Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 25 november 2012, 23:27 uur
@Musician: ik hou het nog korter dit keer - binnenkort is het weer uitverkoop en zo gauw als ik schoenmaat 47 - 48 in de uitverkoop zie, zal ik je een pm sturen - kan je goedkoop schoenen kopen waar je lange tenen in passen. IK zal je advies ter harte nemen en me hier niet meer vertonen: majority rules!
0
geplaatst: 26 november 2012, 07:50 uur
Mooi!
Ieder z'n taak en ik vroeg me al af waarom je je na 40 jaar stilte plotseling zou gaan bemoeien met populariteitslijstjes.
Overigens, ik kan hier te Amsterdam aan Zee ook heel wat schoenen in de uitverkoop krijgen, dus dank. maar mocht ik naar de hoofdstad van je provincie afreizen dan is het voor iets anders, een concert, een kroegje. In de basis heb ik een hekel aan winkelen voor kleding.
Ieder z'n taak en ik vroeg me al af waarom je je na 40 jaar stilte plotseling zou gaan bemoeien met populariteitslijstjes.Overigens, ik kan hier te Amsterdam aan Zee ook heel wat schoenen in de uitverkoop krijgen, dus dank. maar mocht ik naar de hoofdstad van je provincie afreizen dan is het voor iets anders, een concert, een kroegje. In de basis heb ik een hekel aan winkelen voor kleding.
0
Cured
geplaatst: 26 november 2012, 08:38 uur
Ach, er wordt hier op mume wel eens met meer dan 2 maten gemeten, wat me zelfs in een schoenezaak nog nooit gebeurd is
. Overigens, een generatie verschil is al OLM in 'jeugd/jongeren' beleving te benoemen, dus alle muziek van voor de 90's(incl. The Cure
).
. Overigens, een generatie verschil is al OLM in 'jeugd/jongeren' beleving te benoemen, dus alle muziek van voor de 90's(incl. The Cure
).
0
geplaatst: 26 november 2012, 11:50 uur
IK denk dat je een lijst als de top 2000 niet (te) serieus moet nemen, maar desalniettemin staan er genoeg pareltjes in. In het begin stoorde ik mij aan de afwezigheid én aanwezigheid van bepaalde muziek. Welnu, iedereen kan en mag op de lijst stemmen en dat heeft gevolgen. Dat kan betekenen dat buurman Piet op zijn 'Heb je even voor mij' (Bauer) stemt en ik op 'A Day In The Life' (Beatles). Met een beetje pech zijn er meer Pietjes en staat 'Heb je even voor mij' op nr. 1!
Pure top 2000-logica.
De kieslijst is naar mijn mening zéér beperkt. De kans is klein dat een nummer buiten de geboden lijst in de top 2000 komt te staan. Mee eens?
Pure top 2000-logica.
De kieslijst is naar mijn mening zéér beperkt. De kans is klein dat een nummer buiten de geboden lijst in de top 2000 komt te staan. Mee eens?
0
geplaatst: 26 november 2012, 12:22 uur
Cured schreef:
Ach, er wordt hier op mume wel eens met meer dan 2 maten gemeten, wat me zelfs in een schoenezaak nog nooit gebeurd is
).
). Ach ja, generaties verschuiven snel. Ik heb hier in dit topic al iemand, die slechts een paar jaar jonger is dan ik, horen roepen dat hij in zijn omgeving geen introductie heeft gehad tot Radiohead, Pearl Jam, Oasis e.d. Nu weet ik dat toen ik een puber was, je verschillende groepen had van mensen die met muziek bezig waren. Je had de metalhoofden (met name nu-metal was erg in; Korn, Limp Bizkit, Slipknot etc.), de hiphoppers en de mensen die op die leeftijd al wat meer met OLM bezig (Beatles, Stones, Doors, Prince waren populaire artiesten). Over één ding heerste echter consensus: de jaren '90 alternatieve rockbands werden door alle drie de groepen zo goed als heilig beschouwd: Nirvana, Pearl Jam, Radiohead, Oasis, Red Hot Chilli Peppers. Je hoefde er maar een lelijk woord over te zeggen en je was zo'n beetje gediskwalificeerd als muziekliefhebber. Pas jaren later (muv Oasis, die heb ik altijd slecht gevonden) kwam ik erachter dat deze verering wel erg overdreven was. Maar je snapt mijn verbazing over het feit dat de jeugd 5-6 jaar later dus geen enkele toegang tot deze muziek had, omdat de enige referentiekaders de top 40 en de Radio 2 top 2000 zijn en de eerder genoemde artiesten hierin niet voorkomen....
