Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 23 november 2012, 23:20 uur
Lukas schreef:
Alle stemlijstjes verschijnen immers op internet en hebben gemeen dat ze beginnen met http://stemmen.top2000.nl/stemmen/de-lijst-van/. Daarachter volgt een lange en ondoorgrondelijke code.
Ofwel, meer specifiek: is er een tool te vinden waarbij ik zeg: zoek binnen het domein http://stemmen.top2000.nl/stemmen/de-lijst-van/ naar de term 'Angel of Death' en geef dan het exacte aantal resultaten?
Alle stemlijstjes verschijnen immers op internet en hebben gemeen dat ze beginnen met http://stemmen.top2000.nl/stemmen/de-lijst-van/. Daarachter volgt een lange en ondoorgrondelijke code.
Ofwel, meer specifiek: is er een tool te vinden waarbij ik zeg: zoek binnen het domein http://stemmen.top2000.nl/stemmen/de-lijst-van/ naar de term 'Angel of Death' en geef dan het exacte aantal resultaten?
Haha, dat zou mooi zijn inderdaad. Maar die lange en ondoorgrondelijke code ziet eruit als 32 willekeurig gegenereerde hexadecimalen. En dan zijn er dus 340282366920938463463374607431768211456 mogelijke codes, dat maakt het zoeken wellicht wat lastig...
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 november 2012, 23:22 uur
chevy93 schreef:
Ik weet niet waar jij gezeten heb, maar die versie van Triggerfinger was zo'n beetje de grootste hit van het jaar. 7 weken op 1, 34 weken in de lijst (and still counting... geloof ik). Maandenlang bovenaan de "meest afgespeelde nummers" in Spotify. Die van Lykke Li was overigens ook een flinke hit, die had ik ook wel in de lijst verwacht.
Ik weet niet waar jij gezeten heb, maar die versie van Triggerfinger was zo'n beetje de grootste hit van het jaar. 7 weken op 1, 34 weken in de lijst (and still counting... geloof ik). Maandenlang bovenaan de "meest afgespeelde nummers" in Spotify. Die van Lykke Li was overigens ook een flinke hit, die had ik ook wel in de lijst verwacht.
De enige radiouitzending die ik het afgelopen jaar heb beluisterd is vorig weekend de v500. Verder doe ik niet aan radio dus heb ik het nummer ook nog niet gehoord. Maar ik download altijd trouw het jaaroverzicht top 100 van de top 40 dus ik zal het vanzelf wel een keer tegenkomen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 november 2012, 23:24 uur
chevy93 schreef:
Omdat het aantal stemmers/ingestuurde lijstjes minder zegt dat het aantal stemmen dat daadwerkelijk is uitgebracht.
Je kan nl. ergens tussen de 1 en 20 stemmen uitbrengen.
Omdat het aantal stemmers/ingestuurde lijstjes minder zegt dat het aantal stemmen dat daadwerkelijk is uitgebracht.
Je kan nl. ergens tussen de 1 en 20 stemmen uitbrengen.
Niet relevant.
En 3 miljoen klinkt natuurlijk veel overtuigender dan 300.000.
Dat wel, alles voor de luistercijfers natuurlijk.
0
geplaatst: 23 november 2012, 23:26 uur
musician schreef:
Ja, je moet even kijken op de site van 3FM. Of googelen op Zeroes Top 1000.
(quote)
Ja, je moet even kijken op de site van 3FM. Of googelen op Zeroes Top 1000.
Je hebt gelijk, vraag me af of je daarop kunt stemmen trouwens. Wat een verschrikkelijk slechte lijst , 3 doors down op 4

0
geplaatst: 23 november 2012, 23:27 uur
trebremmit schreef:
Je hebt gelijk, vraag me af of je daarop kunt stemmen trouwens. Wel een verschrikkelijk slechte lijst trouwens, 3 doors down op 4
(quote)
Je hebt gelijk, vraag me af of je daarop kunt stemmen trouwens. Wel een verschrikkelijk slechte lijst trouwens, 3 doors down op 4
Had hem ook gevonden, ik vind die top 10 serieus nog duizend keer kutter dan die van de radio 2 top 2000.
