Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:58 uur
Als het van Rudiger zou afhangen stond er allemaal Dire Straits en Mark Knopfler in zijn top-1000. 
De jaren '00 zijn vooral vertegenwoordigd door Marco Borsato, Nick & Simon, Jan Smit enz. maar de rock in die periode is karig vertegenwoordigd (Coldplay en Anouk, alsof dit de enige rockacts in de jaren '00 waren). De betere rock van de jaren '60 en '70 komt wel voor in de top 2000, waarom kan dat niet met de jaren '00?
@Man of Sorrows
Ik heb de keuzelijst van de Belgische top-1000 zojuist bekeken en het aanbod is nog kariger dat die van de Nederlandse top-2000, dat de door jou genoemde klassiekers er niet bij zijn is onbegrijpelijk.

De jaren '00 zijn vooral vertegenwoordigd door Marco Borsato, Nick & Simon, Jan Smit enz. maar de rock in die periode is karig vertegenwoordigd (Coldplay en Anouk, alsof dit de enige rockacts in de jaren '00 waren). De betere rock van de jaren '60 en '70 komt wel voor in de top 2000, waarom kan dat niet met de jaren '00?
@Man of Sorrows
Ik heb de keuzelijst van de Belgische top-1000 zojuist bekeken en het aanbod is nog kariger dat die van de Nederlandse top-2000, dat de door jou genoemde klassiekers er niet bij zijn is onbegrijpelijk.
0
geplaatst: 27 november 2011, 14:20 uur
LucM schreef:
Als het van Rudiger zou afhangen stond er allemaal Dire Straits en Mark Knopfler in zijn top-1000.
Doe niet zo gek, joh. Zoveel nummers hebben ze/heeft hij (jammer genoeg) niet gemaakt. Met een heleboel verschillende live-uitvoeringen zou het misschien haalbaar zijn. Als het van Rudiger zou afhangen stond er allemaal Dire Straits en Mark Knopfler in zijn top-1000.

Voor zo'n lijst zou ik overigens zeker stemmen.

0
geplaatst: 27 november 2011, 14:26 uur
0
titan (crew)
geplaatst: 27 november 2011, 15:13 uur
niels94 schreef:
Waarschijnlijk zijn ze bang de enorme succesformule die de top 2000 is te verpesten. Het is zo'n enorm succes hoe het nu is dat ze dat niet willen veranderen, dat begrijp ik wel. Daarnaast is juist de top 2000 dé lijst van de nostalgie, dat is het hele doel van de lijst: denken aan en praten over vroeger (zie ook de reacties die altijd binnenkomen). Dan snap ik dat ze dit niet gaan verjongen. Ik vind het natuurlijk wel jammer, maar da's een tweede.
Waarschijnlijk zijn ze bang de enorme succesformule die de top 2000 is te verpesten. Het is zo'n enorm succes hoe het nu is dat ze dat niet willen veranderen, dat begrijp ik wel. Daarnaast is juist de top 2000 dé lijst van de nostalgie, dat is het hele doel van de lijst: denken aan en praten over vroeger (zie ook de reacties die altijd binnenkomen). Dan snap ik dat ze dit niet gaan verjongen. Ik vind het natuurlijk wel jammer, maar da's een tweede.
Toch is het raar, omdat de rest van het beleid van radio 2 in het teken van verandering staat. Kees Toering, de zenderbaas, roept altijd dat de zender zich jaarlijks eigenlijk 1 jaar moet verjongen, omdat ze anders haar bestaansrecht verliest. Radio 2 doet dat ook met de reguliere programmering. Diverse nummers die in de jaren '90 geluidsbepalend waren voor 3fm zijn steeds vaker op radio 2 te horen.
Ik snap best dat je de top 2000 niet ineens radicaal wilt omgooien, maar zelfs de geleidelijke aanpassing die radio 2 in haar reguliere programmering doorvoert is blijkbaar te veel gevraagd. Ik snap ook niet dat ben bang is dat het succes minder wordt als ze de pakweg 50 liedjes die ze nu bewust uit de lijst houden of bewust te laag zetten gewoon neerzetten op de plek waar ze gezien het aantal stemmen recht op hebben. De gemiddelde luisteraar van radio 2 ligt echt niet wakker van een nummer van Muse of The White Stripes in de lijst (zoals ze ook niet wakker lagen van Nirvana en Metallica).
0
geplaatst: 27 november 2011, 15:35 uur
chevy93 schreef:
Diezelfde mastodonten vind je hier ook. Uitgebreid met wat rare jaren 80 mastodonten. We leven verdomme 30 jaar later!
Diezelfde mastodonten vind je hier ook. Uitgebreid met wat rare jaren 80 mastodonten. We leven verdomme 30 jaar later!
Tsja, grappig, mijn smaak toevallig.. maar er zijn hier nog wel meer users online dan orbit of niet? Users die wellicht meer met de 90s hebben of de 00s?
De nummer één van de MuMe 250 bijvoorbeeld.. ook de nummer één van rate your music en vele andere websites, in radio2 land onbekend 
0
geplaatst: 27 november 2011, 15:56 uur
chevy93 schreef:

