MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Dat is wel waar natuurlijk, maar dan nog...

Hier ook maar even. Iemand?

Even een algemene oproep die nog het beste in dit topic past. Is er hier iemand met heel veel verstand van zoeken op internet?

Ik wil bepaalde vrije keuzes in de Top 2000 nog wel eens doorlichten. Ik vroeg me af of het mogelijk is om binnen een bepaalde domeinnaam te zoeken op een specifieke tekst, waarbij je waterdicht alle resultaten kan oproepen. Dus niet via het commando 'site:' in Google, want dan krijg je maar een klein gedeelte.

Alle stemlijstjes verschijnen immers op internet en hebben gemeen dat ze beginnen met http://stemmen.top2000.nl/stemmen/de-lijst-van/. Daarachter volgt een lange en ondoorgrondelijke code.

Ofwel, meer specifiek: is er een tool te vinden waarbij ik zeg: zoek binnen het domein http://stemmen.top2000.nl/stemmen/de-lijst-van/ naar de term 'Angel of Death' en geef dan het exacte aantal resultaten?

Mijn dank is bij voorbaat groot.

Klinkt alsof de razende reporter weer meedogenloos gaat toeslaan!

Je weet dat je binnenkort mannen in zwarte pakken aan de deur gaat krijgen, he Lukas?

yeahyeahyeah schreef:
Daarnaast zijn er waarschijnlijk ook nog aardig wat vaders die uit naam van het kroost nog een tweede en derde keer op hun (k)ouwe helden stemmen...

Arrie schreef:
Dat is wel waar natuurlijk, maar dan nog...

Hee! Waar zien jullie ons voor aan?? Er wordt hier niet vals gespeeld!

Overigens, zou de mogelijkheid nog kunnen bestaan dat er (veel) jongeren zijn die nu eens niet op musicmeter zijn geabonneerd en toch een geheel eigen smaak hebben ontwikkeld?

servaas
Arrie schreef:
Hebben nou echt zoveel jongeren in Nederland zó'n beperkte ouwelullensmaak. Ik word hier droevig van.

Blijkbaar ga je van de veronderstelling uit dat radio 2 ooit is opgezet als jongerenzender. Die veronderstelling klopt helaas niet. Radio 2 is de zender van een praatje, een plaatje, de zender die kiest voor het midden van de weg. Don't rock the boat lijkt het mission statement.

En uiteindelijk genereert zo' n zender zijn eigen publiek. Luisteraars die op zoek zijn naar iets anders haken af en uiteindelijk houd je een groep over die bijvoorbeeld op zaterdagmiddag naar een programma als 'De strepen van Spits' luistert om te horen wat er weer aan nieuw materiaal verschijnt.

Helaas heeft de heer Spits de pensioengerechtigde leeftijd al zo'n beetje bereikt en ook z'n redactie lijkt niet veel jonger. Geen goede plek dus voor wie niet meteen middle of the road georienteerd is en liever niet achter de feiten aan loopt, maar zijn vaste luisteraars zijn er blij mee.

Luisteraars ook die Queen nog steeds verkiezen boven pak hem beet Alt J. Waaruit maar weer blijkt dat het radio 2-publiek wars is van vernieuwing en verandering, maar vasthoudt aan het bekende. En of ze dan 25 zijn, 45 of 65 dat maakt niet veel uit. De Top 2000 werkt de behoudzucht aardig in de hand en houdt zo zijn eigen sprookje mooi in stand.

Ik zie de Top 2000 vooral als een extra lange uitzending van AVRO's Arbeidsvitamine. Door 2000 plaatjes achter elkaar te programmeren geef je de omroepmedewerkers bovendien de gelegenheid om hun in het afgelopen jaar opgespaarde ATV- en resterende vakantiedagen tussen kerst en oud en nieuw op te nemen. Zo stem je het thuisfront ook weer tevreden in deze dagen van dreigende werkloosheid door aangekondigde megabezuinigingen in omroepland.