0
geplaatst: 23 november 2012, 23:28 uur
Echt he, 3 fm is nog meer middle of the road dan radio2 heb ik het idee.
Die hele zender is naar de knoppen geholpen met de horizontale programmering, daarvoor waren er echt leuke dingen te horen.
Die hele zender is naar de knoppen geholpen met de horizontale programmering, daarvoor waren er echt leuke dingen te horen.
0
geplaatst: 23 november 2012, 23:34 uur
freitzen schreef:
Haha, dat zou mooi zijn inderdaad. Maar die lange en ondoorgrondelijke code ziet eruit als 32 willekeurig gegenereerde hexadecimalen. En dan zijn er dus 340282366920938463463374607431768211456 mogelijke codes, dat maakt het zoeken wellicht wat lastig...
(quote)
Ja, dat zoeken via alle mogelijke extensies geen optie is, dat snap ik als leek ook nog wel. Maar mijn vraag is dus vooral of het mogelijk is om simpelweg te zoeken in alle webpagina's die beginnen met http://stemmen.top2000.nl/stemmen/de-lijst-van/, zonder dat je die extensies hoeft in te voeren?
0
geplaatst: 23 november 2012, 23:36 uur
Ik ben verder ook gewoon een leek, maar ik denk dat een dergelijk tooltje dat ongetwijfeld zal bestaan gewoon netjes die triljoenen codes zal moeten invullen en ik weet niet hoe lang dat gaat duren...
0
geplaatst: 23 november 2012, 23:36 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Wel. Verder kunnen we deze discussie, evenals veel andere, maar het beste besluiten met het zinnetje 'Chevy, je hebt helemaal gelijk jongen!'. Anders is het een gebed zonder eind...
0
geplaatst: 23 november 2012, 23:42 uur
Tja, een reactie als "Niet relevant" kan ik weinig op antwoorden, natuurlijk. Dat het een kinderachtige manier van "Wat bedoel je precies?" is, lijkt me duidelijk.
Verder is het natuurlijk weer jammer dat ik niet iemand blijk die met één of twee berichten te overtuigen blijk. Dat snap ik wel. Ik lees vooral veel geklaag dat alleen maar bevestigt hoe zelfgenoegzaam we hier toch weer allemaal zijn als "echte muziekliefhebbers" met onze "superieure smaak". 'Wij' luisteren gelukkig 'echte' muziek, muziek die 'de massa' niet begrijpt, omdat die alleen maar 'mainstream' muziek luistert 'zonder gevoel/emotie', 'niet diepgaand' en voor 'simpele zielen'.
Verder is het natuurlijk weer jammer dat ik niet iemand blijk die met één of twee berichten te overtuigen blijk. Dat snap ik wel. Ik lees vooral veel geklaag dat alleen maar bevestigt hoe zelfgenoegzaam we hier toch weer allemaal zijn als "echte muziekliefhebbers" met onze "superieure smaak". 'Wij' luisteren gelukkig 'echte' muziek, muziek die 'de massa' niet begrijpt, omdat die alleen maar 'mainstream' muziek luistert 'zonder gevoel/emotie', 'niet diepgaand' en voor 'simpele zielen'.
0
geplaatst: 24 november 2012, 00:01 uur
chevy93 schreef:
Tja, een reactie als "Niet relevant" kan ik weinig op antwoorden, natuurlijk. Dat het een kinderachtige manier van "Wat bedoel je precies?" is, lijkt me duidelijk.
Je leest vooral wat je wilt lezen en de cirkelredenaties die in je eigen hoofd zitten, want dit soort posts staan hier niet.
En aangezien je ook een überconservatieve luisteraar bent voel je je automatisch geroepen de top2000 te verdedigen ipv dat je je ook maar een seconde in iemand anders' posts verdiept. Maar dat zijn we wel van je gewend.
