Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
1
geplaatst: 27 december 2017, 22:33 uur
Misterfool schreef:
Dat was een reactie op een misinterpretatie van mijn berichten door Kaj, Tony.
Dat was een reactie op een misinterpretatie van mijn berichten door Kaj, Tony.
Je quote fungeert enkel en alleen als een kapstokje voor mijn grapjas, ik heb me verder gelukkig niet in de discussie verdiept. Zit lekker de Classic Jazz lijst van ECM (Jazzlabel) op Spotify te luisteren. Nog bedankt voor de tip, Mju!!! Jazz, ja, ik luister zowat nergens anders meer naar, dus, volgens sommigen hier heb ik dan als muziekliefhebber sowieso geen recht van spreken tgv tunnelvisie.

2
geplaatst: 27 december 2017, 22:41 uur
Tony Om maar serieus in te gaan op jouw voorbeeld. Als ik geïnteresseerd ben in truckersrock. Wie zou ik eerder contacteren jij of die kerel waarmee jij gesproken hebt?
Ik hoop niet dat ie boos wordt, maar ik zou B.Robertson eens vragen....
2
geplaatst: 27 december 2017, 22:45 uur
Tony schreef:
We kennen een stel van het schoolplein, onze dochters zitten in dezelfde klas, en de moeders zijn een tijd geleden in gesprek geraakt over de uit de hand gelopen muziekhobby van hun mannetjes. Die andere gast was dus volgens mijn vrouw ook muziekliefhebber, bezoekt dus ook regelmatig concerten, struint ook beurzen en rommelmarkten af op zoek naar zeldzame LP's en CD's, heeft zelfs een eigen muziekkamer waar hij regelmatig te vinden is om zijn zwaar uitdijende muziekcollectie te beluisteren op een veel te dure hifi installatie, kortom, hij besteedt veel te veel geld aan die hobby, net als ik. Niet verder gevraagd naar wat voor muziek die andere manlief dan luistert, maar het klonk goed.... Dus ik opgetogen naar die gast toe, de eerstvolgende keer dat we samen onze dochters naar school brachten, in de hoop eindelijk eens een gelijkgestemde in levenden lijve te ontmoeten. Tja, allebei muziekliefhebbers, nemen het allebei heel serieus, maar geen enkel album in onze collecties komt overeen. Henk Wijngaard is zijn favoriete artiest, truckersrock zijn favoriete genre, en ik heb nooit geweten dat je daar ook een hele muziekcollectie van kunt opbouwen. Ik luister nog liever naar Nick & Simon dan naar alles wat die gast opnoemde. Maar wel een muziekliefhebber, he? Want waarschijnlijk tot tranen geroerd bij menig favoriet nummertje en zijn top 10 voor de eigen begrafenis al op papier gezet. Net als ik. Hoop dat ik er nooit naartoe hoef, al is het alleen al uit angst voor wat ik te horen zal krijgen op zijn begrafenis. Tot zover mijn definitie van een muziekliefhebber.
We kennen een stel van het schoolplein, onze dochters zitten in dezelfde klas, en de moeders zijn een tijd geleden in gesprek geraakt over de uit de hand gelopen muziekhobby van hun mannetjes. Die andere gast was dus volgens mijn vrouw ook muziekliefhebber, bezoekt dus ook regelmatig concerten, struint ook beurzen en rommelmarkten af op zoek naar zeldzame LP's en CD's, heeft zelfs een eigen muziekkamer waar hij regelmatig te vinden is om zijn zwaar uitdijende muziekcollectie te beluisteren op een veel te dure hifi installatie, kortom, hij besteedt veel te veel geld aan die hobby, net als ik. Niet verder gevraagd naar wat voor muziek die andere manlief dan luistert, maar het klonk goed.... Dus ik opgetogen naar die gast toe, de eerstvolgende keer dat we samen onze dochters naar school brachten, in de hoop eindelijk eens een gelijkgestemde in levenden lijve te ontmoeten. Tja, allebei muziekliefhebbers, nemen het allebei heel serieus, maar geen enkel album in onze collecties komt overeen. Henk Wijngaard is zijn favoriete artiest, truckersrock zijn favoriete genre, en ik heb nooit geweten dat je daar ook een hele muziekcollectie van kunt opbouwen. Ik luister nog liever naar Nick & Simon dan naar alles wat die gast opnoemde. Maar wel een muziekliefhebber, he? Want waarschijnlijk tot tranen geroerd bij menig favoriet nummertje en zijn top 10 voor de eigen begrafenis al op papier gezet. Net als ik. Hoop dat ik er nooit naartoe hoef, al is het alleen al uit angst voor wat ik te horen zal krijgen op zijn begrafenis. Tot zover mijn definitie van een muziekliefhebber.
