MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
In die tijd zijn er anders ontzettend veel gave krautrock albums uitgekomen. Of valt dat niet onder popmuziek?

En qua gitaargeweld kwam Groundhogs met een briljant album.
Vind de jaren zeventig echt vele malen interessanter dan de sixties.

Edit: en wat Marjet zegt. Black Sabbath natuurlijk!

titan (crew)
Eens met herman, cured en starbrightboy. Pas aan het eind van de jaren '70 was de malaise over. Ik vind het maar een mager decennium (wat weer niet betekent dat er alleen maar slechte muziek in dat decennium werd gemaakt, voordat er iemand gaat zeuren over Bowie in mijn top 10).

Cured
titan schreef:
....., voordat er iemand gaat zeuren over Bowie in mijn top 10).

Idd, ook voor mij zijn de leuke artiesten van 1e helft '70s voor mijn gevoel vooral 'eenlingen'. Bijvoorbeeld uit dat lijstje van Marjet heb ik eigenlijk alleen echt iets met Black Sabbath (al was dat vooral tijdens mijn metalfase). Van de andere artiesten vind ik hooguit enkele losse nummers echt goed. Pas vanaf '76 kwam er (letterlijk en figuurlijk) eindelijk echt een golf van toffe muziek.

Marjet schreef:
Ehm...... Todd Rundgren, Joe Walsh, CSNY (en soloprojecten), Ten Years After, The Who, Black Sabbath, Golden Earring, Hawkwind, America, Tangerine Dream, Nick Drake, The Eagles, Alice Cooper, Mountain...... en inderdaad een aantal mooie albums van The Stones. Een mooi rijtje toch?

Mwah...

The Stooges, Miles Davis, Amon Düül II, Can, Funkadelic , Comus, The Doors, NEU!, Bob Marley, Mike Oldfield, Kraftwerk, King Crimson
Allemaal brachten ze klassiekers uit in de periode 70-75.

Dat is ook waar, en daar zitten veel leukere namen tussen (met name Stooges, Can, Neu, Kraftwerk). Natuurlijk ook wel de schuld van radio 2 dat ik 70-75 vooral met de wat suffere rock associeer

Maar niet toevallig zijn bovenstaanden ook artiesten waarop de punk-/new wave-stroming voortborduurde, i.t.t. de classic rockers. En eigenlijk vallen deze ook wel onder mijn definitie van 'eenlingen', op de krautrockers na misschien. Al met al ben ik qua muzikale totaalbeleving nog steeds niet 'om' qua 70-75

trebremmit schreef:
The Stooges, Miles Davis, Amon Düül II, Can, Funkadelic , Comus, The Doors, NEU!, Bob Marley, Mike Oldfield, Kraftwerk, King Crimson
Allemaal brachten ze klassiekers uit in de periode 70-75.

Kijk, dat is wel een mooi rijtje!

Maar verder ben ik er wel mee eens dat '70-'75 relatief (!) net wat minder interessant is. Neemt natuurlijk niet weg dat er genoeg moois is gemaakt.

Casartelli (moderator)
Zal ik het pandemonium dan maar even completeren door nog even de (van mijn kant weinig verrassende) mening te debiteren dat mijns inziens de malaise juist in de tweede helft van de jaren '70 zat met 1979 als dieptepunt? Ok, bij deze.

1979, een van de beste jaren juist.

Marjet schreef:
Ehm...... Todd Rundgren, Joe Walsh, CSNY (en soloprojecten), Ten Years After, The Who, Black Sabbath, Golden Earring, Hawkwind, America, Tangerine Dream, Nick Drake, The Eagles, Alice Cooper, Mountain...... en inderdaad een aantal mooie albums van The Stones. Een mooi rijtje toch?

Nou, ik heb daar dus minder mee... Tangerine Dream, Nick Drake en de Stones zijn goed, maar de rest geloof ik eigenlijk wel... Er was natuurlijk wel een hoop goede muziek in deze periode (Bowie, Fela Kuti, Roxy Music en ik ben ook krautrockliefhebber), maar toch een stuk minder dan in andere periodes naar mijn smaak.

Mijn lijstje:

Stone Roses - Fools Gold
U2 - With Or Without You
The Cure - A Fores
UB 40 - Foot For Trouth
Depeche Mode - Enjoy The Silence
Air - All I Need
Pearl Jam - Black
The Rolling Stones - Gimme Shelter
Foo Fighters - Everlong
Underworld - Born Slippy
Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Massive Attack - Unfinished Sympathy
Radiohead - Street Spirit
The White Stripes - Seven Nation Army
The Verve - Bittersweet Symphony

Vrije keuze:

Sigur Ros - Untitled 8
Black Rebel Motorcycle Club - Rifles
Slint - Good Morning Captain
The Boxer Rebellion - Diamonds
London Grammar - Strong

Food for Trouth?

