MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Ik vind dat echt apart, dat de jeugd van tegenwoordig zo door de ouders beinvloed is qua muziek.
Heb ik echt totaal niet, mijn ouders hadden en hebben weinig met muziek.
Andere ouders van vrienden dan weer wel, maar dat vonden we toen ouwe meuk en suf.
Blijkbaar is dit dan toch veranderd de laatste jaren bij de jongeren, tenminste hier op MM.

musician schreef:
Het is maar goed dat orbit niet bepalend is voor wat er wordt uitgezonden in Nederland en België. Hij blijft maar vallen over een evenement waar hij ook voor kan kiezen om het geheel links te laten liggen.

Ach als ik een sponsor zou kunnen vinden zou ik er totaal geen been in zien om samen met The Orb vanaf het Ledig Erf (in de biertent van het bokbierfestijn) een uitzending van de Alternatieve Top1000 te verzorgen, uitgezonden via webradio, want we zijn wel modern alternatief.

musician schreef:
Helaas, zijn (en mijn) leeftijdsgenoten kozen geheel anders. De veel verkochte artiesten in die tijd vaagden qua verkoopcijfers letterlijk alle alternatieve artiesten geheel van tafel. Variërend van Styx tot Boston, de Eagles, Crosby, Stills & Nash, Pink floyd, Fleetwood Mac, The Steve Miller band, Paul McCartney, Yes.
En vele anderen.

Onjuiste conclusie: ik zei al er luisteren meer koeien langs het spoor naar voortrazende treinen dan mensen betrokken naar Radio2.

En alle uitzendingen op tilleviezie bevestigen gewoon het beeld dat Hilversum (radio linksaf en tv rechtsaf) een inteeltkliek is waar snel de gouvernementele reinigingsbezem doorheen moet - vrind Matthijs vreet samen met maatje Leo van minimaal 3 walletjes (presentatie - in loondienst; productie - vergoeding; royalties bij doorverkoop/heruitzending). En al die luisteraars maar zo druk bezig met een lijstje aanleveren, zonder te weten dat zo'n lijstje wel degelijk 'uitzendfähig' moet zijn om de reclame-afdnemers/sponsoren te plezieren.

musician schreef:
Ik denk dat een belangrijk deel van die kopers die muziek nog steeds goed vind en dat dat voor een deel is overgedragen aan de nieuwe generatie. Ik vind overigens dat ze in het algemeen ook gelijk hebben, maar dat is per album een andere discussie.

(...) Smaak is niet op te dringen en dat geldt voor alle leeftijden. En gelukkig maar.

Daar bestaat een term voor: conditioneren. Geef mensen nooit de kans andere muziek te horen en zippo presto: wat een boer niet kent, blieft ie niet of: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg mainstream-rock is populair om meerdere redenen en de eigen kracht ervan is slechts een deel. Conditioneer mensen dat Bohemian Rhapsody een prachtnummer is, laat het ze vaak genoeg horen en ze wennen vanzelf aan die überkitsch, het is nl zo heerlijk om je te wentelen in het gelijk van de massa en qua identiteit daarin op te gaan. Zong Paul Weller ooit niet "when I'm in the crowd I can go anywhere" - de politieke correctheid van de meerderheid zorgt voor het geborgen gevoel van de "safety in numbers" - maar kom dan in vredesnaam niet telkens aanzetten met de hoge intrensieke kwalitatieve waarde van eea.

Jullie mogen je lijstje hebben en je daarin wentelen, de koeien wentelen zich nu al lachend in het gras langs het spoort - het geluid van Thalys is zo sexy en de Betuwelijn is net een mix van D&B en industrial.

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Maar die hebben misschien meer met film. Daar verdiep ik me niet veel in en dat zullen andere mensen weer jammer vinden. Af en toe heb je de neiging om als een soort van missionaris de gospel van de experimentelere muziek te verkondigen aan je leeftijdsgenoten maar dat heeft toch geen zin. Dat komt later wel.

Klopt, het geldt in feite voor alle kunstvormen.

Misterfool
Kortom: het kost energie om een eigen smaak te ontwikkelen die afwijkt van de grijze massa. Of iemand wel of niet die energie er in steekt ,hangt af van de interesse van het persoon in kwestie.