Ook het aantal van 3,5 miljoen stemmen is natuurlijk erg betrekkelijk. Kwantiteit is nog altijd wat anders dan kwaliteit. Vraag Nederlanders wat hun favoriete klassieke muziek is en ik geef je op een briefje dat Andre Rieu dan met de eer gaat strijken. Toch bezorgt Andre ook (veel) jongeren een leuke avond. Alleen in de beginjaren lukte het nog om al lang vergeten acts als Kevin Ayers en Curved Air de lijst in te smokkelen. Daarvoor zijn de aantallen nu te groot.

Valt het dus nog mee dat er zo weinig Nederlandstalige muziek in de lijst staat, maar ook dat hangt - denk ik - weer samen met de profilering van radio 2. Een zender die het promoten van het levenslied niet meteen hoog in haar prioriteitenlijstje heeft staan.

Om een goed beeld van de smaak van de Nederlandse jongeren te krijgen moet je ook de stemmen meetellen die ze in de lijstjes van 3FM en bijvoorbeeld Radio 6 (Zwarte Lijst) uitbrengen. Alleen de Top 2000 als uitgangspunt nemen geeft een vertekend beeld.

Persoonlijk hoop ik nog steeds dat de bezuinigingen omroepland doen inzien dat ze aan de markt moet laten wat de markt kan en dat het de taak van de publieke omroep is om daar aanvullend aan te programmeren. Dus laat 538 en Sky Radio vooral hun gang gaan en duik zelf in de niches. Maar dat staat natuurlijk op gespannen voet met de kijk- en luistercijfers en die zijn nog steeds leidend in het Gooi.

Overigens wens ik iedereen eind december veel luisterplezier. Vooral in het begin heb ik vaak met plezier geluisterd, maar na 12 jaar wordt het toch zo langzamerhand weer eens tijd voor iets nieuws. Zo is de VRT in Belgie er al een paar geleden mee gestopt. Maar zoals ik al eeder aangaf vernieuwingsdrang is niet de sterkste karaktereigenschap van onze omroepbonzen.

musician schreef:
Overigens, zou de mogelijkheid nog kunnen bestaan dat er (veel) jongeren zijn die nu eens niet op musicmeter zijn geabonneerd en toch een geheel eigen smaak hebben ontwikkeld?
Dat is het punt net. Vaak is die geheel eigen smaak bijvoorbeeld hiphop of metal (dat laatste gold voor mij ook tegen mijn 20e). Dan vinden ze niet wat ze zoeken in de keuzelijst en stemmen ze maar op wat ze in ieder geval al kennen, ook al is dat tweede keus en niet wat ze ècht geweldig vinden.

servaas schreef:

Luisteraars ook die Queen nog steeds verkiezen boven pak hem beet Alt J. Waaruit maar weer blijkt dat het radio 2-publiek wars is van vernieuwing en verandering, maar vasthoudt aan het bekende. En of ze dan 25 zijn, 45 of 65 dat maakt niet veel uit. De Top 2000 werkt de behoudzucht aardig in de hand en houdt zo zijn eigen sprookje mooi in stand.

Wel leuk dat je Alt-J noemt. Alt-J heb ik namelijk serieus op Radio 2 langs horen komen. Dat draaien ze gewoon, niet heel vaak, en zeker niet zo vaak als Queen, maar ze draaien het wel. Ook weer zo'n voorbeeld van muziek die wel langskomt op Radio 2 maar uiteindelijk aan het eind van het jaar in de keuzelijst van Radio 2 ineens spoorloos is. Dan wordt het ineens allemaal veel conservatiever. Toch jammer.

Servaas schreef:
...heel verhaal...

Wat een bullshit, ik kan zo snel niet even geen ander woord bedenken.
Dus in plaats dat gemeeenschapsgeld wordt gebruikt om zoveel mogelijk mensen te bereiken moet er weer eens uitsluitend worden gekozen voor een groep fanatici van een man of 500?

