Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 18 december 2020, 18:44 uur
starbright boy schreef:
Zit ook willekeurig wat dingetjes op te zoeken. Zag ook al dat Donna Summers noteringen zijn gedaald van 7 naar 3. The Supremes van 5 naar 0. Is er nauwelijks meer wat over van sixties soul en bijvoorbeeld doo-wop. Dat komt ook wel door de verschuiving in tijd die de lijst maakte, maar we zijn een hoop verloren.
Maar aan de andere kant ontbrak een enorme klassieker als What's Going On van Marvin Gaye tot 2003 en A Change Is Gonna Come van Sam Cooke zelfs tot 2012. Bill Withers moest zelfs doodgaan om Lean On Me voor het eerst in de lijst te krijgen. Naar klassiekers als Across 110th Street van Bobby Womack en Tyrone van Erykah Badu is tevergeefs zoeken. Ze stonden er beide nooit in.
Theme from Shaft ligt al sinds 2005 uit de lijst. Donny Hathaway? Nooit van gehoord. Curtis Mayfield? Move On Up stond tussen 2012 en 2019 in de onderste helft. Daarvoor en dit jaar: helemaal niks.
Beyonce kwam pas in 2012 in de lijst terecht (en heeft er nu 8 ), maar wel nog steeds maar 1 in de bovenste helft.
Echt vrolijkmakend is het niet.
Zit ook willekeurig wat dingetjes op te zoeken. Zag ook al dat Donna Summers noteringen zijn gedaald van 7 naar 3. The Supremes van 5 naar 0. Is er nauwelijks meer wat over van sixties soul en bijvoorbeeld doo-wop. Dat komt ook wel door de verschuiving in tijd die de lijst maakte, maar we zijn een hoop verloren.
Maar aan de andere kant ontbrak een enorme klassieker als What's Going On van Marvin Gaye tot 2003 en A Change Is Gonna Come van Sam Cooke zelfs tot 2012. Bill Withers moest zelfs doodgaan om Lean On Me voor het eerst in de lijst te krijgen. Naar klassiekers als Across 110th Street van Bobby Womack en Tyrone van Erykah Badu is tevergeefs zoeken. Ze stonden er beide nooit in.
Theme from Shaft ligt al sinds 2005 uit de lijst. Donny Hathaway? Nooit van gehoord. Curtis Mayfield? Move On Up stond tussen 2012 en 2019 in de onderste helft. Daarvoor en dit jaar: helemaal niks.
Beyonce kwam pas in 2012 in de lijst terecht (en heeft er nu 8 ), maar wel nog steeds maar 1 in de bovenste helft.
Echt vrolijkmakend is het niet.
Move on Up staat er dit jaar wel in toch?
2
geplaatst: 18 december 2020, 23:33 uur
Ik vind het vooral jammer dat het aandeel 60s-nummers zo hard keldert. En vooral ook de variëteit ervan. Beatles en Stones zijn nog ruim vertegenwoordigd, maar waar zijn The Small Faces bijvoorbeeld of The Four Tops, Supremes?
Pre-60s-hits zijn zo goed als verdwenen. Unforgettable van Nat King Cole blijkt helaas ook forgettable te zijn.
Pre-60s-hits zijn zo goed als verdwenen. Unforgettable van Nat King Cole blijkt helaas ook forgettable te zijn.
0
geplaatst: 19 december 2020, 02:30 uur
Titmeister schreef:
Denk toch ook dat die profiteert van de hernieuwde populariteit van Panic! At the Disco door High Hopes 2 jaar terug.
Denk toch ook dat die profiteert van de hernieuwde populariteit van Panic! At the Disco door High Hopes 2 jaar terug.
Profiteert vooral van het feit dat ie nieuw op de keuzelijst stond, denk dat de vrije stemmen van de fans anders te verdeeld waren geweest
0
geplaatst: 19 december 2020, 02:36 uur
3
geplaatst: 19 december 2020, 10:07 uur
Eens met Jord, de verdwijning van sixties-klassiekers en soul vind ik een verarming van de lijst. Elk genre en elk tijdvak (vanaf midden jaren '50) zou in een lijst vertegenwoordigd moeten zijn die zichzelf respecteert.
3
geplaatst: 19 december 2020, 15:58 uur
LucM schreef:
Eens met Jord, de verdwijning van sixties-klassiekers en soul vind ik een verarming van de lijst. Elk genre en elk tijdvak (vanaf midden jaren '50) zou in een lijst vertegenwoordigd moeten zijn die zichzelf respecteert.