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Maar die hebben misschien meer met film. Daar verdiep ik me niet veel in en dat zullen andere mensen weer jammer vinden. Af en toe heb je de neiging om als een soort van missionaris de gospel van de experimentelere muziek te verkondigen aan je leeftijdsgenoten maar dat heeft toch geen zin. Dat komt later wel. En het ligt er ook aan of je ouders veel naar muziek luisteren, dat is bij mij echt het geval.

Mijn dure woorden zijn er weer uit voor vandaag.

Nounou, dat valt wel mee hoor. De tijdloze 100 van Studio Brussel is ook nog redelijk mainstream, zelfs die treurnis van Deep purple en Zeppelin staat ertussen, maar er staan ook wat actuelere krakers tussen, zoals Schism van Tool of Pixies, Editors, Killers en Arcade Fire. Daarnaast schuwen ze ook metal niet.. het enige nadeel is dat electronic of hiphop er weer bekaaid vanaf komen, maar in ieder geval beter dan niks. Er stemmen ook behoorlijk wat mensen op volgens mij.

trebremmit schreef:
Ik vind dat echt apart, dat de jeugd van tegenwoordig zo door de ouders beinvloed is qua muziek.
[...]
Blijkbaar is dit dan toch veranderd de laatste jaren bij de jongeren, tenminste hier op MM.
Nou ja, in eerste instantie luisterde ik toch vooral mijn eigen muziek of wat er dan populair is (Radio, Top 40 etc.). Ik ben zelf niet begonnen met Pink Floyd, Eagles en Dire Straits. Vroeger waren Genesis, Supertramp, Neil Young etc. ook maar "de muziek die mijn ouders leuk vindt". Ik heb Desperado zelf nog eens afgedaan als "wat is dit voor boerderijmuziek?"

Alleen het kwaliteitsverschil tussen wat er destijds in de Top 40 stond en de bands die ik hier opnoem is dermate groot dat ik toch het idee kreeg dat het vroeger echt beter was. Ik denk dat als ik opgegroeid zou zijn in een tijd waarin Radiohead, Muse en Sigur Rós echt mainstream zijn, dat ik ook een stuk minder beïnvloed zou zijn door mijn ouders. Of dan was het ontdekkingsproces in ieder geval in omgekeerde volgorde verlopen.

Een stukje psychologie zal hier ook wel om de hoek kijken, want de muziek die je tot je, pak 'm beet, 18e beluisterd, is toch wel bepalend voor je muzieksmaak, denk ik (met de nadruk op denk ik ). Als je kijkt naar de jongere users (denk aan Gloeilamp, kobe bryant fan), dan wordt het verhaal alweer anders. Grotendeels vanwege internet. Die hebben op deze leeftijd al beschikking tot de alternatieve, (kwalitatief) betere bands.

Misterfool
orbit schreef:

Nounou, dat valt wel mee hoor. De tijdloze 100 van Studio Brussel is ook nog redelijk mainstream, zelfs die treurnis van Deep purple en Zeppelin staat ertussen, .

Tsja Deep purple en Led Zeppelin zijn naast mainstream ook nog eens kwalitatief erg sterk. Het spreekt ook boekdelen dat beide bands op een site als deze nog steeds goed gewaardeerd worden. Niet gek dat die bands dus opduiken in een tijdloze 100.

Studio Brussel houdt zelfs een aparte metallijst ieder jaar. StuBru draaide tenminste bands als Deftones, bij 3FM wordt het niet gedraaid. Terwijl de nieuwe plaat (Koi No Yokan) in de top 40 belandde! StuBru is dan ook een verademing tussen de rest van de radiozenders. Qua hiphop is het aanbod om te huilen op de radio. Terwijl er geweldige artiesten zijn zoals Atmosphere en MF Doom. Hetzelfde geldt voor Electronic, er wordt alleen maar house gedraaid. Terwijl ik dit jaar heb ontdekt dat die muziek ook vol met schoonheid kan zitten, bijvoorbeeld Aphex Twin en Burial.

En de muziek die ik 5 jaar geleden afkraakte van mijn ouders (Bob Dylan, Neil Young) luister ik nu meer dan hun.

Het format in NL wordt grotendeels bepaald door de zgn zendercoördinator, gelet op tijdstip, doelpubliek (bij zender) en nog wat andere voorwaarden; dat alles is zeer nauw omschreven en zendgemachtigden kunnen daarop intekenen. Intekenen betekent voorwaarden naleven (daarin staan ook bepalingen over soort content en tijdstip). Zo'n top2000 is een grotendeels geregisseerd toneelstuk.

