MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Lukas schreef:
Treurig lijstje. De generatie 40+ is opgegroeid met ouwelullenmuziek. De generatie 30- is verpest door allertijdenlijstjes. Dat betekent dus dat Queen en Eagles altijd 1 en 2 zullen blijven...

Nou altijd, altijd... Wetenschappers beweren dat als het broeikaseffect doorzet, Californië onder water komt te staan. Dan zal de interesse voor de Eagles-klassieker ook vanzelf wel verminderen denk ik. #lookonthebrightside

Wat die 41-45-jarigen toch in BoRhap horen, ontgaat me volledig, waarde leeftijdsgenoten. Ben dan weer zeer content met de Eagles. En ook Piano Man blijft sterk. Duurt nog zo'n 10 jaar maar dan gaan er rake klappen vallen onder de classics uit de 70's.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Meh, in de Top 100 Aller Tijden wisten uiteindelijk ook nieuwere platen de winst te pakken dus dat zie ik hier ook wel gebeuren.

Het verschil is dat sinds 2000 allertijdenlijstjes een vlucht hebben genomen, terwijl de top 40 aan (muzikaal vormend) belang heeft ingeboet, door bekende redenen als het grote boze internet. Het jeugdsentiment van veel tieners en twintigers bestaat daardoor vooral uit ouwelullenmuziek. Dat komt echt niet meer goed, hoor.

Het is een tendens die ik ook wel bij mezelf herken. Ook ik had als kind een jaar of twee de Top 40 als kompas. Daarna raakte ik er onder invloed van allertijdenlijstjes en zenders als Veronica van overtuigd dat 'er tegenwoordig geen goede muziek meer gemaakt wordt'. Nu was ik toevallig zó geïnteresseerd in muziek dat ik uiteindelijk buiten de meest vanzelfsprekende paden ben gaan zoeken. Maar doe je dat niet, dan blijf je dus op Queen en de Eagles hangen.

Sandokan-veld schreef:
(quote)

Nou altijd, altijd... Wetenschappers beweren dat als het broeikaseffect doorzet, Californië onder water komt te staan. Dan zal de interesse voor de Eagles-klassieker ook vanzelf wel verminderen denk ik. #lookonthebrightside

uffing schreef:
Het overgrote deel van de nieuwe muziek is domweg niet goed genoeg om de oude muziek van de troon te stoten.

Man, er komen wekelijks nieuwe nummers uit die ik beter vind dan Hotel California en Stairway to Heaven enzo...

Arrie schreef:
(quote)

Man, er komen wekelijks nieuwe nummers uit die ik beter vind dan Hotel California en Stairway to Heaven enzo...

Duh!

Arrie schreef:
(quote)

Datzelfde vind ik ook van de top 3 uit jouw top 10, maar dat weerhoudt jou er ook niet van om die drie albums daar te laten staan.

Waarom zou het niet gewoon kunnen dat die twee nummers zo goed zijn dat ook de jongerengeneratie hierdoor geraakt wordt? Buiten dat de Top 2000 natuurlijk een 'soort zoekt soort'-lijst is.

uffing schreef:
Het overgrote deel van de nieuwe muziek is domweg niet goed genoeg om de oude muziek van de troon te stoten.

Arrie schreef:
(quote)

Dat is dan ook weer een beetje overdreven, het zijn wel goede nummers imho. Maar niet zo goed als die top 2000 doet vermoeden. Led Zeppelin heeft al een aantal nummer die beter zijn dan Stairway als het aan mij ligt.

Ik heb mijn "vaders platenkast periode" ook gehad, zoals zo veel jongeren tegenwoordig hebben. De top 40 is namelijk geen goede afspiegeling van de echt goede muziek van tegenwoordig meer. Dan kom je in de veronderstelling dat vroeger alles beter was qua muziek. Dat kunnen de stemmen van de jongeren verklaren.

Via mijn Led Zeppelin obsessie ben ik echter wel steeds verder de muziekgeschiedenis ingerold. Uiteindelijk kwam ik erachter dat er tegenwoordig ook nog steeds meesterwerken gemaakt worden als je wat verder kijkt dan je neus lang is.

Dus nee, de muziek van vroeger is niet beter dan nu.