De liefhebbers ervan, of die dat ooit zijn geweest:
-zijn voor een deel dood --> die stemmen niet meer mee.
-zijn voor een deel 65+ en functioneren nog maar beperkt --> en die stemmen vast ook maar beperkt.
-zijn voor een deel 65+ en nog wel functionerend --> o.k., die stemmen nog, maar op een gegeven moment zitten ze in een van de categoriën hiervoor. Langzaamaan verdwijnen de mensen die er bewust mee opgegroeid zijn.
-zijn voor een deel jonger --> die stemmen ook nog, maar zeker onder de veertigminners lijken niet zo veel jaren 50/60-liefhebbers te vinden. Op de een of andere manier juist wél veel jaren 80-freaks, zonder met die muziek opgegroeid te zijn.
Er zit hele mooie muziek tussen, maar ik snap wel waarom het langzaamaan verdwijnt. De tijdsgeest zit vanwege de wat naïeve sfeer van veel jaren 50/60-nummers ook niet helemaal mee, en ik heb het idee dat veel late 80's + jaren 90-muziek er eveneens onder lijdt: van dat val-van-de-muur-optimisme. Veel van de geluiden in de pakweg tien jaren vanaf de doorbraak van de punk ('77) kloppen juist helemaal. Donker en/of een beetje moody.
En ik probeer me dan een Top 2000 anno 2050 voor te stellen waar elk tijdvak vanaf midden jaren 50 voldoende vertegenwoordigd is. Het grote geheel lijkt me voor bijna niemand beluisterbaar (op wat mensen als ikzelf na die relatief veel kunnen hebben).
1
geplaatst: 19 december 2020, 16:47 uur
Je moet niet oud zijn om muziek uit de jaren '60 te waarderen. In de MuMe top-250 staan er behoorlijk wat jaren '60-albums en het zijn niet allemaal 65-plussers die ze daarin stemmen. Bovendien is heel wat pop uit de jaren '60 tijdloos zoals Beatles, Rolling Stones, the Kinks, the Who, the Doors, the Byrds, Jimi Hendrix, Bob Dylan, Leonard Cohen, Roy Orbison ... en vele soul en zelfs jazz. Ik zie niet in waarom dat onbeluisterbaar is voor velen behalve misschien voor de huidige hitgeneratie die dat te rauw vindt.
1
geplaatst: 19 december 2020, 16:56 uur
LucM schreef:
Beatles, Rolling Stones, the Kinks, the Who, the Doors, the Byrds, Jimi Hendrix, Bob Dylan, Leonard Cohen, Roy Orbison ...
Beatles, Rolling Stones, the Kinks, the Who, the Doors, the Byrds, Jimi Hendrix, Bob Dylan, Leonard Cohen, Roy Orbison ...
Zijn die bij elkaar dan niet goed voor bijna honderd noteringen in de top 2000?
0
geplaatst: 19 december 2020, 16:58 uur
tnf schreef:
-zijn voor een deel 65+ en functioneren nog maar beperkt --> en die stemmen vast ook maar beperkt.
-zijn voor een deel 65+ en nog wel functionerend --> o.k., die stemmen nog, maar op een gegeven moment zitten ze in een van de categoriën hiervoor. Langzaamaan verdwijnen de mensen die er bewust mee opgegroeid zijn.
-zijn voor een deel jonger --> die stemmen ook nog, maar zeker onder de veertigminners lijken niet zo veel jaren 50/60-liefhebbers te vinden. Op de een of andere manier juist wél veel jaren 80-freaks, zonder met die muziek opgegroeid te zijn.
Er zit hele mooie muziek tussen, maar ik snap wel waarom het langzaamaan verdwijnt. De tijdsgeest zit vanwege de wat naïeve sfeer van veel jaren 50/60-nummers ook niet helemaal mee, en ik heb het idee dat veel late 80's + jaren 90-muziek er eveneens onder lijdt: van dat val-van-de-muur-optimisme. Veel van de geluiden in de pakweg tien jaren vanaf de doorbraak van de punk ('77) kloppen juist helemaal. Donker en/of een beetje moody.
En ik probeer me dan een Top 2000 anno 2050 voor te stellen waar elk tijdvak vanaf midden jaren 50 voldoende vertegenwoordigd is. Het grote geheel lijkt me voor bijna niemand beluisterbaar (op wat mensen als ikzelf na die relatief veel kunnen hebben).
(quote)
Tja als oudere jongere op deze site, zag ik de eerste linkse directe niet aankomen ("bijna dood", "niet stemmen") en toen kwam die dreun van rechts "het idee dat veel late 80's + jaren 90-muziek er eveneens onder lijdt: van dat val-van-de-muur-optimisme."