In de jaren '70 waren Deep Purple en Led Zeppelin geen mainstream, de oudere generatie moest er niets van weten. Nu zijn die bands algemeen erkend. Dat zal later ook het geval worden met bv. Radiohead of Arcade Fire.
Een door orbit genoemde band als Killers klinkt conventioneler en gladder dan Led Zeppelin.

De format2000

LucM schreef:
In de jaren '70 waren Deep Purple en Led Zeppelin geen mainstream, de oudere generatie moest er niets van weten.

Sorry - hoor datzelfde gold ook voor de rockers eind jaren 50, maar met name voor The Beatles "langharig" - het was echter wel degelijk mainstream popular music. Sinds wanneer wordt de top40 samengesteld voor 30 en 40-plussers? NB: ik het over voor niet door!

trebremmit schreef:
De format2000

Dat zou een betere term zijn - er zal ongetwijfeld ergens een clausule in staan dat sexueel expliciete content ongewenst is. Lukas heeft ooit (vorig jaar?) iets gepost over een onderzoek, dat ernaar gedaan is.

trebremmit schreef:

Is dat zo? Volgens mij zijn ze beïnvloed door wat er op radio en internet langs komt en wat ze daar interessant aan vinden. Of het dan bij pa (of ma) in de kast staat, is dan hoogstens een leuke bijkomstigheid.

trebremmit schreef:
De format2000

Met een babyboomer als Kees Toering als zendercoördinator (sinds 1995 al) is er waarschijnlijk zeer weinig ruimte voor vernieuwing bij Radio 2. De Top 2000 is ook zijn kindje.

Edit: hij is ook opperhoofd bij Radio 5 Nostalgia, dit alles zal de uitermate conservatieve insteek van "de lijst der lijsten" wel verklaren. (interview)

Lukas schreef:
(quote)

Is dat zo? Volgens mij zijn ze beïnvloed door wat er op radio en internet langs komt en wat ze daar interessant aan vinden. Of het dan bij pa (of ma) in de kast staat, is dan hoogstens een leuke bijkomstigheid.

Nou dat hoor ik hier dus van Chevy en Don.

Misterfool schreef:
(quote)

Tsja Deep purple en Led Zeppelin zijn naast mainstream ook nog eens kwalitatief erg sterk. Het spreekt ook boekdelen dat beide bands op een site als deze nog steeds goed gewaardeerd worden. Niet gek dat die bands dus opduiken in een tijdloze 100.

Dat zeg ik toch ook niet.. ik heb allang geaccepteerd dat die muziek een doelgroep heeft.. maar wel in het perspectief van bands die minstens zo populair zijn en in de loop van de tijd ook hun klassiekers hebben voortgebracht. Dat zie ik in de StuBru lijst toch wel wat realistischer naar voren komen. Daarvan kan ik me ook voorstellen dat alle leeftijden redelijk vertegenwoordigt zijn. Nog steeds wel voornamelijk rock georiënteerd en blank, maar soit.

Misterfool
Niet miepen! Je haalt Deep Purple en Led zeppelin aan ter ondersteuning van jouw standpunt dat de Stubru-lijst toch wel redelijk mainstream is. Ik nuanceer door te stellen dat als je dan een aantal mainstreame bands moet nomineren, deze nog wel redelijk logisch zijn.

Misterfool schreef:
Niet miepen! Je haalt Deep Purple en Led zeppelin aan ter ondersteuning van jouw standpunt dat de Stubru-lijst toch wel redelijk mainstream is. Ik nuanceer door te stellen dat als je dan een aantal mainstreame bands moet nomineren, deze nog wel redelijk logisch zijn.

En dat is iets anders dan wat ik zeg omdat..?

Misterfool
Omdat, dat niet zo in je eerste berichtje stond; jij maakt er een probleem dat ik jouw bericht wat nuanceer.

Studio Brussel is vooral rockgetint, logisch dat de top-100 vooral bezet wordt door rocknummers of die van de jaren '60 of '70 of nu komen. Globaal vind ik dit ook een prima lijst maar ook wat te éénzijdig (vind ik als rockliefhebber!), er mag ook een beetje soul en folk of zelfs electronic of hiphop bij.

Misterfool schreef:
Omdat, dat niet zo in je eerste berichtje stond; jij maakt er een probleem dat ik jouw bericht wat nuanceer.

