Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 6 december 2012, 20:12 uur
Er is ook een Queen-lijstje ergens op dit forum, dus die kunnen dan ook wel uit de Top 2000.
0
geplaatst: 6 december 2012, 20:14 uur
Arrie schreef:
Volgens mij is er ook al een specifieke lijst voor blanke rockmuziek op Arrow Rock of niet? Rare drogreden weer van je.
Maargoed, er is dus al een lijst voor zwarte muziek dus hoeft er niet zoveel zwarte muziek in de lijst der lijsten te staan. Is dat ook weer duidelijk.
Volgens mij is er ook al een specifieke lijst voor blanke rockmuziek op Arrow Rock of niet? Rare drogreden weer van je.
Maargoed, er is dus al een lijst voor zwarte muziek dus hoeft er niet zoveel zwarte muziek in de lijst der lijsten te staan. Is dat ook weer duidelijk.
Nee, helemaal niet, maar je citeert uiteraard maar weer voor de helft, wat je het meest uitkomt.
Het wordt tijd dat gewoon de Top 2000 wordt gelaten voor wat het is, voor wie het bestemd is en wie er mee bezig is. Je vind het leuk of niet, dat is alles.
Als je het niet leuk vind, zijn er nog voldoende andere lijsten waar je je eens mee bezig kunt houden, wil ik maar aangeven.
Maar bij een Peugeot dealer constant roepen dat je eigenlijk een BMW wilt hebben, heeft geen enkel nut. En dan kun je constateren dat de BMW 1 serie ontbreekt, de 3, de 5 en de 7 maar dat gaat die Peugeot dealer echt niet oplossen.
De enige conclusie moet dan op een gegeven ogenblik zijn dat je bij de verkeerde garage staat. Kwestie van even opnieuw de Gouden Gids induiken.
0
ClassicProgRock1
geplaatst: 6 december 2012, 20:16 uur
herman schreef:
Er is ook een Queen-lijstje ergens op dit forum, dus die kunnen dan ook wel uit de Top 2000.
Maar laat de frontman van Queen nou net een in Afrika opgegroeide, van Aziatische afkomst zijnde, biseksueel geweest zijn. Die hoort dan toch juist thuis in de lijst?
0
geplaatst: 6 december 2012, 20:18 uur
Arrie schreef:
Proef ik hier enig cynisme?

Popmuziek was "vroeger" vooral Veronica, Toppop en de top-40, in de tijd dus zonder internet, youtube, spotify en tal van andere mogelijkheden om muziek te luisteren/ontdekken (die er nu wel zijn). Zwarte muziek en nog meer genres werden destijds minder op de radio (en later TV) gepromoot. Aangezien de lijst der lijsten vooral inspeelt op herinneringen en herkenbare muziek (bij een breed publiek) in de loop der tijd kom je vanzelf weer bij een samenraapsel van de in "hitlijsten" gedraaide muziek. Het is dus niet zo raar dat er relatief minder "zwarte muziek" in de lijst staat.
0
geplaatst: 6 december 2012, 20:19 uur
ClassicProgRock1 schreef:
Maar laat de frontman van Queen nou net een in Afrika opgegroeide, van Aziatische afkomst zijnde, biseksueel geweest zijn. Die hoort dan toch juist thuis in de lijst?
(quote)
Oei, en dat van de grootste Queen-fan van heel Musicmeter. Volgens mij is ie juist van Afrikaanse afkomst (Zanzibar, voor de kust van Tanzania) en opgegroeid in Azië (India).
0
ClassicProgRock1
geplaatst: 6 december 2012, 20:22 uur
Arrie schreef:
Oei, en dat van de grootste Queen-fan van heel Musicmeter. Volgens mij is ie juist van Afrikaanse afkomst (Zanzibar, voor de kust van Tanzania) en opgegroeid in Azië (India).
De waarheid ligt in het midden, maar mijn punt is duidelijk. Er zijn best wat niet blanke rock-iconen (Freddie, Jimi, Phil...), ook al is rockmuziek een overwegend blanke aangelegenheid.
Eigenlijk is huidskleur voor mij een volstrekt non-issue, ongeacht welke muziek.
0
geplaatst: 6 december 2012, 20:25 uur
Natuurlijk, maar met zwarte muziek wordt ook vooral op soul, jazz, funk, etc. geduid. In principe kan er ook zwarte muziek door een blank persoon gemaakt worden, en andersom.
