menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1999 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
avatar van johan de witt
Week 40:

01 02 06 James - Sometimes #1
02 01 08 The Juliana Hatfield Three - My Sister #1
03 05 06 Stereolab - Lo Boob Oscillator
04 03 08 Björk - Venus As a Boy
05 04 09 New Order - World (The Price Of Love)
06 06 07 Stereolab - Jenny Ondioline
07 08 06 Nirvana - Heart-Shaped Box
08 09 04 Lloyd Cole - So You'd Like To Save the World
09 10 05 Tindersticks - City Sickness
10 12 05 Cocteau Twins - Evangeline

11 13 05 Cranes - Jewel
12 19 02 The Flaming Lips - She Don't Use Jelly
13 16 03 Gorky - Berejager
14 14 05 Teenage Fanclub - Norman 3
15 15 04 Manic Street Preachers - Roses in the Hospital
16 17 03 Crowded House - Distant Sun
17 18 02 Grant McLennan - Lighting Fires
18 ---- 01 The Boo Radleys - Wish I Was Skinny
19 ---- 01 Madder Rose- Swim
20 ---- 01 Popsicle - Hey Princess

Verdwenen:
The Breeders - Cannonball #2 (8 wk)
Magnapop - Texas (6 wk)
The Serenes - Every Sunday (8 wk)

avatar van ranja
Geen idee waarom ik destijds Wish I Was Skinny gemist heb, waarschijnlijk nooit als single/clip gehoord.

avatar van johan de witt
Popsicle erg leuke ontdekking, die kende ik niet.
Delicious Monster ook leuk trouwens, die klopt aan de deur

avatar van luigifort
01 01 01 U2 - Lemon
02 01 01 Cocteau Twins - Evangeline
03 01 01 Duran Duran - Too Much Information
04 01 01 Depeche Mode - Condemnation
05 01 01 New Order - World (The Price Of Love)
06 01 01 Nirvana - Heart-Shaped Box
07 01 01 Pet Shop Boys - Go West
08 01 01 Radiohead - Stop Whispering
09 01 01 James - Sometimes
10 01 01 Manic Street Preachers - Roses in the Hospital

11 01 01 Tindersticks - City Sickness
12 01 01 Crowded House - Distant Sun
13 01 01 The Serenes - Every Sunday
14 01 01 Bjørk - Venus As a Boy
15 01 01 The Breeders - Cannonball

16-20 morgen...

avatar van Poeha
Die waren niet op tijd binnen?

avatar van luigifort
Moet ik eerst gaan luisteren uit jullie lijsten. Deze kende ik al...

avatar van Marzipaintree
ranja schreef:
Het album staat op 19 oktober, ik denk dat de eerste single wel eerder op de radio of mtv te horen is geweest, misschien een premiere ergens. Misschien op sommige kanalen wel eerder dan de single fysiek verkrijgbaar was. In elk geval kende ik 'm destijds blijkbaar wel al.
Deze radio release kan helemaal kloppen. Het album werd (deels) al eind september op de radio gedraaid en op 2 oktober 1993 door Muziekkrant Oor gerecenseerd. De releasedata voor de verkoop door publiek zijn inderdaad later, volgens mij dus na 9 oktober.
musician schreef:
Ik weet niet waar je kijkt, maar in de Tipparade komt Go van Pearl Jam binnen op 16 oktober. Dan ben je al zeker een weekje oud en inmiddels blijkbaar door de ballotagecommissie van de samenstellers van de Tipparade heen gekomen. En te koop als (cd-)single anders is de Tipparade niet mogelijk.
De tipparade wordt meestal op maandag (in het geval van 16 oktober op 11 oktober 1993) samengesteld op basis van hitkansen, niet op basis van verkoopcijfers.
Strikt genomen hoeft de single op 11 oktober nog niet uit te zijn maar in ieder geval heeft de platenmaatschappij de intentie gegeven dat die op single uit gaat komen in die week. Dus men gaat ervan uit dat die vanaf 16 oktober te koop is.
Ik vermoed dat de single vanaf 14 oktober voor het eerst in Nederland te koop was.
Ik vind het dan wel weer merkwaardig waarom zoveel internetbronnen de single op 25 oktober hebben staan als officiele releasedatum.

avatar van musician
Marzipaintree schreef:
De tipparade wordt meestal op maandag (in het geval van 16 oktober op 11 oktober 1993) samengesteld op basis van hitkansen, niet op basis van verkoopcijfers.
Strikt genomen hoeft de single op 11 oktober nog niet uit te zijn maar in ieder geval heeft de platenmaatschappij de intentie gegeven dat die op single uit gaat komen in die week. Dus men gaat ervan uit dat die vanaf 16 oktober te koop is.
Ik vermoed dat de single vanaf 14 oktober voor het eerst in Nederland te koop was.
Ik vind het dan wel weer merkwaardig waarom zoveel internetbronnen de single op 25 oktober hebben staan als officiele releasedatum.