Aha, okee.. laat maar zitten.

Misterfool
Is goed, dan zet ik ook gelijk even een top 2000 topper op.

LucM schreef:
Studio Brussel is vooral rockgetint, logisch dat de top-100 vooral bezet wordt door rocknummers of die van de jaren '60 of '70 of nu komen. Globaal vind ik dit ook een prima lijst maar ook wat te éénzijdig (vind ik als rockliefhebber!), er mag ook een beetje soul en folk of zelfs electronic of hiphop bij.

Toe maar wat een ruimdenkendheid - u gaat voor de rol van premier van MumEland?

Lukas schreef:
Of het dan bij pa (of ma) in de kast staat, is dan hoogstens een leuke bijkomstigheid.
Het gaat er niet om of het in de kast staat, maar of het ook daadwerkelijk gedraaid wordt. Als je ouders hebt die nooit muziek luisteren, gaat die vlieger natuurlijk niet op. Grootste invloed is nog altijd de radio en wat er over het algemeen beluisterd wordt door andere leeftijdsgenoten.

Ik wisselde regelmatig nummers uit met anderen, maar dat beperkte zich toch vooral tot de nieuwe van Fedde LeGrand of de nieuwe van Tiësto.

musician schreef:
Helaas, zijn (en mijn) leeftijdsgenoten kozen geheel anders. De veel verkochte artiesten in die tijd vaagden qua verkoopcijfers letterlijk alle alternatieve artiesten geheel van tafel. Variërend van Styx tot Boston, de Eagles, Crosby, Stills & Nash, Pink floyd, Fleetwood Mac, The Steve Miller band, Paul McCartney, Yes.
En vele anderen.

mjuman schreef:
Onjuiste conclusie: ik zei al er luisteren meer koeien langs het spoor naar voortrazende treinen dan mensen betrokken naar Radio2.

Mag ik het antwoord onjuiste conclusie op mijn feitelijke constatering over verkoopcijfers in 1977 in het geheel niet begrijpen?

En alle uitzendingen op tilleviezie bevestigen gewoon het beeld dat Hilversum (radio linksaf en tv rechtsaf) een inteeltkliek is waar snel de gouvernementele reinigingsbezem doorheen moet - vrind Matthijs vreet samen met maatje Leo van minimaal 3 walletjes (presentatie - in loondienst; productie - vergoeding; royalties bij doorverkoop/heruitzending). En al die luisteraars maar zo druk bezig met een lijstje aanleveren, zonder te weten dat zo'n lijstje wel degelijk 'uitzendfähig' moet zijn om de reclame-afdnemers/sponsoren te plezieren.

Ik begrijp hieruit dat PSV vanmiddag heeft verloren en dat Studio Sport in reactie daarop via Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis er van langs krijgt?

Moet Hilversum er weer eens voor opdraaien omdat jij niet de muziek kunt vinden die je vind dat er moet worden uitgezonden?

Daar bestaat een term voor: conditioneren. Geef mensen nooit de kans andere muziek te horen en zippo presto: wat een boer niet kent, blieft ie niet of: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg mainstream-rock is populair om meerdere redenen en de eigen kracht ervan is slechts een deel.

Ga je nu ook nog zeggen dat mensen niet in staat zijn om zelf hun eigen muziek op te zoeken? Dat er censuur heerst en dat alle radio-stations in Nederland inclusief digitale radio willens en wetens muziek uitzenden om maar te kunnen conditioneren? Met welk doel?

Conditioneer mensen dat Bohemian Rhapsody een prachtnummer is, laat het ze vaak genoeg horen en ze wennen vanzelf aan die überkitsch, het is nl zo heerlijk om je te wentelen in het gelijk van de massa en qua identiteit daarin op te gaan. Zong Paul Weller ooit niet "when I'm in the crowd I can go anywhere" - de politieke correctheid van de meerderheid zorgt voor het geborgen gevoel van de "safety in numbers" - maar kom dan in vredesnaam niet telkens aanzetten met de hoge intrensieke kwalitatieve waarde van eea.

Dat is voor de goede orde niet gebeurd, wel goed blijven lezen. Ik heb zelfs nog geschreven dat ik het niet over de inhoud van de albums wilde hebben, wel over de totale verkopen.
En dan kom je tot andere conclusies wat betreft wat mensen willen/wilden luisteren en kopen dan je misschien wat je zelf zou willen.