Je begint met
Blijkbaar ga je van de veronderstelling uit dat radio 2 ooit is opgezet als jongerenzender. Die veronderstelling klopt helaas niet.
wat op zich nog juist is.

En je eindigt met
Maar zoals ik al eeder aangaf vernieuwingsdrang is niet de sterkste karaktereigenschap van onze omroepbonzen.

Zegt wie? Radio 2 voldoet precies aan het profiel waar het voor is opgericht. Voor de jongeren en de zoekers naar alternatieve muziek is er Radio 3. Dan is er voor weer geheel andere doelgroepen Radio 4 en Radio 5. Radio 1 is de nieuwszender.

Dat de belangstelling voor de Top 2000, afgestemd op doelgroep Radio 2, zo'n groot succes is dat veel anderen er aan mee doen, is voor Radio 2 een leuke bijkomstigheid. Maar klagen over de inhoudelijke opzet van die lijst is daarom eigenlijk niet zo terecht want oorspronkelijk bedoeld voor de doelgroep van Radio 2.

Alle andere omroepen hebben zo hun eigen lijst. Mag ik bijvoorbeeld noemen de Nostalgia Top 1000 van Radio 5?
Je wilt waarschijnlijk geen vernieuwingsdrang zien bij de publieke omroep maar de goede verstaander vindt daar meer terug dan bij de commerciële omroep.

servaas schreef:
mooi stuk

Goed geschreven en de spijker op zijn kop!
Ik heb eigenlijk de grootste moeite met het feit dat zoveel matigheid en behoudendheid de tv en radio zolang in de wurggreep kan weten te houden én zich bovendien presenteert alsof het daadwerkelijk over de allerbeste muziek zou gaan van de afgelopen halve eeuw met werkelijk geen enkele ruimte voor innovatie of muzikale relevantie van iets korter geleden dan de pubertijd van de samenstellers.

musician schreef:

Alle andere omroepen hebben zo hun eigen lijst. Mag ik bijvoorbeeld noemden de Nostalgia Top 1000 van Radio 5?

Wat dan ook een veel betere naam zou zijn voor de huidige "top2000"

musician schreef:
Dat de belangstelling voor de Top 2000, afgestemd op doelgroep Radio 2, zo'n groot succes is dat veel anderen er aan mee doen, is voor Radio 2 een leuke bijkomstigheid. Maar klagen over de opzet van die lijst is daarom eigenlijk niet zo terecht want oorspronkelijk bedoeld voor de doelgroep van Radio 2.

Als Radio 2 het nou willens en wetens als een doelgroeplijst zou presenteren, dan zou er ook niemand een punt van maken. Maar de zender heeft er inmiddels een heel mediacircus omheen gebouwd, presenteert zich als 'de lijst der lijsten' die wij zogenaamd geheel democratisch met alle Nederlanders kiezen en geeft bovendien zelf in zijn persbericht van vanavond aan zo blij te zijn dat er ook zo veel jongeren meestemmen, zodat het een lijst van alle generaties wordt...

@orbit

Nee, dan moet je beide lijsten (Nostalgia Top 1000, Top 2000) wel even goed met elkaar vergelijken. Radio 3 heeft weer z'n eigen overzicht (de Zeroes Top 1000). Ik neem aan dat veel jongeren (van musicmeter) daar ook aan meedoen.

Wat is precies je probleem? Niemand heeft toch gezegd dat je naar Radio 2 moet luisteren of dat je moet stemmen op een lijst waar je niks aan vind?

orbit schreef:
met werkelijk geen enkele ruimte voor innovatie of muzikale relevantie van iets korter geleden dan de pubertijd van de samenstellers.
Ach, als jij jezelf in je kamer op zou sluiten, kan ik snappen dat je zo zou denken. Maar alleen al het feit dat een nummer van dit jaar de top 100 binnenkomt, maakt jouw bewering al onjuist. Dat jij (ook) die muziek niets vindt, doet niets af aan het feit dat er jaar in, jaar uit genoeg nieuwe nummers de weg naar de "lijst der lijsten" weten te vinden.

