Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 28 december 2012, 22:37 uur
Mjuman schreef:
Indachtig het gezegde in het land der blinden is eenoog Koning ben ik telkenmale weer verbaasd over het niveau.
Indachtig het gezegde in het land der blinden is eenoog Koning ben ik telkenmale weer verbaasd over het niveau.
Maar waar wordt gepretendeerd dat het van een hoog niveau is of moet zijn? Waarom moet het worden vergeleken met een volstrekt ander programma van de BBC?
Als zij nu ook een eindejaarslijst hadden met duizenden nummers, door miljoenen Engelsen in een mooi overzicht gezet, dan kon je goed vergelijken. Maar dat gaat hier helemaal niet op.
Het is net schaatsen, koninginnedag of het wereldkampioenschap korfbal. Onlosmakelijk aan dit land verbonden.
0
geplaatst: 28 december 2012, 23:12 uur
De Engelse popcultuur met die van Nederland vergelijken is inderdaad nogal onzinnig. Wij hebben Golden Earring, Caro Emerald, enkele DJ's en Andre Rieu als enige relevante internationale acts, de lijst relevante Engelse acts is oneindig. Appels en peren.
Schaatsen, koekhappen en korfbal? Dat is wel heel erg spruitjeslucht imago. Is het zo erg gesteld met de Top 2000?
Schaatsen, koekhappen en korfbal? Dat is wel heel erg spruitjeslucht imago. Is het zo erg gesteld met de Top 2000?

0
geplaatst: 28 december 2012, 23:45 uur
Tony schreef:
Yep.
De vraag stellen is hem beantwoorden in deze.

0
geplaatst: 29 december 2012, 00:05 uur
Ik snap niet dat jij je zo verzet tegen de Top 2000 orbit, 4 van je Top 10 bands komen in de lijst der lijsten 1 of meerdere keren aan bod. Als nou iemand in de doelgroep valt....
0
geplaatst: 29 december 2012, 00:47 uur
herman schreef:
Ik heb toevallig ook een stukje gekeken net. Wie was die Johanneke? Echt nog nooit van gehoord.
BBC is inderdaad een ander verhaal...
Ik heb toevallig ook een stukje gekeken net. Wie was die Johanneke? Echt nog nooit van gehoord.
BBC is inderdaad een ander verhaal...
Jojanneke van den Berge - Wikipedia - nl.wikipedia.org
0
geplaatst: 29 december 2012, 01:09 uur
Als Wikipedia een betrouwbare bron is, ziet ze er nog goed uit voor haar leeftijd

0
geplaatst: 29 december 2012, 02:45 uur
musician schreef:
Ik hou ook niet van alle onderdelen, dat gedoe met vragen aan twee bekende Nederlanders mag van mij direct worden geschrapt.
Ik hou ook niet van alle onderdelen, dat gedoe met vragen aan twee bekende Nederlanders mag van mij direct worden geschrapt.
Mag van mij ook linea recta het afvalputje in.
Antwoorden die vaak voorgezegd worden en dan van die vragen die de echte muziekkenner in een seconde beantwoordt... Totaal niet interessant. Doe dan iets meer research en knal er eens 2, 3 documentaires bij.
De 'persoonlijke #1' en persoonlijke belevenissen vind ik dan wel weer leuk, daar komen eens leuke anekdotes bij om de hoek kijken (zoals gisteren bij die Stones-fan die zelfs hun ouders had ontmoet).
jasper1991 schreef:
We raken echter offtopic, maar ik zie bij top-2000 a go go het ook niet zomaar iemand overnemen. Ik zit niet te wachten op Giel of Ekdom.
(quote)
Een programma als DWDD vraagt denk ik wel om een vlugge presentator die breed georiënteerd is. Matthijs voldoet aan beiden. Alhoewel ik me wel erger aan het feit dat hij nog weleens meer aan het woord is dan de geïnterviewde.We raken echter offtopic, maar ik zie bij top-2000 a go go het ook niet zomaar iemand overnemen. Ik zit niet te wachten op Giel of Ekdom.
Matthijs, tja... Populair is hij zeker en ik snap ook best wel dat hij op basis daarvan een graag geziene gast is op tv. Maar geschikt om een muzikaal programma te presenteren vind ik 'm niet.
Hij is je Top 2000 A-Go-Go-kompaan totdat het iets linker gaat worden dan een Queen, dan komt hij al heel snel met ontwijkend of zelfs beledigend gedrag aanzetten om de lachers op z'n hand te krijgen. Vorig jaar zette hij, samen met -godbetert- Jan Smit, het Krautrock-genre eventjes fijntjes bij de vuilnis. Dan kun je er natuurlijk de klok op gelijk zetten dat Slayer rond oudjaarsdag een flauwe veeg uit de pan krijgt. Kijk, zo'n presentator neem ik simpelweg niet serieus.
Daar kunnen ze nog steeds beter een ander persoon voor zoeken die de zaak serieuzer neemt.
Ik heb vanavond trouwens alwéér het begin gemist

