MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Wie heeft gemist, heeft niet goed gezocht..

Misterfool
wat ik vooral mis in de top 2000 is een grote hoeveelheid britrock/indie bands zoals Radiohead,Elbow,The national,Wilco etc. Bands die qua geluid volgens mij ook prima passen in het muzikale plaatje van radio 2.

harm1985 schreef:
Ook opmerkelijk: Rockin' in the Free World staat op 491 in 2007, ineens op 1789 in 2008, dan weer op 367 en inmiddels op 286. Zeer opmerkelijk die lage klassering in 2008. Kan alleen maar extern bepaald zijn.

Hier is een heel andere verklaring voor. De top 2000 van 2008 was een samenvatting/gemiddelde van de eerste 9 top 2000's. Vandaar dat recent binnengekomen platen er dat jaar niet in stonden, of veel lager, en fossielen die er bijna uitgewerkt waren, toch weer een frisse hoge notering haalden. Een bizarre zaak wat mij betreft. Er is dus ook helemaal niet gestemd voor dat jaar. Het zou beter zijn als die lijst uit 2008 helemaal niet werd weergegeven in het 'allejarenoverzicht'.

Teunnis schreef:
Het zou me ook niet verbazen als ze Hotel California eigenhandig op 1 hebben gezet, om de kritiek van 'elk jaar hetzelfde lijstje' te snoeren en het heeft ook wel wat publiciteit opgeleverd.
Mij wel. De stemmen op die wereldkaart liegen er ook niet om. Hotel California heeft veruit de meeste stemmen. Ook heb ik heel veel lijstjes gezien van mensen die Hotel California erin hadden staan.

herman schreef:
Op zich herken me ik me daar nog wel een beetje in. Ik ben erg actief met muziek bezig en houd van veel verschillende genres, maar als ik zie wat er dan steeds boven komt drijven in zo'n toplijst...
Het verschil tussen jou (en velen hier) en de luisteraars van lijsten als Veronica Top 1000 en de Top 2000. Jullie zijn meer van de ontdekking, wij (omdat ik mezelf hier ook onder schaar) meer dan de herkenning. Jij zegt bijvoorbeeld dat je een nummer/album zelden vaak draait. Iets wat voor heel veel mensen hier ook geld. Vandaar dat nummers al gauw uitgemolken en cliché klinken.

Men moet zich hier eens verplaatsen in andere mensen ipv tegen schenen aanschoppen en alleen maar verwijten gooien naar mensen die een (totaal?) andere muziekbeleving hebben.

Stalin schreef:
Welke muzikale ontwikkelingen heb ik de afgelopen 10 jaar gemist dan ?

Auto-tune ? Overdosis boze rap-negers ? ''Zingende'' (lees: hijgend en kreunend, veelal met autotune, wat de vraag opwerpt of ze autotune ook tijdens de seks gebruiken...) tieners met suggestieve teksten die toch volhouden puur en maagdelijk te zijn ? Tsunami aan muzikale inteelt uit Volendam en woonwagenkampen ?

In hoofdlijnen ben ik het wel met Hernan eens. En daarom wat input

Keycard kwijtgeraakt - als dat u niet uit de grot en winterslaap kon komen?

'k zal niet meteen beweren dat de nwe Zappa op weer is opgestaan. (even tussen twee haakjes, gelukkig maar).

Maar er zijn gelukkig een aantal boeiende ontwikkelingen te melden - ik schlider ze even zonder er meteen een waarde-oordeeel over te vellen - die ook zonder verf met een racistische inslag te schilderen zijn:

* het nwe elan in de popmuziek: denk aan Arctic Monkeys, White Stripes, Strokes
* de hogere mate van complexiteit in hedendaagse rock: Muse, Radiohead
* postrock is here to stay: GYBE, Porcupine Tree o.m.
* cross-over genres tussen jazz en rock/dance: drums & bass, dubstep; jazzmusici (in origine) als Molvaer die de cross-over naar rodck maken; rock-musici (als Manu Katché) die richting jazz gaan.
* dj's die steeds meer met live bands gaan spelen - oa Trentemoller
* de opkomst van de laptop-acts
* de revival van de donkere kanten van de wave/rock: Editors, Interpol
* de revival van de (nu)soul; wat je er ook van wilt roepen - terug naar de roots van de zwarte muziek

Nee er is echt NIETS gebeurd op muziekgebied de afgelopen tien jaar. Blijf lekker snurken - ik zal de cateraar vragen een paar verse lapjes voor je hol te leggen daar in het hoge Noorden.