(quote)
Doe niet zo gek, joh. Zoveel nummers hebben ze/heeft hij (jammer genoeg) niet gemaakt. Met een heleboel verschillende live-uitvoeringen zou het misschien haalbaar zijn. 
Over rare jaren 80 mastodonten gesproken

0
geplaatst: 27 november 2011, 15:59 uur
Man of Sorrows schreef:
Ik heb een mailtje gestuurd naar Radio 2 (België), waarin ik ook de Nederlandse top 2000 vermeld. Ik weet dat het weinig aarde aan de dijk brengt, maar kon het niet laten deze keer. Reactie verwacht ik niet.
'...Waarom geen voorbeeld nemen aan jullie Nederlandse collega’s?...'
Ik heb een mailtje gestuurd naar Radio 2 (België), waarin ik ook de Nederlandse top 2000 vermeld. Ik weet dat het weinig aarde aan de dijk brengt, maar kon het niet laten deze keer. Reactie verwacht ik niet.

'...Waarom geen voorbeeld nemen aan jullie Nederlandse collega’s?...'
Ja, natuurlijk! Jan Smit, Borsato en Nick & Simon moeten óók in de lijst!!

Ik ken die keuzelijst van die Top 1000 niet, maar ik geloof het simpelweg niet dat een lijst nóg conservatiever kan dan de Top 2000...
0
geplaatst: 27 november 2011, 16:06 uur
Daar is een verklaring voor; het publiek van de stemmers de top-2000 is simpelweg niet jong. Daarnaast zijn veel stromingen in muziek tegenwoordig zo versnipperd dat alleen muziek die veilig is voor de massa overblijft.
0
geplaatst: 27 november 2011, 16:16 uur
Zoek voor de gein het Intro-spel van 26 november eens op en luister en bekijk het antwoord bij #4... Een geluidsfragment van ZZ Top's Gimme All Your Lovin' bij het antwoord The Rolling Stones - Gimme Shelter 
http://top2011.radio2.nl/

http://top2011.radio2.nl/
0
geplaatst: 27 november 2011, 16:16 uur
0
geplaatst: 27 november 2011, 16:20 uur
kaztor schreef:
Ik ken die keuzelijst van die Top 1000 niet, maar ik geloof het simpelweg niet dat een lijst nóg conservatiever kan dan de Top 2000...
(quote)