0
Misterfool
geplaatst: 24 november 2012, 00:10 uur
Ik kan deels orbit snappen. Het is inderdaad een veilige lijst, die met name gericht is op de 40/50+'er. De lijst laat daarnaast maar een klein segment van de muziekwereld zien(rock uit de 70's/80's). Het gewicht dat de media aan de lijst geeft is ook enigszins bespottelijk.
Aan de andere kant bevat de lijst mijns inziens veel mooie muziek en zijn veel nominaties(zeker in de top 100) ook onomstotelijk klassiekers. Daarnaast vind ik de top 2000 ook een heel gezellig en nostalgisch evenement. Een van de weinige momenten in het jaar dat ik daadwerkelijk graag naar de radio luister.
Aan de andere kant bevat de lijst mijns inziens veel mooie muziek en zijn veel nominaties(zeker in de top 100) ook onomstotelijk klassiekers. Daarnaast vind ik de top 2000 ook een heel gezellig en nostalgisch evenement. Een van de weinige momenten in het jaar dat ik daadwerkelijk graag naar de radio luister.
0
geplaatst: 24 november 2012, 00:12 uur
orbit schreef:
En aangezien je ook een überconservatieve luisteraar bent voel je je automatisch geroepen de top2000 te verdedigen ipv dat je je ook maar een seconde in iemand anders' posts verdiept. Maar dat zijn we wel van je gewend.
Voor iemand die schijnbaar een soort obsessie heeft om conservatieve mensen te kleineren, ben je zelf toch weinig progressief in je commentaar. Over cirkelredeneringen gesproken.En aangezien je ook een überconservatieve luisteraar bent voel je je automatisch geroepen de top2000 te verdedigen ipv dat je je ook maar een seconde in iemand anders' posts verdiept. Maar dat zijn we wel van je gewend.
0
geplaatst: 24 november 2012, 00:14 uur
Prima post MF en niets op tegen natuurlijk. Ik bekritiseer de liefhebbers ook niet, wel de pretenties die de lijst heeft en dus wederom die kleffe DWDD kliek en dat radio2 bolwerkje. Het is gewoon een oubollige eindlijst, zoals vele anderen. In de UK hebben ze ook zoiets en ook speciale kersthitedities, ook ieder jaar weer met oorverdovende kritiek overigens 

0
geplaatst: 24 november 2012, 00:16 uur
Ah, lol, ik zie nu pas die reacties nav mijn post over NIN en Slayer.

Misterfool schreef:
Aanval? gewoon een grapje wat door u en Herman wel HEEL serieus bediscussieerd wordt.
Ach, je bent zo serieus als de muziek die je luistert, hè? "I hurt myself today to see if I still feel". En dat i.c.m. jouw plaatje van Smith zegt toch ruim genoeg, of niet? Aanval? gewoon een grapje wat door u en Herman wel HEEL serieus bediscussieerd wordt.

0
Onweerwolf
geplaatst: 24 november 2012, 00:17 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Wel. Chevy, kom nou, niet zo naïef. Dit is allemaal puur commercieel. Miljoenen stemmen spreekt meer tot de verbeelding dan honderdduizenden en dus zal iemand eerder geneigd zijn om te gaan luisteren, want iets dat tot de verbeelding spreekt is interessant.
Heel simpel allemaal.
0
Onweerwolf
geplaatst: 24 november 2012, 00:18 uur
chevy93 schreef:
Nee, ik bedoel niet "wat bedoel je?", ik bedoelde dat wat jij zegt geen relevantie heeft mbt het antwoord op de vraag waarom Radio 2 dit doet.
0
geplaatst: 24 november 2012, 00:21 uur
Ben ik met je eens. Alleen ik kreeg de indruk dat Lukas het een of andere goedkope truc vond die ook helemaal niet klopt. Maar bij nader inzien valt dat ook wel mee, ja.
Edit: Ik had het erover dat IK "Wat bedoel je precies?" bedoelde.
Edit: Ik had het erover dat IK "Wat bedoel je precies?" bedoelde.