Kijk, gewoon eind december met het beste verhaal van het jaar op MuMe op de proppen komen. Dat zie ik graag

/edit: heb toevallig eerder vanavond 3 nummers voor m'n uitvaart aan het papier toevertrouwd. Ik moet tot m'n spijt bekennen dat daar geen truckersrock bij zat.
1
Misterfool
geplaatst: 27 december 2017, 22:49 uur
Kijk en dan heb je precies mijn punt te pakken. Omdat hij veel weet van truckersrock, kan hij mensen daarover goed informeren. Hij heeft een zekere kennis van zaken die zijn mening onderpint. Gezien het feit dat hij ook andere muziek beluisterd kan hij dat ook afzetten tegen andere genre's. Dat geeft, ten aanzien van mensen die die kennis niet hebben, een zekere meerwaarde.
Anderzins, ik heb best wat poëzie gelezen, maar ik ken te weinig poëzie om daarover echt een goed onderbouwde mening te vormen. Ik ken gewoon simpelweg te weinig. Mijn toplijst voor poëzie wordt dan waarschijnlijk erg kort door de bocht en eenzijdig. De toplijst van een poëziekenner heeft dan een zekere meerwaarde boven die van mij. Dat betekent overigens niet dat mijn toplijst dan gelijk betekenisloos is. Dat mijn mening niks waard is, of dat ik per se leuk moet vinden wat die poëzieliefhebber leuk vind.
Mijn mening heb ik hier verder wel aardig goed samengevat:
Misterfool schreef:
Edit: als we kijken naar de toplijst hier om MuMe versus die van de top 2000. Op Musicmeter weet ik dat mensen doorgaans veel soorten muziek beluisteren, kunnen motiveren waarom zij van een bepaald genre houden en muziek bovenal echt een kans willen geven. Een toplijst van MuMe heeft dan wel degelijk een meerwaarde op de top 2000. Bij die toplijst spelen hypes en de waan van de dag veel meer een rol. Bovendien staan bepaalde genre's buiten spel omdat te weinig mensen uit zo'n grote groep kennis hebben van bijvoorbeeld ambient.
Edit: als we kijken naar de toplijst hier om MuMe versus die van de top 2000. Op Musicmeter weet ik dat mensen doorgaans veel soorten muziek beluisteren, kunnen motiveren waarom zij van een bepaald genre houden en muziek bovenal echt een kans willen geven. Een toplijst van MuMe heeft dan wel degelijk een meerwaarde op de top 2000. Bij die toplijst spelen hypes en de waan van de dag veel meer een rol. Bovendien staan bepaalde genre's buiten spel omdat te weinig mensen uit zo'n grote groep kennis hebben van bijvoorbeeld ambient.
2
geplaatst: 27 december 2017, 23:13 uur
lennon schreef:
Het niveau waar bijvoorbeeld Nick en Simon in zitten (wat mij betreft) is de kinder verhaal boekjes. Niet zozeer omdat de muziek simpel is, maar het is muziek zonder ziel, zonder gevoel, puur gemaakt om gezellig mee te deinen en klappen.
Dit alles is niet denigrerend of arrogant bedoeld, dat is gewoon mijn beleving.
Het niveau waar bijvoorbeeld Nick en Simon in zitten (wat mij betreft) is de kinder verhaal boekjes. Niet zozeer omdat de muziek simpel is, maar het is muziek zonder ziel, zonder gevoel, puur gemaakt om gezellig mee te deinen en klappen.
Dit alles is niet denigrerend of arrogant bedoeld, dat is gewoon mijn beleving.
Dit is juist denigrerend en arrogant ten top: ''het niveau waar bijvoorbeeld Nick en Simon in zitten''. Zeggen dat de muziek van Nick en Simon geen ziel en gevoel heeft is gewoon bullshit, maakt niet uit wat je mening over de kwaliteit van de muziek is. Het zijn mannen die evenveel passie in de muziek stoppen als artiesten die op MusicMeter hoog gewaardeerd worden.
1
geplaatst: 27 december 2017, 23:23 uur
Don Cappuccino schreef:
Dit is juist denigrerend en arrogant ten top: ''het niveau waar bijvoorbeeld Nick en Simon in zitten''. Zeggen dat de muziek van Nick en Simon geen ziel en gevoel heeft is gewoon bullshit, maakt niet uit wat je mening over de kwaliteit van de muziek is. Het zijn mannen die evenveel passie in de muziek stoppen als artiesten die op MusicMeter hoog gewaardeerd worden.
