MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Zeker, Eight Miles High zou het toch altijd moeten halen, het is moeilijk om de invloed van dat nummer te overschatten. Al is dat natuurlijk geen criterium voor de lijst. De covers Mr. Tambourine Man of Turn Turn Turn zouden ook prima zijn, die hebben er jaren in gestaan maar zijn er toch ook uitgezakt helaas.

Gretz schreef:
(quote)

(quote)

+ Billie (bad guy) & Carly Rae Jepsen (party for one) (123poetertjes heb je al teruggekeken?). Dat was een uitzending die ze niet snel meer gaan overtreffen! Ruim 1.30 minuut aandacht voor Eefje, terwijl het de vorige keer alleen een vraag was. Als ze dit voor het einde van de stemweek hadden opgenomen had ze nu in de lijst gestaan En Robyn, boven die belachelijke cover.

(embed)
Neem jij nou echt ieder tv-moment op waarop Eefje en/of The National genoemd wordt?

chevy93 schreef:
(quote)
Neem jij nou echt ieder tv-moment op waarop Eefje en/of The National genoemd wordt?

Ja.

samen met het inmiddels wat vergeten Procul Harum

Sowieso, waarom zou de leeftijd opeens drastisch omhoog moeten gaan? Ik zou juist zeggen dat een lijst per definitie ouder zou moeten worden, omdat de drempel om nog met een nummer te komen dat Top 100-waardig is steeds hoger komt te liggen.

Je kunt bovendien beter kijken naar het releasejaar. In 1999 was dat 1977,89. Tien jaar later was dat 1981,86. In 2016 (het laatste Excel-bestand dat ik hier op mijn pc heb staan) alweer 1985,7.

Even ter vergelijking:
In 2008 was het gemiddelde releasejaar van 'onze' lijst nog 1979,6. Toen was de Top 2000 dus moderner. In 2016 was de MuMe Ladder overigens van 1988,5. En afgelopen editie is het 'terug' naar 1987,2.

chevy93 schreef:
(quote)

Nee ik download het van de NPO-website, knip het fragment uit het programma met QuickTime of iMovie en zet het op YouTube. De tijd dat ik programma's moest opnemen met videobanden of een tv-kaart ligt wel lang achter me

Leuk artikel van eindelijk eens een kritische journalist: DPG Media Privacy Gate - parool.nl

johan de witt schreef:
Leuk artikel van eindelijk eens een kritische journalist: DPG Media Privacy Gate - parool.nl

Thanks! Mocht inderdaad weer eens tijd worden dat er hier in een landelijke krant aandacht aan wordt besteed. In een jaar waarin we allemaal opnieuw hebben kunnen waarnemen dat transparantie een ongelofelijk belangrijk goed is. Een van de hoekstenen van de moderne democratie.

De lijst der lijsten mag voor sommige mensen dan gewoon een jaarlijks radio-event zijn dat we niet al te serieus moeten nemen, het is wel een product dat door een democratisch proces tot stand komt. Het zou wat zijn als we straks in maart ook niet meer te horen krijgen hoeveel voorkeurstemmen iedere kandidaat heeft behaald.

Een van de redenen waarom El Ninjo ooit met onze alternatieve Top 2000 (MuMeLadder) begon was omdat we hier op MuMe zelf wél een lijst konden maken die 100% transparant en controleerbaar is. Mede daarom vind ik onze eigen allertijdenlijst nog altijd meer betekenis hebben dan de grote broer van Radio 2.

Bij de MuMeLadder is het volledige proces van stemmen openbaar. Hierdoor zijn de uitslagen altijd te controleren. Het stemmen gaat via het internet. Elke deelnemende user heeft zelf de mogelijkheid om het aantal punten per liedje na te rekenen. Dit maakt eindlijst voor 100% transparant, iedereen kan immers zien hoe de samenstelling tot stand is gekomen. Ook qua verifieerbaarheid onderscheid de MuMeLadder zich van de Top 2000 en de Snob 2000, waar het aantal stemmen per liedje niet bekend wordt gemaakt.

MuMeLadder - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl

Vroeger moest je je best doen om in de top 100 te komen of 1000. En dan vond je t gaaf als een nummer weer wat gestegen was ofzo. Ik vind t niet veel aan als een song meteen op 1 komt, zeker niet als het Nederlandstalig is. Iets teveel chauvinisme. Die top 2000 zegt me dus vrij weinig...

Zo, genoeg azijnpisserij
Fijne dagen iedereen

En de top 2000 op MuMe is ook niet zo transparant hoor. Van die vage zogenaamde "gewogen" lotingen en wat al niet meer. 3x R.E.M. in 1 ladder. Jaja... achterkamertjespolitiek

Een aantal jaar geleden was Het Glazen Huis populair, geen lijstjes, gewoon muziek. Jammer dat de artiesten en diskjockeys er al snel voor zichzelf zaten. Er is nu ook behoefte aan saamhorigheid, en die rol vervult de Top 2000. Het leukste zou zijn om de tracks in een grabbelton te gooien en er steeds een nummer uit te pakken. De lijst leent zich daar prima voor.