Lukas schreef:
zodat het een lijst van alle generaties wordt...
En het zou niet kunnen dat jongeren tot dezelfde conclusie komen? Namelijk dat Bohemian Rhapsody het beste nummer is?

Onweerwolf schreef:
Apart inderdaad. Ik heb dit bandje een paar jaar terug nog op een gratis indoor festivalletje in de middag zien spelen. Was wel aardig, maar dat het nu de hoogste binnenkomer in de Top 2000 levert had ik toen niet durven te beweren.
Ik weet niet waar jij gezeten heb, maar die versie van Triggerfinger was zo'n beetje de grootste hit van het jaar. 7 weken op 1, 34 weken in de lijst (and still counting... geloof ik). Maandenlang bovenaan de "meest afgespeelde nummers" in Spotify. Die van Lykke Li was overigens ook een flinke hit, die had ik ook wel in de lijst verwacht.

Ben benieuwd waar Call Me Maybe beland is.

Ik vind er op zich best wat aan, want ik ben dol op allertijdenlijstjes en er staat ook best genoeg leuks in. Maar ik heb er wel problemen mee dat de lijst enerzijds bewust eenzijdig wordt gehouden, en aan de andere kant wordt gepresenteerd alsof die werkelijk zeggingskracht heeft. Neem nou dat aantal 'stemmen' van 3,2 miljoen: dat trucje is ook weer bedoeld om het geheel tot nóg grotere proporties op te blazen.

Hoezo trucje? Ik geloof best dat er daadwerkelijk 3 miljoen keer gestemd is. Dat andere media dat nou foutief overnemen als 3 miljoen stemmers..

Verder tilt men denk ik veel te zwaar aan "Lijst der Lijsten". Voor mij is de Top 2000 niet zozeer de Lijst der Lijsten, omdat de muziek zo goed is, maar vooral omdat het wel veruit de populairste toplijst is die Nederland bezig houdt. Ajax is dé Nederlandse club, niet vanwege het spel, maar vanwege de historie, de bekendheid (wereldwijd) en de vele fans.

chevy93 schreef:
En het zou niet kunnen dat jongeren tot dezelfde conclusie komen? Namelijk dat Bohemian Rhapsody het beste nummer is?

Dat denk ik zeker. De Top 100 gaat echt niet overhoop als de keuzelijst wordt uitgebreid. Maar juist daaronder - het meest interessante deel van de lijst, want daar ontdek je nog wel 'ns wat - gaat-ie wel degelijk behoorlijk op de schop.

chevy93 schreef:
Hoezo trucje? Ik geloof best dat er daadwerkelijk 3 miljoen keer gestemd is. Dat andere media dat nou foutief overnemen als 3 miljoen stemmers..

En dat doen ze al jaren, maar toch vooral omdat Radio 2 elk jaar opnieuw die suggestie wekt.

Laten we de vraag bovendien eens omdraaien: heb jij voor je gevoel 1 of 20 keer gestemd?

Voor m'n gevoel 1 keer, uiteraard. Maar je hebt wel degelijk 20 keer gestemd.

Ja, maar waarom zouden ze dat aantal vermelden, ipv het aantal stemmers/het aantal ingestuurde lijstjes?

Omdat het aantal stemmers/ingestuurde lijstjes minder zegt dat het aantal stemmen dat daadwerkelijk is uitgebracht.

Je kan nl. ergens tussen de 1 en 20 stemmen uitbrengen.

En 3 miljoen klinkt natuurlijk veel overtuigender dan 300.000.

Het zou mij in ieder geval meer zeggen. Ik vind het aantal stemmers een stuk interessantere informatie.

Edit: dat laatste is dus het hele punt van Lukas.