Nope. Wie werkt(e) met de Top 40 en de Tipparade heeft als zichzelf respecterend platen of cd verkoper (dat kon nog worden gezegd in 1993) via de groothandel de nummers in huis.

Het is volstrekt ondenkbaar dat de samenstellers van de Tipparade (blijkbaar) vóór een releasedatum tracks gaan beoordelen op "hitkansen". Wat als de platenmaatschappij er later maar van afziet?

Er bestond geen internet laat staan online beluisteren dus zodra nummers in de Tipparade kwamen ontstond er de vraag van kopers en die moest uiteraard worden beantwoord. Dat er wel eens problemen waren met leveren kon gebeuren, maar dat kon ook bij een single die al 6 weken in de Top 40 stond.

De Tipparade was al niet de snelste van het snelste. Ik had nieuwe nummers soms al weken in huis, voordat de Tipparade er eens een keer mee kwam. En de groothandel maar "leuren" met hun waar richting de Stichting Nederlandse Top 40!

avatar van vigil
Week 40

01. (01.) (7 wk) Jean Michel Jarre - Chronologie part. 2 #3
02. (04.) (6 wk) James - Sometimes
03. (02.) (9 wk) New Order - World (The Price Of Love)
04. (07.) (6 wk) Pet Shop Boys – Go West
05. (08.) (5 wk) Depeche Mode - Condemnation
06. (03.) (7 wk) Robert Plant - Calling to you
07. (05.) (10 wk) The Beloved – Outerspace Girl
08. (06.) The Shamen – Coming Strong (SOS EP) #2
09. (15.) (3 wk) Frankie Goes to Hollywood – Relax ‘93
10. (12.) (5 wk) OMD - Everyday
11. (11.) (7 wk) Prodigal Sons - You still think
12. (13.) (6 wk) Moby – Move (You Make Me Feel)
13. (10) (7 wk) Paul Weller - Wild Wood
14. (18.) (4 wk) Dream Theater - Another day
15. (09.) Herbert Grönemeyer - Chaos
16. (19.) (6 wk) a-ha – Angel
17. (17.) (9 wk)The Breeders - Cannonball
18. (24.) (3 wk) Belinda Carlisle - Big Scary Animal
19. (22.) (5 wk) The Wonder Stuff - On the Ropes
20. (14.) (11 wk) Stakka bo - Here we go
21. (33.) (2 wk) Pearl Jam – Go
22. (20.) (7 wk) Carter the Unstoppable Sex Machine - Lean on Me, I Won't Fall Over
23. (29.) (4 wk) Crowded House – Distant Sun
24. (16.) Jesus Jones - Zoeroes and ones #4
25. (26.) (5 wk) Tim Finn – Hit The Ground Running
26. (23.) (8 wk) Sting - Shape of my Heart
27. (28.) (5 wk) Peter Gabriel - Kiss that Frog
28. (30.) (3 wk) World Party – All I Gave
29. (32.) (3 wk) Morphine - Buena
30. (31.) (5 wk) Kate Bush - Rubberband Girl
31. (36.) (2 wk) Radiohead - Stop Whispering
32. (--) (1 wk) Gin Blossoms - Mrs. Rita
33. (--) (1 wk) Blur - Sunday Sunday
34. (35.) (3 wk) The Verve - Slide away
35. (37.) (2 wk) Guru - Loungin' (ft. Donald Byrd)
36. (--) (1 wk) Carter U.S.M. - Lenny And Terence
37. (--) (1 wk) William Orbit-Time To Get Wize
38. (--) (1 wk) Boo Radleys - Wish I was Skinny
39. (34.) (4 wk) Lloyd Cole - So You'd Like To Save the World
40. (39.) (2 wk) Spin Doctors - Jimmy Olsen's Blues

https://img.discogs.com/vHOsKDkqdlcciJHmHYLskTggO3c=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-3830250-1520628314-4630.jpeg.jpg

Verdwenen:
Paul Weller - Sunflower
The Waterboys - Glastonbury song
Duran Duran – Too Much Information
Therapy? - Opal Mantra
De Jazzpolitie - Ze Zijn Terug

avatar van herman
musician schreef:

De artiesten met nieuwe songs zijn verder bekend, ik moest alleen even diep graven naar Gin Blossoms. Maar de band rond zanger Robin Wilson bestaat al sinds 1987 (met een pauze tussen 1997-2002) en heeft zelfs een paar maanden terug nog een nieuw album uitgebracht.