Ik zie heel veel mensen, niet alleen hier, maar ook op facebook op Diamonds stemmen. Kan nog wel eens verrassend hoog gaan eindingen.

Ralph. schreef:
Ik zie heel veel mensen, niet alleen hier, maar ook op facebook op Diamonds stemmen. Kan nog wel eens verrassend hoog gaan eindingen.

Nou om eerlijk te zijn is het lijstje van dEUS waar ik voor het eerst eigenlijk Diamonds zie staan.

laxus11 schreef:
Nou om eerlijk te zijn is het lijstje van dEUS waar ik voor het eerst eigenlijk Diamonds zie staan.
Al wel eerdere lijstjes met Diamonds gezien, maar dan van Rihanna

De periode 70/75 wordt wat onterecht afgedaan als stoffig. Ik vind dat het reuze meevalt. Roxy, Bowie, 10CC, Zep, Purple, Sabbath en Queen in den beginne. Sparks, Cockney Rebel. Lou Reed en The New York Dolls ( als voorloper van de Punk.)
Progrock...... voor velen een genre wat kennelijk not done is. Er zijn bijzondere albums verschenen in de periode 70/ 75.
Voor ieder wat wils. Van Floyd t/m Van der Graaf Generator. Om maar twee uitersten te noemen.

En natuurlijk gaven de punk en wave een nieuw fris gezicht. Maar er omheen werd er ook een hoop shit gefabriceerd.
Op een bepaalde manier zijn de jaren 70 in zijn geheel boeiend. Het ligt er ook aan wat je hebt meegemaakt en waar je smaak ligt.

bikkel2 schreef:
Van Floyd t/m Van der Graaf Generator. Om maar twee uitersten te noemen.

New York Dolls was ik nog vergeten, inderdaad ook tof.

De eerste helft van de jaren '70 niet interessant? Komaan zeg! Kwestie van gebrek aan muziekkennis.
Rolling Stones brachten 2 van hun beste albums uit nl. Sticky Fingers en Exile on Main St. Ook The Who bracht met Who's Next en Quadrophenia twee van hun beste albums uit. Daarnaast waren het de hoogtijdagen van de progrock (Pink Floyd, Yes, Camel, Genesis, King Crimson, Emerson, Lake & Palmer, Caravan ...), hardrock (Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath ...), glamrock (David Bowie, Roxy Music, Alice Cooper, T.Rex, Slade, Sweet ...) en de krautrock (Can). Punk was er trouwens ook al met The Stooges en New York Dolls. Daarnaast waren er ook veel eigenzinnige singer-songwriters als Neil Young, Van Morrison, Nick Drake, Lou Reed, John Cale, Joni Mitchell, John Martyn ... (teveel om op te noemen) en ook de meer commerciële (Neil Diamond, Elton John, Cat Stevens, Rod Stewart ...) brachten toen hun beste werk uit evenals de Beatles-leden solo en vele soulzangers (Marvin Gaye, Stevie Wonder, Al Green, Curtis Mayfield ...) en reggae en funk kwamen toen ook op. En wat te zeggen van Frank Zappa? De Nederpop was in die jaren ook erg goed met o.a. Golden Earring, Earth & Fire, Shocking Blue, Focus, Supersister...
Natuurlijk, in die tijd werd je om de oren geslagen met schlagers en carnavalsmuziek (ik kan het weten want heb die tijd bewust meegemaakt) maar de popmuziek daarbuiten was juist wel interessant en kleurrijk.

zalwelnikszijn!
Maar niets is zo kut als de jaren tachtig.

Cured
LucM schreef:
De eerste helft van de jaren '70 niet interessant? Komaan zeg! Kwestie van gebrek aan muziekkennis..

zalwelnikszijn! schreef:

Een kut-decennium bestaat niet en ook de jaren '80 brachten veel goede muziek. Maar ik ben het wel eens dat het minder werd in de tweede helft van de jaren '80 door de toename van plastic pop en de slechte, steriele producties die in die tijd werden toegepast (dichtsmerende synths en syndrums).

zalwelnikszijn!
Was maar een grapske, Luc. Ken menig fijn plaatje uit de eighties.

zalwelnikszijn! schreef:

Ook niet helemaal waar.

De echo van de eind 70er jaren gaf met New Wave en Electro in veel opzichten een sterke ontwikkeling aan. En veel interessante acts kwamen op.
ik vind wel dat het eind jaren 80 wat inkakte. Maar zelfs toen zijn er nog sterke albums verschenen. De hitparadepop vind ik nog steeds erg zwak rond die tijd.

zalwelnikszijn! schreef:
Was maar een grapske, Luc. Ken menig fijn plaatje uit de eighties.

Misterfool
Op zich best een interessante discussie, welke muziekperioden je het meest of het minst aanstaan. Al zegt het, het meest over de smaak(niet per se de muziekkennis) van de gebruiker. Ik vind het ook wel lastig aangezien veel muziekstromingen zich niet aan deceniagrenzen houden.

