Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 25 november 2012, 11:48 uur
Arrie schreef:
Nou, ik zou je er niet al te veel op verheugen. Tenzij je 3FM een fijne radiozender vindt...
(quote)
Nou, ik zou je er niet al te veel op verheugen. Tenzij je 3FM een fijne radiozender vindt...
Het is toch lichtjaren beter dan de zoveelste Voice Of Holland? Of niet soms?
0
geplaatst: 25 november 2012, 11:49 uur
sjoerd148 schreef:
Wanneer ik radio luister zet ik StuBru of Arrow op
Wanneer ik radio luister zet ik StuBru of Arrow op
En wat zendt StuBru of Arrow wél uit dat 3FM niet heeft?
Er bestaat natuurlijk geen mogelijkheid om een goed radioprogramma te maken dat ieders smaak 100% vertegenwoordigt, is natuurlijk het probleem.
Ik lees wel veel klachten, maar 3FM is wel het bestbeluisterde radiostation voor jonge liefhebbers dat er bestaat. Radio 2 is voor z'n doelgroep ook buitengewoon populair, er wordt dus waarschijnlijk gedacht dat ze het goed doen. En vanuit hun optiek hebben ze dan ook wel gelijk.
In de avonduren zouden er meer specifieke (alternatieve) doelgroepen kunnen worden bediend. Vergis je niet, het aantal luisteraars voor radioprogramma's ligt 's avonds al laag, de groep waarvan iedereen hier denkt dat die wordt achtergesteld (alto's?) is nog kleiner. Hier op musicmeter lijkt het nog heel wat. Maar zodra een band in dat genre populair wordt, zal ook radio 3 er zeker aandacht aan besteden.
Ik luister zelf overigens maar hoogstzelden naar de radio (ja, Radio 1 af en toe voor het nieuws en digitaal radio 192) en draai voor de rest alleen eigen muziek. Daar heb ik verder geen problemen mee, ik heb genoeg muziek.
Ik vind al 25 jaar dat mijn radioprogramma's niet meer worden uitgezonden. Het idee dat Radio 2 de hele dag Top 2000 achtige muziek zit uit te zenden is absoluut niet waar. Ja, één keer per jaar tussen Kerst en Oud en Nieuw.
0
geplaatst: 25 november 2012, 11:58 uur
musician schreef:
(quote)
's avonds is het verschil tussen StuBru en 3FM stukken kleiner dan overdag, maar overdag is het verschil behoorlijk groot, hoor.
Die eerste zet ik ook nog weleens vrijwillig op. Maar de 'gemiddelde' muzikale mentaliteit lijkt meer zuidwaards sowieso anders te zijn, en lijkt meer in m'n straatje te liggen. Dat scheelt ook.
0
geplaatst: 25 november 2012, 11:58 uur
trebremmit schreef:
Nee dat zeg ik dus niet, ik vind het gewoon apart dat die platen iedere keer terugkomen terwijl daarna bijna veertig jaar lang nieuwe muziek is uitgebracht. Dat betekent dus dat er nooit wat beters is gemaakt, dat gelooft toch niemand?
Tja, de oudste plaat die op 1 stond in de MuMe Ladder komt uit '67 (The End in 2007). Sindsdien stonden A Forest (1980), Street Spirit (1995) en Paranoid Android (1997) op 1. Dat wil dus zeggen dat er de afgelopen 15 jaar geen betere muziek is uitgebracht? En in 2007 vonden 'we' zelfs dat er sinds 1967 niks beters is uitgebracht. Nee dat zeg ik dus niet, ik vind het gewoon apart dat die platen iedere keer terugkomen terwijl daarna bijna veertig jaar lang nieuwe muziek is uitgebracht. Dat betekent dus dat er nooit wat beters is gemaakt, dat gelooft toch niemand?
Maar het gaat niet om beter, maar om populairder. De oudere generatie zal, gemiddeld genomen, weinig tot niets afweten van Radiohead en zal er derhalve ook nooit op stemmen. De jongere generatie die (al dan niet uit armoe) die wel op Radiohead stemt, zal dus altijd in de minderheid zijn, omdat er ook jongeren zijn die doodgedraaide klassiekers wél helemaal geweldig vinden. Heeft waarschijnlijk ook iets te maken met het feit dat die generatie het niet al sinds de jaren '70 jaar in, jaar uit te pas en te onpas aan moet horen.