0
ClassicProgRock1
geplaatst: 6 december 2012, 20:28 uur
En hip-hop... Weinig homies in de lijst zeg...
0
geplaatst: 6 december 2012, 20:35 uur
Arrie schreef:
Natuurlijk, maar met zwarte muziek wordt ook vooral op soul, jazz, funk, etc. geduid. In principe kan er ook zwarte muziek door een blank persoon gemaakt worden, en andersom.
Heel bijzonder standpunt - zeker omdat zwarte Piet ook een geschminkte blanke is? Hoeveel blanke funk is echt funk en echt blank - en dan moet je niet met die strontvervelende Level42 of Mezzoforte komen aanzetten. En RHCP is echt cross-over

En blanke soul? Joss Stone - met haar begeleidingsband, come on!
0
geplaatst: 6 december 2012, 20:36 uur
Arrie schreef:
Ik mag hopen dat het origineel er ook in staat? Oh wacht, zwarte muziek is bij de top 2000 van radio 2 ook een beetje een ondergeschoven kindje.
Ik kan me vergissen, maar ik denk dat er in onze eigen MuMe Ladder niet heel veel meer zwarte muziek staat, anders... Ik snap dat niet, dat genredenken en waarom die er per se in zouden moeten.Ik mag hopen dat het origineel er ook in staat? Oh wacht, zwarte muziek is bij de top 2000 van radio 2 ook een beetje een ondergeschoven kindje.
0
geplaatst: 6 december 2012, 20:37 uur
Ik zag dat het in principe kan (Average White Band bijv.), niet dat het vaak voorkomt.
0
geplaatst: 6 december 2012, 20:37 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Ik kan me vergissen, maar ik denk dat er in onze eigen MuMe Ladder niet heel veel meer zwarte muziek staat, anders... Dat was de reden van het woordje 'ook'.

0
geplaatst: 6 december 2012, 21:18 uur
Arrie schreef:
Ik zag dat het in principe kan (Average White Band bijv.), niet dat het vaak voorkomt.
Geen goed voorbeeld - sorry; er zit een groove in, maar die is niet natuurlijk. Ooit Neville Bros, The Meters, Maceo Parker oid live gezien; dan snap je meteen wat ik bedoel. Zowel in de band van Amy als bij Joss Stone zaten aardig wat zwarte musici. Ik zou je willen voorstellen om eens naar Roy Hargrove (bijv RH Factor te luisteren), heel funky - bereikt een flow waarvan de meesten alleen maar kunnen dromen.
Ik heb zelf met zwarte musici gespeeld (drums, percussie gitaar) en da's allemaal net wat losser en ook nog eens een soort natuurlijke chill - die wij pas bereiken na het derde of vierde glas.
De geringe aanwezigheid van zwarte muziek in welke lijst dan ook hier, is me een doorn in het oog - vandaar mijn regelmatige tirades tegen het spijkerbroeken/ruitjeshemden/indiegilde dat zwart alleen kent als betaalwijze of als deel van benaming (zwarte piet); zwarte muziek is vooral een no-go zone.
0
geplaatst: 6 december 2012, 21:58 uur
0
geplaatst: 7 december 2012, 19:09 uur
Gretz schreef:
Prima artikel, ben het volgrondig eens met alle conclusies en aannames die je doet.
Je betoog vat zo'n beetje alle onvrede die er over de lijst heerst mooi samen. 
Jammer dat je plan om de stemmen op vrije keuzes door te lichten voor nu te ingewikkeld blijkt te zijn. Wanneer de hele lijst a.s. maandag bekend wordt verwacht ik qua binnenkomers toch vooral weer 'veilige' namen (helaas). Daarnaast heb ik een naar voorgevoel dat bands als The Smiths en Arcade Fire het dit jaar wederom met geen enkel nummer tot de Top 2000 schoppen. Als directe manipulatie van de lijst inmiddels inderdaad verleden tijd is dan is dat democratisch gezien wellicht gewoon terecht. Toch zou ik heel benieuwd zijn op hoeveel stemmen ze dan een notering mislopen.
(quote)
Prima artikel, ben het volgrondig eens met alle conclusies en aannames die je doet.
Je betoog vat zo'n beetje alle onvrede die er over de lijst heerst mooi samen. 