0
Onweerwolf
geplaatst: 24 november 2012, 00:27 uur
Ok! 
Overigens, wat natuurlijk ook zo is: de gemiddelde domme huis-tuin-en-keuken medelander hoort '3,2 miljoen', denkt verder niet na en pakt zijn smartphone met calculator functie en rekent uit dat dat neerkomt op 20% van de Nederlanders. Resultaat: "Fuck man, 1 op de 5 mensen doet mee, dus ik moet ook, want anders hoor ik er niet bij/kan ik niet meepraten in januari", etc. Reken maar dat dat zo werkt.

Overigens, wat natuurlijk ook zo is: de gemiddelde domme huis-tuin-en-keuken medelander hoort '3,2 miljoen', denkt verder niet na en pakt zijn smartphone met calculator functie en rekent uit dat dat neerkomt op 20% van de Nederlanders. Resultaat: "Fuck man, 1 op de 5 mensen doet mee, dus ik moet ook, want anders hoor ik er niet bij/kan ik niet meepraten in januari", etc. Reken maar dat dat zo werkt.
0
geplaatst: 24 november 2012, 00:29 uur
Oh, dat zeker en wat dat betreft is de marketingafdeling van de Top 2000 ook net zo goed als die van Apple. 
Maar jaarlijks luisteren er ruim 10 miljoen mensen (tenzij we in complottheorieën gaan geloven en dat die cijfers ook niet kloppen
). Die mensen hebben dan ook een leuke week gehad, want het jaar erop luisteren er gewoon weer 10 miljoen mensen. En het jaar daarop weer.
Iemand die het een kutweek vond met veel te veel oubollige muziek, de standaard geijkte dinosaurussen en veel MOR-muziek zal het jaar daarop echt niet luisteren om maar mee te kunnen praten, me dunkt.
Het feit dat ook veel jongeren de weg naar de Top 2000 gevonden hebben, geeft wel aan dat het een lijst is die leeft onder alle delen van de samenleving. En in die zin kan je het best een lijst van de hele samenleving noemen. Ieder jaar luistert toch zeker 70% van Nederland naar de lijst. Geef Radio 2 dan eens ongelijk!
Een deel van de kracht onder de jongeren is denk ik ook dat ze nu nummers horen die ze normaal gesproken niet zouden horen. Dat vond ik ten minste wel. Dan ontdekte je wat leuke nummers van vroeger die je zelf normaal nooit zou opzoeken.
En verder uiteraard de grootste kracht van de Top 2000:

Maar jaarlijks luisteren er ruim 10 miljoen mensen (tenzij we in complottheorieën gaan geloven en dat die cijfers ook niet kloppen
). Die mensen hebben dan ook een leuke week gehad, want het jaar erop luisteren er gewoon weer 10 miljoen mensen. En het jaar daarop weer.Iemand die het een kutweek vond met veel te veel oubollige muziek, de standaard geijkte dinosaurussen en veel MOR-muziek zal het jaar daarop echt niet luisteren om maar mee te kunnen praten, me dunkt.
Het feit dat ook veel jongeren de weg naar de Top 2000 gevonden hebben, geeft wel aan dat het een lijst is die leeft onder alle delen van de samenleving. En in die zin kan je het best een lijst van de hele samenleving noemen. Ieder jaar luistert toch zeker 70% van Nederland naar de lijst. Geef Radio 2 dan eens ongelijk!
Een deel van de kracht onder de jongeren is denk ik ook dat ze nu nummers horen die ze normaal gesproken niet zouden horen. Dat vond ik ten minste wel. Dan ontdekte je wat leuke nummers van vroeger die je zelf normaal nooit zou opzoeken.
En verder uiteraard de grootste kracht van de Top 2000:
Misterfool schreef:
Daarnaast vind ik de top 2000 ook een heel gezellig en nostalgisch evenement. Een van de weinige momenten in het jaar dat ik daadwerkelijk graag naar de radio luister.