Waarom is het dan gelijk een trucje? Als er 3 miljoen keer een stem is uitgebracht, is er 3 miljoen keer een stem uitgebracht.

Als er 10 miljoen luisteraars zijn, zeg je toch ook niet "er waren 2 miljoen gezinnen die geluisterd hebben"?

@ Arrie en Lukas: Doen jullie bijvoorbeeld ook mee aan de Zeroes Top 1000 van Radio 3?

Daar heb ik nog nooit van gehoord zelfs... Hoezo?

Nou ja, dat is, lijkt mij, nu juist een mooie lijst voor jongere stemmers en liefhebbers van de afgelopen 10 jaar. Daar staan ook veel alternatieve bands in.

Iedereen focust zich hier op de Top 2000. En is natuurlijk ook van harte welkom, daar niet van. Je zou die Zeroes Top 1000 van 3FM eens moeten bekijken. Misschien is het een leuk opzetje voor jongere mumeërs die eens wat anders willen of meer aandacht voor de muziek die zij leuk vonden, van de net voorbijgaande jaren.

Zeroes top 1000, bestaat dat ook dan?

chevy93 schreef:
Waarom is het dan gelijk een trucje? Als er 3 miljoen keer een stem is uitgebracht, is er 3 miljoen keer een stem uitgebracht.

Als er 10 miljoen luisteraars zijn, zeg je toch ook niet "er waren 2 miljoen gezinnen die geluisterd hebben"?
Dat is feitelijk juist. Maar dat is niet waar het om gaat: ze gebruiken het aantal stemmen om de suggestie te wekken dat er door miljoenen mensen gestemd is. Het gaat er niet om wat feitelijk juist is; het gaat erom hoe de oppervlakkige toeschouwer het interpreteert.

musician schreef:
@orbit

Nee, dan moet je beide lijsten (Nostalgia Top 1000, Top 2000) wel even goed met elkaar vergelijken. Radio 3 heeft weer z'n eigen overzicht (de Zeroes Top 1000). Ik neem aan dat veel jongeren (van musicmeter) daar ook aan meedoen.

Wat is precies je probleem? Niemand heeft toch gezegd dat je naar Radio 2 moet luisteren of dat je moet stemmen op een lijst waar je niks aan vind?

Kijk naar de reactie van Lukas, "lijst der lijsten", lachwekkend.. ik geloof dat Underworld, Prodigy of Orbital niet eens in de keuzelijst staan. Hebben in de jaren 90 en begin 00 een aanzienlijke rol gespeeld en ook commercieel succes behaald, en dan noem ik alléén maar wat van de doorsnee namen. En zo zijn er al tal van bands en acts genoemd die natuurlijk minstens in de keuzelijst hadden moeten staan. Nu is het een "lijst ter behoud" geworden om maar vooral zo weinig mogelijk te hoeven veranderen.
En zoals Servaas terecht schreef, is toch enorm sleets en vervelend als je dat truukje al jaar na jaar herhaald ziet worden. Dat conservatieven zoals jij dit geweldige muziek of bevestiging van de eigen smaak vinden doet daar toch echt vrij weinig aan af. Hoe verwacht je dan dat mensen op een echte muzieksite hierop zouden reageren? Verder luister ik er amper naar hoor en zap ik Leo en Matthijs gelijk naar het hiernamaals zodra ik ze zie, maar god wat zijn ze weer vaak en zelfingenomen aanwezig. Jammer, maak dan wat echte muziekprogramma's voor dat geld.

trebremmit schreef:
Zeroes top 1000, bestaat dat ook dan?

Ja, je moet even kijken op de site van 3FM. Of googelen op Zeroes Top 1000.

Het klopt inderdaad, dit is echt de eerste keer dat Stairway to Heaven boven Child in Time staat.

orbit schreef:
maar god wat zijn ze weer vaak en zelfingenomen aanwezig.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:48 uur

geplaatst: vandaag om 13:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.