En dan het laatste, en belangrijkste, punt. Wie is hier opgegroeid met bands als Radiohead? Hoeveel van de jongeren is gewezen op Radiohead door zijn/haar ouders? De eerste keer dat ik met Radiohead in contact kwam, was via de Top 2000, en daar kwamen ze pas vanaf 2007 in. Toen was ik al 14. De laatste keer dat Radiohead in de Top 40 stond, was in 2001. 3 weken, met 21 als hoogste notering, Pyramid Song. Toen was ik 7(,5) en van downloaden stond toen in de kinderschoenen bij ons thuis. Ik ging niet op internet om keurig de alternatieve bands via sites als musicmeter te zoeken (al was het maar vanwege inbelverbinding). Waarom zou ik? Het kaf werd keurig van het koren gescheiden door de Top 40. Toch?!
Ik ben opgegroeid met de oudere bands, en door lijsten als de Top 2000 werd mij keurig verteld wat nou het beste van het beste is. Niemand die mij wees op Radiohead, Muse, Oasis, Pearl Jam etc.
0
geplaatst: 25 november 2012, 12:07 uur
Wat is je punt nu eigenlijk?
Dat jij er niet mee bent opgegroeid betekent dus dat het logisch is dat er minder op gestemd wordt?
Toen ik nog een puber was luisterde ik trouwens juist niet naar de muziek van mijn ouders maar ging mijn eigen muziek opzoeken.
Dat jij er niet mee bent opgegroeid betekent dus dat het logisch is dat er minder op gestemd wordt?
Toen ik nog een puber was luisterde ik trouwens juist niet naar de muziek van mijn ouders maar ging mijn eigen muziek opzoeken.
0
geplaatst: 25 november 2012, 12:08 uur
Dat is wel mijn punt, ja. Wat je niet kent, kan je natuurlijk ook niet op stemmen.
En hoe lang is het geleden dat jij een puber was?
Ik ben ook van mening dat jongeren prima het verschil kunnen maken tussen een tijdelijke hype (Gangnam Style, jumpstyle etc.) en iets waar je op stemt bij zo'n Top X aller tijden.
Ik ben het met je eens dat de jongerenlijst er waarschijnlijk anders uit had gezien als er vrije keuze was, maar binnen deze context zie ik geen reden om deze lijst niet plausibel te vinden.
Verder wat Lukas al zei.
En hoe lang is het geleden dat jij een puber was?
Gretz schreef:
Het is algemeen bekend dat jongeren eerder voor recente nummers gaan, dat zie je ook terug in de toplijstjes van andere radiostations waar de recente hits het ook ontzettend goed doen.
Welke andere toplijstjes? Als ik al die lijstjes op mijn Facebook langs zie komen, staan die vol met Child in Time, Hotel California en Sultans of Swing. En dat afgewisseld met Mumford & Sons, Coldplay en dat soort moderne bands. Het is algemeen bekend dat jongeren eerder voor recente nummers gaan, dat zie je ook terug in de toplijstjes van andere radiostations waar de recente hits het ook ontzettend goed doen.
Ik ben ook van mening dat jongeren prima het verschil kunnen maken tussen een tijdelijke hype (Gangnam Style, jumpstyle etc.) en iets waar je op stemt bij zo'n Top X aller tijden.
Ik ben het met je eens dat de jongerenlijst er waarschijnlijk anders uit had gezien als er vrije keuze was, maar binnen deze context zie ik geen reden om deze lijst niet plausibel te vinden.
Gretz schreef:
Het is m.i. eerder aannemelijk dat een hoop 40’ers/50’ers via de naam van hun kroost dubbele stemmen hebben uitgebracht.
Dit slaat natuurlijk op niets. Tenzij je wel een hele lage dunk hebt van de Nederlander. Alsof er echt zo'n grote groep mensen die op zo'n manier deze lijst willen manipuleren. Dan geloof ik (veel) eerder dat Radio 2 dit lijstje wat manipuleert, wat ik niet geloof.Het is m.i. eerder aannemelijk dat een hoop 40’ers/50’ers via de naam van hun kroost dubbele stemmen hebben uitgebracht.
Verder wat Lukas al zei.
0
geplaatst: 25 november 2012, 12:14 uur
Ik denk echt dat je het teveel op jezelff betrekt, volgens mij ben jij meer een uitzondering dan de regel.
Jij wilt dus beweren dat de jeugd van tegenwoordig braaf de adviezen van hun ouders opvolgen en dezelfde muziek gaan luisteren.
Daar geloof ik dus helemaal niks van.
Jij wilt dus beweren dat de jeugd van tegenwoordig braaf de adviezen van hun ouders opvolgen en dezelfde muziek gaan luisteren.