En anders, tja... vraag maar aan Darwin hoe het werkt

Misterfool
Als je van metalmuziek houdt denk ik dat je in Devin Townsend een hele goede zappa-vervanger kunt vinden. Overigens is PT geen postrock maar progrock en ben ik niet zo zeker van de hogere mate van de complexiteit een nieuwe ontwikkeling is. In de jaren 60 en 70 was er al veel "complexe" popmuziek. Onder invloed van punk moest het allemaal wat simpeler en basaler in met name het begin van de jaren 80, maar gaandeweg de jaren negentig mocht het allemaal weer wat technischer.

chevy93 schreef:
Men moet zich hier eens verplaatsen in andere mensen ipv tegen schenen aanschoppen en alleen maar verwijten gooien naar mensen die een (totaal?) andere muziekbeleving hebben.

Het grote probleem is dat de Top 2000 zich profileert als de lijst der lijsten. Hij krijgt doorgaans ook de meeste media aandacht, dat terwijl de lijst zelf niet echt een weerspiegeling is van zowel het globale muziekgevoel als het liefhebbersgevoel.

Het blijft ook altijd ironisch om de lijst te koppelen aan "pop"muziek.

Wat berichten verwijderd. Laten we de kerstgedachte nog even vasthouden.

Onderhond schreef:
Het grote probleem is dat de Top 2000 zich profileert als de lijst der lijsten. Hij krijgt doorgaans ook de meeste media aandacht, dat terwijl de lijst zelf niet echt een weerspiegeling is van zowel het globale muziekgevoel als het liefhebbersgevoel.

Het blijft ook altijd ironisch om de lijst te koppelen aan "pop"muziek.
Blijkbaar is de weerspiegeling goed genoeg. Jaar in, jaar uit luistert ruim de helft van Nederland ernaar.

Misterfool
Maar goed de helft van nederland is dan ook niet actief dag in dag uit bezig met muziek, zoals wij hier.

En daar wil je mee zeggen? Of krijgen we nu een literatuur-lectuur discussie?

Zorin
De meeste mensen vinden het inderdaad mooi/best genoeg zo (he, gezellig ) ; de wat 'dieper' zoekende muziekliefhebber niet, maar dat is op de hele muziekliefhebber 'aanhang' toch duidelijk de minderheid.

Overigens vind ik ook dat lijst niet bepaald 'fris' wordt opgeleverd, maar daar maak ik me niet druk om verder. Er zijn zat minder algemene/specifiekere lijstjes waar je je inspiratie uit kunt halen.

Inderdaad en zoals ik al aanhaalde Ryan Adams, Fleet Foxes en Gillian Welch.

Wellicht zou een 'vakjury', tezamen met het publiek een lijst kunnen maken. Voorzitter van de jury moet dan wel Johan Derksen zijn

Heb eens zitten kijken hoe, qua 'nieuwe muziek', onze top 250 zich verhoudt met de top 2000:

Van OK Computer, over het algemeen beschouwd als één van de beste platen van de jaren 90, zo niet allertijden, staat alleen Karma Police in de top 2000. Nog de laagste notering van Radiohead ook, onder Creep (uiteraard) en Street Spirit. Veel te weinig dus, temeer omdat Radiohead met nog 5 albums in de top 250 staat. Alleen het debuut niet, waar Creep dus opstaat... (oh the irony).

Van Ten staan Alive (202) en Black (452) erin, geen Jeremy dus. Beiden overigens lager dan Just Breathe (120), van backspace, een wat 'rustiger' album.

Coldplay is goed vertegenwoordigd (2 keer top 10), alleen hun debuutalbum juist niet, terwijl ik niet zie waarom juist Parachutes buitengesloten zou moeten worden.

Van Grace uiteraard alleen Halleluja, en nog in de top 100 ook, maar nog een paar nummertjes had geen kwaad gekund, Last Goodbye en Lover You Should've Come over bijvoorbeeld.