Daar word ik dan blij van, want dan kan ik ook gelijk voor het 2018 topic aan de slag, de wekelijkse zoektocht naar nieuwe nummers!

Hey Jealousy is ook een topnummer van Gin Blossoms. Volgens mij ook wel zijn signature song. Stond een half jaar geleden genoteerd bij mij en vigil.

avatar van ranja
herman schreef:
(quote)

Hey Jealousy is ook een topnummer van Gin Blossoms. Volgens mij ook wel zijn signature song. Stond een half jaar geleden genoteerd bij mij en vigil.

Hey Jealousy ken ik vooral van het spel Songpop, wel gaaf nummer

avatar van luigifort
01 01 01 U2 - Lemon
02 01 01 Cocteau Twins - Evangeline
03 01 01 Duran Duran - Too Much Information
04 01 01 Depeche Mode - Condemnation
05 01 01 New Order - World (The Price Of Love)
06 01 01 Nirvana - Heart-Shaped Box
07 01 01 Pet Shop Boys - Go West
08 01 01 Radiohead - Stop Whispering
09 01 01 James - Sometimes
10 01 01 Manic Street Preachers - Roses in the Hospital

11 01 01 Tindersticks - City Sickness
12 01 01 Crowded House - Distant Sun
13 01 01 The Serenes - Every Sunday
14 01 01 Bjørk - Venus As a Boy
15 01 01 The Breeders - Cannonball
16 01 01 Madder Rose - Swim
17 01 01 Grant McLennan - Lighting Fires
18 01 01 Boo Radleys - Wish I Was Skinny
19 01 01 The Verve - Slide Away
20 01 01 Gorky - Berejager

avatar van Marzipaintree
musician schreef:
Het is volstrekt ondenkbaar dat de samenstellers van de Tipparade (blijkbaar) vóór een releasedatum tracks gaan beoordelen op "hitkansen". Wat als de platenmaatschappij er later maar van afziet?
Dat kwam niet voor, de detailhandel had al ingekocht. En verreweg de meeste singles in de tipparade zijn van na de releasedatum, alleen dat geldt volgens mij niet voor deze van Pearl Jam.

musician schreef:
De Tipparade was al niet de snelste van het snelste. Ik had nieuwe nummers soms al weken in huis, voordat de Tipparade er eens een keer mee kwam. En de groothandel maar "leuren" met hun waar richting de Stichting Nederlandse Top 40!
Dat klopt, daar zijn veel voorbeelden van. Maar als het om grote groepen ging zoals in de jaren 70 Abba en in de jaren 90 Pearl Jam dan was de tipparade er snel bij.

avatar van Marzipaintree
herman schreef:
Hey Jealousy is ook een topnummer van Gin Blossoms. Volgens mij ook wel zijn signature song. Stond een half jaar geleden genoteerd bij mij en vigil.
En later ook bij Poeha.
"Lost Horizons" stond ook al eerder bij herman en in mijn index-8 1992 (toen ten onrechte zonder ster).
En "Mrs. Rita" stond al in mijn index-3 1993 (toen terecht zonder ster) gepubliceerd hier op 22 mei.

avatar van Onweerwolf
ONWEERWOLF'S KWARTEEUW LIJST

Jaargang 2 - Week 93
zondag 10 oktober 1993

dw vw aw artiest - titel (aantal x op nummer 1)

01. (02) 17 Def Dames Dope - Ain't Nothin' To It #2
02. (01) 15 Pin-Occhio - Pinocchio #3
03. (03) 10 Gabrielle - Dreams
04. (05) 07 Robin S - Luv 4 Luv
05. (09) 03 Willeke Alberti - Het Wijnfeest
06. (13) 02 Pet Shop Boys - Go West
07. (07) 20 Guns N' Roses - Civil War #2
08. (08) 03 French Connection - I Don't Like Reggae
09. (04) 06 Pin-Occhio - Tu Tatuta Tuta Ta
10. (12) 04 De Jazzpolitie - Ze Zijn Terug

