MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Gloeilamp schreef:
(embed)

Vooral die doorschakeling naar het volgende nummer

Leuke gast! En mensen maar beweren dat dit geen goede muziek is.. heb nu alweer kippenvel!

The Last Resort

Supertramp

laxus11 schreef:
The Last Resort

Eindelijk een goede titel Trentemøller - The Last Resort (2006) maar wat klote uitgevoerd, door een stel bleekscheterige honkies met ruitjeshemden.

Eagles - middenbermmuziek

Mjuman schreef:
(quote)

Eindelijk een goede titel Trentemøller - The Last Resort (2006) maar wat klote uitgevoerd, door een stel bleekscheterige honkies met ruitjeshemden.

Eagles - middenbermmuziek

Hoor ik toch echt liever dan Trentemoller

laxus11 schreef:
(quote)

Hoor ik toch echt liever dan Trentemoller

Je bent nog jong, en je boekt (lichte) vooruitgang (dit jaar ben je voorzichtig met 'wave' begonnen) - er is dus nog hoop - na de 25 en nog vastzitten in rock, dan lukt het niet meer

Gelukkig maar dat er hoop is

Ik heb in het verleden nooit veel aandacht geschonken aan de top 2000, maar deze keer ben ik er wel door gegrepen. De radio staat de hele week al aan en ik heb de lijst binnen handbereik. Het is inderdaad een fenomeen, waarin je de voorkeuren van alle generaties herkent.

Ik heb begrepen dat er nogal wat valt af te dingen op de lijst, omdat de radiomakers een voorselectie hebben gemaakt van circa 4.000 nummers. Het stemmen heeft dan enkel een bepaalde volgorde in die voorselectie als resultaat. Op zich kan ik daar wel mee leven. Opvallender vind ik de aanwezigheid van nummers, die geen single zijn geweest. Bijvoorbeeld een albumtrack als Telegraph Road van Dire Straits. Ik kan mij voorstellen dat een dergelijk nummer populair is, maar het wordt wel een arbitraire aangelegenheid op deze manier.

Zoals velen kan ik mij ook verwonderen over wat er allemaal in de lijst voorkomt. Heel veel recent werk, waarvan de klassieke status nog maar moet blijken. Dat zoiets als Gangnam Style erin staat, vind ik zelfs onbegrijpelijk.

Of opperste verbazing om wat er juist niet in staat. Ik mis bijvoorbeeld een onsterfelijke single als Motorcycle Emptiness van Manic Street Preachers. Ook kom ik niets tegen van The Smashing Pumpkins en Faith No More. Heel vreemd.

Als ik me even beperk tot mijn eigen straatje, dan hadden de volgende klassiekers ook niet mogen ontbreken:
Soft Cell - Torch
The Associates - Breakfast
The Buggles - Video Killed The Radio Star
Prefab Sprout - When Love Breaks Down
Thomas Dolby - I Scare Myself
Echo & The Bunnymen - The Killing Moon
A Flock of Seagulls - The More You Live, The More You Love
New Musik - This World Of Water
This Mortal Coil - Song To The Siren

Maar goed, al met al blijft er heel veel over om van te genieten. En geeft het luisteren ook aanleiding om van bepaalde groepen/artiesten wat nummers aan mijn iPod toe te voegen. Van die nummers die ver weg in mijn latente geheugen wel ergens aanwezig waren, maar die ik nu bij herontdekking toch graag aan mijn muziekbeleving wil toevoegen. Mooiste voorbeeld daarvan vind ik Versailles van White Soxx, bij uitstek een eendagsvlieg.

ClassicProgRock1 schreef:
Eerst Led Zeppelin, daarna Queen, nu Metallica, zometeen Black Sabbath en vervolgens alweer Queen; het kan slechter...

Het kan inderdaad slechter.

Vanmorgen met m'n schatje bij de verloskundige was er fantastische muziek te horen, uiteraard uit de Top 2000. The End...

Gloeilamp schreef:
(embed)

Vooral die doorschakeling naar het volgende nummer

Fantastisch dit!

Leuk, die Top 10 in clips op TV.

Hotel California inc...

Een echte man zingt over z'n moeder...
En dan bij voorkeur over SM met je moeder toch?

Gelukkig nieuwjaar iedereen. Kan dit topic ook weer voor een jaar dicht

chevy93 schreef:
Leuk, die Top 10 in clips op TV.

Hotel California inc...

Alleen jammer dat ze sommige nummers compleet vernaggelden door 'gezellig' meegeblèr te laten zien/horen. En dan ook dat oeverloze gefilosofeer over Hotel California... Dat nummer gaat gewoon over drugs!

Ik dacht trouwens dat de Top 2000 A-Gogo zou doorlopen tot 12 uur zoals altijd.
Die moet ik morgen maar even opzoeken.

ClassicProgRock1

chevy93 schreef:
En dan bij voorkeur over SM met je moeder toch?

Standje 1108

kaztor schreef:
Vanmorgen met m'n schatje bij de verloskundige was er fantastische muziek te horen, uiteraard uit de Top 2000. The End...

Ah, dus toch. Dacht inderdaad een echo te zien in je avatar de laatste maanden.

The End? Het moet voor die kleine allemaal nog beginnen. Succes!