Nuance bij mijn opmerking: ik bedoelde natuurlijk de nieuwe muziek die bij het grote publiek bekend is (lees: hitparademuziek)

Pfff ... die onzinnige discussie of muziek van vroeger of die van nu beter is. Voor mij is het jaartal van uitkomen van geen enkel belang, enkel de kwaliteit. Ik luister zowel graag naar een album uit bv. 1965 als één uit 2014, als het maar goede muziek is en dat is van alle tijden. Stairway to Heaven behoort - wat mij betreft - gewoon tot het beste uit de popmuziek en daar kunnen weinige (oude en nieuwe) nummers aan tippen.
Ik zie echt niet in waarom jongeren niet van Queen of The Eagles mogen houden.

Onweerwolf
Lukas schreef:
(quote)

Het verschil is dat sinds 2000 allertijdenlijstjes een vlucht hebben genomen, terwijl de top 40 aan (muzikaal vormend) belang heeft ingeboet, door bekende redenen als het grote boze internet. Het jeugdsentiment van veel tieners en twintigers bestaat daardoor vooral uit ouwelullenmuziek. Dat komt echt niet meer goed, hoor.

Het is een tendens die ik ook wel bij mezelf herken. Ook ik had als kind een jaar of twee de Top 40 als kompas. Daarna raakte ik er onder invloed van allertijdenlijstjes en zenders als Veronica van overtuigd dat 'er tegenwoordig geen goede muziek meer gemaakt wordt'. Nu was ik toevallig zó geïnteresseerd in muziek dat ik uiteindelijk buiten de meest vanzelfsprekende paden ben gaan zoeken. Maar doe je dat niet, dan blijf je dus op Queen en de Eagles hangen.

Ik snap je punt maar ik vraag me af of je gelijk hebt. Volgens mij is er niet genoeg data om nu iets echt zinnigs over de toekomst te kunnen zeggen.

Onweerwolf
LucM schreef:
Pfff ... die onzinnige discussie of muziek van vroeger of die van nu beter is. Voor mij is het jaartal van uitkomen van geen enkel belang, enkel de kwaliteit. Ik luister zowel graag naar een album uit bv. 1965 als één uit 2014, als het maar goede muziek is en dat is van alle tijden. Stairway to Heaven behoort - wat mij betreft - gewoon tot het beste uit de popmuziek en daar kunnen weinige (oude en nieuwe) nummers aan tippen.
Ik zie echt niet in waarom jongeren niet van Queen of The Eagles mogen houden.

+1

-1

En dat van de platenkoffers induiken van je ouders snap ik niet helemaal.. behalve dat er muziek tussenzat die ik wel aardig vond heb ik toch vooral mijn eigen kompas laten spreken, al op heel jonge leeftijd. Dat was vaak muziek die mijn ouders weer niks vonden. Verder keek je destijds toppop (en daarna MTV), dat is natuurlijk wel een belangrijk verschil met nu. Toch zou ik jongeren willen aanmoedigen om vooral zelf de "virtuele" platenbakken af te struinen en via de tips bij de ene artiest weer de volgende te ontdekken. De wereld van goede muziek begint pas buiten de grenzen van de top2000

Binnen de top-2000 is er ook veel goede muziek net als daarbuiten. De top-2000 geeft aan welke nummers door het (brede) publiek gesmaakt worden maar er is geen enkele reden op ze om die reden te verwerpen. Al vind ik niet alles goed in die top-2000 (maar de meeste nummers wel).

Laten we beginnen de jeugd alle opties te bieden.
Alleen Top 2000 muziek afspelen is te beperkt, stellen dat de muziek pas begint buiten de grenzen van de Top 2000 is minsten zo onzinnig.

Laat jongeren dat lekker voor zichzelf uitmaken. De tijd dat de sekte van Orbit e.a. kon voorschrijven wat er goed moest worden gevonden (voor zover je je daar dan wat van aan trok) is al weer enige tijd voorbij.

Nee, we zitten reeds in de tijd dat belegen conformisten als musician hun "lijst der lijsten" opdringt aan de jeugd, zware tijden voor de jeugd en hun muziekontwikkeling dus

Misterfool
musician schreef:

Alleen Top 2000 muziek afspelen is te beperkt, stellen dat de muziek pas begint buiten de grenzen van de Top 2000 is minsten zo onzinnig.