Zapte er net op toen de docu van Tom Browne bezig was, en die wil ik zeker nog wel op de Top 2000-site zien!
Daarna vond ik de docu van Garland Jeffreys ook heel vermakelijk.
0
geplaatst: 29 december 2012, 03:01 uur
Tony schreef:
Ik snap niet dat jij je zo verzet tegen de Top 2000 orbit, 4 van je Top 10 bands komen in de lijst der lijsten 1 of meerdere keren aan bod. Als nou iemand in de doelgroep valt....
En, heb jij ooit een special item aan één van deze artiesten gewijd gezien bij de tv-uitzending? Ik niet. En ik heb een vermoeden waarom, omdat de makers die ééndagshitjes met orgeltjes uit de 70s kennelijk belangrijker vinden dan wat er echt aan essentiële muziek is of wordt gemaakt. Dus dat spruitjesniveau waar Mjuman ook al aan refereerde. Sterker, die spruitjeslucht hangt in plakken dik in die studio's van radio2 en het tv-equivalent.
En daarbuiten: ik zou het allemaal nog vergeven als die keuzelijst eindelijk eens wat minder gekleurd zou worden naar de smaak van de opstellers (dus uitgebreid) en die ééndagshits uit vervolgen tijden eens zouden worden vervangen door de bands die er de afgelopen 20/30 jaar wel degelijk toe deden en nog worden gedraaid door mensen. Arcade Fire, Beck, Iron Maiden, Radiohead, Tool, Queens of the Stone Age, Prodigy, System of a Down, Chemical Brothers, Björk, Blur, Killers, Eels, Interpol, etc etc.. gewoon wat verjonging en verfrissing. Zijn niet eens per se mijn persoonlijke favorieten ofzo, maar ze spelen wel veel meer een rol onder muziekluisteraars anno nu dan Boney M, BZN, Kayak, John Miles, Osmonds, Mark & Clay Band of Don McClean..
0
geplaatst: 29 december 2012, 03:06 uur
kaztor schreef:
Hij is je Top 2000 A-Go-Go-kompaan totdat het iets linker gaat worden dan een Queen, dan komt hij al heel snel met ontwijkend of zelfs beledigend gedrag aanzetten om de lachers op z'n hand te krijgen. Vorig jaar zette hij, samen met -godbetert- Jan Smit, het Krautrock-genre eventjes fijntjes bij de vuilnis. Dan kun je er natuurlijk de klok op gelijk zetten dat Slayer rond oudjaarsdag een flauwe veeg uit de pan krijgt. Kijk, zo'n presentator neem ik simpelweg niet serieus.
Daar kunnen ze nog steeds beter een ander persoon voor zoeken die de zaak serieuzer neemt.
Hulde
Precies wat ik die MvNK kwalijk neem en iets wat hij ook al vertoond in zijn gewone programma, schaamteloos op de massa inspelen in zijn studio en daar ook nog eens zijn eigen smaak doorheen drukken (orgeltjes en Charles Aznavour en dat soort volkomen lege helden).
0
geplaatst: 29 december 2012, 10:43 uur
Orbit, jongen, doe nou eens een beetje rustig aan. Ik wil wel dat je het nieuwe jaar haalt hoor. 
Net kwam Tinseltown in the Rain van The Blue Nile voorbij. Prachtig nummer van een prachtige band. En nu hoor ik zowaar Lullaby van Cure... Sorry, beetje flauw, ik snap je punt wel. Op muzikale diepgang hoeft iemand die naar Top 2000 a-go-go kijkt niet te rekenen. Daar past Mathijs prima bij.
Ik denk dat de vernieuwing bij Radio 2 vanzelf komt, als luisteraars die zijn opgegroeid met Arcade Fire, Beck, Radiohead, Tool, Queens of the Stone Age, Prodigy, System of a Down, Chemical Brothers, Björk, Blur, Killers, Eels, Interpol, etc etc oud genoeg zijn om als Radio 2 luisteraar / doelgroep aangemerkt te worden. Dan zal ook de keuzelijst vanzelf verjongen. Die wordt mondjesmaat ieder jaar toch ook wel doorgevoerd. Aan de andere kant horen veel nummers in de lijst van dit jaar meer op Radio 5 thuis. M.a.w. de "lijst der lijsten" kleurt nu en dan behoorlijk naast de bij het format Radio 2 horende lijntjes.