(quote)
Je mag het vinden... als je goed leest zijn het dingen die ik vind...en ik zeg niet dat het zo is.
Maar je zal je wel aangesproken voelen op een of andere manier. Sorry dan.
Ze zullen er vast passie in stoppen. Het komt er alleen niet uit....
0
geplaatst: 27 december 2017, 23:28 uur
heartofsoul schreef:
Het Surinaamse koor Black Harmony vond ik echter prachtig; wát een stemmen.
(quote)
Het Surinaamse koor Black Harmony vond ik echter prachtig; wát een stemmen.
Dat ben ik met je eens.
0
Onweerwolf
geplaatst: 27 december 2017, 23:51 uur
En nou maar hopen dat B Robertson ondanks z'n kennis van truckersrock niet een 'gemiddelde man/vrouw' is want dan doet z'n mening er alsnog 'minder' toe natuurlijk.
Ik vraag me dan af hoe je dat moet uitzoeken maar er is vast wel 'iemand' die heeft bepaald hoe de 'gemiddelde man/vrouw' gedefinieerd moet worden.
Ik vraag me dan af hoe je dat moet uitzoeken maar er is vast wel 'iemand' die heeft bepaald hoe de 'gemiddelde man/vrouw' gedefinieerd moet worden.
0
geplaatst: 28 december 2017, 06:28 uur
De Top2000 is naar mijn idee altijd een lijst geweest met de meest favoriete nummers van de Radio 2 luisteraars die de moeite nemen te gaan stemmen. Niet meer en niet minder.
En iedereen heeft vervolgens zijn eigen motivatie om een nummer in zijn lijstje te zetten.
Het is als vragen aan 'de Nederlander' wat hij het favoriete eten vind: patat, pizza en shoarma staan vast hoog, terwijl het niet bepaald culinair is.
En iedereen heeft vervolgens zijn eigen motivatie om een nummer in zijn lijstje te zetten.
Het is als vragen aan 'de Nederlander' wat hij het favoriete eten vind: patat, pizza en shoarma staan vast hoog, terwijl het niet bepaald culinair is.
2
geplaatst: 28 december 2017, 08:53 uur
GrafGantz schreef:
/edit: heb toevallig eerder vanavond 3 nummers voor m'n uitvaart aan het papier toevertrouwd. Ik moet tot m'n spijt bekennen dat daar geen truckersrock bij zat.
Sorry, ik ik reken jou tot mijn allerbeste vrienden, maar als ik dat zo lees moet ik helaas toch afzeggen voor die gebeurtenis.
1
geplaatst: 28 december 2017, 09:18 uur
Drive staat wel schandalig laag in vergelijking met andere R.E.M. klassiekers
0
geplaatst: 28 december 2017, 09:31 uur
Vandaag lijkt een betere dag dan gisteren.
Heb al veel moois voorbij horen komen in de vroege uurtjes.
Heb al veel moois voorbij horen komen in de vroege uurtjes.
0
geplaatst: 28 december 2017, 09:40 uur
Hè, War On Drugs. Die zag ik niet aankomen. Toch verrassend.
0
geplaatst: 28 december 2017, 10:09 uur
Meat Loaf met 2 out of 3... echt heel erg verrast dat die nog zo hoog staat...
0
geplaatst: 28 december 2017, 10:14 uur
Maar het viel me wel op dat het toch een aardig nummer is. Niet te vaak horen, dat niet, maar zo ééns per jaar in de top2000 kan prima! The spirit of radio van Rush vanochtend vroeg helaas gemist. Volgend jaar moet er echt meer Rush in de lijst. Tom Sawyer mag sowieso niet ontbreken vind ik.
1
geplaatst: 28 december 2017, 10:24 uur
Het programma voor de komende uren ziet er ook echt prima uit. Maar dat er voor Roundabout weer maar 3 minuten is uitgetrokken blijft voor mij wel echt een doorn in het oog...
2
geplaatst: 28 december 2017, 11:28 uur
Kasparovski schreef:
Het programma voor de komende uren ziet er ook echt prima uit. Maar dat er voor Roundabout weer maar 3 minuten is uitgetrokken blijft voor mij wel echt een doorn in het oog...
Mocht je echt willen toewerken naar een mooi lijstje waar geen enkel nummer ingekort wordt, dan moet je wellicht hier eens kijken.