Eensch.
Lijsten zoals de top 2000 zijn vooral een heel goed beginpunt voor een muziekliefhebber. Qua muziek is het in ieder geval een stuk gevarieerder dan wat je normaal op de radio hoort. Voor mij was het juist een aanleiding om mijn "eigen muzikale compass"te ontwikkelen. Het internet is uiteraard een mooi medium voor exploratie, maar zonder beginpunt is het een geblinddoekte dropping in het oerwoud zonder landkaart.

Op de korte termijn zullen alleen Pearl Jam en Metaillica (wellicht Guns 'n' Roses) een gooi kunnen doen naar een top5 notering. De stagnatie van Radiohead is wel opvallend.

Ben destijds ook met Top100 allertijden begonnen - prima basis. Internet was er toen niet of nauwlijks en je was dus veel meer afhankelijk van radio / CD's.

orbit schreef:
Nee, we zitten reeds in de tijd dat belegen conformisten als musician hun "lijst der lijsten" opdringt aan de jeugd, zware tijden voor de jeugd en hun muziekontwikkeling dus

Ik weet niet goed wat je bedoeld, dring ik ergens iets op? Volgens mij predik ik al jaren absolute vrijheid in muziek voor iedereen. Inclusief de mededeling dat het fenomeen niet aan leeftijd gebonden (meer) is.

Net zo goed als dat artiesten tussen 16 en 80 aan de weg timmeren kun je, hoe oud je zelf ook bent, van alle muziek houden die door die leeftijdsgroep wordt of werd gemaakt.

Onweerwolf
Misterfool schreef:
(quote)

Eensch.
Lijsten zoals de top 2000 zijn vooral een heel goed beginpunt voor een muziekliefhebber. Qua muziek is het in ieder geval een stuk gevarieerder dan wat je normaal op de radio hoort. Voor mij was het juist een aanleiding om mijn "eigen muzikale compass"te ontwikkelen. Het internet is uiteraard een mooi medium voor exploratie, maar zonder beginpunt is het een geblinddoekte dropping in het oerwoud zonder landkaart.

Yep.

Ik zou zelfs zover willen gaan om te stellen dat ik wel enigszins jaloers ben op de 12-jarigen van nu. Wat heerlijk om nog eens een aller tijden lijst te horen die vol staat met toffe muziek die je nog niet kent en allemaal kunt ontdekken. Ik ontdek nog steeds wel toffe muziek maar ik moet tegenwoordig wel wat harder spitten.

Wat wil je horen en waar sta je voor open.
Dat is de vraag die je als beginnend luisteraar jezelf moet stellen.
Maar we zijn niet hetzelfde. Zo simpel is het gewoon. Echte liefhebbers vinden hun weg wel.
Ik vind het persoonlijk wel een goede zaak dat jongeren iets meekrijgen van popmuziek uit het verleden. Helemaal niets mee.
Het kan namelijk een kompas zijn voor je verdere zoektocht in de ontdekkingsreis naar muziek.

Natuurlijk klinken bepaalde acts nu oubollig en achterhaald, maar er is genoeg wat de tand des tijds prima heeft doorstaan.

De top 2000 is een lijst voor ieder wat wils.
Discutabel betreft een aantal hoge noteringen en sowieso bepaalde acts die in de lijst te vinden zijn.
Ik vind ondertussen ook wel dat de top 3 aan verversing toe is, zonder overigens de desbetreffende nummers af te branden.
Maar het zijn gemiddeld wel nummers van 40 jaar oud. Tijd voor iets anders.
Het is duidelijk dat het volk veilige keuzes doet in het algemeen en daar moeilijk van afwijkt.
Het feest der herkenning, is Nederland goed in.

Misterfool schreef:
Het internet is uiteraard een mooi medium voor exploratie, maar zonder beginpunt is het een geblinddoekte dropping in het oerwoud zonder landkaart.

Dat snap ik, vandaar dat ik ook toppop (toen ik tussen 6-10 was) en MTV (vanaf mijn 17e) noemde als bronnen voor mij destijds, een top2000 werd in ieder geval niet naar geluisterd en was er misschien niet eens. Maar MTV 120 minutes en MTV alternative nation heeft oneindig meer voor mij betekend dan welke radiozender ooit. Dat was gewoon vaste hap een paar jaar lang, dergelijke programma's missen we nu echt in het muzikale landschap.