Net kwam Tinseltown in the Rain van The Blue Nile voorbij. Prachtig nummer van een prachtige band. En nu hoor ik zowaar Lullaby van Cure... Sorry, beetje flauw, ik snap je punt wel. Op muzikale diepgang hoeft iemand die naar Top 2000 a-go-go kijkt niet te rekenen. Daar past Mathijs prima bij.
Ik denk dat de vernieuwing bij Radio 2 vanzelf komt, als luisteraars die zijn opgegroeid met Arcade Fire, Beck, Radiohead, Tool, Queens of the Stone Age, Prodigy, System of a Down, Chemical Brothers, Björk, Blur, Killers, Eels, Interpol, etc etc oud genoeg zijn om als Radio 2 luisteraar / doelgroep aangemerkt te worden. Dan zal ook de keuzelijst vanzelf verjongen. Die wordt mondjesmaat ieder jaar toch ook wel doorgevoerd. Aan de andere kant horen veel nummers in de lijst van dit jaar meer op Radio 5 thuis. M.a.w. de "lijst der lijsten" kleurt nu en dan behoorlijk naast de bij het format Radio 2 horende lijntjes.
0
geplaatst: 29 december 2012, 11:05 uur
Jojanneke van den Berg (PowNed) is zo'n beetje de supersufmuts van Nederland - de blondste aller blondines, en een goede reden om als blondine aan AI te gaan doen door je haar te verven.
The public gets what the public wants: telkens wanneer ik, soms per ongeluk, vanwege de zgn 'zender stickiness', deelgenoot word van een deelvan deze 'uitzend-content' dringt het besef tot me door dat het NL volk dan wel heel erg is afgedaald en betreur ik iig in culturele zin het feit dat de Mayakalender geen waarheid bleek. Der Mensch ist was er iβt - als dat waar is, zou ik snel stoppen deze nare uitzend-content te vreten om permanente breinschade te voorkomen.
Al weet ik thans dat ik helaas - op verzoek van sommige gasten - met O/N hieraan niet zal kunnen ontkomen. Ik vrees dat de Balvenie Double Wood de avond niet zal overleven
The public gets what the public wants: telkens wanneer ik, soms per ongeluk, vanwege de zgn 'zender stickiness', deelgenoot word van een deelvan deze 'uitzend-content' dringt het besef tot me door dat het NL volk dan wel heel erg is afgedaald en betreur ik iig in culturele zin het feit dat de Mayakalender geen waarheid bleek. Der Mensch ist was er iβt - als dat waar is, zou ik snel stoppen deze nare uitzend-content te vreten om permanente breinschade te voorkomen.
Al weet ik thans dat ik helaas - op verzoek van sommige gasten - met O/N hieraan niet zal kunnen ontkomen. Ik vrees dat de Balvenie Double Wood de avond niet zal overleven