Zelden zo veel top 2000 gevolgd. Bevalt prima, hoewel Rob Stenders hier toch wel gemist wordt.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 december 2017, 11:45 uur
Weten we al welke context we vandaag moeten aanhouden?
0
geplaatst: 28 december 2017, 11:55 uur
Bonk schreef:
Mocht je echt willen toewerken naar een mooi lijstje waar geen enkel nummer ingekort wordt, dan moet je wellicht hier eens kijken.
Zelden zo veel top 2000 gevolgd. Bevalt prima, hoewel Rob Stenders hier toch wel gemist wordt.
(quote)

Dank voor de tip, ziet er interessant uit! Hier was ik nog niet mee bekend
0
geplaatst: 28 december 2017, 11:55 uur
effe doorbijten met Mariah Carey, en het klapvee.. maar dan is 't weer leuk!
0
Misterfool
geplaatst: 28 december 2017, 12:03 uur
Mariah Carey is inderdaad verworden tot de zure appel van de feestdagen. 
Die eeuwige kerstmisklassieker toch ook,brr. Dan nog liever de laatste kerst van Wham.

Die eeuwige kerstmisklassieker toch ook,brr. Dan nog liever de laatste kerst van Wham.
0
geplaatst: 28 december 2017, 12:06 uur
Misterfool schreef:
Dan nog liever de laatste kerst van Wham.
Dan nog liever de laatste kerst van Wham.
Die komt nog, denk ik?
0
geplaatst: 28 december 2017, 12:09 uur
3
geplaatst: 28 december 2017, 12:15 uur
Misterfool schreef:
Een professor in een vak zal echter meer weten dan iemand die wel eens een boek openslaat. Mijn punt is dan ook; je hoeft niet per se te redetwisten over de randgevallen om te signaleren dat er een bepaald onderscheid/ een bepaalde schaal bestaat.
Het grappige is dat ik het helemaal met je eens ben. Ik ben absoluut geen aanhanger van de postmoderne notie* dat er geen experts meer zijn, omdat er zoveel tegenstrijdige claims gelegd kunnen worden. Echter is dit geen wetenschappelijk debat, maar simpelweg een populariteitswedstrijd. Een ander voorbeeld: als je het zou vragen aan de experts (zoals de professoren) zou Trump nooit president geworden zijn. Dat zou de wereld een betere plek maken, maar dat is simpelweg niet hoe een (liberale) democratie werkt.Een professor in een vak zal echter meer weten dan iemand die wel eens een boek openslaat. Mijn punt is dan ook; je hoeft niet per se te redetwisten over de randgevallen om te signaleren dat er een bepaald onderscheid/ een bepaalde schaal bestaat.
Radio 2 claimt nergens een zo objectief mogelijke toplijst te maken, maar een ("door jou!") democratisch samengestelde lijst. Over het democratische gehalte kun je nog van alles zeggen, bv. met de enorme invloed van de keuzelijst en het wel of niet bewust manipuleren van de lijstvolgorde, maar in het proces an sich zie ik geen enkele reden om een mening van een expert op enigerlei manier zwaarder te laten wegen dan die van de leek.
Overigens vind ik het interessant dat je een professor aanhaalt, want als er ergens mensen met oogkleppen en tunnelvisie zitten, is het wel in het academische veld. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.

Ik zie ook niet zo snel waarom dat arrogant zou zijn.
Het gaat om een bepaalde toon die aangeslagen wordt. Neerkijkend op het 'plebz' dat een leuke avond heeft op de muziek van The Cats. Nee, dan kun je inderdaad beter op je zolderkamertje de 'echte muziek' van Joy Division verslinden. Het is alsof een fan van Jan Smit onmogelijk eveneens als muziekliefhebber gekwalificeerd kan worden. Alsof de tranen van tante Tini bij Waarheen, Waarvoor minder betekenis hebben dan die van de tranen bij een nummer van Autechre. Wat elitisme is mij niet vreemd (je komt uit 't Gooi of niet...
), maar dergelijke opvattingen gaan zelfs mij te ver. 