0
geplaatst: 26 november 2012, 12:28 uur
Ik vind alle verering overdreven maar Nirvana, Pearl Jam en Radiohead zijn nu nog erg populair (en niet alleen op MuMe). Oasis was aanvankelijk ook enorm populair maar heeft van haar pluimen verloren en dat heeft alles te maken met het gedrag van de gebroeders Gallagher. Verder ben ik het volledig eens met Marjet dat de keuzelijst veel te beperkt is, geen Smiths, Acrade Fire of Arctic Monkeys bv. ... Op het concept zelf heb ik niets tegen en de meeste nummers in de top-2000 zelf vind ik goed te pruimen.
0
geplaatst: 26 november 2012, 13:31 uur
Daar zouden ze nog wat op moeten vinden.
Vroeger bij de Veronica Top 100 stuurde je een briefjkaartje met de 5 beste nummers die je kende.
Zoiets zal in de toekomst ook moeten gebeuren naar mijn idee, maar dan via de pc. Die inrichting, hoe het dan zal moeten lopen, moet uiteraard nog gebeuren.
Ik ben er overigens niet bang voor, dat dat heel erg afwijkende resultaten gaat opleveren. Er kan daarna wel worden betoogd dat iedereen heeft mogen stemmen wat hij wilde. Dat verhoogt het niveau van het gevoel van eerlijkheid.
De bestaande lijst dient volgens mij ook als een soort van geheugensteuntje voor veel kiezers. Door alles (een lijst) geadministreerd te hebben staan, kan de computer ook alles gemakkelijk tellen en verbanden leggen. Bij zelf kiezen en bepalen, wordt dat (bij een gelijk aantal van enkele miljoenen kiezers) moeilijker en vooral arbeidsintensiever, met kans op foutjes.
Die vrije keuzes, die worden nu toch ook bij elkaar opgeteld? Als veel mensen hetzelfde nummer kiezen bij hun vrije keuze, kan het nummer toch ook gewoon in de Top 2000 komen?
Vroeger bij de Veronica Top 100 stuurde je een briefjkaartje met de 5 beste nummers die je kende.
Zoiets zal in de toekomst ook moeten gebeuren naar mijn idee, maar dan via de pc. Die inrichting, hoe het dan zal moeten lopen, moet uiteraard nog gebeuren.
Ik ben er overigens niet bang voor, dat dat heel erg afwijkende resultaten gaat opleveren. Er kan daarna wel worden betoogd dat iedereen heeft mogen stemmen wat hij wilde. Dat verhoogt het niveau van het gevoel van eerlijkheid.
De bestaande lijst dient volgens mij ook als een soort van geheugensteuntje voor veel kiezers. Door alles (een lijst) geadministreerd te hebben staan, kan de computer ook alles gemakkelijk tellen en verbanden leggen. Bij zelf kiezen en bepalen, wordt dat (bij een gelijk aantal van enkele miljoenen kiezers) moeilijker en vooral arbeidsintensiever, met kans op foutjes.
Die vrije keuzes, die worden nu toch ook bij elkaar opgeteld? Als veel mensen hetzelfde nummer kiezen bij hun vrije keuze, kan het nummer toch ook gewoon in de Top 2000 komen?
0
geplaatst: 26 november 2012, 15:44 uur
Hou eens op met je miljoenen kiezers, musician. Er is op 3,2 miljoen nummers gestemd. Als iedereen netjes de 15 heeft volgemaakt (de 5 vrije nummers tel ik niet eens mee) heb je het over ongeveer 213.000 mensen die daadwerkelijk de moeite hebben genomen om een lijstje in te sturen. Als iedereen ook 5 vrije nummers heeft ingevuld is het aantal unieke lijstjes nog kleiner.