0
ClassicProgRock1
geplaatst: 29 december 2012, 11:50 uur
Matthijs van Nieuwkerk maar denken The Dark Side of the Moon het best verkochte album aller tijden is. Het is scheelt niet veel, maar toch...
Om over de "Atomic Heart Mother"- interruptie (van waarschijnlijk Pink Blondie
) van Hans Spekman maar te zwijgen.
Wel kutpubliek overigens daar in de studio; Uprising van Muse betekent duimen omhoog, of liever nog:
Om over de "Atomic Heart Mother"- interruptie (van waarschijnlijk Pink Blondie
) van Hans Spekman maar te zwijgen.Wel kutpubliek overigens daar in de studio; Uprising van Muse betekent duimen omhoog, of liever nog:

0
geplaatst: 29 december 2012, 12:00 uur
Atom Heart Mother wordt eigenlijk bijna nooit genoemd als ze het over Pink Floyd hebben. Ik zwoor 3 jaar geleden ook bij The Dark Side Of The Moon, nu vind ik het oudere werk veel beter. Geef mij The Piper At The Gates Of Dawn maar.
Uprising is bij mij zo'n geval van helemaal kapot gedraaid. Muse in het algemeen ook.
Uprising is bij mij zo'n geval van helemaal kapot gedraaid. Muse in het algemeen ook.
0
Cured
geplaatst: 29 december 2012, 12:20 uur
Geef mij maar Animals (donker, boeiender dan bijv. WYWH) , hoewel ik Piper een interessante plaat vind en binnenkort maar weer eens in de CD player moet leggen.
0
geplaatst: 29 december 2012, 12:24 uur
Het oudere werk van PF, ook Meddle, vergt meer moeite om te doorgronden - vanaf Dark Side is het meer 'straight in your face'. Atom Heart Modder vergde heel wat nachtelijke sessies. 

0
geplaatst: 29 december 2012, 12:51 uur
Tony schreef:
Maw: radio2 loopt waarschijnlijk steeds 20 jaar achter bij wat er populair was

0
geplaatst: 29 december 2012, 14:35 uur
Precies dat is de formule van Radio 2, aangevuld met niet te extreme hedendaagse muziek. En dat is altijd al zo geweest. In de jaren '80 draaiden ze op Radio 2 muziek uit de jaren '50 (mijn vader had het vaak aanstaan). Over een jaar of tien is het 80's en 90's.
Eigenlijk precies een rij voobeelden van artiesten die tot groot verdriet van sommige luisteraars al jaren dalen of van wie de meeste nummers niet meer in de lijst staan. Bij de eerste 1000 staan nog maar 5 nummers van deze artiesten samen. Radiohead heeft er vier in de eerste 200.
Boney M, BZN, Kayak, John Miles, Osmonds, Mark & Clay Band of Don McClean..
Eigenlijk precies een rij voobeelden van artiesten die tot groot verdriet van sommige luisteraars al jaren dalen of van wie de meeste nummers niet meer in de lijst staan. Bij de eerste 1000 staan nog maar 5 nummers van deze artiesten samen. Radiohead heeft er vier in de eerste 200.
0
geplaatst: 29 december 2012, 14:44 uur
orbit schreef:
En, heb jij ooit een special item aan één van deze artiesten gewijd gezien bij de tv-uitzending? Ik niet. En ik heb een vermoeden waarom, omdat de makers die ééndagshitjes met orgeltjes uit de 70s kennelijk belangrijker vinden dan wat er echt aan essentiële muziek is of wordt gemaakt.
En, heb jij ooit een special item aan één van deze artiesten gewijd gezien bij de tv-uitzending? Ik niet. En ik heb een vermoeden waarom, omdat de makers die ééndagshitjes met orgeltjes uit de 70s kennelijk belangrijker vinden dan wat er echt aan essentiële muziek is of wordt gemaakt.
Gisteravond Tom Browne en Garland Jeffreys. Helaas zonder orgeltjes en helaas geen jaren '70. Je probeert stereotypen te creëren rond dit programma maar gaat bij de eerste al een beetje af.
Dus dat spruitjesniveau waar Mjuman ook al aan refereerde. Sterker, die spruitjeslucht hangt in plakken dik in die studio's van radio2 en het tv-equivalent