Het saamhorigheidsgevoel is iets waar ze perfect op ingespeeld hebben. Het jaar afsluiter met Bohemian Rhapsody is eigenlijk een soort traditie geworden. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar het jaar dat we afsloten met Hotel California vond ik maar een rare afsluiting.Daarnaast vind ik de top 2000 ook een heel gezellig en nostalgisch evenement. Een van de weinige momenten in het jaar dat ik daadwerkelijk graag naar de radio luister.
0
servaas
geplaatst: 24 november 2012, 00:35 uur
[quote]musician schreef:
Zegt wie?[quote]
Zeg ik zei de gek, helemaal zelf bedacht ook. Ik wilde geen waardeoordelen vellen. Dat laat ik graag aan anderen over. Al valt het mij op dat bijvoorbeeld de VPRO nog altijd geen zendtijd heeft op radio 2. Dat is denk ik niet voor niets.
Ik stoor me vooral aan de pretentie waarmee het programma ieder jaar gebracht wordt, terwijl het in feite een (erg) lang verzoekplatenprogramma is, dat volgens mij vooral bedacht is omdat tussen kerst en nieuwjaar veel mensen - waaronder veel omroepmedewerkers - verlof nemen en wat is dan makkelijker dan een voorgeprogrammeerde ipod?
Blijkbaar heeft een handige marketeer ooit een goede slogan bedacht die ons nu aan het eind van ieder jaar weer dagelijks moet worden ingeprent.
Daaraan stoor ik me dus. Zoals ik me ook stoor aan de pretentieuze wikipedia wijsheid van don Leo, de Sancho Panza van ons aller Mathijs. Wat mist de Nedrlandse omroep toch een popprogramma als 'Lola da Musica'!
Ook het idee over de rol van de publieke omroep komt helemaal uit mijn koker. Juist in een tijd van gigantische bezuinigingen moet onze semi-staatsomroep zich concentreren op haar maatschappelijke taak. En dan kun je beter snijden in je melkkoeien dan in je doelgroepenprogramma's.
Waarom maakt de Nederlandse omroep bijvoorbeeld nog steeds geen muziekprogramma waarin wordt samengewerkt met het Nederlandse clubcircuit? Ook de clubs houden met moeite het hoofd boven water en zonder clubs is er weinig werk voor musicians.
Ik herinner me Paradiso's Fabchannel. Lijkt me een uitstekend initiatief om weer nieuw leven in te blazen. Is maatschappelijk toch veel relevanter dan een lijst onder leiding van een muzikant die nu helaas al weer meer dan 20 jaar geleden het aardse heeft verlaten.
Zo'n standpunt kun je elitair noemen, ik noem het je bewust zijn van je maatschappelijke taak en de publieke omroep is er volgens mij niet voor het programmeren van kijk- en luisterkannonen, maar met een duidelijke opdracht. En ook de omroep kan een euro maar 1 keer uitgeven!
And now back to topic !!!
Zegt wie?[quote]
Zeg ik zei de gek, helemaal zelf bedacht ook. Ik wilde geen waardeoordelen vellen. Dat laat ik graag aan anderen over. Al valt het mij op dat bijvoorbeeld de VPRO nog altijd geen zendtijd heeft op radio 2. Dat is denk ik niet voor niets.
Ik stoor me vooral aan de pretentie waarmee het programma ieder jaar gebracht wordt, terwijl het in feite een (erg) lang verzoekplatenprogramma is, dat volgens mij vooral bedacht is omdat tussen kerst en nieuwjaar veel mensen - waaronder veel omroepmedewerkers - verlof nemen en wat is dan makkelijker dan een voorgeprogrammeerde ipod?
Blijkbaar heeft een handige marketeer ooit een goede slogan bedacht die ons nu aan het eind van ieder jaar weer dagelijks moet worden ingeprent.
Daaraan stoor ik me dus. Zoals ik me ook stoor aan de pretentieuze wikipedia wijsheid van don Leo, de Sancho Panza van ons aller Mathijs. Wat mist de Nedrlandse omroep toch een popprogramma als 'Lola da Musica'!