11. (06) 15 The Beloved - Sweet Harmony #5
12. (----) 01 Soul Asylum - Runaway Train
13. (11) 05 2 Unlimited - Faces
14. (16) 16 The Hobnail Boots - The Sunray In Your Eyes
15. (21) 10 Culture Beat - Mr. Vain
16. (22) 02 Melissa Etheridge - I'm The Only One
17. (10) 07 Ace Of Base - Happy Nation
18. (19) 03 Culture Beat - Got To Get It
19. (14) 07 Björk - Human Behaviour
20. (15) 04 M People - One Night In Heaven

21. (17) 09 Dance 2 Trance - Take A Free Fall
22. (18) 15 Snow - Girl I've Been Hurt
23. (20) 06 East 17 - West End Girls
24. (25) 12 4 Non Blondes - What's Up #1
25. (----) 01 Dajae - U Got Me Up
26. (----) 01 SWV - Right Here/Human Nature
27. (----) 01 Urban Cookie Collective - The Key: The Secret
28. (23) 06 Billy Joel - The River Of Dreams
29. (30) 30 Ace Of Base - All That She Wants #5
30. (26) 17 Ace Of Base - Wheel Of Fortune

Verdwenen deze week:

Twenty 4 Seven - Slave To The Music (4 weken)
Tatjana - Feel Good (9 weken)
Sting - Fields Of Gold (5 weken)
Madonna - Rain (3 weken)

Vier maal dames in de top 5, Gretz is vast met terugwerkende kracht trots op me.

avatar van Gretz
Onweerwolf schreef:

Vier maal dames in de top 5, Gretz is vast met terugwerkende kracht trots op me.

Ben echt supertrots OWW'je Het is dat al deze muziek in je lijst tenminste een kwart eeuw oud is, anders had ik met plezier je playlist eens aangezet. Gabrielle - Dreams heb ik trouwens tot juni 2003 een heel mooi nummer gevonden. Daarna was het plotseling over met de liefde.

avatar van Onweerwolf
Gabrielle heeft de tand des tijds niet helemaal goed doorstaan inderdaad. Itt een Robin S, die vind ik nog steeds erg goed.

avatar van ranja
Bij mij zomaar 2 mannenstemmen in de top 5 bijzonder. Dat was in 1993 ook al een aantal weken geleden trouwens.
Net als in m'n 2018 lijst trouwens, nauwelijks een mannenstem in m'n top 30 te bekennen... (afgelopen week 2)

avatar van herman
Bij mij is het redelijk 50/50

Niks mis met een muziek van een kwart eeuw oud overigens. Echt weer enorm genoten van mijn lijst deze week. Wat mij betreft is dit zo ongeveer de beste tijd die er is geweest qua popmuziek.

avatar van ranja
herman schreef:
Wat mij betreft is dit zo ongeveer de beste tijd die er is geweest qua popmuziek.

Ja zeker... 90s als geheel en zeker de periode ca. 92-95 echt geweldig.
Nog steeds is veel van de muziek die ik goed vind op een of andere manier te linken aan die periode.
Neem een Pip Blom of Waxahatchee, puur 90s geluid.

avatar van ranboy
Gezamenlijke weeklijst van 10 oktober 1993




10-okt 3-okt w pnt Artiest Titel deelnemers
1 1 7 91 Nirvana - Heart-shaped box 2* ( 7 )
2 2 4 76 Kate Bush - Rubberband girl ( 5 )
3 8 3 72 Pet Shop Boys - Go west ( 5 )
4 13 2 61 U2 - Lemon ( 5 )
5 11 8 53 New Order - World (The price of love) ( 4 )
6 15 3 51 James - Sometimes ( 3 )
7 7 4 48 Souls of Mischief - 93 'Til Infinity ( 3 )
8 4 7 47 Juliana Hatfield Three - My sister ( 3 )
9 5 5 45 Cracker - Low ( 3 )
10 9 6 44 Björk - Venus as a boy ( 4 )
11 6 4 42 Stereolab - Lo boob oscillator ( 4 )
12 -- 1 41 Depeche Mode - Condemnation ( 3 )
13 10 4 39 Moby - Move ( 3 )
14 3 9 37 The Breeders - Cannonball 5* ( 4 )
15 17 2 37 Smashing Pumpkins - Today ( 4 )
16 12 4 36 The Afghan Wigs - Gentlemen ( 2 )
17 -- 1 35 Tindersticks - City sickness ( 3 )
18 -- 1 34 Radiohead - Stop whispering ( 4 )
19 14 5 30 Robert Plant - Calling to you ( 2 )
20 18 4 30 Stereolab - Jenny Ondioline ( 2 )

Verdwijners:
3w Shades of Rhythm - Sound of Eden
6w Orbital - Lush
1w Prodigal Sons - You still think

Hierbij onze nieuwe gezamenlijke weeklijst, gebaseerd op 11 verse lijstjes. Deze week heeft luigifort zich weer bij ons gevoegd, en de gevolgen zijn in de lijst terug te zien. Kate Bush zou gelijk in punten zijn geweest met de nummer 1 Nirvana als luigifort er niet was geweest, maar nu is het verschil 15 punten, en wordt het toch erg lastig voor Kate Bush om over Nirvana heen te gaan. 3 t/m 6 zijn ook snelle stijgers dankzij de nieuwe lijst. Ik hoop wel dat luigi het nu een tijdje vol houdt, anders gaat de lijst weer alle kanten op .

