MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Onweerwolf
lennon schreef:
(quote)

Vanuit mijn perspectief gezien is dat zeker een waarde oordeel inderdaad.

En ik zeg nergens dat muziek niet makkelijk mag zijn, integendeel, daar smul ik ook van. Maar aangezien ik ook van culinair eten kan genieten, zal ik nooit een patatje als mijn favo eten aanmerken.. en daar zit mijn punt.

En dat laatste is vreemd. Want blijkbaar beschouw jij patat niet als culinair en daarom mag het niet je favo eten zijn. Of je het het lekkerste vindt of niet is dus niet relevant.

En het is prima om voor je zelf te bepalen dat dat de criteria moeten zijn voor jouw rangschikking maar een ander heeft daar natuurlijk niets mee te maken.

Heart-shaped Box! =)

No Limit!
Ik blijf me er altijd over verbazen hoe fokking vet die synths zijn.

Onweerwolf schreef:
(quote)

En dat laatste is vreemd. Want blijkbaar beschouw jij patat niet als culinair en daarom mag het niet je favo eten zijn. Of je het het lekkerste vindt of niet is dus niet relevant.

En het is prima om voor je zelf te bepalen dat dat de criteria moeten zijn voor jouw rangschikking maar een ander heeft daar natuurlijk niets mee te maken.

Zoals een snackbar geen ster van Michelin krijgt, zo krijgen Nick & Simon van Lennon en mij geen stem. Dat dat met smaak te maken heeft en dat het allemaal subjectief is, dat is helemaal waar, maar dat ontkent Lennon ook helemaal niet. Hij zei al meteen dat het om zijn subjectieve smaak ging.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Tja, het is toch een kwestie denk ik van feiten en smaak uit elkaar proberen te houden. Er zijn natuurlijk een hoop objectieve criteria te bedenken waaraan patat minder voldoet dan eten wat je in een verantwoord restaurant kan krijgen. Het is bijvoorbeeld moddervet, bevat weinig voedingstoffen het biedt ook weinig variatie aan qua smaakaanbod - er komen weinig verschillende smaken bij elkaar. Maar hoe belangrijk jij deze objectieve criteria vervolgens vindt en wat voor gewicht jij er aanhangt voor het kiezen van jou favoriete eten is natuurlijk volledig een 'smaak' kwestie en dus subjectief.

Het is denk ik belangrijk deze zaken goed uit elkaar te houden. Patat kan dus prima iemands favoriete eten zijn, terwijl in bepaalde objectieve, opzichten het gewoon 'minder' is dan eten van een verantwoord restaurant. Het is natuurlijk maar net waar je belang aan hecht, en dat is prima.

De vraag is dan denk ik, in hoeverre veroordeel je -kijk je neer op- de mensen die patat als hun favoriete eten zien, door te stellen dat patat vrij ongezond is. Dat is denk ik een beetje de kern van de discussie.

Ach lieve mensen, de Top2000 'is' van de Radio2 luisteraar: dat waren eerst puur en alleen 'blanke-mannen-rock' liefhebbende 40ers en 50ers, en de laatste jaren ook hun kinderen, getuige opkomst van recente populaire nummers. En nu willen de MuMe puristen ook hun invloed doen gelden, maar zijn ze teleurgesteld dat er maar zo weinig mensen hun verheven smaak delen..

Wees blij dat de Nick en Simon fanclub de Snob2000 (nog) niet heeft ontdekt, want dan blijft deze tenminste 'puur' (sarcasme, ik zeg het zelf maar even). Ik krijg trouwens wél zin om hun volgend jaar bij de start van de stemweek te tippen

In elke vorm van democratie trek je als minderheid aan het kortste eind. Accepteer het gewoon als je niet wilt 'openstaan voor nieuwe muziek' deze laatste week van het jaar en luister niet naar Radio 2... ?

lennon schreef:
En hier heb je 't probleem bij de kern... de toon die wordt aangeslagen? op een geschreven bericht? Dat is je eigen interpretatie dus?
Kom, kom, wordt het een discussie van "dan heb jij niet goed gelezen"? Ik ben zelf meer van het "dan heb jij het niet duidelijk genoeg opgeschreven".