Ook het idee over de rol van de publieke omroep komt helemaal uit mijn koker. Juist in een tijd van gigantische bezuinigingen moet onze semi-staatsomroep zich concentreren op haar maatschappelijke taak. En dan kun je beter snijden in je melkkoeien dan in je doelgroepenprogramma's.
Waarom maakt de Nederlandse omroep bijvoorbeeld nog steeds geen muziekprogramma waarin wordt samengewerkt met het Nederlandse clubcircuit? Ook de clubs houden met moeite het hoofd boven water en zonder clubs is er weinig werk voor musicians.
Ik herinner me Paradiso's Fabchannel. Lijkt me een uitstekend initiatief om weer nieuw leven in te blazen. Is maatschappelijk toch veel relevanter dan een lijst onder leiding van een muzikant die nu helaas al weer meer dan 20 jaar geleden het aardse heeft verlaten.
Zo'n standpunt kun je elitair noemen, ik noem het je bewust zijn van je maatschappelijke taak en de publieke omroep is er volgens mij niet voor het programmeren van kijk- en luisterkannonen, maar met een duidelijke opdracht. En ook de omroep kan een euro maar 1 keer uitgeven!
And now back to topic !!!
0
geplaatst: 24 november 2012, 00:39 uur
Servaas, je hebt rake posts vanavond. 
Je denkt toch niet serieus dat wij hier naar de radio gaan zitten luisteren op dat moment? Dat heb ik ook nog nooit gedaan, eigenlijk.
Verder zou ik die 70% ook maar met een korreltje zout nemen, als ik jou was. Dacht dat jij zo sceptisch was altijd, maar als het om de Top 2000 gaat neem je alles meteen blind aan wat door de marketingkanalen verzonnen wordt.

chevy93 schreef:
Het jaar afsluiter met Bohemian Rhapsody is eigenlijk een soort traditie geworden. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar het jaar dat we afsloten met Hotel California vond ik maar een rare afsluiting.
Het jaar afsluiter met Bohemian Rhapsody is eigenlijk een soort traditie geworden. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar het jaar dat we afsloten met Hotel California vond ik maar een rare afsluiting.
Je denkt toch niet serieus dat wij hier naar de radio gaan zitten luisteren op dat moment? Dat heb ik ook nog nooit gedaan, eigenlijk.
Verder zou ik die 70% ook maar met een korreltje zout nemen, als ik jou was. Dacht dat jij zo sceptisch was altijd, maar als het om de Top 2000 gaat neem je alles meteen blind aan wat door de marketingkanalen verzonnen wordt.
0
geplaatst: 24 november 2012, 00:41 uur
Verder, om toch maar even op orbits vriendelijke woorden te reageren. Ik ben een fan van de Top 2000, ja. Vroeger was ik dat vanwege de muziek, want het is nog altijd mijn grootste inspiratiebron geweest. Nu ken ik die nummers wel en heeft de Top 2000 bij lange na niet meer de aantrekkingskracht die het vroeger had. De tijd dat ik ging slapen met stukjes van de opgenomen Top 2000 zijn voorbij. Evenals de tijd dat ik de Top 2000 Radio op onze televisie beluisterde.
Nu vind ik het vooral interessant om te zien hoe steeds meer mensen richting de lijst trekken. Hoe leeftijdsgenoten opeens nostalgisch gaan doen, de oudjes beluisteren of nog leuker: wanneer blijkt dat ik echt de enige tiener niet ben die Dire Straits helemaal geweldig vindt.
Die ene week, die sowieso te snel voorbij gaat, maar waarbij de eerste paar dagen (waarin ook veel matige muziek gedraaid wordt) niet snel genoeg voorbij gaan, is echt een leuke week. Met de familie op de woonkamer muziek luisteren. Verhalen horen over vroeger ("oh, dat concert in 1981 van..." of "ja, die cd ken ik nog wel") van je ouders. Diezelfde ouders die normaal de keukendeur dichtdoen bij een nummer van Radiohead of Muse. Met kerst met de hele familie even genieten van een nummer van Fleetwood Mac. Of gewoon om je heenkijken en zien dat je moeder een nummer meezingt van 30 jaar geleden waarvan jij je in godsnaam afvraagt waarom dit nummer niet al 29 jaar geleden in de doofpot gestopt is.