Ik kon me herstellen en dacht prompt "Hou es fff vast, Mamaloe". Dit is echt gewoon te veel kullekoek in één alinea. Als je het al ergens aan wilt wijten, prima - maar durf dan gewoon ronduit te schrijven dat de postmoderne, post-20e-eeuwse mens hedonistischer is, meer gefocust op genot, het eigen ego (narcisme) en geneigd te denken dat alles begon in het jaar 2000.
Zie mijzelve gaarne als VOL-mondig (vitale OL), ben in de lange broek gegroeid met soul, gepuberd in de flower power, gestudeerd met wave en postpunk, ben al schoenenstarend gaan samenwonen, maar heel veel van die muziek is me nog steeds dierbaar, al draai ik het weinig - enerzijds omdat het in verminderde mate de huidige tijdsgeest weerspiegelt (en daardoor te indirect is), anderzijds omdat je niet altijd wilt teruggrijpen op het bekende. Stemmen plaatsen en aan lijsten deelnemen doe ik niet vaak en niet graag.
Waarom is zo'n song als Back to Black nog steeds een heel goed nummer, na 14 jaar? Omdat er heel veel verwijzingen in zitten - soul, jazz, meidenpop uit de sixties.
En om die top2000 moet ik gewoon vreselijk lachen. Zendercoördinator, doelgroep, format, voorgekookt, playability zo maar wat woorden

0
geplaatst: 19 december 2020, 18:09 uur
Mjuman schreef:
Ik kon me herstellen en dacht prompt "Hou es fff vast, Mamaloe". Dit is echt gewoon te veel kullekoek in één alinea. Als je het al ergens aan wilt wijten, prima - maar durf dan gewoon ronduit te schrijven dat de postmoderne, post-20e-eeuwse mens hedonistischer is, meer gefocust op genot, het eigen ego (narcisme) en geneigd te denken dat alles begon in het jaar 2000.
(quote)
Niet eens aan gedacht toen ik het tikte. Ik zie puur een match tussen de harde, depri sfeer anno nu (zeker sinds corona) en een waardering voor muziek van omstreeks 1983. Die muziek klinkt vaak zo'n beetje zoals de sfeer nu is.
Maar je hebt gelijk, het oogt wat rottig en onbenullig zoals het er staat. T'is in dit geval maar goed dat er geen downvote-button bij staat.
0
geplaatst: 19 december 2020, 23:30 uur
Mooie uitgebreide docu bij de Untold Stories over het succesvolle schrijversduo Billy Steinberg en Tom Kelly. Op t eind nog even een aankondiging voor de volgende uitzending met niemand minder dan mijn goede vriend Fish. Vorig jaar de hooggewaardeerde mini-docu over Kayleigh en nu is zijn solo-single en vaste Top 2000 klant A Gentlemen's Excuse Me aan de beurt.
0
geplaatst: 20 december 2020, 07:18 uur
Het zijn er wel meer, dit zijn alleen de onderste regionen van de Witte Trui. Het zijn er wel schrikbarend weinig, zo staan uit de finale alleen Cold Little Heart, Let It Happen, Red Eyes, Kom Terug en King Kunta in de top 2000. Bevestigt maar weer hoe sterk onze 'bubbel' afwijkt van die van Radio 2...
0
Zack
geplaatst: 20 december 2020, 07:53 uur
Lijkt me ook hele andere deelnemersgroep , los van het aantal
.
Ik vind Cold Little Heart erg fraai overigens. Let it Happen zegt me zo niks .....zal ik even beluisteren zo. Die van Nutini ook ...
Edit : dejá vù gevoel
.Ik vind Cold Little Heart erg fraai overigens. Let it Happen zegt me zo niks .....zal ik even beluisteren zo. Die van Nutini ook ...
Edit : dejá vù gevoel
0
geplaatst: 20 december 2020, 10:00 uur
Titmeister schreef:
Het zijn er wel meer, dit zijn alleen de onderste regionen van de Witte Trui. Het zijn er wel schrikbarend weinig, zo staan uit de finale alleen Cold Little Heart, Let It Happen, Red Eyes, Kom Terug en King Kunta in de top 2000. Bevestigt maar weer hoe sterk onze 'bubbel' afwijkt van die van Radio 2...