De enige reactie die je dan kunt geven is: ze worden dom gehouden en ze weten niet beter want de muziek waar ik, mjuman, van hou is nu eenmaal beter. Zonder daar inhoudelijk op in te gaan (dat moet, nogmaals, per album worden bekeken) wordt die strekking nu eenmaal in cijfers tegengesproken, of je dat nu leuk vind of niet.
Maar je kunt niet bepalen wat de smaak is van mensen, net zo min daar een waardoordeel over uit te spreken.

Jullie mogen je lijstje hebben en je daarin wentelen, de koeien wentelen zich nu al lachend in het gras langs het spoort - het geluid van Thalys is zo sexy en de Betuwelijn is net een mix van D&B en industrial.

Dank je. Heel genereus. Geloof ik.....

trebremmit schreef:
Heb ik echt totaal niet, mijn ouders hadden en hebben weinig met muziek.
Andere ouders van vrienden dan weer wel, maar dat vonden we toen ouwe meuk en suf.

Bij mij is het andersom; ik beïnvloed m'n ouders. Ik heb eigenlijk ook helemaal niks van m'n ouders overgenomen, eerder het tegenovergestelde.

Ok - even een beknopte reactie, al snap ik dat er ondanks mij userid mjuman een zeker gevaar in zit: "je hebt er echt niets van begrepen" zou een vrouw zeggen/

Ik heb geen zin om met jou over verkopen van albums te praten - ik ken de feiten. Verkopen zegt alleen iets over commercieel succes - niet over kwaliteit. De laatste twee albums van Talk Talk bijv spreken boekdelen: alom geprezen door musici, hoog gewaardeerd en slecht verkocht.

Ik had het niet over dom gehouden worden - het vergt ook actie van de mensen zelf om buiten de gebaande paden te willen treden, te verkennen. The easy way out is vaak voor menigen de ideale weg - of het nu de kerk, H2, of het mainstream-gedachtegoed is. Hoe vaak heb jij een album gekocht de afgelopen 25 jaar dat compleet buiten jouw muzikale outlook viel? Banging de drum die we allemaal zo goed kennen is heel simpel - maat hoe vaak heb jij jezelf, je zoons en je vrouw verrast - dat ze zeiden: "hee, dat he dat in je had".

On a more personal level kan ik je één ding vertellen: geen muziekdag is hier hetzelfde - we houden van verrassingen in het menu en die maken we graag.

Ik ga niet op al je frustraties in - daarvoor zijn anderen, professionals - alhoewel als je een donatie wilt doen waarmee ik dan nog meer albums van mijn superieure smaak kan bekostigen, wil ik het overwegen.

En over de politieke situatie tav Hilversum wil ik graag wel eens met je discussiëren - het woord 'inteeltcultuur' is echt veel te eufemistisch. In verhouding tot 'het gewone bedrijfsleven' heerst er in H'sum eerder een soort voetbalcultuur: incompetent management en tot bijna absurde hoogte gestegen inkomsten der 'spelers' (en ik spreek bewust niet van salarissen).

Bij was de onderlinge beïnvloeding wederzijds.
Ik denk dat de muziekkeuze van de jongeren vooral via internet bepaald wordt. In mijn jeugd (en dan spreek ik over de jaren '70) was je aangewezen op wat er op de radio werd gedraaid en op je vrienden en je platenboer. Toen luisterden wij nog naar de radio welke nieuwe platen werden uitgebracht of in de hitlijsten zijn gekomen en degene die wij leuk vonden kochten wij of wij bestelden steevast het nieuwe album van onze favoriete band. Die tijden zijn voorbij.

Via internet is het veel gemakkelijker om muziek naar je gading te vinden (MuMe is er één van) en gelukkig maar want zo heb ik interessante artiesten kunnen ontdekken die mij voordien onbekend waren.

Ja vroeger was een moeilijke tijd: je ouders hadden het slecht, de verzuiling bepaalde de cultuur, er waren nog geen paprika's. Voordelen echter: zowel schillen- als melkboer kwam aan de deur.