Dát is waarom ik zo hou van het radiofenomeen dat de Top 2000 heet. En ieder die niet zo over deze lijst denkt, tja, dat is dan zijn/haar gemis denk ik dan. Laten we er ook niet te zwaar aan tillen.
Nu vind ik het vooral interessant om te zien hoe steeds meer mensen richting de lijst trekken. Hoe leeftijdsgenoten opeens nostalgisch gaan doen, de oudjes beluisteren of nog leuker: wanneer blijkt dat ik echt de enige tiener niet ben die Dire Straits helemaal geweldig vindt.
Die ene week, die sowieso te snel voorbij gaat, maar waarbij de eerste paar dagen (waarin ook veel matige muziek gedraaid wordt) niet snel genoeg voorbij gaan, is echt een leuke week. Met de familie op de woonkamer muziek luisteren. Verhalen horen over vroeger ("oh, dat concert in 1981 van..." of "ja, die cd ken ik nog wel") van je ouders. Diezelfde ouders die normaal de keukendeur dichtdoen bij een nummer van Radiohead of Muse. Met kerst met de hele familie even genieten van een nummer van Fleetwood Mac. Of gewoon om je heenkijken en zien dat je moeder een nummer meezingt van 30 jaar geleden waarvan jij je in godsnaam afvraagt waarom dit nummer niet al 29 jaar geleden in de doofpot gestopt is.
Dát is waarom ik zo hou van het radiofenomeen dat de Top 2000 heet. En ieder die niet zo over deze lijst denkt, tja, dat is dan zijn/haar gemis denk ik dan. Laten we er ook niet te zwaar aan tillen.
herman schreef:
Dacht dat jij zo sceptisch was altijd, maar als het om de Top 2000 gaat neem je alles meteen blind aan wat door de marketingkanalen verzonnen wordt.
Waarom zou ik niet geloven dat die getallen kloppen? Verder mag het best op een aardiger toontje.. Ik geloof best dat 70% van de Nederlanders op enig moment naar de Top 2000 geluisterd heeft. Serious Request trok vorig jaar eenzelfde aantal kijkers/luisteraars.Dacht dat jij zo sceptisch was altijd, maar als het om de Top 2000 gaat neem je alles meteen blind aan wat door de marketingkanalen verzonnen wordt.
0
geplaatst: 24 november 2012, 00:48 uur
70% zal wat meekrijgen van de lijst, maar het is echt niet zo dat die allemaal fanatiek meeluisteren. Het is gewoon jammer dat de lijst de pretenties totaal niet waarmaakt. Het zou wat zijn als Radio 5 dat had gedaan bij de Nostalgie Top 1000 (waar ik ook wel wat van heb beluisterd overigens) door die de lijst der lijsten te noemen. Dan had toch ook niemand dat serieus genomen? Waarom nu dan wel bij een incomplete lijst die bewezen gemanipuleerd wordt?
edit: je hebt wat aangepast zie ik.
edit: je hebt wat aangepast zie ik.
0
geplaatst: 24 november 2012, 00:55 uur
Wat mij betreft is dit mijn laatste bericht over dit onderwerp, want we komen alleen in cirkels terecht en agree to disagree dan maar.
Ik vind het grappig dat de zin daarop Dan had toch ook niemand dat serieus genomen? is. Waarom zeggen dat je het niet serieus kan nemen om je vervolgens dan toch heel serieus verontwaardigd te voelen? Dat is dan toch ook niet logisch?
En zoals ik al eerder zei, gaat men nou echt alleen vallen over het feit dat ze de Top 2000 de Lijst der Lijsten! noemen? Je kan een lijst moeilijk verkopen als Wel een aardige lijst met redelijk wat goede muziek.