Daar geloof ik dus helemaal niks van.
0
geplaatst: 25 november 2012, 12:17 uur
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat men niet in aanraking komt met de 'betere' bands van nu, omdat de ouders er geen notie van maken, noch worden die artiesten ergens gepresenteerd waar jongeren ze snel oppikken. De tijd dat bands als Muse en Radiohead op zenders als TMF, MTV en The Box gedraaid worden, is inmiddels al zeker 10 jaar voorbij. Net zoals die bands tegenwoordig niet meer in de Top 40 staan. Een soort sneeuwbaleffect.
Het is pas sinds de opkomst van internet dat mijn generatie die bands met terugwerkende kracht ontdekt (behoudens wat uitzonderingen die het bv. van hun ouders mee hebben gekregen). Wat dat betreft viel mijn generatie qua muziek een beetje tussen schip en wal.
Lees de verhalen van de jongeren van mijn leeftijd (ca. 20 jaar) er maar op nou. En kijk eens voor hoeveel mensen MusicMeter echt een eye-opener geweest is!
Tip: De Site >> Gebruikers >> Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis
Het is pas sinds de opkomst van internet dat mijn generatie die bands met terugwerkende kracht ontdekt (behoudens wat uitzonderingen die het bv. van hun ouders mee hebben gekregen). Wat dat betreft viel mijn generatie qua muziek een beetje tussen schip en wal.
Lees de verhalen van de jongeren van mijn leeftijd (ca. 20 jaar) er maar op nou. En kijk eens voor hoeveel mensen MusicMeter echt een eye-opener geweest is!
0
geplaatst: 25 november 2012, 12:22 uur
Toen ik puber was stonden mijn favoriete bands ook niet in de top veertig.
Die ontdekte ik door vrienden, bladen, optredens, festivals, cd winkels enz.
Nogmaals ik geloof er helemaal niks van wat jij allemaal aan het beweren bent.
Die ontdekte ik door vrienden, bladen, optredens, festivals, cd winkels enz.
Nogmaals ik geloof er helemaal niks van wat jij allemaal aan het beweren bent.
0
geplaatst: 25 november 2012, 12:23 uur
Zoals ik al vroeg: wanneer was jij een tiener?
Muziekbladen en cd-winkels, hoe relevant denk je dat die geweest zijn in mijn jeugd?
En lees die verhalen dan maar door, als je mij niet gelooft.
Muziekbladen en cd-winkels, hoe relevant denk je dat die geweest zijn in mijn jeugd?
En lees die verhalen dan maar door, als je mij niet gelooft.
niels94 (over MusicMeter) schreef:
We zijn gebleven bij een Niels die inmiddels echt geïnteresseerd is in het ontdekken van nieuwe muziek. Het ontbreekt echter een beetje aan de middelen om echt diep de muziek in te duiken, waardoor ik toch bleef hangen bij de bekendere artiesten. Hier zou verandering in gaan komen toen ik deze prachtige site ontdekte. Ineens was er een gigantische bron om uit te putten!
We zijn gebleven bij een Niels die inmiddels echt geïnteresseerd is in het ontdekken van nieuwe muziek. Het ontbreekt echter een beetje aan de middelen om echt diep de muziek in te duiken, waardoor ik toch bleef hangen bij de bekendere artiesten. Hier zou verandering in gaan komen toen ik deze prachtige site ontdekte. Ineens was er een gigantische bron om uit te putten!
Teunnis schreef:
In mijn vroege tienerjaren had ik totaal geen interesse in muziek. Oke, op de pc had ik wel een klein playlistje met in 2004/2005 hits van o.a. Natasha Beddingfield, Daniel Powter en Simon's V*kkenvuller
. Als mijn vader mocht beslissen stond er in de auto zelfs af en toe The Beatles, Dylan of Zappa op - waar zou mijn Zappa-adoratie toch vandaan komen?
In mijn vroege tienerjaren had ik totaal geen interesse in muziek. Oke, op de pc had ik wel een klein playlistje met in 2004/2005 hits van o.a. Natasha Beddingfield, Daniel Powter en Simon's V*kkenvuller
. Als mijn vader mocht beslissen stond er in de auto zelfs af en toe The Beatles, Dylan of Zappa op - waar zou mijn Zappa-adoratie toch vandaan komen?
bennerd schreef:
Qua bronnen had ik het als elfjarige echter nog niet zo breed. Het downloaden was mij nog niet bekend (volgens mij waren Napster en Kazaa net groter aan het worden en moest LimeWire nog verspreid worden in België), muziekmagazines zal ik toentertijd enkel onbewust gebruikt hebben als wc-papier en internet gebruikte ik enkel om mails te checken.