Wij hadden Cultura24 opstaan tot 12 uur. Om klokslag 12 uur, wanneer dat precies was is onduidelijk gebleven want radio en TV liepen niet synchroon, ging op TV het beeld over op... reclame voor een nieuw programma op Cultura 24...

kaztor schreef:

Nog leuker was natuurlijk nummertje 232 geweest: Echoes van Pink Floyd.

Heintje ???

Tony schreef:
Wij hadden Cultura24 opstaan tot 12 uur. Om klokslag 12 uur, wanneer dat precies was is onduidelijk gebleven want radio en TV liepen niet synchroon, ging op TV het beeld over op... reclame voor een nieuw programma op Cultura 24...

kaztor schreef:
Alleen jammer dat ze sommige nummers compleet vernaggelden door 'gezellig' meegeblèr te laten zien/horen. En dan ook dat oeverloze gefilosofeer over Hotel California... Dat nummer gaat gewoon over drugs!
Nou, dat was alleen bij Bohemian Rhapsody zo. Dat vond ik ook jammer, maar met het oog op het daaropvolgende T2000 in Concert ook weer niet onbegrijpbaar.

Verder gaat Hotel California niet zozeer over drugs.
Some of the wilder interpretations of that song have been amazing. It was really about the excesses of American culture and certain girls we knew. But it was also about the uneasy balance between art and commerce.
...
I know, it's so boring. It's a song about the dark underbelly of the American Dream, and about excess in America which was something we knew about.
(Don Henley)

Conclusie is dat het eigenlijk helemaal nergens over gaat, zodat iedereen lekker kan speculeren waar het over gaat...

Dat is een uitspraak die op niks gebaseerd is, geloof ik. De lyrics zijn redelijk straight forward als je de context een beetje kent. De voornaamste reden dat er al die jaren zoveel discussie/interpretaties waren, was omdat de context niet duidelijk was.

Ik denk juist dat Hotel California erg duidelijke lyrics heeft, een stuk duidelijker dan andere klassiekers als Stairway to Heaven en Bohemian Rhapsody in ieder geval. Alleen omdat het niet van het (basale) niveau "I love you, you are the sunshine in my life" is, maakt dat de lyrics zo goed zijn. Verder zijn het nogal abstracte lyrics, in die zin dat de gewone man doorgaans totaal geen gevoel kan hebben bij de tekst. Iets wat bij een nummer over verliefd zijn, een stuk makkelijker gaat.

Don Felder, the guitarist for The Eagles who wrote the tune for "Hotel California," has talked about how the song was inspired by driving into Los Angeles filled with high expectations that were later disappointed: "If you drive into LA at night you can just see this glow on the horizon of lights and the images that start running through your head of Hollywood and all the dreams that you have."
Hotel California Meaning - shmoop.com

Een Amerikaan heeft ooit vol verve uitgelegd dat Hotel California een soort metafoor is voor de hel: wat je verwacht en hoe het wordt, veelal verveling.

Verder maakte hij me duidelijk dat er een overduidelijke verwijzing naar Les huis clos van Jean-Paul Sartre in zit: "you can check out any time you want, but you can never leave" redelijk toepasselijk ook gezien "hell are other people".

Overigens de top2000 overleefd, de droefenis van de Toppers daarna (Loveboat-gezeik) bijna niet. Gelukkig was er Jools.

Jools was fijn voor op de achtergrond inderdaad. Ik was op bezoek bij vrienden, maar ben blij dat ik de tv over heb kunnen zetten naar de BBC. Afgelopen jaar niets van 15 minuten van Serious Request en 0 van de Top 2000 gehoord en het beviel me prima.

herman schreef:
Jools was fijn voor op de achtergrond inderdaad. Ik was op bezoek bij vrienden, maar ben blij dat ik de tv over heb kunnen zetten naar de BBC. Afgelopen jaar niets van 15 minuten van Serious Request en 0 van de Top 2000 gehoord en het beviel me prima.

Dus als ik het goed lees, heb je een kwartiertje van Serious Request gemist en de Top 2000 van begin tot eind geluisterd .

Haha, het is wel een rare zin inderdaad. Ik ga nu maar eens bijslapen dan, ik heb het nodig.

chevy93 schreef:
Dat is een uitspraak die op niks gebaseerd is, geloof ik. De lyrics zijn redelijk straight forward als je de context een beetje kent. De voornaamste reden dat er al die jaren zoveel discussie/interpretaties waren, was omdat de context niet duidelijk was.

Mwa, ik baseer het op de quote van Don Henley die jij hier neerzet Vooral de zin: 'It was really about the excesses of American culture and certain girls we knew.' doet mij vermoeden dat ze zelf geen enkel idee hadden waarover ze schreven. Verder heb ik niet zo veel problemen met teksten dulden en kan ik redelijk richting geven aan de metaforen die ze erin gebruiken, althans voor zover mijn interpretatie reikt, is die niet zo veel anders dan hier beschreven...

Morgen kan er weer gestemd worden, blijft altijd leuk om op de top 2000 te stemmen.

We moeten hier is een actie verzinnen op 1 bepaald nummer in de top 2000 te krijgen die erg hoog in onze Mumeladder staat.

Zoals Bijv. New Gold Dream van Simple Minds

Iemand interesse?

Ik stem gewoon op de dingen die ik zelf tof vind.

Het was maar een voorstel hé, waar je op stemt mag je natuurlijk zelf weten.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:59 uur

geplaatst: vandaag om 05:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.