Nou.. de top2000 is natuurlijk een jaarlijks terugkomende bron van ergernis met Van Nieuwzerk en zijn debiele muziekmaatje, maar de keuzelijst van die Belgische top1000 overtreft zelfs dat nog weer! Je moet hem voor de grap eens doorscrollen.
jasper1991 schreef:
Daar is een verklaring voor; het publiek van de stemmers de top-2000 is simpelweg niet jong. Daarnaast zijn veel stromingen in muziek tegenwoordig zo versnipperd dat alleen muziek die veilig is voor de massa overblijft.
Het zou ze sieren als ze dat ergens in een disclaimer ofzo zouden vermelden ipv dat geschreeuw over de lijst der lijsten, zeg dan de golden oldies der vergeelde perkamentrollen, 55+ en het bezit van een gehoorapparaat zijn verplicht!
0
geplaatst: 27 november 2011, 16:42 uur
Ik zie in ieder geval wel meer Cure en Clash en ik zag zelfs Ian Gomm's Hold On en 4 nummers van Donald Fagen. Daarentegen minder Yes en niks van je grote vriend Zappa... 
Maar al dat lijstjesgedoe is natuurlijk een gigantische promotiecampagne....
Die Nederlandse Top 3 is trouwens weer hilarisch voorspelbaar...

Maar al dat lijstjesgedoe is natuurlijk een gigantische promotiecampagne....
Die Nederlandse Top 3 is trouwens weer hilarisch voorspelbaar...

0
geplaatst: 27 november 2011, 16:55 uur
kaztor schreef:
(quote)

Je zou schrikken... Jullie hebben toch ook een Q top 1000? Daar zie ik ook vier keer Muse, drie keer Prodigy, drie keer Killers, twee keer Massive Attack, drie keer Pearl Jam, Franz Ferdinand, twee keer Elbow, Queens Of The Stone Age,...
Daar schrik ik als Belg van. Bij ons komen bovenstaande artiesten niet aan bod op commerciële stations, hooguit Alive van Pearl Jam en Human van The Killers.

Ik weet ook niet wat jullie beste lijst is, de Q lijst of de Radio 2 lijst?
0
Onweerwolf
geplaatst: 27 november 2011, 17:05 uur
Hehe, op de website van Radio 2 staan lijstjes van 'bekende Nederlanders' wat zij hebben gestemd voor de Top 2000. Daar valt onder meer te lezen dat Gerard Joling op zichzelf heeft gestemd met "No More Boleros". 

0
geplaatst: 27 november 2011, 17:06 uur
Ik wist niet eens dat die Q-lijst bestond.
Van Q Music, neem ik aan?
Van wat ik weet is Q Music net als al die andere 538-kloons die de radio (over)bevolken.
De enige echt relevante Nederlandse eindlijst is er niet meer omdat de radiozender in augustus ophield te bestaan. Ik hoef vast niet te zeggen welke.
Van Q Music, neem ik aan?
Van wat ik weet is Q Music net als al die andere 538-kloons die de radio (over)bevolken.

De enige echt relevante Nederlandse eindlijst is er niet meer omdat de radiozender in augustus ophield te bestaan. Ik hoef vast niet te zeggen welke.
0
geplaatst: 27 november 2011, 17:08 uur
Alhoewel verre van perfect en er ook van alles op aan te merken is....zou ik zeggen onze eigen top 2000 op deze site...oftewel de MuMeLadder 2011

0
geplaatst: 27 november 2011, 17:10 uur
Heeft 3FM eigenlijk een toplijst? Nee he. Dat zou denk ik wel een leuk lijstje kunnen worden. Maar de beste radiozender is verdwenen natuurlijk.
0
geplaatst: 27 november 2011, 17:13 uur
Onweerwolf schreef:
Hehe, op de website van Radio 2 staan lijstjes van 'bekende Nederlanders' wat zij hebben gestemd voor de Top 2000. Daar valt onder meer te lezen dat Gerard Joling op zichzelf heeft gestemd met "No More Boleros".
Kijk, en dan is de naam Gordon nog niet eens gevallen...
Wees trots op uw 'Toppers', Nederland!