Het feest der herkenning is juist het succes van de Top 2000. Op het moment dat de gemiddelde luisteraar teveel nummers niet kent, zullen de luistercijfers dalen.

Uitzending van A GoGo gisteren was een stuk beter dan eergisteren in ieder geval. Hoewel ik die gasten die een nummer gaan spelen op een onconventioneel instrument nog altijd een rommelig onderdeel vind. Meestal herken ik het nummer niet eens en vervolgens wordt het antwoord ergens in de chaos weggemoffeld.

Ik vond het gisteren ook een mooie uitzending. Door het verhaal van Billy Joel zal Piano Man het ongetwijfeld ook nog beter doen bij de oudere garde. Ben nog steeds wel verbaasd dat de stemmers van 16 tot 30 jaar zo fan zijn van het nummer.

Het werd hier ook al genoemd, maar er verschenen gisteren op de website ook nog een paar lijstjes van mannen vs. vrouwen. Wat hierbij opvalt is natuurlijk de schandalig hoge noteringen van Claudia de Breij en Racoon bij de vrouwen (hoe hoog zouden ze bij de mannen staan?), maar ook dat de genoemde noteringen waar de platen 'echt' staan in de lijst vaak niet helemaal kloppen. Zo zou Waves volgens de pagina 15 plekken lager staan en Iron Maiden 50 plekken hoger. Een overzichtje voor de belangstellende om te zien waar Radio 2 zichzelf tegenspreekt:

Nummer - positie op pagina - positie in lijst - verschil
Meat Loaf - Paradise By The Dashboard Light - 18 - 17 - 1
Racoon - Oceaan - 20 - 21 - 1
Claudia de Breij - Mag Ik Dan Bij Jou - 22 - 19 - 3
Pharrell - Happy - 24 - 25 - 1
Dire Straits - Telegraph Road - 51 - 52 - 1
Adele - Make You Feel My Love - 60 - 61 - 1
AC/DC - Highway To Hell - 65 - 66 - 1
Robbie Williams - Angels - 73 - 75 - 2
Mr. Probz - Waves - 78 - 63 - 15
John Legend - All Of Me - 80 - 74 - 6
Bette Midler - The Rose - 87 - 85 - 2
The Beatles - A Day In The Life - 144 - 148 - 4
Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower - 149 - 156 - 7
Pink Floyd - Echoes - 169 - 171 - 2
Neil Young - Like A Hurricane - 177 - 181 - 4
Alice Cooper - Halo Of Flies - 207 - 209 - 2
Iron Maiden - Can I Play With Madness - 209 - 259 - 50
Ed Sheeran - Give Me Love - 219 - 226 - 7

Verder niet heel interessant, maar ik ben toch wel benieuwd wat de reden is voor deze verschillen.

Omdat de verschillen klein zijn en relatief gunstig voor recente nummers vind ik de meest waarschijnlijke verklaring dat deze cijfers nog niet alle ingezonden lijstjes bevatten. Iets als Iron Maiden is wellcht het resultaat van fanatieke mensen die meteen stemmen om het de lijst in te krijgen en krijgt minder stemmen van latere stemmers.

Wat mij betreft gaan bij a-go-go het kwisje en de lijstduwer uit de show trouwens. Of alleen de filmpjes nog maar. Die zijn veruit het leukst.

Slayer en Iron Maiden in één uur was denk ik te veel van het goede. Mr. Probz vind ik lastiger te verklaren. De kleinere verschillen hebben denk ik te maken met welke nummers wel of niet goed achter elkaar passen. Maar dit is gissen, uiteraard.

Lukas Ze hebben veel lager in de lijst wel Master of Puppets en Ace of Spades heel dicht bij elkaar staan. Maar misschien dat ze het daar minder van belang vinden.

Lukas schreef:
Slayer en Iron Maiden in één uur was denk ik te veel van het goede.

Nu je het zegt, Iron Maiden zou anders direct na Slayer gedraaid worden. Nu hebben ze eerst Slayer op 210 en direct daarna Alice Cooper en Nirvana - dat is toch ook al behoorlijk heavy voor Radio 2. Logisch dat ze dan wat gitaargeweld naar achteren verplaatsen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:29 uur

geplaatst: vandaag om 02:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.