Jammer dat je plan om de stemmen op vrije keuzes door te lichten voor nu te ingewikkeld blijkt te zijn. Wanneer de hele lijst a.s. maandag bekend wordt verwacht ik qua binnenkomers toch vooral weer 'veilige' namen (helaas). Daarnaast heb ik een naar voorgevoel dat bands als The Smiths en Arcade Fire het dit jaar wederom met geen enkel nummer tot de Top 2000 schoppen. Als directe manipulatie van de lijst inmiddels inderdaad verleden tijd is dan is dat democratisch gezien wellicht gewoon terecht. Toch zou ik heel benieuwd zijn op hoeveel stemmen ze dan een notering mislopen.
ho ho, The Smiths staat wel in de top 2000 met a light that never goes out...........
0
geplaatst: 7 december 2012, 19:11 uur
iedereen wil stoer doen hier en zeggen dat de lijst volledig ruk is, maar het is een aardige lijst.
Ik bedoel Jacques Brel staat er in, maar ook Slayer en the Smiths. Radiohead is met een aantal nummers vertegenwoordigt. Ik mis Sly Stone, Velvet Underground, Nick Drake en wel meer grote artiesten en van de 00s zou ik Arcade Fire, Strokes, Arctic Monkeys, Antony wel vinden passen, maar het is natuurlijk toch een mainstream lijst. Wil je het veranderen? Start een actie zou ik zeggen. En reageer op facebook van top 2000 in plaats van in je eigen musicmeter kringetje.....
Ik bedoel Jacques Brel staat er in, maar ook Slayer en the Smiths. Radiohead is met een aantal nummers vertegenwoordigt. Ik mis Sly Stone, Velvet Underground, Nick Drake en wel meer grote artiesten en van de 00s zou ik Arcade Fire, Strokes, Arctic Monkeys, Antony wel vinden passen, maar het is natuurlijk toch een mainstream lijst. Wil je het veranderen? Start een actie zou ik zeggen. En reageer op facebook van top 2000 in plaats van in je eigen musicmeter kringetje.....
0
geplaatst: 7 december 2012, 19:14 uur
en LMFAO met party rockers anthem had er ook wel in gemogen trouwens.....
0
geplaatst: 7 december 2012, 19:29 uur
rolandobabel schreef:
ho ho, The Smiths staat wel in de top 2000 met a light that never goes out...........
(quote)
Destijds nog niet.
rolandobabel schreef:
iedereen wil stoer doen hier en zeggen dat de lijst volledig ruk is, maar het is een aardige lijst.
Ik bedoel Jacques Brel staat er in, maar ook Slayer en the Smiths. Radiohead is met een aantal nummers vertegenwoordigt. Ik mis Sly Stone, Velvet Underground, Nick Drake en wel meer grote artiesten en van de 00s zou ik Arcade Fire, Strokes, Arctic Monkeys, Antony wel vinden passen, maar het is natuurlijk toch een mainstream lijst. Wil je het veranderen? Loop niet te zeuren en start een actie, zou ik zeggen......
Ik bedoel Jacques Brel staat er in, maar ook Slayer en the Smiths. Radiohead is met een aantal nummers vertegenwoordigt. Ik mis Sly Stone, Velvet Underground, Nick Drake en wel meer grote artiesten en van de 00s zou ik Arcade Fire, Strokes, Arctic Monkeys, Antony wel vinden passen, maar het is natuurlijk toch een mainstream lijst. Wil je het veranderen? Loop niet te zeuren en start een actie, zou ik zeggen......
Slayer is er enkel ingekomen vanwege een ludieke actie en The Smiths pas voor het eerst. De klacht is voornamelijk dat er een hoop essentiele nummers missen in de keuzelijst die het anders zeker wel goed gaan doen in de Top 2000. The Smiths is het zelfs enkel met vrije keuzes gelukt, dat zegt toch wel veel. En de paar Radiohead-nummers die meedoen scoren ook altijd hoog, dan zou ik zeggen zet wat meer Radiohead in de keuzelijst (relatief bekeken, als Bløf 18 nummers in de keuzelijst heeft mag Radiohead er wle wat meer dan de 4 die er nu staan). Paranoid Android (toch wel een van hun minder toegankelijke nummers) is het laagst geklasseerd, op plaats 152. Fake Plastic Trees zie ik bijvoorbeeld echt wel de 200 halen als ze hem in de keuzelijst plaatsen.
0
geplaatst: 7 december 2012, 19:46 uur
musician schreef:
Maar bij een Peugeot dealer constant roepen dat je eigenlijk een BMW wilt hebben, heeft geen enkel nut. En dan kun je constateren dat de BMW 1 serie ontbreekt, de 3, de 5 en de 7 maar dat gaat die Peugeot dealer echt niet oplossen.