Zouden die twee het wel eens met zichzelf doen?
Of zit er een gat ter kruishoogte van hun spiegels?
Snoeperd schreef:
Heeft 3FM eigenlijk een toplijst? Nee he. Dat zou denk ik wel een leuk lijstje kunnen worden. Maar de beste radiozender is verdwenen natuurlijk.
'Beste' is dan wel een relatieve term. KinK FM was zeker geslaagd te noemen, maar ik moest het niet te vaak na elkaar horen, dan werd het gedweep met 'hotte' underground-artiesten ietwat ergerlijk met ook vaak dezelfde nummers meerdere keren per dag.
Radio 2 is van zichzelf een hele leuke zender, laat daar geen misverstand over bestaan, maar hun lijst is helaas te popie jopie.
0
Onweerwolf
geplaatst: 27 november 2011, 18:18 uur
Ik vind Gerard Joling anders eigenlijk best wel een humoristische vent.
0
geplaatst: 27 november 2011, 18:28 uur
Man of Sorrows schreef:
Ik weet ook niet wat jullie beste lijst is, de Q lijst of de Radio 2 lijst?
Beste is natuurlijk relatief, maar ik denk toch wel duidelijk de Top 2000. Zoveel miljoenen Nederlanders die ieder jaar weer op de, perfecte of imperfecte, Top 2000 afstemmen. Die zuurpruimen op dit forum (ieder jaar toch maar weer tientallen berichten willen plaatsen om weer even te laten merken hoe kut je deze lijst vindt Ik weet ook niet wat jullie beste lijst is, de Q lijst of de Radio 2 lijst?
) doen daar vrij weinig aan af. Je ontkomt er niet aan en je kunt je er eigenlijk ook moeilijk voor verstoppen. Het is een landelijk evenement waar ieder jaar meer dan de helft van Nederland op afkomt. Er luisteren bijna net zoveel mensen als dat er mensen gekeken hebben naar de WK-finale.
0
Lukk0
geplaatst: 27 november 2011, 18:45 uur
Met het aantal luisteraars bedoelen ze gewoon hoeveel mensen er ook maar iets van gehoord hebben. Op die manier ben ik ook een luisteraar, aangezien ik niet onder die top tien uitkom als ik thuis Oudjaar vier. Verder luister ik niet, stem ik niet en interesseert het me niet.
Om maar even aan te geven dat het iets heel anders is dan zo'n WK-finale waar half Nederland wel uit zichzelf voor gaat zitten.
Om maar even aan te geven dat het iets heel anders is dan zo'n WK-finale waar half Nederland wel uit zichzelf voor gaat zitten.
0
geplaatst: 28 november 2011, 11:58 uur
chevy93 schreef:
) doen daar vrij weinig aan af. Je ontkomt er niet aan en je kunt je er eigenlijk ook moeilijk voor verstoppen. Het is een landelijk evenement waar ieder jaar meer dan de helft van Nederland op afkomt. Er luisteren bijna net zoveel mensen als dat er mensen gekeken hebben naar de WK-finale.
(quote)
Beste is natuurlijk relatief, maar ik denk toch wel duidelijk de Top 2000. Zoveel miljoenen Nederlanders die ieder jaar weer op de, perfecte of imperfecte, Top 2000 afstemmen. Die zuurpruimen op dit forum (ieder jaar toch maar weer tientallen berichten willen plaatsen om weer even te laten merken hoe kut je deze lijst vindt
) doen daar vrij weinig aan af. Je ontkomt er niet aan en je kunt je er eigenlijk ook moeilijk voor verstoppen. Het is een landelijk evenement waar ieder jaar meer dan de helft van Nederland op afkomt. Er luisteren bijna net zoveel mensen als dat er mensen gekeken hebben naar de WK-finale. Ha, daar hebben we de representant van Jan Publiek ook weer!