Van Nirvana alleen Smells Like Teen Spirit, wel in top 100, maar wederom veel te weinig voor zo'n belangrijke band.

Van Origin of Symmetry helemaal niks! Van Muse alleen een nummertje uit 2009, Uprising op 1202 van hun minst populaire album hier op MuMe nog wel...

Geen Interpol.

Geen NAS.

Geen Arctic Monkeys.

Niets van Master of Puppets. Uiteraard wel Nothing Else Matters. Verbaast me overigens nog dat Enter Sandman en One erin staan.

Geen Arcade Fire.

Geen Tool.

Et cetera, et cetera. Nu zijn niet alle bands echte 'single' bands, maar toch.

Wat staat er dan wel in van de afgelopen paar jaar?

Uit 2010:
210: Lady Antebellum - Need you now
357: 3J's & Ellen ten Damme - Wat is dromen
358: Laura Jansen - Use somebody
379: John Mayer - Heartbrake warfare
685: Train - Hey soul sister
811: John Mayer featuring Taylor Swift - Half of my heart
819: 3J's - Geloven in het leven
820: Acda & De Munnik - Eva
959: Alain Clark - Love is everywhere
1056: Michael Buble - Hold on

2009 (10 hoogste):
7: Coldplay - Viva la vida
22: Caro Emerald - A night like this
106: Anouk - Three days in a row
120: Pearl Jam -Just breathe
156: Kyteman - Sorry
163: Krezip - Sweet goodbyes
178: Kane - No surrender
197: Caro emerald - Back it up
258: Snow Patrol - Just say yes
371: Michael Buble - Haven't met you yet

Uit 2008:
12: Adele - Make you feel my love
31: Marco Borsato - Dochters
94: Alain Clark - Father & friend
121: Amy MacDonald -This is the life
134: Ilse DeLange - So incredible
158: Ilse DeLange - Miracle
289: Amy MacDonald - Mr. Rock & Roll
302: De Dijk - Mijn van straat geredde roos
309: Adele - Chasing pavements
338: Daniël Lohues - Hier kom ik weg

Uit 2007:
236: Amy Winehouse (& Mark Ronson) - Valerie
317: Nick & Simon - Pak maar m'n hand
386: Mary J. Blige & U2 - One
420: Guus Meeuwis - Tranen gelachen
429: Bløf - Alles is liefde
453: Amy Winehouse - Rehab
460: Snow Patrol - Shut your eyes
524: Michael Bublé - Everything
587: Bløf - Aanzoek zonder ringen
588: Amy Winehouse - You know I’m no good

Etc. etc.

Vind het vooral opvallend dat U2 er twee keer in staat met 'One'. Verder uiteraard de top 40 meuk met een paar positieve uitzonderingen (al hebben ze alsnog een hoog DWDD gehalte).

Ook opvallend: November van Rowwen Heze uit 2000 dit jaar pas voor het eerst erin.

Dit zaakje stinkt inderdaad.

Vind het vooral opvallend dat U2 er twee keer in staat met 'One'.
Ik vind het twee geweldige uitvoeringen. Ik zou ze zelf ook 2x in mijn top 2000 hebben staan.

Dit is trouwens de Album Top 100 van vorig jaar:
http://www.hitsallertijden.nl/diversen2009/album%20top%20100%20r2%201%20juni%2009.htm

Er even vanuit gaande dat het daar wel eerlijk gaat, zijn de nummers in de top 2000 toch logisch? Bovendien komen naar dit soort lijsten grotendeels alleen maar radio 2 liefhebbers op af. Hierdoor is het voor hun duidelijk(er) wat de smaak van hun publiek is.