Zoals ik al zei is de Top 2000 niet zozeer (muzikaal) inhoudelijk de Lijst der Lijsten, maar wel gezien de vele neveneffecten die de lijst met zich meebrengt. Neveneffecten die wat mij betreft op geen enkele andere manier (met een muzikaal evenement) bereikt worden.
Het zal mij een worst zijn dat ze bands als Slayer, Nine Inch Nails en Sigur Rós weren. Het past ook niet binnen het kader van de Top 2000. De gemiddelde huisvrouw zit simpelweg niet te wachten op herrie, emomuziek of gejank (en ga nu asjeblieft niet weer verontwaardigd reageren...). Bands als The Smiths, Arcade Fire en The National, dat zijn bands die echt wat toe zouden voegen imo. Dat zou de lijst inhoudelijk aantrekkelijker maken en zorgt er tegelijkertijd niet voor dat de gemiddelde huisvrouw de radio direct uit zet.
Net zoals ik vind dat nieuwe nummers te makkelijk, te hoog komen. Zoals I Follow Rivers, A Night Like This, Paradise, Rood en I Gotta Feeling. Alleen daar kan je over twisten. Blijkbaar hoort men die graag, dus wie ben ik om die nummers af te kraken, omdat ik ze zelf niet zo sterk vind? Als dit nummers van Arcade Fire, Alt-J, dEUS of PJ Harvey waren geweest, had iedereen hier de loftrompet gespeeld.
herman schreef:
door die de lijst der lijsten te noemen.
door die de lijst der lijsten te noemen.
Ik vind het grappig dat de zin daarop Dan had toch ook niemand dat serieus genomen? is. Waarom zeggen dat je het niet serieus kan nemen om je vervolgens dan toch heel serieus verontwaardigd te voelen? Dat is dan toch ook niet logisch?
En zoals ik al eerder zei, gaat men nou echt alleen vallen over het feit dat ze de Top 2000 de Lijst der Lijsten! noemen? Je kan een lijst moeilijk verkopen als Wel een aardige lijst met redelijk wat goede muziek.
Zoals ik al zei is de Top 2000 niet zozeer (muzikaal) inhoudelijk de Lijst der Lijsten, maar wel gezien de vele neveneffecten die de lijst met zich meebrengt. Neveneffecten die wat mij betreft op geen enkele andere manier (met een muzikaal evenement) bereikt worden.
Het zal mij een worst zijn dat ze bands als Slayer, Nine Inch Nails en Sigur Rós weren. Het past ook niet binnen het kader van de Top 2000. De gemiddelde huisvrouw zit simpelweg niet te wachten op herrie, emomuziek of gejank (en ga nu asjeblieft niet weer verontwaardigd reageren...). Bands als The Smiths, Arcade Fire en The National, dat zijn bands die echt wat toe zouden voegen imo. Dat zou de lijst inhoudelijk aantrekkelijker maken en zorgt er tegelijkertijd niet voor dat de gemiddelde huisvrouw de radio direct uit zet.
Net zoals ik vind dat nieuwe nummers te makkelijk, te hoog komen. Zoals I Follow Rivers, A Night Like This, Paradise, Rood en I Gotta Feeling. Alleen daar kan je over twisten. Blijkbaar hoort men die graag, dus wie ben ik om die nummers af te kraken, omdat ik ze zelf niet zo sterk vind? Als dit nummers van Arcade Fire, Alt-J, dEUS of PJ Harvey waren geweest, had iedereen hier de loftrompet gespeeld.
0
geplaatst: 24 november 2012, 00:56 uur
Buiten dit alles om denk ik dat het tijd wordt de Top 2000 eens in de vijf jaar te doen laten plaats vinden. Nieuwe nummers krijgen de kans om in het collectieve geheugen te komen en de wat oudere nummers kunnen op die manier belanden op de weegschaal voor een soort herkeuring laat maar zeggen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.