0
geplaatst: 26 november 2012, 17:42 uur
Tony schreef:
Hou eens op met je miljoenen kiezers, musician. Er is op 3,2 miljoen nummers gestemd. Als iedereen netjes de 15 heeft volgemaakt (de 5 vrije nummers tel ik niet eens mee) heb je het over ongeveer 213.000 mensen die daadwerkelijk de moeite hebben genomen om een lijstje in te sturen. Als iedereen ook 5 vrije nummers heeft ingevuld is het aantal unieke lijstjes nog kleiner.
Klopt, volgens de Volkskrant hebben zo'n 240.000 mensen gestemd. 1 op de 70 mensen ongeveer. Ik hoor wel veel mensen in mijn omgeving die op zich gecharmeerd zijn van het fenomeen (een 'lijst der lijsten' voor alle Nederlanders) maar juist niet stemmen omdat ze zo beperkt worden in de keuzemogelijkheid. Als je al extreem veel moeite moet gaan doen om 15 nummers in de voorselectie te vinden die nog enigszins tot je favorieten behoren...
De Top 2000 zal voorlopig nog elk jaar groter worden (meer stemmers, meer aandacht). Hoe langer Radio 2 het huidige format vol blijft houden, hoe groter de kritiek zal zijn.
0
geplaatst: 26 november 2012, 18:07 uur
Ik heb hetzelfde inderdaad. Bijna niemand in mijn omgeving die iets met muziek heeft stemt, omdat hun favorieten er niet tussen staan of omdat ze er ueberhaupt geen interesse in hebben.
Er zullen ongetwijfeld ook mensen 2 keer stemmen (ik las hier al wat mensen die dat doen), dus het zal nog wel iets minder dan 1 op de 70 zijn.
Er zullen ongetwijfeld ook mensen 2 keer stemmen (ik las hier al wat mensen die dat doen), dus het zal nog wel iets minder dan 1 op de 70 zijn.
0
geplaatst: 26 november 2012, 18:09 uur
LucM schreef:
Oasis was aanvankelijk ook enorm populair maar heeft van haar pluimen verloren en dat heeft alles te maken met het gedrag van de gebroeders Gallagher.
Oasis was aanvankelijk ook enorm populair maar heeft van haar pluimen verloren en dat heeft alles te maken met het gedrag van de gebroeders Gallagher.
Integendeel, dat gedrag heeft hun populariteit alleen maar vergroot volgens mij. Ze hebben pluimen verloren, omdat de muziek na het tweede album een stuk minder werd.
0
geplaatst: 26 november 2012, 19:42 uur
herman schreef:
Ik heb hetzelfde inderdaad. Bijna niemand in mijn omgeving die iets met muziek heeft stemt, omdat hun favorieten er niet tussen staan of omdat ze er ueberhaupt geen interesse in hebben.
Ja, hoe los je dat op? De lijst kan wel met een factor 100 worden vergroot, dan nog zullen er mensen zijn die hun favorieten niet kunnen vinden.
Aan de andere kant zijn er weer mensen die zonder lijst niet kunnen vinden waar ze op willen stemmen.
Ik vind de huidige lijst al haast niet om door te komen. Een verdubbeling betekent voor mij dat ik een dag vrij moet gaan nemen om een groslijst, een voorselectie om dan uiteindelijk met een definitieve opgave te kunnen komen.
En dan alleen nummers die op single zijn uitgebracht of ook alle nummers die er sowieso ooit zijn uitgebracht dus ook alle albumtracks? En dan vanaf 1962 of ook nog alles van daar voor? Alle wereldmuziek?
Zo'n lijst is in fysieke zin niet door te ploegen.
Ook als er geen lijst zou zijn (15 x eigen keuze), dan moet je gaan afwegen uit je eigen collectie. Een klein weekje vrij is dan ook niks.