Little did we know welke verandering internet voor ons in petto had in de toekomst al kregen we op 28 juli 1967 daar een blauwgrijs vermoeden van:

- na 3:34

Overigens zaten in datzelfde Hoepla wél JImi Hendrix en Softmachine. In diezelfde tijd (1972) draaide de NL film Blue Movie 2 jaar achtereen in Sluis om de Belgische fimvrinden aan hun gerief te helpen. Ja beste mume-maatjes times were tough

Mjuman schreef:
Ok - even een beknopte reactie, al snap ik dat er ondanks mij userid mjuman een zeker gevaar in zit: "je hebt er echt niets van begrepen" zou een vrouw zeggen

O? Ja, zo kun je natuurlijk ook elke discussie beëindigen.

We hadden het hier over de inhoud van de lijsten van de Top 2000, het is wellicht even aan je voorbij gegaan. Over de samenstelling daarvan, hoe dat beter zou kunnen. Over langdurige populariteit van veel nummers en over het soort muziek dat is terug te vinden in de Top 2000.
Een discussie over waar jongeren op stemmen, wat die gemiddeld van muziek vinden.

Ik verbaasde mij er al over dat je je er mee bemoeide, maar ik lees nu ook dat je gaat schrijven over 1972 en overgaat tot een soort orde van de dag.

Er was een vrije keuze ooit, bij de Veronica Top 100 aller tijden, ver voor de Top 2000. Je mocht een briefkaartje sturen naar een postbusnummer met je 5 beste nummers ooit. Ik weet niet of je wel eens hebt meegedaan. Het zal waarschijnlijk niet want de inhoud van de Top 100 was wat betreft structuur en soort nummers niet zo heel erg verschillend met die van de Top 2000.

Ik heb geen zin om met jou over verkopen van albums te praten - ik ken de feiten. Verkopen zegt alleen iets over commercieel succes - niet over kwaliteit. De laatste twee albums van Talk Talk bijv spreken boekdelen: alom geprezen door musici, hoog gewaardeerd en slecht verkocht.

Ik ken ook de feiten en heb daarom helemaal niets gezegd over de kwaliteit. Er zit niet per se logica in verkoopcijfers en kwaliteit hoewel het wel iets zegt over populariteit. En je mag op basis van verkoopcijfers best concluderen of iets populair is: de cijfers spreken voor zich.

Sommige goedverkopende albums zijn minder naar je smaak, sommige slechtverkopende albums weer beter. Andersom is natuurlijk ook mogelijk.

En ieder z'n smaak, nietwaar? Dat betekent nog niet, dat je vanuit de alternatieve (oudewavers-) hoek het recht hebt op om constant anderen te zitten beledigen om hun voorkeuren.
Je mag uiteraard de hele Top 2000 niets aan vinden, het hele circus er om heen een farce. Maar gun de mensen die dat wel leuk vinden ook hun lol.

(...)Ik had het niet over dom gehouden worden - het vergt ook actie van de mensen zelf om buiten de gebaande paden te willen treden, te verkennen. The easy way out is vaak voor menigen de ideale weg - of het nu de kerk, H2, of het mainstream-gedachtegoed is. Hoe vaak heb jij een album gekocht de afgelopen 25 jaar dat compleet buiten jouw muzikale outlook viel? Banging de drum die we allemaal zo goed kennen is heel simpel - maat hoe vaak heb jij jezelf, je zoons en je vrouw verrast - dat ze zeiden: "hee, dat he dat in je had".

Zelfs al zou ik (of wie dan ook) het mainstream-gedachtegoed aanhouden als muzikale liefhebberij omdat ik het bijvoorbeeld goede muziek vind, kun jij daarom nog geen oordeel over mijn (of wie dan ook) muzikale keuzes geven. Ik kan mij trouwens ook niet heugen dat ik over jouw muzikale keuzes ooit ook een oordeel heb gegeven.

Als een aantal miljoenen mensen een stem geven aan een lijst zoals ze die uiteindelijk geven en 10 miljoen luisteraars luisteren daar naar af en toe in de laatste dagen van het jaar, heb je niet het recht om dat op muzikale gronden te veroordelen. Anderen mogen net zo goed muzikale voorkeuren hebben, ook zonder de onrust in de dagelijkse zoektocht naar muzikale wegen die je zelf (blijkbaar) hebt.

Meer wordt er niet van je gevraagd. Dus als je lekker alternatief wilt zijn, ga je je natuurlijk niet bemoeien met lijsten die je qua inhoud niet interesseren. Dat lijkt mij beneden je waardigheid.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:10 uur

geplaatst: vandaag om 15:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.