Fave 300 nummers in de huidige editie op volgorde van 2000 naar 1. Vul ik nog verder aan (nu net 25% van de lijst gehad).

Beste 15% van de Top 2000 (2020) on Spotify - open.spotify.com

Toch leuk om het eerste half uur al een nummer uit m’n stemlijst tegen te komen. Atmosphere❤️

Vier nummers onderweg. Vier keer goed. Hou dat vast.

Beetje jammer van die schermen in het café met al die mensen, voegt niet heel veel toe naar mijn mening.
Was leuker geweest als er zo nu en dan wat tekst over de artiest of nummer voorbij kwam.

Pfoe wat is dit zo’n uitermate lekker nummer zeg. Gelukkig nog net gehaald. Probeer m al jaren erin te krijgen. Helaas door het overlijden van de zanger, mocht het dit jaar dan eindelijk gebeuren. Voor het eerst. Volgend jaar hoger? #YourLove

joko150 schreef:
Beetje jammer van die schermen in het café met al die mensen, voegt niet heel veel toe naar mijn mening.
Was leuker geweest als er zo nu en dan wat tekst over de artiest of nummer voorbij kwam.

En de videoclips. Mooi begin al, met ELO, Joy Division, Outfield, 10cc.

nico1616 schreef:
(quote)

En de videoclips. Mooi begin al, met ELO, Joy Division, Outfield, 10cc.

Klopt begint goed!

Die niets toevoegende statistiekjes bij nummers mogen wel achterwege blijven.
44% van de stemmers op dit nummer vinden voetbal hun favoriete sport.
Tja, wat moet je daar nou mee?

Toch grappig dat, in navolging van de populariteit van Soldier On, ook zo'n oude en compleet andere Di-rect ook nieuw binnenkomt. Verder wel een leuk en gevarieerd uurtje, met Daft Punk, Neil Young, QOTSA, Neil Diamond, Outkast, Snap! en zelfs deze van Maggie MacNeal is wel weer eens leuk om te horen.

Eels in de top 2000

Prima om te lezen hoe men hier die Top 2000 zo volgt. Ik vind het altijd een prima lijst, maar in feite is het een marathon uitzending van de Arbeidsvitaminen aangevuld met wat meer Nederlandstalig spul en meer (semi-)hip hop dan normaal.

Poeha schreef:
en meer (semi-)hip hop dan normaal.

Ja Normaal mocht er van mij ook wel vaker in...

Vinniee schreef:
Daarnaast staan de enige 2 hanen achter elkaar in de lijst. #1863 Rooster, Alice in Chains. #1862 Little Red Rooster van The Stones. Toeval?

En dat is dus nu. Leuk moment!

johan de witt schreef:
Eén keer verhaspelde Parool.nl dat tot de vermelding dat er ‘3,8 miljoen keer’ was gestemd. Binnen een dag waren er twee ­boze mailtjes van concurrerende radiozenders: ‘Het aantal stemmen is iets anders dan het aantal stemmers!’
Dit moeten MuMe'ers geweest zijn.

Op zich kan het mij niet zoveel schelen hoeveel stemmen de nummer 1 nu precies gehaald heeft.
Feit is dat het een geniale zet was om de traditionele eindejaars top 100 aller tijden aan te vullen tot een top 2000 die precies deze speciale week vult. Het is sowieso indrukwekkend hoe ruim het publiek is dat men hiermee bereikt.
Ik vraag me af hoeveel kinderen, zoals ik destijds, tijdens deze dagen hun liefde voor muziek ontdekken. Het is natuurlijk op dat soort nostalgie dat zo'n lijst drijft, maar het pakt me toch elk jaar opnieuw

nico1616 schreef:
Op zich kan het mij niet zoveel schelen hoeveel stemmen de nummer 1 nu precies gehaald heeft.
Feit is dat het een geniale zet was om de traditionele eindejaars top 100 aller tijden aan te vullen tot een top 2000 die precies deze speciale week vult. Het is sowieso indrukwekkend hoe ruim het publiek is dat men hiermee bereikt.
Ik vraag me af hoeveel kinderen, zoals ik destijds, tijdens deze dagen hun liefde voor muziek ontdekken. Het is natuurlijk op dat soort nostalgie dat zo'n lijst drijft, maar het pakt me toch elk jaar opnieuw

Dat geldt voor mij dus ook. Wat betreft je opmerking over kinderen; mijn dochter van 7 komt tijdens de top 2000 ook meer dan geregeld met haar duim omhoog de hoek om. Dat betekend dat ze het nummer in haar playlist wil. Gaat echt alle kanten op qua stijlen. Van oud (Boudewijn de Groot) tot nieuw (Dua Lipa) en van house (Paul Elstak) tot metal (Metallica). Heerlijk!

Ja toppertje, ervoor Original Sin wat toch ook een geweldig nummer blijft.

Nu John "ik pleur bijna in slaap" Mayer

Toch wel een frisse wind die Party Animals, vooral als je gelijk daarna John Fucking Mayer krijgt

Maar wel met één van zijn betere nummers vind ik.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:57 uur

geplaatst: vandaag om 23:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.