Qua bronnen had ik het als elfjarige echter nog niet zo breed. Het downloaden was mij nog niet bekend (volgens mij waren Napster en Kazaa net groter aan het worden en moest LimeWire nog verspreid worden in België), muziekmagazines zal ik toentertijd enkel onbewust gebruikt hebben als wc-papier en internet gebruikte ik enkel om mails te checken.
0
Misterfool
geplaatst: 25 november 2012, 12:29 uur
Ten dele moet hier toch Chevy in volgen. Via mijn vader ben ik bekend geraakt met Pink Floyd en ELP waardoor ik via sites als deze en progarchives verder ben gegaan met progrock. Via MuMe heb ik vervolgens mijn tweede grote liefde gevonden: (free)-jazz. Talk Talk; en daarmee synthpop: heb ik ontdekt via een uitzending van radio 2(such a shame).
0
geplaatst: 25 november 2012, 13:10 uur
chevy93 schreef:
Maar het gaat niet om beter, maar om populairder. De oudere generatie zal, gemiddeld genomen, weinig tot niets afweten van Radiohead en zal er derhalve ook nooit op stemmen. De jongere generatie die (al dan niet uit armoe) die wel op Radiohead stemt, zal dus altijd in de minderheid zijn, omdat er ook jongeren zijn die doodgedraaide klassiekers wél helemaal geweldig vinden. Heeft waarschijnlijk ook iets te maken met het feit dat die generatie het niet al sinds de jaren '70 jaar in, jaar uit te pas en te onpas aan moet horen.
En dan het laatste, en belangrijkste, punt. Wie is hier opgegroeid met bands als Radiohead? Hoeveel van de jongeren is gewezen op Radiohead door zijn/haar ouders? De eerste keer dat ik met Radiohead in contact kwam, was via de Top 2000, en daar kwamen ze pas vanaf 2007 in. Toen was ik al 14. De laatste keer dat Radiohead in de Top 40 stond, was in 2001. 3 weken, met 21 als hoogste notering, Pyramid Song. Toen was ik 7(,5) en van downloaden stond toen in de kinderschoenen bij ons thuis. Ik ging niet op internet om keurig de alternatieve bands via sites als musicmeter te zoeken (al was het maar vanwege inbelverbinding). Waarom zou ik? Het kaf werd keurig van het koren gescheiden door de Top 40. Toch?!
Ik ben opgegroeid met de oudere bands, en door lijsten als de Top 2000 werd mij keurig verteld wat nou het beste van het beste is. Niemand die mij wees op Radiohead, Muse, Oasis, Pearl Jam etc.
Vanaf 'Maar het gaat...' kan ik je redelijk volgen.
Jammer dat het cursieve laatste gedeelte dan weer danig roet in het eten moet gooien...

Overigens vind ik Radiohead al een soort van crossover-band: Muziek die populair is bij een jongere en een oudere generatie. Dat vind ik ook al voor een Coldplay gelden.
chevy93 schreef:
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat men niet in aanraking komt met de 'betere' bands van nu, omdat de ouders er geen notie van maken, noch worden die artiesten ergens gepresenteerd waar jongeren ze snel oppikken. De tijd dat bands als Muse en Radiohead op zenders als TMF, MTV en The Box gedraaid worden, is inmiddels al zeker 10 jaar voorbij. Net zoals die bands tegenwoordig niet meer in de Top 40 staan. Een soort sneeuwbaleffect.
Hier kan ik me weer volkomen bij aansluiten.
Al heb ik helemaal niets met gevallen als Facebook etc., vind ik het internet eigenlijk het ultieme middel voor een jongere generatie om oudere (obscure) bands mee te ontdekken.
0
Cured
geplaatst: 25 november 2012, 14:11 uur
Ik las hier tot mijn stomme verbazing dat sommige users het nummer Someone Like You beter vinden dan Bohemian Rapsody; dat kan natuurlijk niet. Als je niet hoort dat dat smartlap nummer slechter is als dat nummer van Queen, is het tijd om naar een muziekpsycholoog te gaan. je kunt SLY wel mooier vinden, BR vreselijk of vervelend, maar niet slechter.
0
geplaatst: 25 november 2012, 14:16 uur
Ik vind Adele een uitstekende zangeres maar die verering (liefst 4 nummers in de top-50) vind ik overdreven. Misschien omdat ze in de huidige hitparadepop er met kop en schouders bovenuit steekt?