Stel je nu eens voor dat er een database komt die ongeveer net zo groot is als de lijst nu is. En vervolgens vallen jaarlijks nummers af waar niet op wordt gestemd. Toegevoegd worden nummers waar mensen in hun vrije keuze juist wel op stemmen. Die nummers zie je het jaar daarna weer terug op de nieuwe groslijst enzovoorts.
Dan krijg je toch jaarlijks automatisch interessant nieuw bloed toegediend?
0
geplaatst: 26 november 2012, 19:46 uur
Dat gebeurt volgens mij ook, maar dat werkt niet genoeg, aangezien een hoop mensen die de keuzelijst te beperkt vinden dus sowieso niet stemmen, en daarbij er ook nog eens te veel verdeeldheid bij de vrije keuzes zijn.
Maar zelfs als je de keuzelijst niet groter wil hebben dan ie nu is, zou er wel heel wat veranderd aan mogen worden. Ik kan me voorstellen dat je er geen zin meer in hebt als je je favoriete genre helemaal niet vertegenwoordigd ziet worden, door geen enkel nummer, of op z'n hoogst ééntje. Dat is momenteel het geval voor meerdere grote genres.
Maar zelfs als je de keuzelijst niet groter wil hebben dan ie nu is, zou er wel heel wat veranderd aan mogen worden. Ik kan me voorstellen dat je er geen zin meer in hebt als je je favoriete genre helemaal niet vertegenwoordigd ziet worden, door geen enkel nummer, of op z'n hoogst ééntje. Dat is momenteel het geval voor meerdere grote genres.
0
geplaatst: 26 november 2012, 19:58 uur
Een optie zou zijn, eerst te kiezen voor toplijsten per decennium. Die groslijsten daarvan krijgen de omvang van, pak 'm beet, de grote van de huidige groslijst.
Dat doen ze dan halverwege het jaar.
Een Top 1000 voor de 50's, 60's, 70's, 80's, 90's en 00's.
Je hoeft dan vooralsnog ook alleen maar mee te doen aan de jaren die je zelf interessant vind.
Die top 1000-en worden de nieuwe groslijst voor de Top 2000. Volgens mij kun je dan geen genres meer over het hoofd zien.
Die groslijst bepaalt de nummers die kunnen worden gekozen voor de eindlijst.
Als je bijvoorbeeld alleen de 60's en de 70's leuk vind heb je toch nog een mooie top 1000. Voor alle fanatieke liefhebbers van lijstjes ontstaat er dan met al die verschillende decennia toch nog een lijst der lijsten
Dat doen ze dan halverwege het jaar.
Een Top 1000 voor de 50's, 60's, 70's, 80's, 90's en 00's.
Je hoeft dan vooralsnog ook alleen maar mee te doen aan de jaren die je zelf interessant vind.
Die top 1000-en worden de nieuwe groslijst voor de Top 2000. Volgens mij kun je dan geen genres meer over het hoofd zien.
Die groslijst bepaalt de nummers die kunnen worden gekozen voor de eindlijst.
Als je bijvoorbeeld alleen de 60's en de 70's leuk vind heb je toch nog een mooie top 1000. Voor alle fanatieke liefhebbers van lijstjes ontstaat er dan met al die verschillende decennia toch nog een lijst der lijsten

0
geplaatst: 26 november 2012, 20:16 uur
musician schreef:
Ja, hoe los je dat op? De lijst kan wel met een factor 100 worden vergroot, dan nog zullen er mensen zijn die hun favorieten niet kunnen vinden.
Gewoon afschaffen die voorkeuzelijst. Als je zo'n lijst nodig hebt om je favorieten te bepalen, kun je je je afvragen of het wel echt je favorieten zijn. En anders is er altijd nog de Top 2000 van het jaar ervoor om op terug te vallen.
0
geplaatst: 26 november 2012, 21:29 uur
Helemaal met Herman eens. Laat mensen vrij kiezen om er zodoende een fraaie lijst van te maken met uiteenlopende stukken muziek. Even een stukje vrolijkheid van BZN en dan iets zwaars van Bruckner. Ik ben er wel voor te porren. 

