de boot vallen.

De platen van James en U2 kende ik al en zijn natuurlijk geweldig. Volgens mij had ik het nummer van Luka Bloom ook wel eens gehoord, maar die zat in ieder geval niet meer in mijn systeem. Wat een geweldige cover zeg. Meestal vind ik het wat flauw en goedkoop als iemand een akoestische cover maakt van een hiphopnummer (zo heeft Milow ooit een nummer van Justin Timberlake en 50 Cent verpest), maar deze is echt heel tof. Hulde aan Luka!

Ook nieuw binnen komt Michael Jackson met een van de beste singles van het Dangerous-album. Deze vind ik in ieder geval een stuk beter dan Black or White. Ook is er ruimte voor de hits van CeCe Peniston en dan toch nog de neurohouse van Apotheosis. Inhakend op de eerdere discussie weet ik dat veel van dit soort nummers op de Techno Trance reeks te vinden waren. Daarop stonden vaak net stevigere nummers dan op de Turn Up The Bass-verzamelaarz.

In de alternatieve hoek is er ruimte voor The High Llamas, die hier een maandje rondje moest draaien om de lijst te halen. Heel erg Beatlesque liedje overigens. Ook Jah Wobble had even nodig met een mellow nummer met een fijne groove. Fijne vocalen van Sinead O'Connor trouwens.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:52 uur

geplaatst: vandaag om 11:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.