0
geplaatst: 25 november 2012, 14:18 uur
Cured schreef:
Ik las hier tot mijn stomme verbazing dat sommige users het nummer Someone Like You beter vinden dan Bohemian Rapsody; dat kan natuurlijk niet. Als je niet hoort dat dat smartlap nummer slechter is als dat nummer van Queen, is het tijd om naar een muziekpsycholoog te gaan. je kunt SLY wel mooier vinden, BR vreselijk of vervelend, maar niet slechter.
Tuurlijk kan dat wel.
0
Cured
geplaatst: 25 november 2012, 14:19 uur
Het gaat mij overigens niet om haar zangkwaliteiten voor de duidelijkheid, maar het nummer op zich. Verdern prefereer ik , nu we toch bezig zijn, denk ik op het eind wel de Mume-eindlijst, maar dat moet ik eind dember nog maar even bekijken.
@Trebbremit: tuurlijk niet. Het is een zoetsappig , Lionel Richie nummer met 'nul' muzikale spanning.
@Trebbremit: tuurlijk niet. Het is een zoetsappig , Lionel Richie nummer met 'nul' muzikale spanning.
0
geplaatst: 25 november 2012, 14:22 uur
Er is geen absolute waarheid wat betreft muziek, het is slechts jouwn mening.
Anderen kunnen het zeker beter vinden.
Anderen kunnen het zeker beter vinden.
0
geplaatst: 25 november 2012, 14:25 uur
Dat een nummer 'beter' is als er meer 'muzikale spanning' in zit, is uiteindelijk ook slechts een mening.
0
geplaatst: 25 november 2012, 14:34 uur
Zelf hoor ik ook liever nummers met meer 'muzikale spanning' maar een simpel, luchtig en aanstekelijk nummer moet ook kunnen.
0
geplaatst: 25 november 2012, 14:42 uur
Cured schreef:

Doe mij ook zo'n objectieve muziekmeetlat.
0
geplaatst: 25 november 2012, 15:15 uur
Ik moet me inderdaad ook aansluiten bij Chevy dat MusicMeter - en in brede mate het gehele internet - een enorme eye-opener zijn geweest bij het verbreden van mijn muzieksmaak. Ik moet er niet aan denken dat mijn smaak nu voornamelijk had afgehangen van wat ik op de radio hoorde en op TMF zag. 
Andere radiolijstjes zoals de Q1000 en de MNM1000.
Ik denk dat jij relatief meer vrienden hebt met een ouwelullensmaak. Ik kijk even globaal naar de Last.fm en Spotify Charts voor Nederland. Last.fm en Spotify worden relatief veel door jongeren (<25 jaar) gebruikt dus lijkt het me wel een aardige indicatie. Het volgende valt me op:
- Op Last.fm scoren vooral de populaire (licht) alternatieve bands van dit moment: Coldplay, Muse, Mumford & Sons, Radiohead, The xx, The Black Keys, Alt-J, Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers, Ben Howard etc. Bij de eerste Top 20 zie ik van het rijtje oudere bands alleen The Rolling Stones en The Beatles terug. Dire Straits volgens pas op 56. Wanneer je de charts ook kon weergeven per leeftijdsgroep zouden de oudere bands waarschijnlijk nog lager scoren bij jongeren.
- Op Spotify scoren eigenlijk alleen maar recente artiesten en is de smaak vanzelfsprekend een stuk meer mainstream. Ik zie daar in de charts eigenlijk helemaal geen oudere bands terug.
Kortom, dit bevestigt mijn gevoel wat ik heb over de voorkeur voor recente nummers. Maar goed, zonder exacte cijfers wordt deze discussie niet interessanter vrees ik. Het zou natuurlijk kunnen dat jongeren wanneer ze voor de Top 2000 stemmen opeens een stuk conservatiever worden en eerder stemmen op nummers die ze vorig jaar hoog in de lijst hoorden. Het mag duidelijk zijn dat jouw beleving anders is dan die van mij. Ik zal zeker niet beweren dat ik precies weet wat er leeft onder leeftijdsgenoten, maar ik had toch het idee dat je de voorkeur van jongeren voor oudere acts wat overschatte. Als die Top 20 van Radio 2 daadwerkelijk representatief is moet ik mijn woorden terugnemen. Toch vind ik het nog steeds erg raar dat er slechts 4 nummers uit deze eeuw bij staan. En dat ze ook precies dezelfde Top 3 hebben als die van het totale publiek. Het zou fijn zijn als Radio 2 eens wat meer exacte cijfers/statistieken naar buiten zou brengen, nu is het toch lastig om (voor)oordelen echt bevestigd te zien krijgen.