Enige waar ik op doel is dat sommigen lekker boven water blijven dobberen, terwijl er onder het water zoveel moois is te zien. Men blijft liever op de vlakte, en kiest voor simpel.
Je kunt het ook omdraaien: men blijft liever onder water, terwijl er boven water (bij het simpele volk) zoveel moois te zien is.
lennon schreef:
Maar aangezien ik ook van culinair eten kan genieten, zal ik nooit een patatje als mijn favo eten aanmerken.. en daar zit mijn punt.
Wederom een bevestiging van de toon die aangeslagen wordt. Omdat je van culinair eten houdt, kun je een patatje niet als favoriet hebben? Ik zie die causale relatie echt niet. Omdat je van complexe muziek houdt, zal simpele muziek niet je favoriet kunnen zijn?

Alles is er inmiddels wel over gezegd, toch? Lennon is een vuile snob en moet vooral zijn bek dicht houden en Nick & Simon zijn de nieuwe Lennon/McCartney. Nu weer terug naar de muziek.

Kasparovski schreef:
Er zijn natuurlijk een hoop objectieve criteria te bedenken waaraan patat minder voldoet dan eten wat je in een verantwoord restaurant kan krijgen. Het is bijvoorbeeld moddervet, bevat weinig voedingstoffen het biedt ook weinig variatie aan qua smaakaanbod - er komen weinig verschillende smaken bij elkaar.
https://www.parool.nl/stadsgids/eten-in-restaurants-vaak-nog-ongezonder-dan-fastfood~a4108093/
https://munchies.vice.com/nl/article/ypxekx/eten-in-restaurant-is-niet-veel-beter-dan-fastfood
Eating in restaurants no better than fast food for health - Telegraph - telegraph.co.uk

chevy93 schreef:
Kom, kom, wordt het een discussie van "dan heb jij niet goed gelezen"? Ik ben zelf meer van het "dan heb jij het niet duidelijk genoeg opgeschreven".

Ik ben er wel uit waarom deze discussie door ettert, met jou valt geen normale discussie te voeren, je trekt alles naar jezelf toe. Op die manier ga ik er zeker geen energie meer in steken.

Nee, jij trok het naar mij toe:
lennon schreef:
Jij leest/hoort die toon,
En je zou voor de grap eens het aantal keer moeten tellen dat je het woord ik gebruikt, dus wie betrekt het nou steeds op zichzelf?

Maar goed, als de inhoudelijke argumenten op zijn, maak je gewoon de ander zwart, toch?

Daarom zei ik ook 'verantwoord' restaurant het mooie dat dit objectief vast te stellen is. Mijn punt is dat dit een discussie is over objectieve feiten en niet over 'smaak' - anders waren dit vrij zinloze artikelen. Het is van belang dat onderscheid wel te blijven maken.

Kasparovski schreef:
Mijn punt is dat dit een discussie is over objectieve feiten en niet over 'smaak'. Het is van belang dat onderscheid wel te blijven maken.
Het onderscheid is inderdaad belangrijk en de top 2000 is geenszins gestaafd op objectieve feiten, maar op smaak.

Ik vind het allemaal kutmuziek.

Let op je taalgebruik, jongeman.

Minder goed in het gehoor liggende muziek was netter geweest.

Slowgaze schreef:
Let op je taalgebruik, jongeman.