Mjuman schreef:

Maar er zijn gelukkig een aantal boeiende ontwikkelingen te melden - ik schilder ze even zonder er meteen een waarde-oordeel over te vellen - die ook zonder verf met een racistische inslag te schilderen zijn:

* het nwe elan in de popmuziek: denk aan Arctic Monkeys, White Stripes, Strokes
* de hogere mate van complexiteit in hedendaagse rock: Muse, Radiohead
* postrock is here to stay: GYBE, Porcupine Tree o.m.
* cross-over genres tussen jazz en rock/dance: drums & bass, dubstep; jazzmusici (in origine) als Molvaer die de cross-over naar rock maken; rock-musici (als Manu Katché) die richting jazz gaan.
* dj's die steeds meer met live bands gaan spelen - oa Trentemoller
* de opkomst van de laptop-acts
* de revival van de donkere kanten van de wave/rock: Editors, Interpol
* de revival van de (nu)soul; wat je er ook van wilt roepen - terug naar de roots van de zwarte muziek

Nee er is echt NIETS gebeurd op muziekgebied de afgelopen tien jaar. Blijf lekker snurken - ik zal de cateraar vragen een paar verse lapjes voor je hol te leggen daar in het hoge Noorden.

En anders, tja... vraag maar aan Darwin hoe het werkt

Dat ik hier in het hoge Noorden enkel en alleen in mijn grot naar Zappa zou zitten luisteren is een misconceptie die ik bij deze graag de kop in wil drukken !
Luister de laatste 2 maanden ook erg veel naar Neil Young, een artiest die nog wel in leven is...

Wat betreft de door jou aangedragen ontwikkelingen, een kleine kanttekening van mijn kant.

* Nieuwe elan (Arctic Monkey's, White Stripes, Strokes): afgezien van White Stripes is dit niet iets waar ik erg van onder de indruk ben/raak en na een paar nummer haak ik dan ook snel af.

* Hogere mate van complexiteit in hedendaagse rockmuziek: Muse trek ik een paar nummers, daarna is het mij snel te theatraal en over de top. Radiohead is een groep waar ik respect voor heb (puur hun eigen ding gedaan hebbend en met eigenlijk niet toegankelijke muziek toch stadions uitverkopen), maar muzikaal gezien pakt het me gewoon niet. Gezien mijn voorliefde voor ''moeilijke'' artiesten zoals Zappa/Beefheart wellicht wat vreemd...

* Postrock: GYBE ken ik alleen van naam, zou ik me toch eens in moeten verdiepen en Porcupine Tree idem dito...

* De opkomst van de laptop-acts: waarom zou ik geld betalen voor iemand die op een podium zijn/haar mail staat te checken ?

* De revival van de donkere kanten van de wave/rock: Editors, Interpol: Met alle respect, maar Joy Division deed dit soort werk (mijn inziens) toch beter en intenser.

* De revival van de (nu)soul; wat je er ook van wilt roepen - terug naar de roots van de zwarte muziek: feitelijk gezien geen slechte ontwikkeling, maar voor een ieder die al bekend is met de originele soul en roots van de zwarte muziek voegt dit toch niet bijster veel toe ?

Ik zie de cateraar dan ook graag tegemoet en (mits de wereld niet vergaat in 2012) ben benieuwd wat er na mijn winterslaap is toegevoegd aan het muzikale spectrum in 2019.

Mjuman schreef:

'k zal niet meteen beweren dat de nwe Zappa op weer is opgestaan. (even tussen twee haakjes, gelukkig maar).

Ik denk niet dat de top 2000 een goede afspiegeling is van de 2000 beste nummers ooit. Het doel is vooral om een lekker knusse lijst te maken voor de radio 2 luisteraar, die daar tussen kerst en oud en nieuw gezellig naar gaat luisteren en herinneringen gaat ophalen bij nummers uit hun jeugd. Gewoon gezellig. Ik weet in elk geval dat mijn ouders, die de top 2000 elk jaar weer met veel plezier beluisteren, dit in elk geval wel zo beleven. Er staat echt véél te veel bagger in, waaronder ik echt hele slechte Nederlandstalige (Amsterdamse) liederen schaar en natuurlijk gewoon andere bagger die de popmuziek van vroeger heeft opgeleverd. Ook focust de lijst zich voornamelijk op de jaren 60 en 70 (als ik me niet vergis) omdat dat meestal de jeugdjaren van de radio 2 luisteraar zijn. De moderne muziek die er dan wel in staat is meestal van niveau Marco Borsato (of lager).

Zorin schreef:
De meeste mensen vinden het inderdaad mooi/best genoeg zo (he, gezellig ) ; de wat 'dieper' zoekende muziekliefhebber niet, maar dat is op de hele muziekliefhebber 'aanhang' toch duidelijk de minderheid.