*) Herein lies the essential and momentous consequence: in definitions of risks the sciences' monopoly on rationality is broken. There are always competing and conflicting claims, interests and viewpoints of the various agents of modernity and affected groups, which are forced together in defining risks in the sense of cause and effect, instigator and injured party. There is no expert on risk. (Beck, Risk Society: 29)
1
geplaatst: 28 december 2017, 12:50 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Het gaat om een bepaalde toon die aangeslagen wordt. Neerkijkend op het 'plebz' dat een leuke avond heeft op de muziek van The Cats. Nee, dan kun je inderdaad beter op je zolderkamertje de 'echte muziek' van Joy Division verslinden. Het is alsof een fan van Jan Smit onmogelijk eveneens als muziekliefhebber gekwalificeerd kan worden. Alsof de tranen van tante Tini bij Waarheen, Waarvoor minder betekenis hebben dan die van de tranen bij een nummer van Autechre. Wat elitisme is mij niet vreemd (je komt uit 't Gooi of niet...
En hier heb je 't probleem bij de kern... de toon die wordt aangeslagen? op een geschreven bericht? Dat is je eigen interpretatie dus? Jij leest/hoort die toon, maar wie zegt dat het zo wordt bedoeld? In plaats van aanvallen, zou je de discussie aan kunnen gaan, en doorvragen.
Nooit en te nimmer heb ik beweerd dat een J. Smit liefhebben niet net zo intensief kan genieten van zijn muziek (misschien zelfs nog wel intenser) noch dat ze geen muziekliefhebber zijn. Dat is namelijk een stempel wat niemand zichzelf kan opdrukken. Als je muziek koopt en waardeert ben je liefhebber. Wat zeg ik, zelfs als je alleen maar download en streamt. ieder op zijn manier.
Enige waar ik op doel is dat sommigen lekker boven water blijven dobberen, terwijl er onder het water zoveel moois is te zien. Men blijft liever op de vlakte, en kiest voor simpel. Dat is hun verlies, maar uit zich dus wel in lijsten als deze, en dat is jammer, voor de mensen die niet verder kijken.
Zag eerder een vergelijking met patat en kroket, en dat vond ik wel een juiste. Er is zoveel meer lekkers, culinair... maar je moet er wel voor open staan. Maar ik veroordeel niemand die een kroket als favoriete eten klasseert
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 december 2017, 13:17 uur
En toch zit er een waarde oordeel in. Getuige een term als 'hun verlies'.
Dat is echt slechts een subjectief perspectief want hoewel het in theorie mogelijk is dat iemand positief geraakt zou kunnen worden als gevolg van het ontdekken van muziek die niet gemakkelijk wordt aangeboden hoeft dat zeker niet per definitie het geval te zijn.
Dat is echt slechts een subjectief perspectief want hoewel het in theorie mogelijk is dat iemand positief geraakt zou kunnen worden als gevolg van het ontdekken van muziek die niet gemakkelijk wordt aangeboden hoeft dat zeker niet per definitie het geval te zijn.
0
geplaatst: 28 december 2017, 13:19 uur
Vanuit mijn perspectief gezien is dat zeker een waarde oordeel inderdaad.
En ik zeg nergens dat muziek niet makkelijk mag zijn, integendeel, daar smul ik ook van. Maar aangezien ik ook van culinair eten kan genieten, zal ik nooit een patatje als mijn favo eten aanmerken.. en daar zit mijn punt.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 december 2017, 13:32 uur
Het lijkt me evident dat een liefhebber van wat dan ook als hij iemand tegenkomt die die liefde niet deelt, kan concluderen dat dat zijn/haar verlies is, zonder daar verder een zwaar waardeoordeel aan te koppelen.
Ik heb de discussie hier en daar een beetje diagonaal gelezen, maar los van of er zoiets als hogere en lagere muziek bestaat, lijkt het fenomeen dat de optelling van individuele lijstjes simpelweg tot een grootste gemene deler leiden overwegend over het hoofd gezien te worden. Diezelfde conclusie trekken we overigens ook elk jaar in onze eigen MuMeLadder Top 2000, waarvan vrijwel iedereen vindt dat er te weinig alternatieve nummers en te veel dezelfde artiesten in staan (hierbij gemakshalve over het feit heen stappend dat ze daar zelf gewoon hun proportionele bijdrage aan geleverd hebben).
Ik heb de discussie hier en daar een beetje diagonaal gelezen, maar los van of er zoiets als hogere en lagere muziek bestaat, lijkt het fenomeen dat de optelling van individuele lijstjes simpelweg tot een grootste gemene deler leiden overwegend over het hoofd gezien te worden. Diezelfde conclusie trekken we overigens ook elk jaar in onze eigen MuMeLadder Top 2000, waarvan vrijwel iedereen vindt dat er te weinig alternatieve nummers en te veel dezelfde artiesten in staan (hierbij gemakshalve over het feit heen stappend dat ze daar zelf gewoon hun proportionele bijdrage aan geleverd hebben).
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.