Laten we de gewone auto's gescheiden houden van de aso-bakken, a.u.b.!

Teunnis schreef:
Slayer is er enkel ingekomen vanwege een ludieke actie.
Slayer is er enkel ingekomen vanwege een ludieke actie.
Vind ik toch wel een wat badinerend zinnetje.
Natuurlijk is het gebeurt d.m.v. een actie, maar in een 100% oprechte lijst (alleen vrije keuzes) die echt weergeeft wat de kiezers waarderen zou het volgens mij wel een gelijkende positie behalen.
0
Cured
geplaatst: 8 december 2012, 10:14 uur
Ben het Teunnis eens; dit heeft niks met 'normaal ' stemmen ' te maken. Als die actie niet had plaats gevonden was dat nummer er nooit in gekomen.
0
geplaatst: 8 december 2012, 11:44 uur
Denk dat veel metalliefhebbers dit jaar voor het eerst zijn gaan stemmen vanwege de actie. Als ze dat volgend jaar volhouden zal Slayer wel in de lijst blijven, maar wel met een realistischere positie (1000-2000).
The Smiths hebben vermoedelijk ook een laatste zetje gekregen, door deze twitteractie en dit artikel in de NRC. Kunnen zo maar net de 100 stemmen zijn die het verschil maken tussen wel of geen klassering.
The Smiths hebben vermoedelijk ook een laatste zetje gekregen, door deze twitteractie en dit artikel in de NRC. Kunnen zo maar net de 100 stemmen zijn die het verschil maken tussen wel of geen klassering.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 8 december 2012, 12:37 uur
Ik krijg dit net pas mee, Slayer in de top 2000
.
Ik wilde dit jaar al niet luisteren toen ik zag dat Gangnam Style erin stond, maar dit maakt veel goed.
Dus ff de lijst gecheckt en ook A Forest is flink gestegen, tsjonge wat een verandering.
Ik ben benieuwd of er bij top 2000 a gogo nog aandacht besteed wordt aan Slayer, niet echt een Blokhuis bandje lijkt me.
Verder blijf ik het een gemis vinden dat Tubeway Army nog steeds niet in de startlijst staat, Are Friends Electric hoort absoluut in de lijst thuis, maar ja dat roep ik al vanaf het begin.
Mijn dag kan niet meer stuk, by the way volgend jaar Sandra van Nieuwland in de top 2000???? Laten we het niet hopen.
. Ik wilde dit jaar al niet luisteren toen ik zag dat Gangnam Style erin stond, maar dit maakt veel goed.
Dus ff de lijst gecheckt en ook A Forest is flink gestegen, tsjonge wat een verandering.
Ik ben benieuwd of er bij top 2000 a gogo nog aandacht besteed wordt aan Slayer, niet echt een Blokhuis bandje lijkt me.
Verder blijf ik het een gemis vinden dat Tubeway Army nog steeds niet in de startlijst staat, Are Friends Electric hoort absoluut in de lijst thuis, maar ja dat roep ik al vanaf het begin.
Mijn dag kan niet meer stuk, by the way volgend jaar Sandra van Nieuwland in de top 2000???? Laten we het niet hopen.
0
geplaatst: 8 december 2012, 12:52 uur
Wat betreft Slayer zal de gebruikelijke mediatactiek voor "ongenode gasten" wel weer worden gevolgd: braaf draaien, zodat niemand 'zie je wel' kan zeggen ('toevallig' rond 5 uur 's ochtends, dus weinigen die er aanstoot aan kunnen nemen) en verder zo veel mogelijk doodzwijgen. Mevrouw Van Zetten uit Tiel zal er niets van merken dat er takkeherrie in de lijst staat.
0
geplaatst: 8 december 2012, 13:07 uur
DjFrankie schreef:
Sandra van Nieuwland in de top 2000???? Laten we het niet hopen.
Sandra van Nieuwland in de top 2000???? Laten we het niet hopen.
Van Nieuwland is uitgeschakeld in het zicht van de haven, niet eens bij de beste vier van dit seizoen The Voice dus.
Die is hopelijk na een half jaar ook verdwenen uit ons collectieve geheugen. Normaal gesproken gaat ze even hard haar voorgangers achterna de vergetelheid in.