De 'wat dieper zoekende' muziekliefhebber die zijn heil zoekt in een radiolijstje is in mijn beleving wel wat naïef.

Zorin
Ja, bij dit soort lijstjes wel; dan kun je zo'n lijst beter overslaan.

Misterfool
chevy93 schreef:
En daar wil je mee zeggen? Of krijgen we nu een literatuur-lectuur discussie?

Aangezien veel mensen niet zo diep in de muziek zitten als wij, zullen veel mensen het niet uit maken, of de muziek uit de top 2000, wel of niet, een goede afspiegeling is van 60 jaar popmuziek. Daarom kun je ook het aantal luisterende mensen niet aanhalen als argument. Persoonlijk vind ik veel, door sommigen hier gewraakte muziek, uit de top 2000(eagles) helemaal niet slecht; sterker nog ik vind het redelijk goed!

[quote]
(quote)

Deze lijst neem ik ook niet serieus.
Wat te denken van: Hot august night van Neil Diamond op 21, terwijl de geweldige, vernieuwende LP van Bob Dylan Blonde on Blonde op nr. 66 staat????!!!!
En geen album van Jackson Browne zoals de fantastische : Late for the Sky !!!

Edwynn schreef:
(quote)

De 'wat dieper zoekende' muziekliefhebber die zijn heil zoekt in een radiolijstje is in mijn beleving wel wat naïef.

Ik denk ook niet dat het over de wat " dieper zoekende" muziekliefhebber gaat.. die zet de radio niet eens aan
Maar de muziekluisteraar in de breedte is ook wel wat verder gekomen dan 1975 hoor. Ik hoor nogmaals vrijwel nooit een twintiger of dertiger over die 70s rock bands.. die luisteren Placebo, Nirvana, Radiohead, Muse, Elbow of Smashing Punpkins, Pixies, Tool, Sonic Youth, Dinosaur Jr, NIN, Rammstein, Faith No More, Prodigy, Orbital, Beastie Boys, Offspring, Autechre, Boards of Canada etc etc.. en dan noem ik nog de bekende namen en de blanke " jongeren". Nog even los dat de jaren 80 qua bekende alternatieve namen ook matig bedeeld is...

Teunnis schreef:
Het zou me ook niet verbazen als ze Hotel California eigenhandig op 1 hebben gezet, om de kritiek van 'elk jaar hetzelfde lijstje' te snoeren en het heeft ook wel wat publiciteit opgeleverd.

Afgaande op de interactieve wereldkaart klopte dat geloof ik wel. In 2009 (want dat is nog wel te controleren) hadden beide nummers in ieder geval heel erg veel stemmen (Queen wat meer dan Eagles) gehad.

Voor degene die van quizen houden .

Top 2000 Quiz - kro.nl

Misterfool schreef:
Als je van metalmuziek houdt denk ik dat je in Devin Townsend een hele goede zappa-vervanger kunt vinden.

Townsend is de Zappa van de Metal. Soms helemaal gestoord (Strapping Young Lad) of echt heel erg rustig (Devin Townsend Project).

chevy93 schreef:
Het verschil tussen jou (en velen hier) en de luisteraars van lijsten als Veronica Top 1000 en de Top 2000. Jullie zijn meer van de ontdekking, wij (omdat ik mezelf hier ook onder schaar) meer dan de herkenning. Jij zegt bijvoorbeeld dat je een nummer/album zelden vaak draait. Iets wat voor heel veel mensen hier ook geld. Vandaar dat nummers al gauw uitgemolken en cliché klinken.

Dat laatste valt wel mee vind ik.

Ik ben inderdaad meer van de ontdekking, maar wat herkenning vind ik ook niet erg hoor. Vanmiddag nog 20 minuten Top 2000 aangehoord en hoorde zowaar Bowie's Life on Mars voorbij komen.

Life On Mars Ook al staat die natuurlijk weer veel te laag..

600 nogwat... Ik houd zelf geen toplijstje bij, maar bij mij zou een tijd terug zeker in de top 10 hebben gestaan. En nog steeds erg hoog.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:16 uur

geplaatst: vandaag om 23:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.