0
geplaatst: 26 november 2012, 21:49 uur
Arrie schreef:
Dat gebeurt volgens mij ook, maar dat werkt niet genoeg, aangezien een hoop mensen die de keuzelijst te beperkt vinden dus sowieso niet stemmen, en daarbij er ook nog eens te veel verdeeldheid bij de vrije keuzes zijn.
Zoals ik al zei, zo'n 70% van de populaire muziek van na pakweg 1975 wordt gewoon vrijwel helemaal genegeerd. Lachwekkend.. hoe je dat kunt verdedigen is me een volstrekt raadsel dan ook, maargoed, laten we niet in dezelfde discussies vervallen

0
geplaatst: 26 november 2012, 22:10 uur
herman schreef:
Gewoon afschaffen die voorkeuzelijst. Als je zo'n lijst nodig hebt om je favorieten te bepalen, kun je je je afvragen of het wel echt je favorieten zijn.
Was jij het niet die dit zei?Gewoon afschaffen die voorkeuzelijst. Als je zo'n lijst nodig hebt om je favorieten te bepalen, kun je je je afvragen of het wel echt je favorieten zijn.
herman schreef:
Ik wil best stemmen, maar is er niet gewoon ergens een lijst die je door kunt scrollen? De site die ze nu hebben ga ik echt niet helemaal doorwerken. 91 pagina's met liedjes.
Ik wil best stemmen, maar is er niet gewoon ergens een lijst die je door kunt scrollen? De site die ze nu hebben ga ik echt niet helemaal doorwerken. 91 pagina's met liedjes.
herman schreef:
Ik wil gewoon fatsoenlijk het hele aanbod kunnen doorwerken, er is altijd wel een nummer dat ik anders vergeet.
Ik snap best dat mensen die niet iedere dag op MusicMeter zitten en niet iedere dag allerlei nummers aan het beoordelen en rangschikken zijn, hun favorietenlijstje niet paraat heeft.Ik wil gewoon fatsoenlijk het hele aanbod kunnen doorwerken, er is altijd wel een nummer dat ik anders vergeet.
0
geplaatst: 26 november 2012, 22:15 uur
Daarbij denk ik dat hij bij een dergelijke beperkte keuzelijst niet op z'n échte favorieten kan stemmen.
0
geplaatst: 26 november 2012, 22:16 uur
Dan ga je toch je favorietenlijstje af en stop je totdat je er 15 hebt?
Verder denk ik dat niemand gebaat is bij vrije keuzes. Er zal grotendeels dezelfde lijst uit rollen, denk ik en het kost de mensen daar bij Radio 2 vier maal zoveel tijd als nu.
Verder denk ik dat niemand gebaat is bij vrije keuzes. Er zal grotendeels dezelfde lijst uit rollen, denk ik en het kost de mensen daar bij Radio 2 vier maal zoveel tijd als nu.
0
geplaatst: 26 november 2012, 22:45 uur
chevy93 schreef:
Dat is geen doen, als er van mijn persoonlijke top 100 3 in de voorkeuzelijst staan is het veel. Van mijn top 500 van de 00s (projectje waar ik mee bezig ben) staat er zelfs helemaal niets in de voorkeuzelijst.
De Top 2000 zie ik meer als een eilandje in de oceaan van de popmuziek, waarbinnen ik ook wel mijn favoriete plekjes heb.
0
titan (crew)
geplaatst: 26 november 2012, 23:28 uur
musician schreef:
Ja, hoe los je dat op?
Ja, hoe los je dat op?
Gewoon alle vrije keuzes aan de stemlijst toevoegen die minstens een x aantal keer worden genoemd.
Een volledige vrije keuze is natuurlijk het meest ideaal, maar dat is organisatorisch een ramp, het stemmen tellen duurt dan véél langer.