Ik en Mjuman........
En daarbuiten: ik zou het allemaal nog vergeven als die keuzelijst eindelijk eens wat minder gekleurd zou worden naar de smaak van de opstellers (dus uitgebreid) en die ééndagshits uit vervolgen tijden eens zouden worden vervangen door de bands die er de afgelopen 20/30 jaar wel degelijk toe deden en nog worden gedraaid door mensen. Arcade Fire, Beck, Iron Maiden, Radiohead, Tool, Queens of the Stone Age, Prodigy, System of a Down, Chemical Brothers, Björk, Blur, Killers, Eels, Interpol, etc etc.. gewoon wat verjonging en verfrissing. Zijn niet eens per se mijn persoonlijke favorieten ofzo, maar ze spelen wel veel meer een rol onder muziekluisteraars anno nu dan Boney M, BZN, Kayak, John Miles, Osmonds, Mark & Clay Band of Don McClean..
Ik ben blij dat je zo goed weet wie de muziekluisteraars van nu zijn. Oudere luisteraars mogen al sowieso geen mening hebben, begrijp ik.
Het wordt tijd dat je eens een nieuwe tv koopt. Eéntje met een afstandsbediening en meld je dan gelijk bij de UPC voor wat extra zenders. Daar zit ongetwijfeld iets beters voor je bij, vooral bij een abonnement met digitale zenders.
0
geplaatst: 29 december 2012, 15:15 uur
Hans, ik deel je mening volledig!
Voor de doorgewinterde echte muziekkenner is top 2000 a gogo geen interessant programma. Voor de doorsnee muziekgeïnteresseerde of -liefhebber is dit een uiterst vermakelijk programma, getuige de kijkcijfers en het waarderingscijfer. De vergelijking met diepe grote muziekdocumentaires van de BBC raakt dan ook kant noch wal. Dat Leo Blokhuis minder weet van mijn favoriete bands dan ikzelf (voor zover dat waar is...), vind ik niet zo boeiend. Hij is een door mij zeer gewaardeerde muziekjournalist.
De filmpjes (minidocu's) die ze maken vind ik gemiddeld genomen hartstikke leuk. En een filmpje over Roger Hodgson of John Mayall is nu niet bepaald een filmpje over een eendagsvlieg...
Dat quizje met twee bekende Nederlanders valt of staat met de personen. Met Ali B vond ik het een verschrikking, omdat hij teveel podium opeist in mijn ogen en ik vind dat hij helemaal niet grappig is. Maar dat is ook wel eens anders. Met Toine van Peperstraten is het wel anders. En ik vind het leuk om zelf mee te doen. Jammer dat Penny de Jager geen terugkerend item meer is!
Voor de doorgewinterde echte muziekkenner is top 2000 a gogo geen interessant programma. Voor de doorsnee muziekgeïnteresseerde of -liefhebber is dit een uiterst vermakelijk programma, getuige de kijkcijfers en het waarderingscijfer. De vergelijking met diepe grote muziekdocumentaires van de BBC raakt dan ook kant noch wal. Dat Leo Blokhuis minder weet van mijn favoriete bands dan ikzelf (voor zover dat waar is...), vind ik niet zo boeiend. Hij is een door mij zeer gewaardeerde muziekjournalist.
De filmpjes (minidocu's) die ze maken vind ik gemiddeld genomen hartstikke leuk. En een filmpje over Roger Hodgson of John Mayall is nu niet bepaald een filmpje over een eendagsvlieg...
Dat quizje met twee bekende Nederlanders valt of staat met de personen. Met Ali B vond ik het een verschrikking, omdat hij teveel podium opeist in mijn ogen en ik vind dat hij helemaal niet grappig is. Maar dat is ook wel eens anders. Met Toine van Peperstraten is het wel anders. En ik vind het leuk om zelf mee te doen. Jammer dat Penny de Jager geen terugkerend item meer is!