chevy93 schreef:
Welke andere toplijstjes? Als ik al die lijstjes op mijn Facebook langs zie komen, staan die vol met Child in Time, Hotel California en Sultans of Swing. En dat afgewisseld met Mumford & Sons, Coldplay en dat soort moderne bands.
Welke andere toplijstjes? Als ik al die lijstjes op mijn Facebook langs zie komen, staan die vol met Child in Time, Hotel California en Sultans of Swing. En dat afgewisseld met Mumford & Sons, Coldplay en dat soort moderne bands.
Andere radiolijstjes zoals de Q1000 en de MNM1000.
Ik denk dat jij relatief meer vrienden hebt met een ouwelullensmaak. Ik kijk even globaal naar de Last.fm en Spotify Charts voor Nederland. Last.fm en Spotify worden relatief veel door jongeren (<25 jaar) gebruikt dus lijkt het me wel een aardige indicatie. Het volgende valt me op:
- Op Last.fm scoren vooral de populaire (licht) alternatieve bands van dit moment: Coldplay, Muse, Mumford & Sons, Radiohead, The xx, The Black Keys, Alt-J, Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers, Ben Howard etc. Bij de eerste Top 20 zie ik van het rijtje oudere bands alleen The Rolling Stones en The Beatles terug. Dire Straits volgens pas op 56. Wanneer je de charts ook kon weergeven per leeftijdsgroep zouden de oudere bands waarschijnlijk nog lager scoren bij jongeren.
- Op Spotify scoren eigenlijk alleen maar recente artiesten en is de smaak vanzelfsprekend een stuk meer mainstream. Ik zie daar in de charts eigenlijk helemaal geen oudere bands terug.
Kortom, dit bevestigt mijn gevoel wat ik heb over de voorkeur voor recente nummers. Maar goed, zonder exacte cijfers wordt deze discussie niet interessanter vrees ik. Het zou natuurlijk kunnen dat jongeren wanneer ze voor de Top 2000 stemmen opeens een stuk conservatiever worden en eerder stemmen op nummers die ze vorig jaar hoog in de lijst hoorden. Het mag duidelijk zijn dat jouw beleving anders is dan die van mij. Ik zal zeker niet beweren dat ik precies weet wat er leeft onder leeftijdsgenoten, maar ik had toch het idee dat je de voorkeur van jongeren voor oudere acts wat overschatte. Als die Top 20 van Radio 2 daadwerkelijk representatief is moet ik mijn woorden terugnemen. Toch vind ik het nog steeds erg raar dat er slechts 4 nummers uit deze eeuw bij staan. En dat ze ook precies dezelfde Top 3 hebben als die van het totale publiek. Het zou fijn zijn als Radio 2 eens wat meer exacte cijfers/statistieken naar buiten zou brengen, nu is het toch lastig om (voor)oordelen echt bevestigd te zien krijgen.
0
geplaatst: 25 november 2012, 15:17 uur
Jawel hoor, zo'n beetje elke andere lijst
Maar de tijdloze 100 van StuBru vind ik bijvoorbeeld al een verademing, mogen ze best uitbreiden naar 2000 nummers en in de plaats voor dit radio2 gedrocht uitzenden.
0
geplaatst: 25 november 2012, 15:40 uur
Het is maar goed dat orbit niet bepalend is voor wat er wordt uitgezonden in Nederland en België. Hij blijft maar vallen over een evenement waar hij ook voor kan kiezen om het geheel links te laten liggen.
Het zullen wel oude frustraties zijn. Treurig dat hij al zolang gefrustreerd is.
In 1977 dacht hij waarschijnlijk ook al dat het alternatieve circuit de oude rockgiganten zou doen verdwijnen. Hij zal het ongetwijfeld hebben gehoopt.
Helaas, zijn (en mijn) leeftijdsgenoten kozen geheel anders. De veel verkochte artiesten in die tijd vaagden qua verkoopcijfers letterlijk alle alternatieve artiesten geheel van tafel. Variërend van Styx tot Boston, de Eagles, Crosby, Stills & Nash, Pink floyd, Fleetwood Mac, The Steve Miller band, Paul McCartney, Yes.
En vele anderen.
Je kunt het zo gek niet verzinnen bij de zogenaamd toen al oude rockers of het werd massaal, door toen nog hoofdzakelijk alleen jongeren, gekocht. Dan heb ik inhoudelijk nog helemaal niets over de betreffende albums gezegd maar het gaat om het principe.