Laat ik dan toch maar een poging wagen. Ik heb zelf het minst met de periode rond 1976-1978. Allereerst de olifant in de kamer benoemen: ik heb niks met punk. Disco vind ik ook vreselijk. Er zijn wat post-punk achtige dingen die ik wel kan smaken en uiteraard wat begin jaren 70 dinosaurussen die niet door hadden dat ze hadden moeten uitsterven .

Verder vind ik grofweg het einde van de jaren 80 wat minder. Het is de periode van de goedkope Stock, Aitken en Waterman pop, gruizige pre-grunge en oldschool hiphop. Behoudens uitzonderingen is dat niet waar ik warm voor loop.

Zelf heb ik het meest met de periode 1969-1975/76. De reden? Nou ja dat ik een proghead ben is hier niet geheel onbekend. Verder heb ik ook veel met de jazz-fusion muziek uit die tijd. Allerlei soorten folkmuziek. Krautrock/electronica etc.

De jaren 1979-1983 +- vind ik ook een heel fijne muziekperiode. Sythpop komt op. (post)-punk evolueert in New-wave. Ook allerlei sterke solo-artiesten: Peter Gabriel, Kate Bush Etc.

Uiteraard is het allemaal koffiedik kijken. Naar mate de muziekwereld diverser wordt is het steeds lastiger een periode als slechter/beter weg te zetten. Het is dan ook steeds makkelijker geworden muziek uit te geven( via internet etc). De afgelopen tijd heb ik bijvoorbeeld niet zo veel met de neo-soul hype(duffy, Adele etc), maar vind ik veel krukzitter (hippie)-folk wel prettig(Grizzly Bear, Damien Rice, Noah & the whale)

bikkel2 schreef:
Van Floyd t/m Van der Graaf Generator. Om maar twee uitersten te noemen.

Binnen het genre prog rock zijn het inderdaad tegenpolen; al zou ik VDGG voor Gentle Giant vervangen. Een band die zo waar nog technischer is. Waters en Hammill zijn beide wat venijnige expressieve zangers; en beide bands hebben een punkachtiger(animals, the quiet zone) album op hun naam staan.i

Uit de periode 70-75 vind ik de zgn. Boogie Rock wel heel fijn.
ZZ Top, J. Geils Band, Suzi Quatro, T. Rex, Status Quo, Wet Willie, Little Feat, Humble Pie, Faces, Lynyrd Skynyrd. Eckte mannenmuziek.

En The Who en de Stones waren natuurlijk ook op hun hoogtepunt.

Marjet schreef:

David Bowie, Roxy Music, Led Zeppelin, Deep purple, Pink Floyd, Genesis, Santana, Earth & Fire, Yes, Lou Reed, Chicago, ELO, George Harrison, Paul McCartney, John Lennon, Rod Stewart, Focus, Manfred Mann's Earth Band, 10cc, Elton John, Queen, Mike Oldfield, Doobie Brothers.

En dan beperk ik mij alleen nog tot een aanvullende greep uit het rock aanbod. Want de opkomst van de soul via Stevie Wonder, Marvin Gaye e.a. is nog weer een geheel ander hoogtepunt uit 1970-1975.

Er zal niemand zich kunnen beperken tot algemene opmerkingen als "die en die periode is niets" terwijl, wie zich er even in verdiept, de huidige muziekvormen buitengewoon schatplichtig zijn aan wat er destijds aan muziek is bedacht en verschenen.

De leeftijd in acht nemend is het wellicht veilig geen moeite te willen doen voor diepgravend onderzoek naar de muziek in de periode van voor je eigen geboorte. Dat is begrijpelijk. Maar laten hen die het betreffen dan niks zeggen in algemene zin over de tijden waarin nog niet werd geleefd, zoals de periode 1970-1975.

Cured
De ene suffe nr. 1 voor de andere..... . Ik denk nog een jaar of 10 wachten en dan zullen Hotel California, BRhap en Stairway langzaam uit de top 10 verdwijnen. Tijd voor wat minder of geen geitewollensokken rock hopelijk.

ik heb geleefd in de begin 70';s , maar het was veel prut.kitsch flop-pop en maar een handvol echt interessante bands/artiesten (ik noem een Bowie natuurlijk, Roxy Music en een Can bijv.).

Lou Reed?

En nu is alles wat wordt uitgebracht opeens wel goed? Elke nuance in je betoog ontbreekt. Als je in die periode maar op de goede plek zocht, was er heel wat voor je gading en kon je de rest links laten liggen.

Het feit alleen al, dat je geen onderscheid weet te maken in de muziek die werd gemaakt door Led Zeppelin, Queen en de Eagles en niet verder komt dan "geitenwollensokken rock" geeft aan dat je teveel alleen in algemene termen denkt. Sowieso geen enkele band is al hetzelfde dus ook elke beleving bij een groep is verschillend.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:09 uur

geplaatst: vandaag om 17:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.