Ah, ik zat alleen te kijken naar de T2000-kolom.(quote)
0
geplaatst: 20 december 2020, 12:08 uur
Poeha schreef:
(quote)
Volledig terecht. Sowieso omwille van de band, maar zeker ook omdat het een prachtnummer is. Shoot me
Hoop dat dit sarcastisch is

3
geplaatst: 20 december 2020, 12:09 uur
Gretz schreef:
Die ken ik vooral uit dit artikel: Hoe op slot zit de Top 2000 nu eigenlijk? - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
(quote)
Die ken ik vooral uit dit artikel: Hoe op slot zit de Top 2000 nu eigenlijk? - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
Een lijst moet ook stroperig zijn. Als het beste muziek allertijden is, kan dat niet in 5 of 10 jaar helemaal veranderen.
Daarom zou het ook beter zijn als je alleen kan stemmen op nummers die minstens 2, 3 jaar oud zijn. En dus niet op tracks uit 2019 en 2020.
0
geplaatst: 20 december 2020, 12:53 uur
Poek schreef:
(quote)
Het is goed dat je toegeeft een nitwit te zijn op het gebied van popmuziek. Wel jammer van het oordeel in je eerste zin. PB 82 schreef:
TALKING ABOUT NITWITS
ik geniet al een paar dagen van de Snob 2000 op Radio Pinguin. JIJ OOK (toch zeker?) ... TALKING ABOUT NITWITS
Alles wat ik in de Radio 2 Top 2000 mis hoor ik hier voortdurend!
PINGUIN RADIO THE PLACE 2 BE!
0
geplaatst: 20 december 2020, 13:12 uur
Waarom zou dat sarcastisch zijn? Heb jij geen eigen mening dan? 

1
Zack
geplaatst: 20 december 2020, 13:20 uur
Poek schreef:
Alleen The Beatles, Stones en Queen hebben al 100 wat ook logisch hoort te zijn . De enige band met kwaliteit vanaf 1980 die er meer dan 20 heeft is U2 , Coldplay door de fans (quote)

3
geplaatst: 20 december 2020, 20:55 uur
Hulde voor Suzan Bosman die in de top 2000 quiz Bitterzoet de beste plaat van het jaar noemt. En Lucky Fonz die met Cardi B komt 

3
geplaatst: 20 december 2020, 21:13 uur
En Rivkah op het Veld die Dancing on my Own van Robyn als beste dansplaat koos!
2
geplaatst: 21 december 2020, 12:34 uur
harm1985 schreef:
Hulde voor Suzan Bosman die in de top 2000 quiz Bitterzoet de beste plaat van het jaar noemt.
Hulde voor Suzan Bosman die in de top 2000 quiz Bitterzoet de beste plaat van het jaar noemt.
Poek schreef:
+ Billie (bad guy) & Carly Rae Jepsen (party for one)
(123poetertjes heb je al teruggekeken?). Dat was een uitzending die ze niet snel meer gaan overtreffen!
Ruim 1.30 minuut aandacht voor Eefje, terwijl het de vorige keer alleen een vraag was. Als ze dit voor het einde van de stemweek hadden opgenomen had ze nu in de lijst gestaan
En Robyn, boven die belachelijke cover.
0
geplaatst: 21 december 2020, 12:38 uur
1
geplaatst: 22 december 2020, 13:36 uur
Jord schreef:
Ik vind het vooral jammer dat het aandeel 60s-nummers zo hard keldert. En vooral ook de variëteit ervan. Beatles en Stones zijn nog ruim vertegenwoordigd, maar waar zijn The Small Faces bijvoorbeeld of The Four Tops, Supremes?
Helemaal mee eens, wel 20x Marco Borsato, maar geen Byrds, slechts 2x Hollies, 3x Kinks.
1
geplaatst: 23 december 2020, 09:39 uur
Gretz schreef:
(123poetertjes heb je al teruggekeken?). Dat was een uitzending die ze niet snel meer gaan overtreffen!
Ruim 1.30 minuut aandacht voor Eefje, terwijl het de vorige keer alleen een vraag was. Als ze dit voor het einde van de stemweek hadden opgenomen had ze nu in de lijst gestaan
En Robyn, boven die belachelijke cover.
(embed)
(quote)
(quote)
En Robyn, boven die belachelijke cover.(embed)
Suzan ❤️
Simpelweg perfectie. Mooie vrouw, ontzettend veel muziekkennis, een tattoo en een brede (goede!) muzieksmaak. Zij was echt de verrassing van de Top 2000 quiz.
0
geplaatst: 23 december 2020, 10:55 uur
francodipolly schreef:
Helemaal mee eens, wel 20x Marco Borsato, maar geen Byrds, slechts 2x Hollies, 3x Kinks.
(quote)
Nog niet eentje van the Byrds ...Diep triest!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.