Sorry pap.

chevy93 schreef:
(quote)
Het onderscheid is inderdaad belangrijk en de top 2000 is geenszins gestaafd op objectieve feiten, maar op smaak.
Mijn punt was dan ook zeker niet om dat tegen te spreken.

zalwelnikszijn!
Waarom geen compromis, Nick en Simon & Garfunkel?

zalwelnikszijn! schreef:
Waarom geen compromis, Nick en Simon & Garfunkel?
Prima cover. De Zomer Voorbij 2011 clip Sound of Silence - YouTube

Ondertussen nog een inhoudelijke bijdrage: 21 Guns van Green Day in de lijst? En dat alleen maar omdat Bowie meegewerkt heeft aan deze plaat?! Of is er iets anders gebeurd?

Geen idee, maar ik vond het niet om aan te horen.

panjoe (moderator)
Kasparovski schreef:
Mijn punt is dat dit een discussie is over objectieve feiten en niet over 'smaak'. Het is van belang dat onderscheid wel te blijven maken.

Juist, wat er gebeurde was:
- Er werden opmerkingen gemaakt over het lage niveau van de Top 2000.
- Anderen legden uit dat dat nou eenmaal de aard van de Top 2000 was, en dat de claim te kunnen bepalen wat het niveau is van muziek überhaupt arrogant overkomt.
- Vervolgens gingen een aantal mensen vooral volhouden dat er wel degelijk een objectieve standaard is van goede (meer complexe, meer doordachte, meer structureel of technisch ingewikkelde) muziek.

Wat mij betreft is dat laatste (gecursiveerde) argument één dat je prima kan maken (al zie ik er zelf het nut eerlijk gezegd niet van in) maar het is niet meer on-topic. Hier een topic waar die discussie prima kan worden voortgezet, zodat hier weer lekker over de Top 2000 zelf kan worden gepraat:
Muziek >> Algemeen >> Objectiviteit vs subjectiviteit

GrafGantz schreef:
Geen idee, maar ik vond het niet om aan te horen.

Nog één van de beter aan te horen nummers van ze wat mij betreft...

Kasparovski schreef:

De vraag is dan denk ik, in hoeverre veroordeel je -kijk je neer op- de mensen die patat als hun favoriete eten zien, door te stellen dat patat vrij ongezond is. Dat is denk ik een beetje de kern van de discussie.

Op zich kan ik me best in deze metafoor vinden, incluis het aspect dat het vrij ongezond is. Afwisseling doet eten en dat soort dingen....

Voorts komen er weinig nieuwe gezichtspunten meer naar voren omdat iedereen zich alweer in zijn eigen loopgraf bevindt, dus panjoe heeft helemaal gelijk. Snap ook verder de waarde van dit topic niet, wat valt er over de top2000 te melden behalve dat je nummers klote vindt en sommige niet?

Wat blijft No more tears toch een geweldig nummer! Alleen weer hemeltergend dat ze de radio edit draaien

orbit schreef:
... behalve dat je nummers klote vindt en sommige niet?

Volgens mij kun je op die manier vrijwel elk topic op deze website sluiten

Casartelli (moderator)
lennon schreef:
Stairway to Heaven is gewoon pure muzikale kunst.
Als 't een schilderij zou zijnm, was het de Nachtwacht.. en toch nooit op nummer 2 of 1.. Wat is dat toch? Te moeilijk voor de meute?
lennon schreef:
Nick en Simon beter dan Little red corvette? De smaak van de gemiddelde Nederlanders is best zorgwekkend te noemen.
lennon schreef:
Dat haalt de gedachte van de slechte smaak van de Nederlanders niet weg...
Als je dit soort bijdragen in de eerste plaats voorbeelden van een (normale) discussie vindt, soit. Maar kennelijk voelde je je toch aangesproken toen chevy93 in algemene termen iets over arrogantie zei.

Nou nou doe eens lief iedereen

Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen met een betere muzieksmaak dan de mijne. Desondanks vermaak ik me best met die Top 2000.

3 keer The Unforgiven van Metallica. Dat is wel erg veel van het goede. Maar zelfs Whiskey In The Jar van Metallica dit jaar nieuw in de lijst, zie ik. Waar die opeens vandaan komt...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:49 uur

geplaatst: vandaag om 13:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.