0
geplaatst: 26 november 2012, 23:35 uur
herman schreef:
Dat is geen doen, als er van mijn persoonlijke top 100 3 in de voorkeuzelijst staan is het veel. Van mijn top 500 van de 00s (projectje waar ik mee bezig ben) staat er zelfs helemaal niets in de voorkeuzelijst.
De Top 2000 zie ik meer als een eilandje in de oceaan van de popmuziek, waarbinnen ik ook wel mijn favoriete plekjes heb.
(quote)
Zo is het ook, ter vergelijking zijn er ook dit soort "lijsten der lijsten" in grotere en belangrijker landen dan Nederland, zoals de VS of UK en daar staan weer hele andere platen tussen. Niet meteen betere, maar wel andere. Zo is er in de BBC lijst veel plaats voor bands als Oasis, Blur, Radiohead, Arcade Monkeys e.d. wat ook weer te begrijpen is. Eén van die grote Amerikaanse lijsten geeft dan weer veel ruimte aan bv. Dylan, maar ook Michael Jackson en meer RnB en soul. Dat plaatst iedere lijst weer in zijn eigen context. Geen enkele is nou echt sluitend te noemen.
0
geplaatst: 27 november 2012, 07:44 uur
titan schreef:
Gewoon alle vrije keuzes aan de stemlijst toevoegen die minstens een x aantal keer worden genoemd.
Een volledige vrije keuze is natuurlijk het meest ideaal, maar dat is organisatorisch een ramp, het stemmen tellen duurt dan véél langer.
Het zou een groter aantal mogelijkheden geven. Misschien wel de beste oplossing maar er zullen mensen blijven die vinden dat hun keuze er niet tussen staat.
Misschien kan de keuzelijst vervolgens worden gespecificeerd door te werken met in te bouwen criteria waarop je kunt selecteren. Bijvoorbeeld op genre, jaartal of wat je maar kunt bedenken. Dan hoeven de stemmers niet door die ellenlange lijsten heen.
0
Cured
geplaatst: 27 november 2012, 08:26 uur
Ik zou ook wat zeggen, maar krijg er hoofdpijn van. ik denk toch dat de muziekzenders vooral doen 'what the pieple want' en zo zal het vooral nostalgische, mainstreamachtige (vies woord
)
blijven, want die wachten in grote meerderheid niet op muziek met 'alternative' bands/nummers....
)blijven, want die wachten in grote meerderheid niet op muziek met 'alternative' bands/nummers....
0
geplaatst: 27 november 2012, 09:26 uur
musician schreef:
Misschien kan de keuzelijst vervolgens worden gespecificeerd door te werken met in te bouwen criteria waarop je kunt selecteren. Bijvoorbeeld op genre, jaartal of wat je maar kunt bedenken. Dan hoeven de stemmers niet door die ellenlange lijsten heen.
Dat is hartstikke leuk voor muziek(lijstjes)freaks zoals die hier op MuMe in ruime mate aanwezig zijn maar voor Jan met de pet werkt zoiets alleen maar afschrikwekkend.
0
geplaatst: 27 november 2012, 09:32 uur
Er zijn nu ook al weinig stemmers die de hele keuzelijst doorwerken, dus hij kan best nog wat groter. De meesten zoeken gewoon direct naar hun favorieten. Hoe groter/breder de lijst, hoe groter de kans dat ze ertussen staan. Pas als iemand zijn favorieten niet kan vinden, dan gaat hij de keuzelijst afstruinen (als hij dan niet al is afgehaakt).
Helemaal volledig is een keuzelijst nooit, noch is iedereen tevreden te stellen, maar een flinke stap in de goede richting moet toch kunnen.
Helemaal volledig is een keuzelijst nooit, noch is iedereen tevreden te stellen, maar een flinke stap in de goede richting moet toch kunnen.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 november 2012, 09:58 uur
musician schreef:
Het zou een groter aantal mogelijkheden geven. Misschien wel de beste oplossing maar er zullen mensen blijven die vinden dat hun keuze er niet tussen staat.
Dat zul je altijd houden, hoe groot de keuzelijst ook is. Vergroting van de huidige keuzelijst zou in ieder geval een hoop ergernis wegnemen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.