MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Dat was een goed artikel.

Ik luisterde er wel naar in het begin van de jaren '90, was toen wel iets bijzonders voor iemand die verder alleen de top 40 kende. Maar 100 platen, hooguit 2 per artiest en allemaal rockmuziek eigenlijk. We zijn er wel op vooruitgegaan.

Een top 100 'vrije keuze' die het niet haalde lijkt me ook wel interessant trouwens.

Poek schreef:
Doe eens normaal mensen? Met het huidige aantal is het doenbaar om alle nummers door te scrollen. Hoe zien jullie dat voor je met tienduizenden nummers? Of is jullie doel het zo vervelend mogelijk te maken?

Maar ik scroll helemaal niet. Ik weet best wel wat mijn 100 ofzo favoriete nummers zijn en dan typ ik die in en hoop op automatische aanvulling. 3/4 van die nummers staan dan niet in de keuzelijst en het zijn geen obscure nummers. Zo staat bv Venice Bitch er niet bij, ik geloof dat er 2 nummers van Lana in die lijst staan, komaan...

Ik heb ook alles doorgescrolld, letter voor letter. Als ik mijn 100 favoriete nummers ga invullen dan kom ik nooit aan 35 nominaties.

Precies dat. Van mijn 100 favoriete nummers staan er misschien 5 in de keuzelijst...

Scrollen heb ik ook altijd gedaan, maar ik zie toch van alles over het hoofd, merk ik als ik andere lijstjes zie in dit topic. Ik heb dus bij het huidige aantal keuze-opties al niet het geduld om dit nauwkeurig te doen, en dat zal wel voor meer mensen gelden. Voor mij zou een zo groot mogelijke keuzelijst de voorkeur hebben, zodat ik via de zoekfunctie mijn favorieten kan vinden. Als je maar 10% ofzo kans hebt dat je raak schiet, wordt het vermoeiend.

Ik hou nu een bestandje bij met leuke nummers die ik in de keuzelijst heb gezien, en een handvol waarvan ik het mogelijk acht dat ze er tzt in komen en het de moeite waard vind ze jaarlijks te checken. Dan zie ik evt aanvullingen wel in dit topic verschijnen

Onweerwolf
Het corrigeren van spel- en typefouten is overigens best te doen bij een project als deze met behulp van fuzzy matching maar dat kost wel een prijzige IT'er die dat systeem opzet en blijft controleren en dat vinden ze vast niet nodig bij de NPO.

Precies. En naast spel- en typefouten kan je ook andere binnen deze context gebruikelijke issues, zoals wel/geen "The" en Rebellion met of zonder (Lies) grotendeels geautomatiseerd oplossen. Maar inderdaad, prioriteiten

Onweerwolf
Ik doe overigens de voorspelling dat dit de best beluisterde Top 2000 uit de geschiedenis gaat worden.

Gretz schreef:
Top 2000 Quiztijd met MEROL! (afbeelding)

Heb het opgenomen, leuke dame, maar ze wist wel bar weinig helaas. Stevie Nicks is toch vrij bekend?

Wel veel puntje van mijn tong vragen hoor. En Budokan niet weten, dat klinkt toch behoorlijk Japans?

harm1985 schreef:
(quote)

Heb het opgenomen, leuke dame, maar ze wist wel bar weinig helaas. Stevie Nicks is toch vrij bekend?

Wel veel puntje van mijn tong vragen hoor. En Budokan niet weten, dat klinkt toch behoorlijk Japans?

Ik was er eigenlijk verbaasder over dat Carolien Borgers - als Radio 2 DJ zijnde - deze vragen ook niet wist. Naast het niet herkennen van Nicks, ook niet weten wie de bassist van Queen is.

Leuke dame overigens wel hoor, met aanstekelijk enthousiasme

aerobag schreef:
Ik was er eigenlijk verbaasder over dat Carolien Borgers - als Radio 2 DJ zijnde - deze vragen ook niet wist. Naast het niet herkennen van Nicks, ook niet weten wie de bassist van Queen is.

De ene (Radio 2) DJ is de andere niet natuurlijk. Borgers is een cabaretière, die nu een aantal jaren radio maakt. Ze beschikt niet over de parate kennis van pakweg een Gerard Ekdom, die al vanaf zijn veertiende DJ-klussen doet. Daar zet ze wel een enorme dosis charme tegenover. Momenteel draait ze in haar uitzending overigens Stevie Nicks en het nummer hiervoor was Panic van The Smiths. Het kan allemaal op Radio 2!

herman schreef:
(quote)

Volgens mij verwijst ie naar de voorganger van de Top 2000, de Top 100 Aller Tijden.