0
geplaatst: 8 december 2012, 13:19 uur
DjFrankie schreef:
Tijdens de Top 2000 a Gogo hebben ze meestal alleen aandacht voor de bekendere nummers, waar ze een hoop mensen mee blijmaken. Dat is het nadeel van primetime-televisie. Ik ben er voorstander van om wat later op de avond nóg een Top 2000 A Gogo uit te zenden, maar dan met aandacht voor The Smiths, The Cure, Slayer en Radiohead.Ik ben benieuwd of er bij top 2000 a gogo nog aandacht besteed wordt aan Slayer, niet echt een Blokhuis bandje lijkt me.
DjFrankie schreef:
Het kan helemaal aan mijzelf liggen, maar als ik MuMe niet ontdekt had zou ik nóóit van Tubeway Army gehoord hebben. Ik mag toch wel zeggen dat ik (tot een paar jaar geleden) als huis-tuin-en-keuken-luisteraar aardig wat mainstream muziek kende, maar dit nummer had ik werkelijk nog nooit gehoord. Daarom vraag ik me af: Heeft dit nummer ooit enige bekendheid gekregen buiten het alternatieve circuit? En zo nee: Is het dan niet meer dan logisch dat het niet in de Top 2000 staat? Datzelfde geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld The Smiths.Verder blijf ik het een gemis vinden dat Tubeway Army nog steeds niet in de startlijst staat, Are Friends Electric hoort absoluut in de lijst thuis, maar ja dat roep ik al vanaf het begin.
0
geplaatst: 8 december 2012, 13:22 uur
Het heeft wel in de top 40 gestaan dus zo onbekend hoeft het helemaal niet te zijn
0
geplaatst: 8 december 2012, 13:23 uur
stoepkrijt schreef:
(quote)
Tijdens de Top 2000 a Gogo hebben ze meestal alleen aandacht voor de bekendere nummers, waar ze een hoop mensen mee blijmaken. Dat is het nadeel van primetime-televisie. Ik ben er voorstander van om wat later op de avond nóg een Top 2000 A Gogo uit te zenden, maar dan met aandacht voor The Smiths, The Cure, Slayer en Radiohead.(quote)
Het kan helemaal aan mijzelf liggen, maar als ik MuMe niet ontdekt had zou ik nóóit van Tubeway Army gehoord hebben. Ik mag toch wel zeggen dat ik (tot een paar jaar geleden) als huis-tuin-en-keuken-luisteraar aardig wat mainstream muziek kende, maar dit nummer had ik werkelijk nog nooit gehoord. Daarom vraag ik me af: Heeft dit nummer ooit enige bekendheid gekregen buiten het alternatieve circuit? En zo nee: Is het dan niet meer dan logisch dat het niet in de Top 2000 staat? Datzelfde geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld The Smiths. Are 'Friends' Electric heeft gewoon (hoog) in de Top 40 gestaan. Ook The Smiths hebben in ons land hits gehad.
0
geplaatst: 8 december 2012, 13:23 uur
stoepkrijt schreef:
Het kan helemaal aan mijzelf liggen, maar als ik MuMe niet ontdekt had zou ik nóóit van Tubeway Army gehoord hebben. Ik mag toch wel zeggen dat ik (tot een paar jaar geleden) als huis-tuin-en-keuken-luisteraar aardig wat mainstream muziek kende, maar dit nummer had ik werkelijk nog nooit gehoord. Daarom vraag ik me af: Heeft dit nummer ooit enige bekendheid gekregen buiten het alternatieve circuit? En zo nee: Is het dan niet meer dan logisch dat het niet in de Top 2000 staat? Datzelfde geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld The Smiths.
Het kan helemaal aan mijzelf liggen, maar als ik MuMe niet ontdekt had zou ik nóóit van Tubeway Army gehoord hebben. Ik mag toch wel zeggen dat ik (tot een paar jaar geleden) als huis-tuin-en-keuken-luisteraar aardig wat mainstream muziek kende, maar dit nummer had ik werkelijk nog nooit gehoord. Daarom vraag ik me af: Heeft dit nummer ooit enige bekendheid gekregen buiten het alternatieve circuit? En zo nee: Is het dan niet meer dan logisch dat het niet in de Top 2000 staat? Datzelfde geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld The Smiths.
Are 'Friends' Electric is zelfs een top 10-hit geweest, dus ja, het heeft wel aardige bekendheid gehad.
Overigens heeft Gary Numan solo daarna nog een wereldhit gescoord met het nummer Cars maar dat deed in Nederland dan weer niet zoveel.Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.