0
geplaatst: 29 december 2012, 15:19 uur
Echt veel mensen kijken er toch ook weer niet naar?
Vast geen miljoen kijkers per avond.
Edit: even opgezocht, gister keken er 882.000 mensen. Naar een herhaling van Flikken Maastricht keken een miljoen mensen.
Vast geen miljoen kijkers per avond.
Edit: even opgezocht, gister keken er 882.000 mensen. Naar een herhaling van Flikken Maastricht keken een miljoen mensen.
0
Cured
geplaatst: 29 december 2012, 15:22 uur
Je weet wat je krijgt met het programma. Toch vind ik het ook wel aardig om naar te kijken omdat het gaat om mijn passie: popmuziek. Ik blijf er niet voor thuis, maar het heeft wel wat. Voor liefhebbers die meer de diepte in willen is het niet interessant genoeg en ik kies ook liever voor het laatste, maar het is gemaakt voor iedereen, ook diegene zonder muzikale bagage.
0
geplaatst: 29 december 2012, 15:44 uur
musician schreef:
Gisteravond Tom Browne en Garland Jeffreys. Helaas zonder orgeltjes en helaas geen jaren '70. Je probeert stereotypen te creëren rond dit programma maar gaat bij de eerste al een beetje af.
Joh drabbige wollen sok, de helft van de top 10 staat al vol met die solerende sukkels met knullige orgels
Als het even kan gaat zo'n item dus over de roadie van Led Seppelin of de groupie van Deep Purple 
Ik en Mjuman........
musician:

0
geplaatst: 29 december 2012, 16:07 uur
Cured schreef:
Je weet wat je krijgt met het programma. Toch vind ik het ook wel aardig om naar te kijken omdat het gaat om mijn passie: popmuziek. Ik blijf er niet voor thuis, maar het heeft wel wat. Voor liefhebbers die meer de diepte in willen is het niet interessant genoeg en ik kies ook liever voor het laatste, maar het is gemaakt voor iedereen, ook diegene zonder muzikale bagage.
Precies. Zo zie ik het ook.
We moeten ook niet te snobistisch over de Top 2000 doen. Gebeurt hier af en toe wel...
0
geplaatst: 29 december 2012, 19:07 uur
Rogyros schreef:
[We moeten ook niet te snobistisch over de Top 2000 doen. Gebeurt hier af en toe wel...
[We moeten ook niet te snobistisch over de Top 2000 doen. Gebeurt hier af en toe wel...
Zou ik ook zeggen als ik een mainstreamerd was. Alleen die mainstreamerds vergeten wel eens dat het niet mainstream is waardoor de rock/popmuziek zich ontwikkelt.
Als het aan Henry Ford had gelegen, hadden we nu allemaal nog steeds een T-Ford gereden - gelukkig waren er elders gedreven lieden die zorgen voor productontwikkeling. De link met muziek lijkt me niet zo erg moeilijk te leggen.
En verder, het establishment achterhaalt op een gegeven moment de avant garde, getuige het feit dat Volkswagen (Golf) eerst Pink Floyd, daarna Stones en uiteindelijk Depeche Mode (Dave Gahan) inkapselde in haar commercie

0
geplaatst: 29 december 2012, 19:57 uur
Nou, we kunnen weer stellen dat we weer twee gasten aan de bar hebben zitten die volslagen muzikaal-analfabetisch zijn... 

0
geplaatst: 29 december 2012, 19:58 uur
Ik als Belg luister al van kerstdag weer naar de Nederlandse radio 2 voor de top 2000. En het is toch zo slecht niet. Op het Belgische radio 2 hebben we iets als de 1000 klassiekers en daar zag ik zelfs La Esterella in de lijst opduiken. Geef mij dan maar de top 2000.
OK het is misschien niet allemaal even geweldige muziek, maar wie ben ik om te zeggen dat mijn favoriete muziek beter is, dan een andermans muziek. Ik denk dat er in de top 2000 voor elk wat wils in staat. En ik denk het logisch is dat bepaalde bands zoals bv Sigur Ros er niet in staan omdat het gewoon te weinig gekend is.
OK het is misschien niet allemaal even geweldige muziek, maar wie ben ik om te zeggen dat mijn favoriete muziek beter is, dan een andermans muziek. Ik denk dat er in de top 2000 voor elk wat wils in staat. En ik denk het logisch is dat bepaalde bands zoals bv Sigur Ros er niet in staan omdat het gewoon te weinig gekend is.
0
geplaatst: 29 december 2012, 20:00 uur
kaztor schreef:
Nou, we kunnen weer stellen dat we weer twee gasten aan de bar hebben zitten die volslagen muzikaal-analfabetisch zijn...
Wie hebben ze nu weer opgetrommeld uit de vergane BN-glorie?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.