Ik denk dat een belangrijk deel van die kopers die muziek nog steeds goed vind en dat dat voor een deel is overgedragen aan de nieuwe generatie. Ik vind overigens dat ze in het algemeen ook gelijk hebben, maar dat is per album een andere discussie.
Als je de orbits van toen en nu moet geloven, weten ze zogezegd precies hoe het zit en wat eigenlijk (althans, volgens hen) goede muziek zou moeten zijn.
Helaas blijkt de praktijk van toen en nu heel wat weerbarstiger en vandaar dat eigenlijk maar weinig van zijn voorspellingen uitkomen (of zijn uitgekomen).
Smaak is niet op te dringen en dat geldt voor alle leeftijden. En gelukkig maar.
Het zullen wel oude frustraties zijn. Treurig dat hij al zolang gefrustreerd is.
In 1977 dacht hij waarschijnlijk ook al dat het alternatieve circuit de oude rockgiganten zou doen verdwijnen. Hij zal het ongetwijfeld hebben gehoopt.
Helaas, zijn (en mijn) leeftijdsgenoten kozen geheel anders. De veel verkochte artiesten in die tijd vaagden qua verkoopcijfers letterlijk alle alternatieve artiesten geheel van tafel. Variërend van Styx tot Boston, de Eagles, Crosby, Stills & Nash, Pink floyd, Fleetwood Mac, The Steve Miller band, Paul McCartney, Yes.
En vele anderen.
Je kunt het zo gek niet verzinnen bij de zogenaamd toen al oude rockers of het werd massaal, door toen nog hoofdzakelijk alleen jongeren, gekocht. Dan heb ik inhoudelijk nog helemaal niets over de betreffende albums gezegd maar het gaat om het principe.
Ik denk dat een belangrijk deel van die kopers die muziek nog steeds goed vind en dat dat voor een deel is overgedragen aan de nieuwe generatie. Ik vind overigens dat ze in het algemeen ook gelijk hebben, maar dat is per album een andere discussie.
Als je de orbits van toen en nu moet geloven, weten ze zogezegd precies hoe het zit en wat eigenlijk (althans, volgens hen) goede muziek zou moeten zijn.
Helaas blijkt de praktijk van toen en nu heel wat weerbarstiger en vandaar dat eigenlijk maar weinig van zijn voorspellingen uitkomen (of zijn uitgekomen).
Smaak is niet op te dringen en dat geldt voor alle leeftijden. En gelukkig maar.
0
geplaatst: 25 november 2012, 16:25 uur
musician schreef:
Dat is precies wat gebeurt met die top2000

Verder fantaseer je er echt een eind op los, je bent al net zo'n treurig geval als chevy, niet geheel toevallig ook met een identieke boring muzieksmaak, of gebrek daaraan. En ik heb alleen maar gepost met kritiekpunten op dit keuzesysteem en het feit dat dit onder jongeren absoluut geen representatieve lijst is. Dat kun je op allerlei manieren staven, maar die discussie wil je niet aan omdat de top2000 zo'n aardige weerspiegeling is van je eigen stilstaande muziekvoorkeur. Niet die kippenstront uit je oren wegkrabben hoor, ik hoop dat je weer veel spannends "ontdekt" bij het beluisteren van je favoriete eindlijst dit jaar.

0
geplaatst: 25 november 2012, 16:38 uur
orbit schreef:
niet geheel toevallig ook met een identieke boring muzieksmaak, of gebrek daaraan.
niet geheel toevallig ook met een identieke boring muzieksmaak, of gebrek daaraan.
Het dictatoriale gehalte, de dwingende muziekkeuze, van uit de hoek van mensen als orbit lijkt bij tijd en wijle stuitend. Hij zal voor iedereen eens even gaan bepalen wat "boring" is en wat niet. En, zoals gezegd, dat houdt hij al 35 jaar vol. Erg bang ben ik er nooit voor geweest maar ik begrijp dat het voor anderen wellicht een weinig dwingend kan overkomen. Niets van aantrekken, geheel links laten liggen.
Veel plezier gewenst, zoals altijd maar weer

0
geplaatst: 25 november 2012, 16:44 uur
Gretz schreef:
Ik denk dat jij relatief meer vrienden hebt met een ouwelullensmaak.
Ik denk eerlijk gezegd van niet. Het punt is alleen dat de muziek die echt populair onder jongeren is (en dan krijg je toch wel fabriekspop, maar denk ook aan house) simpelweg niet in de keuzelijst staat. Een probleem bij house is ook dat men vaak de titel/artiest niet weet. Of dat er zoveel verschillende uitvoeringen van zijn.Ik denk dat jij relatief meer vrienden hebt met een ouwelullensmaak.