Natuurlijk wordt er commentaar gegeven en gesproken over hoe zoiets anders kan. Daar is het tenslotte Musicmeter voor, met mensen die zich wat meer met muziek bezighouden dan 'zoveel miljoenen andere Nederlanders'. Het zou toch maar saai worden als we echt allemáál zouden ja-knikken en Bo Rhap tot de ridderorde van het Heilige graf van Jeruzalem zouden gaan slaan.
In de supermarkt worden waarschijnlijk ook meer vleeswaren verkocht dan bij de slager om de hoek en een Mac heeft ook meer omzet dan een 5-sterrenrestaurant.
Met andere woorden: Kwaliteit meet men niet nota bene met populariteit.
0
geplaatst: 28 november 2011, 12:56 uur
kaztor schreef:
September bedoel je? Ik ga er vanuit dat je Kink FM bedoelt. Dat was inderdaad de beste lijst (na de MuMe-ladder dan).
0
geplaatst: 28 november 2011, 13:37 uur
kaztor schreef:
Radio 2 is van zichzelf een hele leuke zender, laat daar geen misverstand over bestaan, maar hun lijst is helaas te popie jopie.
Alleen op die manier lukt het natuurlijk om (jaarlijks) zulke grote groepen geïnteresseerden te lokken.
Of dit van oorsprong zo ooit de bedoeling is geweest kun je niet meer achterhalen. Goed of fout is ook een moeilijke discussie. Als je 45 jaar Top 40's naast elkaar legt is de groslijst van de Top 2000 redelijk adequaat.
Als je niet van Top 40 muziek houdt vind je de Top 2000 ook niks. Die discussie is erg moeilijk te ondervangen omdat daar maar nauwelijks compromissen in te sluiten zijn. Ja, een commissie die per plaat gaat beslissen of het wel of niet behoort tot een bepaalde doelgroep. Maar dat lijkt mij nagenoeg ondoenlijk. Je zou wel eens kunnen denken aan een andere opzet voor het samenstellen van de Top 2000, bijvoorbeeld door per jaar een Top 100 te laten samenstellen.
De tijd dat ik overigens luister naar de Top 2000 is al geruime tijd voorbij, daarvoor zijn de meeste nummers te overbekend, de verhalen te slap en is alle muziek die ik er uit zou willen horen wel op een andere manier te vinden.
Vroeger was een Top 100 aller tijden interessant omdat je er zelf maar een paar nummers van had en de radio de kans bood om al die oude nummers weer eens te horen. Nu is alles wat er ooit is uitgebracht op de meest uiteenlopende manieren terug te vinden (of al in bezit). Dat maakt het afluisteren van de Top 2000 onnodig en tijd verspillend.
0
geplaatst: 28 november 2011, 13:44 uur
Klopt, ik ben nog van de tijd dat je met je cassettebandje klaar zat om je favoriete nummer op te nemen (liefst zonder dj die er doorheen zat te praten). De top 2000 is voor mij geen must, maar in de sfeer van het einde van het jaar past het heel goed. In die zin zou ik de top 2000 niet meer willen missen.
0
geplaatst: 28 november 2011, 14:22 uur
Hoe het ook zij, het hoort er gewoon bij.
Net als het ouwenelen over van dittem of dattem.
De kansen dat ik de lijst op het werk zal horen zijn redelijk nihil, maar ik blijf het volgen, zelfs met de beperkte keuzelijst.
Net als het ouwenelen over van dittem of dattem.
De kansen dat ik de lijst op het werk zal horen zijn redelijk nihil, maar ik blijf het volgen, zelfs met de beperkte keuzelijst.
0
geplaatst: 28 november 2011, 14:35 uur
kaztor schreef:
een Mac heeft ook meer omzet dan een 5-sterrenrestaurant.
een Mac heeft ook meer omzet dan een 5-sterrenrestaurant.
Wow, er zijn restaurants met 5 Michelin-sterren?

0
geplaatst: 28 november 2011, 15:22 uur
Lukk0 schreef:
Verder luister ik niet, stem ik niet en interesseert het me niet.
Maar je ontkomt er niet aan. Net zoals je niet aan de WK-finale ontkwam. Hoeveel Nederlanders weten nou wie er op 1 stond in de Kink-lijst? De Top 2000 is met grote afstand het best beluisterde radio-evenement. Alleen Serious Request komt nog (best dicht) in de buurt.Verder luister ik niet, stem ik niet en interesseert het me niet.
De vraag was wat is de beste lijst? Even de lijst inhoudelijk buiten beschouwing gelaten, zou ik zeggen de lijst die de meeste mensen bereikt en die de meeste mensen weet te raken. En die wedstrijd wordt met twee vingers in de neus gewonnen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.