Staat mij wel iets van bij dat er in de jaren tachtig eenmalig een langere lijst werd uitgezonden. Ik heb een soort van boekje toen gehad, waar deze in stond.

Toch blijft de Top 2000 wel in ontwikkeling. De eerste jaren ging men er teveel van uit dat er na The Beatles, Rolling Stones en The Beach Boys geen goede muziek meer gemaakt werden.

Choconas schreef:
(quote)

Het kan allemaal op Radio 2!

Net als dat Matt Berninger even een nummer 1-hit kan scoren in de Verrukkelijke 15. En alvast gepusht wordt voor de Top 2000 van volgend jaar. Don Leo Blokhuis my man

deric raven schreef:
Toch blijft de Top 2000 wel in ontwikkeling. De eerste jaren ging men er teveel van uit dat er na The Beatles, Rolling Stones en The Beach Boys geen goede muziek meer gemaakt werden.

Ik wilde net iets zeggen over het feit dat er in 1999 een stuk minder slechte muziek stond, totdat ik My Heart Will Go On op 41 spotte.

Het aantal skip-nummers is in de 1999-lijst wel een stuk lager voor mij.

harm1985 schreef:
Het aantal skip-nummers is in de 1999-lijst wel een stuk lager voor mij.

Anderzijds stond Ome Nelis in 1999 met maar twee nummers in de lijst. In 2019 met zeven. Dus welke lijst is dan beter?

Voor mij geen twijfel of de lijst van nu beter is dan die van 21 jaar geleden. Ik vind de 1999-editie veel te stoffig en het aantal grote hiaten ligt extreem hoog. Was toen misschien een beetje representatief voor wat Radio 2 draaide en wat de core luisteraars leuk vonden, maar de lijst zoals hij nu is is veel representatiever voor heel Nederland.

Gretz schreef:
maar de lijst zoals hij nu is is veel representatiever voor heet Nederland.

Is er ook een Ero top 2000 ?

Gretz schreef:
maar de lijst zoals hij nu is is veel representatiever voor heet Nederland.

Of een Peper Top 2000?

meneer schreef:
(quote)

Is er ook een Ero top 2000 ?

Prince zou hofleverancier in de lijst zijn, Love To Love You Baby is echter de vaste nummer 1

ArthurDZ schreef:
(quote)

Prince zou hofleverancier in de lijst zijn, Love To Love You Baby is echter de vaste nummer 1

Wat denk jij, zou WAP de hoogste nieuwe binnenkomer zijn dit jaar?

aerobag schreef:
(quote)

Wat denk jij, zou WAP de hoogste nieuwe binnenkomer zijn dit jaar?

Mag van mij wel. Iconisch nummer, en ik ben niet eens sarcastisch. Landmark classic. Toch?

Zack
WAP ?

Zack
Wat ?

3voor12's Song van het Jaar 2019 zal ook wel hoog staan

Zack
Als de lijst yrouwens representatiever moet worden , gaat het dus minder om wat ‘men’ mooi/goed vindt. Het is geen emancipatielijst ....

Zack
Ok ...,dat is dus WAP .

Zack schreef:
Als de lijst yrouwens representatiever moet worden , gaat het dus minder om wat ‘men’ mooi/goed vindt. Het is heen emancipatielijst ....

Nee, hoe meer Nederlanders er stemmen, hoe representatiever ie in feite wordt voor de gemiddelde smaak. Met kunstmatige ingrepen wordt gaat de representativiteit van een lijst in principe niet omhoog.

Dit soort initiatieven juich ik overigens wel toe, omdat mainstream radiostations als Radio 2 nog steeds relatief weinig aandacht besteden aan vrouwelijke muzikanten. Staan bijna alle maar mannen in de top van meest afgespeelde artiesten van afgelopen jaar.

Top 2000 VrouwenStemmen (@vrouwenstemmen) on Twitter

Johnny Marr schreef:
(quote)

Mag van mij wel. Iconisch nummer, en ik ben niet eens sarcastisch. Landmark classic. Toch?

Ja over de culturele impact van dat nummer gaan we het natuurlijk jaren later nog over hebben.

Kleinkind: 'opa, speel eens wat muziek van vroeger, uit jouw tijd'
Ik: pakt WAP uit de kast

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:41 uur

geplaatst: vandaag om 01:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.