Ook alle binnenkomers zijn mede dankzij luigifort (als hij er niet bij was, zouden deze drie niet deze week binnenkomen). Op 12 zien we MuMe-favorieten Depeche Mode met een gospelachtige track (zowel muzikaal als tekstueel); ze maken duidelijk een spirituele fase door. Op 17 alweer de derde single in korte tijd van Tindersticks, en opnieuw horen we de warme stem van Stuart A. Staples in een fijne muzikale achtergrond. Op 18 ook de derde single van Radiohead van één album, Stop whispering, waarin Thom Yorke (conform de titel) de longen aardig zijn lijf zingt.

Tip van de week is Go van Pearl Jam, dat nu al op het randje van de gezamenlijke staat.

avatar van ranboy
Voor de aardigheid ook een overzichtje van wie van ons de grootste gemene deler is, en wie het meest zijn eigen gang gaat. Je ziet: het aantal top 20 noteringen in iemands lijstje dat ook in de gezamenlijke 20 staat en de user:

11 herman
10 luigifort
10 marzipaintree
8 musician
8 johandewitt
7 pure shores
7 vigil
5 ranboy
4 ranja
2 angelo
1 onweerwolf

avatar van ranja
Leuk lijstje wel, nou zitten daar natuurlijk ook mensen bij die hun lijst van toen posten, mensen die de 90s hebben meegemaakt en nu een nieuwe lijst maken en mensen die de 90s alleen van horen zeggen kennen Daar kan ook nog verschil in zitten misschien.
Ik geloof wel dat mijn 'invloed' hier groter is dan in de lijst van 2018 (paar weken geleden had ik er hier zeker meer dan de 4 van nu)

avatar van ranboy
Het maakt zeker uit of je de lijst nu, achteraf maakt, of toen al. Ik denk zelfs dat de onderste vier users (met de minste overlap dus) allemaal hun lijstjes van toen posten, en de anderen hem nu maken. Alleen van Angelo ben ik niet helemaal zeker.

avatar van herman
Leuk om te zien. Ik heb wel het gevoel dat de andere 9 nummers uit mijn top 20 weinig navolging krijgen, volgens mij stonden mijn vorige 2 nummers 1 bij niemand anders in de lijst...

Nog een paar weken en dan kan ik ook mijn lijstjes van destijds gaan posten. Dan zak ik flink in dit overzicht.

Ik kwam trouwens nog een dame tegen in mijn tips. Nummer gaat het bij mij niet halen, maar wel grappig om Shirley Manson te zien voordat zij Garbage in dienst ging:
Angelfish - Suffocate Me (Official Video) - YouTube

avatar van vigil
Klagen over te weinig navolging en dan bovenaan het "gemene deler" lijstje staan, dan had ik met terugwerkende kracht toch meer reden tot klagen

avatar van luigifort
ranboy schreef:
Ik hoop wel dat luigi het nu een tijdje vol houdt, anders gaat de lijst weer alle kanten op .

Als ik 4 x genoemd wordt moet ik haast wel mn best blijven doen

avatar van herman
vigil schreef:
Klagen over te weinig navolging en dan bovenaan het "gemene deler" lijstje staan, dan had ik met terugwerkende kracht toch meer reden tot klagen

Oh het is geen geklaag hoor, maar wel opmerkelijk dat uitgerekend die nummers 1 bij niemand anders terugkwamen. Maar alles wat niet elektronisch is in mijn lijst vind ik zeker bij anderen terug en dat is toch ook wel zo leuk.

Op Robert Palmer na vind ik de hele weeklijst sowieso wel prima deze week.

avatar van ranboy
herman schreef:


Op Robert Palmer na vind ik de hele weeklijst sowieso wel prima deze week.


Je hebt mazzel Herman, er staat helemaal geen Robert Palmer in de gezamenlijke .

avatar van herman
Die andere Robert dan

Gast
geplaatst: vandaag om 22:11 uur

geplaatst: vandaag om 22:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.