Ik merk ook dat hiphop erg populair is onder jongeren (en dan niet alleen het gangstarap-type, hoewel Rob me geleerd heeft dat dat óók heel erg cool is
), maar ook dat is gewoonweg niet terug te vinden in de keuzelijst.Ik bedoel... waar is David Guetta, Rihanna, Beyoncé? Die lijken me heel wat populairder onder jongeren dan Avond, Sultans of Swing of Child in Time. Vandaar dat het lijstje is z'n algemeenheid (natuurlijk) niet klopt, maar gezien de context lijkt het me best kloppend.
Samenvattend: moderne muziek, het staat er in, maar alleen het soort waar de oudere generatie ook wel van houdt. Dat is dan weer de doelgroep waar Radio 2 op mikt.
Kortom, dit bevestigt mijn gevoel wat ik heb over de voorkeur voor recente nummers. Maar goed, zonder exacte cijfers wordt deze discussie niet interessanter vrees ik. Het zou natuurlijk kunnen dat jongeren wanneer ze voor de Top 2000 stemmen opeens een stuk conservatiever worden en eerder stemmen op nummers die ze vorig jaar hoog in de lijst hoorden. Het mag duidelijk zijn dat jouw beleving anders is dan die van mij. Ik zal zeker niet beweren dat ik precies weet wat er leeft onder leeftijdsgenoten, maar ik had toch het idee dat je de voorkeur van jongeren voor oudere acts wat overschatte.
Hier kan ik me overigens prima in vinden. Ik denk toch dat er een verschil is tussen wat men luistert en waarvan men echt daadwerkelijk vind dat het in een toplijst hoort. Dat hebben we allemaal ook wel. Ik neem niet aan dat iedereen de godganse dag zijn/haar eigen top 2000 zit te luisteren. 
Hier komt ook weer een beetje de hapslikwegbeleving van muziek tegenwoordig om de hoek kijken.
0
geplaatst: 25 november 2012, 16:48 uur
musician schreef:
Dat is niet helemaal waar. Laat de mensen met de standaardsmaak (top 20 Top 2000/Q-Music etc.), vijfmaal luisteren naar de top 100 van Studio Brussel en ik weet zeker dat deze mensen heel wat ontdekkingen zullen doen. Waarom vijfmaal? Het duurt even voordat het kwartje kan vallen.
Veel mensen zijn gewoon niet bereid of hebben er geen behoefte aan om nieuwe muziek te ontdekken. Persoonlijk vind ik dit heel jammer.
0
geplaatst: 25 november 2012, 16:51 uur
musician schreef:
Het dictatoriale gehalte, de dwingende muziekkeuze, van uit de hoek van mensen als orbit lijkt bij tijd en wijle stuitend. Hij zal voor iedereen eens even gaan bepalen wat "boring" is en wat niet. En, zoals gezegd, dat houdt hij al 35 jaar vol. Erg bang ben ik er nooit voor geweest maar ik begrijp dat het voor anderen wellicht een weinig dwingend kan overkomen. Niets van aantrekken, geheel links laten liggen.
(quote)
Aandoenlijk hoor, anderen proberen te behoeden, beetje kwalijk alleen dat je de andere leden van dit forum zo onderschat en weinig zelfvertrouwen toedicht. Ik denk dat die prima voor zichzelf kunnen denken en sommigen zullen zich wellicht stukken meer ergeren aan jouw opstelling hier en het volkomen gebrek aan enige inhoudelijke posts, maar ipv daarvan liever met persoonlijke aanvallen komen en pogingen om een ander lid van dit forum weg te zetten omdat hij iets verkondigt wat je liever niet hoort

0
geplaatst: 25 november 2012, 16:52 uur
Co Jackso schreef:
Veel mensen zijn gewoon niet bereid of hebben er geen behoefte aan om nieuwe muziek te ontdekken. Persoonlijk vind ik dit heel jammer.
Maar die hebben misschien meer met film. Daar verdiep ik me niet veel in en dat zullen andere mensen weer jammer vinden. Af en toe heb je de neiging om als een soort van missionaris de gospel van de experimentelere muziek te verkondigen aan je leeftijdsgenoten maar dat heeft toch geen zin. Dat komt later wel. En het ligt er ook aan of je ouders veel naar muziek luisteren, dat is bij mij echt het geval.
Mijn dure woorden zijn er weer uit voor vandaag.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.